Mikä on suuri annos kortisonia?

en tiiä

Mikä on suuri annos koko aika käytettäväks kortisonia? Mulla menee 20 mg/ vrk. En nuku kunnolla enää ja janottaa. Mieli matalalla. Laskin just pillerit. Lääkäri on pistäny näköjään 120 päivän annoksen mulle.

5

3972

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuo sillä

tavalla suuri, että 20 mg:aa ei haluta käyttää pitkään (siis kuukausia) ellei ole ihan pakko, kun tulee sivuvaikutuksia. Mutta lyhyissä kuureissa voi olla korkeampiakin annoksia, viiden päivän kuurista olen kuullut jossa annos oli 100mg/vrk. Sulla on varmaan tarkoitus vähitellen laskea annosta, kun tautisi sallii? Mihin sairauteen muuten sulla on kortisonia määrätty?

• kotisonin tuttu

Sulla on suuri annos. Pieni olisi ehkä mielestäni korkeintaan 5 mg, jos sitä käytetään pitempään. Itse olen tuommoista ja vähän korkeampaakin annosta käyttänyt korkeintaan pari viikkoa kerrallaan keuhkokuumeen jälkeen astmaan. Sen jälkeen annosta on pienennetty asteittain.Joissakin sairauksissa täytyy käyttää isoa annosta.

• ---

"Kortisoniannoksesta" puhuttaessa sanoisin, että ei ole vain yhtä kortisonia. Kuinka hyvin silloin onnistuukaan annoksen vertailu, kun ei ole edes varmaa, mistä kortisonista A ja B puhuvat.

• en tiiä

eli tossa kyseltiin että mitä kortisonia, niin ihan tätä "tavallista" Prednison/Prednisolon pilleriä menee tulehduksen hoitoon siis 20mg päivä ja vauhti on aika kova tällä hetkellä. Yöunet about 5 tuntii ja pätkissä sekin välillä. Ruokaa voisin vetäistä kasakaupalla, mutta olen rajoittanut.
      Jos nyt pari viikkoo kestäis vielä kun sitten on soittoaika lääkärille. Ärrrrrrrrrrrrr....

• Anonyymi

Mulla on siis IBD eli tulehduksellinen suolistosairaus ja on menossa pahenemisvaihe, niin mulle määrättiin 40mg/vrk viikon ajan ja sitten siitä aina vähennetään 5mg. Eli noin 2kk ajan jouvun syömään Prednisolonia. Ja oon 16v nuori tyttö.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      145
      8510
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2399
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      27
      2210
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      36
      1872
    5. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      95
      1758
    6. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1727
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      21
      1272
    8. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      108
      1133
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      1019
    10. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      53
      1015
    Aihe