pistän, on ollut jo aiemmin, löytyi palstaa katellessa, mutta vastailkaa.... :D
1. Onko ruoanlaittoon tullut jotain uutta puolisosi kulttuurista?
2. Kuka tekee ruoan? Sinä, puolisosi, molemmat?
3. Mitä mausteita löytyy kaapista?
4. Millä herkuttelette?
5. Mikä on sinun lempiruokasi/puolisosi lempiruoka?
6. Mitä ruoka-aineita kuluu taloudessanne eniten?
7. Mitä juuri nyt löytyy jääkaapista?
8. Mitä kuiva-aineita yleensä löytyy aina?
9. Luettele viisi yleisintä ruokaa mitä teette kotona?
10. Käyttekö paljon ulkona syömässä? Tai tilaatteko valmisruokaa kotiin? Jos kyllä, mitä?
11. Onko jotain ruoka-aineita jota ette käytä ollenkaan?
12. Syöttekö säännöllisesti, aina samaan aikaan vai onko "liukuvat" ruoka-ajat?
13. Kutsutteko usein porukkaa syömään?
14. Löytyykö kaapista aina jotain makeaa, mitä?
15. Kuka hoitaa ruokaostokset?
16. Missä teette yleensä ruokaostokset?
17. Lempijuomanne?
18. Mitä löytyy pakasteesta?
19. Millainen keittiö teillä on?
20. Kirjoita yksi hyväksi todettu ruoka-/leivonnaisohje puolisosi kulttuurista (ja maa mistä se on.)
Ruokagallup
8
780
Vastaukset
- Mirandan
Nämä gallupit on kivoja :)
1. Paljonkin uutta, kaikkea ei voi tässä alkaa luettelemaan. Erilaisita tapoja laittaa ruokaa, vihanneksia, mausteita ym.
2. Riippuu ruokalajista ja siitä kumpi on ensimmäisenä kotona. Yleensä tehdään yhteistyössä.
3. Rosmariini ja basilika ovat tärkeimmät. Lisäksi kokoelma muitakin mausteista joita ei ole aivan päivittäisessä käytössä.
4. Mies tykkää kakuista ja leivoksista sekä kekseistä, itse haluan pysyä laihana joten noita menee vain satunnaisesti. Yleensä syön kevytjäätelöä.
5. Niitä on monia. Yksi suosikeista taitaa olla silti pasta lukemattomissa eri muodoissaan. Hyvälaatuinen, juuri sopivasti keitetty pasta hyvistä tomaateista tehdyllä tomaattikastikkeella, rosmariinilla, basilikalla ja parmesaanilla... Miehen eräs lempiruoka on risotto al milanese.
6. Itselläni kuluu selvästi eniten jogurttia, leipää ja hedelmiä. Taloudessa yleensä kuluu eniten pastaa, riisiä ja erilaisia juustoja. Ja kivennäisvettä.
7. Monta tölkkiä jogurttia ja erilaisia mehuja, soijajuomaa, glögiä ja pullo olutta. Juustoa, puolukoita, mustikoita, raparperihilloa, porkkanoita ja perunoita.
8. Pastaa on oltava varastossa, samoin riisiä.
9. Vaikea luetella viittä, useimmiten pastaa tai riisiä erilaisilla kastikkeilla tai lisukkeilla. Emme syö kovin paljon lihaa, joskus kanaa tai kalaa. Mies tykkää pihveistä mutta eipä niitä tulee kovin usein laitettua.
10. Lomamatkoilla syömme pelkästään ulkona. Muuten emme käy kovin usein, joskus käydään pizzalla. Tykkäämme tehdä ruokaa kotona. Ei olla koskaan tilattu vielä valmisruokaa kotiin.
11. Emme käytä voita tai mitään levitteitä leivän päällä. Maitoa emme juo koskaan, paitsi olen nyt yrittänyt pakottaa miestä juomaan edes joskus maitoa kun se käyttää niin vähän maitotuotteita.
12. Pyrimme syömään säännöllisesti, mutta aina ei tietenkään voi niin tehdä. Syömme aina kun tullaan illalla kotiin, oli kellonaika mikä hyvänsä.
13. Ei olla kutsuttu pitkään aikaan.
14. Jäätelöä on pakko olla. Jotain keksejä tai suklaata löytyy myös.
15. Molemmat. Pyrimme käymään yhdessä kaupassa, mutta jos toinen ei ehdi niin sitten vain toinen käy.
16. Sokoksen ruokakaupoissa on parhaat valikoimat. Yleensä käydään kuitenkin siellä, mikä on lähimpänä ja missä ei ole ylihinnoiteltu tuotteita.
17. Kivennäisvesi. Tykkään myös mehuista.
18. Mustikoita ja jätskiä.
19. Ihan kiva keittiö, kaikki on valkoista ja siistiä.
20. Voi kun en muista ohjeita.. Yleensä emme tee ohjeiden mukaan vaan miten on todettu ruokien onnistuvan parhaiten. Mutta eiköhän italialaisia ruokaohjeita ole aivan valtavasti. - vastaa...
1) Mahdotonta sanoa, kun en kokannut ennen mieheni tapaamista (asuin mamman hoiteissa). ;o) Mutta ehkä tuo pastapuoli on miehen myötä lisääntynyt ruokavaliossa...
2) Minä teen ruoan.
3) Ihan tolkuttomasti...jos nyt mainitse ne eniten käytetyt, niin jauhelihamauste, paprika, mustapippuri, viherpippuri, valkosipulijauhe, oregano, carry, basilika, sitruunapippuri...
4) =oD Mies taitaisi vastata tähän, että hän herkuttelee kaljalla. *nauraa* Mutta kyllä meillä herkkupäivinä paistetaan vaikka lettuja tai tehdään liha-kasvispiirakkaa. Myös jäätelö kelpaa porukalle sekä sipsit...
5) Minun on kanasalaatti tai joku suussa sulava pihvi kreikkalaisen salaatin ja hyvän leivän kera. Miehelle kelpaa parhaiten liha, liha & liha (palanpainikkeena fetaa, leipää & öljyssä paistettuja peruna- ja sipulilohkoja).
6) Maitoa & leipää varmaan eniten. Sitten löytyy jauhelihaa, papuja, tomaattia monessa muodossa, sipulia, paprikaa, juustoja & hedelmiä.
7) Edellämainittuja, joiden lisäksi mm. jogurttia, margariinia, öljyä, vanukkaita, leikkeleitä, mehuja, maustekastikkeita, hilloa yms. yms.
8) Erilaisia jauhoja, erilaisia pastoja, riisiä, säilykkeitä (ananas, tonnikala, pavut, tomaatti), muroja, puurohiutaleita jne.
9) Lasagne, kanakastike & riisi, jauhelihakastike & pasta, kalakeitto, kanakeitto
10) Ei tilata pahemmin ruokaa kotiin, eikä käydä syömässäkään. Mies on oikea kotiruoan perikuva - mielummin syö kotona. ;o) Itse käyn enemmän kavereiden kanssa ulkona syömässä kuin yhdessä miehen kanssa.
11) Äyriäiset on meillä aika vähissä, koska mies ei tykkää niistä ja minä en oikein osaa laittaa. Miehelle ei myöskään maistu porkkana, mutta sitä lykkään tarjolle säännöllisen epäsäännöllisesti.
12) Syödään säännöllisesti, viiden aikaan joka päivä.
13) Ei...jouluna oli viimeksi minun suku syömässä.
14) Ei löydy aina, lähinnä viikonloppuisin. Lapsen vuoksi yritetään pitää karkkipäiväsysteemiä aika tarkasti, ettei tule syötettyä liikaa makeaa. Pakastimesta löytyy kuitenkin aika pullia, karjalanpiirakoita & pasteijoita vierasvaraksi.
15) Minä pääasiassa. Mies kyllä hakee täydennyksiä lähikaupasta.
16) Prismasta (bonukset)
17) Minun vesi & maito (alkoista päärynäsiideri), mies juo paljon myös vettä & maitoa, mutta myös huomattavasti minua enemmän kokista, kaljaa & viskiä.
18) Leipää, pakastekasviksia ja -perunoita, pullia, pasteijoita, karjalanpiirakoita, jätskiä, marjoja.
19) Nätti keittiö. :o) Itse ollaan suunniteltu. Kiiltävää valkoista pintaa lasia ja pähkinäpuuta.
20) En osaa... - *'*'*
1. ?
2. Molemmat. Mies on parempi tekemään ruokaa ja tekee sitä useammin, mutta kyllä minäkin kokata osaan ihan normaalia perusruokaa, vaikka kulinaristisia elämyksiä tuskin kykenen taikomaan.
3. Rupeanko luettelemaan? No en...
4. Ihan vain hyvällä ruoalla
5. Niitä on ihan liikaa :D Itse pidän mausteisemmasta ruoasta kuin mies
6. varmaan kasviksia, pastaa, riisiä...eläinkunnan tuotteista kalaa ja kanaa
7. valo ;) en muista, on siellä ainakin maitoa, mehua, jugurttia, juustoa, kasviksia ja vihanneksia.
8. Riisiä, pastaa, nuudeleita... teetä ja pikakahvia, mysliä tai muroja, erilaisia säilykkeitä
9. Voi voi. Pastaruoat, riisi, kana, kala, kasvikset monissa eri variaatioissa...en osaa sen tarkemmin vastata!
10. Voi kyllä. Ulkona käydään usein syömässä kaveriporukalla. Ja kumpikin käy erikseen esimerkiksi työkavereiden jne kanssa melkoisen usein. Take-awayta tilataan myös aika usein, jos molemmat tulee myöhään kotiin pitkän päivän jälkeen, sitä mielellään keskittyy ihan muihin asioihin kuin ruoanlaittamiseen. :) Kiinalaista tai intialaista tulee yleensä tilattua.
11. no tuollaisista "tavallisista" ruoka-aineista perunaa ei tule käytettyä oikeastaan ikinä. Leipää ei myöskään osteta kun se aina ehtii pilaantua ennen kuin tulee syötyä. Jauhelihaa ei myöskään juuri käytetä.
12. Ei todellakaan syödä säännöllisesti. Meillä syödään silloin kun on aikaa. Viikolla ei tosiaan aina tai edes kovin usein ehditä syödä yhdessä, viikonloppuisin ja lomalla kyllä aina.
13. Ennen kutsuttiin useammin, nyt on tämän talven ja kevään aikana tainnut olla kolmisen kertaa ystäviä meillä iltaa istumassa ja syömässä. :(
14. Ei
15. Joko mies tai minä tai yhdessä.
16. Kala ostetaan meidän kadun fishmonger'silta, tuoretta, hyvää ja halpaa. Kasvikset, vihannekset ja hedelmät joskus farmer's marketista, jos ei tule käytyä niin muiden ostosten mukana ihan tavallisesta supermarketista
17. Appelsiinimehu, ananasmehu, olut, viini
18. en muista
19. heheheheee. Meidän keittiö on vitsi. Ihan säälittävän pieni. Seinän epäilyttävät läiskät on taidokkaasti peitelty tauluilla ;) Kaikki normaalit varusteet siellä kuitenkin on, uuni (meillä on kaasuhella joka on oikeastaan parempi kuin sähköinen), jääkaappi-pakastin, mikro, vedenkeitin ja riisikeitin. Kahvinkeitin puuttuu toistaiseksi. :(
20. Täytyy tunnustaa etten juuri osaa tehdä ruokaa miehen maasta, vaikka siitä kovasti pidänkin. - yömyyrä
1. Ruoka on muuttunut mausteisemmaksi ja käytän nykyään enemmän riisiä. Ruoka on raskaampaa ja lihapitoisempaa kuin silloin kun vain itselleni kokkasin.
2. Minä teen yleensä ruuan, joskus yhdessä. Mies kokkaa pari kertaa kuussa.
3. Chiliä, chiliä ja chiliä :-) Sen lisäksi kaikki perusmausteet, joista eniten kuluu aromisuolaa, paprika-, broileri- ja pizzamaustetta sekä mustapippuria.
4. Mies rakastaa pähkinöitä, varsinkin pistaaseja sekä kaikenlaisia keksejä. Yhteinen perversiomme on juustonaksut.
5. Minun lempiruokani on ehkä joku pasta, carbonara vaikkapa sekä kookosmaitoon tehty kanakastike riisin kera. Mieheni lempiruoka on egusi soup, eli eräänlainen lihapata, jota syödään jauhetusta jamssista tehdyn "puuron" kanssa. (No niin, moi kaikille, jotka viimeistään nyt minut tunnistivat :-D )
6. Riisiä menee hirveästi, samoin vaaleaa leipää ja spagettia. Mannaa myös kuluu paljon, koska sitä käytetään jamssin korvikkeena tai sen seassa ja sen lisäksi lapset syövät tosi usein mannapuuroa.
7. Jääkaapista löytyy maitoa, mustikkakeittoa, appelsiinijogurttia, sekamehua, chilikastiketta, ketsuppia, soijakastiketta, leikkelekinkkua, kermajuustoa, Oivariinia, puoli vuokaa makaronilaatikkoa, epämääräisen peruna-tomaatti-aurajuusto -uuniruuan jämät, oliiveja, suolakurkkua, bataatteja, porkkanoita ja kurkkua.
8. Kuiva-ainekaapissa on aina ainakin riisiä, spagettia, vehnä-, korppu- ja jamssijauhoja, mannaa, kaura- ja riisihiutaleita ja egusia
9. Pasta Bolognese, kanakastike, lihapullat sienikastike, uunilohi, broilerinkoivet ja kasvisriisi
10. Ei käydä usein ulkona syömässä, mutta kiinalaisessa silloin tällöin, lasten kanssa joskus hampurilaisilla. Pizzaa tilataan kotiin ehkä kerran kuussa.
11. Mitään rajoituksia ei sinänsä ole, mutta sisäelimiä en osaa oikein valmistaa eikä mieskään näytä niitä ruokavalioonsa kaipaavan. Lampaanlihan kanssa sama juttu. En osaa valmistaa enkä pidä lampaanlihan mausta ollenkaan. Sianlihaa käytämme hyvin harvoin, koska niin moni ystävä ei sitä voi syödä ja meillä käy harvase päivä joku syömässä. Helpompaa siis tehdä ruoka naudasta tai muusta.
12. Ei tuollaisen Afrikka-aikataulun mukaan elävän ihmisen kanssa voi olla mitään ruoka-aikoja... Lapset syövät suunnilleen samaan aikaan joka päivä, mutta me aikuiset silloin kuin muistetaan ja jaksetaan. Jotain ruokaa on aina valmiina joko hellalla tai jääkaapissa.
13. Kutsutaan virallisesti joku syömään ehkä kerran parissa kk:ssa, mutta niitä syöjiä aina kummasti eksyy paikalle. Lähes päivittäin joku on meillä syömässä. Varsinkin silloin, jos mies tekee jotain nigerialaista ruokaa :-) Ne taitaa haistaa sen toiselta puolen kaupunkiakin...
14. Kaurakeksejä ja "daddyn keksejä" (lasten ilmaus) eli Lu:n Bastonge -keksejä.
15. Minä teen ostoslistan ja se käy kaupassa, joka ehtii (tai jolla on auto)
16. S-marketissa
17. Tykkäämme molemmat viineistä, mutta eniten meillä juodaan vettä ja mehuja.
18. Pakastimessa on sieniä (tatteja ja suppilovahveroita), marjoja (puolukoita, mustikoita ja lakkoja), habaneroja, miehen siskon tekemää moimoita (heh, älkää multa kysykö), tukusta haettua lihaa, pikkuporkkanoita, maissia, keittojuureksia, jäätelöä, ranskalaisia, kalapuikkoja ja erilaisia kastikkeenjämiä pakastepurkeissa.
19. Ihan sopivan kokoinen ja suht siisti ja nätti, mutta jääkaappi on ihan liian pieni.
20. Äh, en jaksa! Pitäis kysyä tuolta äijältä, mutta se muka-katsoo tuolla jalkapalloa silmät kiinni ;) ("I am not sleeping, I am resting") - leppis
. Onko ruoanlaittoon tullut jotain uutta puolisosi kulttuurista? -Toki. Hallitsen paikallisen keittiön perusteet.
2. Kuka tekee ruoan? Sinä, puolisosi, molemmat? Minä enemmän.
3. Mitä mausteita löytyy kaapista? Peruspippurit ja kanelit, lisänä pussukoittain intialaisia mausteita.
4. Millä herkuttelette? Suklaalla j ajäätelöllä kesäisin.
5. Mikä on sinun lempiruokasi/puolisosi lempiruoka? Mies kaikkiruokainen, itse nirsompi. Pidän kasvisruuista .
6. Mitä ruoka-aineita kuluu taloudessanne eniten? PErunat, kananmunat, pasta, riisi, salaatit, kana, tonnikala.
7. Mitä juuri nyt löytyy jääkaapista? Kananmunia, eilisiä tähteitä, leikkeleitä, epämääräisiä purnukoita, alkoholijuomia (pitäisiköhän huomenna mennä kauppaan...)
8. Mitä kuiva-aineita yleensä löytyy aina? PAstaa ja riisiä, jauhoja, keittopussukoita...kahvia, teetä...
9. Luettele viisi yleisintä ruokaa mitä teette kotona? Pasta, perunamunakas, risotot, linssikeitto, lihapullat.
10. Käyttekö paljon ulkona syömässä? Tai tilaatteko valmisruokaa kotiin? Jos kyllä, mitä? Kiinalaista ja pizzaa tilataan silloin tällöin. Ulkona syödään aika usein.
11. Onko jotain ruoka-aineita jota ette käytä ollenkaan? Paljonkin, olen hieman nirso.
12. Syöttekö säännöllisesti, aina samaan aikaan vai onko "liukuvat" ruoka-ajat? Syödään säännöllisesti, kuten koko täkäläinen kansakunta.
13. Kutsutteko usein porukkaa syömään? Muutamia kertoja kuussa.
14. Löytyykö kaapista aina jotain makeaa, mitä? Ei aina...ei tahdo säilyä.
15. Kuka hoitaa ruokaostokset? Minä enemmän.
16. Missä teette yleensä ruokaostokset? Lähikaupassa. Joskus suurissa ketjuissa kotiinkuljetuksen takia.
17. Lempijuomanne? Vesi, viini ja Pepsi MAx.
18. Mitä löytyy pakasteesta? Siinä on jotain vikaa, tuppaa sulamaan. Eli ei leipää ja jääpaloja kummempaa.
19. Millainen keittiö teillä on? Tilava upeilla maisemilla kaupungin yli.
20. Kirjoita yksi hyväksi todettu ruoka-/leivonnaisohje puolisosi kulttuurista (ja maa mistä se on.) Espanjalainen perunamunakas on hyvä ja halpa: Pari isoa perunaa ohuiksi viipaleiksi öljyyn paistumaan. 3-4 munaa (suolaa) vatkaten ja kypsäksi paistetut perunat öljystä siivilöilynä sekaan. Anna hautua hetken ja kaada takaisin kuumalle paistinpannulle. KäÄnnä ympäri lautaselle kumoten ja takaisin pannulle. Kuumuutta ja aikaa säÄtelemällä saat omaan makuusi kypsän munakkaan. Mukaan voi sekoittaa myös paistettuja vihanneksia, herkkusieniä, kinkkua... - testing...
Lihapulla.
- ummS
1. Paljon uutta...olen aina ollut laiska kokki ja vege,joten lasten myötä joutunut hieman monipuolistamaan näitä kokkailuja.
2. Minä, vanhin lapsi mielellään auttaa ja haluaa oppia! Mies hädin tuskin osaa riisin keittää. ;)
3. Perusmausteet; grillaus-, broilerimausteet,curry, paprika, sitruunapippuri, cayenne chiliä eri muodoissa yms. Aivan ehdoton on kasvismaustesekoitus.
4. Hhmm....ei oikeastaan mitään tiettyä...Milloin milläkin mitä tekee mieli! Minä olen karkkinarkkari, mutta muuten emme oikein makeasta herkuttelusta välitä, enemmänkin sitten jotain erityistä hyvää ruokaa.
5. Minun benachin, mies taitaa eniten tykätä beef domodasta. Lapset tykkäävät kanakastike kookosriisistä.
6.Tuntuu,että kaikki aina loppu! Riisiä, kasviksia, leipää, maitoa! yms yms
7. Aika täynnä "pitkän" viikonlopun takia...Kanaa, kalkkunaa,salaattia, naudanlihaa, jogurttia,cokista,maitoa, mehukeittoa,pähkinävoita, juustoa, erilaisia maustekastikkeita yms.
8. Vehnä-ja soijajauhoja, jauhettua jamssia,mannaa, puurohiutaleita, egusia, greyfish yms.
9. Domoda, benachin, spaghetti, kanaa ja kookosriisiä, egusi. Kasviksia lisäilen oman maun mukaan milloin mitenkin.
10. Ei. Lapset käyvät joskus hampurilaisella. Suomessa ollessamme tykkään joskus käydä kiinalaisissa tms ravintoloissa.
11. Sianliha, maksa, sienet
12.Syödään silloin kun on nälkä, ei ollenkaan säännöllisesti.
13. Ei,mutta jos joku tulee käymään, aina ruokaa tarjolla.
14. Ei.
15. Minä
16. S-market tai etnokaupat
17. cokis & sprite
18.Kasviksia, vihanneksia, ranskalaisia, marjoja
19. Sopivan kokoinen, batiikkivärein ja tummalla puulla kalustettu. Jääkaappi tuntuu joskus liian pieneltä, muuten kaappitilaa tarpeeksi.
20. Kana-yassa ja domoda löytyy googlettamalla! ;) - Sargwl
1.Paljon on tullut uutta.Varsinkin mausteet ja kasvisten erilainen käyttö
2.Minä haluen tehdä ruoan, mies osaa myös.
3.Tavallisten lisäksi mm.sumakki, biryani mauste, jeera, garam masalaa, kurkumaa..
4.Jäätelöllä ja uunibanaaneilla
5.Jauhelihakastike ja kokoperunat miehellä. Mulla sama.
6.Perunaa, riisiä, öljy, leipä mm.
7.Oliivi, juusto, kerma, tomaatit, kurkku, salaatti, margariini, ja jaffaa
8.Riisi, pastat ja vehnäjauho sekä kuivahiiva
9.perunat eri kastikkeilla, pastat eri tavoin valmistettuna, riisi kaikin tavoin, laatikot
10.Emme käy usein. Oma ruoka on parempaa.Tietää ainakin mitä syö.
11.Sianliha ja herneet ja makkarat,sekä einekset
12.Pyrimme syömään säännöllisesti päivällistä.
13.Jos vieraat tulevat ruokailuaikaan, tottakai tarjoamme heillekin.
14.Keksejä
15.Yhdessä käymme usein ostoksilla.
16.Ihan normikaupoissa, lidlissä sekä ulkomaalaiskaupassa
17.Miehellä cola. Mulla vesi
18.Eri lihalaatuja, vihanneksia, omatekemää tuorepastaa sekä leipää
19.Iso ja kätevä sekä hyvät välineet
20.En jaksa juuri nyt.Maa on irak ja vaikka kubbet.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h562950Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062711Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv382431- 332269
Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.501928Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska151549- 321473
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1051235- 1771203
En vain unohda
Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.731060