vaihtoehtoja hirsutismin hoitoon??

mulla todettiin keväällä 2007 PCO sekä hirsutismi...

mulle aloitettiin spiresis 50 mg 1 x 1 sekä glucophage 1000 mg 1 x 1 ja kuukauden päästä spiresis nostettiin 100 mg 1 x 1

söin niitä 4 kk kunnes aloin saamaan "kohtauksia" joissa sekä verensokeri että verenpaine laski rajusti, sokeri niin rajusti että jouduin useampi kerta ensiapuun kun aloin vapiseen yms

olin 5 kk ilma lääkkeitä ja sitten aloitin diane novan sekä renitec 10 mg

nyt kuitenkin taas on jatkuvaa huimausta, pahoinvointia, kipuja jaloissa, kauheita mielialavaihteluita sun muuta...

mahtaisiko erityisesti tuon hirsutismin hoitoon olla jotain muuta hoitomenetelmää?? ikäviä nuo mustat karvat kasvoissa :(
1873
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 1

Vanhimmat

PCO:ta hoidetaan laidutuksella, metformiinilla, e-pillereillä/syklisellä keltarauhashormonihoidolla.

Hirsutismin lääkkeellinen hoito on hankalampaa. Koska karvafollikkelit ovat eri kasvuvaiheissa, pitää lääkkeiden tehoa odottaa vähintään 6 kk, ja se on paljon se... Ja kun lääkkeet lopettaa, siihen loppuu tehokin. Sivuvaikutukset saattavat rajoittaa systeemilääkkeiden käyttöä, kuten olet huomannutkin.

Jos sinulla on kasvoissa tummia ihokarvoja ja ihonvärisi on muuten vaalea, kannattaa kysyä ihotautilääkärin mielipidettä erilaisesta laserhoidoista. Tarkoitan nyt lääketieteellisiä laserhoitoja, en kosmetologin suorittamia! Pienelle alueelle tehtynä eivät tule niin tuhottoman kalliiksi, ja usean hoitokerran jälkeen päästään varsin pitkäaikaisiin tuloksiin.

Myös eflornitiini-voide (Vaniqa; erityisluvalla Yliopiston apteekista) on paikallinen tehokas karvojen kasvua ehkäisevä voide. Käytetään nimenomaan kasvoille (=pieni alue). Haittavaikutuksena on hinta (v. 2005 30g maksoi lähes 200€). Käytön loppuessa loppuu myös teho.

Yleensä ottaen "viiksien" hoitoon pulssilaser tms on hinta-teho-vaikutusaika - suhteeltaan kaikkein paras. Sivuvaikutuksina on ihon ärtyminen hoidon jälkeen, joskus pigmentoituminen tai arpeutuminen. Kuitenkin vaaleaihoiselle suomalaiselle yleensä varsin hyvin siedetty.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


---tyttönen85--- kirjoitti:

mulla todettiin keväällä 2007 PCO sekä hirsutismi...

mulle aloitettiin spiresis 50 mg 1 x 1 sekä glucophage 1000 mg 1 x 1 ja kuukauden päästä spiresis nostettiin 100 mg 1 x 1

söin niitä 4 kk kunnes aloin saamaan "kohtauksia" joissa sekä verensokeri että verenpaine laski rajusti, sokeri niin rajusti että jouduin useampi kerta ensiapuun kun aloin vapiseen yms

olin 5 kk ilma lääkkeitä ja sitten aloitin diane novan sekä renitec 10 mg

nyt kuitenkin taas on jatkuvaa huimausta, pahoinvointia, kipuja jaloissa, kauheita mielialavaihteluita sun muuta...

mahtaisiko erityisesti tuon hirsutismin hoitoon olla jotain muuta hoitomenetelmää?? ikäviä nuo mustat karvat kasvoissa :(

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu