itselle tulee työajoo 70tkm vuodessa...onkohan se paljon vai vähä yleisesti?
Paljonko ajat vuodessa?
26
4434
Vastaukset
- ajan
noin 20 000 km vuodessa.
- The Rat
Viime vuosina ollut keskimäärin 27 000. Nyt uuden kämpän myötä voi tulla enemmän, toisaalta kimppakyytimahdollisuus vähentää. Saa nähdä kuinka käy.
- se on paljon
120 000 km ja olen myyntihommissa ja alueena koko Suomi. Autossa 2 vuoden sopimus eli joka 2. vuosi tulee uusi alle. Minä tiedän että vain rekkamiehet ajaa enemmän sillä taksitkin ajaa vain n. 100 000 km vuodessa. 70 000 km on paljon myös kun keskiarvo on Suomessa 18000km. Varmaan kiinnostaa mikä on auto ja nyt se Jagge diesel.
- ookkaan aina
volvo v70 diisel
- Pirssimiekkonen
Itsellä tulee n. 110 tkm vuodessa, mutta esim. vantaalla saattaa tulla jopa 200 tonnia vuodessa, eli pyyhkivät sinun ohitsesi 10-0....
- rahti-ahti
mitään myymään? Noilla kilsoillahan saat istua pelkästään autossa. Ei tule kaikilla rekkakuskeillakaan noin paljoa, vain pitempiä sivuja ajavilla tulee kilsoja. Ja taksit nyt ei yhdellä kuljettajalla aja kuin max. 100tkm/vuosi, moni tuskin sitäkään.
- myyntijohtaja
Teillä täytyy jotain olla todella pahasti pielessä jos myyntimiehen pitää ajaa 120tkm vuodessa! Eipä voi kutsua myyjäksi vaan autokuskiksi enemmän..
Tuohan tekee yli 500 kilometriä joka työpäivä? - taitavaa myyntiä
myyntijohtaja kirjoitti:
Teillä täytyy jotain olla todella pahasti pielessä jos myyntimiehen pitää ajaa 120tkm vuodessa! Eipä voi kutsua myyjäksi vaan autokuskiksi enemmän..
Tuohan tekee yli 500 kilometriä joka työpäivä?Sehän tarkoittaa vain sitä, että palkka tulee käytännössä kilometrikorvauksista eikä myynnistä.
- Unhojen yöstä
taitavaa myyntiä kirjoitti:
Sehän tarkoittaa vain sitä, että palkka tulee käytännössä kilometrikorvauksista eikä myynnistä.
Mistä hitosta sä löysit kuusi vuotta vanhan ketjun? Vai olitko itse aikanaan aloittaja?
- cyclox
polkupyörällä ja lisäksi muijan autolla 3...4 tkm. Koitan vähentää autoilua vielä jonkin verran.
- fiatjeps
vähän päälle sen 20 tuhatta - käsittääkseni aika ''normaali'' määrä on n. 20 tuhatta
- isolla bensakoneella.
Eikä tunnu missään!
- Utelias1212
Minkä kokoisella koneella ja mikä auto jos saa kysyä?
Ajat keskimäärin todella paljon.
Keskiverto henkilöautolla ajetaan Suomessa noin 15tkm/v.
Tuosta osaat itsekin päätellä, että yli 30tkm/v ajavat ovat paljon ajavia.- eraser-08
joka mielestäni paljon kun päälle lyödään n.40h muuta työtä/vko kuin tien päällä olemista... Näin meikällä.
- Velkavolvo
Tuli peräti 44000 km viime vuonna. Tälle vuodelle on vasta 11000 koossa, lopputulos lienee neljänkympin paikkeilla. Kilometrit tulevat liikkuvasta työstä kesäaikaan.
Ajomäärästä huolimatta bensakone. Käytetyt dieselit ovat niin korkealle arvostettuja, ettei hankintahintaa saa kuolettumaan.Volvossa joko eri hinnoittelu, tai perustelet itsellesi väärin perustein bensakoneen edullisuutta???
-itse ostin nykyisen autoni vuonna 2001 3-vuotiaana, 115tmk hintaan.
Sain tuolla rahalla Avensis 2.0TD:n 148tkm ajettuna.
Avensis 1.6 (bensiinimoottori) autoja olisi ollut noin 100tkm vähemmän ajettuja eli 45-60tkm ajettuja, samassa apikasa tarjolla 110-120tkm hintaan. Eli dieselin hinta sama, mutta ajokilometreja enemmän.
Nyt olen laskenut säästäneeni 38tkm/v ajolla noin 6tkm/v eli säästöä tähän mennessä tullut yli 40tmk.
Autossani on nyt 415tkm. Se on "täysin kunnossa" ja jatkan auton pitämistä ainakin 500tkm asti.
Jos olisin ostanut sen bensan, tuskin saisin siitä vaihdossa yhtään enempää, kuin tästä dieselistäkään. (Vertailuni autojen arvo nyt 4000 euron molemmin puolin, eli pääomakustannukset ovat ainakin halvat seuraavat vuodet)
-kaupan päälle sain moottorin, jolla vetää peräkärryä, tekee maantieohitukset viitosvaihteella ja moottoritienopeuksiakin pystyy ajamaan, ilman että tankissa käy pyörre....- Velkavolvo
Tojo-Kölli kirjoitti:
Volvossa joko eri hinnoittelu, tai perustelet itsellesi väärin perustein bensakoneen edullisuutta???
-itse ostin nykyisen autoni vuonna 2001 3-vuotiaana, 115tmk hintaan.
Sain tuolla rahalla Avensis 2.0TD:n 148tkm ajettuna.
Avensis 1.6 (bensiinimoottori) autoja olisi ollut noin 100tkm vähemmän ajettuja eli 45-60tkm ajettuja, samassa apikasa tarjolla 110-120tkm hintaan. Eli dieselin hinta sama, mutta ajokilometreja enemmän.
Nyt olen laskenut säästäneeni 38tkm/v ajolla noin 6tkm/v eli säästöä tähän mennessä tullut yli 40tmk.
Autossani on nyt 415tkm. Se on "täysin kunnossa" ja jatkan auton pitämistä ainakin 500tkm asti.
Jos olisin ostanut sen bensan, tuskin saisin siitä vaihdossa yhtään enempää, kuin tästä dieselistäkään. (Vertailuni autojen arvo nyt 4000 euron molemmin puolin, eli pääomakustannukset ovat ainakin halvat seuraavat vuodet)
-kaupan päälle sain moottorin, jolla vetää peräkärryä, tekee maantieohitukset viitosvaihteella ja moottoritienopeuksiakin pystyy ajamaan, ilman että tankissa käy pyörre....Minä pelaankin halvemmassa hintaluokassa. ;)
Vuosiajo 40000 km, voimakkaasti painottuen kesäaikaan ja maantielle.
Keskikulutus bensalla 7,5 litraa = 3000 litraa vuodessa = 4500 euroa.
Keskikulutus dieselillä 6 litraa = 2400 litraa vuodessa = 3300 euroa.
Säästö polttoaineessa 1200 euroa vuodessa.
Dieselvero 500 euroa.
Dieselin eduksi jää 700 euroa vuodessa.
Ostin tämän Volvon 170000 km ajettuna. Vastaavia dieseleitä ei yksinkertaisesti ole saatavissa. Niillä kun ajetaan yleensä ainakin 30000 km vuodessa ja malliahan ei ole valmistettu kymmeneen vuoteen. Vaihtoarvo on laskelmissani nolla, sillä tapanani on ajaa autot loppuun.
Pitäisi siis ostaa uudempi, kalliimpi ja ehkä jopa etuvetoinen auto, mutta hintaero ei 700 euron vuosisäästöllä saa olla suurempi kuin 3000 euroa. Kymppitonnilla saa Autotallin pikavilkaisulla näemmä vuosituhannen vaihteen S80-dieseleitä, joilla on ajettu 350000 - 500000 km. Eivätkä samanhintaiset Mersut ja Bemaritkaan oikein houkuttele. On nimittäin kokemusta dieselkoneen peruskorjauksesta. Velkavolvo kirjoitti:
Minä pelaankin halvemmassa hintaluokassa. ;)
Vuosiajo 40000 km, voimakkaasti painottuen kesäaikaan ja maantielle.
Keskikulutus bensalla 7,5 litraa = 3000 litraa vuodessa = 4500 euroa.
Keskikulutus dieselillä 6 litraa = 2400 litraa vuodessa = 3300 euroa.
Säästö polttoaineessa 1200 euroa vuodessa.
Dieselvero 500 euroa.
Dieselin eduksi jää 700 euroa vuodessa.
Ostin tämän Volvon 170000 km ajettuna. Vastaavia dieseleitä ei yksinkertaisesti ole saatavissa. Niillä kun ajetaan yleensä ainakin 30000 km vuodessa ja malliahan ei ole valmistettu kymmeneen vuoteen. Vaihtoarvo on laskelmissani nolla, sillä tapanani on ajaa autot loppuun.
Pitäisi siis ostaa uudempi, kalliimpi ja ehkä jopa etuvetoinen auto, mutta hintaero ei 700 euron vuosisäästöllä saa olla suurempi kuin 3000 euroa. Kymppitonnilla saa Autotallin pikavilkaisulla näemmä vuosituhannen vaihteen S80-dieseleitä, joilla on ajettu 350000 - 500000 km. Eivätkä samanhintaiset Mersut ja Bemaritkaan oikein houkuttele. On nimittäin kokemusta dieselkoneen peruskorjauksesta....mikä ihmeen vanha bensa-Volvo kulkee 7,5 litralla satasen???? -ok, jos vaikka kulkeekin, niin ajat sitten kevyttä maantieajoa, jolloin oikea kulutus laskelmiisi olisi dieselille korkeintaan 5-5,5l/100km.
-vai pelaat halvemmassa hintaluokassa? Se on kuule niin, että kun vaihtaa 10v välein, niin sitä voi ostaa pikkasen kalliimman kerralla. Rahaa on minulla palanut viimeisen 17v aikana autojen ostoihin 160tmk. Jos pidän nykyistäni vielä 3v jää vuositasoksi reilu 1300e/v
PS. 300tkm ajettu auto, varsinkaan diesel ei ole välttämättä kovin korjaustarpeinen. Jos Volvon kohdalla näin on, niin ehdotan automerkin vaihtoa, vaikka minulla ei omaa merkkiäni ole muille tapana tyrkyttää.....- Velkavolvo
Tojo-Kölli kirjoitti:
...mikä ihmeen vanha bensa-Volvo kulkee 7,5 litralla satasen???? -ok, jos vaikka kulkeekin, niin ajat sitten kevyttä maantieajoa, jolloin oikea kulutus laskelmiisi olisi dieselille korkeintaan 5-5,5l/100km.
-vai pelaat halvemmassa hintaluokassa? Se on kuule niin, että kun vaihtaa 10v välein, niin sitä voi ostaa pikkasen kalliimman kerralla. Rahaa on minulla palanut viimeisen 17v aikana autojen ostoihin 160tmk. Jos pidän nykyistäni vielä 3v jää vuositasoksi reilu 1300e/v
PS. 300tkm ajettu auto, varsinkaan diesel ei ole välttämättä kovin korjaustarpeinen. Jos Volvon kohdalla näin on, niin ehdotan automerkin vaihtoa, vaikka minulla ei omaa merkkiäni ole muille tapana tyrkyttää.....940 käsivaihteinen 2,3. Kulkee paljon mainettaan vähemmällä kun pitää kaasun puoleisen kengän kevyenä. Kaupunkiajossa ei mennä noilla lukemilla, mutta minulla on sitä sekä talviajoa hyvin vähän, kuten mainitsin. Ja kun ihmiset luulevat bensarosvoksi, niin näitähän saa halvalla.
No pudotetaan se dieselin kulutus 5,5 litraan, mikä kyllä tämän kokoluokan toistakymmentä vuotta vanhoilla vehkeillä on kova saavutus. Kysymys ei sentään ole nykyajan pihistysihmeistä. Säästyy 200 litraa lisää ja vuotuinen etu nousee tuhannen euron tienoille. Nyt olisi varaa pistää dieseliin ehkä 12000 euroa. Ei ole vieläkään kehumista valikoimassa.
Juuri tuon postscriptumisi takia ostinkin kaksi vuotta sitten 170 tkm ajetun. Siitä tulee minun käytössäni kolmessa vuodessa eli ensi vuonna 300 tkm ajettu. En tietenkään odota isompia ongelmia vielä tässä vaiheessa, eikä niitä vielä ole ollutkaan. Tilanne olisi toinen jos olisin silloin hankkinut vaikkapa 350000 ajetun, jolloin kohta alkaisi puolen miljoonan raja kolkutella. Näillä ajomäärillä autosta hajoaa tekniikka ennen koria, vaikka tietysti pitkät matkat ovat autolle sinänsä hyväksi.
Auton hankintafilosofia meillä näyttää olevan kuitenkin periaatteessa samantapainen. Minulla on menossa kolmas auto 18 vuodessa. Yksikään ei ole ollut ostaessa kymmentä vuotta nuorempi ja ostohinnat yhteensä jäävät 10000 euron tienoille. Raha tuottaa paljon paremmin muualla eikä hinausta silti ole vielä tarvittu. Vaikka yksi oli jopa diesel. :) Velkavolvo kirjoitti:
940 käsivaihteinen 2,3. Kulkee paljon mainettaan vähemmällä kun pitää kaasun puoleisen kengän kevyenä. Kaupunkiajossa ei mennä noilla lukemilla, mutta minulla on sitä sekä talviajoa hyvin vähän, kuten mainitsin. Ja kun ihmiset luulevat bensarosvoksi, niin näitähän saa halvalla.
No pudotetaan se dieselin kulutus 5,5 litraan, mikä kyllä tämän kokoluokan toistakymmentä vuotta vanhoilla vehkeillä on kova saavutus. Kysymys ei sentään ole nykyajan pihistysihmeistä. Säästyy 200 litraa lisää ja vuotuinen etu nousee tuhannen euron tienoille. Nyt olisi varaa pistää dieseliin ehkä 12000 euroa. Ei ole vieläkään kehumista valikoimassa.
Juuri tuon postscriptumisi takia ostinkin kaksi vuotta sitten 170 tkm ajetun. Siitä tulee minun käytössäni kolmessa vuodessa eli ensi vuonna 300 tkm ajettu. En tietenkään odota isompia ongelmia vielä tässä vaiheessa, eikä niitä vielä ole ollutkaan. Tilanne olisi toinen jos olisin silloin hankkinut vaikkapa 350000 ajetun, jolloin kohta alkaisi puolen miljoonan raja kolkutella. Näillä ajomäärillä autosta hajoaa tekniikka ennen koria, vaikka tietysti pitkät matkat ovat autolle sinänsä hyväksi.
Auton hankintafilosofia meillä näyttää olevan kuitenkin periaatteessa samantapainen. Minulla on menossa kolmas auto 18 vuodessa. Yksikään ei ole ollut ostaessa kymmentä vuotta nuorempi ja ostohinnat yhteensä jäävät 10000 euron tienoille. Raha tuottaa paljon paremmin muualla eikä hinausta silti ole vielä tarvittu. Vaikka yksi oli jopa diesel. :)....inttämään, joten antaa olla. Todella mielenkiintoinen väite kaiken kaikkiaan, että yli 40tkm ajolla joku saa bensan jotenkin kannattamaan dieseliä paremmin!
-tai ei sentään :-)
Sen sanon vaan, että "kevytkenkäisellä kaasun käytöllä" -saadaan bensa-vehkeellä kulutuslukemia, jotka eivät ole sitten vertailukelpoisia dieselistien kanssa.
Ensinnäkin: Pystykö kertomaan, mikä on autosi ja ajosi todellinen vuosikulutus kaikilla ajoillasi?
-minä mittasin ekana vuonna kokonaiskulutukseksi 5.7l/100km ja siinä on ihan kaikki.
-yksittäisiä tankillisia olen ajanut jopa 4.6-4,8l/100km (1100km/tankillinen), joten yllättävän paljon ne talvikuukaudet ja kaupunkiajo kokonaiskulutusta vaan näyttävät nostavan.
PS. Tuosta ostofilosofiasta sen verran ´sinulle "hyvin sanottu kommenttia", että omatkin laskelmani puoltavat SINUN filosofiaasi paremmin, koska auton pääomakulut näyttävät olevan niin kilometri/ikä painotteiset, että jos olisin ostanut vielä pari vuotta vanhemman, olisin saanut auton huomattavasti halvemmalla, kuitenkaan juurikaan ominaisuuksien/kestävyyden kustannuksella. Eli jos olisin ostanut 200tkm ajetun, se välttämättä olisi yhtään huonommassa kunnossa, jos mittarissa olisi nyt 415tkm sijasta joku 470tkm......- Velkavolvo
Tojo-Kölli kirjoitti:
....inttämään, joten antaa olla. Todella mielenkiintoinen väite kaiken kaikkiaan, että yli 40tkm ajolla joku saa bensan jotenkin kannattamaan dieseliä paremmin!
-tai ei sentään :-)
Sen sanon vaan, että "kevytkenkäisellä kaasun käytöllä" -saadaan bensa-vehkeellä kulutuslukemia, jotka eivät ole sitten vertailukelpoisia dieselistien kanssa.
Ensinnäkin: Pystykö kertomaan, mikä on autosi ja ajosi todellinen vuosikulutus kaikilla ajoillasi?
-minä mittasin ekana vuonna kokonaiskulutukseksi 5.7l/100km ja siinä on ihan kaikki.
-yksittäisiä tankillisia olen ajanut jopa 4.6-4,8l/100km (1100km/tankillinen), joten yllättävän paljon ne talvikuukaudet ja kaupunkiajo kokonaiskulutusta vaan näyttävät nostavan.
PS. Tuosta ostofilosofiasta sen verran ´sinulle "hyvin sanottu kommenttia", että omatkin laskelmani puoltavat SINUN filosofiaasi paremmin, koska auton pääomakulut näyttävät olevan niin kilometri/ikä painotteiset, että jos olisin ostanut vielä pari vuotta vanhemman, olisin saanut auton huomattavasti halvemmalla, kuitenkaan juurikaan ominaisuuksien/kestävyyden kustannuksella. Eli jos olisin ostanut 200tkm ajetun, se välttämättä olisi yhtään huonommassa kunnossa, jos mittarissa olisi nyt 415tkm sijasta joku 470tkm......Ajojeni jakauma ei ole ihan tavanomainen. Vuotuisista noin 40000 kilometristä tulee 90 % sulan maan aikana työhön liittyvästä ajosta. Talvella tarvitsen autoa vain harvakseltaan, enintään muutamia satoja kilometrejä kuukaudessa. Sorateillä ei juuri tarvitse ajaa.
Kulutuslukemien kannaltahan tällainen jakauma on bensakoneelle mahdollisimman edullinen. Kaupunkipyörityksessä talvella, jolloin maksimiajomatka on yleensä alle 10 km, kulutus on 13-15 litraa sadalla. Se ei kuitenkaan vaikuta kokonaisuuteen kun tällaisia tankkausvälejä on vain pari vuodessa. Kesäajossa yli kahdeksan litran kulutuslukemia ei ole lainkaan, ja pääsen usein alle seitsemään. Kun kesän osuus on noin suuri, keskiarvo jää mainitsemaani 7,5 litraan, ja matkamittarivirhekin on otettu huomioon. Minulle itsellenikin tämä keskikulutus on ollut yllätys.
Toinen mielenkiintoinen juttu on, miksi käytetyt isot dieselit ovat niin kalliita. Mersuissa (joka oli eräs vaihtoehto) on nimittäin aivan samanlainen hinnoittelu. Kohtuullisen vähänajettuja bensamersuja saa ihan siedettävään hintaan, mutta samanhintaiset dieselit ovat lähinnä säälittäviä tapauksia. Ovathan ne silloin aikoinaan olleet kalliimpia ostaa, mutta tilanne on nyt toinen. Ehkä ero tasoittuu kunhan uusi autovero alkaa aikanaan vaikuttaa myös vanhempiin ikäluokkiin.
En ole saanut bensaa kannattamaan dieseliä paremmin, mutta väitän että samalla rahallisella panostuksella (alle 10000 euroa) en saisi ominaisuuksiltaan, luotettavuudeltaan ja tulevalta käyttöiältään läheskään samantasoista dieseliä. Nämä Volvon bensakoneetkaan eivät nimittäin ole ihan lyhytikäisimpien maineessa. Pitäisi tyytyä kenties 150 tkm enemmän ajettuun, jolla olisi edessä käyttövuosia 3-4 vähemmän. Tai sitten pistää autoon kerralla 5000 euroa lisää, mutta siihenpä se tonnin vuosisäästö sitten hupeneekin.
Olen ajanut dieselillä useita vuosia ja parisataatuhatta kilometriä, eikä ajomukavuudessa tai ominaisuuksissa ole minun kannaltani merkittäviä eroja. Dieseleitä vastaan minulla ei siis ole mitään periaatteellista vaan tämä on pelkkä rahakysymys.
- työmatka-ajoa.
2 - 3 tuhatta / vuosi.
Fillarilla ns. hyötyajoa 4 - 5 tuhatta, lisäksi vielä huviajoa muutama tuhat.
Autolla ajelu ehkä lisääntymään päin, kun tuli hankituksi vielä toinen harrasteauto. - rar
n.6000 kilometriä vuodessa.
- olan kako24waerd
ola. 1000km vuodes. 5 kertaa loppunu bensa
Työkalulla tulee karkeasti 80000, tuohon kolopalloon reilu 50000km. ja tuota, jos se käy bensalla se vedetään narusta käyntiin(tai polkastaan)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1406653
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495729- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434480Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523892- 623061
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522956Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242402- 422270
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152197