harkinnassa suomenlapinkoira

niina nöttönen

Mietin koiran hankintaa, ja haluaisin koiran, joka viihtyy myös ulkona. Osittain minun allergiani takia, osittain asuntomme pienuuden takia. Meillä on myös 10kk vanha poika, joten lapsien kanssa toimeen tuleminen on ehdoton juttu. Haluaisin harrastaa koiran kanssa ehkä agilityä ja perus kävelyä, mahdollisesti pyöräilyä myös. Mutta jos suomenlapinkoiran ottaisin, pelkään että koira on liian "minussa kiinni", haluaisin että koira viihtyisi myös omissa oloissaan välillä, eikä pyörisi jaloissa kokoajan. Asumme paritalossa, joten pihaa on kiitettävästi, johon voisi hyvin häkin rakentaa koppeineen.

Aluksi ajattelin huskyä, mutta koska ne tarvitsevat niin paljon lajitoveriensa seuraa, ei se olekaan sopiva, en halua useampaa koiraa kuin yhden. Sitten tuli mieleeni tämä ihana pörröturkki-rotu, mutta onko tästä rodusta myös itsenäiseen oleskeluun. Tyhjän räksytystä myös pelkään, kaikkialla sanotaan että se on koulutuskysymys, mutta miten koira sitten koulutetaan hiljaiseksi?

4

734

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

Lapinkoira sopii kyllä turkkinsa puolesta ulkokoiraksi, mutta on hyvin seurallinen koira ja haluaa katsella kokoajan mitä sen lauma touhuaa. jos siis haluatte koiran ulos, älkää ottako lapinkoiraa

• aloittaja

no niin mä vähän pelkäsinkin.... Onko sitten ehdotuksia mikä rotu olisi sopivampi? Jonka kanssa siis voisi harrastaa jonkin verran, mutta joka viihtyisi myös "yksikseen".

• Kokemuksia kuullut ja nähnyt
        aloittaja kirjoitti:

no niin mä vähän pelkäsinkin.... Onko sitten ehdotuksia mikä rotu olisi sopivampi? Jonka kanssa siis voisi harrastaa jonkin verran, mutta joka viihtyisi myös "yksikseen".

Jos tarkoitat että koira asuisi koko ajan ulkona, otettaessa häkistä ulos vain lenkille ja harkkoihin mennessä, siinä tapauksessa vastaus on että mikään koira ei ansaitse sellaista elämää. Kun en ole varma, jos tarkoitat että voiko koiraa pitää muutaman tunnin päivässä reilun kokoisessa ja susiltä varmassa ulkotarhassa mikäli sää on sopiva, ihmisten ollessa töissä, tottakai sitä voi siellä keskellä päivää pitää. Lappalainen mielellään kuitenkin tahtoo erittäin seurallisena ja ihmislaumansa paimentamiseen motivoituneena oleskella siellä missä nekin silloin kun "ne" ovat kotona. Se ei tyypillisesti ole jalan alla, mutta tahtoo olla paikalla, mukana ja seuraamassa makuulta. Kokea olevansa perheenjäsen. Paimentaa perhettään makuulle ja asettua puhaisten sitten turvaamaan perhettään "pääihmistensä" makuuhuoneen ovelle. Täystyypillinen tapaus: lauma yöksi koottuna "luolaan" ja laskettuna, tallessa, eivät mene enää minnekään ennen aamua ;)

Sitten tämä toinen asia.
        Koira-allergian rajoittaessa elämää aikuiselle kuuluu vastuu ja kyky ymmärtää ja hyväksyä elämän tosiasiat. Kaikille ei sovi koira, kaikkien ei tarvitse ja sovi sitä edes saada. Ihmisillä on elämässä rajoitteita. Se pitää hyväksyä aikuisen, vaikka omia mielitekoja olisi millaisia tai lapsi miten kärttäisi koiraa. Muunlaisen ihmisen käteen koirakaan ylipäätään ei sovi missään tilanteessa. Sinun on ajateltava lastasi ensisijassa, ja koira-allergiseen perheeseen koira ei sovi. Aikuiset voivat tietysti höpsiä ja tehdä itsensä suhteen mitä tahtovat, mutta ei todellakaan lapsen suhteen. Tiedän netissä kerrottavan vaikka ja millaisia stooreja "miten meilläkin on koira-allergia ja koira silti" mutta se kertoo vain siitä ihmisen epäkypsyydestä ja modernin ihmislajin kykenemättömyydestä hyväksyä sitä, ettei elämässä voi eikä edes pidä saada aivan kaikkea mitä mieli voisi tehdä. Kukaan ei ole sellaiselle ihmiselle sanonut tarpeeksi lapsena ja nuorena "ei" ja asettanut joskus rajoja kaiken halutun saamiselle. Turhautuminen tekee sielulle ja henkiselle kehitykselle hyvää, vaikkakin joskus kipeää.

Mieti mikä järki tuossa on.

Muistan yhdenkin tapauksen kun lapsen allergian vuoksi lappalaiskoira rivitalossa sijoitettiin takapihalle "häkkiin asumaan". Koitti ensimmäinen vuodenvaihde. Koira traumatisoitui paukutuksesta ja siitä tuli ääniarka, paukkuarka, ja alkoi räkyttää tavattomasti kaikkea mahdollista ja mahdotonta ulkona. Sitä ei voitu naapurien vuoksi pitää enää ulkokoirana, ja sisälle ottaminen sitä ei ollut _lapsen_allergian_vuoksi_.

Koiralle tuli uusi koti, miltä olisi vältytty, mikäli ostajat eivät olisi tahtoneet koiraa koira-allergiseen perheeseen ja mikäli kasvattajassa olisi ollut ihmistä kieltäytymään moiseen paikkaan myymisestä.

Eli paljon lapsellekin itkua ja pahaa mieltä aikuisista puhumattakaan. Tällainen on parasta välttää realiteetit tunnustamalla.

En sano mollatakseni, vaan siksi, ettei teillä kävisi näin.

• aloittaja
        Kokemuksia kuullut ja nähnyt kirjoitti:

Jos tarkoitat että koira asuisi koko ajan ulkona, otettaessa häkistä ulos vain lenkille ja harkkoihin mennessä, siinä tapauksessa vastaus on että mikään koira ei ansaitse sellaista elämää. Kun en ole varma, jos tarkoitat että voiko koiraa pitää muutaman tunnin päivässä reilun kokoisessa ja susiltä varmassa ulkotarhassa mikäli sää on sopiva, ihmisten ollessa töissä, tottakai sitä voi siellä keskellä päivää pitää. Lappalainen mielellään kuitenkin tahtoo erittäin seurallisena ja ihmislaumansa paimentamiseen motivoituneena oleskella siellä missä nekin silloin kun "ne" ovat kotona. Se ei tyypillisesti ole jalan alla, mutta tahtoo olla paikalla, mukana ja seuraamassa makuulta. Kokea olevansa perheenjäsen. Paimentaa perhettään makuulle ja asettua puhaisten sitten turvaamaan perhettään "pääihmistensä" makuuhuoneen ovelle. Täystyypillinen tapaus: lauma yöksi koottuna "luolaan" ja laskettuna, tallessa, eivät mene enää minnekään ennen aamua ;)

Sitten tämä toinen asia.
        Koira-allergian rajoittaessa elämää aikuiselle kuuluu vastuu ja kyky ymmärtää ja hyväksyä elämän tosiasiat. Kaikille ei sovi koira, kaikkien ei tarvitse ja sovi sitä edes saada. Ihmisillä on elämässä rajoitteita. Se pitää hyväksyä aikuisen, vaikka omia mielitekoja olisi millaisia tai lapsi miten kärttäisi koiraa. Muunlaisen ihmisen käteen koirakaan ylipäätään ei sovi missään tilanteessa. Sinun on ajateltava lastasi ensisijassa, ja koira-allergiseen perheeseen koira ei sovi. Aikuiset voivat tietysti höpsiä ja tehdä itsensä suhteen mitä tahtovat, mutta ei todellakaan lapsen suhteen. Tiedän netissä kerrottavan vaikka ja millaisia stooreja "miten meilläkin on koira-allergia ja koira silti" mutta se kertoo vain siitä ihmisen epäkypsyydestä ja modernin ihmislajin kykenemättömyydestä hyväksyä sitä, ettei elämässä voi eikä edes pidä saada aivan kaikkea mitä mieli voisi tehdä. Kukaan ei ole sellaiselle ihmiselle sanonut tarpeeksi lapsena ja nuorena "ei" ja asettanut joskus rajoja kaiken halutun saamiselle. Turhautuminen tekee sielulle ja henkiselle kehitykselle hyvää, vaikkakin joskus kipeää.

Mieti mikä järki tuossa on.

Muistan yhdenkin tapauksen kun lapsen allergian vuoksi lappalaiskoira rivitalossa sijoitettiin takapihalle "häkkiin asumaan". Koitti ensimmäinen vuodenvaihde. Koira traumatisoitui paukutuksesta ja siitä tuli ääniarka, paukkuarka, ja alkoi räkyttää tavattomasti kaikkea mahdollista ja mahdotonta ulkona. Sitä ei voitu naapurien vuoksi pitää enää ulkokoirana, ja sisälle ottaminen sitä ei ollut _lapsen_allergian_vuoksi_.

Koiralle tuli uusi koti, miltä olisi vältytty, mikäli ostajat eivät olisi tahtoneet koiraa koira-allergiseen perheeseen ja mikäli kasvattajassa olisi ollut ihmistä kieltäytymään moiseen paikkaan myymisestä.

Eli paljon lapsellekin itkua ja pahaa mieltä aikuisista puhumattakaan. Tällainen on parasta välttää realiteetit tunnustamalla.

En sano mollatakseni, vaan siksi, ettei teillä kävisi näin.

kiitos pitkästä ja "fiksusta" vastauksesta.

Välillä meni vähän metsään, mutta ei se mitn, ymmärrän ettet varmasti saanut minusta kovin tarkkaa kuvaa kirjoitusteni perusteella.

Ensinnäkin, kuten otsikko sanoi harkinnassa suomenlapinkoira, niin voin sanoa että ne harkinnat on harkittu. Ei se ole meille sopiva rotu, nyt kun sain vastauksen että se ei kovin itsenäinen kerran ole.

Tarkotin et koira olis häkissä esim. työpäivän ajan, ja haluaisin et viihtyisi siellä enemmänkin, mut pakosta en halua sitä siellä pitää.Koira saisi olla sisällä ja ulkona miten haluaa, mutta haluaisin et viihtyis myös ulkona erittäin hyvin.Yöt saisi olla sisällä (tai ulkona, jos tahtoo). Mutten haluaisi että se on jaloissa KOKOAJAN. Olen nähnyt epämiellyttävästi käyttäytyviä paimenkoiria, esim ystäväni sheltti on kokoajan ihan hermona! Varsinkin jos olivat esim. meillä kylässä niin ramppasi kokoajan eestaas ja vinkui, ja musta se on rasittavaaa. Mun englanninspringerspanieli oli vieraassakin paikassa tyytyväinen (niin kauan kuin olin paikalla)ja otti rennosti (tutkittuaan kaikki paikat tietty).

Tohon allergia-asiaan... taisit kirjoittaa yleesä kaikille jotka allergisina koirasta haaveilevat. Koska siis meidän perheessähän allerginen olen minä (perheen äiti)eikä lapsi (ainakaan vielä). Ja meillä ei lapsi kärtä koiraa,hän on 10 kk vanha, kuten kerroin jo aiemmin, eli hän ei osaa vielä puhua. Vai tarkoititko että melko varmasti lapsenikin on allerginen, koska minä olen? Eihän niin voi ajatella, tai kukaan kenen lähisuvussa on allergiaa, ei voi pitää koiraa itsekään. Minun allergiani on lievää, ja minulla on ollut aiemminkin koiria (sisäkoiria, joilla ei edes ollut häkkiä), eikä heistä ole luovuttu allergiani takia. Nyt vaan ajattelin että jos olisi mahdollista hankkia koira joka itsessään viihtyisi ulkona, se helpottaisi myös niitä lievempiäkin oireita. Huom, minulla on myös sisäkissa, ja olen kissoille allerginen! Ja huom, harrastan myös ratsastusta, vaikka olen allerginen hevosille(hoidan myös hevosia ja siivoan karsinoita)! Juuri tulin viettämästä viikonloppua mökiltä, jossa mukana oli tanskandoggi, eikä oireita tullut ollenkaan. Tää mun allergiani on vissiin vähän tuulella käyvä. Minä en anna allergian häiritä elämääni, eikä se häiritsekään. Tuskin edes tietäisin olevani allerginen, jos en olisi käynyt testeissä. No joo, tietäisin olevani allerginen jollekkin, mut en tietäis mille, onhan mulla sen verran niitä oireita. TOTTAKAI AJATTELEN LASTANI ENSISIJASSA, ja jos hän olisi allerginen, ei koiraa otettaisi.

Noista netti-jutuista en tiedä, en ole niihin törmännyt, tiedän vain oman elämänkokemuksen perusteella, että allergia voi myös hävitä, mutta se voi myös paheta. Lievä allergisuus ei missään nimessä ole totaali-ei jollekin asialle. Joo, turhautuminen kasvattaa ihmistä, mutta turhautumaan kerkeää muissakin asioissa elämässä. En kyllä koe olevani "epäkypsä ja kykenemätön hyväksymään etten voi saada kaikkea"-kuten allergisia koiranomistajia kuvasit. Meillä koiralle olisi hyvä, harrastava ja rakastava koti tarjolla,en ymmärrä miksi hylkäisin koiran hankinta-ajatuksen, koska olen allerginen; vaikka se ei häiritse minua NIIN paljon että koirasta luopuisin.

Että semmosta.

ps: En koskaan jättäisi koiraa yksin uutenavuotena edes sisälle (enkä ole jättänyt aiempiakaan, suomenpystykorva-pohjanpystykorva sekoituksemme pelkäsi räiskettä ihan tosissaan!), esimerkkiperheesi tais olla hiukan tyhmiä, tai jotain?!

Ja minun mielestä, aina kun lemmikkiä hankkii, niin saa varautua että joskus siitä on myös luovuttava, eli itkua ja pahaa mieltä on mahdollisesti odotettavissa (jos et itse kuole ensin). Se on vaan se hinta mikä siitä ihanasta yhteisestä ajasta on maksettava. Jos ei voi sitä hyväksyä, kannattaa olla ilman lemmikkejä( ja ystäviä, ja partneria...).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      145
      8720
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2529
    3. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      40
      2330
    4. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      28
      2327
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      193
      1802
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      97
      1797
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      22
      1660
    8. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1177
    9. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      28
      1112
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1106
    Aihe