PIETARI TUNNUSTAA JEESUKSEN MESSIAAKSI
Mark.8:27-30
(Rinnakkaisteksti: Matt.16:13-27)
--
8:27 Ja Jeesus lähti opetuslapsinensa Filippuksen Kesarean kyliin. Ja tiellä hän kysyi opetuslapsiltaan ja sanoi heille: "Kenen ihmiset sanovat minun olevan?"
8:28 He vastasivat hänelle sanoen: "Johannes Kastajan, ja toiset Eliaan, toiset taas jonkun profeetoista".
8:29 Niin hän kysyi heiltä: "Kenenkä te sanotte minun olevan?" Pietari vastasi ja sanoi hänelle: " Sinä olet Kristus”.
8:30 Ja hän varoitti vakavasti heitä puhumasta kenellekään hänestä.
Pietari tunnustaa Jeesuksen Messiaaksi, Mark.8:27-30
10
187
Vastaukset
Jeesuksen ja pääasiassa fariseusten ja kirjanoppineiden välinen jännite alkaa tulla yhä selvemmäksi.
Lähestytään loppuratkaisua ja ristin tapahtumia, johon Jeesus nyt alkaa opetuslapsiaan valmistamaan.
Opetuslapsi-kasvatus saa uuden ulottuvuuden.
Jeesus kysyy opetuslapsiltaan ensin yleisesti: ”Kenen ihmiset sanovat minun olevan” (27).
He vastaavat: "Johannes Kastajan, ja toiset Eliaan, toiset taas jonkun profeetoista" (28). Ihmiset pitivät Jeesusta suuressa arvossa ja vertasivat Häntä menneiden aikojen suuriin Jumalan miehiin ja profeettoihin.
Sitten Jeesus kysyy opetuslasten omaa mielipidettä:
"Kenenkä te sanotte minun olevan?" (29).
Johon Pietari vastaa nopeasti, kuten usein muulloinkin: "Sinä olet Kristus” (”Sinä olet Kristus, elävän Jumalan Poika”, Matt.16:16) . Hänen mielipiteensä poikkesi oleellisesti kansan käsityksistä.
Pietarin mukaan Jeesus on luvattu ja odotettu Messias (=Kristus). Hänen sydämen usko tuli ilmi suun tunnustuksessa (Room. 10:9-10). Opetuslapset, vaikkakin paljossa vielä ymmärtämättömät, olivat päässeet tuntemaan, mikä tärkeintä on; Kristuksen itsensä.
Jeesus varoittaa opetuslapsiaan puhumasta Hänestä kenellekkään (30). Ei ollut vielä sen aika Oli näet suuri vaara, että Jeesus käsitettäisiin poliittiseksi messiaaksi..- kiinni juoruun,
Jos pääsee kiinni juoruun, ja käskee olla puhumatta siitä, juoru saa siivet alleen.
Virsi 126
--
Me kiitämme sinua, me sinua rukoilemme, me ylistämme ja kunnioitamme sinua.
Me sinua kiitämme sinun suuren kunniasi tähden.
Oi Herra Jumala, taivaallinen kuningas,
Isä kaikkivaltias Jumala!
Oi Herra, kaikkein korkeimman ainoa Poika, Jeesus Kristus.
Oi Herra Jumala, Jumalan karitsa, Isän Poika,
joka pois otat maailman synnit, armahda meitä!
Sinä yksin olet pyhä,
sinä yksin olet korkein,
Jeesus Kristus, Pyhän Hengen kanssa.- metsänväki.
Minkä sanot valtaistuimen olevan?
metsänväki. kirjoitti:
Minkä sanot valtaistuimen olevan?
"Minkä sanot valtaistuimen olevan"?
--
Mitähän valtaistuinta tarkoitat?
Hakusanalla "valtaistuin" löysin seuraavanlaisia Raamatun kohtia:
Matt. 5:34
Mutta minä sanon teille: älkää ensinkään vannoko, älkää taivaan kautta, sillä se on Jumalan valtaistuin,
Ilm.2:13
Minä tiedän, missä sinä asut: siellä, missä saatanan valtaistuin on; ja sinä pidät minun nimestäni kiinni etkä ole kieltänyt minun uskoani niinäkään päivinä, jolloin Antipas, minun todistajani, minun uskolliseni, tapettiin teidän luonanne, siellä, missä saatana asuu.
Ilm 4:2
Ja kohta minä olin hengessä. Ja katso, taivaassa oli valtaistuin, ja valtaistuimella oli istuja.
Ilm 4:4 Ja valtaistuimen ympärillä oli kaksikymmentä neljä valtaistuinta, ja niillä valtaistuimilla istui kaksikymmentä neljä vanhinta, puettuina valkeihin vaatteisiin, ja heillä oli päässänsä kultaiset kruunut.
Ilm 22:3 Eikä mitään kirousta ole enää oleva. Ja Jumalan ja Karitsan valtaistuin on siellä oleva, ja hänen palvelijansa palvelevat häntä..
--
Isä Meidän rukouksessa rukoilemme:
"Isä meidän, joka olet taivaissa".- altaistuin
Tapio522 kirjoitti:
"Minkä sanot valtaistuimen olevan"?
--
Mitähän valtaistuinta tarkoitat?
Hakusanalla "valtaistuin" löysin seuraavanlaisia Raamatun kohtia:
Matt. 5:34
Mutta minä sanon teille: älkää ensinkään vannoko, älkää taivaan kautta, sillä se on Jumalan valtaistuin,
Ilm.2:13
Minä tiedän, missä sinä asut: siellä, missä saatanan valtaistuin on; ja sinä pidät minun nimestäni kiinni etkä ole kieltänyt minun uskoani niinäkään päivinä, jolloin Antipas, minun todistajani, minun uskolliseni, tapettiin teidän luonanne, siellä, missä saatana asuu.
Ilm 4:2
Ja kohta minä olin hengessä. Ja katso, taivaassa oli valtaistuin, ja valtaistuimella oli istuja.
Ilm 4:4 Ja valtaistuimen ympärillä oli kaksikymmentä neljä valtaistuinta, ja niillä valtaistuimilla istui kaksikymmentä neljä vanhinta, puettuina valkeihin vaatteisiin, ja heillä oli päässänsä kultaiset kruunut.
Ilm 22:3 Eikä mitään kirousta ole enää oleva. Ja Jumalan ja Karitsan valtaistuin on siellä oleva, ja hänen palvelijansa palvelevat häntä..
--
Isä Meidän rukouksessa rukoilemme:
"Isä meidän, joka olet taivaissa".Raamatussa on 1 jae joka kertoo mielestäni koko stoorin julki.
- Pietarinkin uskominen
Matt. 16:17
Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Autuas olet sinä, Simon, Joonaan poika, sillä ei liha eikä veri ole sitä sinulle ilmoittanut, vaan minun Isäni, joka on taivaissa."usko ei tule kuitenkaan ihmisestä itsestään, vaan on Jumalan teko ja ilmoitusta"
---
Ajattelin juuri laittamaasi Sananpaikkaa Matt. 16:17.
Kiitos siitä!
Uuden Testamentin lupauksiin ei liitetty mitään ehtoa.
Ne eivät vaadi meiltä mitään, eikä niiden täyttäminen riipu meidän arvollisuudestamme.
Aivan ilmaiseksi ne tuovat ja lahjoittavat meille anteeksiannon, armon, vanhurskauden ja ikuisen elämän Kristuksen tähden.
Tämä on mitä hirmuisinta mielettömyyttä ja hullutusta meidän järjellemme.
Lain tekoihin luottava ei voi sietää pelastumista yksin uskon kautta.
Lain sisältämiin lupauksiin liittyy aina ehto. Laki lupaa elämän, mutta ei ilmaiseksi vaan vastineeksi käskyjen täyttämisestä.- sama,
Tapio522 kirjoitti:
"usko ei tule kuitenkaan ihmisestä itsestään, vaan on Jumalan teko ja ilmoitusta"
---
Ajattelin juuri laittamaasi Sananpaikkaa Matt. 16:17.
Kiitos siitä!
Uuden Testamentin lupauksiin ei liitetty mitään ehtoa.
Ne eivät vaadi meiltä mitään, eikä niiden täyttäminen riipu meidän arvollisuudestamme.
Aivan ilmaiseksi ne tuovat ja lahjoittavat meille anteeksiannon, armon, vanhurskauden ja ikuisen elämän Kristuksen tähden.
Tämä on mitä hirmuisinta mielettömyyttä ja hullutusta meidän järjellemme.
Lain tekoihin luottava ei voi sietää pelastumista yksin uskon kautta.
Lain sisältämiin lupauksiin liittyy aina ehto. Laki lupaa elämän, mutta ei ilmaiseksi vaan vastineeksi käskyjen täyttämisestä.Sekin on ihmeellistä, että meitä ja sitä lahjauskoa Jeesukseen oikein "vartioitiin" lukkojen ja esiripun takana ennenkuin sellaista uskoa alettiin ihmisille armosta jakamaan. Uskoa Jeesukseen ei voitu ennen aikojaan antaa.
22 Mutta Raamattu on sulkenut KAIKKI synnin alle, että se, mikä luvattu oli, annettaisiin uskosta Jeesukseen Kristukseen niille, jotka uskovat.
23 Mutta ennenkuin usko tuli, vartioitiin meitä lain alle suljettuina uskoa varten, joka oli vastedes ilmestyvä.
24 Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme.
25 Mutta uskon tultua me emme enää ole kasvattajan alaisia.
26 Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.
27 Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen KASTETUT, olette Kristuksen päällenne pukeneet. sama, kirjoitti:
Sekin on ihmeellistä, että meitä ja sitä lahjauskoa Jeesukseen oikein "vartioitiin" lukkojen ja esiripun takana ennenkuin sellaista uskoa alettiin ihmisille armosta jakamaan. Uskoa Jeesukseen ei voitu ennen aikojaan antaa.
22 Mutta Raamattu on sulkenut KAIKKI synnin alle, että se, mikä luvattu oli, annettaisiin uskosta Jeesukseen Kristukseen niille, jotka uskovat.
23 Mutta ennenkuin usko tuli, vartioitiin meitä lain alle suljettuina uskoa varten, joka oli vastedes ilmestyvä.
24 Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme.
25 Mutta uskon tultua me emme enää ole kasvattajan alaisia.
26 Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.
27 Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen KASTETUT, olette Kristuksen päällenne pukeneet.sama,: "Sekin on ihmeellistä, että meitä ja sitä lahjauskoa Jeesukseen oikein "vartioitiin" lukkojen ja esiripun takana..."
--
Hebr. 10:19-24
--
10:19 Koska meillä siis, veljet, on luja luottamus siihen, että meillä Jeesuksen veren kautta on pääsy kaikkeinpyhimpään,
10:20 jonka pääsyn hän on vihkinyt meille uudeksi ja eläväksi tieksi, joka käy esiripun, se on hänen lihansa, kautta,
10:21 ja koska meillä on "suuri pappi, Jumalan huoneen haltija",
10:22 niin käykäämme esiin totisella sydämellä, täydessä uskon varmuudessa, sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä;
10:23 pysykäämme järkähtämättä toivon tunnustuksessa, sillä hän, joka antoi lupauksen, on uskollinen;
10:24 ja valvokaamme toinen toistamme rohkaisuksi toisillemme rakkauteen ja hyviin tekoihin;...
---
Pietarin tavoin tunnustakaamme horjumatta uskoamme ja toivoamme! (23)
Hebr. kirjeen kirjoittaja kehoittaa myös rakkauteen ja tekemään hyviä tekoja.
Kristityn vastuuseen kuuluu myös uhrata ja jakaa omastaan.
Usko näkyy käytännön pienissä ja arkisissa asioissa.
”...älkäämme lannistuko.....Sentähden, kun meillä vielä aikaa on, tehkäämme hyvää kaikille, mutta varsinkin uskonveljille” (Gal.6:9,10).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433604Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4433217Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan292885Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!831957- 871547
- 1301414
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541390- 1101320
SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs721173Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.351053