Onko joku muu kuin minä kohdannut syrjintää sen vuoksi että on kotoisin etelä-suomesta? onko tämä yleistä?
joutua todistelemaan ihmiselle vuodesta toiseen sitä että olet aivan samanlainen ihminen kuin hekin, etkä mikään hienostelija, on ollut ihan helvetin raskasta ja nyt tajuan - tyhmää. eikä se edes johtanut mihinkään; edelleen on ala-arvoisempi ihminen kuin he - tämä on, niin suorasti kuin sosiaalisesti kestävällä tavalla voi, ilmaistu päin naamaa.
muutin siis muutamia vuosia sitten pk-seudulta opiskelemaan rovaniemelle. en voi suositella kenelläkään samaa.
olen ihan v.....un kyllästynyt tähän ja päätin ryhtyä heidän ennakkoasenteidensa mukaiseksi ihmiseksi. tilanne on luonnollisestikin kärjistynyt.
syrjintää
5
439
Vastaukset
- ihan kaikkia
Olitpa suomalainen tai jostain ulkomailta tullut. Enemmistä on aina tehnyt samain ja tulee tekemäänkin. Jos on pienikin ero massaan, niin kyllä kerrotaan se tulokkaalle.
- nunnukalailaa
Monilla pohjoisen ihmisillä on ennakkoluuloja eteläsuomalaisia kohtaan. Luulevat tietävänsä millaista on "Etelässä" (välinpitämätöntä, kylmiä ihmisiä, kiirettä, pintapuolista ...), ja aina juttu kääntyy oman kotiseudun ja pohjoisen ihmisten kehumiseksi. Pohjoisen ihmiset ne ovat niin aitoja ja ystävällisiä, eivätkä puhu edes murretta vaan pohjoisen kieli se on vähän kuin Suomen yleiskieltä. Oliskohan joillakin aivan pikkasen heikko tuo itsetunto, että pitää itseään ja omaansa noin kovasti kehua ... ressut. Karta sitä sakkia, älä uhraa voimiasi kinasteluun noiden kanssa ettet uuvu. Onneksi muuten siellä pohjoisessa on mukavaa ja tervettä porukkaa myös.
- Espoon likka
Minä asuin ja työskentelin keskisuomalaisessa pikkukaupungissa, siellä ihmeteltiin kuinka olen niin tavallinen ja mukava vaikka olen "hesalainen". "ootko iha oikeesti hesalainen vai ootko kuiteskin syntyjään täältä?" kyseltiin kun olivat tutustuneet.
Kyllä sitä sai todistella että ihan tavallisia ihmisiä pk- seudulla asuu.
Pari kertaa kapakassa ollessa valehtelin olevani Tampereelta kun en jaksanut taas kohdata sitä kielteistä asenteellisuutta!
Kyllä se rasismi ja suoranainen viha "hesalaisia" kohtaan oli hämmästyttävää!
Nyt olen takaisn etelässä enkä enään muuta pohjoiseen päin, olen onnellinen täällä! - näin!!
Espoon likka kirjoitti:
Minä asuin ja työskentelin keskisuomalaisessa pikkukaupungissa, siellä ihmeteltiin kuinka olen niin tavallinen ja mukava vaikka olen "hesalainen". "ootko iha oikeesti hesalainen vai ootko kuiteskin syntyjään täältä?" kyseltiin kun olivat tutustuneet.
Kyllä sitä sai todistella että ihan tavallisia ihmisiä pk- seudulla asuu.
Pari kertaa kapakassa ollessa valehtelin olevani Tampereelta kun en jaksanut taas kohdata sitä kielteistä asenteellisuutta!
Kyllä se rasismi ja suoranainen viha "hesalaisia" kohtaan oli hämmästyttävää!
Nyt olen takaisn etelässä enkä enään muuta pohjoiseen päin, olen onnellinen täällä!Itselläni on paljon kavereita pohjoisessa (opiskelun takia). Heille olen aina se hesalainen, stadilainen! Se on niin inhottavaa ja loukkaavaa koska en ikinä haluaisi olla mikään hesalainen. Omasta ikkunasti näkyy nytkin metsää ja peltoa, haloo!
Välillä alkaa pinna kiristyä kun kaikki etelästä olevat ovat kuulemma hesalaisia..
- hyväpäivä
Et varmaan ole itse syyllinen ikäviin kokemuksiisi, mutta monet muut helsinkiläiset ovat. Missään muualla kuin "stadissa" ei löydy niin sisäänpäinkääntynyttä ja vihamielistä jengiä, siis vihamielistä nimen omaan muita suomalaisia vastaan. Ulkomaalaiset kyllä ovat tervetulleita, mutta tavallinen tämän maan alkuperäisasukas, jos on vähänkin kauempaa, on heti armotta juntti, landepaukku ja luuseri, ja niin "out" kuin olla ja voi. Missään muualla suomessa minuun ei olla suhtauduttu rasistisesti, kuin PK-seudulla. Siis olen alun perin Espoosta, mutta asunut lähes koko ikäni muualla. Ja kun yritin sitten palata synnyinseudulleni, niin olin muukalainen ja landepaukku. Jos ei osaa sitä slangia, tai jos ei tiedä mitä eroa on Kämpillä ja Kampilla, niin tyypit on uskomattoman vittumaisia ja ylimielisiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?123846Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja313230Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2963205Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin82040- 2541891
Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk81838Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...2391452- 801395
Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi431204Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_81133