Soijaisolaatti myrkkyä miehille !

testosteroni tippuu

http://www.nidan.fi/evolution.htm

Lainaus:
"Aivan viimeaikoina useat tutkimukset ovat osoittaneet soijatuotteiden laskevan merkittävästi miesten testosteronitasoja."

"Lisäksi tutkimukset ovat antaneet viitteitä siitä, että soijatuotteet surkastavat miesten aivoja, heikentävät mentaalisia kykyjä ja aiheuttavat masennusta. Tämä johtunee soijan phytoestrogeenien kilpailusta miesten pienen mutta älylliselle toiminnalle välttämättömän estrogeenitason kanssa. Soijaa ei tästä syystä suositella miehille."



Mitä mieltä olette tuosta?
Itse olen vuosikausia ottanut soijaa heran lisänä ja lisäksi vielä soijalesitiinirakeita 1 rkl päivässä, joissa on myös noita soijan fytoestrogeeneja. No lihaskasvun lisäksi myös AÖ on testien mukaan pysynyt tasaisesti siinä entisessä 135:ssä, eikä ole näkynyt mentaalisten kykyjen tai älyn laskua.

Itse asiassa soijalesitiini sisältää lesitiinin fosfolipidejä mm. koliinia ja inositolia, joita nimenomaan kutsutaan "aivovitamiineiksi" ja joiden oletetaan vaikuttavan suotuisasti aivoihin, älyyn jne. myydäänhän soijalesitiinistä tehtyjä Einsteinin kuvallakin varustettuja muistikapselipurkkeja nimenomaan älyn ja muistin kasvattamiseen vedoten.

Kannattaisi varmaan jokaisen soijaisolaattia käyttävän ottaa sen lisäksi soijalesitiiniä niin ei tarvitse pelätä aivojen surkastumista, ja saa soijan kaiken hyödyn. Olisiko niin että kun soijasta on erotettu osia, isolaatti ja lesitiini, on hajotettu tasapainoittava tekijä?

Toisekseen katsotaan nyt vaikka paljon soijatuotteita syöviä japanilaisia, ovatko miehet siellä tyhmiä? Päin vastoin japanilaisia pidetään yleensä tavallista älykkäämpinä. Vaikka siellä poltetaan paljon tupakkaa, tupakan aiheuttamat sairaudet ovat paljon vähäisempiä kuin muualla ja kansa on maailman pitkäikäisintä.

Soija saattaa vihreän teen ja runsaan kalan syönnin kanssa olla tähän syynä. No vihreä teehän tai vihreäteeuute ja rasvainen kala sekä omega-3 kalaöljyt ovat bodaajien peruskamaa, joten ei pitäisi sen tyhmempiä tulla.

Itsekin otan vahvaa nestemäistä Vitamar Omega-3 ADE kalaöljyä niinä päivinä kun en syö rasvaista kalaa (Kirjolohi, silakka jne.) ja päiväannoksesta 10 ml ( 2 tl mitallista) saa EPA:a 1780 mg ja DHA:ta 1210 mg, joiden määrä ja suhde on todella hyvä. EPA ja DHA ovat tutkimusten mukaan nimenomaan tärkeitä aivojen toiminnalle ja suuri osa aivojen rasvoista on DHA:ta. Omega-3 rasvahapothan juuri parantavat mentaalisia kykyjä ja vähentävät masennusta sekä kasvattavat älyä. Syö särkeä se kasvattaa järkeä, pitää siis paikkansa.

Olisikohan niin että tutkimuksissa ollleiden bodaajien syömät roinat aiheuttavat tulokset että aivot surkastuvat, mentaaliset kyvyt heikentyvät ja masennus lisääntyy? Tämä johtunee roinan liiallisen testosteronin kilpailusta miesten pienen mutta älylliselle toiminnalle tärkeän estrogeenitason kanssa.

Usein vielä luonnollinen testosteronitaso tippuu lähes olemattomiin kun roinaaminen lopetetaan. Lue vaikka http://www.markosavolainen.blogspot.com/

23

6830

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ollos huoleton

      Testosteronibuusteri arginiinin määrä mm. on soijassa parempi. Lisäksi elimistö hyödyntää kasviperäisen L-arginiinin parhaiten.

      Soijaproteiinin biologinen arvo (PDCAAS) on yhtä korkea kuin kaseiinilla, hera- ja munaproteiinilla.

      Se sisältää jopa selvästi eniten viiden kriittisen aminohapon yhdistelmää (BCAA:t, glutamiini ja lysiini).

      Soijaisolaatti sisältää myös isoflavoni glykosidejä (pääasiassa genistiniä ja diadziniä). Näillä on todettu monia terveysvaikutuksia, kuten antioksidatiivisyys, syövän ehkäisy, sydän- ja verisuonitautien ehkäisy, luumassan ylläpito.

      On tutkimuksia joiden mukaan soijaproteiini vähentäisi miesten testosteronitasoja, ja toisia joiden mukaan se ei niitä vähennä, vaan toimii ja tehoaa aivan yhtä hyvin kuin heraisolaattikin. Joidenkin tutkimusten mukaan se jopa salpaa voimakkaammilta estrogeenisilta aineilta reseptoreita, eli vaikutus on antiestrogeeninen.

      No Schwarzenegger ja kumppanit käyttivät paljon helposti saatavaa soijaa, eikä heistä mitään neitejä tullut

    • kireälihas

      Laadukas vesiuuttomenetelmällä valmistettu soijaproteiini-isolaatti on hyvää (vaikka Fast). Tämä menetelmä poistaa tarkasti soijan rasvan ja hiilihydraatin tehden soijaproteiinista vatsaystävällisempää kuin tavallinen soijajauho.

      Soija on hyvä proteiinin lähde urheilijalle, koska se sisältää korkeat pitoisuudet arginiinia ja glutamiinia. Näillä aminohapoilla on havaittu olevan hyödyllinen vaikutus elimistön sisäeritysreaktioissa ja proteiinisynteesissä.

      Soijaisolaatti sisältää lisäksi rautaa, jota tarvitaan punaisten verisolujen (hemoglobiini) muodostuksessa. Valmistusmenetelmän ansiosta soijan terveysvaikutteiset flavonit ovat säilyneet ja siksi tämä proteiini sopii erityisen hyvin myös naisille.

      Sen PDCAAS -arvo on 1.0 eli sama kuin maito- ja munaproteiinilla. Tämä tarkoittaa, että soija riittää antamaan täydellisen profiilin välttämättömiä aminohappoja jo minimimäärillä proteiinia.

      Monet kovatehoisesti treenaavat käyttävät sekoitusta (kuten minä), jossa soijaproteiinia otetaan yhdessä heraproteiinin kanssa. Soijaisolaatti sakenee nesteessä enemmän kuin heraproteiini ja se pitää nälän tunnetta pidempään poissa. Tästä syystä soijaisolaatti sopii lisäproteiiniksi myös laihduttajille. Jauhetta voi sekoittaa myös puuroon, ohukaistaikinaan tai jogurttiin.

      Soijaisolaatti on hyvää!

    • APUA APUA

      OLOEN SYÖNYT PUSSILLISEN FASTIN SOIJAPROTEIINIA
      KUOLENKO NYYYYYYYYYT EN HALUA KUOLLAAAAA OLEN VIELÄ NIIN NUORIIIIIII

    • Aladdin85

      -Vaikka hera maistuu maustamattomana pahalta, soija maistuu helvetilliseltä, ja ei sekoitu yhtä hyvin.

      -Kasvissyöjäaikanani sain gynekomastiadiagnoosin ja käytin tällöin runsaasti soijaa. Nyt en enää yhtään.

      • on kielletty

        lukee imettävien maidonkorvausopuksessa, (pilkottua herahydroa imuttavat).

        jossain paljon soijaa käyttävistä maista pikkupoikien hormonituotanto oli häiriintynyt paljosta soijamaidosta, netistä löytyy lisää juttua.

        ja mummot syö vaihdevuosiinsa:
        http://www.biovita.fi/suomi/uutiset_tiedotteet/210506_01.html

        onko siis sopivaa ravintoa potareille?


      • Dr. OM
        on kielletty kirjoitti:

        lukee imettävien maidonkorvausopuksessa, (pilkottua herahydroa imuttavat).

        jossain paljon soijaa käyttävistä maista pikkupoikien hormonituotanto oli häiriintynyt paljosta soijamaidosta, netistä löytyy lisää juttua.

        ja mummot syö vaihdevuosiinsa:
        http://www.biovita.fi/suomi/uutiset_tiedotteet/210506_01.html

        onko siis sopivaa ravintoa potareille?

        Kehittyville poikalapsille en kamalasti soijaa antaisi tai käyttäisi sitä raskausaikana (poikalasten sukupuolisen kehittymisen takia), mutta aikuiselle miehelle soijasta tuskin on haittaa, saati naisille, pikemminkin hyötyä naisille.

        Runsas fytoestrogeenien saanti saattaa olla yksi tekijä aasialaisten feminiinisempään ulkomuotoon, pienempään kokoon ja miesten pienempiin vehkeisiin. Sen sijaan jokainen voi päätellä ettei fytoestrogeenien runsas saanti ainakaan vaaranna suvunjatkamista eli jälkeläisten saantia. Nykyään Aasiassa ollaan yhä enenevässä määrin tosin siirtymässä länsimaiseen ruokavalioon, joka sisältää paljon eläinvalkuaista- ja hormoneja, jotka lisäävät testosteronia ja maskuliinisuutta. Tämä näkyy myös pituuskasvun lisääntymisenä ja myös vehkeissä.

        Soijaproteiinin ja soijalesitiinin monet hyödyt menevät varmasti mahdollisten haittavaikutusten ohi, jonka näkee kun katsoo Aasialaisten miesten terveyttä ja menestymistä älyllisissä tehtävissä.

        Miksaus aasialaisia terveyttä edistäviä ravintolähteitä (soija, vihreä tee, kala) ja länsimaisia lähteitä (hyvä eläinvalkuainen[nauta, sika, broileri, muna, maitotuotteet], oliiviöljy, ruis/vehnä) kasviksia niin saadaan optimaalinen kasvu ja kehitys, sekä potentiaali myöhemmälle kehitykselle ruumiillisissa tai älyllisissä lajeissa.


    • jerik

      Soijan ei ole todettu missään tutkimuksessa laskevan miesten testo-tasoja.

      • Soijabluffi

        Hyvä Jerik ja muut epäuskoiset. Juokaa Soija maitoa, vaikka Alproa ja huomatkaa ero. Käytin itse tätä tuotetta korvaamaan maidon muutaman kuukauden. Testoarvot menivät ihan alarajoille (44 vuotias mies) Kun lopetin soijan litkimisen testot mitattiin taas ja arvot olivat täysin normaalit. Mitään muuta muutosta ei elintavoissa elämäntilanteessa tms. ei ollut. Sen jälkeen luin kirjan Kunnon Salat joka kertoi ettei soijan terveellisyydestä ole mitään takeita. Päinvastoin se on hirmu myrkyllinen ja vaarallinen lapsille ja kaikille. Sotke totaalisesti hormoonit lapsilta. Soijan vuoksi varmaan on homoja niin paljon.
        Soijamyytti paljastuu ihan pian kaikille samoin kuin rasvamyytti. Sitä ei Erikin kaltaiset joka-alan asiantuntijat voi estää. Tehkää itsellänne koe ja sitten tiedätte itse ilman maksettuja tutkimuksia. DDT:kin oli ennen hyvää ja lasten päähän laitettiin sitä täitä torjumaan ja sitten muovia päälle. Soija on nykyajan DDT. Ja Margariini tekee idiootteja. (tutkittu tämäkin ausseissa=


      • Soijaboy
        Soijabluffi kirjoitti:

        Hyvä Jerik ja muut epäuskoiset. Juokaa Soija maitoa, vaikka Alproa ja huomatkaa ero. Käytin itse tätä tuotetta korvaamaan maidon muutaman kuukauden. Testoarvot menivät ihan alarajoille (44 vuotias mies) Kun lopetin soijan litkimisen testot mitattiin taas ja arvot olivat täysin normaalit. Mitään muuta muutosta ei elintavoissa elämäntilanteessa tms. ei ollut. Sen jälkeen luin kirjan Kunnon Salat joka kertoi ettei soijan terveellisyydestä ole mitään takeita. Päinvastoin se on hirmu myrkyllinen ja vaarallinen lapsille ja kaikille. Sotke totaalisesti hormoonit lapsilta. Soijan vuoksi varmaan on homoja niin paljon.
        Soijamyytti paljastuu ihan pian kaikille samoin kuin rasvamyytti. Sitä ei Erikin kaltaiset joka-alan asiantuntijat voi estää. Tehkää itsellänne koe ja sitten tiedätte itse ilman maksettuja tutkimuksia. DDT:kin oli ennen hyvää ja lasten päähän laitettiin sitä täitä torjumaan ja sitten muovia päälle. Soija on nykyajan DDT. Ja Margariini tekee idiootteja. (tutkittu tämäkin ausseissa=

        Itse bodasin helvetilliset lihakset vain soijaisolaattia ja soiijalesitiiniä sekä vihreää teetä käyttäen. Suorastaan ihmellinen lihaskasvu.


      • ghdhhh
        Soijaboy kirjoitti:

        Itse bodasin helvetilliset lihakset vain soijaisolaattia ja soiijalesitiiniä sekä vihreää teetä käyttäen. Suorastaan ihmellinen lihaskasvu.

        Nostetaan nyt kiusaksi ohi pelleketjun :)


    • siinäsekuultiin

      tyhminä.

      • Hopeahuoli

        Soija Islantiin myrkkyä miehille.. No niin on vesikin myrkkyä ihan kaikille jos LIIKAA juo!

        Kyllä on harvinaisen vaikeaa vissiin noudattaa kultaista keskitietä ravinnon suhteen..
        Aina kun jostakin uudesta vihreästä ruuasta löytyy joku uusi terveyttä parantava ainesosa yms, niin suuri osa ihmisistä rupeaa sitä välittömästi syömään hullunlailla kai luulen että mitä enemmän tätä syön, niin nopeammin näkyy vaikutus jne jne..
        Kuten karppauskin, niin jollakin homma menee vaan yli ja sit ollaan ongelmissa.

        Tuskin soijakaan tekee mitään negatiisita kunhan ei nyt kaikkea saamaansa proteiinia korvaa sillä.
        Itse olen soija isolaattia syönyt brotsku lisänä 15vuotiaasta lähtien ja nyt 31vuotoaana ekan kerran on otettu testoarvot ihan mielenkiinnosta ja mun arvot oli normiarvojen yläpuolella. Ja mitään kiellettyjä mömmöjä en ole käyttänyt. Enpä juuri muuta kun hera, soija proteiinit ja kreatiini on ollu lisänä normi ruokavaliossa.
        Nykyään otan soijasta jotain 50g lisä proteiinia päivässä ennen suhde oli alhaisempi kun heraa oli enemmän. Mutta heraisolaatin vaikea saatavuus ja hinta on nostanu sijan osuutta.

        Mausta sen verran, että on maut muuttuneet vuosien saatossa, kun ennen piti soija pirtelö vetää naamaan vessassa jos tulee heti ylös, niin nykyään menee tuosta
        vaan. :) tai sit on jo niin tottunu makuun. :P


      • Hopeahuoli
        Hopeahuoli kirjoitti:

        Soija Islantiin myrkkyä miehille.. No niin on vesikin myrkkyä ihan kaikille jos LIIKAA juo!

        Kyllä on harvinaisen vaikeaa vissiin noudattaa kultaista keskitietä ravinnon suhteen..
        Aina kun jostakin uudesta vihreästä ruuasta löytyy joku uusi terveyttä parantava ainesosa yms, niin suuri osa ihmisistä rupeaa sitä välittömästi syömään hullunlailla kai luulen että mitä enemmän tätä syön, niin nopeammin näkyy vaikutus jne jne..
        Kuten karppauskin, niin jollakin homma menee vaan yli ja sit ollaan ongelmissa.

        Tuskin soijakaan tekee mitään negatiisita kunhan ei nyt kaikkea saamaansa proteiinia korvaa sillä.
        Itse olen soija isolaattia syönyt brotsku lisänä 15vuotiaasta lähtien ja nyt 31vuotoaana ekan kerran on otettu testoarvot ihan mielenkiinnosta ja mun arvot oli normiarvojen yläpuolella. Ja mitään kiellettyjä mömmöjä en ole käyttänyt. Enpä juuri muuta kun hera, soija proteiinit ja kreatiini on ollu lisänä normi ruokavaliossa.
        Nykyään otan soijasta jotain 50g lisä proteiinia päivässä ennen suhde oli alhaisempi kun heraa oli enemmän. Mutta heraisolaatin vaikea saatavuus ja hinta on nostanu sijan osuutta.

        Mausta sen verran, että on maut muuttuneet vuosien saatossa, kun ennen piti soija pirtelö vetää naamaan vessassa jos tulee heti ylös, niin nykyään menee tuosta
        vaan. :) tai sit on jo niin tottunu makuun. :P

        Jahas.. Voi vitun PADi ja tuo ihana virheen korjaus automatiikka.. Olisi pitänyt oikolukea ennen lähettämistä. :/
        Kirjoitus virheet johtuu siis siitä eikä siitä, että soija ois pehmittäny aivot. :D


    • heraperseitä

      Arska ja muut 70-90-luvun ammatti- ja amatööribodarit veti edullista soijaisolaattia sen edullisemman hinnan vuoksi koko bodausuransa, eikä todellakaan huomaa etteikö lihas ja voima olisi kasvanut. Nämä nykyajan kermapersebodarit treenaa vajaa kerran viikossa lihasryhmän, ei paranna kuntoaan salin lisäksi ja on ikäkaimojaan heikompia ja sairaita. Vetäkää sitä soijaisolaattia vaan, pelkkää hyötyä siitä on.

    • Itsekin olen kuullut että soija tiputtaa testosteroni arvoja, en syö soijaa mutta voisin uskoa tuon pitävän paikkansa pitkäaikais syömisen yhteydellä.

      Muutenkin soijaproteiinit jne on aivan hirveitä, ei sekotu ja maistuu ku söisi maustettuja jauhemöhkäleitä vedessä vaikka eihän sitä maun takia pitäisi hylkiä soijaproteiinia jos se tosiaanki toimii jollakin mutta itselläni se ei pahemmin toiminut imeytymisen kannalta, en sitten tiedä että imeytyykö se sitten niin nopeesti että lihakset käyttävät sen kans nopeesti vai imeytyykö se sitten niin huonosti.

    • Jerikin

      Soija sopii myös miehille

      Messina suosittelee säännöllistä soijan käyttöä myös miehille, sillä tutkimusnäytön mukaan soija ehkäisee eturauhassyövän kehittymistä sekä syöpään liittyvien etäispesäkkeiden leviämistä. Se saattaa myös lievittää syöpähoitoihin liittyviä sivuvaikutuksia.

      Soijan käyttöön on varsinkin internetin keskustelupalstoilla liitetty myös huolia. Koska soija sisältää naishormoni estrogeenin kaltaisia yhdisteitä, sen on esimerkiksi epäilty häiritsevän miehillä omaa hormonitoimintaa.

      Messina torjuu huolet ja epäilyt turhina. Haittavaikutuksia on havaittu lähinnä eläinkokeissa, joissa käytetyt soijamäärät ovat olleet poikkeuksellisen korkeita. Sen sijaan ihmisillä suoritetuissa tutkimuksissa soijan säännöllisellä käytöllä ei ole havaittu vaikutuksia esimerkiksi mieshormoni testosteronin tasoihin tai sperman laatuun.

    • Jerikin jerikki

      Soijaproteiini ja hera samalla viivalla voimaharjoittelussa

      Soijaproteiinilla on kyseenalainen maine voimailupiireissä, vaikkakin modernin soijaproteiini-isolaatin (Supro®) proteiinipitoisuus on erittäin korkea ja se on lisäksi melko neutraalin makuista. Soijaproteiinin aminohappoprofiili on myöskin hyvä. Soijaproteiinin vaikutuksista harjoittelun aiheuttamiin muutoksiin kehon koostumuksessa on hyvin vähän tutkimuksia, joten Doug Kalman kollegoineen vertasi tuoreessa tutkimuksessa eri proteiininlähteiden vaikutuksia vastusharjoitteluun yhdistettynä.

      Kahdellekymmenelle koehenkilölle annettiin päivittäin yhtä neljästä proteiinilähteestä, josta he saivat 50 grammaa lisäproteiinia päivittäin. Proteiininlähteinä olivat soijakonsentraatti, soijaisolaatti, soijaisolaatti-herasekoitus tai heraproteiini. Tutkimus osoitti sekä soija- että heraproteiinilisän johtavan samanlaiseen rasvattoman kehon massan lisäykseen vastusharjoittelevilla miehillä. Lisäksi havaittiin, ettei soijaproteiinilla ollut negatiivista vaikutusta elimistön testosteronitasoihin.

      Kalman D et al. Effect of protein source and resistance training on body composition and sex hormones. JISSN, 2007, 4:4.

      Tämän tutkimuksen yhteenvetona voidaan siis todeta soijaproteiinin olevan päivittäisenä lisäproteiinina lihasmassan kasvatuksessa yhtä tehokasta kuin heraproteiinin, ja ettei soijaproteiini vaikuta negatiivisesti elimistön luonnollisiin testosteronipitoisuuksiin. Eri proteiinien toimivuus kannattaa kuitenkin jokaisen kokeilla itse.

    • pensseliniska
    • Anonyymi

      Selvästi on aloittajalla liikaa naishormonia, kun tällaista edes kyselee. Tosimies luottaa omaan tuntemukseensa, eikä ruikuta missään nettipalstoilla!

      • Anonyymi

        Näin on.


    • Anonyymi

      Soija valmisteet ovat herkullisia, parempia kuin maito sosseet!

      • Anonyymi

        Soija valmisteet ovat herkullisia, parempia kuin maito sosseet!

        Kumpia söisit maustamattomina, minä en ainakaan Soijaa.
        Soijassa mausteet tekevät siitä totuttuja ruokia.
        85v.


    • Anonyymi

      Yksi julma totuus kuitenkin on.
      𝗦𝘂𝗼𝗺𝗲𝗲𝗻 𝘁𝘂𝗹𝗲𝘃𝗮𝘀𝘁𝗮 𝘀𝗼𝗶𝗷𝗮𝘀𝘁𝗮 𝗮𝗿𝘃𝗶𝗼𝗶𝗱𝗮𝗮𝗻 𝗲𝗹𝗮̈𝗶𝗻𝗿𝗲𝗵𝘂𝗸𝘀𝗶 𝗸𝗮̈𝘆𝘁𝗲𝘁𝘁𝗮̈𝘃𝗮̈𝗻 𝗻𝗼𝗶𝗻 𝟵𝟱 𝗽𝗿𝗼𝘀𝗲𝗻𝘁𝘁𝗶𝗮.𝟭𝟰.𝟭.𝟮𝟬𝟮𝟬

      Toki kiva kun joku ostaa ja maksaa maltaita.
      Minusta soija ei sovi ihmiselle koska elämänikä on 80 vuotta. Sopii lähinnä eläimille joilla elämä alle 20 vuotta.
      Korjatkaa jos olen väärässä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3993
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2338
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2056
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      96
      1719
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1411
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      9
      1320
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1307
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1262
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe