Ositus ja laki erossa

Miten on?

Meneekö erossa automattisesti siten, että kun on eroon tuomittu (hyväksytty), niin ositus tulee siinä LAIN MUKAAN samalla tehtäväksi, vai tekeekö eroavat puolisot osituksen keskenään, jos onnistuvat? (Jäisi ikuinen tappelu päälle).
Siis valvooko viranomaiset, että ositus todella tehdään kuten kuuluu, kuten tehdään perukirjoitus kuoleman tapauksessa?

3

727

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

      Ei sitä kukaan viranomainen valvo, ja osituksen voi tehdä jo, kun jättää I vaiheen paprut käräjäoikeuteen.

    • Yksi Eroava

      Ositus on siitä erikoinen lain mukaan, että sen voi tehdä heti kun 1-vaiheen hakemus on jätetty käräjäoikeuteen, mutta mitään takarajaa sille ei ole asetettu. Tuo 2-vaihe, eli avioeroon tuomitseminen ei ositukseen (kuten ei oikein mihinkään muuhunkaan) vaikuta mitenkään.

      Puolisot lähtökohtaisesti sopivat osituksen keskenään. Verottajakaan ei puutu muuten kuin törkeisiin ylilyönteihin, esim jos tasinkoa maksaa se, jonka pitäisi laskennallisesti saada tasinkoa, tulee lahjaverot maksettavaksi. Mutta esim. tasingosta, johon on oikeutettu,, voi luopua ilman veroseuraamuksia. No okei... tässähän on ikuisen riidan paikka helposti.

      Jos se ositus ei puolisoiden kesken lähde millään onnistumaan, niin sitten voi pyytää käräjäoikeudelta pesänjakajaa. Tämä PJ sitten tekee tuon osituksen ja siihen puolisoiden on tyytyminen. Tämän PJ:n kustannukset ovat pärstuntumalta 1-10tuhatta euroa, riippuen siitä kuinka riitaisa ja epäselvä pesä on. Suorassa suhteessa käytettyyn aikaan siis tulee laskua maksettavaksi. Ja tämän PJ:n palkkion maksavat puolisot tasan 50/50 aina. Itseasiassa tieto siitä, että voi joutua maksamaan puolet pesänjakajan palkkiosta, voi antaa huomattavasti yhteistyökykyä sille kiusallaan vastaan hangoittelevalle puolisolle.

      Viranomaiset eivät valvo juurikaan osituksen oikeudellisuutta. Niinkuin sanoin, verottaja voi puuttua törkeisiin ylilyönteihin, mutta muuten se ositussopimus on mikä on. Sillä ositussopimuksella sitten hoidetaan sovitut omaisuudensiirrot, siihen pohjaten maksetaan varainsiirtoverot, tehdään lainhuudot, siirtomerkinnät osakkeisiin yms. Eli aika voimakas paperi.

      • Anonyymi

        Päivitys oli tosi vanha, mutta halusin kommentoida. Eli jos ositusta ei ole tehty, voi toisen kuoleman jälkeen tulla perikunnalle yllätyksiä kun pitää jakaa omaisuutta exien kanssa, eli kannatta tehdä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe