Olen nyt ruvennut hakemaan ensimmäistä "oikeaa" työtä, tätä ennen olen kesätöinä lähinnä siivonnut kotona, auttanut peltotöissä (lähinnä repinyt rikkaruohoja), vahtinut pikkusisaruksia ja muuta vastaavaa. Pääsin nyt kaupan kassalle työhaastatteluun. Haittaako paljon jos minulla ei tämän ikäisenä ole yhtäkään suosittelijaa? Voiko suosittelijaksi vaikka pyytää omaa äitiä/isää? Olisi kiva jos saisin jotain neuvoja!
suosittelija?
4
2449
Vastaukset
- vanhemmat ei käy
suosittelijoiksi. Suosittelijan pitää olla joku entisestä työpaikasta. Tietenkin sellaisesta työpaikasta johon jatkossakin haet. Myös tarvitsee olla suosittelijan lupa ennen kun sitä voi papereihin kirjoittaa. Ei riitä, että omasta mielestä on pärjännyt hyvin jossain paikassa ja on saanut kehuja. Työnantaja on se joka päättää suostuuko suosittelijaksi, jos olet hänen mielestään tarpeeksi hyvä työntekijä ollut niin tottakai ja uskaltaa suositella sulle saman alan töitä jatkossakin. Jos sulla ei ole kerta aikaisempaa kokemusta kaupan kassalta niin se on vaikeaa päästä ihan tosta noin vaan. Sekin työ vaatii taitoja. Kouluja kannattaa käydä tuonikäsenä tai hankkia kokemusta ensin työharjotteluiden kautta, auttaa paljon eteenpäin.
- ++++
En usko että kysyvät sinulta suosittelijoita. Varmaan työnantajat tietävät ettei nuorilla kesätyöntekijöillä ole työhistoriaa ehtinyt karttumaan. Jos osoitat muuten olevasi kyvykäs työhön niin varmaan opastavat työhön. Onnea vaan haastatteluun.
- kesätöissä
Jos olet ollut kesätöissä, niin voit pyytää sieltä jonkun sinut tuntevan henkilön suosittelijaksesi. Koska olet noin nuori, joku sopiva opettajakin voisi käydä.
Olet sen verran nuori, että sinulta ei ehkä edellytetä suosittelijoita, mutta kyllä suosittelijoilla saattaa olla vaikutusta valintoja tehtäessä. - itsekin kassana ollut
En sinuna murehtisi suosittelijoiden puutetta. Itse en ole koskaan laittanut hakemukseen suosittelijoita, eikä niitä ole ikinä sen puoleen kysyttykään. Silti kaikista haastatteluista on töitä tarjottu.
Luulen, että sinun kohdallasi työnantaja ymmärtää jo hakemuksen perusteella, että olet ensimmäistä työpaikkaasi hakemassa, eikä näin ollen oleta työkokemusta tai suosittelijoita. Ei se kassatyö niin vaativaa ole, että siihen tarvittaisiin vuosien työkokemusta. Omakin ensimmäinen työpaikkani oli 17-vuotiaana iltatyö kaupan kassalla.
Tärkeintä on oma asenteesi haastattelussa. Asiakaspalvelutyössä tärkeää on hyvä käytös, iloisuus ja miellyttävyys. Ole haastattelussa ulospäinsuuntautunut ja pirteä, hymyile paljon ja katso haastattelijaa silmiin. Muista myös siisti ulkoasu, jämäkkä kädenpuristus mennen ja tullen. Mieti minkälainen myyjä tekee sinun kaupassakäyntisi mukavaksi ja anna haastattelijalle tälläinen kuva itsestäsi. Anna myös ymmärtää, että olet tosissasi kiinnostunut ja innostunut mahdollisesta työpaikasta.
Mieti jo etukäteen mitä kysymyksiä haastattelija saattaa sinulta kysyä ja valmistaudu vastaamaan niihin. Minua on esim. usein pyydetty vain kertomaan itsestäni. Kun valmistautuu etukäteen vastaamaan yleisimpiin kysymyksiin ei tarvitse aloitaa lausetta "Ööö, Emmä nyt oikeen tiedä".
Tsemppiä haastatteluun ja kerro miten käy.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236975Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421249Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271052- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733