syrjintää

kotipaikan perusteella...

Onko joku muu kuin minä kohdannut syrjintää sen vuoksi että on kotoisin etelä-suomesta? onko tämä yleistä?

joutua todistelemaan ihmiselle vuodesta toiseen sitä että olet aivan samanlainen ihminen kuin hekin, etkä mikään hienostelija, on ollut ihan helvetin raskasta ja nyt tajuan - tyhmää. eikä se edes johtanut mihinkään; edelleen on ala-arvoisempi ihminen kuin he - tämä on, niin suorasti kuin sosiaalisesti kestävällä tavalla voi, ilmaistu päin naamaa.

muutin siis muutamia vuosia sitten pk-seudulta opiskelemaan rovaniemelle. en voi suositella kenelläkään samaa.

olen ihan v.....un kyllästynyt tähän ja päätin ryhtyä heidän ennakkoasenteidensa mukaiseksi ihmiseksi. tilanne on luonnollisestikin kärjistynyt.

5

533

Vastaukset 5

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihan kaikkia

Olitpa suomalainen tai jostain ulkomailta tullut. Enemmistä on aina tehnyt samain ja tulee tekemäänkin. Jos on pienikin ero massaan, niin kyllä kerrotaan se tulokkaalle.

• nunnukalailaa

Monilla pohjoisen ihmisillä on ennakkoluuloja eteläsuomalaisia kohtaan. Luulevat tietävänsä millaista on "Etelässä" (välinpitämätöntä, kylmiä ihmisiä, kiirettä, pintapuolista ...), ja aina juttu kääntyy oman kotiseudun ja pohjoisen ihmisten kehumiseksi. Pohjoisen ihmiset ne ovat niin aitoja ja ystävällisiä, eivätkä puhu edes murretta vaan pohjoisen kieli se on vähän kuin Suomen yleiskieltä. Oliskohan joillakin aivan pikkasen heikko tuo itsetunto, että pitää itseään ja omaansa noin kovasti kehua ... ressut. Karta sitä sakkia, älä uhraa voimiasi kinasteluun noiden kanssa ettet uuvu. Onneksi muuten siellä pohjoisessa on mukavaa ja tervettä porukkaa myös.

• Espoon likka

Minä asuin ja työskentelin keskisuomalaisessa pikkukaupungissa, siellä ihmeteltiin kuinka olen niin tavallinen ja mukava vaikka olen "hesalainen". "ootko iha oikeesti hesalainen vai ootko kuiteskin syntyjään täältä?" kyseltiin kun olivat tutustuneet.
        Kyllä sitä sai todistella että ihan tavallisia ihmisiä pk- seudulla asuu.
        Pari kertaa kapakassa ollessa valehtelin olevani Tampereelta kun en jaksanut taas kohdata sitä kielteistä asenteellisuutta!
        Kyllä se rasismi ja suoranainen viha "hesalaisia" kohtaan oli hämmästyttävää!
        Nyt olen takaisn etelässä enkä enään muuta pohjoiseen päin, olen onnellinen täällä!

• näin!!
        Espoon likka kirjoitti:

Minä asuin ja työskentelin keskisuomalaisessa pikkukaupungissa, siellä ihmeteltiin kuinka olen niin tavallinen ja mukava vaikka olen "hesalainen". "ootko iha oikeesti hesalainen vai ootko kuiteskin syntyjään täältä?" kyseltiin kun olivat tutustuneet.
        Kyllä sitä sai todistella että ihan tavallisia ihmisiä pk- seudulla asuu.
        Pari kertaa kapakassa ollessa valehtelin olevani Tampereelta kun en jaksanut taas kohdata sitä kielteistä asenteellisuutta!
        Kyllä se rasismi ja suoranainen viha "hesalaisia" kohtaan oli hämmästyttävää!
        Nyt olen takaisn etelässä enkä enään muuta pohjoiseen päin, olen onnellinen täällä!

Itselläni on paljon kavereita pohjoisessa (opiskelun takia). Heille olen aina se hesalainen, stadilainen! Se on niin inhottavaa ja loukkaavaa koska en ikinä haluaisi olla mikään hesalainen. Omasta ikkunasti näkyy nytkin metsää ja peltoa, haloo!
        Välillä alkaa pinna kiristyä kun kaikki etelästä olevat ovat kuulemma hesalaisia..

• hyväpäivä

Et varmaan ole itse syyllinen ikäviin kokemuksiisi, mutta monet muut helsinkiläiset ovat. Missään muualla kuin "stadissa" ei löydy niin sisäänpäinkääntynyttä ja vihamielistä jengiä, siis vihamielistä nimen omaan muita suomalaisia vastaan. Ulkomaalaiset kyllä ovat tervetulleita, mutta tavallinen tämän maan alkuperäisasukas, jos on vähänkin kauempaa, on heti armotta juntti, landepaukku ja luuseri, ja niin "out" kuin olla ja voi. Missään muualla suomessa minuun ei olla suhtauduttu rasistisesti, kuin PK-seudulla. Siis olen alun perin Espoosta, mutta asunut lähes koko ikäni muualla. Ja kun yritin sitten palata synnyinseudulleni, niin olin muukalainen ja landepaukku. Jos ei osaa sitä slangia, tai jos ei tiedä mitä eroa on Kämpillä ja Kampilla, niin tyypit on uskomattoman vittumaisia ja ylimielisiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moottoripyöräonnettomuus

Mopomiitissä tapahtunut onnettomuus ja uutisointi. Ajoradan ylityksen vaarallisuudesta ei mitään uutisointia. Ei myöskää
      Alajärvi
      63
      779
    2. haluatko lopettaa

ihan lopullisesti
      Ikävä
      157
      753
    3. Ampuminen kylpylässä

Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa
      Naantali
      25
      750
    4. Jos oikeasti haluat mies

Tiedät mitä on tehtävä. Luotan, että etenet jos haluat. En voi tehdä enää mitään kun ei ole numeroasi.
      Ikävä
      98
      712
    5. Uusi ruokapaikka

Tuleeko Haapavedelle uusi lounaspaikka ,haetaan kokkia? Uusi firma kyseessä
      Haapavesi
      27
      708
    6. Miten sinä voit?

Kysytkö kukaan sitä sinulta? Olen huomannut, että jos kohtaa empaattisen ihmisen ja hän kysyy noin, saattaa padot murtua
      Ikävä
      93
      667
    7. Kerro minulle totuus

Minä haluan kuulla sen nyt. Kenen kanssa sinä olet nykyisin, ja miksi jätit minut? 🐒
      Ikävä
      193
      626
    8. voi luoja kun uskaltaisin

laittaa viestiä sinulle...
      Ikävä
      22
      582
    9. Miten yrität

Vielä saada kaivattusi?
      Ikävä
      61
      572
    10. VILLISIKALAUMA TULOSSA IISALMEEN

Yle: Poliisi varoittaa Iisalmen keskustaa lähestyvästä villisika­laumasta Poliisi on pyytänyt Pohjois-Savossa Iisalmessa
      Iisalmi
      40
      539
    11. Hautakivien massapoisto aloitettu Härkökankaan vanhalla hautausmaalla kaikessa hiljaisuudessa!

Suomussalmen seurakunnan kirkkoneuvosto on tehnyt historiansa surullisimman päätöksen hautojen haltuunotosta ja raivauks
      Suomussalmi
      34
      516
    12. On todella ikävää

Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit
      Ikävä
      78
      460
    13. 39
      455
    14. Muutto auto hakee sut tänään!

Tein sulle oman huoneen! mieheltä naiselle
      Ikävä
      57
      445
    15. Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?

Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.
      Ikävä
      25
      427
    16. Jos näkisimme vielä joskus

... mihin veisit miut treffeille? 😊
      Ikävä
      70
      423
    17. sinulle....

Olen ymmärtänyt, ettei minua haluta enää takaisin. Mitään pahaa en koskaan halunnut sinulle. Ikävä että kuvittelit niin.
      Ikävä
      74
      422
    18. Useita poliisiautoja kunnantalolla

Maijojen kyydissä tuttuja naamoja ja nyt kannetaan arkistolaatikoita autoihin. Nyt se on alkanut. Pidätykset.
      Ähtäri
      9
      419
    19. Ottanet yhteyttä

Facebookissa,jos on jotain asiaa.Miehelle! T.M-nainen.
      Ikävä
      54
      408
    20. On kyllä tosi surullista

jos kaivattuni (nainen) luulee palstan tyhmien viestien olevan multa. 😔Ei ole mitään syytä, miksi kirjoittaisin sellais
      Ikävä
      68
      397
    Aihe