Sanomalehdenjakajan työssä on hyviä ja huonoja puolia.
Tuntee itsensä tärkeäksi
Jos on yöihminen, tämä sopii kuin nakutettu.
Kunto nousee varmasti
-Joutuu heräämään ainakin meilläpäin 1.30.
-Palkka ei ole mikään luksus (6.89/h 30% yötyölisä
-Viikonloppuna kylällä liikkuu kaikenlaista kulkijaa.
Sanomalehdenjakajan työ koostuu parista perus osasta: ensin tullaan töini noin 2.15. Odotetaan lehtiauton tuloa. Otetaan pyörä laukkuineen/postiauto lähtövalmiiksi. Vastaanotetaan lehdet ja laitetaan säkkeihin/autoon ja eikun menoksi. Jaetaan lehdet jakolistan mukaan luukuista sisään ja laatikoihin. Minun lenkkini on pyörällä noin 9 kilometriä. palkkaa tulee 3.15 tuntia yö. aluksi oli rankka, mutta nyt se näkyy jo vartalossa, kun on surrannut pyörällä pääosin noin 1,5 vuotta.
Yössä on kyllä muutamia lisämausteita, kun kunnan poliisi laitoksen autotalli on aivan postin oven vieressä. Kaikkea sitä näkee, kun putkaan tuodaan väkeä. Lisäksi et voi koskaan olla varma kerrostalon rapussa jakaessasi, onko pyöräsi vielä tallessa, kun tulet ulos rappukäytävästä. Lisäksi viikonloppuna saa kyllä keskustassa olla varovainen. Kännisiä pyörii vieressä ja huutelee "suosion osoituksia". Pimeään aikaan mielikuvituskin lähtee liikkeelle. Eikä sitä kyllä oikeasti edes tiedä, jos sen kadnkunlman pusikossa kyttää joku hörhö pimeällä. Kerran näin kävi, mutta kerkisin mennä avaimella rappukäytävään, kun tämä tuli ja kaatoi pyörän ja meinasi käydä päälle. Kytätähän siinä tuli soitettua.
Ja sitten on näitä omalaatuisia asiakkaita. Jotkut kyttää lehteä klo 3 yöllä postiluukun vieressä. Jotkut ovat aina valittamassa, että lehti on taas myöhässä, kun myöhästyy 5 minuuttia. Eivät kaikki ymmärrä, että ei lehtiauto tule painolaitoksista koskaan samaan aikaan. Joskus se voi tulla jo ennen kuin tulee töihin 2.15. Joskus jopa klo 4.00
sanomalehdenjakaja
9
9847
Vastaukset
- yökiitäjä3
On sinulla melkoinen duuni, eikö olisi kannattanut käydä aikoinaan koulua, että ei tarvitsisi tuollaista tehdä, ei todellakaan käy kateeksi. Onnea valitsemallasi uralle.
- työkyöpeli
Mulla on pari akateemista tutkintoa, ja olen työtön. Harkitsen hyödyntäväni ydinosaamistani eli yövalvomista ryhtymällä lehdenjakajaksi. Pysyisipä kunto samalla parempana kuin tietsikkahommissa.
Aloittajalle: miten niin pitää herätä kello 1.30, en minä ennen sitä mene nukkumaankaan? - kiinnostaa tietää
että kuinka niin "tarvitsisi"?? Eikö ole juolahtanut sellainen yksinkertainen asia mieleen että ehkäpä jotkut haluavat tehdä sitä työtä! Arvokasta ja arvostettua työtä vaikkei tuntipalkka päätä huimaakaan. Työttömät ja kouluttamattomat spurgut nyt huutelee yöllä jokaiselle joka näyttäisi tekevän töitä. Niille kannattaa vain nauraa ja kehottaa hankkimaan elämän ja työn :) Suurin osa vastaantulijoista on kuitenkin normi-ihmisiä jotka tajuavat työn tärkeyden. Heidän kanssaan on leppoisaa vaihtaa muutama sana ohimennessään.
Mitähän työtä itse mahdat tehdä vai pummiko olet? - Pekko Aikamiespoika
työkyöpeli kirjoitti:
Mulla on pari akateemista tutkintoa, ja olen työtön. Harkitsen hyödyntäväni ydinosaamistani eli yövalvomista ryhtymällä lehdenjakajaksi. Pysyisipä kunto samalla parempana kuin tietsikkahommissa.
Aloittajalle: miten niin pitää herätä kello 1.30, en minä ennen sitä mene nukkumaankaan?Työkyöpeli, viestisi voisi olla minun kirjoittamani, itselläni on tosin varsinaisesti vain yksi korkeakoulututkinto. Työttömänä olen kuitenkin ollut jo pari-kolme vuotta, kun ei yksinkertaisesti mitään koulutusta vastaavaa työtä ole ja muihin hommiinkaan ei pääse, kun on ylikoulutettu ja työnantajat eivät usko tällaisen hommissa pysyvän. Jos olisi valmis muuttamaan Helsinkiin niin sitten varmaan hommia olisi, mutta eivät kaikki voi sinnekään muuttaa.
Koska itse olen jo 15 vuotta käynyt nukkumaan keskimäärin klo 02 - 06 välillä (joskus toki menee paljon myöhempäänkin), lehdenjakajan homma sopisi mainiosti. Ei kuitenkaan houkuttele tuollainen 3 tunnin palkansaanti mistä aloittaja kertoi, johan työmarkkinatukikin on isompi!
- Vai tuntee...
...itsensä tärkeäksi...
No, kuvitelmansa kullakin...
Mut asiaan: homman nimi on tehdä selväksi, kuka on alueen herra ja kuka narri.
Kun tarpeeksi kauan oot samaa aluetta jakanut, ei ongelmia juurikaan ole: esim. mulla viimeiseen 6-7 vuoteen yksikään tilaaja oo tullu sanomaan enää yhtään mitään, tuli lehti sit 3:lta tai 8:lta... Paino kun aikanaan sekoili täällä pk-seudulla tarpeeksi: ei oo kellään tarvetta mitään naputtaa...
Ja paikailliset nistit/alkikset sen verta tuttuja, etteivät viitti enää yrittää ees haastaa... ;)))
Näin Itä-Helsingissä anno domini 2012...
http://www.youtube.com/watch?v=eIRgAGPUtmI
Holy Mary mercy me; I can't believe the things I see... :))) - sijainen
Minä teen lehdenjakoa joka kesäloma (olen vakityöstäni lomalla) huvikseni, kesäyöt on ihania fillaroida. Ihan hyvä ammatti minulla on ja työ mutta lapset on aikuisia ja yksin asustelen, kaipaan järkevää tekemistä ja päiväthän jää vapaaksi. Ja tuleehan siitä vähän ylimääräistä liksaakin - ei pahitteeksi koskaan.
Juoppoja löytyy mutta harmittomiahan ne on eikä mulla ole mitään varastettavaa mukana edes. Pyörää ei tarvi jättää kun ei ole kerrostaloja piirissä yhtään. Tykkään kun joskus lehteä odotellaan postilaatikolla tai joku tulee talosta ulos kun näkee, että fillaroin portille. Yleensä ne on vanhat papat, jutellaan niitä näitä (yleensä heidän sairauksistaan, leikkauksistaan jne ;)), toivotellaan hyvät päivänjatkot ja sitä tuntee tehneensä hyvänkin työn.
Lehdet on aina jaettuna n. 4.30 ja sitten kotiin nukkumaan aamupäiväksi. Joskus otan keikkoja työaamuinakin mutta harvemmin - talvella työ ei ole niin kivaa, autollakaan. - 87k
Hauska juttu kun Iltalehtissä oli juttua palkoista...
Siinä oli laitettu että Sanomalahedenjakaja saisi yli 2000€ kuukauteen.
TOTUUS on kuitenkin se, että systeemillä 6 töitä 2 vapaata saa kuukauteen noin 1000€ jos on vaikea lenkki (kolme piiriä yössä)
Että on se jotenki kiva ku tommosia tuplapalkkoja kerrotaan lehdissä- Se on...
...sinun totuutesi... Jo pelkästään se, että piirimäärällä perustelet "vaikeuden" kertoo, ettet tiedät alan asioista hevon herttistä...
:-)))
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1458450Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde462358Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja262192- 951748
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811707- 371700
Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1081133Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai181052Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik51019- 531005