Vertauksia Jumalan valtakunnasta, Mark. 4:1-34

Mark. 4:1-9
KYLVÄJÄ-VERTAUS
---
4:1 Ja hän rupesi taas opettamaan järven rannalla. Ja hänen luoksensa kokoontui hyvin paljon kansaa, jonka tähden hän astui venheeseen ja istui siinä järvellä, ja kaikki kansa oli maalla järven rannalla.

4:2 Ja hän opetti heitä paljon vertauksilla ja sanoi heille opettaessaan:

4:3 "Kuulkaa! Katso, kylväjä lähti kylvämään.

4:4 Ja hänen kylväessään osa putosi tien oheen, ja linnut tulivat ja söivät sen.

4:5 Ja osa putosi kallioperälle, jossa sillä ei ollut paljon maata, ja se nousi kohta oraalle, kun sillä ei ollut syvää maata.

4:6 Mutta auringon noustua se paahtui, ja kun sillä ei ollut juurta, niin se kuivettui.

4:7 Ja osa putosi orjantappuroihin; ja orjantappurat nousivat ja tukahuttivat sen, eikä se tehnyt hedelmää.

4:8 Ja osa putosi hyvään maahan; ja se nousi oraalle, kasvoi ja antoi sadon ja kantoi kolmeenkymmeneen ja kuuteenkymmeneen ja sataan jyvään asti."

4:9 Ja hän sanoi: "Jolla on korvat kuulla, se kuulkoon".

9

193

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jeesuksen ajan maanviljelys oli pienviljelyä, jossa kylvötyö tehtiin käsin.

      Maaperä vaihteli suuresti.
      Kylväjä-vertauksessa kylväjän siemen putosi neljänlaiseen maaperään;
      -osa putosi tien oheen(4),
      -osa kalliolle (5) ja
      -orjantappuroiden sekaan (7).
      -Vain hyvään maaperään kylvetty siemen nousi oraalle ja antoi sadon (8).

    • KYLVÄJÄVERTAUKSEN SELITYS
      Mark.4:13-20
      --
      4:13 Ja hän sanoi heille: "Ette käsitä tätä vertausta; kuinka sitten voitte ymmärtää kaikki muut vertaukset?

      4:14 Kylväjä kylvää sanan.

      4:15 Mitkä tien oheen putosivat, ovat ne, joihin sana kylvetään, mutta kun he sen kuulevat, niin saatana heti tulee ja ottaa pois heihin kylvetyn sanan.

      4:16 Ja mitkä kallioperälle kylvettiin, ovat niinikään ne, jotka, kun kuulevat sanan, heti ottavat sen ilolla vastaan,

      4:17 mutta heillä ei ole juurta itsessään, vaan he kestävät ainoastaan jonkun aikaa; kun sitten tulee ahdistus tai vaino sanan tähden, niin he kohta lankeavat pois.

      4:18 Ja toisia ovat orjantappuroihin kylvetyt; nämä ovat ne, jotka kuulevat sanan,

      4:19 mutta maailman huolet ja rikkauden viettelys ja muut himot pääsevät valtaan ja tukahuttavat sanan, ja se jää hedelmättömäksi.

      4:20 Ja mitkä hyvään maahan kylvettiin, ovat ne, jotka kuulevat sanan ja ottavat sen vastaan ja kantavat hedelmän, mikä kolmikymmen-, mikä kuusikymmen-, mikä satakertaisen."

      • Sana on se siemen, jota kylväjä kylvää (14). Kylväjä on Jeesus itse, apostolit ja edelleen Kristuksen omat (Joh. 17:20).

        Erilainen maaperä kuvaa erilaisia ihmisiä.

        -Jos sana jää kovalle maan pinnalle ”tien oheen”, saatana ottaa sen heti pois (15).
        Sanan siemen ei pääse juurtumaan sydämen maaperään.
        Tällainen ihminen ottaa kaiken pintapuolisesti.

        -Kallioperälle kylvetty siemen ei pääse muodostamaan kunnolla juurta syvälle maaperään. Tämä tarkoittaa: vaikeuksien ja vainojen tullessa ihmiset luopuvat uskostaan, koska heiltä puuttuu syvyyttä uskonelämässään (16,17).

        -Maaperässä, jossa maailmallisuus saa vallan, Jumalan sana tukahtuu ”orjantappuroihin” (18,19).
        Siemen on kyllä hyvin juurtunut muokattuun maaperään, mutta orjantappurat tukahduttavat lopulta viljan kasvun; Hedelmää ei tule, jollei koko sydän, jakamattomana, kasva Herran kasvua.

        -Hyvään maaperään kylvetty siemen tuottaa hedelmää. Siitä koituu siunaus itselle ja muille (20).

        Siemen eli Jumalan Sana kun kylvetään hyvään maaperään, ei se heti tuota satoa (Matt. 13:23). Siemen ensin itää (juurtuu), taimettuu ja lopuksi tulee suotuisissa oloissa satoa tuottavaksi kasviksi (puuksi).
        -
        Jaakob kehoittaa: "...ottakaa hiljaisuudella vastaan sana, joka on teihin istutettu..." (1:21).
        Kun sana on meihin istutettu, pitäisi sen antaa myös rauhassa kasvaa ja vahvistua meissä.


      • vähemmällä,
        Tapio522 kirjoitti:

        Sana on se siemen, jota kylväjä kylvää (14). Kylväjä on Jeesus itse, apostolit ja edelleen Kristuksen omat (Joh. 17:20).

        Erilainen maaperä kuvaa erilaisia ihmisiä.

        -Jos sana jää kovalle maan pinnalle ”tien oheen”, saatana ottaa sen heti pois (15).
        Sanan siemen ei pääse juurtumaan sydämen maaperään.
        Tällainen ihminen ottaa kaiken pintapuolisesti.

        -Kallioperälle kylvetty siemen ei pääse muodostamaan kunnolla juurta syvälle maaperään. Tämä tarkoittaa: vaikeuksien ja vainojen tullessa ihmiset luopuvat uskostaan, koska heiltä puuttuu syvyyttä uskonelämässään (16,17).

        -Maaperässä, jossa maailmallisuus saa vallan, Jumalan sana tukahtuu ”orjantappuroihin” (18,19).
        Siemen on kyllä hyvin juurtunut muokattuun maaperään, mutta orjantappurat tukahduttavat lopulta viljan kasvun; Hedelmää ei tule, jollei koko sydän, jakamattomana, kasva Herran kasvua.

        -Hyvään maaperään kylvetty siemen tuottaa hedelmää. Siitä koituu siunaus itselle ja muille (20).

        Siemen eli Jumalan Sana kun kylvetään hyvään maaperään, ei se heti tuota satoa (Matt. 13:23). Siemen ensin itää (juurtuu), taimettuu ja lopuksi tulee suotuisissa oloissa satoa tuottavaksi kasviksi (puuksi).
        -
        Jaakob kehoittaa: "...ottakaa hiljaisuudella vastaan sana, joka on teihin istutettu..." (1:21).
        Kun sana on meihin istutettu, pitäisi sen antaa myös rauhassa kasvaa ja vahvistua meissä.

        kun viittaat vain ko Raamatun kohtiin. Ei niitä
        pitkiä jakeita kannata siteerata täällä. Jokaisella on Raamattu kotonaan.
        Tämän pitäisi olla KESKUSTELUPALSTA, eikä saarnapalsta.


      • vähemmällä, kirjoitti:

        kun viittaat vain ko Raamatun kohtiin. Ei niitä
        pitkiä jakeita kannata siteerata täällä. Jokaisella on Raamattu kotonaan.
        Tämän pitäisi olla KESKUSTELUPALSTA, eikä saarnapalsta.

        Kehoitat: "Tapio, pääset vähemmällä, kun viittaat vain ko Raamatun kohtiin".
        ---
        Itse taas ajattelen, että "päästän lukijat vähemmällä", kun ei tarvitse plarata omaa Raamattua koko ajan.

        Tekstini on tarkoitettu "alustukseksi", jota jokainen voi kommentoida.
        Mitä sinä ajattelet kylväjä-vertauksesta?


      • Kiitän,
        Tapio522 kirjoitti:

        Kehoitat: "Tapio, pääset vähemmällä, kun viittaat vain ko Raamatun kohtiin".
        ---
        Itse taas ajattelen, että "päästän lukijat vähemmällä", kun ei tarvitse plarata omaa Raamattua koko ajan.

        Tekstini on tarkoitettu "alustukseksi", jota jokainen voi kommentoida.
        Mitä sinä ajattelet kylväjä-vertauksesta?

        Tapio teet aivan oikeen.


    • Virsi 168:2,3

      2.
      Siis anna saman Hengen yhä
      ohjata kaikkialla työtäsi,
      ja kutsu vielä, Herra pyhä,
      työntekijöitä valtakuntaasi.
      On paljon kypsynyttä eloa,
      vaan vähän väkeä on pellolla.

      3.
      Kun itse käskit, Herra, meitä
      työntekijöitä työhön anomaan,
      niin kasvojasi ethän peitä,
      vaan riennä seurakuntaa kuulemaan.
      Me saamme luottaa lupaukseesi,
      tänäänkin täytät pyynnöt kansasi.

    • VERTAUSTEN TARKOITUS
      Mark. 4:10-12
      --
      4:10 Ja kun hän oli jäänyt yksin, niin ne, jotka olivat hänen ympärillään, ynnä ne kaksitoista kysyivät häneltä näitä vertauksia.

      4:11 Niin hän sanoi heille: "Teille on annettu Jumalan valtakunnan salaisuus, mutta noille ulkopuolella oleville kaikki tulee vertauksissa,

      4:12 että he näkemällä näkisivät, eivätkä huomaisi, ja kuulemalla kuulisivat, eivätkä ymmärtäisi, niin etteivät kääntyisi ja saisi anteeksi".
      --
      ”Sisäpiiriläiset” kyselivät Jeesukselta vertausten merkitystä (10).

      Vertaukset ovat kulttuurisidonnaisia liittyen kulloisenkin ajan elämäntyyliin ja historiaan.
      Monet Raamatun vertaukset saattavat tuntua meistä kovin vierailta.

      Vertausten ymmärtämisessä ja selittämisessä ei aina tule kiinnittää huomiota kaikkiin yksityiskohtiin.
      Silloin vertaukset ontuvat, jos selitystä pääasiasta, jolle paino on pantava, ”venytetään” kaikkiin sivuseikkoihin.

      Vertauksia tutkiessamme tulisi ajatella sitä tilannetta, jossa ne on kerrottu ja liittää ne Jeesuksen muuhun siinä tilanteessa antamaan opetukseen.
      Vertaus usein selventää opetuksen keskeisintä sanomaa.
      Ja lopuksi voimme soveltaa vertausta tähän aikaamme, missä nyt elämme.

    • ahaaz1

      Tämä profeetta opetti ihmisiä meditoimaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

      Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      43
      3594
    2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

      https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      442
      3197
    3. Kiitos rakastamani,

      tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      29
      2885
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

      Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      83
      1947
    5. Ollaanko me päästy

      Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      87
      1537
    6. Kello käy ja ilta pimenee

      Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1390
    7. Mikä siinä naisessa

      Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      128
      1380
    8. Miksi et lähesty

      kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      110
      1320
    9. SEO!! Pyhäsalmi

      Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs
      Pyhäjärvi
      72
      1163
    10. Ruumisvaunut

      Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      34
      1039
    Aihe