Minulla saattaa olla seitsemänkin reikää.. olen kuullut, että eteen ei kannata ottaa, mutta taka ikeniin se ei satu niin paljon..
Kannattaako puudutuspiikki?
20
7048
Vastaukset
- Jaska
Piikki on aika kallis, mutta kyllä se kannattaa. En ole koskaan antanut porata ilman puudutusta. Takaikeniin se kyllä enemmän sattuu, mutta se ei kestä kauan.
- iip
Jos pelkäät puudutuspiikin sattuvan, niin pyydä ensin puuduttavaa salvaa. Minä ainakin lakkasin kammoamasta ikenien pistelyä. Ja muuten pelkään hammaslääkärissä käyntiä niin, että haluan ehdottomasti puudutuksen joka kerta, maksoi mitä maksoi.
- Hampi
Puudutus riippuu siitä miten hammaslääkäri osaa sen laittaa. Itselläni on monenlaisia kokemuksia: aiemmin vaikka oli puudutus, niin poraaminen sattui niin pirusti ja tämä oli aina kaupungin hammashoidossa. Sitten pääsin ekaa kertaa yksityiselle ja yllätyin täydellisesti kun puudutuksen jälkeen en tuntenut yhtään mitään, olisin voinut vaikka nukkua kun hampaitani porattiin. Tänä vuonna sain sellaisen puudutuksen, että poski oli ihan lörppö vielä 5 tuntia puudutuksen laittamisesta! :-)
Aivan varmasti puudutuspiikki sattuu vähemmän kuin 7 reiän poraaminen! Vaadi KUNNON puudutus! - sunrise
itse halusin puudutuksen kun viimeksi kävin yksityisellä...en jaksa enää jonotella tavalliselle hammaslääkärille.
Hieman se aluksi pistää, mutta sitten ei huolen häivää..ennenkuin lähdet sieltä pois. Sillä mulla oli ainakin toinen puoli naamasta ihan tunnoton about 4tuntia. Ja vielä hauskempaa oli kun kielikin oli tunnoton toiselta puolelta. Että tuli sitten naureskeltua itselleen kun yritti juoda jotain. Mutta kannatan kuitenkin puudutusta..sillä se poraaminen ei ole mitään ihanan tuntuista.- ROHKEA KOKEILEE
Kuule, kokeile pieneen reikään ilman puudutusta. Minä otin aine ennen puudutuksen. Sitten oli poski turvoksissa ja paha maku suussa. Kerran menin mainoksen perusteella eräälle hammaslääkärille, josta en tiennyt mitään. Rahaa oli vähän ja kun hammaslääkäri kertoi puudutuksen hinnan, sanoin, että kokeillaan ilman. Suustani löytyi yksi iso reikä ja paljon hammaskiveä. Kävin makuulle ja lasit laitettiin silmilleni. Paikkaus alkoi. Hammaslääkäri oli varmaan taitava, sillä minuun ei sattunut yhtään. Pientä vihlontaa aluksi tuntui, mutta se johtui vedestä. Kun nousin tuolista, ajattelin harmissani kaikkia niitä summia, jotka olin ilmeisesti turhaan pannut puudutukseen. Ole vaan rentona ja sovi hammaslääkärin kanssa esim., että heilautat kättäsi, jos kipu alkaa tuntua sietämättömältä. Paitsi, että säästät rahaa, vältyt epäterveellisiltä puudutteilta.
- minä
Puudutus kannattaa ottaa ehdottomasti, jos se suinkin on mahdollista! Poraaminen pelottaa silti, sillä sen ääni on jo tarpeeksi. :D
Pistäminen sattuu kieltämättä, mutta se on vain se pari sekuntia.- plää
yläetuhampaat eivät tarvitse puudutusta, mutta muihin hampaisiin otan kyllä puudutuksen (Vois kai olla vieläkin helpompaa ottaa "tuplapuudutus" (Viinaa) jäännityksen kokonaan postamiseksi :)!
(hampaan poistoa pelkäsin aika paljon, kun sitä ei oltu tehty aiemmin, mutta ei se ollukaan lopulta mitenkään ihmeellistä(tosin vielä pitää jännittää, miltä viisauden hampaitten poisto tuntuu, kuhan se ajankohtaiseksi tulee sitten joskus)
- ........
Kyllähän se piikki edessä enemmän tuntuu, mutta etuhampaiden paikkauskin tuntuu enemmän kuin takahampaiden, koska hermot ovat lähempänä pintaa. Muutaman kerran olen piikin eteen ottanut ja kyllähän siinä vedet tulee silmään refleksimäisesti, vaikkei se kovin kipeää teekään. Hyvä lääkäri osaa laittaa aineen hitaasti, jolloin se nippaa huomattavasti vähemmän. Kyllä puudutuspiikki poraamisesta aiheutuvan järkkyvihlonnan aina voittaa!
- Tuohtunut123
Puudutus kannattaa ehdottomasti. Se neulan aiheuttama kipu on todella siedettävä ja kestää vain pienen hetken verrattuna siihen tuskaan mitä se poraaminen aiheuttaa. Eikä se ole mitenkään.
Ja en todellakaan ymmärrä mitä ihmiset ihmettelevät näitä "ooh poski oli tunnoton vielä 3h operaation jälkeen".
No totta helvetissä se on. Se on aivan normaalia ja yleensä voi odottaa puutuneisuuden olevan kadonnut siinä 6-8h kuluttua.
Ja jos se puutuneisuus oikeesti NIIN paljon häiritsee, niin kestäkää sitten se poraamisen kipu älkääkä valittako. - asdwasdwasdwasd
Puudutus maksaa kes.määrin 9€/ampulli (ampullissa 4 piikillistä)
Itselläni oli valtava reikä oikeassa alareunassa, joka vaati juurihoitoa..
sanoin hammaslääkärille ettei koske sinne ennenkun on puudutus laitettu..
noh laittoivat mansikan makuista mötää ikeneen, vaikutti 5 min, ja löivät 2 keulallista puudutus ainetta. Aloittaessaan hommia alkoi särkeä aivan p*rkeleesti ja sanoin että onko mahdollista lisätä puudutusta.. jooh no lääkäri pisti 2 lisää ja sen jälkeen oli niin puutunut että korvissa asti tuntui puutuneisuus :D ja ei kyllä särkenyt sen jälkeen ja nyt on hammas täysin kondiksessa. Kyllä, puudutus KANNATTAA! - jfkfkdbdi
Kovat jätkät ei tartte puudutusta
- elämäopettaa........
Mieli muuttuu puudutuksen tarvetta epäröivillä kun poratessa sattuu ensimmäisen kerran oikein tosissaan niin että tuntuu kuin puukolla viillettäisiin leukaperiä. Se ei ole haukaa kun et voi muuta kuin puristaa penkin kahvoja ja toivoa että kipu loppuisi. Suusta voi karata parkaisukin:D
- nioijpkp
ota pois
- vittukunvituttaa
Olin hampaan poistossa, syvimmät osat ei lähteneet hyvällä niin joutui ottamaan ne pahalla, puudutus ilman muuta ja piti vielä lisätä puudutusta operaation aikana kun syvimmät osat pisti niin paljon hanttiin. Tulehdustakin oli hampaan juuressa.
Todella rasittava kokemus ja verta jaksoi tihkua ikenestä muutaman tunnin ajan, kotona matolle pääsi verta ja yöllä nukkuessa suusta oli tihkunut vielä tyynyllekin verta. Voi vittu että pitää olla ikävää ihmiselo.
Elämä ei ole näyttänyt mulle parhaita puoliaan milloinkaan mutta kylläpään kaikki tällainen negatiivinen paska osuu aina juuri meikäläisen kohdalle, voi vitun vittu perkele!! >_<- Puudutetaan
Jos hampaassa on tulehdus, se puutuu huonosti sen vuoksi kipua on runsaammin.
Minulla katkesi hammas alhaalta melkein edestä ja sen juuren loppupätkän poistossa olikin töitä. Ensimmäinen hammaslääkäri luovutti heti kättelyssä. Toisella kerralla pistettiin pariin otteeseen puudutusta ja silti tuntui kuin puudutusta ei olisi lainkaan, mutta tuumasin että rutistetaan tuolin käsinojia rystyset valkeana, pääasia että homma saadaan valmiiksi.
Nyt oli juuri hammaslääkärissä ja paikattiin ylhäältä molemmat etuhampaat. Sovittiin että älähdän jos tulee poratessa kipua ja laitetaan vasta sitten puudutus. Poraus ja paikkaus saatiin tehtyä ilman kipua ja puudutusta. Yleensä otan puudutuksen jos vain vähänkin on epäilyä että sattuu (eikä puudutus maksa kuin muutaman euron). - toivoo_parempaa_huomista
Tsemppiä, noi hammasjutut vielä kaiken muun hankaluuden päälle on kyllä kurja juttu. Mullakin olisi ollut muutenkin riittävästi kaikkea, mutta ei auta kun kestää. Nyt sitten jouduttiin poistamaan yksi hammas ja toinen on juurihoidossa, mutta olen onnellinen, että perussairauteni on juuri nyt hallinnassa. Juu ja aina olen huolehtinut hyvin hampaistani.
- vittukunvituttaa
Puudutetaan kirjoitti:
Jos hampaassa on tulehdus, se puutuu huonosti sen vuoksi kipua on runsaammin.
Minulla katkesi hammas alhaalta melkein edestä ja sen juuren loppupätkän poistossa olikin töitä. Ensimmäinen hammaslääkäri luovutti heti kättelyssä. Toisella kerralla pistettiin pariin otteeseen puudutusta ja silti tuntui kuin puudutusta ei olisi lainkaan, mutta tuumasin että rutistetaan tuolin käsinojia rystyset valkeana, pääasia että homma saadaan valmiiksi.
Nyt oli juuri hammaslääkärissä ja paikattiin ylhäältä molemmat etuhampaat. Sovittiin että älähdän jos tulee poratessa kipua ja laitetaan vasta sitten puudutus. Poraus ja paikkaus saatiin tehtyä ilman kipua ja puudutusta. Yleensä otan puudutuksen jos vain vähänkin on epäilyä että sattuu (eikä puudutus maksa kuin muutaman euron).Heh, tuo tulin käsinojia puristaminen, olen teollisuustyöntekijä ja fyysisesti raskas työ tietysti tuo kohtuullisen kunnonkin niin vähän pelkäsin sitäkin että kestääköhän käsinojat voimakkaassa puristuksessa ehjänä :D
- fhdfhfdjdfj
Riippuu mitä tehdään. Jos on vain lohjennut hammas, jota silotellaan tai laitetaan muovipaikka hammaseroosion tai harjauksen paljastamalle hammaskaulalle, niin ei se puudutusta tarvitse. Itseltäni poistettiin maitohammas pintapuudutuksessa, koska siinä ei enää juuria ollut (pysyvä hammas puuttui). Mitkään näistä eivät ole sattuneet. Tulehtunut hammas pitäisi aina ensin hoitaa antibiootilla. Tulehtunut hammas ei puudu. Itselläni on nuoruudesta kokemus tulehtuneen viisurin poistosta. Siihen verrattuna pienet poraamiset tai hiomiset ilman puudutusta ovat lastenleikkiä.
- pienempipaha
Otan aina puudutuksen. Se vain on vähän ikävää, että jos puudutus kestää 6-8 tuntia, kuten joskus kestää, joutuu olemaan todella kauan syömättä ja itselleni tulee herkästi migreeni, jos ruokailu venyy.
- kiyghkugku
Syömistauko on pidettävä vain pureskeltavalle ruualle, ettet haukkaa ruuan mukana tunnotonta poskea tai kieltä. Jos tulee toivoton nälkä ja pitäisi syödä, voisi syödä tai paremminkin juoda jotain nestemäistä ruokaa. Esimerkiksi jokin smoothie, keitto tai muuta vastaavaa jota ei tarvitse pureskella.
Yleensä paikkauksen jälkeen saa heti syödä, hampaan poiston jälkeen on pidettävä muutaman tunnin tauko jotta poistokuopan verenvuoto loppuu ja syntyy suojaava hyytymä.
Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3077750Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne866041Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1733581Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee322087Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san221936Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1951921- 371736
- 611539
- 441504
En mä itke
sun perään mies. Tykkäsin kyllä. Tykkään vieläkin, mutta kyllä tä tästä. Mun sisällä kuplii kuitenkin jo ilo kesästä ja311450