Hei kaikki,
Olisi kiva kuulla mitä puolisosi kulttuurissa/ maassa syödään perinteisesti/ yleisesti aamupalalla. Kiinnostaisi myös tietää miten siellä juodaan teetä/ kahvia.
Juttu nousi ajankohtaiseksi kun kuulin, että esim. Venäjällä laitettaisiin teehen hilloa! Onko totta?
Aamiainen puolisosi kulttuurissa
32
4882
Vastaukset
Hilloako teehen? Eipä ole ikinä tullut siellä vastaan, että hilloa olis laitettu teehen. Sokeria kyllä yleensä laittavat ihan hirvittävät määrät, mieheni laittaa yleensä sellaiset kuusi palaa. Ennen mies joi vain ja ainoastaan teetä, mutta yhä useammin on alkanut keittää myös kahvia. Olisiko suomalaistumassa, vai mistäköhän johtuu...
Hillosta tuli mieleen, että kerran kun olin miehen kotona Venäjällä, sairastuin kuumeseen ja nuhaan. Anoppi keitti vettä, johon sekoitti hilloa ja vodkaa laittoi myös mukaan. Sen oli tarkoitus ilmeisesti parantaa minut, mutta enpä sitä juonut, kun en alkoholista välitä siinäkään tarkoituksessa.
Kun olen siellä oleillut, on aamiainen yleensä ollut hyvin raskas näin suomalaiseen makuun. Siis ihan kunnon ruokaa eikä esim. jotan leipää tai hedelmää, jogurttia. Saattaa olla vaikka pastaa paistettujen vihannesten/lihan kanssa, blinejä ja rasvaisia ja suolaisia piirakoita. En sitten siitä tiedä, onko tuo tyypillistä juoka puolella Venäjää, vai vain heidän perheessään. Itselleni se oli aika shokki, kun en ole tottunut syömään aamaista lainkaan, tai sitten ihan vain hedelmän tai jogurttia. Kahvia siellä ainakaan ei yleensä juoda.- niina44
Kiitos kun vastasit bedelia! Mistäköhän sekin juttu on sitten repäisty, että venäläiset laittaa hilloa teehen... Tuttuni näin väitti kivenkovaa.
Olisi kiva kuulla myös muiden kulttuurien aamupaloista ja tottumuksista! - eikä sokeria
En laita ikina hilloa eikä sokeria teehen vaikka olen venäläinen ja, kyllä, sielläkin yleensä juodaan kahvia aamuisin, ainakin isoissa kaupungeissa ;)
- Sargwl
niina44 kirjoitti:
Kiitos kun vastasit bedelia! Mistäköhän sekin juttu on sitten repäisty, että venäläiset laittaa hilloa teehen... Tuttuni näin väitti kivenkovaa.
Olisi kiva kuulla myös muiden kulttuurien aamupaloista ja tottumuksista!Olen kuullut myös että venäjälle sekoitetaan teen eli chain joukkoon vadelmahilloa ja uskon toki että totta on. voi olla hyvääkin.
Meillä kotona aamulla joskus syödään kaurapuuroa, mutta yleensä mies syö ranskanleipää jogurttiin tai tahinaan kastettuna ja juo runsaasti makeaa teetä. Joskus pistää leivän päälle kasan juustoa ja lämmittää mikrossa.
Itse en ole noihin tottunut, paitsi tahinaa olen maistanut ja se vaatii jokseenkin kuumaa ja makeaa teetä irrotakseen kitalaesta. =D eikä sokeria kirjoitti:
En laita ikina hilloa eikä sokeria teehen vaikka olen venäläinen ja, kyllä, sielläkin yleensä juodaan kahvia aamuisin, ainakin isoissa kaupungeissa ;)
Olen kyllä kuullut, että kahvi olisi rantautunut pikkuhiljaa Venäjällekin, mutta itse en siihen ole vielä törmännyt "kotioloissa", joita olen viettänyt Moskovassa, Pietarissa sekä eräässä toisessa suukaupungissa. Ei kun, taisi muuten ollakin Pietarissa ystävättärelläni myös kahvia, mutta se tosin oli sellaista pussikahvia, miksikä sitä nyt sanotaankaan.
Mieheni vanhemmilla toki on kahvinkeitin, mutta eivät sitä kovin usein kai käytä, ja silloinkin kun käyttävät, tekevät suomalaiseen makuun naurettavan laihaa, ja sitten vielä maidot ja sokerit sekaan. Tosin itsekin jos kahvia joskus harvoin juon, niin teen samalla tavalla, muuten ei mene alas. En oikeastaan tykkää juoda kauheasti kuumia juomia, mutta jos jompi kumpi pitää valita, niin ehdottomasti tee.
Niin ja joku kertoi vadelmahillon käytöstä Venäjällä: Voi hyvinkin pitää paikkansa, niin kun sanoin muistaakseni aiemmassa viestissäni, niin itselleni ei ole tullut vastaan... Se ei tarkoita, etteikö se voisi olla yleistä... Venäjällä kuitenkin on n. 140 milj. asukasta, joista tunnen alle 50 :-D
Oliko sinulle venäläiselle tuttua hillon käyttö teessä, vaikket sitä itse käytäkään?- teetä hillon kera
Et ole kuullut vai ? Chai s vareniem. Kysypä mieheltäsi tai anopiltasi mitä se on.
- sama kuin edellinen
teetä hillon kera kirjoitti:
Et ole kuullut vai ? Chai s vareniem. Kysypä mieheltäsi tai anopiltasi mitä se on.
Niin, se "varenie" voi sitten olla ihan mitä hilloa tahansa ei pelkästään vadelmahilloa. Tee nautitaan kupista tai lasista ja se hillo on pienellä lautasella (tosi pieni söpö hillolautanen),josta lusikalla pistetään suuhun ja juodaan teetä päälle. Oppikaa sanomaan "Chai s vareniem".
- teetä
mun kulttuurissa teetä on tavallaan pakko juoda aamupalalla=) vaikka itse en kovin tykkä, mutta kun on vaan tottunu siihen että aamupalalla pitäisi olla teetä juotavaksi. muutenkin aamupalat on kyllä meillä raskaimpia kuin suomalaisilla, vähintään pöydällä pitää olla seuraavat tuotteet: teetä,leipää, voita, valkoista jogurttia ja paistettu kanamuna, mitkä ovat yleisintä ja vältämättömiä jokaisen pöydällä aamuisin=) ja teetä juodaan joka ruoan jälkeen...sellasta se on meillä
- miten milloinkin
Tänä aamuna oli kananmunia keitettynä, vaaleaa leipää, kahdenlaista juustoa (feta oltermanni), mustia oliiveja, hunajaa, salaatinlehtiä ja tuoretta kurkkua. Juomaksi teetä. Tää on tavallista viikonlopulla, mutta viikolla isäntä lähtee syömättä ja itse syön jogurttin.
- Mirandan
Mieheni juo aamulla kupin kahvia parin keksin kera. Itse en kutsuisi tuota edes aamiaiseksi. Seuraavan kerran syödään lounaalla, eli aamiaista ei yleensä syödä. Itse en tosin voi juoda ollenkaan kahvia. Illalla juodaan kamomillateetä.
Suomessa juotavaa kahvia pidetään ihan liruna, espressoa sen olla pitää. Aamulla ja aamupäivällä voi juoda vahvaa espressoa, iltapäivällä jotain vähemmän vahvaa kahvia. Espressoa tai yleensäkään kahvia ei juoda illalla. - venäläinen...
Ei koskaan teen sekaan mutta Venäläiset syö suklaapaloja tai hilloa lusikalla teen kanssa.Yleensä on pienet kupit johon hillo laitetaan.
- Evelyn..
Oikein itsekin yllätyin kun tajusin, etten todellakaan tiedä mitä albanialaiset syövät aamiaiseksi... Kun olemme sukulaisissa, lähdemme tyhjällä vatsalla suoraan rannalle, jossa otamme rantabaarissa jääkahvit tai saatamme myös keittää kotona kahvit ja syödä parin tunnin kuluttua kahvilassa jotain pientä. Tytär syö suomalaiseen tapaan vähän muroja & jogurtin. Ja kun taas muistelen aikoja, kun asuimme Kreikassa eikä suomalainen kulttuuri ollut vielä vaikuttanut mieheni käyttäytymiseen, söi hän aamuisin illallisen tähteitä! ;o) Jääkaapista vähän kylmää kananrintaa, palan fetaa ja dippasi vaaleaa leipää oliiviöljyyn (mutta veikkaan tämän olevan lähinnä mieheni tapa, eikä albanialainen tapa). Nykyisin mies syö aamiaista aivan suomalaisesti: keittää kahvit & paahtaa leipää, jonka päälle laittaa margariinia, leikkelettä, juustoa ja tomaattia tai kurkkua.
Teen ja kahvin juonnista en myöskään osaa sanoa mitään yleispätevää. Toisissa talouksissa tarjotaan lähes poikkeuksetta makeaa teetä pienistä kupeista ja toisissa taas vahvaa kahvia yhtä pienistä kupeista - toisissa molempia vuorotellen. ;o) Kahvin kanssa ei pöytään tuoda mitään maitopurkkia & sokerikkoa, vaan emäntä laittaa kahvit valmiiksi, kaikille yhtä makeaa & vahvaa... Kesällä tarjotaan pääasiassa frappea (jääkahvia), joka onkin minusta parasta näistä kolmesta tarjottavasta. Ja kyytipoikana on aina tietenkin jotain pientä naposteltavaa: makeaa leivonnaista ja vaikkapa suolakeksejä.- en minäkään tiedä
Mitä Albaniassa yleensä syödään aamupalaksi. Olemme yleensä olleet siellä kesällä, joten kafe turke/macchiato/cappucino hedelmä on ollut yleensä riittävä aamupala.Tytölle anoppi tarjoaa kyllä aamupalan, yleensä täytekakkua!!!Ehkäpä talvella tarvitaan jotain tukevampaa... petulloja tai paahtoleipää? Teetä en ole koskaan juonut albanialaisessa kodissa, ehkä tapa on yleisempi Kosovon ja Makedonian albaaneilla.
- Evelyn...
en minäkään tiedä kirjoitti:
Mitä Albaniassa yleensä syödään aamupalaksi. Olemme yleensä olleet siellä kesällä, joten kafe turke/macchiato/cappucino hedelmä on ollut yleensä riittävä aamupala.Tytölle anoppi tarjoaa kyllä aamupalan, yleensä täytekakkua!!!Ehkäpä talvella tarvitaan jotain tukevampaa... petulloja tai paahtoleipää? Teetä en ole koskaan juonut albanialaisessa kodissa, ehkä tapa on yleisempi Kosovon ja Makedonian albaaneilla.
Minulla menee iloisesti sekaisin kosovolaisten & albanialaisten tavat, koska täällä Suomessa kaikki albaaniystävämme ovat kosovolaisia. Kun asiaa tarkemmin ajattelen, niin enpä minäkään ole koskaan albanialaiskodissa teetä saanut. Kreikassa sain kerran, mutta sen perheen äiti olikin kotoisin Makedonia puolelta. :o)
- Feliza_
Vaaleaa leipää, jota dipataan öljyyn ja/tai hilloon. Myös voita ja sulatejuustoa on usein tarjolla leivänpäälliseksi.
Juomana makeaa teetä tai makeaa kahvia. Joskus aamiaisella syödään myös lettuja tai ohutta öljyssä paistettua leipää voisulan ja hunajan kanssa.- jeera
Ja sellaista soppaa, joka on tehty ryyneistä (en tiedä suomalaista nimeä niille) mietoon lihaliemeen, vähän korianteria ja oliiviöljyä mausteena. Kuin karkeista mannaryyneistä keitettyä velliä. Ei mun herkkua. Yleensä aina molemmilta puolilta paistettu kananmuna.
- Feliza_
jeera kirjoitti:
Ja sellaista soppaa, joka on tehty ryyneistä (en tiedä suomalaista nimeä niille) mietoon lihaliemeen, vähän korianteria ja oliiviöljyä mausteena. Kuin karkeista mannaryyneistä keitettyä velliä. Ei mun herkkua. Yleensä aina molemmilta puolilta paistettu kananmuna.
öljyllä ja kuminalla maustettuna. Muistaaksen keiton nimi on 'bsara'.
Ei kyllä uppoa minulle aamiaisella...
- asuva
Jordaniassa aamupala koostuu makeasta teesta, hiivattomista pitaleipasista, joita dipataan oljyyn, hummukseen ja fouliin( paksuja, oljyisia papukastikkeita(, lisaksi pehmeaa tuorejuustoa ja fetajuustoa seka etikkasailykkeita.
Lopuksi tarjoillaan kahvia. - Mirandan
Olen tässä lueskellut erilaisista aamupaloista ja laitoin merkille, että onpa monessa kulttuurissa tosi epäterveellistä ja rasvaista ruokaa heti aamusta! Esimerkkinä öljyssä uivat leivät, sokeroidut ruoat ja juomat, rasvaa tirisevä liha jne. Kerran matkalla ollessani jouduin syömään aamiaiseksi sellaisia lähi-idässä tarjoitavia leivonnaisia jotka suorastaan uivat öljyssä ja tuli paha olo. Ulkomailla on muutenkin vaikeaa löytää Suomessa yleisiä kevyttuotteita, juustoissa on aina jotain 50 % rasvaa ja samoin jogurtit ovat ällön rasvaisia. Eipä siinä jää jäljelle paljon muuta kuin leipä ja kasvikset joita voi syödä :)
- Luluti
Mä en osaa muuten sanoo kreikkalaisesta aamiaisesta kuin, et se on usein paljon "raskaampi" kuin mitä itse syön.
Mies saattaa vetää kolme paistettua munaa, pekonia, sieniä jne. Tai sit toisaalta ei syö mitään, mut juo vaan sen kreikkalaisen/turkkilaisen superhyper vahvan kahvinsa. Ja ehäk jonkun kermaleivoksen. Itse kun syön puuroo aamiaiseksi, ni ne jutut mitä mies ja sen perhe syö on jotain ihan liian epäterveellistä ;)
Yksi asia mikä mua erityisesti on inhottanut niitten aamiaisessa, et silloin tällöin ne syö leipää pähkinävoin kanssa. Okei pähkinävoi on ihan jees, mut ku se ei yksistään riitä vaan sen pähkinävoin alle pitää laittaa hirvee annos voitakin...hmmm...Ehkä mä vaan oon outo, kun en vois kuvitella syöväni leipää niin... - mieheni
kotona on perussetti: teetä ja lähimmästä leipomosta haettua vastaleivottua leipää. Tee juodaan maidon ja runsaan sokerin kanssa - ja aina hiukan kummastellen tapaani juoda tee mustana ja ehdottomasti ilman sokeria. Kahvinjuonti on erittäin harvinaista. Nuoremmat kyllä istuvat kahviloissa maistelemassa cappuchinoa ja lattea. Sinne minunkin on aina välillä päästävä, kun kahvinkaipuu yltyy liian kovaksi.
Iltapäivän tee onkin sitten erilainen, suolainen tee. Tee haudutetaan samovaarissa, sen jälkeen keitetään maito, tee ja maito sekoitetaan, lisätään suola ja ruokasooda. Tee on valmista kun se muuttuu voimakkaan vaaleanpunaiseksi. Ja on muuten tosi hyvää!
Ja missä tällaista teetä juodaan? Pohjois-Intiassa, Kashmirin laaksossa.
Olen muuten törmännyt Venäjällä tee vadelmahillo yhdistelmään, mutta oudommalta tuntui kun kahvia tarjottiin sitruunaviipaleen kanssa. On leipää, lebnahia, tomaattia, hummusta, paistettua lihaa, munia, arabialaista kahvia (pirun pienistä kupeista) tai teetä, joskus myös paistettua juustoa.... Oi voi!
- ei onneksi
joka aamuinen, mutta etenkin raskasta työtä tekevien tai sellaisen joka tietää, että lounaaseen saattaa vierähtää pitempi aika, on lautasellinen kuivanutta, ohutta leipää, papuja ja paistettua kananmunaa. Kuivat leivänpalat laitetaan pohjalle, päälle paistetut kananmunat ja niiden päälle kaadetaan papuja sekä niiden keitinvettä. Pavut ovat todella isoja ja paksukuorisia ja niitä täytyy keittää edellisenä päivänä pitkän aikaa. Annoksen annetaan vetäytyä jonkin aikaa ja lopuksi ennen tarjoilua päälle kaadetaan vielä kuumaa öljyä. Olen kerran kokeillut, ja kun vatsani ei muutenkaan ole otollinen pavuille, niin päätin passata seuraavalla kerralla. Olin kipeä kaksi päivää, mutta eipä kyllä tullut nälkäkään vähään aikaan.
Aamulla juodaan teetä ja ihanaa, vahvaa kahvia tarjotaan iltäpäivällä.- ainakin mitä yleisesti olen...
syödään aamulla tuoretta ranskan leipää, teetä (johon sokeria, jotkut sitruunaakin laittaa), feta-tyyppistä juustoa, kurkkua, tomaattia, voita.
Jotkut laittaa voita ja hunajaa leivän päälle tai ranskalaisittain hilloa. Joskus paistetaan sellaista mausteista makkaraa, sekaan ehkä kananmunia/ juustoa. - aamupala
esim.paistettuja munia ja paistettua tomaattia,teetä vaaleaa leipää kotitekoisen voimakkaan yrttisen juuston kans,njam!
- Sargwl
Mistä päin irakia miehesi on? Siis kun ei ole yhtään tuttua tuo sun mainitsemas aamupala.
Meillä joskus syödään ihan linssikeittoa jossa muutama riisi joukossa, ja sinne kastetaan sellaista ohuen ohutta näkkileivän tyylistä leipää.
Paistetut munatkin on ihan normalia meillä.
- loveindia
mies juo aamulla pelkästään kupin teetä maidolla (ja joskus hunajalla) ja minä kahvin maidolla ja yleensä pari ruisleipää. Miehen kotimaassa aamulla oli tarjolla teetä runsaalla sokerilla sekä maidolla, valkoista leipää, hedelmiä, jugurttia. Minä sitten kipitin kaupungille kahville päivällä, päivä kun ei oikein kulje ilman kahvia.
- Intialainen aamiainen
Meillä intialainen aamiainen on ollut kaikkea muuta paitsi leipää, heduja ja jugurttia! Teetä kyllä, mutta muuten idli-"kakkusia", dosaa tai chapatia ja esim. perunacurrya tai kananmuna-sipuli-seosta.
- Intiassa
Intialainen aamiainen kirjoitti:
Meillä intialainen aamiainen on ollut kaikkea muuta paitsi leipää, heduja ja jugurttia! Teetä kyllä, mutta muuten idli-"kakkusia", dosaa tai chapatia ja esim. perunacurrya tai kananmuna-sipuli-seosta.
on aivan yhtä monipuolinen kuin intialainen kulttuurikin! Ei ole olemassa tyypillistä intialaisiata aamiasta, sillä se on aivan erilainen riipuen siitä, missä päin Intiaa se nautitaan.
Itse en esim ole syönyt idli-kakkuja muuta kuin Etelä-Intiassa häämatkalla. Ovat muuten ihan hyviä! Dosaa on tarjolla pohjoisempanakin, mutta esim. chapatit kuuluvat hindujen aamiaseen, mutta eivät muslimien.
Muistan, että goalaiset tuttavamme taasen olivat enemmänkin leipä-hedelmät-jugurtti-linjalla, joka taas johtunee alueen pitkään jatkuneesta eurooppalaisvaikutuksesta. Goahan on ollut Intian osavaltio vasta reilut 30 v. - loveindia
Intiassa kirjoitti:
on aivan yhtä monipuolinen kuin intialainen kulttuurikin! Ei ole olemassa tyypillistä intialaisiata aamiasta, sillä se on aivan erilainen riipuen siitä, missä päin Intiaa se nautitaan.
Itse en esim ole syönyt idli-kakkuja muuta kuin Etelä-Intiassa häämatkalla. Ovat muuten ihan hyviä! Dosaa on tarjolla pohjoisempanakin, mutta esim. chapatit kuuluvat hindujen aamiaseen, mutta eivät muslimien.
Muistan, että goalaiset tuttavamme taasen olivat enemmänkin leipä-hedelmät-jugurtti-linjalla, joka taas johtunee alueen pitkään jatkuneesta eurooppalaisvaikutuksesta. Goahan on ollut Intian osavaltio vasta reilut 30 v.En tosiaan ole ollut kun muutaman viikon lomavisiitillä Intiassa, enkä ajatellut että tuo olisi peri-intialainen tapa syödä aamiaista, siellä taitaa löytyä laidasta laitaan.. mieheni vanhemmat ovat myös nuoruudessaan asuneet useamman vuoden Euroopassa, joten saattanee johtua heidän aamiaistyylinsä siitäkin.
- näin..
Ei muuten monesti olekaan tullut ajateltua, kuinka monenlaisia aamiaisiakin voi olla. Vaikka tietysti on, nyt kun sitä ajattelee, mutta eipä aikaisemmin ole tullut mieleen. :)
Italiassa yleisesti aamiainen on kahvi (espresso tai cappuccino) ja kroisantti jossain baarissa työmatkan varrella, kotona teetä ja keksejä. Oma italialaiseni tosin väittää, että aamulla on pakko saada sokereita ja keksien kanssa menee nutellaa ja valkoista pullamössöleipää.
Kahviasiat on mulle vielä parin vuoden jälkeen osaksi mysteeri. Cappuccinoa juodaan vaan ennen lounasta, illalla sitä tilaavaa katsotaan vähän kieroon. Tilaamalla kahvin saa espresson. Suodatinkahvia saa metsästää kissojen ja koirien kanssa, kahvilasta lähinnä sitä oleva on cafe americano, espresso ja pieni kannu kuumaa vettä lantraamiseen. Caffe Latten ja cafe au laitin ero ei ole vielä selvillä. :) Tilaan tai pyydän aina Suomesta tuliaisiksi suodatinkahvia, en ole tottunut espressoon niin että sitä aina viitsisin juoda, kotona varsinkaan. - Suomalainen mies
Ei hemmetin hemmetti. Olen naimisissa thaimaalaisen naisen kanssa (lääkäri, kun moni palstalla miettii joka tapauksessa ammattia), ja olen pitkään nauranut tälle palstalle (kuten Suomi-Thaimaa -palstoillekin) ihan uskomattoman surkean tason vuoksi. Tässä ensimmäinen oikeasti hieno kysymys mitä on vastaan tullut! Ei ne marokkolaiset ja kreikkalaiset miehet ole homoraiskaajia eikä thaimaalaiset naiset huoria. Luulisi olevan selvän kaikille. Mutta ei.
Itse kysymykseen, vaimoni kulttuurissa aamiainen on kauhean tyydyttävää. Riisiä ja kalaa, munakasta ja lihaa. Tosiaankin päivän tärkein ateria. Minulle ei tuollainen sovi, hyvä kun kupin kahvia saan alas. Vaimoni ottaa yleensä kupin teetä (tai kahvia kun minä siitä pidän ja jos hän herää aiemmin hän tekee kahvit, jos minä herään niin teepäivä) ja aamisella jonkun hedelmän ja keitettyä riisiä kanaliemen kera ja jos edelliseltä päivältä ruoalta jäänyt niin jotain lihaa.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei235913- 602037
- 271499
Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa
Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom2411284- 741145
Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?
Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️691138Mitä teet nainen
Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,531117- 511072
Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1441067Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle58995