Miten vähentäisit

yksityisautoilua?

...

28

573

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....

      vähemmän.

    • Papeete1

      Nostamalla bensalitran hintaa vaikka 10 euroon litralta.

      Autoa ihan hyhypakosti työssään tarvitsevat voivat hakea joltain kivalta pikku byrokraatilta sitten jonkun tarran, johon on merkitty millä hinnalla hän saa bensaa ostaa. Ideana olisi että ne jotka todella tekevät autolla pelkästeen töitä saavat havemmalla, ja huviajelijat maksavat ihan sikana. Sillä välillä keikkuvat voivat sitten nuukuuksissaan ajella työmatkat halvemmalla bensalla, ja huviajelut dösällä.

      Näin se ajelu kätevästi vähenisi. Millään muulla kuin rahalla tuskin saadaan yksityisautoilua vähennettyä.

      • jos autoilua

        vaikeutettaisi käytännössä ja julkista liikennettä helpotettaisi? Lippujen hinnat alas. Parkkipaikat vähemmäksi ja hankalimmiksi löytää ja blääblää.


      • mä rupeen
        jos autoilua kirjoitti:

        vaikeutettaisi käytännössä ja julkista liikennettä helpotettaisi? Lippujen hinnat alas. Parkkipaikat vähemmäksi ja hankalimmiksi löytää ja blääblää.

        parkkeeraan ainaski ihan mihin mua huvittaa.. loppuu parkkipaikkojen käyttö .. :D


      • Että tuota

        olisi lähes mahdotonta valvoa ja kaikki lait mitä ei pystytä valvomaan ovat osoittautuneet turhiksi.

        Joku esim. "muka" käy töissä 100 km päässä ja sitten myy kavereilleen löpöä 5e / litra.

        Vitun hyvä malli.


      • siinä tapauksessa
        mä rupeen kirjoitti:

        parkkeeraan ainaski ihan mihin mua huvittaa.. loppuu parkkipaikkojen käyttö .. :D

        hinauspalvelua.


      • föraus
        siinä tapauksessa kirjoitti:

        hinauspalvelua.

        palvelua..


      • sillä saavuttaisit?
        föraus kirjoitti:

        palvelua..

        Halvempaa ja järkevämpää olisi ollut mennä julkisilla alunperin.


      • Papeete1
        jos autoilua kirjoitti:

        vaikeutettaisi käytännössä ja julkista liikennettä helpotettaisi? Lippujen hinnat alas. Parkkipaikat vähemmäksi ja hankalimmiksi löytää ja blääblää.

        Kaippa sekin auttaisi mutta kuten joku jo hokasi niin sen jälkeen nämä parkkeeraukset olisi aivan legendaarisia. Niitä näkee nykyäänkin.

        Itsekkään länsimaalaisen nykyihmiseen ei pysty juurikaan vaikuttaan muuten kuin lompakon kautta. Isku lompakkoon tekee kipeää ja ohjaa kulutustottumuksia. Valistuksella sun muulla ei tavoiteta kuin muutama jo ennestäänkin valistunut eikä se hyödytä kokonaisuutena paljoakaan.


      • se ole
        sillä saavuttaisit? kirjoitti:

        Halvempaa ja järkevämpää olisi ollut mennä julkisilla alunperin.

        vielä halvempaa mennä toisten autoilla?


      • Papeete1
        Että tuota kirjoitti:

        olisi lähes mahdotonta valvoa ja kaikki lait mitä ei pystytä valvomaan ovat osoittautuneet turhiksi.

        Joku esim. "muka" käy töissä 100 km päässä ja sitten myy kavereilleen löpöä 5e / litra.

        Vitun hyvä malli.

        Totta kai sitäkin pystytään valvoon halutessaan. Ilmoitetaan kodin ja työpaikan välinen ero ja paljonko auto kuluttaa. Sen verran tippuu sitten halvempaa mönjää ja ylittävästä otetaan täys huvihinta. Joutuisi myös mittarilukemat näyttään kuin myös todistuksen työpäivistä yms.

        Kyllä siitä tehokas keino saataisiin. Harva olisi niin pöllö että myisi halvat bensansa pois ja ajelis itse kalliilla. Muutamat litrat nyt ei merkkaa mitään kokonaisuudessa.


    • vähentäisi..

      vaan lisäisin.

    • julkista liikennettä toimivammaksi eritoten junaliikenteen osalta. Kyllähän nuo pitkät matkat junalla toimii nytkin, mutta lähijunaliikennettä vois parantaa monessa paikassa. Ehkei sentään ihan harvaan asutuilla seuduilla, mutta sellaisissa paikoissa joissa riittää populaa. Mä kärsin pahoinvoinnista busseissa, joten mä karsastan busseja viimeiseen asti mutta junia käyttäisin, jos siihen olis järkevä mahdollisuus.

      Mä en lähtis "rankaisu"-linjalle, vaan enemmänkin kannustettais porukkaa käyttämään enemmän julkisia tekemällä niistä houkuttelevampia, tukemalla vähän kuluttavia autoja verotuksen suhteen jne.

      • sitä mieltä,

        että parhaiten kannustettaisiin ihmisiä käyttämään julkisia, olisi laskea reilusti lippujen hintaa. Päättäjät eivät vaan taida haluta julkisen liikenteen käytön lisäämistä, koska lippujen hintoja nostetaan koko ajan. Luulisi nyt olevan varaa siihen kun taloudellakin menee hyvin(?).


      • sitä mieltä, kirjoitti:

        että parhaiten kannustettaisiin ihmisiä käyttämään julkisia, olisi laskea reilusti lippujen hintaa. Päättäjät eivät vaan taida haluta julkisen liikenteen käytön lisäämistä, koska lippujen hintoja nostetaan koko ajan. Luulisi nyt olevan varaa siihen kun taloudellakin menee hyvin(?).

        hinnan alentaminen olis takuulla yks hyvä keino kannustaa ihmisiä valitsemaan julkinen kulkuneuvo yksityisautoilun sijaan.

        Mun mielestä tähän tulis puuttua kokonaisuutena, miettiä järkeviä ratkaisuja niin suuriin kaupunkeihin kuin perähikiällekin. Pienissä kunnissa ei esim. kannata pyörittää kalliita bussivuoroja, jos matkustajia on 2 per vuoro. Silloin voitaisiin miettiä muunlaisia tukitoimenpiteitä, mutta mun mielestä syyllistäminen ja rankaiseminen on väärä lähtökohta näille toimenpiteille.


      • se yksityisautoilu
        Aurinko79 kirjoitti:

        hinnan alentaminen olis takuulla yks hyvä keino kannustaa ihmisiä valitsemaan julkinen kulkuneuvo yksityisautoilun sijaan.

        Mun mielestä tähän tulis puuttua kokonaisuutena, miettiä järkeviä ratkaisuja niin suuriin kaupunkeihin kuin perähikiällekin. Pienissä kunnissa ei esim. kannata pyörittää kalliita bussivuoroja, jos matkustajia on 2 per vuoro. Silloin voitaisiin miettiä muunlaisia tukitoimenpiteitä, mutta mun mielestä syyllistäminen ja rankaiseminen on väärä lähtökohta näille toimenpiteille.

        pienille kunnille ja kimppakyydit kunniaan siellä. Laumasieluja kuitenkin enemmän kuin kaupunkilaiset.


      • Papeete1

        Sä olet jotenkin suloinen tuossa liikuttavassa uskossa ihmisten ymmärryskyvystä yms. :)

        Kannustus ja palopuheet eivät valitettavasti tehoa kuin niihin jotka niitä muutenkin olisi valmiita käyttämään. Aikaa kuluisi vuosia pienen määrän tavoittamiseen.
        Valitettavasti on kylmä tosiasia että lompakko on se nykypäivän ihmisen kannustin. Iskut sinne sattuu ja ohjaa kulutustottumuksia.. ja aikaa muutoksen voimaan saattamiseen voi mennä vaikka yksi päivä.
        Kun bensa olisi törkeän kallista ja yleiset halpoja, niin eiköhän suomalainen kerskakuluttaja ryntää innolla spåraan ja nysseen, ja maailma pelastuu :)


      • Papeete1 kirjoitti:

        Sä olet jotenkin suloinen tuossa liikuttavassa uskossa ihmisten ymmärryskyvystä yms. :)

        Kannustus ja palopuheet eivät valitettavasti tehoa kuin niihin jotka niitä muutenkin olisi valmiita käyttämään. Aikaa kuluisi vuosia pienen määrän tavoittamiseen.
        Valitettavasti on kylmä tosiasia että lompakko on se nykypäivän ihmisen kannustin. Iskut sinne sattuu ja ohjaa kulutustottumuksia.. ja aikaa muutoksen voimaan saattamiseen voi mennä vaikka yksi päivä.
        Kun bensa olisi törkeän kallista ja yleiset halpoja, niin eiköhän suomalainen kerskakuluttaja ryntää innolla spåraan ja nysseen, ja maailma pelastuu :)

        mun usko ihmisiin ja heidän ymmärryskykyyn on välillä ehkä vähän turhankin naiivia, mutta jonkun tarvii edustaa sitä pehmeämpääkin politiikkaa ;)

        Rahallahan on todella suuri merkitys kaikessa mitä ihmiset tekee, se on aivan totta, mutta tässä asiassa se vois lähteä liikkeelle julkisen liikenteen maksujen alentamisesta, ympäristöystävällisempien autojen kevyemmästä verotuksesta, reittien uudelleensuunnittelusta yms. Kaikki nuo toiminnot yhdessä ohjais ihmisiä oikeaan suuntaan ns. luonnollisella tavalla, ei niin että tajuttoman kalliin bensan takia jotkut ihmiset kärsivät kohtuuttoman paljoa. Kaikille kun ei Suomen kaltaisessa maassa ole mahdollista järjestää julkista liikennettä, joten yksityisautoilu on ja tulee mun uskoakseni olemaan jatkossakin osa suomalaista liikennettä.

        Yksityisautoilusta koituva haitta on vain saatava minimoitua ja julkista liikennettä tehostettava siellä, missä sitä pystytään myös taloudellisesti järkevin panostuksin tehostamaan.

        Ja maailma pelastuu ;)


      • Papeete1
        Aurinko79 kirjoitti:

        mun usko ihmisiin ja heidän ymmärryskykyyn on välillä ehkä vähän turhankin naiivia, mutta jonkun tarvii edustaa sitä pehmeämpääkin politiikkaa ;)

        Rahallahan on todella suuri merkitys kaikessa mitä ihmiset tekee, se on aivan totta, mutta tässä asiassa se vois lähteä liikkeelle julkisen liikenteen maksujen alentamisesta, ympäristöystävällisempien autojen kevyemmästä verotuksesta, reittien uudelleensuunnittelusta yms. Kaikki nuo toiminnot yhdessä ohjais ihmisiä oikeaan suuntaan ns. luonnollisella tavalla, ei niin että tajuttoman kalliin bensan takia jotkut ihmiset kärsivät kohtuuttoman paljoa. Kaikille kun ei Suomen kaltaisessa maassa ole mahdollista järjestää julkista liikennettä, joten yksityisautoilu on ja tulee mun uskoakseni olemaan jatkossakin osa suomalaista liikennettä.

        Yksityisautoilusta koituva haitta on vain saatava minimoitua ja julkista liikennettä tehostettava siellä, missä sitä pystytään myös taloudellisesti järkevin panostuksin tehostamaan.

        Ja maailma pelastuu ;)

        En mä pahalla sanonutkaan. Tuntuu vaan hassulta että jollekkin on voinut jäädä noinkin pehmeä käsitys ihmisistä :)

        Minä käyttäisin porkkanaa ja keppiä sopivassa suhteessa sekä porrastaa maksua kaiken mahdollisen perusteella. Paljonko henkilöllä on matkaa töihin ja kuinka hankala se olisi esim dösien vaihteluitten vuoksi. Pitääkö viedä mukuloita tarhaan (joka on tietysti eri suunnalla kuin työpaikka yms. Maaseutu on tietysti eri asemassa matkojen vuoksi kuin kaupunki. Minä itse kuuluisin siihen ryhmään joka maksaisi eniten, koska asun hyvien dösälinjojen varrella ja autolla ajelun voi tulkita pelkäksi huviautoiluksi.

        Bensan kattohinta vielä muodostuisi henkilön tulojen mukaan.. mitä enemmän palkkaa tms tuloa--> sen enemmän maksaa. Ideana olisi sellainen tasavertainen prosenttiosuus tuloista joten se osuisi yhtä hyvin köyhään ja rikkaaseen.

        Että kyllä minäkin julkisia halventaisin ja kauheasti kannustaisin mutta ihmiset tuntien ja nopeaa tehoa odottaen käyttäisin myös keppiä. Keppihän on tietysti raha.. se ainoa joka liikuttaa ihmisiä kunnolla.


        Mutta en mä ideoitani kunnanvaltuustoon kerro. Ne tappelis siitä seuraavan 40 vuotta eikä mitään tapahtuisi. Eikä tarvikkaan, koska öljy alkaa oleen finito siihen aikaan, ja se nyt viimeistään lopettaa fossiilisella polttoaineella ajelun.
        Sitä päivää me joudutaan odottaan, ei ennen sitä mitään tehokasta tapahdu tän asian tiimoilta.

        Öljyn loppumista odotellessa :)


      • Papeete1 kirjoitti:

        En mä pahalla sanonutkaan. Tuntuu vaan hassulta että jollekkin on voinut jäädä noinkin pehmeä käsitys ihmisistä :)

        Minä käyttäisin porkkanaa ja keppiä sopivassa suhteessa sekä porrastaa maksua kaiken mahdollisen perusteella. Paljonko henkilöllä on matkaa töihin ja kuinka hankala se olisi esim dösien vaihteluitten vuoksi. Pitääkö viedä mukuloita tarhaan (joka on tietysti eri suunnalla kuin työpaikka yms. Maaseutu on tietysti eri asemassa matkojen vuoksi kuin kaupunki. Minä itse kuuluisin siihen ryhmään joka maksaisi eniten, koska asun hyvien dösälinjojen varrella ja autolla ajelun voi tulkita pelkäksi huviautoiluksi.

        Bensan kattohinta vielä muodostuisi henkilön tulojen mukaan.. mitä enemmän palkkaa tms tuloa--> sen enemmän maksaa. Ideana olisi sellainen tasavertainen prosenttiosuus tuloista joten se osuisi yhtä hyvin köyhään ja rikkaaseen.

        Että kyllä minäkin julkisia halventaisin ja kauheasti kannustaisin mutta ihmiset tuntien ja nopeaa tehoa odottaen käyttäisin myös keppiä. Keppihän on tietysti raha.. se ainoa joka liikuttaa ihmisiä kunnolla.


        Mutta en mä ideoitani kunnanvaltuustoon kerro. Ne tappelis siitä seuraavan 40 vuotta eikä mitään tapahtuisi. Eikä tarvikkaan, koska öljy alkaa oleen finito siihen aikaan, ja se nyt viimeistään lopettaa fossiilisella polttoaineella ajelun.
        Sitä päivää me joudutaan odottaan, ei ennen sitä mitään tehokasta tapahdu tän asian tiimoilta.

        Öljyn loppumista odotellessa :)

        Mä vaan oon sydämeltäni täysin pehmo :) Tottakai mä tiedostan sen itsekkyyden, ahneuden ja pahuuden mitä ihmisissä löytyy, mutta tällä hetkellä tunnen itseni niin onnelliseks että mä näen joka puolella suunnilleen pelkkiä auringonkukkia ja vaaleanpunasia sydämiä ;)

        Mutta asiaan. Kukkomieheltä tuossa tulikin aikamoinen määrä loistavia pohtimisen arvoisia ideoita, joilla julkista liikennettä saataisiin tehostettua ja ne on just sellaisia, joita mä näen kannustavina, ei syyllistävinä. Mä ainakin oon valmis muuttamaan omia kulkemistottumuksiani, jos kulkemisesta julkisilla tehtäisiin edes jonkin verran järkevämpää. Se tilausautosysteemi passais esim mulle ihan mielettömän loistavasti.

        Oon samoilla linjoilla siitä, että tähän täytyy ehdottomasti tarttua ja tehdä aidosti jotain konkreettista eikä vain jaaritella jokainen omassa nettipäiväkirjassaan että tarttis teherä jotain. Poliitikoilla on tässä kohdin melkoisen paljon valtaa kun päättävät lähivuosina mihin suuntaan julkista liikennettä lähdetään viemään. Toivottavasti ei mene pelkäks jaaritteluks tämän asian suhteen kuten usein tuppaa menemään...


    • scale

      mutta lisäisin ydinvoimaloita ja sähköautoja.

    • Pullopersesika

      ..suotta jarruttelemaan, koko tää paska pallo taitaa kaatua mahdottomuuteensa lähivuosikymmeninä joka tapauksessa. Lisää hanaa vaan ja isommilla koneilla. Vois hyökätä jossakin välissä vaikka Norjaan, sais sitten löpöä omista lähteistä..

      • On se määrä raiskauksia jonka jälkeen nainen lasketaan niin puhkiraiskatuksi että häntä voi huoletta ja ilman omantunnon soimausta raiskata lisää koska niin nyt vaan on tavattu sille ämmälle tehdä?

        "koko tää paska pallo taitaa kaatua mahdottomuuteensa lähivuosikymmeninä joka tapauksessa."

        Maapallo kantaa elämää. Muitakin kuin sun.


      • Pullopersesika
        Kukkomies kirjoitti:

        On se määrä raiskauksia jonka jälkeen nainen lasketaan niin puhkiraiskatuksi että häntä voi huoletta ja ilman omantunnon soimausta raiskata lisää koska niin nyt vaan on tavattu sille ämmälle tehdä?

        "koko tää paska pallo taitaa kaatua mahdottomuuteensa lähivuosikymmeninä joka tapauksessa."

        Maapallo kantaa elämää. Muitakin kuin sun.

        ..arvioida, kysele asiantuntijalausuntoja vaikkapa Vuosaaren somaleilta.

        Sait mut melkein kyyneliin, bhähähäh!!

        ;)


    • - Joukkoliikenteen parantaminen silleen että se on halvempaa ja laajemmin tavoitettavissa ja palvelee ihmisten toimintaa jouhevammin. Yksityisautoille veroa jonka tulot suunnataan joukkoliikenteen kehittämiseen. Käytännössä siis pakotetaan ihmiset joukkoliikenteeseen.

      - Joukkoliikenteeseen uudenlainen konsepti, vapaat linjat - joille voi tilata tekstiviestinä auton tai sopia päiväkohtaisesti että pitäis hakee. GPS ohjaa kuljettajaa aina muuttuvaa reittiä pitkin jolloin näillä vapailla linjoilla ei ole mitään virallista aikataulua mutta porukka pääsee kyytiin ja perille määräaikaan mennessä. Reitti siis suunnitellaan edellisenä päivänä ja asiasta tiedotetaan asiakkaille. Tällä tavalla sais kuski ajettua vaikka minibussia useimmiten kannattavasti ja matkustajat pääsis bussiin oikeastaan mistä tahansa missä on vaan edes suunnilleen reittimahdollisuus.

      - Kimppakyytisysteemit siten että kimppakyytien järjestäminen muuttuu paljon nykyistä helpommaksi kansallisella tasolla (kunnon nettipalvelu tälle.)

      - Kevyen liikenteen väylien ja palvelujen uudelleenorganisointi ja rakentaminen ihan sillä ajatuksella että kaupunkien välillä voisi myös pyöräillä/retkeillä.

      - Kevyiden ajoneuvojen suosiminen

      - Rahtipalvelujen monipuolistaminen ja samalla hinnan tiputtaminen niin että porukka ei tarvi omaa raskasta kuljetuskapasiteettia. Silleen että järkevämpää on lähettää lomakassit postissa kuin ottaa ne kulkuvälineisiin mukaan. Tällöin kulkuvälineet voi olla kevyemmät - rahdit puolestaan kulkee suurempina yksiköinä.

      - Polttonesteiden verottaminen käyttötarkoituksen mukaan (hupikäyttöön raskain verotus).

      - Yhteiskunnan järjestäminen joustavammaksi ja "hitaammaksi" niin että kaikkeen ei tarvita aina jatkuvaa autolla ajelua pikkuasioiden takia.

      - Etätyön tekeminen julkisissa mahdolliseksi (busseihin, juniin yms. netti ja virtapistokkeet.) - tällöin työmatkallakin voi tehdä konttorihommia yms - jolloin osa työntekijöistä itseasiassa saa lyhyemmän työpäivän.

      - Tuetaan ihmisten muuttoa lähemmäs työpaikkaansa jolloin työmatkaliikenne vähentyy.

      - Osakunta-autot joille voidaan myöntää verohelpotuksia jos ne toimii ekologisesti. Tässä olis monelle köyhälle mahdollisuus hankkia esim. hybridi- tai sähköauto jota voi käyttää tarpeen tullen ennakkovarauksella.

      - Palvelujen tuominen takas lähemmäs ihmisiä.

      - Kaupunkien keskustoihin ajokielto tai kovat tullit. Toisaalta laitakaupungille vois tehdä isoja parkkialueita ja parkkimaksuun kuuluis myös julkiset kulkuneuvot siltä päivältä.

      - Julkisten käyttöä tehostettais, eläkeläiset, opiskelijat ja työttömät pääsis vielä nykyistä halvemmalla ruuhka-aikojen ulkopuolella. Tää olis ihan sosiaalinenkin uudistus muuten...

      Osa tästä liittyy siis yksitysautoilun vähentämiseen, osa ekologiaan ja yhteiskuntajärjestelmään yleensä...

    • ei tuu yhden yhtä keinoo mieleen. Ei tuntus oikeen reilulta sekää että lähimpään bussipysäkkiin on pari kilsaa matkaa ja siitä kulkee päivän aikana 2 linjaa ohi.

      Tuo huviajelu vero ois määtiä ihan hyvä, mut multa loppus kyllä kaikki harrastaminen. Esim toi musiikkihomma tai junnujen valmentaminen, metsästys ja kalastus sekä hevosen hoito... Mie ajan vuoteen varmaan jonku 30 tkm. ja siitä "huviajoa" n. puolet... johtuen kimppakyydeistä töihin. eli siis jos autoilun verotusta kovennettaisiin entisestään niin eipä siinä sit paljoa ajeltas.

      Ehkä tällainen taajama alueella ajettava tietulli verotus. Joka ainoa kilometri joka ajetaan kaupunkialueella verotettas vuoden lopussa. eli sillon kannattas ajaa kaupunkiin, laittaa autoparkkiin, liikkua julkisilla siellä ja sit lähtee takas autolla kotiin.

    • Anonyymi

      Yritystuet ja Verotuet vie 9000 miljoonaa .net ko otetaan alakaa vaikuttavan

    • Anonyymi

      Kun pööti loppuu niin se loppuu

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8584
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2595
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      124
      2323
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1976
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1714
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1529
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1477
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1419
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1292
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe