Ruskettuuko lasin läpi?

auringonpalvoja

äin kauniina aurinkoisena päivänä kaupungissa tekisi mieli ottaa aurinkoa. Laiska kun olen, ajattelin hoitaa kyseisen aktiviteetin kerrostalokämppäni parvekkeella (7. kerros).

Parveke on kuitenkin lasitettu, joten kysymys kuuluu: rusketunko parvekelasin läpi?
Vai onko minun mentävä istumaan juuri sellaiseen kohtaan, josta lasit saa auki, saavuttaakseni kunnon brunan?

Pikaisia vastauksia, kiitos, että pääsen aurinkoa palvomaan ;)

6

2689

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jotain...

Voiko auton ikkunan tai muun lasin läpi ruskettua?

Ikkunan ja auton lasit vaimentavat UV-säteilyä hyvin tehokkasti. Mutta lasin läpi pääsee kuitenkin jonkin verran UVA-säteilyä. Määrä on niin vähäinen, ettei sillä ole mitään vaikutusta suurimmalle osalle ihmisistä. Kuitenkin joillain henkilöillä on sellainen ihotyyppi, joka ruskettuu hyvin helposti pienestäkin määrästä UV-säteilyä. Nämä henkilöt voivat joissain tilanteissa ruskettua myös lasin läpi. Tämä on kuitenkin hyvin harvinaista, suurin osa ihmisistä ei pala eikä rusketu lasin läpi tulevasta auringon valosta.

Tämä tieto osoitteessa

http://www.stuk.fi/sateilytietoa/ukk/uvsateily/fi_FI/uv1/

• ainakin

saan aurinkoihottuman myös auton ikkunan läpi

• entäpäs
        ainakin kirjoitti:

saan aurinkoihottuman myös auton ikkunan läpi

rekkamiehet? Kaverin isällä on rekka firma. ja kaikilla sen kuskeilla on vasen käsi aina ruskettunu x) eikä ne ajele ikkuna auki !! :D Hassua.

• ruskeeeeeee
        entäpäs kirjoitti:

rekkamiehet? Kaverin isällä on rekka firma. ja kaikilla sen kuskeilla on vasen käsi aina ruskettunu x) eikä ne ajele ikkuna auki !! :D Hassua.

Luin joskus aikoja sitten kyseisesta aiheesta ja siella vastauksena oli etta kylla ruskettuu mutta riippuu lasista..jotkut lasit on tehty silleen etta uv sateily ei paase lapi mutta toisista kylla..ite rusketun todella hyvin, en pala mutta rusketun todella hyvin ja nopeasti.. Meilla olkkarin sohva ikkunan edessa ja telkkaria kesaisena paivana katsoessa huomannu etta rajat ilmaantunu selkaan.. sama kun lattialta tykkaaan katella telkkaria ja arska paistanu selkaaan niin ruskettunu.. myös auton lasin lapi rusketun mutta en niin hyvin mutta rusketun kylla..kai se riippuu ihmisesta, miulle riittaaa 5-10min auringossa ja jo rajat paistatteleee selvasti...Muistathan myös etta rusketut paremmin jos ihosi on kostea.. siis ite kaytan paivittain kosteutus voidetta koko keholleni suihkun jalkeen..en tieda onko totta mutta porkkanahan myös auttaa ruskettamaan tai tammösta kuullu, en tieda onko totta mut jos on totta niin ymmarran kylla syyn miksi rusketun niin hyvin.. olen kuin kani, aina porkkana suussa.. tuhuhu, siis popsin porkkanoita aivan hulluna.. ei varmasti yksi porkkana auta mitaan mut mie nyt mussutan paivittain porkkanoita urakalla...salaattiiin tungen hulluna myös porkkana raastetta... :)

• juuuuu222
        ruskeeeeeee kirjoitti:

Luin joskus aikoja sitten kyseisesta aiheesta ja siella vastauksena oli etta kylla ruskettuu mutta riippuu lasista..jotkut lasit on tehty silleen etta uv sateily ei paase lapi mutta toisista kylla..ite rusketun todella hyvin, en pala mutta rusketun todella hyvin ja nopeasti.. Meilla olkkarin sohva ikkunan edessa ja telkkaria kesaisena paivana katsoessa huomannu etta rajat ilmaantunu selkaan.. sama kun lattialta tykkaaan katella telkkaria ja arska paistanu selkaaan niin ruskettunu.. myös auton lasin lapi rusketun mutta en niin hyvin mutta rusketun kylla..kai se riippuu ihmisesta, miulle riittaaa 5-10min auringossa ja jo rajat paistatteleee selvasti...Muistathan myös etta rusketut paremmin jos ihosi on kostea.. siis ite kaytan paivittain kosteutus voidetta koko keholleni suihkun jalkeen..en tieda onko totta mutta porkkanahan myös auttaa ruskettamaan tai tammösta kuullu, en tieda onko totta mut jos on totta niin ymmarran kylla syyn miksi rusketun niin hyvin.. olen kuin kani, aina porkkana suussa.. tuhuhu, siis popsin porkkanoita aivan hulluna.. ei varmasti yksi porkkana auta mitaan mut mie nyt mussutan paivittain porkkanoita urakalla...salaattiiin tungen hulluna myös porkkana raastetta... :)

Itse ainakin rusketun ja palan helposti suorassa auringonpaisteessa siis.. vaalea kun olen, ja ikkunanläpi rusketun maltillisesti.

• ???????????\\\\\\\\\
        juuuuu222 kirjoitti:

Itse ainakin rusketun ja palan helposti suorassa auringonpaisteessa siis.. vaalea kun olen, ja ikkunanläpi rusketun maltillisesti.

ikkunan läpi palaa yhtä helposti kuin auringossa, nimittäin kokemusta on...!!!!!!!!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      179
      4757
    2. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      40
      2536
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2192
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1719
    5. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      81
      1348
    6. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1281
    7. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      32
      1193
    8. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      145
      1180
    9. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      103
      945
    10. Pirre vaatii nyt karhuja ammuttavaksi

Ylellä taas hauskaa lieksa uutista. Karhujen kannan­hoidollinen metsästys on Lieksan kaupungin mielestä välttämätöntä.
      Lieksa
      117
      887
    Aihe