Osituksen kesto ajassa

Odottavan aika on pitkä

Haluaisin ihan käytännön esimerkkejä, kuinka kauan osituksen tekoon on mennyt aikaa.
Ositettavaa omaisuutta aika paljon ja näyttää, että sopimukseen ei päästä.
Kauanko kestää, että yleensä "luovutaan" ja otetaan pesänjakaja? Kauanko ositus pesänjakajan tekemänä kestää? Entä jos joudutaan käymään oikeutta?
Puhutaanko kuukausista, vai vuosista?

20

7673

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....
      • ap.

Kiitos linkistä!
        Aina puhutaan, että pesänjakajan määrääminen on _kallista_, mutta tuollahan kerrottiin, että keskipalkkiot riitaisissakin tapauksissa ovat kalleimmillaan 10 000e luokkaa. Ei siis mitään mahdottomia summia. Tuon takia nyt ainakaan ei kannata pesänjakajaa olla määräämättä...

• Yksi Eroava

Luonnollisesti tuota on vaikea määrittää. Kunkin avioeron ositus kestää minkä kestää... tavis-rivari-auto-pirustivelkaa tapauksessa osituksen tekemiseen ei oikeastaan mene kuin viikkoja. Riippuen tietysti kuinka hyvissä väleissä sitä ollaan.

Pesänjakajasta: sitä ei tarvitse yhdessä hakea, riittää että jompikumpi hakee pesänjakajaa käräjäoikeudelta. Hänen palkkionsa sitten puolisot maksavat 50/50. Lonkalta heittäisin, että tämän palkkion suuruus on välillä 1-10tuhatta euroa, ylärajaa tietenkään ei ole. Tuosta yläpuolen linkistä näyttää löytyvän tarkempaa faktaa tästäkin.

• ap.

Halusinkin ihan käytännön esimerkkejä, kuinka kauan ajassa kestää ositus.
        Kauanko Teillä kesti?

• pesänjakaja mukana kuvioissa
        ap. kirjoitti:

Kauanko Teillä kesti?

Ei kysymys omasta, vaan uuden kumppanin aiemmasta erosta ja en tiedä mitä se maksoi. Ajallisesti reilu puoli vuotta siinä meni. Mukaan tulivat talon kuntokartoitukset, hinta-arvioinnit autoista, mökistä, talosta ja neuvottelut käytiin juristien välityksellä. Ei ollut kysymys edes mistään monimutkaisesta, vaan tavallaan hyvin selkeästä kahtiajaosta.

• Yksi Eroava
        ap. kirjoitti:

Kauanko Teillä kesti?

Meillä oli tuo peruscase eli auto-rivari-pirustivelkaa. Parissa kuukaudessa asia saatiin kuntoon ja nimet paperiin. Suurin vääntö oli siitä, että lähdetäänkö irtainta hinnoittelemaan esine kerrallaan vai arvoidaanko könttäsumma stetsonin kaavalla.

Eroon liittyy aina aika paljon kaikkea muutakin kuin pelkkää kylmää ositusmatematiikkaa. Tunteita nousee pintaan ja ne sitten aina sotkee asioita ennestään. Lisäharmia tietty tuo se, että jos toinen ei ole ollenkaan kärryillä miten perheen talous on pyörinyt ja paljonko mikäkin käytännössä tarkoittaa.

Veikkasin että tavis-tapauksissa ositus saadaan suoritettua puolen vuoden sisällä. Toki joillakin se jää roikkumaan vuosiksi, enemmänkin kait saamattomuuden takia kuin ositukseen itsessään liittyvien seikkojen takia. Meillä ei ollut mikään kiire tehdä ositusta, tarvittaessa olisimme sen kait nopeamminkin tehneet.

Itse voisin ajatella jonkinnäköisenä takarajana sitä, että ositus olisi syytä olla selvillä viimeistään silloiin, kun haetaan 2-vaiheen lopullista eroa.

• ap.
        pesänjakaja mukana kuvioissa kirjoitti:

Ei kysymys omasta, vaan uuden kumppanin aiemmasta erosta ja en tiedä mitä se maksoi. Ajallisesti reilu puoli vuotta siinä meni. Mukaan tulivat talon kuntokartoitukset, hinta-arvioinnit autoista, mökistä, talosta ja neuvottelut käytiin juristien välityksellä. Ei ollut kysymys edes mistään monimutkaisesta, vaan tavallaan hyvin selkeästä kahtiajaosta.

Arvioitiinko talon arvo pelkän kuntokartoituksen perusteella, vai tekikö kiinteistövälittäjä talosta hinta-arvion?

• ap.
        Yksi Eroava kirjoitti:

Meillä oli tuo peruscase eli auto-rivari-pirustivelkaa. Parissa kuukaudessa asia saatiin kuntoon ja nimet paperiin. Suurin vääntö oli siitä, että lähdetäänkö irtainta hinnoittelemaan esine kerrallaan vai arvoidaanko könttäsumma stetsonin kaavalla.

Eroon liittyy aina aika paljon kaikkea muutakin kuin pelkkää kylmää ositusmatematiikkaa. Tunteita nousee pintaan ja ne sitten aina sotkee asioita ennestään. Lisäharmia tietty tuo se, että jos toinen ei ole ollenkaan kärryillä miten perheen talous on pyörinyt ja paljonko mikäkin käytännössä tarkoittaa.

Veikkasin että tavis-tapauksissa ositus saadaan suoritettua puolen vuoden sisällä. Toki joillakin se jää roikkumaan vuosiksi, enemmänkin kait saamattomuuden takia kuin ositukseen itsessään liittyvien seikkojen takia. Meillä ei ollut mikään kiire tehdä ositusta, tarvittaessa olisimme sen kait nopeamminkin tehneet.

Itse voisin ajatella jonkinnäköisenä takarajana sitä, että ositus olisi syytä olla selvillä viimeistään silloiin, kun haetaan 2-vaiheen lopullista eroa.

Täällä tuo sinun takarajasi on ohitettu jo yli puoli vuotta sitten ja vielä ei ole päästy alkua pidemmälle...
        Hankalaahan se on, kun keskusteluyhteyttä ei ole ja jaettavaa paljon. Tuntuu, että pääsisiköhän helpommalla, jos heti vaan reippaasti hakisi käräjäoikeudelta sitä pesänjakajaa, niin ei menisi tässä huuhaillessa jo vuotta hukkaan, kun ositus kuitenkin pesänjakajankin tekemänä voi kestää sen parisen vuotta...

• Yksi Eroava
        ap. kirjoitti:

Täällä tuo sinun takarajasi on ohitettu jo yli puoli vuotta sitten ja vielä ei ole päästy alkua pidemmälle...
        Hankalaahan se on, kun keskusteluyhteyttä ei ole ja jaettavaa paljon. Tuntuu, että pääsisiköhän helpommalla, jos heti vaan reippaasti hakisi käräjäoikeudelta sitä pesänjakajaa, niin ei menisi tässä huuhaillessa jo vuotta hukkaan, kun ositus kuitenkin pesänjakajankin tekemänä voi kestää sen parisen vuotta...

Ota esiin, että aiot pyytää käräjäoikeudelta pesänjakajaa ja että tämän palkkion jaatte sitten fifty-fifty. Jo tieto tuollaisen kustannuksen maksumieheksi joutumisesta voi lisätä kummasti yhteistyöhalukkuutta.

Vaan kertomasi perusteella kyllä tulisit pääsemään helpommalla pesänjakajaa käyttämällä. Ilmeisesti hänen palkkioonsa ei ole teillä menossa viimeiset siemenperunat, niin mikä ettei pesänjakajaa voisi käyttää.

• ap. kirjoitti:

Kauanko Teillä kesti?

Lopullisen eron jälkeen sovimme päivän kun ositus tehdään ja toteutetaan (yhteiset jaetaan), ja juristini teki samalla asiasta paperit... tuohon meni kai 2 tuntia.

Sitä ennen olin sopimut pankin kanssa sopiiko heille mahdollinen lainojen uudelleenjärjestelystä (koko velka minulle), puhelin soitto riitti.

Sitten ositussopimuksen perusteella haettiin uudet lainhuudot ja kävimme pankissa raapimassa muutamat nimmarit.

Käytännön "touhuamiseen" siis riitti 2 tuntia, ja aikaa proessiin käytännössä meni viikon verran.

Mutta en ymmärrä mitä sinä kostut siitä tiedosta, kuinka herra X ja rouvva Y ovat joskus osituksensa tehneet... omasi ei välttämättä mene lainkaan niin... mutta toivottaan...

• ap.
        M36 kirjoitti:

Lopullisen eron jälkeen sovimme päivän kun ositus tehdään ja toteutetaan (yhteiset jaetaan), ja juristini teki samalla asiasta paperit... tuohon meni kai 2 tuntia.

Sitä ennen olin sopimut pankin kanssa sopiiko heille mahdollinen lainojen uudelleenjärjestelystä (koko velka minulle), puhelin soitto riitti.

Sitten ositussopimuksen perusteella haettiin uudet lainhuudot ja kävimme pankissa raapimassa muutamat nimmarit.

Käytännön "touhuamiseen" siis riitti 2 tuntia, ja aikaa proessiin käytännössä meni viikon verran.

Mutta en ymmärrä mitä sinä kostut siitä tiedosta, kuinka herra X ja rouvva Y ovat joskus osituksensa tehneet... omasi ei välttämättä mene lainkaan niin... mutta toivottaan...

Voi, kun meilläkin menisi noin kivuttomasti...:)
        Tämä asia pyörii päässä kokoajan, joten sitä etsii kaikkea mahdollista tietoa avioerosta.
        Jotenkin kaikki "kylmä" tieto ei ole niin todellista, kuin se, että saa lukea muidenkin olleen samassa tilanteessa ja varsinkin se, jos he ovat siitä selvinneet.
        2 tunnissa, tai 2 vuodessa.

Onhan se kuitenkin lopullinen ero, se ositus.

• ap. kirjoitti:

Voi, kun meilläkin menisi noin kivuttomasti...:)
        Tämä asia pyörii päässä kokoajan, joten sitä etsii kaikkea mahdollista tietoa avioerosta.
        Jotenkin kaikki "kylmä" tieto ei ole niin todellista, kuin se, että saa lukea muidenkin olleen samassa tilanteessa ja varsinkin se, jos he ovat siitä selvinneet.
        2 tunnissa, tai 2 vuodessa.

Onhan se kuitenkin lopullinen ero, se ositus.

... ositus siis... en tietenkään tarkoita itse tapahtumana ja mitä tulemana saa... vaan vertaistuen osalta...

Tulevat äidit tahtovat kuulla millainen kaverin synnytys oli, tai netin palstoilla... toisilla päkerrys kestää toista päivää, tosilla menee parissa tunnissa ohi... yhdellä tuskia niin perkeleesti, toisella "tervettä tai iloista kipua" ... eivätkä ne välttämättä mitenkään korreloi siihen, kuinka juuri sinun synnytyksesi tulee menemään...

Noh, tiedä sitten oliko tämä hyvä analogia... mutta menkään perjantain piikkiin....

Ositus syytä ottaa "kylmästi", asia joka hoidetaan... sen tarkoituksena ei ole kostaa tai antaa hyvitystä... yksinkertaisesti erotella omaisuus ja sopia miten se tehdään (ja miten mm. avio-oikeus käsitellään juuri siinä osituksessa). Tunteet edes yritettävä pitää "taka-alalla"...

• Nimetön

Me teimme näin:
      varasimme ajan pankin juristilta, joka siltä istumalta teki paprut, olimme sopineet mitä teemme eli ei tullut minkäänlaista riitää eikä meillä ole alaikäisiä lapsia joten se oli helppoa.
      Mies lunasti minun yhteisestä kodista,
      hän jää asumaan ns vanhaan kotiin.
      Minä periaatteessa hävisin hiukan rahaa mutta inhimillisitä syistä annoin olla enkä vaatinut sentilleen osaani.
      Kuitenkin hyvin pitkä liitto takana - yli 35 vuotta.
      Minulla oli varaa olla suurpiirteinen koska olen niin iloinen ja tyytyväinen siihen mitä sain: eli ikioman asunnon jossa saan asua kunnes kupsahdan tai sairastun.
      Mutta toivottavasti saan vielä monta, monta, monta vuotta elää ja olla.

Osituspaperissa on sitten kohta jossa sanotaan että
      kumpikin osapuoli tyytyy ositukseen eikä moiti sitä missään vaiheessa eli kannattaa harkita tarkkaan, mitä menee sopimaan - ja ennen kuin menee juristin pakeille.
      Osituksen voi tietysti yrittää itsekin tehdä mutta viisainta kuitenkin antaa ammatti-ihmisen se tehdä - eikä ollut kallis toimenpide jotain satasen hujakoilla.

• Nimetön

*** Lisään vielä äskeiseen, että meillä osituksen teko kesti 45 minsaa.
        Mutta kuten kirjoitin, olimme jo sopineet miten toimimme.

• ap.
        Nimetön kirjoitti:

*** Lisään vielä äskeiseen, että meillä osituksen teko kesti 45 minsaa.
        Mutta kuten kirjoitin, olimme jo sopineet miten toimimme.

Minulla on sellainen tunne, että meidän osituksesta tulee piiiiitkä.
        Asioita hankaloittaa juuri tuo keskusteluyhtyden puuttuminen, joka on aika suuri este sopimiselle...
        Harmi.

• pipsa53n

Hei....
      Olen nyt kohta kolme vuotta taistellut omaisuudesta EXn kanssa ja loppua ei näkyvissä.
      On pesän jakajakin ja molempien asianajajat setvimässä.
      Omaisuutta on ja ex jo kerenny tässä ajassa hukkaamaankin aikas suuren osan, näköjään asiamiehetkään eivät voi hänelle mitään, hänen nimissään koko omaisuus, minulla on kuitenkin avio-oikeus puoleen.
      Mutta vaikealta näyttää hänelle annetaan vaan lisä aikaa uudestaan ja uudestaan, taas pari kuukautta odottelen.
      Tuntuu jo siltä, että on lypsämisen makua asianajajiltakin, otetaan mistä saadan...

• ap.

Omaisuutta on jo hävitetty ja ajan kuluessa varmasti häviää lisää.
        Oletko saanut vielä mitään, vai onko kaikki todellakin jakamatta?
        Voimia sinulle...

• pipsa53n
        ap. kirjoitti:

Omaisuutta on jo hävitetty ja ajan kuluessa varmasti häviää lisää.
        Oletko saanut vielä mitään, vai onko kaikki todellakin jakamatta?
        Voimia sinulle...

Tuomarin luvalla olen saanut hakea henkilökohtaiset ja vähän jo paperille laitettua irtainta, mitään muuta kuulemma minä en hänen omaisuudesta saa.Kaikki on vielä jakamatta.Kolmatta kokousta joka on nyt sitten(toivottavasti)tulossa!10.06 ptäisi olla viimeinen ja pesänjakaja tekee sitten oman ratkaisunsa johon sitten on vielä puolenvuoden valitus aika puolin/toisin joten aikaa vievää on.
        EX on tehtaillut jos jonkin laista kuittia ja
        saanut omaisuuden näyttämään kuin siitä olisi suurin osa hankittu jälkeen eroprosessia, minun nyt pitäisi pystyä kumoamaan väitteet/kuitit jotta kaikki mitä olen merkannut ositukseen on ollut jo olemassa ennen eroprosessin käynnistymistä, mutta vaikeaa on...yhteinen tili on tyhjätty,pankin myötävaikutuksen alla, minut sanottu jo vuosia sitten tililtä irti josta nyt viime perjantaina pankki antoi selvityksen.Hänen mukaan minä en ole tehnyt mitään siihen, että olisin oikeutettu muuta kuin talosta puoliskaan.(36v liitto ja 5 lasta)

• Riitta, eronnut

Sama tunne minulla. Jotenkin tuntuu että miehet vedättää tässäkin naisia miten vain....

• Riitta, eronnut

Minulla ositus menossa, pesänselittäjä otettu. Mies pitkittää tahallaan eikä allekirjoita osoitusta. Asianajajan mukaan mies voi aina valittaa ja ositus voi kestää vuosia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      193
      5876
    2. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      26
      3654
    3. Koska näet seuraavan kerran

Kaivattusi? Onko päivä tiedossa vai sattumasta kiinni?
      Ikävä
      82
      2557
    4. Ootko nainen jotenkin

itseäs täynnä? Mars laihduttamaan. 🫵🏽 K
      Ikävä
      37
      2079
    5. Hyvästi.....

En vain enää jaksa.....
      Ikävä
      33
      1872
    6. Hyvää yötä

Mm❤️
      Ikävä
      43
      1837
    7. Ongelma Ibizalla

Mistä saada triatleetin jalkaan mahtuva kenkä häitä varten?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      106
      1754
    8. Eelle

Huomenta,ajattelen sua..
      Ikävä
      21
      1636
    9. Hauskaa nimipäivää rakkaalle!

On kova ikävä. Rakastan sua ikuisesti ❤️🤗😘
      Ikävä
      27
      1492
    10. Tappajamanne kiinni

Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!
      Mikkeli
      37
      1428
    Aihe