Kannattaako autoetu

vinkkejä tarvitaan

Kannattaako ottaa vapaa autoetu kun verotusarvo vähennetään suoraan palkasta n. 700e? Kilometrejä tulee vuodessa n. 25000 josta työajoa n. 6000 km.

34

17481

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meitsi tässä

      Näyttäisi olevan aika paljon omia ajoja, joten vapaaetu olisi kannattava.

      Lisäksi jos lasket arvoa helppokäyttöisyydelle.
      Ei tarvitse huolehtia kuluista eikä kulumisesta,
      saatikka arvonalennuksesta.

      Itselläni ollut yli 10 vuotta firman autoja,
      nyt välissä pidin pari vuotta omaa kunnes otin taas firman auton. Kyllä on leppoisaa ajelua,
      huoletonta menoa uudella autolla.

      • mutta entä jos

        mutta entä jos menee esim.työpaikka niin menee autokin ja tuolla systeemillä ei saa koskaan OMAA autoa. Se on vähän sama homma kuin asua vuokralla, sekin on huoletonta kun maksaa vain vuokran mutta ei saa koskaan omaa. Mieti vielä vähän aikaa.


      • näin...
        mutta entä jos kirjoitti:

        mutta entä jos menee esim.työpaikka niin menee autokin ja tuolla systeemillä ei saa koskaan OMAA autoa. Se on vähän sama homma kuin asua vuokralla, sekin on huoletonta kun maksaa vain vuokran mutta ei saa koskaan omaa. Mieti vielä vähän aikaa.

        minulle kävi viime vuonna.Eli 12 vuoden työsuhdeautoilun jälkeen sain kenkää.Oli kieltämättä hieman orpo olo ne kaksi viikkoa kun en autolla päässyt liikkumaan.No onneksi oli pari skootteria pihalla ja vaimon kakkosauto jolla hän tosin päivisin kävi töissä.Kauppareissut piti taksilla tehdä.Tulihan kokeiltua ensimmäistä kertaa 16 vuoteen julkisillakin liikkumista joka kyllää päättyi siihen että loppumatkan jouduin kuitenkin suorittamaan taksilla.
        No konsernissamme oli jo muutaman vuoden ollut sen verran myrskyisää ja toimintoja saneerattu ympäri maailmaa että olin varautunut laittamalla auton verran rahaa sivuun.Joten heti työttömäksi jäätyäni lampsin Veholle tilaamaan uutta kampanjatarjous citikkaa.Uuden työn myötä en ottanut enää työsuhdeautoa ja ajelen tänä päivänä 20,000 euron autolla aikaisempien 35-40,000 euron hintaisisen sijasta.


      • lisäystä
        näin... kirjoitti:

        minulle kävi viime vuonna.Eli 12 vuoden työsuhdeautoilun jälkeen sain kenkää.Oli kieltämättä hieman orpo olo ne kaksi viikkoa kun en autolla päässyt liikkumaan.No onneksi oli pari skootteria pihalla ja vaimon kakkosauto jolla hän tosin päivisin kävi töissä.Kauppareissut piti taksilla tehdä.Tulihan kokeiltua ensimmäistä kertaa 16 vuoteen julkisillakin liikkumista joka kyllää päättyi siihen että loppumatkan jouduin kuitenkin suorittamaan taksilla.
        No konsernissamme oli jo muutaman vuoden ollut sen verran myrskyisää ja toimintoja saneerattu ympäri maailmaa että olin varautunut laittamalla auton verran rahaa sivuun.Joten heti työttömäksi jäätyäni lampsin Veholle tilaamaan uutta kampanjatarjous citikkaa.Uuden työn myötä en ottanut enää työsuhdeautoa ja ajelen tänä päivänä 20,000 euron autolla aikaisempien 35-40,000 euron hintaisisen sijasta.

        aloittajalle.Eli varaudu pahimpaan ja pidä ainakin kohtullisen auton verran rahaa säästössä.
        Ja toivottavasti sinulla ei ole pitkä työmatka.Rapsahtaa jossain vaiheessa lisämaksuja auton käytöstä.Autoetu on loppujen lopuksi aika rajallista ja kallista.


      • autoetuilijamies
        mutta entä jos kirjoitti:

        mutta entä jos menee esim.työpaikka niin menee autokin ja tuolla systeemillä ei saa koskaan OMAA autoa. Se on vähän sama homma kuin asua vuokralla, sekin on huoletonta kun maksaa vain vuokran mutta ei saa koskaan omaa. Mieti vielä vähän aikaa.

        vertasit vuokralla asumista ja autoa?
        No huhh, nyt meni pahasti metsään!

        "Osta se minkä arvo nousee,
        vuokraa se minkä arvo laskee"
        - vanha kauppatieteilijän muistisääntö

        Mieti nyt vähän uudestaan mitä kirjoiti


      • H. Simpson
        autoetuilijamies kirjoitti:

        vertasit vuokralla asumista ja autoa?
        No huhh, nyt meni pahasti metsään!

        "Osta se minkä arvo nousee,
        vuokraa se minkä arvo laskee"
        - vanha kauppatieteilijän muistisääntö

        Mieti nyt vähän uudestaan mitä kirjoiti

        Miten meni metsään? Eikö se ole juuri kuin vuokrakasarmissa asumista. Maksat vaan mitään et saa omaksi? Olenko ymmärtänyt homman jotenkin väärin??


      • !!!
        H. Simpson kirjoitti:

        Miten meni metsään? Eikö se ole juuri kuin vuokrakasarmissa asumista. Maksat vaan mitään et saa omaksi? Olenko ymmärtänyt homman jotenkin väärin??

        Jollain asunnolla, ja arvonsa lyhyessä ajansa kadottavalla sekä huikeita kustannuksia aiheuttavaa autoa ei todellakaan voi verrata asuntoihin. Lähes kaikkiin asuntoihin voi jopa sijoittaa, sama pätee hyvin harvaan autoon.

        Suomalaisillakin on hirvittävät määrät pääomaa sidottuna autoon, jossa se katoaa kuin tuhka tuuleen muutamassa vuodessa. Aion ottaa piakkoin työsuhdeauton ja vapautan sillä reilu 20000 € pääomaa paljon järkevämpiin paikkoihin.

        On totta, että autoetu ei kannata kaikissa tapauksissa ja se kannattaa laskea, mutta aiemmin esitetty vertaus on todella ontuva...


    • ko. asia on helppo laskea...

      Vertaat auton käytöstä aiheutuneita kustannuksia sen pitoajalta siihen, mitä maksaisit autoedusta. Vaikeaksi asian tekee se, että tuo laskelma pitää tehdä etukäteen. Ne jotka päätyvät omaan autoon tuppaavat liioittelemaan jäännösarvoa pitoajan lopussa ja "unohtavat" rahan vaihtoehtoistuoton, eli mitä maksaisi, jos autossa kiinni olevat rahat olisivat sijoitettuna. Päinvastaisesti ajattelevat taas liioittelevat huolettomuutta ja sitä, että näennäisesti saa kalliimman auton, kun omaa rahaa ei tarvitse laittaa kiinni.

      Itsellä on oma yritys, jossa olen valinnut vapaan autoedun ja hoidan autoja siten, että myyn aina edellisen, ennenkuin ostan uuden. Eli pystyn laskemaan täsmälleen, mitä autot ovat pitoaikanaan ( keskimäärin 3 v ) kustantaneet. Laskelmani perusta on, että yrityksen matemaattisen arvon muutosta verrataan autoetu- ja palkkatapauksessa. Eli lasketaan, että jos matemaattisen arvon muutos on yhtä suuri, niin kummassa tapauksessa jää enemmän rahaan itselle. Tämä laskentatapa ei välttämättä sovi normaalille palkansaajalle, koska hän ei pysty arvioimaan onko autoetu hänet palkanneelle yritykselle kannattavaa vai ei.

      Normaalisti ostan yritykselle 2-3 v vanhoja autoja, koska niissä verotusarvo on pienempi ja arvonalentuminenkin on jo ollut kaikkein suurin.

      Minun tapauksessani autoetu on aina ollut kannattava vaihtoehto. Yleisesti tähän eniten vaikuttavia seikkoja ovat omien ajojen määrä ja autojen arvonaleneminen. Yleisesti voi myös todeta, että autoilun kustannukset ovat suuremmat kuin mitä ihmiset yleensä kuvittelevat.

    • ihan sama asia

      vuokralla kun saisi omankin? Aivan sama juttu vaikka monesti ei ajattele. Maksaa hirveän summan rahaa eikä saa koskaan omaa autoa alleen.

      • vain...

        asunnon arvo laskee siinä asuttaessa. Useimmiten päin vastoin.


    • P-A Turpeinen

      700 x 36 = aika helevetisti rahaa. Eikä mitään saa omaksi. Kukin tietysti tyylillään...

      • noin...

        36 * 700 = 25200.

        700 euron uusi täysetuauto: hinta on 34000.

        Vaihtoehtoistuotto 34000:lle 3 vuodessa ( korko 4.7% ) = noin 5500.
        Polttoaine ( 60000 km - 8.0 litraa / 100 km - bensiini 1.45 / litra ) = noin 7000.
        Vakuutukset 3 * 600 = 1800.
        Huollot 4 * 300 = 1200.
        Verot, pesut, renkaat = 1000.

        Kulut yhteensä 16500. 25200 - 16500 = 8700. Onko auton arvo alentunut 3 vuodessa 8700 eurolla? Voihan sitä kuvitella että ei ole. Itse luulen jotain muuta.


      • mieti vielä
        noin... kirjoitti:

        36 * 700 = 25200.

        700 euron uusi täysetuauto: hinta on 34000.

        Vaihtoehtoistuotto 34000:lle 3 vuodessa ( korko 4.7% ) = noin 5500.
        Polttoaine ( 60000 km - 8.0 litraa / 100 km - bensiini 1.45 / litra ) = noin 7000.
        Vakuutukset 3 * 600 = 1800.
        Huollot 4 * 300 = 1200.
        Verot, pesut, renkaat = 1000.

        Kulut yhteensä 16500. 25200 - 16500 = 8700. Onko auton arvo alentunut 3 vuodessa 8700 eurolla? Voihan sitä kuvitella että ei ole. Itse luulen jotain muuta.

        unohtui sillä minulla on jo oma auto mutta sinulle ei ole. Ja 5 vuoden päästä minulla on hyvä uusi velaton auto ja sinulle ei vieläkään mitään.


      • puhe oli
        noin... kirjoitti:

        36 * 700 = 25200.

        700 euron uusi täysetuauto: hinta on 34000.

        Vaihtoehtoistuotto 34000:lle 3 vuodessa ( korko 4.7% ) = noin 5500.
        Polttoaine ( 60000 km - 8.0 litraa / 100 km - bensiini 1.45 / litra ) = noin 7000.
        Vakuutukset 3 * 600 = 1800.
        Huollot 4 * 300 = 1200.
        Verot, pesut, renkaat = 1000.

        Kulut yhteensä 16500. 25200 - 16500 = 8700. Onko auton arvo alentunut 3 vuodessa 8700 eurolla? Voihan sitä kuvitella että ei ole. Itse luulen jotain muuta.

        vapaaedusta ja siinä itse maksetaan polttoaineet.Ja 700 eurolla ei saa vapaaetua. Laskut meni sinulle uusiksi.


      • mennyt...
        puhe oli kirjoitti:

        vapaaedusta ja siinä itse maksetaan polttoaineet.Ja 700 eurolla ei saa vapaaetua. Laskut meni sinulle uusiksi.

        vapaa eli täysautoetu sisältää polttoaineet. Käyttöetu ei sisällä. Tuo vapaa autoetu on 1.4% hinnasta 270 euroa ( ja hinnasta vähennetään 3400 e ). Eli 34000 euron auton saa siis 700 eurolla.


      • korvaukset
        noin... kirjoitti:

        36 * 700 = 25200.

        700 euron uusi täysetuauto: hinta on 34000.

        Vaihtoehtoistuotto 34000:lle 3 vuodessa ( korko 4.7% ) = noin 5500.
        Polttoaine ( 60000 km - 8.0 litraa / 100 km - bensiini 1.45 / litra ) = noin 7000.
        Vakuutukset 3 * 600 = 1800.
        Huollot 4 * 300 = 1200.
        Verot, pesut, renkaat = 1000.

        Kulut yhteensä 16500. 25200 - 16500 = 8700. Onko auton arvo alentunut 3 vuodessa 8700 eurolla? Voihan sitä kuvitella että ei ole. Itse luulen jotain muuta.

        Aloittajan kysymyksessä kilometrejä tulee 25 tkm/vuosi, joten oman auton polttoainekustannukset olisivat 75000 km * 8.0 litraa/100 km * bensiini 1,45 €/litra = 8700.

        Toisaalta on huomioitava myös se, että työajosta (6 tkm/vuosi) saa omalla autolla ajettuna kilometrikorvaukset, jotka ovat kolmen vuoden ajalta 18000 km * 0,44 €/km = 7900. Eli muuten samoilla lähtötiedoilla oman auton kustannukset olisivat kilometrikorvaukset huomioituna 5500 8700 1800 1200 1000-7900 = 10300.

        Autoetuun verrattuna siis 25200 – 10300 = 14900. Eli sen 34000 euron auton arvo saa alentua kolmen vuoden aikana enintään 14900, muutoin autoetu tulee edullisemmaksi. Arvonalenema on todennäköisesti aika lailla tuota luokkaa, tietysti vähän merkistä ja mallista riippuen, eli taitaa mennä kustannuksiltaan aika samaan tasoon valitsi sitten autoedun tai oman auton. Tuo esimerkki on tosin laskettu bensa-autolle, 25 tkm/vuosi ajoilla dieselin polttoainekustannukset käyttövoimavero huomioituna ovat todennäköisesti jonkin verran alhaisemmat ja siten parantaisivat oman auton kannattavuutta.


    • Talustaito 5/2008 selvittellee asiaa artikkelisaan
      "Oma vai firman auto".

    • autoetuilijamies

      "Osta se minkä arvo nousee,
      vuokraa se minkä arvo laskee"
      - vanha kauppatieteilijän muistisääntö.

      Autoon "sijoittaminen" on todella huonoa matematiikaa.

      Kannattaa tutustua vaikkapa
      Autoliiton laskelmiin mitä autoilu oikeasti
      maksaa, per kilometri, per vuosi. Yllättävän
      kallista, sanoisin.
      Nyt vielä kun huomoidaan tapahtunut veron muutos, autojen arvonalennus vain kiihtyy.

      • H. Simpson

        "Osta se minkä arvo nousee,
        vuokraa se minkä arvo laskee"
        - vanha kauppatieteilijän muistisääntö.


        Perinteistä persaukisten pulinaa... Loppujen lopuksi ihan mukiinmenevän auton saa nykyään yllättävän halvalla.
        Työsuhdeautolla ajaminen on kuin vuokralla asuminen. Maksat minkä jaksat ja mitään et saa lopulta omaksi.


      • olla
        H. Simpson kirjoitti:

        "Osta se minkä arvo nousee,
        vuokraa se minkä arvo laskee"
        - vanha kauppatieteilijän muistisääntö.


        Perinteistä persaukisten pulinaa... Loppujen lopuksi ihan mukiinmenevän auton saa nykyään yllättävän halvalla.
        Työsuhdeautolla ajaminen on kuin vuokralla asuminen. Maksat minkä jaksat ja mitään et saa lopulta omaksi.

        noin tampio. Auton omistaminen on taloudellisesta vinkkelistä totaalisen iidioottimaista. Vai kehtaatko muka väittää, että on järkevää laittaa autoon 30000 € ja 4 vuoden päästä se on muuttunut 15000 €:ksi? Ja turha mussuttaa mitään skeidaa siitä, että pitää vaihtaa tiheämmin, sillä arvonmenetys on vielä kovempaa auton parina ensimmäisenä vuotena.

        Miten tuo arvonalenema pätee käyttämääsi asuntoargumenttiin?


      • H. Simpson
        olla kirjoitti:

        noin tampio. Auton omistaminen on taloudellisesta vinkkelistä totaalisen iidioottimaista. Vai kehtaatko muka väittää, että on järkevää laittaa autoon 30000 € ja 4 vuoden päästä se on muuttunut 15000 €:ksi? Ja turha mussuttaa mitään skeidaa siitä, että pitää vaihtaa tiheämmin, sillä arvonmenetys on vielä kovempaa auton parina ensimmäisenä vuotena.

        Miten tuo arvonalenema pätee käyttämääsi asuntoargumenttiin?

        Samaa mieltä. 30000 autossa ei ole mitään järkeä kun puoletkin halvemmallakin pärjää mainiosti!

        Enkä tiedä tuosta idioottimaisuudesta. Jos olisi 20-30 vuotta sitten tuonut ameriikasta avomallisia siipiautoja saisi niistä nyt moninkertaisen hinnan kun ne nyt möisi pois. Asuntojen hinta taas voi tipahtaa yllättävän paljon jos ameriikan taantuma tulee kaikessa kauheudessaan eurooppaan ja pohjolaan.


      • unohdit sen
        olla kirjoitti:

        noin tampio. Auton omistaminen on taloudellisesta vinkkelistä totaalisen iidioottimaista. Vai kehtaatko muka väittää, että on järkevää laittaa autoon 30000 € ja 4 vuoden päästä se on muuttunut 15000 €:ksi? Ja turha mussuttaa mitään skeidaa siitä, että pitää vaihtaa tiheämmin, sillä arvonmenetys on vielä kovempaa auton parina ensimmäisenä vuotena.

        Miten tuo arvonalenema pätee käyttämääsi asuntoargumenttiin?

        autoetua 4 vuodessa vähintään 35 000 euroa että älä puhu yhtään mitään järkevyydestä.


      • maksa
        unohdit sen kirjoitti:

        autoetua 4 vuodessa vähintään 35 000 euroa että älä puhu yhtään mitään järkevyydestä.

        Jos otan auton esim. Esimerkiksi 4 vuoden ajaksi, tekee se 24000 euroa noin kolmenkympin autosta sisältäen kaikki huollot, vakuutukset, korjaukset ja riskin arvonalenemisesta. Ei hullumpaa...

        Lisäksi minulla autoetu tulee normaalin palkan päälle, se ei sisälly rahapalkkaan.


      • minullakin
        maksa kirjoitti:

        Jos otan auton esim. Esimerkiksi 4 vuoden ajaksi, tekee se 24000 euroa noin kolmenkympin autosta sisältäen kaikki huollot, vakuutukset, korjaukset ja riskin arvonalenemisesta. Ei hullumpaa...

        Lisäksi minulla autoetu tulee normaalin palkan päälle, se ei sisälly rahapalkkaan.

        palkan päälle se autoetu.Kun jätin auton pois niin nettopalkka nousi samanverran eli 680 eur/kk.Nyt ajan omalla uudella tosin vähän edullisemmalla autolla ja työmatkoistani työnantaja maksaa 0,44 eur/kk.Olen maksanut lyhennykset ja vakuutukset km-korvauksilla.


      • autoetu ei
        minullakin kirjoitti:

        palkan päälle se autoetu.Kun jätin auton pois niin nettopalkka nousi samanverran eli 680 eur/kk.Nyt ajan omalla uudella tosin vähän edullisemmalla autolla ja työmatkoistani työnantaja maksaa 0,44 eur/kk.Olen maksanut lyhennykset ja vakuutukset km-korvauksilla.

        automaattisesti lisää palkkaa, vaan jos etua ei käytä tai autoedusta luopuu, päätetään rahapalkka tapauskohtaisesti.

        Sinulla on ilmeisesti kohtuullisesti työajoa, jolloin omalla autolla kannattaakin ajaa. Itsellä sitä tulee käytännössä 0 km.

        Itsellä on ainakin se käsitys, että jos työajoa on melko vähän työsuhdeauto kannattaa ja asiahan on aika itsestäänselvyys.


      • Nelu
        H. Simpson kirjoitti:

        Samaa mieltä. 30000 autossa ei ole mitään järkeä kun puoletkin halvemmallakin pärjää mainiosti!

        Enkä tiedä tuosta idioottimaisuudesta. Jos olisi 20-30 vuotta sitten tuonut ameriikasta avomallisia siipiautoja saisi niistä nyt moninkertaisen hinnan kun ne nyt möisi pois. Asuntojen hinta taas voi tipahtaa yllättävän paljon jos ameriikan taantuma tulee kaikessa kauheudessaan eurooppaan ja pohjolaan.

        Millaisen vuosittaisen reaalituoton kuvittelet olleen mahdollinen, jos olisit tuonut 20...30 vuotta sitten Ameriikasta avomallisia siipiautoja?


      • Killev
        minullakin kirjoitti:

        palkan päälle se autoetu.Kun jätin auton pois niin nettopalkka nousi samanverran eli 680 eur/kk.Nyt ajan omalla uudella tosin vähän edullisemmalla autolla ja työmatkoistani työnantaja maksaa 0,44 eur/kk.Olen maksanut lyhennykset ja vakuutukset km-korvauksilla.

        Sinulla auto sisältyi palkkaan, eli ei tullut palkan päälle. Sen tietää siitä, että nettopalkkasi nousi autoedun verran autosta luopuessasi.


      • palkkaan
        Killev kirjoitti:

        Sinulla auto sisältyi palkkaan, eli ei tullut palkan päälle. Sen tietää siitä, että nettopalkkasi nousi autoedun verran autosta luopuessasi.

        vaan oli alkuperäisen palkanlisänä.Sain rahapalkkaa vanhan päälle sen autoedun verran.En edes suostuisi työsopimukseem missä auto sisällytetään palkkaan.Vanha palkka oli 4100 autoetu 680 eur ja uusi rahapalkka 4780 eur/kk kännykkäetu.


      • lisäystä...
        palkkaan kirjoitti:

        vaan oli alkuperäisen palkanlisänä.Sain rahapalkkaa vanhan päälle sen autoedun verran.En edes suostuisi työsopimukseem missä auto sisällytetään palkkaan.Vanha palkka oli 4100 autoetu 680 eur ja uusi rahapalkka 4780 eur/kk kännykkäetu.

        meidän firmassa tosiaan harvinaien etu että auto palkan päälle korvataan 1/1 rahana mikäli siitä luopuu.Jotkut ei korvaa ollenkaan ja jotkut 50% rahana.


      • Hepofi
        palkkaan kirjoitti:

        vaan oli alkuperäisen palkanlisänä.Sain rahapalkkaa vanhan päälle sen autoedun verran.En edes suostuisi työsopimukseem missä auto sisällytetään palkkaan.Vanha palkka oli 4100 autoetu 680 eur ja uusi rahapalkka 4780 eur/kk kännykkäetu.

        Hyvä nettopalkka tuo 4780 €/kk puhelin.


      • lkqwkclk
        unohdit sen kirjoitti:

        autoetua 4 vuodessa vähintään 35 000 euroa että älä puhu yhtään mitään järkevyydestä.

        Autoedun moittijat unohtavat aina arvonalennuksen laskelmissaan. Itse ajan juuri 4 vuotta vanhalla autolla - 32 000€ maksanut ranskalainen perheauto on nyt 11 000€ arvoinen vaihdossa uuteen, arvonalennus on siis 440€/kk. Väliraha uuteen, 39 000€ autoon on siis 30 000€. Onneksi on firman auto.

        Jos olisin ostanut auton omaksi velkarahalla ja lyhentänyt lainaa korkoineen n. 550€/kk, olisi minulla nyt saman verran lainaa jäljellä kuin tuo auton arvo, 11 000€ on. Verotusarvo autollani on 600 € paikkeilla, melkein sama siis kuin olisin maksanut pelkästään lainaa kuussa.

        Auto on, merkistä riippumatta, erittäin huono sijoitus.


    • jos olet

      automyyjä- maksat vain liikkeen halvimman mallin mukaan ja käyttää voit kalleinta. Lisäksi työsuhde-etuihin kuuluu puhelin ja kaikkein kannattavinta on veroton myynti; ohi liikkeen kirjanpidon - tilität liikkeen kassaan vain minimin myydessäsi 'jobbarille' ja laitat taskuun loput, koska autoliikettä ei kiinnosta halvat (alle 8kEur)vaihdokit korkean kuluttajasuojan vuoksi.

      • Automyyjänä

        enkä usko edelliseen väitteeseen. Miten olisi mahdollista myydä auto ohi kirjanpidon ?


      • ei työnantaja
        Automyyjänä kirjoitti:

        enkä usko edelliseen väitteeseen. Miten olisi mahdollista myydä auto ohi kirjanpidon ?

        mitään tiedä, on vaan tyytyväinen kun vaihto-autovarastot katoavat toisten murheeksi - myyjät porskuttaa vero-paratiisissa. Kumma kun verottaja puuttuu virka-autojen käyttöön muttei huomaa todellisia veronkiertäjiä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6560
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2634
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2210
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      74
      1886
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1661
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1457
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe