sanoista.

Kartza99

Moro! Sellasta asiaa tässä mietin että sattuiskohan kukaan tietämään miksi Tuntematton sotilas- elokuvassa(vanhassa)yksi sotilaista laulaa Elämä juoksuhaudoissa- laulua tällaisilla sanoilla:

"Oi vaalea armahani, tule sitomaan haavojani, älä anna miun nääntyä tänne...".

En ole kyseisiä sanoja löytänyt ko. laulusta. Tietääkö kukaan mistä sanoista on kyse?

9

3410

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tule sitomaan haavojani "
      • noita erikoisia sanoja

Siinähän se.

• korsu99

Arvaukseni on, ettei Väinö Linna voinut ottaa kirjaansa Usko kempin sanoitusta tekijänoikeussyistä, vaan teki omat sanat.

• voipihan olla että on muunnos, niinkuin tuossa jo mainittukkin.
      mutta tuntematon sotilas elokuvassahan muistaakseni on katkelma tuosta laulusta elämää juoksuhaudista. sillä Usko Kemppihän teki tuon laulun rintamalla ollessaan.

• Anonyymi

Isäni sotapäiväkirjassa on laulun ''Vaalea armahani'' sanoja kirjoiteltu . Alla on päiväys 6.11. -41 känni-iltana. Oi vaalea armahani, tule sitomaan mun haavojani. Omin voimin en enää mä nousta voi, siks tyttöni autathan mua. Jos sä tietäisit armaani , kuinka sulhosi nyt voi, että kuoleman kellot nyt minulla korvissani soi, sinä avukseni rientäisit tietänhän sen vaikka läpi sodan pauhujen. jne

• Voihan olla, että Väinö Linna itse keksi sanat kyseiselle henkilölle ja kirjassa tämä kyseinen henkilö itse keksii omat sanat kappaleen "Elämä juoksuhaudoissa" säveleen.

• Anonyymi

Witunko väliä...

• Anonyymi

Ime mummoasi.

• Anonyymi

Samaa sanoitusta oli myös sven hasselin kirjassa herran hylkäämät

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin asia on

Tiedän ettei hän koskaan aio lähestyä minua eikä niin ole koskaan aikonutkaan, eikä lähesty ja enkä minä enää tee sitä k
      Ikävä
      39
      5713
    2. Taas varoitusta lumesta ja jäästä

Ai kauhea! Vakava säävaroitus Lumi-/jäävaroitus Varsinais-Suomi, Satakunta, Uusimaa, Kanta-Häme, Päijät-Häme, Pirkanmaa,
      Maailman menoa
      38
      2822
    3. Örebro kuolleet lisääntyy.

Nyt n, 10. Mitähän vielä. Haavoittuneet?. Kuka on ampuja, salaisuus.
      Maailman menoa
      208
      1921
    4. Mistä erotat onko joku kiinnostunut vai muuten mukava?

Voi sekaantua yleiseen ystävällisyyteen vai voiko?
      Suhteet
      162
      1552
    5. Poliisi tahtoo pääsyn 4 miljoonan suomalaisen sormenjälkiin.

https://www.is.fi/digitoday/art-2000011009633.html Tämä sormenjälkiin poliisin pääsy on erittäin tärkeä rikollisten kiin
      Maailman menoa
      142
      1505
    6. Varo sisältöpaljastuksia! Tämän naisen bachelor-Joonas valitsi - Oliko valittu Monica vai Vivianna?

Joonaksella on kaksi naista jäljellä. Mutta valitsiko bachelor kahdesta naisesta Monican vai Viviannan? Oliko mielestäsi
      Bachelor
      26
      1482
    7. J. Et tullut.

Ei se mitään. Perjantaina tulee joku muu. M.
      Ikävä
      189
      1251
    8. Trump - otan Gasan haltuun nyt

USA miehittää Gazan alueen ja rakentaa siitä uuden upean alueen aurikoiseen Israeliin. Väkivaltainen alkuperäisväestö h
      Maailman menoa
      287
      1119
    9. Kemettikö lommauttaa

Kemettikö lommauttaa, kuulinpahan vain. Toivottavasti nyt kuitenkin murheenryynit ,tupakoivat laiskimukset poistetaan.
      Suomussalmi
      24
      993
    10. Tiistaipäivää pakkastakin on

Hyvää päivää huomentakin. Olin vähän kaupungilla käymässä 😊❤️🌞❄️☕
      Ikävä
      200
      872
    Aihe