Hei!
Onko totta, että laihduttaessa ei saisi olla suurempaa kalorivajetta päivittäin kuin 500...800 kcal/vrk (= -0,5kg/vko)? Miksi?
Olen yrittäny pitää 1900 kcal vajetta (vaihtelevalla menestyksellä), koska on niin paljon pudotettavaa.
Tuolla 1900 kalorin vajeella laihtuu vajaat 2kg/viikko. Olen ollut siinä käsityksessä että 2:n kilon viikottainen pudotus on ihan mahdollinen. Olen kuitenkin syönyt vähintään 1400 kcal päivässä. Liikuntaa olen harrastanut keskimäärin 800-900 kcal edestä päivittäin.
Kuinka suuri kalorivaje?
5
2070
Vastaukset
- noin niinku
päivittäisen kalorin saannin pitäisi olla se 1500kcal peruskulutuksella... sen alle ei sais mennä... muute on säästöliekki päällä... eli jos liikut 500kcal päivässä nii sun pitäis syödä ainakin se 2000kcal...
- painoindeksi 32
Siis mitä, eihän tuo nyt voi pitää paikkaansa. Siis pitäisi syödä juuri sen verran kuin kuluttaakin (perusaineenvaihdunta liikunta). Onhan siihen pakko jokin vaje tulla jotta laihtuisi. Vai ymmärsinkö väärin ?
- eri vastaaja
painoindeksi 32 kirjoitti:
Siis mitä, eihän tuo nyt voi pitää paikkaansa. Siis pitäisi syödä juuri sen verran kuin kuluttaakin (perusaineenvaihdunta liikunta). Onhan siihen pakko jokin vaje tulla jotta laihtuisi. Vai ymmärsinkö väärin ?
Hei, edellinen kirjoittaja tarkoittaa varmaankin sitä, että lasket peruskulutuksesi (ei perusaineenvaihdunta, vaan se mikä kuluu ilman erityistä liikuntaa. Naisilla noin 2000 kcal tai hiukan yli/alle) ja liikunnan kulutuksen yhteen ja vähennät lopputuloksesta 500 kcal. Silloin saat sen kalorimäärän, jonka syömällä laihdut puoli kiloa viikossa.
Eli, jos peruskulutuksesi (sisältää kaiken muun paitsi liikuntaharrastukset) on 2000 kcal ja kulutat vaikkapa jumppaamalla tai pyöräilemällä 500 kcal, tästä tulee 2500 kcal kulutusta yhteensä. Näin ollen saat syödä 2000 kcal, ja vajetta jää silti 500 kcal. Tuon 500 kcal kuluttaakseen saa kyllä liikkua aika rasittavalla teholla tai vaihtoehtoisesti liikunnan on oltava pitkäkestoista. - Painoindeksi 32
eri vastaaja kirjoitti:
Hei, edellinen kirjoittaja tarkoittaa varmaankin sitä, että lasket peruskulutuksesi (ei perusaineenvaihdunta, vaan se mikä kuluu ilman erityistä liikuntaa. Naisilla noin 2000 kcal tai hiukan yli/alle) ja liikunnan kulutuksen yhteen ja vähennät lopputuloksesta 500 kcal. Silloin saat sen kalorimäärän, jonka syömällä laihdut puoli kiloa viikossa.
Eli, jos peruskulutuksesi (sisältää kaiken muun paitsi liikuntaharrastukset) on 2000 kcal ja kulutat vaikkapa jumppaamalla tai pyöräilemällä 500 kcal, tästä tulee 2500 kcal kulutusta yhteensä. Näin ollen saat syödä 2000 kcal, ja vajetta jää silti 500 kcal. Tuon 500 kcal kuluttaakseen saa kyllä liikkua aika rasittavalla teholla tai vaihtoehtoisesti liikunnan on oltava pitkäkestoista.kysymys kuuluikin, että voinko syödä vain perusaineenvaihdunta liikunta - 2000 kcal jos syötäväksi jää silti yli 1400 kaloria? Siis miksi se vaje ei saisi olla suurempi kuin 500 kcal?
- Mutta tämä tepsii...
En itse laske kaloreita lainkaan, syön vain yksinkertaisesti niin vähän aamulla ja päiväsaikaan, jotta voin kotona syödä täyden aterian kotiin palattuani. Tämä tepsii ainakin minulla, koska tällä metodilla saa syödä viikonloppuisin SUHT normaalisti (ts. viikolla paino laskee reilun kilon, josta EHKÄ maksimissaan n. 500 g palautuu, ts. täysmääräisen pudotuksen viikossa pitäisi olla vähintään n. puoli kiloa). Tämä systeemi on siksi hyvä, ettei kaloreita todellakaan tarvitse laskea, ja minulla on todentotta tippunut 3 kiloa kolmessa viikossa=) Olen vieläpä normaalipainoinen, joten painonpudotuksen ei edes pitäisi olla tässä paino"luokassa" näin helppoa.
Ts. syön aamulla hedelmän tai juon lasin tuoremehua, juon kupillisen maitokahvia plus nautin Alpen Light -patukan, joita syön päivän aikana pari-kolme. Lisäksi Vichyä ja hedelmiä lounasaikaan (plus porkkanoita saatan jyrsiä).Illalla syön tosiaan ihan normaalia kotiruokaa melkoisen tuhdinkin annoksen. Iltapalksi nautin banaanin tai omenan tms, juon teetä jne. Itselleni ei nimittäin mielestäni sovi Painonvartijoiden piste- ym. "höpötykset", vaikka myönnänkin, että monille se on varsin kätevä tapa laihtua. Pidän vain tuota konstia jotenkin tylsänä, rajoittavana sekä hieman monimutkaisenakin. Moni laihduttaja valittaa painoa pudottaessa nälkäänsä, mutta itseäni ainakin motivoi vatsan murina, koska silloin yleensä tiedän painoni putoavan!! Täytyy vain pitää huolta siitä, että vähäkalorisia tuotteita (esim. porkkanapussi, hedelmiä ja Light-mehua tai vettä on aina näppärästi saatavilla tilanteessa kuin tilanteessa, niin ei synny houkutuksia). -- Ja miksi, joku voinee kysyä, miksi haluan laihduttaa normaalipainon sisällä? Haluan vain kesäksi hieman hoikistua, talvella tulee syötyä väkisinkin enemmän. Tavoitteena vielä yksi kilo ennen kesää, sitten onkin saatavilla paljolti marjoja, tuoreita vihanneksia, kevyitä herkkuja=)
Mainittakoon vielä, että juoksen viiden kilsan lenkkejä kolmesti viikossa ja liikun muilla keinoin päivittäin (jumppaa, joogaa yms.)
Joka tapauksessa onnea jokaiselle valitsemallaan tiellä sekä valtavasti tsemppiä=)!!!
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu645602Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti204217Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett172906- 1532181
- 171916
Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä
Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut1261749- 951377
- 681154
Harmi, se on
Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty171126Maailma pysähtyy aina kun sut nään
Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o77978