Menikö elämäsi niin kuin halusit

Epäonnistunut

entä teillä. Antoiko elämä sitä mitä odotit?

34

1404

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä osaan olla kiitollinen jokaisesta hetkestä ja nautin pienistäkin ilon aiheista. Surut ja murheet kuuluvat myös elämään ja olen niissäkin rypenyt, en niitä kuitenkaan kauaa ole jaksanut muistaa.

Olen hyvin vaatimaton ja minulle tuottaa pienet asiat suurta iloa, ymmärsin olla kiitollinen elämästä jo lapsena, kun meinasin jäädä vaille kaikkea tätä.

Toivon että löydät iloa elämääsi ja mukavaa sisältöä päiviisi. Vielä ei ole myöhäistä, minä ainakin lähden laittaan loton vetämään.

• Pirre*

vienyt mukanaan, en minä elämääni :)

Ja.. hirveää olisi, jos pitäisi vain olla tyytymätön näinkin pitkään elämäänsä..

• vaatimaton!?

Toisen polven puuttuvaa jälkikasvua lukuun ottamattaa olen saanut elämältä roimasti nuoruuden odotuksia enemmän!

• Jermuxi tms.

ja vauhdikkaammin joka päivä. Melko reilua, eikö totta?

• Yritän vaan tehdä parhaani niissä olosuhteissa, joissa kulloinkin elän. Onnistumisten ja epäonnistumisten saldo voidaan mielestäni laskea vasta elämän päätyttyä. Kun yrittää olla tekemättä samaa virhettä toista kertaa, luulen onnistumisten todennäköisyyden kasvavan.

Monilla alueilla elämä on antanut minulle paljon enemmän kuin koskaan olisin osannut odottaa. Joillain alueilla se on ajoittain koetellut voimieni äärirajoja. Jos on tuntunut, ettei enää millään jaksaisi, jostain on aina apua löytynyt. Joskus epäonnistuminen tai vastoinkäyminen on muuttunut mahdollisuudeksi, joka ei muuten olisi eteen tullutkaan. Uskon, että pitkällä aikavälillä kaikki kääntyy hyväksi, ellei itse laita hanskoja naulaan. - Hetkellinen pysähtyminen ei liene vaarallista.

Odotetaan hyvillä mielin huomista, eihän sitä koskaan tiedä, mitä mielenkiintoista ja hyvää se tuo tullessaan. Yritetään huomata pieniä ilonaiheita harmaimpanakin päivänä, niin elämä saa meidät hymyilemään - vaikka kyynelten läpi.

Toivon, ettet jäisi pitempään murehtimaan epäonnistumisiasi, vaan alkaisit ajatella elämää eteenpäin ja avaisit silmäsi näkemään myös mahdollisuuksia. Menneitä ei voi muuttaa, mutta tuleviin voi vaikuttaa.

Vastauksena kysymykseesi voisin todeta, etten odota tai vaadi elämältä oikeastaan mitään. Otan ilolla vastaan kaiken sen hyvän, mitä se tarjoaa, ja yritän kiinnittää vähemmän huomiota vähemmän hyvään. Samoin toimin ystävien ja läheisten kanssa. Kun ei pidä hyvää itsestään selvänä ja takerru negatiivisiin asioihin, löytyy enemmän ilon ja kiitoksen aiheita. Niitä toivon sinullekin. ;))

• Pirre*

kertoa hieman mitä epäonnistuminen elämässä tarkoittaa, taloudellistako, vai ihmis suhteisiinko liittyvää?

Jokaisella ihmisellä on niin erilaiset elämässä onnistumisen mittarit..

• epäonnistunut

mitään komeeta ja haluttua. Olin alunalkaen ilmetty bisnesmies. Ja minähän tein bisnestä. Mutta, mutta, kaikki meni pieluksille. Jopa vaimoni kanssa. Siinä jäin P.A-bisnesmiehenä käsiäni heiluttelemaan. Ja heiluttelen vieläkin.

• epäonnistunut kirjoitti:

mitään komeeta ja haluttua. Olin alunalkaen ilmetty bisnesmies. Ja minähän tein bisnestä. Mutta, mutta, kaikki meni pieluksille. Jopa vaimoni kanssa. Siinä jäin P.A-bisnesmiehenä käsiäni heiluttelemaan. Ja heiluttelen vieläkin.

henki säilyi, ja olet terve, niinkö?

Jos niin, eikö sekin ole jo jotain :)

• Pirre*
        Pirrejuupas kirjoitti:

henki säilyi, ja olet terve, niinkö?

Jos niin, eikö sekin ole jo jotain :)

ettei häpeäänkään kuole.

• ajattelepas nyt
        Pirre* kirjoitti:

ettei häpeäänkään kuole.

Pirre. Jos olisin onnistunut, asuisin ehkä Monacossa. Tunnetut Suomalaiset olisivat naapureitani. Tervehtisivät minua, ja kaunis vaimoni ottas aurinkoo uima-altaan reunalla. Kyllä pistää joskus niin vihaks, että meinaa itku tulla. Elämä ei ole reilua.

• Pirre*
        ajattelepas nyt kirjoitti:

Pirre. Jos olisin onnistunut, asuisin ehkä Monacossa. Tunnetut Suomalaiset olisivat naapureitani. Tervehtisivät minua, ja kaunis vaimoni ottas aurinkoo uima-altaan reunalla. Kyllä pistää joskus niin vihaks, että meinaa itku tulla. Elämä ei ole reilua.

minua naurattaa nyt :DD

Ajatella, jos olisin voittanut viime lauantaina lotossa, olisin jossain ihanassa paikassa loikomassa parfyymien keskellä..et mä olen katkera ;(

Tai, miksi en saanut rikasta miestä, hienoa autoa, ihania merkkivaatteita..mää olen kyllä toooosi katkra ;(

Miken syntynyt ruhtinattareksi, eikun kuningattareksi..ooooooohhh olen masennuksen kourissa aaaaaaaaaaaaa..;(

P.s. en pilkkaa sinua, enkä vähättele sinun tunteitasi, - tiedän ettei ole helppoa menettää omaisuuttaan, haaveitaan, elämäntyötään, mutta elettävä täällä on niin kauan kuin huokua piisaa.
        Elämän parhaat hetket koostuvat loppujenlopuksi ihmeen pienistä asioista..ja katkeruudella ei rakenneta mitään.

• ja hitaita
        epäonnistunut kirjoitti:

hevosia, nyt naatiskellaan makaroonia ja näkkäriä EU:n ruokapussista. Huonomminkin voisi olla. Voisi olla kuivattuja herneitä.

• sinähän Pirre*
        Pirre* kirjoitti:

minua naurattaa nyt :DD

Ajatella, jos olisin voittanut viime lauantaina lotossa, olisin jossain ihanassa paikassa loikomassa parfyymien keskellä..et mä olen katkera ;(

Tai, miksi en saanut rikasta miestä, hienoa autoa, ihania merkkivaatteita..mää olen kyllä toooosi katkra ;(

Miken syntynyt ruhtinattareksi, eikun kuningattareksi..ooooooohhh olen masennuksen kourissa aaaaaaaaaaaaa..;(

P.s. en pilkkaa sinua, enkä vähättele sinun tunteitasi, - tiedän ettei ole helppoa menettää omaisuuttaan, haaveitaan, elämäntyötään, mutta elettävä täällä on niin kauan kuin huokua piisaa.
        Elämän parhaat hetket koostuvat loppujenlopuksi ihmeen pienistä asioista..ja katkeruudella ei rakenneta mitään.

ymmärsit yskän. Hyvää iltaa sulle!

• tommi tupelo
        ajattelepas nyt kirjoitti:

Mutten paljonkaan järkee. Mummoni arveli jo pienenä minusta; tuulihattu tosta pojasta tulee.
        Tyhjäntoimittajaksi sanovat.

On sii hyvääkin - Vin Capita sai multa vain tonnin kun ei enempää ollut. Että sikäli.

• ollut mitään

valmista mallia. Uteliaana otin uutta vastaan. Nyt voin sanoa, että olen elänyt hyvän elämän.

• kawe

syvä rintaääni teillä.......
        Ei elämästä voi kirjoittaa muuten.
        Elämään kuuluu kaikki, toisia se koettelee raskaimman jälkeen, toiset pääsevät "näennäisesti" helpommalla.
        "Sisäinen rauha" lienee tavoittelemisen arvoista. Kun arvostaa itseään voi saman kunnian antaa muillekin. Arjesta kipinä on löydettävä, muu on luksusta ja siitä on lupa nauttia.
        Kovien kokemusten kautta olen tähän päätynyt.

• -tiina

ja olen tehnyt jo kaksitoista vuotta mistä jo alle kakskymppisenä haaveilin siltäosin meni muutenkin on mennyt kohtuullisesti esim äidin olisin halunnut pitää aina mutta jouduin luopuun jo kakstoistavuotta sitten elämän mies tärppäs toisella kerralla kun taas tein vaan yhden lapsen ei tarvinnu toista eka oli jo tarpeeks hyvä eikä oo pettymystä tullu kahteenkymmeneenseitsemäänvuoteen tähän asti menny suht niinkun halusin mutta tulevasta ei kukaan tiedä.

• Iltaa vaan täältä meiltä Tiitun kans.
        Täs ku istuskeloo yksin, saunanlämmityksen lomaas ja on aikaa ajatella mennihiä päiviä niin koko tyytyväänen saa olla. Eihän ne kaikki päivät oo ny pelekkää myötätuulta ollehet niin mun ku muittenkaan kohoralta. Elävähän elämähän kuuluu vastoonkäymisetki, palijosta on pitäny luopua, mutta kuitenkin mä aatteleesin niin notta sellaanen ajallinen onni ja menestys on aina seurannu mun askeliis. Mitä sitten oon teheny ja yrittäny niin moon aina siinä pärijäny ja sellaanen suuri siunaus on aina ollu kaiken yllä.
        Ja vaikiaahan soon verrata omaa elämäänsä muuhun ku täs on vaan tämä yks elettävänä.
        Oon mä saanu oikeen kukkuramitoon, no joo tai omasta selekänahaasta noon pitäny ottaa tämä ainehellinen hyvä.
        Ny mulla on se kermanvalakia Jaguar mitä on mieli teheny, amerikan tuontija. On se silimäähivelevän kaunis auto. Hevoosen vielä laitan tämän sulan aikoohin niin sitten onkin jo melekehen kaikki haavehet toteutunu. Minulla ei oo minkään puutesta, kaikkia on ja riittävästi. No akkaa ei ny oo, vielä, toistaaseksi, mutta ei soo kirkooskuulutettua jotta jos sellaanenki löytyysi.
        terv. tyytyvääset seppä ja kovasti rakas pieni Tiitu-kani täältä aurinkooselta lakeurelta.

Pitää käyrä lisäämäs puita saunan kiukahan alle.

• -tiina
        seppäpohojanmaalta kirjoitti:

Iltaa vaan täältä meiltä Tiitun kans.
        Täs ku istuskeloo yksin, saunanlämmityksen lomaas ja on aikaa ajatella mennihiä päiviä niin koko tyytyväänen saa olla. Eihän ne kaikki päivät oo ny pelekkää myötätuulta ollehet niin mun ku muittenkaan kohoralta. Elävähän elämähän kuuluu vastoonkäymisetki, palijosta on pitäny luopua, mutta kuitenkin mä aatteleesin niin notta sellaanen ajallinen onni ja menestys on aina seurannu mun askeliis. Mitä sitten oon teheny ja yrittäny niin moon aina siinä pärijäny ja sellaanen suuri siunaus on aina ollu kaiken yllä.
        Ja vaikiaahan soon verrata omaa elämäänsä muuhun ku täs on vaan tämä yks elettävänä.
        Oon mä saanu oikeen kukkuramitoon, no joo tai omasta selekänahaasta noon pitäny ottaa tämä ainehellinen hyvä.
        Ny mulla on se kermanvalakia Jaguar mitä on mieli teheny, amerikan tuontija. On se silimäähivelevän kaunis auto. Hevoosen vielä laitan tämän sulan aikoohin niin sitten onkin jo melekehen kaikki haavehet toteutunu. Minulla ei oo minkään puutesta, kaikkia on ja riittävästi. No akkaa ei ny oo, vielä, toistaaseksi, mutta ei soo kirkooskuulutettua jotta jos sellaanenki löytyysi.
        terv. tyytyvääset seppä ja kovasti rakas pieni Tiitu-kani täältä aurinkooselta lakeurelta.

kiukaas.

• Pirre*

Iltaa vaan täältä meiltä Tiitun kans.

sehän jo kuulosti joltain, se "ei kirkossa kuuluutettu..jne." - noin se pittää ajatellakin :)

P.s. sekö se tohtori..

:)

• -tiina kirjoitti:

kiukaas.

Hei Tiina!
        Joo kyllä kiuas lämpiöö ku laittaa kuivia puita uunihin. Justihin tuliin saunasta ja koko kuumahan siellä oliki. Kyllä siellä kuura oliis sulanu kylymeälläki ilimalla niskasta.
        Tiitulta pestihin vain pylly, muutoon Tiitu huolehtii itte ittensä siisteyrestä.
        Voi kultaanen Tiina, oliisit sä voinu tulla pesemähän sepän selijän. Pikkuusen vaikiaa soon ku yksin on saunas. On minulla sellaanen pitkävartinen harija oikeen ja vartavasten tarkootettu siihen hommahan. Eiköhän sieltä ny ainaki enimmät karstat irronnehet. Kesällä tuas rantasaunas ku viittii sen lämmittää ja koivuusella vastalla ku kropsii viikon aherruksen kangistamia paikkojansa niin soon tällaasen paksunahkaasen ja parkkiintuneenki sepän nahkahan ku taivahan mannaa ja rentouttaaki koko hyvästi.
        Siinä laiturilla on kans kivaa istuksia saunan jäläkehen ja seuraalla luonnon pieniä ihimeitä.
        Tuas puhuttihin elämän onnesta ja tulihan siinä vastoonkäymisetki mainittua, elämän koko kirijo ilooneensa ja harmainepäivinensä verettihin esihin. Silloon aluus ku olin yksin niin itkin siinä laiturilla, sitä tuskaani. Ihan niinkuun ne rantaniityn pienet kesäkukkaaset oliis noussu paremmin pystyhyn ja sanonehet toisillensa notta "kuulkaa ku ihiminen itkee, onko hälle pahoja oltu"
        Ny mä menen laittamahan vettä kiehumahan ja juorahan iltatee. Tiitu kulta imiä lutkuutteloo tuttipulloosta oman annoksensa ja omat ainehet.
        terv. me Tiitun kans, täältä kotoa.

• -tiina

Hei Tiina!
        Joo kyllä kiuas lämpiöö ku laittaa kuivia puita uunihin. Justihin tuliin saunasta ja koko kuumahan siellä oliki. Kyllä siellä kuura oliis sulanu kylymeälläki ilimalla niskasta.
        Tiitulta pestihin vain pylly, muutoon Tiitu huolehtii itte ittensä siisteyrestä.
        Voi kultaanen Tiina, oliisit sä voinu tulla pesemähän sepän selijän. Pikkuusen vaikiaa soon ku yksin on saunas. On minulla sellaanen pitkävartinen harija oikeen ja vartavasten tarkootettu siihen hommahan. Eiköhän sieltä ny ainaki enimmät karstat irronnehet. Kesällä tuas rantasaunas ku viittii sen lämmittää ja koivuusella vastalla ku kropsii viikon aherruksen kangistamia paikkojansa niin soon tällaasen paksunahkaasen ja parkkiintuneenki sepän nahkahan ku taivahan mannaa ja rentouttaaki koko hyvästi.
        Siinä laiturilla on kans kivaa istuksia saunan jäläkehen ja seuraalla luonnon pieniä ihimeitä.
        Tuas puhuttihin elämän onnesta ja tulihan siinä vastoonkäymisetki mainittua, elämän koko kirijo ilooneensa ja harmainepäivinensä verettihin esihin. Silloon aluus ku olin yksin niin itkin siinä laiturilla, sitä tuskaani. Ihan niinkuun ne rantaniityn pienet kesäkukkaaset oliis noussu paremmin pystyhyn ja sanonehet toisillensa notta "kuulkaa ku ihiminen itkee, onko hälle pahoja oltu"
        Ny mä menen laittamahan vettä kiehumahan ja juorahan iltatee. Tiitu kulta imiä lutkuutteloo tuttipulloosta oman annoksensa ja omat ainehet.
        terv. me Tiitun kans, täältä kotoa.

tota sun tarinaas tuli heti mieleen miks et hanki pitkävartista mutta se olikin heti seuraavassa lauseessa me ei tänään saunottu niin että olisin kyllä ollu valmis tuleen kylpeen sun kanssa ois vaan tarvinnu varmaan ilmottaa jo hyvissä ajoin aamupäivällä että olisin kerenny näille tulille mun mieshän on toki niin ymmärtäväinen ettei sillä ois ollu mitään sitä vastaan viime lauantaina mekin lämmitettiin toi savusauna rannassa mutta tänään ollaan vaan istuskeltu tässä tuvassa ja höpötetty keskenämme ja mää välillä tän koneen välityksellä teidän kirjottelijoiden kanssa.

• Pirre* kirjoitti:

sehän jo kuulosti joltain, se "ei kirkossa kuuluutettu..jne." - noin se pittää ajatellakin :)

P.s. sekö se tohtori..

:)

Hei ja aurinkoosta iltaa Sinulle!
        No niinhän soon aateltava, oli sitten kysees tohtori tai vaikka kultaanen Pirre sieltä jostain.
        Soitti se "tohtori" täs viikoolla, aina soon samanlaanen, nauraa hörisee kaikenmaaliman jutuille.
        Se oli ollu lääkäripäivillä Englanniis, oli erellisenä iltana tullu kotiansa ja ei olla soiteltu kolomehen viikkohon niin ny sitten otti vahingon takaasin.
        Kyllä onki kovasti kaunis tämä maisema ilta auringoos. Mettän kaukaanen laita punertaa ja kaukaa siintää ---------- sininen köyry. Justihin niinkuun siinä lauluus lauletahan jotta: "Alkaa p.llä loppuu a.lla hianoo olla pohojanmaalla" Kaunistahan soon muuallaki kesäänen aika, tottahan niin.
        terv. seppä ja Tiitu pikkuunen.

• Pirre*

Hei ja aurinkoosta iltaa Sinulle!
        No niinhän soon aateltava, oli sitten kysees tohtori tai vaikka kultaanen Pirre sieltä jostain.
        Soitti se "tohtori" täs viikoolla, aina soon samanlaanen, nauraa hörisee kaikenmaaliman jutuille.
        Se oli ollu lääkäripäivillä Englanniis, oli erellisenä iltana tullu kotiansa ja ei olla soiteltu kolomehen viikkohon niin ny sitten otti vahingon takaasin.
        Kyllä onki kovasti kaunis tämä maisema ilta auringoos. Mettän kaukaanen laita punertaa ja kaukaa siintää ---------- sininen köyry. Justihin niinkuun siinä lauluus lauletahan jotta: "Alkaa p.llä loppuu a.lla hianoo olla pohojanmaalla" Kaunistahan soon muuallaki kesäänen aika, tottahan niin.
        terv. seppä ja Tiitu pikkuunen.

Kaunis rusottavan punainen on auringonlasku täälläkin, mutta ei kai köyryä!!?? :)

Hento sininen kajo vain ruusukvratsin punaisen "päällä", horisontissa tummempi sininen, siis ei mittää köyryjä :)).

J.k. Oisit justiisa passeli semmoiselle kansanomaiselle naistohtorille; oikein älykäs ihminen on myös viisas, ei "luokkaeroinen" eikä virkaansa esille tuova.

• Pirre*
        Pirre* kirjoitti:

Kaunis rusottavan punainen on auringonlasku täälläkin, mutta ei kai köyryä!!?? :)

Hento sininen kajo vain ruusukvratsin punaisen "päällä", horisontissa tummempi sininen, siis ei mittää köyryjä :)).

J.k. Oisit justiisa passeli semmoiselle kansanomaiselle naistohtorille; oikein älykäs ihminen on myös viisas, ei "luokkaeroinen" eikä virkaansa esille tuova.

on köyry - usvaako, halluisin tietää :/

• Pirre* kirjoitti:

on köyry - usvaako, halluisin tietää :/

No voi Sun kanssa, ei ny selevää suomia ymmärrä siellä. Köyry on suuri mäki tai vaara, tai vuori. Sellaanen patti maanpinalla. Eihän sitä ny aina voi kaikkia heti tietääkkää, kyllä Sä sitten aikanaan opit tämän pohojanmaan murtehen,hih. Mä neuvon oikeen kärestä pitäin, ku Sä oot sen arvoonen. terv.
        me Tiitun kans täältä kotoa.

• henrii

No voi Sun kanssa, ei ny selevää suomia ymmärrä siellä. Köyry on suuri mäki tai vaara, tai vuori. Sellaanen patti maanpinalla. Eihän sitä ny aina voi kaikkia heti tietääkkää, kyllä Sä sitten aikanaan opit tämän pohojanmaan murtehen,hih. Mä neuvon oikeen kärestä pitäin, ku Sä oot sen arvoonen. terv.

töyräkö se olikin.

• Pirre*

köyryt, mäkiä ne täällä.

Mutta kiitos kovasti suomennoksestasi, kylläpä helepotti, - nyt on hyvä mennä nukkumaan.
        Uni ei ois tullu silimään jos tuo köyry -mysteerio oisi jäänyt selevittämättä.:)

Hyvää yötä Sinulle ja Kanipienelle, sekä pohojanmaan henrylle. Öitä kaikille.

• Pirre* kirjoitti:

köyryt, mäkiä ne täällä.

Mutta kiitos kovasti suomennoksestasi, kylläpä helepotti, - nyt on hyvä mennä nukkumaan.
        Uni ei ois tullu silimään jos tuo köyry -mysteerio oisi jäänyt selevittämättä.:)

Hyvää yötä Sinulle ja Kanipienelle, sekä pohojanmaan henrylle. Öitä kaikille.

Nukkumahan tästä ittekki on lähärettävä. Väsyttää jo, onneksi on tua sänky ny keksitty. Samoon ku risukarhiki, noon tuottehia sieltä parhaasta päästä.
        Hyvää ja levollista yötä, kirijootellahan vaikka huomenna taas lisää.
        terv. me vaan täältä kotoa.

• Sitä saa mitä tilaa - opin viimein tilaamaan "oikein", joten loppua kohden on vain parantunut ;)

• henrii

täytyy vielä jonkinverra odotella, oon senverran nuorenpaa ikäpolvea.

• tosin

en tarpeeksi yrittänyt ottaakaan, ehkä? Osa asioista oli minusta riippumattomia, tai ehkä kaikki olivat? Ehkä kaikki kirjoitetaan Suureen Kirjaan etukäteen, silloin spekulaatiot ovat turhia jos näin uskoo.

• en tilannut

helppoa hiihtää toisen monoilla mutta että ajaa nyt toisen mopolla.

• namisuku

...että Sain mitä Tilasin=D

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla

Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2
      Mikkeli
      76
      2043
    2. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      13
      1798
    3. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      135
      1283
    4. Mistä löytää kadonnut motivaatio?

Mikä neuvoksi, kun oikein mikään ei enää jaksa huvittaa eli ei ole motivaatiota tehdä mitään? Joka päivä ajattelen, että
      Sinkut
      118
      1280
    5. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      135
      1195
    6. Mikä estää?

tapaamisen, suhteen aloittamisen?
      Ikävä
      83
      817
    7. Mitä jos saisit selville

että kaivattusi tekee susta pilaa?
      Ikävä
      174
      796
    8. Miksi ETTE suostu selvittämään . . . . . ...

Asioita jotka jääneet selvittämättä toisen osapuolen kanssa? Kertoisitteko miksi ette suostu? Vaikka teidän mielestä
      Ikävä
      176
      769
    9. Wille Rydman on kansalaisten mielestä huonoiten onnistunut ministeri

Onneksi olkoo Wille kärkipaikasta! Oletkin sen eteen tehnyt hartiavoimin töitä. "Ministeri Wille Rydman (ps) on kansala
      Maailman menoa
      426
      700
    10. Eilinen

Herättikö eilinen jotain ajatuksia?
      Ikävä
      52
      592
    Aihe