http://www.aamulehti.fi/uutiset/ulkomaat/88943.shtml
Hikottelu alkaa kun aivosi luulevat sinun olevan kala.
Mielenkiintoinen näkemys evoluutiprofessorilta.
Minulla on hikka - olen siis kala
44
9800
Vastaukset
- .,..,.,
kyllä se tiedettiin jo aikoja sitten.
- köyrr...
ahvena, kyll mull köyry hartiat on mut en mää mikkä ahvena oo!
- kidukset_ja_kiiski
Ei hassummin ajateltu... Jos tuota oikein miettii niin sellainenhan se refleksi kieltämättä on. Aivot jos tunnistavat veden valuvan kurkkua pitkin juuri "aivoille sopimattomalla hetkellä" (jolloin aivoista paukahtaa esille joku esihistoriallinen efekti:) yrittää alkaa pumpata nestettä ulos "kiduksista". Hikkahan on hieman sellainen kouristeleva tunne tuossa rintalastan yläpuolella joten jos menemme lattialle mahalleen ja kuvittelisimme olevan KALA niin kidukset sijaitsisivat jotakuinkin niillä paikkeilla missä hikka "tuntuu". On ne Proffessoorit vaan ihmemiehiä :D
- kolibazilli
syntyy siitä kun aivosi luulevat sinun olevan kolibakteeri.Semmonen josta kaikki maailman elämä sai alkunsa joskus 4,5 miljardia vuotta sitten.
- Raivolla
kolibazilli kirjoitti:
syntyy siitä kun aivosi luulevat sinun olevan kolibakteeri.Semmonen josta kaikki maailman elämä sai alkunsa joskus 4,5 miljardia vuotta sitten.
Sinne puuhun olisi jäätykin,ellei marssilaiset olisi jalostanut meitä.
- Ella-97
Raivolla kirjoitti:
Sinne puuhun olisi jäätykin,ellei marssilaiset olisi jalostanut meitä.
Eivätkö aivojen viestejä ihminen ajattele, koska jos aivot lähettävät tehtävän nostaa käden ylös, niin myös tapahtuu. Ja ihmisethän ajattelevat omaa unelma taloa, aivoilla. Ymmärrättekö? Ihmiset miettivät sit' mitä aivojen tietoiskuissa on, eli emmekö me ennen hikkaa ajattele "Minä olen kala". Voihan se tietenkin olla tottakin, mutta...
- Gonamies
Ella-97 kirjoitti:
Eivätkö aivojen viestejä ihminen ajattele, koska jos aivot lähettävät tehtävän nostaa käden ylös, niin myös tapahtuu. Ja ihmisethän ajattelevat omaa unelma taloa, aivoilla. Ymmärrättekö? Ihmiset miettivät sit' mitä aivojen tietoiskuissa on, eli emmekö me ennen hikkaa ajattele "Minä olen kala". Voihan se tietenkin olla tottakin, mutta...
Suurin osa toimistamme ei ole tietoisen ajattelun seurausta. Joutuuko joku esimerkiksi käskyttämään sydäntään pumppaamiseen? Entä voiko sydämen pysäyttää tietoisesti ajatuksen voimalla?
Entäs hengitys? Voit toki pidätellähengitystäsi tiettyyn pisteeseen, mutta viimeistään kun taju lähtee, hengitys alkaa taas kulkea.
Entä aineenvaihdunta? Ei minun ainakaan tarvitse ohjailla ruoan sulamista, ravinteiden hakeutumista kehoon, kuona-aineiden poistoa, ruumiinlämmön ylläpitoa jne. - Tarmo-setä
Ella-97 kirjoitti:
Ajatteletko hengittäväsi keuhkoillasi?
- Your.shadow
Ella-97 kirjoitti:
Etkö tiedä, että kaikki aivojen toiminta ei tapahdu tietoisesti? Kai olet kuullut alitajunnasta. Huomaatko itse jatkuvasti käskeväsi sydäntäsi pumppaamaan verta? Et. Aivosi tekevät sen itsestään, silloinkin, kun nukut. Sydän ei toimisi ilman aivoja.
- Deah
Nyt en enää voi hikotellessani muuta ajatellakkaan yököttelemättä.. minulla raukalla on vielä hikka karmean usein :/
- huihduh
Yksi mies jossain ulkomailla tykkäs uimisesta niin kovasti että sille alko kasvaa kidukset uudestaan.
Ihoki alko muuttua semmoseksi suomumaiseksi.
- Olen valas, en kala
kokonaisuudessaan luulisi minun olevan kala, en kirjoittaisi tätä. Taitaa kyse sittenkin olla vain aivojen osasta?
- apina
Ihmisellä on useita rudimentteja, eli jäänteitä aiemmilta kehitysvaiheilta. Esimerkiksi umpilisäke ja joillakin vielä toimintakykyiset korvanliikuttajalihakset. Mikseipä tuo kidusrefleksikin voisi olla mahdollista. Ei ihmiset paljoakaan kalaa kummoisempia ole sikiövaiheen alkupuolella.
- On tainut
On tainut proffa lukea liikaa satuja vai kuvitteleeko hän itse olevansa kala? Minä en ole kala muuten kuin horoskoopiltani vaikka hikka välillä iskeekin.
Tämän täytyy olla myöhässä oleva aprilli pila.- teoriaan.
Kun ihminen piereskelee niin hän varmaan kuvittelee olevansa sika. HAH HAH HAH.
Turpa tukkoon.
Tämä viesti on yhtä asiallinen kuin omasi.
En minäkään tuohon usko.
Vai mitä ajattelit tehdä?
Kirjoita runo siitä, jos kerta nakertaa noin paljo.
Ja tämä ei TODELLAKAAN ole typerintä mitä olet ikinä kuullut.
Onko tämä typerämpää kuin sanoa että maa on litteä? Ei OLE.- lukinaattori
et taida osaa lukea. Eihän kyse ollut siitä mitä ihminen on nyt.
- minä-
No luuletko ite tietäväs paremmin? Onko sinun mielestä kenties ihmiset ollu aina tällaisia? Ollaan vaan ilmestytty jostain ja heti on ollu läppäri toisessa ja kännykkä toisessa kädessä. No ehkä ei. Mieti. Jostain sitä on vaan kehitytty. Mee kauppaan ja osta vaikka tieteen kuvalehti niin sivistyt.
- kevät suolla
joka on täysin veden alla?
- ja hikka
Ilmankos kännissä aina hikottaakin...
Toisaalta, taidan olla kännikala- muuten vain
vähän offtopic mutta ruutana on kännikala. sen elimistö tuottaa alkoholia että se kestää talvisin paremmin kylmää. että varmaan siitä tuo kännikala sanonta on lähtenyt.
- sellasta
Onkohan kukaan ajatellut jos kyse oilisi vain niin yksinkertaisesta asiasta kuin kehon tavasta avata hengitystie/nielu jos sinne jää jumiin ruokaa. Hikkahan tulee usein kun ahmii liian nopeasti ja lähtee kun saa rauhallisesti hengitettyä.
- on taas jutut
No niin urpot. Kauan aikaa on jo tiedetty että hikki tulee kun pallea yrittää korjaata väliaikaista hapenpuutetta.. Kroppa siis vaatii happea ja lihakset alkaa sitä tahdosta riippumatta järkätä kitusiin..
- mmm
on taas jutut kirjoitti:
No niin urpot. Kauan aikaa on jo tiedetty että hikki tulee kun pallea yrittää korjaata väliaikaista hapenpuutetta.. Kroppa siis vaatii happea ja lihakset alkaa sitä tahdosta riippumatta järkätä kitusiin..
en nyt ole asiantuntija, mutta eikö tuossa uutisessa sanottu ettei hikasta ole elimistölle hyötyä. ja on ajateltu että ehkä se on joskus ollut kalalla juuri tätä tarkoitusta varten ja ei ole evoluutiossa lähtenyt. ja edellistä edelliselle viestille, että ei se hikka pelkästään ruokailu tilanteissa tule. mä ainakin saan usein hikan, enkä oo läheskään aina juuri syönyt.
- sellasta
mmm kirjoitti:
en nyt ole asiantuntija, mutta eikö tuossa uutisessa sanottu ettei hikasta ole elimistölle hyötyä. ja on ajateltu että ehkä se on joskus ollut kalalla juuri tätä tarkoitusta varten ja ei ole evoluutiossa lähtenyt. ja edellistä edelliselle viestille, että ei se hikka pelkästään ruokailu tilanteissa tule. mä ainakin saan usein hikan, enkä oo läheskään aina juuri syönyt.
juu, en meinannutkaan että aina juuri safkaamisesta.. mutta siis hapenpuutteesta. ja mihis sellasta rankkaa nykimisti kuin hikka muuhun tarvis kuin hengitysteiden putsaamiseen.
ite olen tota vähän kokeillut ja hikka tulee aina kun vetelen safkaa ilman että hengitän välissä.. esim kuivaa leipää tms. juomatta vettä. pois se ainakin tuntuu lähtevän syvään hengittämällä.. toimii pomminvarmasti, toisin kun nää kaikki ihme hikantappokeinot.
eikös se ole aika yleistä että ahmimisesta tulee hikka?
jotenkin tuo kala läppä kuulostaa hieman turhan kaukaa haetulta, vaikka sanotaanhan sitä että ihmisellä on kidukset kohdussa alkuvaiheessa. tai jotkut kiduksen tapaiset.
jokatapauksessa, on se hikka jännittävä asia... - itsekin..
sellasta kirjoitti:
juu, en meinannutkaan että aina juuri safkaamisesta.. mutta siis hapenpuutteesta. ja mihis sellasta rankkaa nykimisti kuin hikka muuhun tarvis kuin hengitysteiden putsaamiseen.
ite olen tota vähän kokeillut ja hikka tulee aina kun vetelen safkaa ilman että hengitän välissä.. esim kuivaa leipää tms. juomatta vettä. pois se ainakin tuntuu lähtevän syvään hengittämällä.. toimii pomminvarmasti, toisin kun nää kaikki ihme hikantappokeinot.
jotenkin tuo kala läppä kuulostaa hieman turhan kaukaa haetulta, vaikka sanotaanhan sitä että ihmisellä on kidukset kohdussa alkuvaiheessa. tai jotkut kiduksen tapaiset.
jokatapauksessa, on se hikka jännittävä asia...sanoit sen, mitä sinulle yritettiin selittää:
"hikka tulee aina kun vetelen safkaa ilman että hengitän välissä.. esim kuivaa leipää tms. juomatta vettä. pois se ainakin tuntuu lähtevän syvään hengittämällä..eikös se ole aika yleistä että ahmimisesta tulee hikka?"
Eli lue itse tekstisi uudelleen, eikös siihen hikkaan siis sinullakin ole oikea syy juuri se, että hikka tulee hapenpuutteesta, ei suoranaisesti ruoasta, vaan siitä, että kun ahmit, olet hengittämättä. Ja miksi silloin tarvitsisi PUTSATA mitään hengitysteitä, kun eihän siellä ole mitään putsattavaa? Siihen tarkoitukseen on jo olemassa yskä. - onhan...
sellasta kirjoitti:
jokatapauksessa, on se hikka jännittävä asia...ihmmisellä muitakin ruumiin ja elinten osia jotka on jäänteitä...häntäluu joka vaikutti tasapainoon ja ihmisen nousussa ylös kävelemään (sehän on kaikilla liskoillakin)ja umpisuoli ymmärtääkseni jos ihminen söi jotakin sopimatonta annettiin mahdollisuus vielä kerran syödä jotakin muuta ja kulmakarvat kun estäneet ettei hiki leviä silmiin kun kädet olleet muussa työssä...kai nitä on muitakin tuli nämä päällimmäisenä mieleen...;)
- nyt.
proffa päätteli,että ihminen olisi kalasta kehittynyt?Ja hikka johtuisi kiduksista?Aika kaukaa haetulta kyllä tuo teoria vaikuttaa.
- .............
Evoluutioteoria on yhtä huuhaata kuin luomisteoriat jne. Jos evoluutio olisi olemassa niin miksi ihminen ei sopeudu edes auriinkoon vaan nahka palaa. Ja miksi eläinlajit kuolevat pois yksi toisensa jälkeen eivätkä sopeudu kuten evoluution mukaan pitäisi tapahtua. Jotkin eläinlajit on saatana käyny vaikka mitkä muodonmuutokset, ihminen kalsta apinaan ja nykytilaan ja sitten krokotiilit ei kuulemma ole muuttuneet paskaakaan. Huuhaata koko evoluutio.
Vittu mitä paskaa. Miksi ihmisellä on kynnet, varmaan peruja kun oltiin lintuja?- sinä
Sankari sitten kuvittelet että tänne ollaan tultu? Ai ollaan aina oltu tälläsii, yhtä viisaita ihmisiä koko maailman kaikkeuden ajan (100v sitten ollu ees sähköjä missään, ei oo montaa tuhatta vuotta ku osattu ees kirjottaa, eikä varmaan montaa tonnia tarvii lisätä niin liekkö osattu ees puhua. Kyllä se kehitys näkyy).
Tottakai osa eläinlajeista kuolee pois kun ei sopeudu, siihenhän perustuu koko evoluutio, heikompi kuolee ja vahvempi selviää. Ihminen sopeutuu siihen auringon poltteeseen siten että pistää paidan päälle tai pysyttelee varjossa, joku apina joka ei sitä tajua lopulta kuolee.
Krokotiili on polveutunut dinosauruksesta, jonka nimeä en kylläkään muista, mutta tän voit tarkistaa mistä vaan. Aikoja sitten se oli paljon suurempi, mutta on kehittynyt pienemmäksi. Se ei aina ole ollut tuollainen. - ...
"Jos evoluutio olisi olemassa niin miksi ihminen ei sopeudu edes auriinkoon vaan nahka palaa."
Eivän ihmiset joilla on "tummempi" pigmentti iholla pala helposti tai ollenkaan verrattuna "albiino" suomalaisiin.
"ja sitten krokotiilit ei kuulemma ole muuttuneet paskaakaan"
Krokotiilit eivät ole muuttuneet, koska ympäristö ei ole aiheuttanut sille syytä. Ne vaan ovat niin sopeutuva eläinlaji.
" Miksi ihmisellä on kynnet, varmaan peruja kun oltiin lintuja?"
Onhan muilla kuin linnuilla tai ihmisillä kynnet, kynnet nimittäin suojaavat sormien ja varpaiden päitä. - Mieluusti !
Ihmisellä on kynnet sen takia että kaupassa voidaan myydä ihmisille kynsileikkureita, pitäs olla ihan selkee juttu ja sitä evoluutiota niin tota mistäs sitä vois ostaa oliko se nyt evotution joku auto malli vai mikä se nyt oli ?
- Reinkarnaatio vai evoluutio ?
sinä kirjoitti:
Sankari sitten kuvittelet että tänne ollaan tultu? Ai ollaan aina oltu tälläsii, yhtä viisaita ihmisiä koko maailman kaikkeuden ajan (100v sitten ollu ees sähköjä missään, ei oo montaa tuhatta vuotta ku osattu ees kirjottaa, eikä varmaan montaa tonnia tarvii lisätä niin liekkö osattu ees puhua. Kyllä se kehitys näkyy).
Tottakai osa eläinlajeista kuolee pois kun ei sopeudu, siihenhän perustuu koko evoluutio, heikompi kuolee ja vahvempi selviää. Ihminen sopeutuu siihen auringon poltteeseen siten että pistää paidan päälle tai pysyttelee varjossa, joku apina joka ei sitä tajua lopulta kuolee.
Krokotiili on polveutunut dinosauruksesta, jonka nimeä en kylläkään muista, mutta tän voit tarkistaa mistä vaan. Aikoja sitten se oli paljon suurempi, mutta on kehittynyt pienemmäksi. Se ei aina ole ollut tuollainen.Mä oon ollu Dinosaurus 10000 MIljoonaa vuotta sitten ja sitten mä syntyä uudestaan Haukikalaksi 2000 miljoonaa vuoden kohdalla ja sitten 550 miljoonaa vuoden kohdalla olin muistaakseni Koivupuu ja sitte olis hiljasta 2-3 miljoonaa vuotta ja sitte mä syntyä ihmiseksi Ja se on parasta aikaa se.
- minä-
Mieluusti ! kirjoitti:
Ihmisellä on kynnet sen takia että kaupassa voidaan myydä ihmisille kynsileikkureita, pitäs olla ihan selkee juttu ja sitä evoluutiota niin tota mistäs sitä vois ostaa oliko se nyt evotution joku auto malli vai mikä se nyt oli ?
minun mielestä evoluutioita kasvaa afrikan sademetsissä ja se on punainen ja sitä voi syödä.
olen kala-allergikko ja minulla on hikka useasti :'D
Mielenkiintoista, aivoni siis luulevat joskus että olen kala, ja immuunijärjestelmäni ei hyväksy kalaa kehossani :'D Onneksi tästä ei ole kohtausta tullut siis hikasta!- vähän oppimaan
Allergia ja aivojen lähettämät toiminnot ovat ihan eriasia. Voi voi kyllä järki on harvinainen asia jollakin
- killerbhon
paljon mielipiteitä tullut tähän keskusteluun...
voihan tuo tottakin olla. kuka tietää?
en usko että aivot käskevät olemaan kala, vaan toimivat vain niinkuin siinä tilanteessa on luonnollisinta.
haukkoa henkeä että olo paranisi.
(uskon silti enemmän siihen että pallea ei vain saa tarpeeksi happea...=) - maketsu
Jossain kohdassa mahan ja kaulan välillä on hermopiste joka säätelee nielussa käytettäviä lihaksia. Varmaan kurkkutorven tietämillä. Se about mistä tulee oksennus refleksi.
Tässä kohdassa on jotain limaista ja on takertunut kiinni siihen.
Se saa hikottelee
Järkevämpää en tähän hätään keksinyt.
tutkikoot joku sen ja tehkööt väitöskirjan'
Sen ajan kasvattelen kiduksia kaapissa joka on täytetty vedellä - naurataa
Jep. Naurettiinhan Darwinille aikoinaan että ihminen on periytynyt apinasta. Sitäpaitsi kysessä oli sentään teoria. Sitä paitsi ihmisen alkio vaiheessa ihmisellä on viellä alkeelliset kidukset, jotka sitten kehittyvät keuhkoiksi. Joten miksi ei. Kyllähän tämä evoluutioteoria raamatun "tarinat" peittoaa. Menkää kouluun jos luonnonvalinta jne ole halussa!
- Kemisti1977
Itse kemistinä ja biokemiaa lukeneenä voin sanoa, että evoluutioteoria on samalla tasolla kuin Raamatun luomiskertomus. Totta vain sille joka uskoo. Nykyään on siis vallalla tämä aikuisten iltasatu, evoluutioteoria. Sitä paitsi ei ihmisellä ole mitään kiduksia sikiövaiheessaan!
Raamattu on sitä paitsi osoittautunut yhä historiallisemmaksi mitä enemmän sitä on tutkittu. Pontius Pilatus, Jeesus itsekin, Kaifas Ylipappi, Kuningas Daavid jne jne ovat todellisia historiallisia henkilöitä! Sen on argeologia varmistanut. Raamatun yksityiskohdat ovat päätähuimaavan tarkkoja. Siiloan ja Betesdan lammikot on löydetty..huh mitä faktaa! Antaa hyvän syyn uskoa myös tarinoiden historiallisuuteen, kun kerran paikatkin ovat historiallisen tarkkoja ja faktaa.
Kohta Jeesus tulee. Oletko valmis?
Kemisti1977
- vastaaja x
Eläväinen ruumis ei pysty vastustamaan
määräämättömässä aikajanassa olevaa
materiaalisen eläväisen sielun tahtoa,
joka haluaa kertoa eläväiselle jotain
mahdollisista aiemmissa elämissään
vietetyistä vastaavuudellisista
hetkistä. - myös eläimiin?
Niin siis, päteekö tuo teoria sitten myös eläinten nikotteluun. Ovatko nekin siis olleet kaikki kaloja joskus aikojen alussa. Itse en kovinkaan tuohon teoriaan usko.
- Nimetön
Luonnontieteilijänä tämä teoria on minusta ihan looginen.
Sellainen pointti vielä, että pienet vauvat hikottelevat hyvin usein ja sikiötkin äidin vatsassa. Hermosto kun ei ole vielä kunnolla kehittynyt.- taitaakin
olla tikapuuhermosto
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1202091
- 1571984
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h281946Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue141202- 51997
- 85946
Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."
Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To23875- 114834
Minä tunnen sinut
Ja mitä enemmän sinua opin tuntemaan, niin sitä enemmän sinusta pidän. Aivan kaikessa näen hyvän. Upean, vahvan, täydell50811Mihin olet kadonnut kaivattuni?
Mulla on niin ikävä sua että järki lähtee😔 Pakoilit, pakoilet vieläkin ja nyt susta ei näy merkkiäkään. Tätä päivää oon33789