Työkalut!

sirpamaikkarilta

Minkä ihmeen takia on olemassa sekä jakoavaimia ja kiintoavaimia? Mitä tehdä jakoavaimella jos kerran kiintoavain on parempi? Ja toisinpäin. Onko muita turhia työkaluja olemassa?

Saako joku mies oikeesti palkkaa siitä että kehittelee turhia työkaluja? Ja millanen logiikka näillä turhien työkalujen kehittelijöillä on oltava?

Entä, vertaileeko miehet työkalujansa keskenään? Ja ootteko kateellisia, jos toisella on hienompi jakoavain? Tai joku muu työkalu.

Muutki miehet ku Gekko, saa vastata. Ellette sitte oo liian neitejä.

Gekolle muutenki tunnustusta! Sä oot enemmän äijä ku Hynynen! Ja Hynynen on äijä!

27

3086

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vänkyrä-nainen

      työkaluista oikeen mitään, mut oon huomannut et tähtipäämeisseli on turha, koska perunankuorimaveitsi ajaa saman asian ja tavallinen ruuvari myös. Tähtipäämeisseli on mun mielestä siis turhin.

      • sirpamaikkarilta

        Onko se sama ku ristipääruuvari? Jos on, niin aivan turha työkalu.


      • vänkyrä-nainen
        sirpamaikkarilta kirjoitti:

        Onko se sama ku ristipääruuvari? Jos on, niin aivan turha työkalu.

        mikä on ristipääruuvari, mut oletan et se on just tähtipäämeisseli.:) Mutta turhaakin turhempi kapistus siis on.


      • sirpamaikkarilta
        vänkyrä-nainen kirjoitti:

        mikä on ristipääruuvari, mut oletan et se on just tähtipäämeisseli.:) Mutta turhaakin turhempi kapistus siis on.

        niiden olla sama työkalu kun on kerran turha väline.


    • naiset arvailemassa

      työkalujen nimiä ja käyttötarkoituksia.

      • gek-ko

        käyttää sellasia? Noooo, minkälaisia työkaluja herra osaa käyttää?

        Olisko sillä ihan todistaa että osaat? Tulit just sopivasti paikalle rehentelemään, vässykkä.

        Mites muuten onko armeija käyty, hä?


    • sun nikkisi

      kenties anagrammi nimestä Rita "PMS" Airikkala?

      • sirpamaikkarilta

        Sähä oot nero! Mun täytyy laittaa toi nimi talteen, jos satun joskus vaihtamaan nimimerkkiä, ni otan ton käyttöön.


    • Jakoavain ajaa periaatteessa saman asian kuin 20 kiintoavainta. Kiintoavaimet ovat vain parempia välineitä. Siis voit valita kannatko yhtä kevyttä mutta suhteellisen kehnoa joka vääntää helposti mutterinkarat paskaksi vai 20 painavaa ja tarkoitukseen sopivaa jolla ruuvaat samaa mutteria vaikka 20 vuotta ilman että se nulppaantuu. Kun lähdetään pyöräreissulle on parasta ottaa mukaan jakari viimeiseksi oljenkorreksi koska se sopii kaikkiin muttereihin ja painaa vähän. Kun ollaan kotona kannattaa käyttää kiintareita koska niitä ei tarvi raahata puolta maakuntaa.

      Turhia työkaluja ei oikeastaan ole. Jokaisella on oma käyttötarkoituksensa. Omassa työssä turhaksi on huomattu mm. automaattinen ruuvinväännin (siis ruuvi tulee kärjelle automaattisesti jotta voi tehdä sarjatyötä) ... mutta jossain raksalla sellainen verme on äärimmäisen kätevä.

      Tai oikeastaan turhiksi voisi laskea sellaiset laaduttomat työkalut jotka hajoavat nopeasti, eli melkolailla ne halpahallien alelaarien tuotteet. Niissä ei ole tärkeää ominaisuutta: Työkalun kestävyyttä. Tosin väliaikaisena vermeenä sellainekin menettelee. Käytä ja heitä pois.

      "Ja ootteko kateellisia, jos toisella on hienompi jakoavain? Tai joku muu työkalu."

      Kaikki jotka omaavat DeWaltin työkaluja saavat kateuttani. Makitat myös. Metabo. Originaali Lamello. Kuten myös ne lellikit joilla on niin paljon tilaa jossain että voivat pitää täyskokoista pöytäsahaa tai jumalauta - saranaporaa tai karaporaa (mitä pidempi karasto sen enemmän kateutta. Jos on tilaa 1,8m karaporalle niin mä tukehdun kateuteen.) - ja leveenauhahiomakone... kotona harrastekäytössä. Olisi hullutta mutta kateudenaihe silti. omassa mestaassa. Onhan noita kateudenkohteita. Asioita joissa laatu maksaa enemmän kuin perse kykenee kustantaan, asioita jotka haluaisi ihan oikeasti itselleen... :-P

      • sirpamaikkarilta

        Taisin asettaa omalle ymmärrykselleni liian vaikeita kysymyksiä. Ja me tultiin jo siihen tulokseen että tähtipäämeisseli/ristipääruuvari on aivan turha.

        Mutta kiitos selityksestä miksi tarvitaan sekä jakoavainta että kiintoavainta.


      • sirpamaikkarilta kirjoitti:

        Taisin asettaa omalle ymmärrykselleni liian vaikeita kysymyksiä. Ja me tultiin jo siihen tulokseen että tähtipäämeisseli/ristipääruuvari on aivan turha.

        Mutta kiitos selityksestä miksi tarvitaan sekä jakoavainta että kiintoavainta.

        Tästä mä olen halunnut päästä sanomaan jo pitkään...

        Mua vituttaa sellaiset varakaat tyypit jotka hankkii autotallinsa täyteen kaikkia hienoja työkaluja mutta saa niillä elämänsä aikana aikaiseksi ehkä jokun kaks metriä kukka-aitaa takapihalle ja juniorille jonkun puujunan ja sitten ne vermeet jää sinne talliin kun kiinnostus loppuu (tai sitä ei ole koskaan oikeasti ollutkaan, kunhan piti saada rahat käytettyä johonkin).

        Kolme tollasta autotallia kun saisi tyhjennettyä omaan halliin ja mut sinne duunaan niin mä tekisin mitä tahansa. Se vituttaa. TYÖkalu jota ei käytetä TYÖN tekemiseen. Onko turhempaa? ...

        Minä saatan kadehtia ihmistä jolla on DeWaltin vermeet mutta jos ne ovat iskemättömät en voi arvostaa lainkaan. Kun näen dewaltin josta on merkit kuluneet pois, kädensijan kumit hajonneet ja teipattu ilmastointiteipillä kokoon ja uusi tarvikeakku tiedän että siinä on tekijän verme, siitä irtoaa silkkaa kunnioitusta.


      • Anonyymi

        jaa... en oikein kyllä osaa Makitan omistajalle olla kateellinen.....sama kuin olisi perusToyotan omistajalle kateellinen. No, saat kuitenkin olla.


      • Anonyymi
        sirpamaikkarilta kirjoitti:

        Taisin asettaa omalle ymmärrykselleni liian vaikeita kysymyksiä. Ja me tultiin jo siihen tulokseen että tähtipäämeisseli/ristipääruuvari on aivan turha.

        Mutta kiitos selityksestä miksi tarvitaan sekä jakoavainta että kiintoavainta.

        Ei muuten tähtipäämeisseli ole yhtään turha.

        Sen saa paljon jämäkämmin ruuvin päähän kiinni, eikä se lipsu. Käytän sitä mieluiten, kun teen enemmän remonttihommia.

        Terveisin RemonttiRaili


    • jakoavain on

      ihan käypä työkalu, jos sitä osaa käyttää. Sillä purkaa yhden perusfillarin aika pieniin osiin.

      Naulaimet on taas perspektiivistä riippuen huonoja työkaluja. Nuoret tottuu naulaimiin ja ei opi käyttämään vasaraa. Naulaintakaan ei ihan kaikkeen pysty käyttämään. Ei ole hyvä unohtaa tai olla oppimatta myös vasarankäyttöä. Naulainten huono puoli on myös se, että niitä nauloja saatana ammutaan muottitöissä vitun paljon enemmän kuin tarvis. Muotit saatana pysyy kasassa vähemmiläkin nauloilla!

      Mutjoo. Jokainen työkalu on täysin turha, jos sitä ei osaa käyttää. Kiintolenkkien puolesta ja jakareita vastaan puhuu juuri sellaiset, jotka ei osaa käyttää työkaluja. Jotka oikeanlaisen kiintolenkin puuttuessa työntävät sormen perseeseen ja eivät saa yksinkertaista hommaa tehtyä jakarilla. Tosin totta sekin, että kiintolenkeillä ja jakareilla on laatueroja. Ammattikäyttöön kannattaa hommata kalliimmat ja parempilaatuiset ja himakäyttöön taas soveltuu halvemmatkin. Riippuu mitä niillä tekee ja kuin paljon tekee.

    • kavereidenkesken "jakari" on lempinimeltään "mutterinsurmaaja", pyöristää helposti alle 10 mm muttereiden kulmat, mikäli hieman enemmän ruosteessa.

      Kiintoavainta voi sanoa "täsmäavaimeksi".

      Turhia työkaluja ei ole olemassa, paitsi jos naapurilla on hienompi yleistyökalusarja mitä itseltä löytyy. Se naapurin pakki on turhaa pröystäilyä.
      Vaatimuksena hieman naapurikateutta.

      Hassu juttu sinänsä, minulla on jyrsinporan terä, mutta varsi kadonnut jonnekkin.
      Toivottavasti ei tarvitse tehdä 50 mm pyöreitä reikiä vähään aikaan.

    • gek-ko

      Mä en ole tienny aiemmin niiden termejä, sen kylläkin että näitä kahta kyseistä mallia on.

      Kiintoavaimen pointti on siinä, että niitä pitää olla saatanan iso pakki saatanan isossa autotallissa. Sieltä voi sitten poimia juuri sen oikean kokoisen, kun tarttee mutteria vääntää.

      Voi käyttää myös sitä säädettävää jakaria, mutta jos se on huonolaatuinen niin se säätö ei pidä. Jos se ei pidä, niin sillon se ei oo ihan just sille mutterille. Toimii kyllä, mutta mutterin kulmat pyöristyy ja sellaset mutterit on vittumaisia.

      Näin mä nyt olen käsittäny. Toki on oiva paikka viisastella nyt jälkeen päin. Olkaa hyvä, mutta mitään hinttejä mä en rupee katteleen, koska mä oon tän palstan ALFAUROS.

      Se säädettävä jakari on mun mielestä kätevä just siks, että se on säädettävä. Ei tarttee autotallia eikä omaa verstasta. Riittää yks.

      Onhan noita ompelukamoissakin ja kaikessa asevarustelussa tätä ja tota vaihtoehtoa.

      Lalai, mun maailmakatsomukselle taisi tapahtui jotain nyt. Tuli mieleen yks mulkero, jota mä oon joskus jeesannu. Tää mulkero pyysi apua ja mä autoin. Tää mulkero muistuttaa asenteeltaan erittäin paljon yhtä palstalaista.

      Mun maailmankatsomus on tosiaan muuttunut, mä en välitä ihmisistä ja mä haluun niinku perua kaiken sen, kun oon jotain idioottia jeesannu.

      Mä käyn leikkaa sen mulkeron pyöränkumeihin vekit. Sissus. En oo koskaan aiemmin tällast duunannu mutta jo oli aikakin. Huomenaamulla se vinkuu sit jollekin et voivoi.

      • sirpamaikkarilta

        mitään vikaa oo. Mielummin mä sellasen ottasin nurkkiini pyörimään kun jonku neidin, joka leikkii heteroäijää. Mut sä oot ALFAUROS!

        Ja oma apu, paras apu. Nyt nää äijää leikkivät alko jauhamaan jotain yhdentekevää juttua työkaluista. Ja ei mua oikeesti edes kiinnosta. Liian monta työkalua jo tullu mistä en oo ikinä kuullukkaa. Niinku, joku Runontajan jysijänporanterä, tai joku sinne päin.


      • gek-ko
        sirpamaikkarilta kirjoitti:

        mitään vikaa oo. Mielummin mä sellasen ottasin nurkkiini pyörimään kun jonku neidin, joka leikkii heteroäijää. Mut sä oot ALFAUROS!

        Ja oma apu, paras apu. Nyt nää äijää leikkivät alko jauhamaan jotain yhdentekevää juttua työkaluista. Ja ei mua oikeesti edes kiinnosta. Liian monta työkalua jo tullu mistä en oo ikinä kuullukkaa. Niinku, joku Runontajan jysijänporanterä, tai joku sinne päin.

        ennen kuin menen, lailalai


      • sirpamaikkarilta
        gek-ko kirjoitti:

        ennen kuin menen, lailalai

        munki lähtee ulkoiluttaa noit lapsia. Mut mä vastaan sitte sun uuteen alotukseen kun palailen.


    • WhatsUpDoc
    • scale

      voi näppärästi käyttää vasarana, jos suorakulmaa tai vatupassia ei ole käden ulottuvilla. Vittu niin.

    • la.ra

      Mitä tehdä millään tai miksi edes tietää minkään nimet, jos iskä asuu kilsan päässä? ;)

      • sirpamaikkarilta

        Mä olen täysin vakuuttunut siitä että ne teki mulle kaks veljeä sen takia ettei mun tarvii ikinä opetella turhien työkalujen nimiä. Saati sitten opetella käyttämään niitä.


    • Mä oon pärjänny parilla ruuvimeisselillä koko elämäni. Mulla kuitenkin on myös hiano vasara, löyty varastosta vuosien käyttämättömyyden jälkeen.

      Kyllä mä koneita osaan käyttää, mutta työkalut on vähän turhia ku en mä keksi mitä niillä vois tehdä joten en mä niitä enempää viitsi hankkiakaan. Jollei sitten puutarhatyökaluja lasketa...

    • Anonyymi

      Tuumaisia muttereita ei saa auki jos on vain metrinen lenkkiavainsarja!!!!!1 535 e035 530#%t
      HA-RHA-RHAR-ARH-ARA-HR-ARHA-R-AH-HA-HA-SHDR-ASHDR-AH-SDSÄSÄ

      • Anonyymi

        Väärin, puolen tuuman lenkki sopii tiukasti 13 mm mutteriin. Varsinkin jos mutteri on hieman kulunut


    Ketjusta on poistettu 20 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9059
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      385
      3750
    3. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2785
    4. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      86
      2635
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      175
      2485
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2484
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      151
      1767
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      68
      1592
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1550
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1393
    Aihe