Vuosien bulimia ja oksentaminen on tuhonnut hampaani täysin. Särkylääkkeitä menee jatkuvasti ja hymyillä en kehtaa missään. Mistä saisin ihan tavalliset tekohampaat, kun kaikenmaailman implantteihin ja kruunuihin ei ole varaa ja koko hampaiston juurihoidot ei jostain kumman syystä nappaa. Ja niitä kaikki hammaslääkärit vaan ehdottelee väkisin. Eli haluaisin vain nämä raadot ja kivut pois ja siistit ja käyttökelpoiset tekohampaat tilalle. Eikai ole liikaa vaadittu?
Mistä tekohampaat?
7
3237
Vastaukset
- Kokemuksella
Harkitse tarkkaan ennenkuin ryhdyt hapaitasi poistattamaan.Itse nuorena poistatin omat hampaani ja olen kovin tätä katunut.Ei hammasproteesit ole mikään autuaaksi tekevä asia.
Niitäkin pitää hoitaa ja huoltaa ja aina ei hampaiden teettäinenkään onnistu.Proteesit eivät
ehkä pysy kunnolla suussa tulee hankautumia ym. - on liikaa vaadittu
Ihmisen itsemäärimisoikeus itsestään on aivan olematon, tässäkin tapauksessa suurin syy tähän on raha. Hammaslääkäri tahkoaa paljon enemmän rahaa sinun suullasi kun hän juurihoitaisi kaikki hampaat kruunut tai implantit (jo yksi implantti maksaa saman verran kuin proteesit töineen päivineen) ÄLÄ anna hammaslääkärin kusettaa sinulta rahojasi pois. SINÄ päätät mitä teet omalla kehollasi
Äläkä myöskään usko ekaa postaajaa, kyllä ne proteesit saadaan sopivaksi suuhun kuin suuhun - Wuokko
Tyhmänä synnyit ja tyhmänä kuolet!
Ihan sama osta vaikka uudet hampaas pilailukaupasta. - petrick
Että happamat oksennukset ovat tuhonneet hamppasi täysin. Olen myös erittäin pahoillani Wuokon epäasiallisista kommenteista. Olettaisin kuitenkin että hammaslääkäri pitkän koulutuksen saaneena ehdottaa sinulle parhaan mahdollisen vaihtoehdon ensiksi. Tuntuisi melkein uskomattomalta laittattaa proteesi jalkaan jos kärsii suonikohjujen aiheuttamasta kivuista. Kyllä siinä lääkärit varmaan ehdottaa ensiksi muuta hoitoa kuin jalan amputointia ja proteesia tilalle. Hammasproteesit eivät missään tapauksessa korvaa omia hampaita ja pysyvyys saattaa olla huono tulevaisuudessa kun purenta ja leukaluu luunpintaa vähenee.
- pepi54
Ei omia hampaanraatoja kannata säästää. Kun hampaat ovat menneet kovin huonoiksi, niin ei niistä kunnollisia tule, vaikka kuinka korjataan. Särkyä ja vihlontaa riittää, paikat murenevat.
Minulle laitettiin koko proteesi ylhäälle, kun olin 25 vuotias. Hampaani tosiaan hajosivat suuhun. Niitä kyllä paikkailtiinkin, mutta kun etuhampaat alkoivat paikkojen syövyttyä katkeilemaan, niin vaihtoehdot olivat vähissä. En sitten kuitenkaan koskaan ole katunut tuota proteesiratkaisua. Kokoproteesi ylhäällä ei ole mikään katastrofi. Parin viikon harjoittelun jälkeen ne kyllä alkavat tuntumaan aivan omilta hampailta, eikä purennassa menetä oikeastaan mitään. Kaikkea voi syödä kuten ennenkin.
No jouduin sitten laittamaan vuosi sitten kokoproteesin myös alhaalle. Hammaslääkäri tosin suositteli muutaman hampaan jättämistä ja osaproteesia, mutta olin lujana, ettei muuta kuin kaikki pois. Eipä tämäkään ratkaisu mitenkään ole minua kaduttanut. Purenta tosin alaproteesin myötä heikkenee aika paljon, mutta kyllä tämänkin kanssa voi elää.
Niinpä ehdotan sinulle nyt, että etsit sellaisen hammaslääkärin, joka suostuu poistoihin. Sellainen löytyy ihan varmasti. Yleensä hieman vanhemmat miespuoliset lääkärit ovat asiassa ronskimpia. Poistata vain reippaasti ylähampaat. Alahampaista ehkä kannattaa joku säästää, jos siellä vielä on jokunen riittävän luja, joihin osaproteesin voi tukea. Ellei ole, niin anna mennä sitten niidenkin.
Ehdota hammaslääkärille, että molemmilta poskilta poistetaan ensin kaikki ja vain etuhampaita jätetään. Anna sitten niiden poistojen parantua. Sinä aikana otat yhteyttä johonkin hammaslaboratorioon kokoproteesien valmistamista varten. Sovit jo päivänkin joka on n. viikko sen jälkeen, kun loputkin hampaasi poistetaan. Otat sille ajalle töistäsi pari viikkoa lomaa, koska joudut sen ajan olemaan ilman hampaita. Toinen vaihtoehto on, että hampaat poistava hammaslääkäri hoitaa myös proteesit. Silloin et joudu olemaan hampaitta lainkaan, mutta silloin joudut kestämään jokin verran tuskaa, koska proteesit laitetaan kipeiden haavojen päälle. Niin ja jos omia hampaita jää, niin silloin työ on aina tehtävä hammaslääkärin kautta, koska hammaslaboratoriossa työskentelevä erikoishammasteknikko saa tehdä vain kokoproteeseja suoraan potilaalle. Joka tapauksessa hän ne hampaat tekee, ja lääkäri on vain välikäsi, joka kyllä osaa ottaa oman osansa kustannuksista.
Toivottavasti saat tästä kirjoituksestani jotain tietoa. Sinun täytyy nyt olla vain lujana, ja tietää mitä haluat. Sinulle kyllä tullaan sanomaan, että omat hampaat ovat aina omat, siis jotenkin paremmat, mutta tosiasiassa niin ei ole. Hyvin tehdyt hammasproteesit ovat takuulla paremmat kuin huonot omat ja ne suurella todennäköisyydellä saisivat sinut jälleen hymyilemään kaiken tuskan jälkeen.- marjos
Kiitos , texti oli hyvä ja ymmärettävä . Minulle laitettava ylä protesi ja suurin huoli on että joutuu olemaan ilman hampaita , mutta jos ymmärsin oikeen niin protesin voi laittaa suoraan hammaspoiston jälkeen , kivun kanssa voin elää mutta liikkua ilman hampaita ,, puhumatta mennä töihin ,,he he....
- pepi54
marjos kirjoitti:
Kiitos , texti oli hyvä ja ymmärettävä . Minulle laitettava ylä protesi ja suurin huoli on että joutuu olemaan ilman hampaita , mutta jos ymmärsin oikeen niin protesin voi laittaa suoraan hammaspoiston jälkeen , kivun kanssa voin elää mutta liikkua ilman hampaita ,, puhumatta mennä töihin ,,he he....
Niinpä. Silloin aikoinaan kärvistelin ilman ylähampaita toista kuukautta, mutta lopputulos proteesin kanssa oli tosi hyvä. Nyt kun alahampaani laitettiin, niin poskista poistettiin ensin, niin että eteen jäi vain neljä. Sillä tavalla olin sitten pari kuukautta. Kun viimeiset poistettiin, olin jo tilannut ajan hammaslaboratoriosta proteesien tekemistä varten, joka alkoi viikko viimeisten poistojen jälkeen.
Kun teknikko tekee sinulle suoraan, voit itse hyvin paljon päättää hampaiden muodosta ja väristä, ja hampaat ovat heti paremmin sopivat. Silloin kyllä joudut olemaan ilman hampaita pari viikkoa. Viikko menee hampaiden tekemiseen. Mutta pidä lomaa, niin kyllä sen kestää.
Jos heti poistojen jälkeen tehdään, niin proteesi pitää pohjata melko pian, ja kun pohjaus tulee kovin paksuksi, niin hampaat tulevat epäsopiviksi, ja täytyy tehdä pian uudet. Niin ja muista, että laboratoriossa voidaan tehdä vain kokoproteeseja, ja osaproteesit aina lääkärin kautta.
Voisi kai laittaa nimimerkin "Kokemusta on". Minultakin vaikka vain neljä poistettiin viimeksi edestä alhaalta, niin silloinkin pohjaamistarve oli jo parin kuukauden kuluttua. Ajattele, jos poistettavia olisi enemmän ja proteesi laitettaisiin kipeiden haavojen päälle... Kirjoita jos haluat [email protected]
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1381309
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä38859Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46597Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad29597- 14580
Miksi Lapset kiusaa yöllä
Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä26548Ajatteletko ollenkaan minua
Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott30536- 24521
Sama ransetti taas!
Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver17483Viimeinen lankafest
Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .16482