Terve, eli olen aivan untuvikko vielä näissä auton ostohommissa. Siksi vastausta pitkään etsittyäni päätin tulla tänne teiltä viisaammilta kysymään seuraavaa:
Miten hoituu käytännössä auton vakuuttaminen yksityiseltä ostettaessa, ymmärsin että pakollinen liikennevakuutus on otettava 7pv kuluessa luovutuspäivästä. Samalla täytyy tietenkin ottaa Kaskovakuutus mutta asiasta kolmanteen, onko auto luovutuksen jälkeen ajettava vakuuttamattomana kotiin vai säilyykö entisen omistajan vakuutus tietyn määräajan sen varalta että kotimatkalla tulee auto mällättyä?
Onko vakuutus jotenkin mahdollista ottaa samantien auton luovutuksen yhteydessä että voi kevyin mielin ajella pois? Jos näin on niin pieni selitys prosessista kelpaa aina, tietämätön kuin olen.
Olen myös ymmärtänyt että myyjä laittaa paperit uudelleenrekisteröinnistä menemään, jolloin itselleni tulee postissa uusi rekisteriote, jottei asiaan tarvitse itse paneutua. Onko asia näin?
Jos joku jaksaisi selittää osto/vakuutus/rekisteröintiprosessin askel askeleelta, niin olisi vielä parempi!
Tyhmä kysymys varmasti, mutta itselläni kun ei ole auton ostoa tullut harjoitettua edes autokaupasta, josta käsitykseni mukaan asiat neuvotaan/hoidetaan täysin asiakkaan puolesta.
Kiitos!
Auton vakuuttaminen oston yhteydessä
6
8300
Vastaukset
- ..oho...
Yksityiseltä ostaessa autossa on liikennevakuutus olemassa siirtymän eli siihen kun auto rekisteröidään. Ei kaskoa. Kun rekisteröi auton, pitää siinä olla voimassa oleva vakuutus. Sen saa esim. katsastuskonttorilta.
Jos epäilee omaa ajotaitoaan kannattaa vakuutus sopia valmiiksi yhtiön kanssa ja ilmoittaa sitten ostosta heti, jolloin vakuutus tulee voimaan. - akesta ja vakuutusyhtiöstä
katso vaikka ensin tuolta:
http://www.ake.fi/AKE/Rekisterointi/Tee_autokauppa_oikein/
ja lisää kertoo vakuutusyhtiö. - matka käy
myyjällä on velvollisuus luovuttaa auton ostajalle rekisteröintitodistuksen ilmoitus- ja tekninen osa.
tuon täytetyn ilmoitusosan kanssa marssit vakuutusyhtiöön, siellä hoitavat kaiken.
uusi rekisteröintitodistus ja verolippu tulevat sitten postissa.- katsastuskonttorille.
saat sieltä heti mukaasi uuden otteen ja ilmoitusosan jos olet uusi omistaja. tekevät vakuutuksen samalla siihen yhtiöön mihin haluat.
- kuin vakuutusyhtiössä
katsastuskonttorille. kirjoitti:
saat sieltä heti mukaasi uuden otteen ja ilmoitusosan jos olet uusi omistaja. tekevät vakuutuksen samalla siihen yhtiöön mihin haluat.
miten tuo oli helpompaa kuin vakuutusyhtiössä.
??? - kerralla kuntoon ja
kuin vakuutusyhtiössä kirjoitti:
miten tuo oli helpompaa kuin vakuutusyhtiössä.
???mukaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t734486- 332541
- 402374
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin211835Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401722- 821573
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251572- 1511397
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..231267Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät901155