Missä ajassa kuuluu saada työtodistus irtisanoutumisen jälkeen? Toista kuukautta oottelen eikä pyynnöstä huolimatta todistusta kuulu.
Työtodistuksen saaminen
5
2073
Vastaukset
- Viivytyksettä
...työtodistus tulee antaa viivytyksettä, tavallisesti noin viikon sisällä työntekijän pyynnöstä.....
http://www.tyosuojelu.fi/fi/tyotodistus - Muistaaja
Jos olet hakemassa työttömyyskorvausta, sitä pitää hakea viimeistään 3kk kuluessa. Sitä pidempää hakua eivät maksa.
Ja työttömyyskorvaustahan ei saa, ennenkuin on voinut näyttää työkkärissä työtodistuksen viimeisestä työstä.
Työnantajan pitää antaa työtodistus viipymättä. Velvollisuus kirjoittaa työtodistus on laissa, ja kestää 10 vuotta.
Ota yhteys työsuojelupiiriin, jotka voivat sieltä ottaa yhteyttä työnantajaasi ja pyytää työtodistusta. Uhkasakkojakin on asetettu.
Tosin on olemassa niin idiootteja ja paatuneita työnantajia,jotka ei sittenkään meinaa sitä työtodistusta kirjoittaa, mutta pakko se niiden on kumminkin kirjoittaa. Joko käräjäoikeudn kautta ja kustannukset maksaen, taikka sitten ilman mutta kuitenkin. Oikeus on nimittäin sun puolellasi. - muistellen
Itselläni kesti aikanaan reilun vuoden. Minut oli siirretty firman sisällä toiselle paikkakunnalle, ja pari viikkoa sen jälkeen vaihdoin työnantajaa.
Tästä uusi pomoni, joka ei kertaakaan ollut kanssani suoraan tekemisissä, otti nokkiinsa, soitti minulle, ja ilmoitti ettei enää tavitse ilmestyä paikalle. Irtimisanomisajan olin siis vapaalla. Uutta työpaikkaa olin hakenut jo pari kuukautta aiemmin, mutta tieto minun valinnastani tuli myöhään. Ehkä pomoni kuvitteli, että päätin hakeutua uuteen paikkaan vasta hänen alaisuuteensa jouduttuani.
No, odottelin työtodistusta, ei kuulunut. Seuraavan vuoden kuluessa olin useamman kerran yhteydessä pomon sihteeriin, mutta asia ei edennyt. Kuulemma pomolla oli kiireitä.
Lopulta työtodistus tuli. Vajaan kymmenen vuoden urani monipuoliset työtehtävät oli kuitattu parilla ympäripyöreällä rivillä. Pomon valtavan iso, hutaisten tehty allekirjoitus oli lähes puhkaissut paperin. - välittömästi
Työtodistus kuuluu antaa välittömästi työsuhteen päättymisen jälkeen. Onhan se työnantajallekin helpompi tehdä se heti, kun on tiedot muistissa ja tallessa. Valitettavasti jotkut tyypit kiusaa tehdäkseen pitkittävät sitä todistuksen antamista.
Soita ja pyydä sitä päivittäin. Jos esimiehelläsi on esimies, niin pistäpä hänellekin viesti.
Johan alkaa postia tulemaan. - ---------------
Ilmoittaa firmaan, että jos ei todistusta ala kuulua, niin seuraava joka ottaa yhteyttä on ammattiliiton lakimies. Jos työnantaja on järkevä, niin se kyllä karttaa joutumista tekemisiin ammattiliiton kanssa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan
Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html1785005Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?
Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,194397Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa
Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/593769993107Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa
Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana2532952Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat
"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien1432892- 522511
- 271929
- 221757
- 341743
- 681741