Esirukouksen merkityksestä ja rajoista

Edmond

Kenties meidän tulisi kääntää katseemme ensimmäiseen Mooseksen kirjaan(Genesis).

1 Moos. 18:23-33:

(Abraham anoo armoa Sodomalle ja Gomorralle)

"Abraham astui lähemmäksi ja kysyi: "Aiotko sinä tuhota vanhurskaan yhdessä jumalattoman kanssa?

24 Ehkä kaupungissa on viisikymmentä hurskasta. Tuhoaisitko sen silloinkin? Etkö armahtaisi tuota paikkaa niiden viidenkymmenen oikeamielisen vuoksi, jotka siellä asuvat?

25 On mahdotonta, että surmaisit syyttömät yhdessä syyllisten kanssa ja että syyttömien kävisi samoin kuin syyllisten. Ethän voi tehdä niin! Eikö koko maailman tuomari tuomitsisi oikein?"

26 Herra sanoi: "Jos löydän Sodomasta viisikymmentä hurskasta, niin heidän tähtensä minä säästän koko kaupungin.

27 Abraham vastasi: "Minä olen rohjennut puhua sinulle, Herra, vaikka olenkin vain tomua ja tuhkaa.

28 Entä jos niistä viidestäkymmenestä puuttuu viisi? Hävittäisitkö viiden vuoksi koko kaupungin?" Herra vastasi: "En hävitä, jos löydän sieltä neljäkymmentäviisi."

29 Abraham kysyi vielä: "Entä jos siellä on neljäkymmentä?" Herra sanoi: "Niiden neljänkymmenen takia minä säästän sen."

30 Abraham sanoi: "Älä suutu, Herra, vaikka puhunkin vielä. Entä jos siellä on kolmekymmentä?" Herra vastasi: "En hävitä sitä, jos löydän sieltä kolmekymmentä."

31 Mutta Abraham sanoi: "Saanko vielä puhua sinulle, Herra? Entä jos sieltä löytyy vain kaksikymmentä?" Herra sanoi: "Niiden kahdenkymmenen takia jätän sen hävittämättä."

32 Mutta Abraham sanoi: "Älä suutu, Herra, vaikka puhun vielä tämän kerran. Entä jos sieltä löytyy kymmenen?" Herra sanoi: "Niiden kymmenen takia jätän sen hävittämättä."

33 Tämän sanottuaan Herra lähti pois, ja Abraham palasi kotiinsa."

Näin merkittävä voi siis erirukous olla. Pelastaa viitisenkymmentä hurskasta.

Rajat? Mooses ei enää kysynyt pelastuisiko kaupunki yhden hurskaan tähden.

Miksi? Sitä en tiedä, mutta ehkä hän ei uskaltanut pyytää enempää tai sitten hän ajatteli, että kaupunki säästyisi, vaikka siellä olisi ainoastaan yksi hurskas, sillä olihan Herra useaan otteeseen myöntynyt Abrahamin pyyntöihin.

Ei esirukousella ole sinänsä rajoja ja Jeesus jopa kehoittaa rukoilemaan vihollisten puolesta.

Mutta tärkeintä todella on, että ESIRUKOUKSELLA ON MERKITYSTÄ!

2

103

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eija

Toi oli hyvä paikka. Mulla kävi se aikaisemmin mielessä, mutta en tullut ottaneeksi esille. Kun olen vuntsinut Jumalan oikeuden mukaisuutta. Toisaalta itselle Jumalan oikeudenmukaisuus rakkaus on selviö. Mutta toisaalta kun lukee näitä viestejä täällä, joutuu miettimään erikulmista. Mut toisaalta juuri tämän saman asian sen takia ymmärtää sanaa viellä syvemmin.
      Aabraham joka on asetettu uskon esikuvaksi kyselee samoja asioita kuin itse kyselee vähän jälkijättöisesti.

• Edmond

:D :) :>

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      143
      3196
    2. EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!

Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje
      Maailman menoa
      40
      3002
    3. Kultasi eka kirjain? Kuka haluaa

A haluaa J
      Ikävä
      110
      1463
    4. Empaattisuus ja suoruus.

Tässä tullut noita pehmeitä asioita pohdittua, mutta toisaalta olen myös yksinkertainen mies. Pidän suoruudestakin. Mi
      Sinkut
      145
      1217
    5. Kristillinen kaste annetaa upotuskasteena

Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen mikve-kasteeseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali vertas
      Kaste
      162
      1087
    6. Koko kansan kaste Punaisen meren ylityksen aikana

Koko Israelin 2,5 milj.kansa sai kasteen ja Pyhän Hengen lahjan ylittäessän Punaisen meren. 1.Kor.10 1 Sillä minä en ta
      Kaste
      366
      1057
    7. Nainen, mikset lähetä

miehelle viestiä? Tiedän, että sulla on asiaa ja kysyttävää.
      Ikävä
      60
      1017
    8. Sijaiskasteet kuolleitten puolesta

Paavali teki Korintossa sijaiskasteita kuolletten puolesta eli ns. Mormoninkasteita. 1. Kor. 15:29 Mitä muutoin ne, j
      Kaste
      373
      979
    9. Sä saat mut tuntemaan

Jotain sellaista mitä ei saisi tuntea mutta må en mahda tälle mitään. Mulla on ikävä niitä meidän katseita ja sitä tunne
      Ikävä
      23
      833
    10. Ehkä vähän

Rakastunut sinuun
      Ikävä
      41
      827
    Aihe