Irtisanoutuminen koeajalla

kesätyöläinen

Tarkoituksena olisi siis irtisanoutua nykyisestä kesätyöpaikastani niin pian kuin vain mahdollista, henkilökohtaisista syistä. Minulla on jo uusi työpaikka varmistettuna, joten siitä on nyt turha sanoa mitään. Olisi kuitenkin pari kysymystä:

1) Olen vielä koeajalla nykyisessä työssäni. Eikös se tarkoita sitä, että voin lähteä lätkimään saman tien? Eli jos ilmoitan erostani vaikka huomenna, niin se astuu voimaan sillä sekunnilla, enkä ole velvollinen tekemään jo sovittuja työvuorojakaan? Tarvitseeko minulla olla joku "oikea" syy, vai voinko vain sanoa irtisanoutuvani ilman sen kummempia perusteluja?

2) Miten sitten ylipäätään irtisanoudutaan? Voinko soittaa tai lähettää sähköpostia, vai pitääkö minun mennä puhumaan pomolle henkilökohtaisesti? Täytyykö eron olla kirjallinen? Minun pitää tosin joka tapauksessa mennä vielä käymään siellä, mm. viemään pukukoppini avain. Voinko vain kirjoittaa että "Irtisanoudun työstäni [kyseinen päivämäärä] alkaen." vai täytyykö kirjoitella jotkut pidemmät rimpsut?

Kiitoksia, jos joku vaivautuu vastaamaan. :) Tahtoisin hoitaa eroamisen vain mahdollisimman siististi ilman mitään ylimääräistä draamaa ja niin, että tarvitsisi olla pomon kanssa tekemisissä mahdollisimman vähän...

8

5901

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kesäorja

Jep aivan samat kysymykset kuin tuossa edellä! Olisi tosi kiva, jos joku kokeneempi viitsisi neuvoa! :)

• Tepsuuuu

Ei tuossa tarvi sen ihmeempiä selitellä, ku kertoo vaan ettei työ enää tässä paikassa kiinnosta. Koeaikana kun työsopimuksen saa puolin ja toisin purkaa jos siltä tuntuu. Jos oikein tiukalta tuntuu, niin tietysti voi lähteä jo saman tien, mutta mieluummin sopii työnantajan kesken vaikka, että tekee vielä tämän viikon loppuun. Työntekijän kun on aina helpompi vaan lähteä pois, toisinpäin on vaikeampi juttu.

• kirjallinen parempi

Koska olet koeajalla, voit purkaa (huom purkaa et irtisanoa) työsopimuksesi päättymään saman tien. Tällöin voisit kirjoittaa paperin, jossa lukee tyyliin: Puran työsopimukseni päättymään (tänään.)koeajan perusteella nimi päiväys alle. Otsikoksi käy esim. Työsuhteen purkaminen.

Jos haluat irtisanoutua, niin voit kirjoittaa: Irtisanomisilmoitus (otsikko). Irtisanon työsopimukseni päättymään x.6.2008. nimi päiväys alle. Sinun irtisanomisaikasi on 14 päivää, joten työsopimuksesi päättymispäivä on 14 päivän kuluttua irtisanomisilmoituksesi toimittamisesta. Irtisanomiseen ei tarvitse olla mitään syytä.

Työsuhteen voi irtisanoa / purkaa myös suullisesti, mutta oman oikeusturvasi kannalta on parempi, jos teet sen kirjallisesti. Kirjoita paperi valmiiksi ja esitä se pomolle (asiallisesti, ilman draamaa :).

Kyllä näillä neuvoilla pitäisi päästä työpaikasta ulos ihan siististi ;)

• ylipäänsä

On monta alaa, joissa tes määrittelee, että irtisanominen (puolin ja toisin) on tehtävä kirjallisesti. (esim. kaupan tes)

Koeaika; kun koeaika on sovittu, on työsopimus mahdollista purkaa ns. välittömästi. Toki tätä välittömästi on viisasta katsoa edes niin väljästi, että antaa esimiehelle paperin aamulla ja tekee työpäivän loppuun.

Jos ei ihan mahdoton duunipaikka ole, ei kannata siltoja polttaa takanaa, koskaan ei tiedä tuleeko sama pomo vastaan jossain paikassa, jonka ihan oikeasti haluat...

Koeaikana purku; Jos joku kysyy syytä, kannattaa sanoa, että työ ei ollut sinulle sopiva. Nimittäin, vaikka yleisesti ajatellaan, että koeaikana voi purkaa miten vaan, niin laillisesti se ei ole näin. Esim. parempi palkka toisessa firmassa ei ole koeaikanakaan työsuhteen purun laillinen peruste. (tästä on olemassa ihan oikeuden päätös).

Harvemmin käytetty, mutta kyllä työntekijäkin on velvoitettu korvauksiin, jos oikeus katsoo, että työntekijä on tehnyt työsopimuksen ja koeaikana etsii samalla muita,esim. paremmin palkattua työtä. Tässä on laillisesti kyseessä ns. työnantajan erehdyttäminen.

Minkä taakseen jättää, sen voi edestään löytää...

• neppari
        ylipäänsä kirjoitti:

On monta alaa, joissa tes määrittelee, että irtisanominen (puolin ja toisin) on tehtävä kirjallisesti. (esim. kaupan tes)

Koeaika; kun koeaika on sovittu, on työsopimus mahdollista purkaa ns. välittömästi. Toki tätä välittömästi on viisasta katsoa edes niin väljästi, että antaa esimiehelle paperin aamulla ja tekee työpäivän loppuun.

Jos ei ihan mahdoton duunipaikka ole, ei kannata siltoja polttaa takanaa, koskaan ei tiedä tuleeko sama pomo vastaan jossain paikassa, jonka ihan oikeasti haluat...

Koeaikana purku; Jos joku kysyy syytä, kannattaa sanoa, että työ ei ollut sinulle sopiva. Nimittäin, vaikka yleisesti ajatellaan, että koeaikana voi purkaa miten vaan, niin laillisesti se ei ole näin. Esim. parempi palkka toisessa firmassa ei ole koeaikanakaan työsuhteen purun laillinen peruste. (tästä on olemassa ihan oikeuden päätös).

Harvemmin käytetty, mutta kyllä työntekijäkin on velvoitettu korvauksiin, jos oikeus katsoo, että työntekijä on tehnyt työsopimuksen ja koeaikana etsii samalla muita,esim. paremmin palkattua työtä. Tässä on laillisesti kyseessä ns. työnantajan erehdyttäminen.

Minkä taakseen jättää, sen voi edestään löytää...

Auttakaa avutonta!

Siis, aloitin työpaikassani ( lähikaupassa ) kesäkuun toinen päivä. Työpaikka on aivan mahtava, samoin työkaverit, MUTTA...

Minun pitäisi lopettaa työt heinäkuun 11 päivä eräästä syystä, mitä en voi/halua kertoa. Mitä teen?
        EN ole edes allekirjoittanut työsopimusta...! tai en tiedä onko minulla joku koeaika tms. Haastatteluun mennessäni täytin jotain lappua mutta siinä ei ollut mitään työsopimukseen liittyvää.

1. Onko minulla joku koeaika vai ei?
        2. Miten voin irtisanoa itseni niin etten polta siltoja takanani tai loukkaa ketään?
        3. Kirjallinen vai suullinen?
        4. Voinko irtisanoa itseni tyyliin perjantaina ja sanoa että en tule enää ikinä töihin vaikka vuoroja olisi vielä jäljellä..?

Ottaa päähän koska haluaisin jatkaa kyseisessä paikassa mutta en vaan voi :( !!!

• pomolta
        neppari kirjoitti:

Auttakaa avutonta!

Siis, aloitin työpaikassani ( lähikaupassa ) kesäkuun toinen päivä. Työpaikka on aivan mahtava, samoin työkaverit, MUTTA...

Minun pitäisi lopettaa työt heinäkuun 11 päivä eräästä syystä, mitä en voi/halua kertoa. Mitä teen?
        EN ole edes allekirjoittanut työsopimusta...! tai en tiedä onko minulla joku koeaika tms. Haastatteluun mennessäni täytin jotain lappua mutta siinä ei ollut mitään työsopimukseen liittyvää.

2. Miten voin irtisanoa itseni niin etten polta siltoja takanani tai loukkaa ketään?
        4. Voinko irtisanoa itseni tyyliin perjantaina ja sanoa että en tule enää ikinä töihin vaikka vuoroja olisi vielä jäljellä..?

Ottaa päähän koska haluaisin jatkaa kyseisessä paikassa mutta en vaan voi :( !!!

mutta älä vaan saano perjantaina ettet tuu maanantaina. Raivostunut pomo järjestää sulle jatkossa hankaluuksia. Jos et oikeeta syytä halua sanoa, keksi joku fiksumpi, jota ei valheeksi voi todistaa.

• kesäkuun lopussa
        neppari kirjoitti:

Auttakaa avutonta!

Sinähän voit irtisanoa itsesi kahden viikon irtisanomisajalla. Tee se kirjallisesti.

Kun irtisanoudut, työantajallasi on aikaa sopeutua lähtöösi etkä polta siltoja takanasi.

• tuottoisampiin hommiin vaih...
        kesäkuun lopussa kirjoitti:

Sinähän voit irtisanoa itsesi kahden viikon irtisanomisajalla. Tee se kirjallisesti.

Kun irtisanoudut, työantajallasi on aikaa sopeutua lähtöösi etkä polta siltoja takanasi.

Hei, minulla on juuri tuo ongelma, että minun täytyisi purkaa sopimus siitä syystä, että sain nykyisen pienituntisen työsopimukseni sijaan täyspäiväisen työn - ihan taloudellisista syistä lähden, vaikka kiva työpaikka onkin, sillä en oikein elä nykyisellä palkallani. (Ah ja voi, pitäisin saunapalvista lauantaimakkaran sijaan leivän päällä ja olisi kiva, ettei 3vrk palkkapäivän jälkeen tarvitsisi aina istua sossun luukulla rahaa ruinaamassa, kun koko palkka on mennyt erääntyviin laskuihin...)

Nyt alkoi pelottaa tuo, etten saakaan lähteä ko. syystä. Lupasin aloittaa 10 vrk päästä uudessa duunissani, joten siihen mennessä on jollain ilveellä pakko purkaa työsopimus... Olisin toki voinut ilmoittaa asiasta jo 4 päivää takaperin, mutten ollut tietoinen siitä, että koeajallakin olisi tällainen irtisanomisaika. Suunnitelmani oli ilmoitella maanantaina pomolle, että voin olla vielä tämän viikon töissä, jos tarvis ja että siirryn ensiviikosta eteenpäin muihin työtehtäviin... Näin on näemmä kuitenkin laitonta toimia - mistä en ollut tietoinen, eikä kukaan tuttukaan osannut asiassa valistaa.

Ovatko esim. taloudelliset syyt (se fakta, etten nykyisen työnantajan tarjoamilla tulomahdollisuuksilla elä) hyväksyttävä peruste lopettamiseeni vai pitääkö minun ihan oikeasti säveltää joku muu syy lopettamiseeni? Mitä neuvoisitte tekemään?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      111
      3317
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      49
      1213
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1182
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      56
      1147
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1072
    6. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      60
      1027
    7. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      27
      930
    8. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      888
    9. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      877
    10. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      872
    Aihe