Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

eila kaislasta kokemuksia

tyttelityönhakija

Hei, millaisia kokemuksia eilakaislasta vuokratyönantajana, toimiiko?

Olen hakenut eilakaislan kautta erääseen konserniin töihin, ja aluksi työsuhde olisi puolen vuoden vuokrasuhde eilakaislalla, eli palkka tulisi rekryfirmasta.
En ole koskaan ennen ollut rekryfirman työntekijänä, vaan perinteisissä työsuhteissa.

Työ, johon olen hakeutumassa, olisi kiinnostava, mutta vähän mietityttää se palkkaus ja työsopimuspuoli yleensä.
Kyseiseen konserniin haetaan pitkäaikaista työntekijää, ja pidempiaikaisesta olisin itsekin kiinnostunut. Mutta mietityttää oikeuteni työntekijänä, kun työnantaja on vuokrafirma. Vaikka minulla olisikin työsopimus, niin voiko vuokrafirma irtisanoa minut työstä ja siirtää muualle?
Olisko kokemusta täällä eilakaislasta työnantajana? Maksavatako saman palkan, kuin varsinainen työnantajakin maksaisi, ja maksavatko ajallaan ja OIKEIN?
Entäs työehtosopimus? Kuka palkan määrittelee? Ja voiko eilakaisla halutessssaan työsopimuksen päätyttyä heittää minut jonnekin toiselle työnantajalle töihin, vaikka haluaisin/saisin pysyä siellä, missä olen ollut, ja sieltäkin oltais halukkaita antamaan jatkoa?

Pää täynnä kysymyksiä. Ne ovat heränneet, koska sekä eilakaislalla että konsernissa, johon hain, oltiin niin salaperäisen hiljaa palkkauksesta.
Kiitos etukäteen ASIALLISISTA kommenteista.

9

8904

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sammal80

      Hei,

      Opiskeluaikoina sain hyvää työkokemusta eilakaislasta. Työsopimuksessa vain kohta arvioidusta loppumipäivämäärästä arvelutti. Muutenkin erityisesti vuokratyöläisenä hyödyin ammattiliiton lakipalveluista työsuhdetta ja palkkausta koskevissa kysymyksissä.

      Vuokratyöstä sain monipuolista työkokemusta ja lopulta se johtikin vuokratyösuhteesta asiakasyrityksen omille palkkalistoille. Eilakaislan kautta sitä ei tosin löytynyt. Siitäkin huolimatta eilakaisla oli mielestäni asiallinen yritys. Aktiivisena vuokratyöläisenä oli mahdollisuus osallistua myös joillekin heidän järjestämilleen ammattitaitoa parantaville lyhytkursseille.

      Palkkatoiveeseen sai itse vaikuttaa ja palkka oli kilpailukykyinen eikä palkanmaksun kanssa ollut ongelmia. Sovellettu työehtosopimus kohdallani oli henkilöstöpalvelualojen liiton työehtosopimus.

      Määräaikaisen työsuhteen päätyttyä työsuhde päättyy ja silloin täytyy etsiä töitä uudestaan ja solmia uusi sopimus. Palkkauspyyntöä tehdessä ei kannata yli- eikä alihinnoitella itseänsä. Kannattaa siis tehdä pohjatyötä ja etsiä tietoa, mihin palkkaluokkaan kuuluu huomioiden aikaisempi työkokemus, koulutus sekä tietysti työn vaativuus.

      Onnea matkaan. Edessä voi olla vaikka minkälaisia mahdollisuuksia.

    • vakituinen

      Kannattaisi varmaan kysellä joutuuko konserni maksamaan eilakaislalle vielä rekrytointimaksuja ja onko konserni valmis maksamaan sen, jos konserni palkkaa sinut omaksi työntekijäkseen?

      Palkan tasosta kannattaa itse ottaa selville.

    • Rekrytointifirmoista parhai...

      Voin nyt aluksi sanoa että itse olen tehnyt toimistotöitä Eilakaislan, Manpowerin, Adeccon ja Baronan ja yhden pienemmän helsinkiläisen toimiston kautta toimistotöissä ja Eilakaisla on ollut kaiken kaikkiaan paras näistä. Eilakaislalla olen tällähetkellä ollut puoli vuotta putkeen samassa asiakasyrityksessä. Palkka on tullut ajallaan ja oikein, koskaan ei ole puuttunut esim. matkakorvauksia tai päivärahoja.

      Katso että työsopimuksessasi on asiakasyritys mainittuna, silloin eivät voi siirtää muihin hommiin, ja toimistotöissä tuollainen riepottelu on muutenkin harvinaista, lähinnä rakennus- ja teollisuusalojen vuokratyösuhteissa tuota tapahtuu. Ja työsopimuksen päätyttyähän he eivät varsinkaan voi pakottaa sinua mihinkään muualle töihin. Jos työsuhde on määräaikainen, sitä ei voi irtisanoa, kuhan katsot että määräaikaisuudelle on kunnollinen päättymispäivä, eikä vain merkintä "määräaikainen, päättyy asiakasyrityksen toimeksiannon päättyessä". Jos kyseessä on iso asiakas (esim. Nokialla on kymmeniä eilakaislalaisia töissä) yleensä tuo rekrytointimaksukin unohdetaan, ja sitäpaitsi tässä tapauksessahan pitäisi olla aika selvää että asiakasyritys haluaa vuokrata temp to perm -eli molemmat osapuolet tietävät asian johtavan suorarekrytointiin jos vain olet sopiva tyyppi. Minulle Eilakaisla on aina ilmoittanut jo kun minua on laitettu hakuihin mukaan mikä palkka tulee olemaan. Keskimäärin toimistotöissä kai noudatetaan ERTOn työvoimanvuokrausalan työehtosopimusta, joka ei kyllä mikään huisin jee työehtosopimus ole, mutta ihan riittävä suoja. Palkasta on sitten vaikea tietää onko se sama kuin palkka jos olisit suoraan yritykselle töissä, nyt esim. tiedän että saan huonompaa palkkaa kuin henkilö jonka sairaslomasijaiseksi tulin yritykseen alunperin, mutta hänellä onkin jo useamman vuoden kekemus siinä firmassa. Itse olin kerran Eilakaislan kautta asiakaspalveluhommissa, ja silloin palkkani putosi kun siirryin suoraan töihin kyseiseen firmaan, vaikka sain kokemuslisiä vuoratyösuhteestani! Minulle on Eilakaisla ilmoittanut jo ennen haastattelua asiakasyrityksessä mikä palkka tulee olemaan noin suurinpiirtein ja on kyllä hyvin pitänyt kutinsa. Tuo on hiukan omituista ettei palkasta mitään suostuta sanomaan, varsinkin jos on kyse suuresta konsernista jossa nyt pari euroa tuntipalkkaan ei ihan hirveästi luulisi vaikuttavan. Ilmeisesti on kiire saada sinut rekrytoitua (NIILLÄ ON AINA!) ja hintaneuvottelut vielä kesken.


      Toivottavasti tästä oli edes jotain hyötyä ja onnea työnhakuun ja päätöksentekoon.

    • tyytyväinen kaislalainen

      Olen ollut työurani aikana töissä muutamassa rekryfirmassa. Aikoinaan olin pari vuotta Eilakaislalla ja nyt taas olen 1,5v määräaikaisuuden heidän kauttaan tekemässä. On ehdottomasti hyvä ja luotettava firma. Palkat tulevat ajallaan ja ovat oikein, palkanlaskennasta saa nopeasti vastauksen jos jokin askarruttaa ja joustoa löytyy.

      Jos sinun työsopimuksessa lukee asiakasyritys, niin silloin sinä olet siellä firmassa niin kauan töitä kun firmalla on sinulle tarvetta. Jos on määräaikainen työ, niin se päättyy sitten silloin. Aika paljon on mielestäni niitä että ensin on ikäänkuin koeaika rekryfirman listoilla ja sen jälkeen asiakasyritys ottaa henkilön omaksi työntekijäkseen.

      Minä olen kyllä ollut oikein tyytyväinen Eilakaislaan. Mielestäni palkkauskin on hyvä.

      Suosittelen!

      • jENNA--

        Onko kokemuksia miten Eilakaisla maksaa lomarahat? Puolen vuoden työsuhteeni päättyy 29.8 ja pääsen vakituiseksi työpaikkaan jossa olen Eilakaislan kautta. Olen ansainnut kaksi viikkoa lomaa ja tietysti he maksavat minulle kahden viikon palkan. Mutta maksavatko he lomarahaa, eli puolet loma-ajan palkasta? Sitähän ei ole pakko maksaa joten sillä vain mietin mikä heillä on käytäntö.


    • Pompot

      Monta kertaa käynyt haastattelussa. Ei yhen yhtä työtä.

      • Anonyymi

        Sama täällä, vaikka olen ollut jo vuosia heidän listoillaan!


    • Anonyymi

      Tietomurron seurauksena kaikkien tiedot myynnissä? Kymmenien tuhansien ihmisten tiedot rekisterissä.
      ..
      https://yle.fi/uutiset/3-11730761
      Työnvälitysyhtiö Eilakaisla joutunut kyberhyökkäyksen kohteeksi – kymmenientuhansien henkilötietoja saattanut joutua vääriin käsiin

      • Anonyymi

        Kaupungilla/valtiolla/Eu-ministeriöllä paikka taas auki?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      93
      2464
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2163
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1818
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1611
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1576
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1545
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1498
    8. 54
      1360
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      89
      1309
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1244
    Aihe