namusetä

tyttö

Telkassa, kun puhutaan parhaillaan tuosta lapsienhyväksikäytöstä, mulle muistui mieleen, että itselläni oli vielä kymmenen vuotiaanakin sellainen käsitys, että "namusetä" tarkoittaa sitä, että joku setä tarjoaa myrkytettyjä karkkeja (en muista mistä tuo käsitys mulle tuli).

Jokatapauksessa teidän vanhempien kannattaisi puhua lapsille oikeilla nimillä asioista, että he todella ymmärtävät mistä on kyse.

Ei lapsi vielä ymmärrä mitä tarkoittaa esim. mukiin menevä ellei sitä tarkemmin hälle selitä!!!

15

5453

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niina :)

On todella tyhmää mennä sanomaan että tuollaisenmiehen lähelle ei saamennä joka on "namusetä" tottkai lapsella tulee ensimmäisenä mieleen setä joka antaa karkkia.
      Ainakin itse luulin pienenä niin kun siitä ensi kerran kuulin.

• iskä

Ei 10-vuotiaalle tarvitse kertoa mitä kaikkea pedofiili tekee tai voi tehdä. Riittää, että lapsi tietää varoa mukaansa houkuttelevia ihmisiä.

Jos lapsi luulee "namusedän" tarkoittavan myrkytettyjä karkkeja tarjoavaa miestä, se riittänee ajamaan asian.

• Viveka

Itsekkin muistan kuulleeni samaisen selityksen, kun kerrottiin ettei kenenkään vieraan ihmisen mukaan saa lähteä. Ja olen tyytyväinen että kuulin juuri kaltaisen selityksen. Luulinhan toki lapsena että haikara tuo lapsia. Lapsen maailmassa asiat täytyy minun mielestä antaa ymmärtää lapsen tasoisesti. Minä en ainakaan aio tulevalle lapselleni kertoa, mikä namusetä todellisuudessa on. Iän karttuessa kyllä. Ja eikö kuitenkin ole pääasia että lapset välttävät kyseisiä ihmisiä? Kaikki aikanaan. Annetaan lasten olla lapsia oma aikansa, varoitetaan kukin omalla tavallaan.

• Niina :)
        Viveka kirjoitti:

Itsekkin muistan kuulleeni samaisen selityksen, kun kerrottiin ettei kenenkään vieraan ihmisen mukaan saa lähteä. Ja olen tyytyväinen että kuulin juuri kaltaisen selityksen. Luulinhan toki lapsena että haikara tuo lapsia. Lapsen maailmassa asiat täytyy minun mielestä antaa ymmärtää lapsen tasoisesti. Minä en ainakaan aio tulevalle lapselleni kertoa, mikä namusetä todellisuudessa on. Iän karttuessa kyllä. Ja eikö kuitenkin ole pääasia että lapset välttävät kyseisiä ihmisiä? Kaikki aikanaan. Annetaan lasten olla lapsia oma aikansa, varoitetaan kukin omalla tavallaan.

Ajatellut kaikkea karmeutta kertoa.
        Ihan sillein että se sopii lapsen korville.
        Ja voin hyvikin käyttää sanaa namusetä, mutta kerron "namusedästä" juuri tuon ettei karkkia saa mennä ottamaan eikä lähteä vieraiden miesten tai naisten matkaan.

• Viveka
        Niina :) kirjoitti:

Ajatellut kaikkea karmeutta kertoa.
        Ihan sillein että se sopii lapsen korville.
        Ja voin hyvikin käyttää sanaa namusetä, mutta kerron "namusedästä" juuri tuon ettei karkkia saa mennä ottamaan eikä lähteä vieraiden miesten tai naisten matkaan.

Lapsille täytyy todellakin puhua kuin lapselle, mennä itse lapsen tasolle ja miettiä, miten lapsi ymmärtäisi parhaiten. En usko että lapsi ymmärtäisi jos kerrottaisiin, miä namusetä todellisuudessa on: mies joka käyttää lapsia seksuaalisesti hyväksi. Siinä tulisi taas uusi kysymys: mitä se tarkoittaa? Ei lapsen tarvitse tietää sen kaltaisia asioita ennen aikojaan, kun lapsi kypsyy, voi puhua jo kypsemmistä asioista, kun voi tietää jo, että lapsi ymmärttä. Lapsi voi kylläkin muistaa kuulemansa, mutta iästä riippuen riippuu myös se, miten asian sisäistää. Itse luulin pitkään namusedän olevan ilkeä setä, joka haluaa lapsille pahaa. Tottahan se on, se kerrotaan vaan niin että lapsi tajuaa pysyä kaukana sellaisista ihmisistä ja vierastamaan heitä. Mikä todellakin on mielestäni tärkeintä!

• goatrivi

kerra ku mä oli pieni juoksi moottoritie yli, koska olin eksyny äidistä, nii tuntemattomalle sedälle itkee sitä kun olin eksynyt äidistä. onneks se ei ollu mikään namusetä, vaa ihan kiva vanha setä mikä auttoi minua etsimään äidi. onneks! millainenkojhan mä oisin jos se olisi ollutki napannu?yh6n

• äityli

... varoitin 7-vuotiaalle tyttärelleni tuhmista sedistä, jotka yrittävät houkutella karkilla tai rahalla pikkutyttöjä ja -poikia auton kyytiin tai jonnekin syrjäiseen paikkaa ja tekevät sitten pahaa.
      Tyttärelleni ei ainakaan vielä kysynyt mitä pahaa ne voi tehdä, mutta silmistä näin että varoitus otettiin edelleen vakavasti.

• Milja

Muistan että äiti puhui karkkeja myrkyttävistä miehistä, onkohan ollut joku oikein kiertävä legenda kun monet tuntuvat tietävän samat sedät? Mutta muistan äitini myöhemmin myös kertoneen samoista karkeista huumeiden yhteydessä ja että tuntemattomat ihmiset saattavat yrittää huumata lapsia.
      Taas oli namusetä pakettiautolla liikenteessä viime viikolla, kaverini kertoi että mies oli yrittänyt saada poikaa autoon mutta tämän kaveri oli purrut miestä käteen ja he olivat päässeet karkuun. Lapsi ei olisi ehkä osannut tehdä niin itse, mutta kertoi äidin sanoneen että saa vaikka purra vierasta jos yrittää pakottaa autoon. Muutenhan sitä tietenkin kielletään lapsia puremasta ihmisiä. Fiksu äiti, fiksu poika.

• kohta äiti

Itselleni oli pienenä kerrottu, että ei saa mennä tuntemattomien autoihin tai ottaa karkkeja vierailta, koska ne muuten kuljettaa johonkin kauas ja koskettelee pepusta ja tekee ikäviä juttuja.

Kyllä meni silloin perille ja varmaan omillekkin lapsilleni kerron samoin, mielestäni kerrottu lapsen tasoisesti eikä kauhean vääristetysti, itse en uhkailisi myrkytetyillä karkeilla, voihan olla että pedofiilit tarjoavat vaikka rahaa.

• qwdf134578
        kohta äiti kirjoitti:

Itselleni oli pienenä kerrottu, että ei saa mennä tuntemattomien autoihin tai ottaa karkkeja vierailta, koska ne muuten kuljettaa johonkin kauas ja koskettelee pepusta ja tekee ikäviä juttuja.

Kyllä meni silloin perille ja varmaan omillekkin lapsilleni kerron samoin, mielestäni kerrottu lapsen tasoisesti eikä kauhean vääristetysti, itse en uhkailisi myrkytetyillä karkeilla, voihan olla että pedofiilit tarjoavat vaikka rahaa.

Itselleni pienenä kerrottiin, ettei saa mennä outojen ihmisten kyytiin, koska voi vaikka viedä ja lukita johonkin koppiin ja pitää siellä vankina. Ei sitä tarvitse mitään mennä lapsille kertomaan, että "älä mene outojen ihmisten kyytiin koska tämä voi vaikka kosketella pepusta".

• bytre
        qwdf134578 kirjoitti:

Itselleni pienenä kerrottiin, ettei saa mennä outojen ihmisten kyytiin, koska voi vaikka viedä ja lukita johonkin koppiin ja pitää siellä vankina. Ei sitä tarvitse mitään mennä lapsille kertomaan, että "älä mene outojen ihmisten kyytiin koska tämä voi vaikka kosketella pepusta".

No en mä nyt sanois, että toi oma esimerkkisi on yhtään sen parempi!! Varmaan yhtä traumaattinen ajatus lapselle, että joku "koskettelee pepusta" kuin että joku lukitsee koppiin vangiksi! Voi teitä...

• bytre
        bytre kirjoitti:

No en mä nyt sanois, että toi oma esimerkkisi on yhtään sen parempi!! Varmaan yhtä traumaattinen ajatus lapselle, että joku "koskettelee pepusta" kuin että joku lukitsee koppiin vangiksi! Voi teitä...

Hyvä esimerkkihän se oli, osasi ainakin varoa niitä 'namusetiä'.

• varokaa

Voin sanoo että mihinkään tommoseen ei kannata luottaa jos joku tulee sanomaan että jotain on tapahtunut tai antaa karkkia on niitä aikuisiakin jotka uskoo oon kokenut sillä mua on itse käytetty seksuaalisesti hyväksi ja raiskattu. Ja oon 13 v tyttö

• NäinMeillä

Tämä varoittelu on minusta asia joka on monella tapaa ongelmallinen. On tottakai hyvä kertoa lapsille että maailmassa on ihmisiä jotka voivat olla ilkeitä ja pahoja mutta eihän se kuitenkaan ole koko totuus maailmasta ja ihmisitä. Lapsen täytyisi myös pystyä jonkin verran luottamaan siihen että hän voi hädän hetkellä myös saada apua joltain aikuiselta jos sitä oikeasti tarvitsee.
      Itselläni on jäänyt mieleen muistona juuri se että en uskaltanut luottaa kehenkään yhtään vieraaseen kun oli niin varoiteltu. Kerrankin olin jäänyt vahingossa ulos ilman avainta ja äiti oli tulossa kotiin vasta monen tunnin päästä. Itkin sitten yksin ulkona pakkasessa (olin varmaan jotain 7v eikä kännyköitä ollut vielä lapsilla). Naapurin eläkkeellä oleva täti sitten tuli kysymään mikä minulla oli hätänä. En itse tuntenut tätiä juurikaan joten juoksi vain heti pakoon. Äiti sitten ihmetteli miksi en mennyt naapurin tädin luo kun hän olisi varmaan sinne ottanut ja tarjonnut varmaan herkkujakin lohdutukseksi...
      Jäi kyllä tosi ristiriitainen olo kun tottelin vain varoitusta mutta sitten olisikin pitänyt luottaa...

• jokune2

Mun lapset rupes kyselee jammust koska oli muka nähny namu sedän jotku pojat oli kertonut

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3105
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2875
    3. Kosiako meinasit?

Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2115
    4. Mietin että

Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1575
    5. Oot ilkee paha noita

Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1349
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1338
    7. Aaamu on täällä taas!

Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1301
    8. Tajusin vaan...

Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1273
    9. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      18
      1270
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1232
    Aihe