Olen vähän aikaa sitten aloittanut uudessa työpaikassa. Kysymys on kesäsijaisuudesta. Ongelmana on se, että työ on erilaista kuin odotin. Haluaisin jo tässä vaiheessa päästä tuosta työstä pois, mutten tiedä miten?? Kyseessä on kesäsijaisuus, eikä määräaikaisesta työsuhteesta voi noin vain lähteä. Työsopimukseen on merkitty 1 kk koeaika (koska ohjelmassa millä sopimus tehtiin oli pakko merkitä kyseiseen kohtaan jotain) - minulle kuitenkin sanottiin, että koeaikaa ei ole, vaikka sopimuksessa niin lukeekin (voiko olla näin??).
Saan fyysisiä oireita töissä ollessani, joten päivät ovat yhtä tuskaa. On kaikin puolin sekava ja ahdistunut olo. Hikoiluttaa ja tärisyttää ja syödessä oksettaa. En edes kykene kunnolla sosialisoimaan kunnolla muiden kanssa. Tuntuu, etten pysty kotonakaan olemaan rentoutunut. Tällaista minulla ei ole ollut missään työpaikassa aiemmin. Pystyisinkö hakemaan sairauslomaa ko. oireiden perusteella? En koe pystyväni jatkamaan siellä. Minulla on puhelinfobia (saattaa kuulostaa naurettavalta, mutta on kamalaa ja todellista.. en ole kellekään kehdannut kertoa) mikä varmaan on suurin syy oireisiini, koska puhelintyötä siellä on paljon.
Olen avuton tämän asian kanssa. En halua karenssia, jos en pysty jatkamaan. Jotain toimeentuloa on PAKKO saada. Miten vältän sen?? Miten saan hoidettua asiat niin, että työnantajakin mahdollisesti ymmärtäisi? Töitä haluan ehdottomasti tehdä, mutta ehkä jossain muualla.. Olen aiemmin sairastanut masennusta, joten otan tämän asian vakavasti - en halua sitä uudestaan :-(
Asiallisia vastauksia please - asialla on kiire..
Kun työ ahdistaa
6
3629
Vastaukset
- uusi työpaikka
jos nykyisessä tökkii noin pahasti. Jos jotain hyvää etsii tilanteestasi niin onneksi olet VAIN KESÄSIJAINEN. Jos kyse olisi vakipaikasta tilanne olisi sinun kannaltasi kestämätön. Jos tuollaisessa tilanteessa vain jatkaa pitkään niin loppuunpalaminen on edessä jossain vaiheessa...
Määräaikaisesta työsuhteesta voi onneksi myös lähteä, mutta se toimeentulo... jos ei ole uutta työpaikkaa!
Hyvällä tuurilla voit saada uuden kesätyönkin vielä. Jos työsopimuksessa on 1kk koeaika sen on pakko pitää myös paikkansa. Jos 1 kuukautta ei ole vielä kulunut, voit lähteä nykyisestä työstäsi vaikka heti. Kysäise kuitenkin esim. työkkäristä ennen lopullista päätöstä.- alkup. kirjoittaja
Luin tes:sistä, että koeaika saa olla korkeintaan puolet työsopimuksen pituudesta. Tässä tapauksessa kuitenkin sopimus ei ole kestoltaan edes 2 kk, onko siis koeaika ns. virallinen kun se on yli puolet tuosta ajasta?
Jossain tuolla myös luki "lakiasiaa", että työnantaja kertoo työntekijälle suullisesti, miten tuo koeaika-asia on käytännössä. Minullehan sanottiin, että koe-aikaa ei ole, siksi mietin, voiko se sitten ollakaan voimassa?
Sellaistakin luin, että irtisanomiseen pitää olla tarvittavan painavat syyt - mikä sitten riittää irtisanomiseen näiden "päättäjien" mielestä? Minusta tuollaisen pitäisi riittää, mutta kaikki eivät asiaa ymmärrä..
Turhauttaa, kun aina läheisetkään eivät ymmärrä minun tilannettani, vaan pitävät sitä ns. normaalina alkujännityksenä. Itsestä se ei siltä tunnu (esim. kahdessa edellisessä paikassa alku lähti heti ihan hyvin). Mietin vain, etten turhaa raahaudu lääkärille, jos minua ei otetakaan tosissaan..
Olisi kiva, jos uusi työpaikka olisi jo valmiina, muttei ole. Enkä tiedä miten he reagoisivat siihen, että olen lähtenyt jostain paikasta lätkimään - todennäköisesti ei hyvin. Voisihan sen jättää kai kertomatta, en tiedä... - ....
alkup. kirjoittaja kirjoitti:
Luin tes:sistä, että koeaika saa olla korkeintaan puolet työsopimuksen pituudesta. Tässä tapauksessa kuitenkin sopimus ei ole kestoltaan edes 2 kk, onko siis koeaika ns. virallinen kun se on yli puolet tuosta ajasta?
Jossain tuolla myös luki "lakiasiaa", että työnantaja kertoo työntekijälle suullisesti, miten tuo koeaika-asia on käytännössä. Minullehan sanottiin, että koe-aikaa ei ole, siksi mietin, voiko se sitten ollakaan voimassa?
Sellaistakin luin, että irtisanomiseen pitää olla tarvittavan painavat syyt - mikä sitten riittää irtisanomiseen näiden "päättäjien" mielestä? Minusta tuollaisen pitäisi riittää, mutta kaikki eivät asiaa ymmärrä..
Turhauttaa, kun aina läheisetkään eivät ymmärrä minun tilannettani, vaan pitävät sitä ns. normaalina alkujännityksenä. Itsestä se ei siltä tunnu (esim. kahdessa edellisessä paikassa alku lähti heti ihan hyvin). Mietin vain, etten turhaa raahaudu lääkärille, jos minua ei otetakaan tosissaan..
Olisi kiva, jos uusi työpaikka olisi jo valmiina, muttei ole. Enkä tiedä miten he reagoisivat siihen, että olen lähtenyt jostain paikasta lätkimään - todennäköisesti ei hyvin. Voisihan sen jättää kai kertomatta, en tiedä...Koeaika saa olla enintään puolet työsopimuksesta, eli tuon 1kk sijasta se on oikeasti vain puolet sopparistasi. Jos tämä aika on mennyt jo, olet sidottu työhösi.
Jos sopimuksessasi lukee koeaika ja suullisesti sanotaan että sitä ei ole, oleellista on kumpi on sovittu ensin. Lisäksi oleellista on, että suullinen sopimus on molemmin puolin hyväksytty, eikä ole vain työnantajan puolelta tullut lausunto, siis yksipuolinen sopimusmuutos. Jos suullinen on tullut kirjallisen jälkeen ja olet hyväksynyt sen, sinulla ei ole koeaikaa. Määräaikaista sopimusta ei voi irtisanoa ellei tästä ole erikseen mainintaa sopimuksessa.
Irtisanomissyyt eivät päde kun kyseessä on koeaikapurku. Tällöin syyn pitää olla ainoastaan asiallinen, kuten tapauksessasi "työ ei vastaa odotuksia". "Parempi palkka toisaalla" ei puolestaan ole asiallinen syy.
- oikein riittää...
Voi pyhä jysäys. Kyllä on tässä maassa asiat liian hyvin kun teitä työtä vieroksuvia on joka nurkalla. "Työ on vähän erilaista kun odotin..." eli joudut siis tekemään oikein töitäkin. HAH!
Etkö nyt kesäsijaisuutta jaksa olla töissä? Että sieppaa kaikki tuollaiset loiset kun kotona pitäisi vain saada maata...
T: N31v.- kun et itse ole kokenut
Arvasin kyllä, että joku taas tulkitsee asian näin. Näitä vastauksia teidän on ihan turha kirjoittaa tänne, ei auta ketään.
Minulla on kokemusta monenlaisista töistä ja pidän työssäolosta. Työttömyysjaksot puolestaan ovat yhtä tuskaa. Helppoa se on sellaisen sanoa, kuka ei ole koskaan elämässään jotain paniikkihäiriön kaltaista kokenut. Kysymys ei siis ole työnteon "kamaluudesta", vaan että työ sisältää jotain sellaista, mihin ei kykene.
- että..
Sain päivän saikkua ja lääkkeitä kokeiltavaksi. Diagnoosiksi antoi paniikkihäiriön. Tässä ei varmaan auta sitten itku markkinoilla, vaan kokeilla, onko niistä apua.. Lääkkeisiin en kyllä mielellään turvautuisi, mutta vaihtoehdot taitaa olla aika vähissä jos ko. työssä on oltava.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273613- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362284Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72057Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431562- 381499
- 1271292
- 131289
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2651265Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451255