Mikä on suuri annos kortisonia?

en tiiä

Mikä on suuri annos koko aika käytettäväks kortisonia? Mulla menee 20 mg/ vrk. En nuku kunnolla enää ja janottaa. Mieli matalalla. Laskin just pillerit. Lääkäri on pistäny näköjään 120 päivän annoksen mulle.

5

3785

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuo sillä

      tavalla suuri, että 20 mg:aa ei haluta käyttää pitkään (siis kuukausia) ellei ole ihan pakko, kun tulee sivuvaikutuksia. Mutta lyhyissä kuureissa voi olla korkeampiakin annoksia, viiden päivän kuurista olen kuullut jossa annos oli 100mg/vrk. Sulla on varmaan tarkoitus vähitellen laskea annosta, kun tautisi sallii? Mihin sairauteen muuten sulla on kortisonia määrätty?

    • kotisonin tuttu

      Sulla on suuri annos. Pieni olisi ehkä mielestäni korkeintaan 5 mg, jos sitä käytetään pitempään. Itse olen tuommoista ja vähän korkeampaakin annosta käyttänyt korkeintaan pari viikkoa kerrallaan keuhkokuumeen jälkeen astmaan. Sen jälkeen annosta on pienennetty asteittain.Joissakin sairauksissa täytyy käyttää isoa annosta.

    • ---

      "Kortisoniannoksesta" puhuttaessa sanoisin, että ei ole vain yhtä kortisonia. Kuinka hyvin silloin onnistuukaan annoksen vertailu, kun ei ole edes varmaa, mistä kortisonista A ja B puhuvat.

    • en tiiä

      eli tossa kyseltiin että mitä kortisonia, niin ihan tätä "tavallista" Prednison/Prednisolon pilleriä menee tulehduksen hoitoon siis 20mg päivä ja vauhti on aika kova tällä hetkellä. Yöunet about 5 tuntii ja pätkissä sekin välillä. Ruokaa voisin vetäistä kasakaupalla, mutta olen rajoittanut.
      Jos nyt pari viikkoo kestäis vielä kun sitten on soittoaika lääkärille. Ärrrrrrrrrrrrr....

    • Anonyymi

      Mulla on siis IBD eli tulehduksellinen suolistosairaus ja on menossa pahenemisvaihe, niin mulle määrättiin 40mg/vrk viikon ajan ja sitten siitä aina vähennetään 5mg. Eli noin 2kk ajan jouvun syömään Prednisolonia. Ja oon 16v nuori tyttö.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      603
      4214
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3458
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      67
      3061
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2941
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2274
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2201
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2167
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1975
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1960
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      48
      1923
    Aihe