Tummuneen hopeakorun kiillotus

............................

Kuinka kiillotan tummuneen hopeisen kaulakoruni? Siinä on osia (varsinkin itse ketju)joita ei pysty hinkkaamaan.
Muistan jonkun jutun vedestä, foliosta ja suolasta..oonko ihan hakuteillä?
Jos koru on myyty nimellä "sterling silver" toimivatko ihan normaalit hopealle terkoitetut puhdistusjutut?

12

10506

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lostnfound

      Hinkkaa tavallisella fluori hammastahnalla ja vanhalla hammasharjalla kiiltäväksi ja huuhtele puhtaaksi viileällä vedellä, niin mä teen...:) Halvaks tulee näppärä kotikonsti...;)!

      • näppärä kotikonsti............

        ................jos haluaa hangata korunsa naarmuille. Hammastahnassa on hiovia ainesosia, samoin vanha hammasharja raapii korun pintaa.
        En suosittele ainakaan vanhoille perintö- yms arvokkaille koruille.
        Silver Quick on myös liian jytyä ainetta, tarkoitettu lähinnä ammattilaiselle.
        Suolavedessä liottaminen al-folion päällä ei vaurioita korua.
        Korut, jotka on koristeltu tummentamalla joitain alueita kannattaa jättää kultasepänliikkeeseen puhdistettavaski, myös vanhat koukeroiset kynttilänjalat.


      • -tahna

        Eikä tarvitse (eikä kannata?) edes hinkata yhtään. Hierot tahnaa kevyesti koruun ja annat olla vähän aikaa. Huuhdot sitten lämpimällä vedellä puhtaaksi.


      • Anonyymi
        näppärä kotikonsti............ kirjoitti:

        ................jos haluaa hangata korunsa naarmuille. Hammastahnassa on hiovia ainesosia, samoin vanha hammasharja raapii korun pintaa.
        En suosittele ainakaan vanhoille perintö- yms arvokkaille koruille.
        Silver Quick on myös liian jytyä ainetta, tarkoitettu lähinnä ammattilaiselle.
        Suolavedessä liottaminen al-folion päällä ei vaurioita korua.
        Korut, jotka on koristeltu tummentamalla joitain alueita kannattaa jättää kultasepänliikkeeseen puhdistettavaski, myös vanhat koukeroiset kynttilänjalat.

        Tiiän et on vanha mut ite oon mun hopeekorun hammastahnalla ja kädellä hangannu lähti vaa kaikki lika pois eikä mitään naarmuja


    • muudan

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Hopea

      Hopeaesineiden puhdistus

      Hopean puhdistukseen/kiillotukseen on saatavilla erilaisia puhdistusaineita ja -välineitä. Näitä myyvät esimerkiksi alan kultasepänliikkeet. Erilaisille hopeaesineille on olemassa omat aineensa. Mitä arvokkaammasta esineestä/kohteesta on kysymys sitä tärkeämpää on selvittää puhdistusvaihtoehdot alan asiantuntijan kanssa.
      Hopeaesineitä voidaan helposti puhdistaa kotioloissa laittamalla hopeaesineet kulhoon, jossa on vettä ja ruokasuolaa (tai ruokasoodaa) sekä alumiinifoliota. Alumiini epäjalompana metallina pelkistää hopeasulfidin takaisin hopeaksi. Reaktioyhtälö on 3Ag2S 2 Al → 6 Ag Al2S3. Esinettä kannattaa liottaa ainakin puoli tuntia.

    • Kotikemisti

      http://www.helsinki.fi/kemia/opettaja/aineistot/metallinkierratys/kokeet.htm

      Elektrolyyttinen "puhdistus" on hellänvaraisin. Hammastahna ja hopeankiillotusaineet syövät aina hopean pintaa, jolloin se tummenee jatkossa nopeammin.
      Elektrolyyttisen käsittelyn jälkeen koru kannattaa huuhdella ja käsitellä lopuksi hopeankiillotusliinalla: sillä saa hopean taas kiiltämään ja se lisäksi suojaa korua uudelta tummumiselta paremmin.

      • alumiini syöpyy, ei hopea. Siksi se on hopealle säästävin puhdistustapa. Minusta kulho pitää olla muovia tai lasia, ei mitään metallia.

        Vanha kunnon Hagerty- hopeankiilloitusaine sen jälkeen kevyesti, ei 'hinkaten', se palauttaa hopean kauniiksi ja suojaa tummumiselta.
        Tärkeätä on myös suojata ilman vaikutukselta, en siksi pidä hopeita näkyvissä.

        Hopean kiillotus kannattaa tehdä aikaisin ennen juhlien tuloa.
        Hyvään aikaan tämä ketju tuli palstaale!


      • Hopeakaappias
        satu kirjoitti:

        alumiini syöpyy, ei hopea. Siksi se on hopealle säästävin puhdistustapa. Minusta kulho pitää olla muovia tai lasia, ei mitään metallia.

        Vanha kunnon Hagerty- hopeankiilloitusaine sen jälkeen kevyesti, ei 'hinkaten', se palauttaa hopean kauniiksi ja suojaa tummumiselta.
        Tärkeätä on myös suojata ilman vaikutukselta, en siksi pidä hopeita näkyvissä.

        Hopean kiillotus kannattaa tehdä aikaisin ennen juhlien tuloa.
        Hyvään aikaan tämä ketju tuli palstaale!

        Itse puhdistan korut elektrolyyttisesti siten, että kuumennan veden kattilassa, laitan pohjalle al.foliota ja suolaa (sekä joskus ruokasoodaa). Eli kulho voi olla myös metallia.
        Jopa ruokasooda hierottuna kosteilla sormilla korun pintaan auttaa. Siis kun on kiire.


      • mari89_
        Hopeakaappias kirjoitti:

        Itse puhdistan korut elektrolyyttisesti siten, että kuumennan veden kattilassa, laitan pohjalle al.foliota ja suolaa (sekä joskus ruokasoodaa). Eli kulho voi olla myös metallia.
        Jopa ruokasooda hierottuna kosteilla sormilla korun pintaan auttaa. Siis kun on kiire.

        Tasaiset pinnat saa ainakin helpoiten kiiltämään kiillotusliinalla. Voi tilata esim täältä:
        http://www.a4a.fi/korut/Korujen_kiillotusliina_88


    • vrä

      Teen niin laitan kattilaan vettä ja
      Ruokasoodaa

      • nub

        Niin minäkin teen niin vrä


    • nss

      ollaan tehty niin että laitettu sukkaan johon suolaa ja se muun pyykin seassa vaan pesukoneeseen.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9910
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      404
      4321
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      2976
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2855
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      229
      2654
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2644
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1835
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      70
      1691
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1620
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1423
    Aihe