millaista palkaa olette saaneet merkonomin koulutuksella ja työskennelleet myyjänä?
itselläni on hiukan työkokemusta myyntityöstä mutta mietin maksaako työnantajat yleensä kaupan alan TES:in mukaan? kyse ei ole pääkaupunki seudusta... laskin TES:in mukaan itselleni 8,27€/h...???
merkonomi + myyjänpalkka
1
794
Vastaukset
- bvasvastgrag
Olen peruskoulu-pohjainen merkonomi. Myyjän palkka ei perustu koulutukseen, jos tarkoitat myyjiä jotka pyörivät myymälässään ja neuvovat asiakkaita ja ottavar rahat kassalla. Tuo duuni ei edes vaadi merkonomin tutkintoa.. Merkonomin tutkinto antaa paremmat eväät oman firman ylläpitämiseen tai esim. toimistosihteerin ja muiden konttorirottien töiden tekemiseen. Tottakai omaan firmaan tarvitaan ennen kaikkea halua ja idea, ei mitään tutkintopapereita.
Itse kävin aikoinaan merkonomin tutkinnon koska en jaksanut mennä lukioon ja vielä sen jälkeen johonkin kouluun saadakseni ammatin. Pelkkä lukion todistus kun on wc-paperia ellei hae eteenpäin koulutuksessa.
Olin myyjänä, siis myymälässä, vajaat 7 vuotta ja meillä perustuntipalkka oli pikkasen vajaat 10€/h ja siihen päälle iltalisät ja lauantailisät jos niitä kellonaikoja teki/sai. Nykyään oon "huoltoteknikkona" ilman alan koulutusta ja palkka on noin 14 "ja risat" €/h. Itse kypsyin myyjän töihin, vaikkakaan mulla ei ole kokemusta kuin tästä yhdestä työnantajasta. Ehkä se jatkuva asiakkaiden neuvominen ja kassassa istuminen ei vain innostanut, ihme että kestin sen 7 vuotta..
Jos haluat tehdä rahaa myynnissä, suosittelen myyntiedustajan ammattia. Jos tuote, jota myyt/edustat, on hyvä ja menee kaupaksi ilman älytöntä nöyrtymistä ja kerjäämistä, siinä voi tienata sosiaalinen fiksu ihminen helposti 2-3 kertaa myyjän tilin.
Mutta kierrä kaikki kynä/toimistotarvike/monitorinpuhdistusaine-hommat kaukaa. Melkein hävettää noiden edustajien puolesta kun tulevat meidänkin firmaan roskaansa kauppaamaan. On pikkutakkia päällä ja salkkua kädessä, kestohymy naamalla - mutta tuote on vaikea myydä. Saman kaman kun saa niin helposti tilaamalla isoilta, tunnetuilta toimittajilta, ja vielä samaan tai halvempaan hintaan.
En väheksy heidänkään duuniaan, kovaa sen täytyy olla.
Eli myyjän palkat ovat pitkälti TES-sidonnaisia, ei siihen vaikuta oletko merkonomi vai professori. Joissakin kaupoissa voidaan vaatia lukion/opistotason koulutus että otetaan töihin, mutta omasta mielestäni se on turhaa. Sitäpaitsi nyt kun joillakin aloilla on jo työvoimapula, he ottavat kouluttamattomia maahanmuuttajia töihin, hyvä että osaavat suomen puhua (ja töitä tehdä), se riittää.
Kaupanalan myyjien palkat pyörivät juurikin tuolla 7,5-10€ tienoilla mahdolliset lisät.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k313994- 412679
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut412667Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s82425- 302393
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.3122230- 381969
Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta461643Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t481592- 1411497