JEESUS RUOKKII NELJÄTUHATTA MIESTÄ
Mark. 8:1-10
(Rinnakkaisteksti; Matt.15:32-39)
--
8:1 Niinä päivinä, kun paljon kansaa taas oli koolla eikä heillä ollut mitään syötävää, kutsui hän opetuslapsensa tykönsä ja sanoi heille:
8:2 "Minun käy sääliksi kansaa, sillä he ovat jo kolme päivää olleet minun tykönäni, eikä heillä ole mitään syötävää.
8:3 Ja jos minä lasken heidät menemään syömättä kotiinsa, niin he nääntyvät matkalla; sillä muutamat heistä ovat tulleet kaukaa."
8:4 Niin hänen opetuslapsensa vastasivat hänelle: "Mistä täällä erämaassa kukaan voi saada leipää näiden ravitsemiseksi?"
8:5 Hän kysyi heiltä: "Montako leipää teillä on?" He sanoivat: "Seitsemän".
8:6 Silloin hän käski kansan asettua maahan. Ja hän otti ne seitsemän leipää, kiitti, mursi ja antoi opetuslapsillensa, että he panisivat ne kansan eteen. Ja he panivat.
8:7 Heillä oli myös joitakuita kalasia; ja siunattuaan ne hän käski panna nekin kansan eteen.
8:8 Niin he söivät ja tulivat ravituiksi. Sitten he keräsivät jääneet palaset, seitsemän vasullista.
8:9 Ja heitä oli noin neljätuhatta. Ja hän laski heidät luotansa.
8:10 Ja kohta hän astui opetuslapsineen venheeseen ja meni Dalmanutan seuduille.
Jeesus ruokkii neljätuhatta miestä, Mark.8:1-10
11
166
Vastaukset
Kansa oli ollut Jeesuksen tykönä jo kolme päivää. Eväät olivat loppuneet (1,2). Jeesuksen kävi kansaa sääli. Jeesuksen ihmisrakkaus huomio myös fyysiset tarpeet.
Hän ei halunnut lähettää heitä syömättä menemään, etteivät nääntyisi matkalla (3).
Opetuslapset ihmettelevät: "Mistä täällä erämaassa kukaan voi saada leipää näiden ravitsemiseksi?"
Opetuslapset eivät osanneet sovittaa tähän tilanteeseen opetusta, jonka he jokin aika sitten olivat saaneet (Mark.6:30-44; Jeesus ruokki viisituhatta miestä). Niinpä Jeesuksen on uudistettava sama ihme. Näin Hän vahvisti opetusta kertaamalla.
Seitsemästä leivästä ja muutamista kalasista riitti syötäväksi koko väelle, jäipä vielä tähteitäkin seitsemän vasullista (5-8).
Kahdella lähes samankaltaisella ravitsemisihmeellä (Mark.6:30-44, 8:1-10) oli erityinen kasvatustarkoitus opetuslapsiin nähden.
Heidän vähäuskoisuutensa ilmeni ajallisten tarpeiden suhteen.
Uudistamalla ruokkimisihmeen Jeesus halusi osoittaa heille, että Hän voi leipähuoletkin poistaa.
Edellisessä ruokkimisihmeessä jäi ruokaa kaksitoista korillista.
”Ne kaksitoista” palvelivat Israelin kansan nälkäisiä.
Nyt pakanoiden alueella tähteitä jäi seitsemän korillista.
Tässä voidaan nähdä enteellinen vertauskuva ”niistä seitsemästä” (Apt.6.), jotka asetettiin palvelemaan sitä alkuseurakunnan osaa, joka oli pakanalähetyksen alku.Virsi 202
--
1.
Jeesus, sana elämän,
tule meidän keskellemme.
Soisit tules syttyvän,
sytytä siis sydämemme.
Anna voimaa sanastasi,
siunaa läsnäolollasi.
2.
Tiedät, mitä varten me
taaskin tänne kokoonnuimme.
Nälkään nääntyy sielumme,
jos et auta, Jeesuksemme.
Kun me sanaa viljelemme,
sinut saamme leiväksemme.
3.
Pyhä läsnäolosi,
Jeesus, meidän muistaa anna,
taivaalliset lahjasi
astiaamme halpaan kanna.
Niin kuin soisit puhuvamme,
ohjaa meidän puheitamme.
4.
Yksinkertaisesti myös
auta sanaas kuulemahan,
tunnustamaan suuret työs,
sinuun, Herra, uskomahan.
Ken ei tunne haavojasi,
ei hän ole seuraajasi.- Trubaduuri
Niin, hänen vain kerrottiin ruokkineen. Emme tietenkään tiedä totuutta tuonkaan suhteen, mutta eihän nuin vähäpätöisellä asialla olekkaan suurta merkitystä kokonaisuuden kannalta katsoen. Tosin se vetoaa kyllä monenkin ihmisen mieleen.
- mutta totta
Ei kansa joka oli kokoontunut Jeesusta kuulemaan, ollut niin hölmö, että ei olisi lähtenyt seuroihin eväiden kanssa. Tietysti heillä oli omat eväät mukana ja kun käskettiin kerätä "ylimääräiset" pois, tuli niistä kuvailtu määrä. Eikä ne edes antaneet kaikkea, koska eivät ihmiset sentään pähkähulluja olleet. Että se siitä ihmeestä. Tyypillinen tapa, jolla lahkot keräävät kolehtia, joko rahaa tai tavaraa.
- tarpeettomasti
Uskovaisten odottas olevan rehellisiä ja pysyvän asiallisesti tietoja jakajina mutta ei, aina he vääristelevät asioita.
Uskossa olevat löytävät raamatusta sanoja joita ei vääreenetyssäkään raamatussa ole:
-lapsikaste
-hätälapsikaste
-kummi
-kolminaisuusoppi
jne jne
Mutta kun raamatussa on esimerkiksi "älä tapa" käsky niin sitä ei kristinuskon uskovaiset löydä käytännössä vaan tappavat ja tapattavat jopa Jeesuksen seuraajatkin ja syyttömiä pikkulapsia.
Tunnettua on, että kristinuskossa naisia syrjitään ihmisinä. Paavalikin pyysi vasta muutama vuosi sitten anteeksi sitä että ovat pitänet Mariaa huorana.
Ja Tapiokin vääristää raamatun sanaa:
######################
Jeesus ruokkii neljätuhatta miestä, Mark.8:1-10
######################
Minun raamatussa on näin;
9 Ja heitä oli noin neljätuhatta. Ja hän laski heidät luotansa.
Eli Tapion tulkinnan mukaan naiset ja mahdollisesti lapset eivät ole IHMISIÄ!
Tympii tuollaiset piilosaatanallisuudet raamatun väärentäjien ja ennenkaikkia väärennetyt tulkinnat saatanaa jumalanaan palvelevien toimesta."Minun raamatussa on näin;
9 Ja heitä oli noin neljätuhatta. Ja hän laski heidät luotansa.
Eli Tapion tulkinnan mukaan naiset ja mahdollisesti lapset eivät ole IHMISIÄ"!
--
Matteus tarkentaa:
Matt.15:38
"Ja niitä, jotka aterioivat, oli neljätuhatta MIESTÄ, PAITSI NAISIA JA LAPSIA".- alex-kasi
Otat "soppaasi" asioita yhden sieltä, toisen täältä ja viskaat sitten höysteeksi tukun omia luulojasi, kuten nytkin sinne meni -lapsikaste,-hätälapsikaste,-kummi,-kolminaisuusoppi jne jne ... Kenelle muuten luulet soppaasi kelpaavan? :)
Huomaa sekin, että ei se että maailmassa on vääryyttä ja pahuutta ole mikään uusi asia - siitä Raamattukin juuri puhuu - maailman pahuudesta ja Jumalan hyvyydestä. Maailman lajuisen syntisyyden (siis elämää vastaan tehtyjen tekojen) seurauksesta ja siitä kuinka Jumala voi pelastaa sen ihmisen synnin seurauksilta joka haluaa seurata sitä Jumalan osoittamaa tietä mikä vie pelastukseen. Jumala osoittaa Sanassaan sen tien tien mikä vie todelliseen elämään, todelliseen synnittömyyteen >>> pois synnin aiheuttamasta kuolemasta..
Mutta tässä aloituksessahan otettiin esiin vain yksi asia - ei kukaan voi koko Raamattua ottaa käsiteltäväksi yhdessä aloituksessa.. vai mitä :) alex-kasi kirjoitti:
Otat "soppaasi" asioita yhden sieltä, toisen täältä ja viskaat sitten höysteeksi tukun omia luulojasi, kuten nytkin sinne meni -lapsikaste,-hätälapsikaste,-kummi,-kolminaisuusoppi jne jne ... Kenelle muuten luulet soppaasi kelpaavan? :)
Huomaa sekin, että ei se että maailmassa on vääryyttä ja pahuutta ole mikään uusi asia - siitä Raamattukin juuri puhuu - maailman pahuudesta ja Jumalan hyvyydestä. Maailman lajuisen syntisyyden (siis elämää vastaan tehtyjen tekojen) seurauksesta ja siitä kuinka Jumala voi pelastaa sen ihmisen synnin seurauksilta joka haluaa seurata sitä Jumalan osoittamaa tietä mikä vie pelastukseen. Jumala osoittaa Sanassaan sen tien tien mikä vie todelliseen elämään, todelliseen synnittömyyteen >>> pois synnin aiheuttamasta kuolemasta..
Mutta tässä aloituksessahan otettiin esiin vain yksi asia - ei kukaan voi koko Raamattua ottaa käsiteltäväksi yhdessä aloituksessa.. vai mitä :)alex-kasi: "...ei se että maailmassa on vääryyttä ja pahuutta ole mikään uusi asia - siitä Raamattukin juuri puhuu - maailman pahuudesta ja Jumalan hyvyydestä".
--
Näin on!
" Me tiedämme, että olemme Jumalasta, ja koko maailma on pahan vallassa" (1.Joh. 5:19).
Uskovina olemme muukalaisia tässä maailmassa (1.Piet.1:17). ).
Meidän tulee muistaa, ettemme mukaudu tämän maailman ajan mukaan, vaan tutkimme, mikä on Jumalan tahto elämässämme, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä (Room. 12:2).
Jeesus sanoo itsestään: ” Minä olen elämän leipä” ( Joh. 6:35,41,48,51).
Kun olemme Pyhän Hengen kautta uudestisyntyneet, niin tarvitsemme ravintoa uuden elämän ylläpitämiseksi.
Tästä ravitsemisesta Jeesus opettaa Joh. 6:28-59.Joh.6:53-56
--
6:53 Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne.
6:54 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
6:55 Sillä minun lihani on totinen ruoka, ja minun vereni on totinen juoma.
6:56 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä.
--
Joh. 6:ssa luvussa esitetty Jeesuksen puhe lihansa syömisestä ja verensä juomisesta voidaan käsittää ja tulkita ennustuksena , joka toteutuu ehtoollisen vietossa.
Samoin kuin Jeesuksen sanat "vedestä ja Hengestä"-syntymisestä (Joh. 3:5) toteutuvat kasteessa.- lakkiluke
Tapio522 kirjoitti:
Joh.6:53-56
--
6:53 Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne.
6:54 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
6:55 Sillä minun lihani on totinen ruoka, ja minun vereni on totinen juoma.
6:56 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä.
--
Joh. 6:ssa luvussa esitetty Jeesuksen puhe lihansa syömisestä ja verensä juomisesta voidaan käsittää ja tulkita ennustuksena , joka toteutuu ehtoollisen vietossa.
Samoin kuin Jeesuksen sanat "vedestä ja Hengestä"-syntymisestä (Joh. 3:5) toteutuvat kasteessa.Orfilaisessa kultissa (n.500 eKr)Dionysos-jumalan kunniaksi syötiin raakaa härän lihaa ja juotiin sen verta. Tämä v a i n yhtenä esimerkkinä siitä, että ehtoollisen kaltaisia rituaaleja on ollut jo ennen ajanlaskun alkua. Eräät näistä rituaaleista takasivat jumal-yhteyden ja pelastuksen, jopa henkilön elinaikana.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433504Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4372944Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan222801Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!831867- 871497
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541370- 921145
- 1011117
SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs721113Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.31930