Kaarituelliset rintaliivit narisevat

vesitaso

Onko kenelläkään kokemusta "narisevista" kaarituellisista rintaliiveistä?
Ostin kaarituelliset Esprit -liivit ja pesun jälkeen alkoi raivostuttava narina.
Muissa saman merkkisissä tätä ongelmaa ei ole ja pesen kaikki pesupussissa käsinpesuohjelmalla.
Miten saisin narinan pois?

23

8973

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täälläkin...

      Narisevissa liiveissä 'raudat' ovat yleensä muovia - siitä ääni!

      Ilmeisesti muovia kuitenkin käytetään koska se on halpaa.

      Jos raudat ottaa itse pois, usein liivin malli ei kuitenkaan tue enää kuppia tarpeeksi joten liivi on pilalla.

      Jos tuote on uusi, yrittäisin palauttaa ne, koska narisevuus tekee tuotteesta vialliset. Epäilen etteivät halvat muovituet varsinkaan C kupeissa oikeasti tue kunnolla rintaa eivätkä ole kestäviä. Narisevuus lienee merkki tästä tuoteen viasta tai huonosta suunnittelusta. Miksi kärsiä ja vielä maksaa viallisesta tuotteesta?

      • siitä

        Narina johtuu siitä, että liivit on pesty pesukoneessa. Periaatteessa liivit kannattaisi aina pestä käsin. Olen itse alusvaatteita myyvässä liikkeessä töissä ja meitä on ihan ohjeistettu siitä, että tällaiset narisevat liivit eivät siis ole viallisia vaan ne on vaan pesty "väärin".. siinä siis syy..


      • vesitaso
        siitä kirjoitti:

        Narina johtuu siitä, että liivit on pesty pesukoneessa. Periaatteessa liivit kannattaisi aina pestä käsin. Olen itse alusvaatteita myyvässä liikkeessä töissä ja meitä on ihan ohjeistettu siitä, että tällaiset narisevat liivit eivät siis ole viallisia vaan ne on vaan pesty "väärin".. siinä siis syy..

        Koneessani on käsinpesuohjelma ja se on HYVÄ. Vastaa ihan varmasti pesemistä käsin.
        Pesen samalla kertaa tyttäreni ja omat rintsikat eikä mitkään muut narise pesun jälkeen.


      • pesuaine
        vesitaso kirjoitti:

        Koneessani on käsinpesuohjelma ja se on HYVÄ. Vastaa ihan varmasti pesemistä käsin.
        Pesen samalla kertaa tyttäreni ja omat rintsikat eikä mitkään muut narise pesun jälkeen.

        Pesen kaarituelliset rintsikkani aina käsinpesussa ja nestemäisellä hienopesuaineella. Moni käyttää huomaamattaan zeoliittia (lähes savea) sisältävää pesuainetta ja ehkäpä sitä jää rintsikoihinkin. itse valitsen zeoliitittoman pesuaineen, koska asun isossa kaupungissa ja täällä jätevedenpuhdistamo poistaa fosfaatit.


      • kuka uskoo...
        siitä kirjoitti:

        Narina johtuu siitä, että liivit on pesty pesukoneessa. Periaatteessa liivit kannattaisi aina pestä käsin. Olen itse alusvaatteita myyvässä liikkeessä töissä ja meitä on ihan ohjeistettu siitä, että tällaiset narisevat liivit eivät siis ole viallisia vaan ne on vaan pesty "väärin".. siinä siis syy..

        tässä taas tyypillistä suomalaista vaate- ja jalkinekauppiaiden asennetta: ASIAKAS on aina väärässä, pessyt väärin, kävellyt kengillä väärin, käyttänyt väärin, väärän kokoinen, väärän mallinen, jne...

        TUOTTEISSA kun ei näytä olevan koskaan vikaa.

        Ei pidä aliarvioida asiakasta. Viestin aloittajakin pesee kaikki liivinsä käsipesulla, ja vain yhdet liivit narisee. Onkohan asiakkaan kuulossa vikaa? Vai loogisesti ehkä sittenkin niissä tietyissä liiveissä!


      • Kokeilepa vielä
        kuka uskoo... kirjoitti:

        tässä taas tyypillistä suomalaista vaate- ja jalkinekauppiaiden asennetta: ASIAKAS on aina väärässä, pessyt väärin, kävellyt kengillä väärin, käyttänyt väärin, väärän kokoinen, väärän mallinen, jne...

        TUOTTEISSA kun ei näytä olevan koskaan vikaa.

        Ei pidä aliarvioida asiakasta. Viestin aloittajakin pesee kaikki liivinsä käsipesulla, ja vain yhdet liivit narisee. Onkohan asiakkaan kuulossa vikaa? Vai loogisesti ehkä sittenkin niissä tietyissä liiveissä!

        Kaarituen ympärillä on tod näk puuvillaa, joka jonkin verran kutistuu pesussa. Siis kaarituki on nyt 'pienemmässä' tilassa kuin uutena. Pyörittele varovasti kaaritukea, niin sen ympärillä oleva kangas mukautuu taas..
        Kuinka kauan käsienpesuohjelma kestää pesukoneessa? Vaikka lämpötila ok ja muuten hellävarainen, niin liika peseminen koneessa ei tee hyvää.
        Pakko vielä sanoa, että tuotteessakin voi olla vikaa. Mutta myös toisinpäinkin..


      • Magia000000
        Kokeilepa vielä kirjoitti:

        Kaarituen ympärillä on tod näk puuvillaa, joka jonkin verran kutistuu pesussa. Siis kaarituki on nyt 'pienemmässä' tilassa kuin uutena. Pyörittele varovasti kaaritukea, niin sen ympärillä oleva kangas mukautuu taas..
        Kuinka kauan käsienpesuohjelma kestää pesukoneessa? Vaikka lämpötila ok ja muuten hellävarainen, niin liika peseminen koneessa ei tee hyvää.
        Pakko vielä sanoa, että tuotteessakin voi olla vikaa. Mutta myös toisinpäinkin..

        Kertokaapas alusvaatemyyjät, miksi toissapäivänä H&M:ltä ostamani rintsikat narisevat, vaikken ole pessyt niitä vielä yhden yhtä kertaa??


      • Di
        Magia000000 kirjoitti:

        Kertokaapas alusvaatemyyjät, miksi toissapäivänä H&M:ltä ostamani rintsikat narisevat, vaikken ole pessyt niitä vielä yhden yhtä kertaa??

        Ihmettelen itsekin samaa. Minulla on käynyt nyt pari kertaa niin että aivan uudet liivit ovat parin päivän jälkeen alkanut narista, enkä edes ole ehtinyt pestä niitä. Yhdet on ostettu Lindexiltä, ja kolmet H&M:ltä - ja ne kaikki narisee.

        Mistä moinen?


    • KatiAnne01

      Ei saa narinaa pois. Jos ostaa vääränkokoiset liivit.
      Minäkin olen kokeillut Ellos ja H&M. Narisee. Se on ikävää.
      Nykyään käytään Maidenform tai Gossard. Ei narise ja sopii.
      On hyvä olla.

    • rintsikat arvoon

      Joku jo vastasikin, että muoviset kaarituet aiheuttaa narinaa.
      Yhdetkään metallikaarituet ei narise ainakaan omissa.

    • ,,,,,

      Mullakin on kokemusta narisevista kaarituellisista liiveistä, tällä hetkellä tosin yksikään ei narise. En muista mikä merkki narisi. Pesen liivit yleensä aina koneessa pesupussissa, kirjo- tai hienopyykkiaineella, välillä hienopesussa, tai lyhyellä ohjelmalla, urheiluliivit pidemmällä, koska ne pitää saada käytön jälkeen myös puhtaiksi. Uusia pitsiliivejä yleensä säälin jonkin aikaa ja pesen ne käsin.

      • .-.

        Kun käyttää väärää liivien kokoa, liivit voivat narista, kaarituet voivat mennä katki yms yms. Itse olen myös käyttänyt täysin vääriä kokoja ja tästä johtuen myös liivit todella inhottavasti narissut ja kaarituet katkeilleet. Olen pessyt AINA kaikki liivini pesukoneessa hellävaraisella ohjelmalla ja nyt kun olen vihdoin löytänyt oman oikean liivikokoni, yksikään liivi ei narise tai muuten mene huonoon kuntoon. Suosittelen menemään kunnon liikkeeseen testaamaan oma kokonsa.. :) Vaikkakin, eri merkit tekevät aina hieman eri mallisia, selviää sitten aina sovittamalla. Itse rakastuin Freyan liiveihin, näihin mahdun, tukevat loistavasti ja pysyy kuosissa hyvin. Ainut miinuspuoli on hinta, mutta näitä on ollut tarjouksessa ainakin Sokoksella, niin on saanut vähän edullisemmin. :)


    • arvailee ongelmaa

      Ostan aina halpoja liivejä H&M:ltä, Lindex ym. ja pesen ne aina koneessa. Ikinä ei oo yhdetkään liivit narisseet. Kuppikokokin on C. Joskus pidän kotona myös pieniä liivejä kun niitä on kaapit täynnä muttei nekään narise. Ihmeellistä kerta noin monella narisee. Ympärys on kyllä minulla aina oikea joten en tiedä voisko se sitten johtua vaikka liian pienestä ympäryksestä teillä? Toinen vaihtoehto vois olla liian iso kuppi, koska sellaisiakaan liivejä mulla ei oo koskaan ollu, tosin se tuntuu aika epätodennäköiseltä. Olen kuullut myös sellaisesta ongelmasta että joillain tulee ne kaarituet ulos, sellaistakaan minulle ei ole koskaan sattunut. Ei oo menny yksikään kaarituki poikkikaan vaikka on muovia. Olkaimesta on kerran hajonnu se muovinen säätöjuttu, muuta ongelmaa en oo havainnu. Ette kai sitten kiristä olkaimia liian lyhyiksi jolloin kaarituen päät koskee kainaloon ja liikkuu käden mukana? En keksi oikein mitään muuta ratkaisua.

      • Ehkä ei

        Täytyy sanoa, että ympäryksen pienuuden ja kupin isouden suhteen arvailusi menivät täysin metsään. Itse kärsin usein narisevista liiveistä aikoinaan kun ostin aina juuri samaa halpiskamaa kuin sinäkin, mutta liian isolla ympäryksellä ja liian pienellä kupilla (mikä siis selvisi minulle vasta myöhemmin oikeassa liiviliikkeessä, josta ostin elämäni ekat kunnolliset ja oikean kokoiset liivit, eikä sen jälkeen ole liivit narisseet kertaakaan).

        Uskoisin, että toi liivien narina on monien asioiden summa. Väärä koko, huono laatu, sopimattomat materiaalit, väärä pesutapa.... Itse huomasin, että useimmiten narisivat pitsiset tai verkkomateriaalista olevat liivit, mikrokuituiset eivät niinkään. Joskus kiskoin narisevasta liivistä kaarituen ulos katsoakseni, onko se todella muovia, mutta metallia se oli. Se on kuitenkin huomattavaa, että se metalli oli jotenkin likaista ja huonolaatuisen oloista, ihan erilaista kuin parempilaatuisissa liiveissä.


      • arvailee ongelmaa
        Ehkä ei kirjoitti:

        Täytyy sanoa, että ympäryksen pienuuden ja kupin isouden suhteen arvailusi menivät täysin metsään. Itse kärsin usein narisevista liiveistä aikoinaan kun ostin aina juuri samaa halpiskamaa kuin sinäkin, mutta liian isolla ympäryksellä ja liian pienellä kupilla (mikä siis selvisi minulle vasta myöhemmin oikeassa liiviliikkeessä, josta ostin elämäni ekat kunnolliset ja oikean kokoiset liivit, eikä sen jälkeen ole liivit narisseet kertaakaan).

        Uskoisin, että toi liivien narina on monien asioiden summa. Väärä koko, huono laatu, sopimattomat materiaalit, väärä pesutapa.... Itse huomasin, että useimmiten narisivat pitsiset tai verkkomateriaalista olevat liivit, mikrokuituiset eivät niinkään. Joskus kiskoin narisevasta liivistä kaarituen ulos katsoakseni, onko se todella muovia, mutta metallia se oli. Se on kuitenkin huomattavaa, että se metalli oli jotenkin likaista ja huonolaatuisen oloista, ihan erilaista kuin parempilaatuisissa liiveissä.

        Niin no liian iso ympärys vois olla syy kyllä kans, koska silloin monet varmaan kiristää ne olkaimet tosi lyhyiksi ja rinnat on kaaritukien varassa ja kaarituille tulee paljon painoa. Tuo liian pieni kuppikoko ei ainakaan itsellä oo vaikuttanu mitenkään. Siksi mietin liian isoa kuppia koska sen kanssa jotkut vois toimia kans noin että kiristää olkaimia liikaa. Joillain nuorilla oon nähny ihan liian ylös kiristettyjä liivejä joskus.

        Sitten tuli vielä mieleen sellainen että ei kai ihmiset vain pese niitä liivejä 60 asteessa? Kun joitain alusvaatteita ja pyyhkeitä yms. saa pestä niin kuumassa niin sitten varmaan tulee heitettyä helposti liivit samaan pyykkiin. Tai ei kai kukaan pese ilman pesupussia? Itse pesen aina 40 asteessa ja hienopesussa ja pesupussissa. Huuhteluainetta en myöskään käytä koskaan, voisko sekin olla ongelma. En myöskään rumpukuivaa liivejä koskaan, vaan kuivatan aina narulla. En myöskään pese niitä jatkuvasti niin kuin jotkut tekee. Liivit ei kuitenkaan likaannu vielä muutaman päivän käytössä. Urheillessa pitää käyttää sitten urheiluliivejä tai valita jotkut vähemmän hienot kenties kaarituettomat liivit urheiluliiveiksi, niitä saakin pestä sitten kuin paljon tahtoo.


      • ......
        arvailee ongelmaa kirjoitti:

        Niin no liian iso ympärys vois olla syy kyllä kans, koska silloin monet varmaan kiristää ne olkaimet tosi lyhyiksi ja rinnat on kaaritukien varassa ja kaarituille tulee paljon painoa. Tuo liian pieni kuppikoko ei ainakaan itsellä oo vaikuttanu mitenkään. Siksi mietin liian isoa kuppia koska sen kanssa jotkut vois toimia kans noin että kiristää olkaimia liikaa. Joillain nuorilla oon nähny ihan liian ylös kiristettyjä liivejä joskus.

        Sitten tuli vielä mieleen sellainen että ei kai ihmiset vain pese niitä liivejä 60 asteessa? Kun joitain alusvaatteita ja pyyhkeitä yms. saa pestä niin kuumassa niin sitten varmaan tulee heitettyä helposti liivit samaan pyykkiin. Tai ei kai kukaan pese ilman pesupussia? Itse pesen aina 40 asteessa ja hienopesussa ja pesupussissa. Huuhteluainetta en myöskään käytä koskaan, voisko sekin olla ongelma. En myöskään rumpukuivaa liivejä koskaan, vaan kuivatan aina narulla. En myöskään pese niitä jatkuvasti niin kuin jotkut tekee. Liivit ei kuitenkaan likaannu vielä muutaman päivän käytössä. Urheillessa pitää käyttää sitten urheiluliivejä tai valita jotkut vähemmän hienot kenties kaarituettomat liivit urheiluliiveiksi, niitä saakin pestä sitten kuin paljon tahtoo.

        Suomalaisten naisten suurin ongelma: aivan totaalisen liian iso ympärys ja aivan väärä kuppi.. Näitä näkee valitettavasti liivimyyjänä liiankin paljon. Hoikka, siro nainen/normaalipainoinen nainen ja ympärys lähes aina 85 tai jopa 90, koska sitten ei tule niitä "makkaroita" kuulemma. Mikä ihme teitä naiset vaivaa, ei ne silloin tue tippaakaan :D Sitten ihmetellään, miksi kalliimmatkin ja "laadukkaimmat" liivit narisevat, kaarituki katkeaa tai muuten vaan menettävät täysin muotonsa.. Ja vaaditaan rahoja takaisin.


      • .....
        ...... kirjoitti:

        Suomalaisten naisten suurin ongelma: aivan totaalisen liian iso ympärys ja aivan väärä kuppi.. Näitä näkee valitettavasti liivimyyjänä liiankin paljon. Hoikka, siro nainen/normaalipainoinen nainen ja ympärys lähes aina 85 tai jopa 90, koska sitten ei tule niitä "makkaroita" kuulemma. Mikä ihme teitä naiset vaivaa, ei ne silloin tue tippaakaan :D Sitten ihmetellään, miksi kalliimmatkin ja "laadukkaimmat" liivit narisevat, kaarituki katkeaa tai muuten vaan menettävät täysin muotonsa.. Ja vaaditaan rahoja takaisin.

        Niin ja piti sanomani, että tuollaisella ympäryksellä ollaan sitte yleensä kuppia A tai B...


      • N027

        Minä olen ainakin parin huonon ostoksen jälkeen huomannut että jotkin liivit narisevat jo silloin kun ne eivät ole edes päällä kun vähän liikuttelee. Eli tässä tapauksessa huonoa pesua tai väärää kokoa ei ainakaan voi syyttää. Nykyisin en mene edes sovittamaan kaupassa ennen kuin olen testannut nariseeko. Ja näitä narisevia liivejä on löytynyt ihan kaikista hintaluokista, kalliista kuitenkin selvästi harvemmin.Yhdetkään omat liivini eivät ole alkaneet käytön jälkeen narisemaan, vaan ovat aina tehneet niin alusta asti (mutta se on huomattu vasta kotona). Narinan syyt taitavat olla tosi tapauskohtaisia muista kommenteista päätelen.


    • liivifriikki

      Vaihtakaa pesuaine hienopesuaineeseen tai lingerie-pesuaineeseen.
      Huuhdelkaa etikalla. Yleensä narina johtuu tosiaan puuvillan reagoinnista normaaliin pesuaineeseen. Etikka pehmentää ja saattaa lopettaa narinat kokonaan. Älkää koskaan laittako huuhteluainetta!

    • Uhu

      Itsellä ainakin kaikki liivini narisevat, toiset enemmän, toiset vähemmän. Itse olen soveltanut kekseliäisyyttäni ja korjannut liivini itse..

      Tarvitset vain ratkojan, teippiä ja neulan lankaa. Näin helppoa :)

      Eli ratkojalla teet pienen reiän kummallekki puolelle (liivien sisäpuolelle) ja otat ne kaarituet sieltä liiveistä pois. Usein niissä narisevissa liiveissä on sellainen maalikerros siinä raudassa. Eli sen maalatun osan päälle laitat teippiä niin, että se peittyy kokonaan. Se maali siellä narisee, joten tämä korjaa ongelman. Sitten vain kaaret takaisin ja ompelet kiinni.

      Helppoa ja halpaa. Ja itsellä ainakin on toiminut erittäin hyvin. Teen nykyään kaikille liiveilleni saman ja olen tyytyväinen :)

      • työlästä

        En ole tutkinut kuin satunnaisesti rintaliivieni kaaritukien materiaalia. Ei ole tarvinnut. Rintaliivini ei ole narissut koska pesen ne enimmäkseen nestemäisellä pesuaineella käsin, joskus pesukoneessa pesupussissa. Luulisin että suurin narinaa aiheuttava tekijä on konepesussa rintaliivien kankaasen jäävä pesuaineen zeoliitti. Itse en käytä sellaista pesuainetta joka sisältää zeoliittia koska se ei koskaan huuhtoudu täydellisesti ja jäänteitä jää pesukoneeseen ja vaatteisiin.


    • LIidee

      Ostin Stockalta Calvin Kleinin kaarituelliset push up -liivit. Sovitinkin, enkä silloin huomannut narinaa. Kotona kyllä sitten hiljaisessa heti. Tänks hei vaan. -.-

    • Va1234

      Huono laatu. Itsellä narisee ihan uudet pesemättömät. Ihan vaikka ei ole eded päällä. Kun vähänkään käsin kääntää...järkky narina. Markalls saa markan tavaran.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4643
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      95
      4522
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      614
      4130
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3077
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2651
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2193
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      346
      2144
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      209
      2121
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1745
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1482
    Aihe