Olen nyt ruvennut hakemaan ensimmäistä "oikeaa" työtä, tätä ennen olen kesätöinä lähinnä siivonnut kotona, auttanut peltotöissä (lähinnä repinyt rikkaruohoja), vahtinut pikkusisaruksia ja muuta vastaavaa. Pääsin nyt kaupan kassalle työhaastatteluun. Haittaako paljon jos minulla ei tämän ikäisenä ole yhtäkään suosittelijaa? Voiko suosittelijaksi vaikka pyytää omaa äitiä/isää? Olisi kiva jos saisin jotain neuvoja!
suosittelija?
4
2464
Vastaukset
- vanhemmat ei käy
suosittelijoiksi. Suosittelijan pitää olla joku entisestä työpaikasta. Tietenkin sellaisesta työpaikasta johon jatkossakin haet. Myös tarvitsee olla suosittelijan lupa ennen kun sitä voi papereihin kirjoittaa. Ei riitä, että omasta mielestä on pärjännyt hyvin jossain paikassa ja on saanut kehuja. Työnantaja on se joka päättää suostuuko suosittelijaksi, jos olet hänen mielestään tarpeeksi hyvä työntekijä ollut niin tottakai ja uskaltaa suositella sulle saman alan töitä jatkossakin. Jos sulla ei ole kerta aikaisempaa kokemusta kaupan kassalta niin se on vaikeaa päästä ihan tosta noin vaan. Sekin työ vaatii taitoja. Kouluja kannattaa käydä tuonikäsenä tai hankkia kokemusta ensin työharjotteluiden kautta, auttaa paljon eteenpäin.
- ++++
En usko että kysyvät sinulta suosittelijoita. Varmaan työnantajat tietävät ettei nuorilla kesätyöntekijöillä ole työhistoriaa ehtinyt karttumaan. Jos osoitat muuten olevasi kyvykäs työhön niin varmaan opastavat työhön. Onnea vaan haastatteluun.
- kesätöissä
Jos olet ollut kesätöissä, niin voit pyytää sieltä jonkun sinut tuntevan henkilön suosittelijaksesi. Koska olet noin nuori, joku sopiva opettajakin voisi käydä.
Olet sen verran nuori, että sinulta ei ehkä edellytetä suosittelijoita, mutta kyllä suosittelijoilla saattaa olla vaikutusta valintoja tehtäessä. - itsekin kassana ollut
En sinuna murehtisi suosittelijoiden puutetta. Itse en ole koskaan laittanut hakemukseen suosittelijoita, eikä niitä ole ikinä sen puoleen kysyttykään. Silti kaikista haastatteluista on töitä tarjottu.
Luulen, että sinun kohdallasi työnantaja ymmärtää jo hakemuksen perusteella, että olet ensimmäistä työpaikkaasi hakemassa, eikä näin ollen oleta työkokemusta tai suosittelijoita. Ei se kassatyö niin vaativaa ole, että siihen tarvittaisiin vuosien työkokemusta. Omakin ensimmäinen työpaikkani oli 17-vuotiaana iltatyö kaupan kassalla.
Tärkeintä on oma asenteesi haastattelussa. Asiakaspalvelutyössä tärkeää on hyvä käytös, iloisuus ja miellyttävyys. Ole haastattelussa ulospäinsuuntautunut ja pirteä, hymyile paljon ja katso haastattelijaa silmiin. Muista myös siisti ulkoasu, jämäkkä kädenpuristus mennen ja tullen. Mieti minkälainen myyjä tekee sinun kaupassakäyntisi mukavaksi ja anna haastattelijalle tälläinen kuva itsestäsi. Anna myös ymmärtää, että olet tosissasi kiinnostunut ja innostunut mahdollisesta työpaikasta.
Mieti jo etukäteen mitä kysymyksiä haastattelija saattaa sinulta kysyä ja valmistaudu vastaamaan niihin. Minua on esim. usein pyydetty vain kertomaan itsestäni. Kun valmistautuu etukäteen vastaamaan yleisimpiin kysymyksiin ei tarvitse aloitaa lausetta "Ööö, Emmä nyt oikeen tiedä".
Tsemppiä haastatteluun ja kerro miten käy.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan
Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam3541431- 741395
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten3101175Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin
Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀461097Aika pieni se on
Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht32916Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin
Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆231904vinkki miehille
Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli163878Kiitos siitä
Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak40835Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa
Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso20817Pelekäätkönä mua?
Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te42804