Tämä artikkeli on aika pitkä, mutta jos sen jaksaa kahlata läpi, niin kyllä alkaa puistattamaan, kun huomaa, kuinka totta nuo asiat hyvin pitkälle ovat.
http://www.valt.helsinki.fi/staff/hvaarane/Kevytsuhde.pdf
Eipä ihme, että ihmiset eroavat niin paljon, eipä ihme, että toimivaa suhdetta on vaikea löytää. Jos nimittäin ei pyri kevytsuhteeseen.
Piti oikein välillä jättää lukeminen kesken, niin hyvin tässä kuvataan kaikki ne ilmiöt, joita en missään nimessä ikinä suhteeseeni halua ja joita kokoajan näkee ja joita kokoajan on tarjolla.
Asiallisia kommentteja?
Kevytsuhde
4
2235
Vastaukset
- toinen puistattunut
Olipas masentavaa tekstiä.
Näyttäisi monella olevan kova tarve näyttää ulospäin (ja kumppanille) elävänsä hyvin perinteistä suhdetta.
Jos tekee mieli seksiä useampien kuin yhden kanssa niin silloin pitäisi pysytellä sinkkuna tai mennä vapaaseen suhteeseen jossa pelisäännöt ovat selvät molemmille osapuolille.
Tai jos ei ole varma siitä mitä haluaa niin voi suoraan sanoa toiselle että hengattaisiinko ihan vain kavereina, jonkinlaisessa vakipanon/kaverisuhteen tapaisessa suhteessa.
Ja jos nuo nuoret olisivat niin itsenäisiä ja sellaisia uraohjuksia kuin antavat ymmärtää eivät he tarvisisi suhdetta jotain asuntolainaa varten.
Mutta ei, monet haluavat näyttää elävänsä perinteisessä suhteessa vaikka väkisin. Ilmeisesti ympäristön paine on sen verran kova että ei vaan uskalleta.
Hassuahan noissa kevytsuhteissa on juuri tuo että ne ovat nimenomaan niitä kaikkein perinteisimpiä ja ahdasmielisimpiä suhteita, joissa toiselle valehdellaan ja toista vedätetään mielin määrin, vaikka niissä elävät näköjään haluavatkin antaa itsestään jotenkin "nykyaikaisen" kuvan.
Onneksi olen itse jo yli kolmikymppinen ja yhä harvempi ikäiseni jaksaa enää teeskennellä mitään. Ja onneksi näin vähän vanhempana osaa etsiä _kumppania_, ei asuntoa, lapsia tai sukujuhliin ja kavereille näytettävää. - Harm
artikkeli.
Pelottavinta on se että nämä kevytsuhteet ovat todella yleisiä. Yleisempiä kuin moni luuleekaan ja uskaltaa myöntää.
Osa noista kommenteista artikkelissa oli muuten kuin aivokuolleilta zombielta jotka elävät jossain rinnakkaistodellisuudessa. Muistuttaa eräästä naispuolisesta serkustani ja karvat nousevat pystyyn.
Se mikä karmaisevinta näissä on että näitä pidetään jo ihan normaaleina ilmiöinä ja jopa jotkut lehtien parisuhdeneuvojat pitävät tällaista ihan hyvänä vaihtoehtona.
Toisin sanottuna ihmisillä on hyvin vähän yhteistä tai jos on niin se on lähinnä koskee samaa musiikkimakua. Ihmisten läheisyys sitten tulee esille seksin muodossa joka koetaan jonkinlaiseksi rituaaliseksi todistukseksi että kyseessä on oikea parisuhde. Ja samalla koetaan että jos seksi sujuu niin sitten kaikki on hyvin ja suhdetta voi jatkaa. Jos ei, niin sitten pitää vaihtaa kumppania. Tämä on yleinen ajatusmalli ja on aika helppo löytää tämän artikkelin perusteella esimerkiksi syy miksi suhteet eivät kestä: Ne eivät merkitse ihmiselle varsinaisesti mitään muuta kuin tunnetilaa että kaikki on hyvin ja on paikka missä nukkua yhdessä.
Tästä asiasta:
"Kevytsuhteessa sitoutumishaluiset takertuvat
parisuhteisiin, joissa toinen kumppani on
sitoutumishaluton."
Olen kuitenkin hieman eri mieltä. Veikkaan että asia ei välttämättä ole noin vaan että molemmat eivät ole käyneet läpi prosessia jossa mietitään miten suhteen tulisi edetä tai tulisiko sen edetä. Toisin sanottuna suhteen merkitykset ovat kadoksissa jopa molemmilta osapuolilta.
Itseasiassa artikkelissa on kamalaa kyllä vedettävissä vieläkin suurempia johtopäätöksiä parisuhteista yleensäkin.
Nuo riskianalyysiosiot ja varsinkin tämä:
”…mitä vähemmän investoit suhteeseesi, sitä
vähemmän tulet tuntemaan epävarmuutta
kohdatessasi tunteidesi epävakauden”.
kannattaa lukea tarkkaan.- ap.
kommenteista. Itsekin olen kolmikymppinen ja todella toivon, että tämän ikäisillä ei olisi enää tarpeita kevytsuhteisiin. Kuitenkin tuossa artikkelissakin haastateltavista osa oli aloittaessa aika lähellä kolmekymppiä eli varmaan viimeisissä haastatteluissa yli kolmekymmentä.
Määrällisiä johtopäätöksiä tuosta tuskin voi tehdä suoraan, mutta tuossa aineistossa puolet oli kevytsuhteita, yksi neljäsosa "rakkaussuhteita" ja yksi neljäs osa riitaisia tmv. vaikeita suhteita. Katsoin jostan muualta netistä. Eli todella paljon tosiaan näyttää olevan näitä.
Jotenkin tämä oli mulle siinä mielessä helpottavaakin luettavaa, että kun olen niin paljon ihmetellyt, miten ihmiset tyytyy niin valjuihin suhteisiin ja itsellekin on ollut tarjolla sellaisia, niin saivat ainakin ne omakohtaiset kokemukset ja havainnot vahvistusta. Ja se myös vahvistui, että missään nimessä en tule jatkossakaan tuollaiseen asettumaan.
Missä on joku parisuhdeneuvoja tuollaista pitänyt hyvänä? Ihan kauheaa ajatellakin.
sitoutumishaluton."
Mä tämän kohdan näkisin niin, että joissakin näissä on kiintymyssuhteeseen pystyvä toinen osapuoli ja hän vain epätoivoisesti yrittää saada tästä toisestakin sellaisen ja sellaista haluamaan nimenomaan hänen kanssaan. Voi olla, että tämä toinenkin jonkun toisen kanssa haluaisi ja pystyisi, mutta laiskuuttaan ei viitsi erotakaan, kun parempaa ei ole näköpiirissä. - Harm
ap. kirjoitti:
kommenteista. Itsekin olen kolmikymppinen ja todella toivon, että tämän ikäisillä ei olisi enää tarpeita kevytsuhteisiin. Kuitenkin tuossa artikkelissakin haastateltavista osa oli aloittaessa aika lähellä kolmekymppiä eli varmaan viimeisissä haastatteluissa yli kolmekymmentä.
Määrällisiä johtopäätöksiä tuosta tuskin voi tehdä suoraan, mutta tuossa aineistossa puolet oli kevytsuhteita, yksi neljäsosa "rakkaussuhteita" ja yksi neljäs osa riitaisia tmv. vaikeita suhteita. Katsoin jostan muualta netistä. Eli todella paljon tosiaan näyttää olevan näitä.
Jotenkin tämä oli mulle siinä mielessä helpottavaakin luettavaa, että kun olen niin paljon ihmetellyt, miten ihmiset tyytyy niin valjuihin suhteisiin ja itsellekin on ollut tarjolla sellaisia, niin saivat ainakin ne omakohtaiset kokemukset ja havainnot vahvistusta. Ja se myös vahvistui, että missään nimessä en tule jatkossakaan tuollaiseen asettumaan.
Missä on joku parisuhdeneuvoja tuollaista pitänyt hyvänä? Ihan kauheaa ajatellakin.
sitoutumishaluton."
Mä tämän kohdan näkisin niin, että joissakin näissä on kiintymyssuhteeseen pystyvä toinen osapuoli ja hän vain epätoivoisesti yrittää saada tästä toisestakin sellaisen ja sellaista haluamaan nimenomaan hänen kanssaan. Voi olla, että tämä toinenkin jonkun toisen kanssa haluaisi ja pystyisi, mutta laiskuuttaan ei viitsi erotakaan, kun parempaa ei ole näköpiirissä."Eli todella paljon tosiaan näyttää olevan näitä."
Niitä on kuule paljon kun vähänkään ympärille katselee.
"Jotenkin tämä oli mulle siinä mielessä helpottavaakin luettavaa, että kun olen niin paljon ihmetellyt, miten ihmiset tyytyy niin valjuihin suhteisiin ja itsellekin on ollut tarjolla sellaisia, niin saivat ainakin ne omakohtaiset kokemukset ja havainnot vahvistusta. Ja se myös vahvistui, että missään nimessä en tule jatkossakaan tuollaiseen asettumaan."
Aivan sama täällä.
Joskus mietin tuossa aiemmin että ehkä itsessäkin on hieman vikaa kun en tuollaisessa suhteessa ole kun se näyttää niin yleiseltä.
En todellakaan kuitenkaan aio moiseen suhteeseen enää pyrkiä. En saisi siitä mitään irti, hermot vain menisivät.
"Missä on joku parisuhdeneuvoja tuollaista pitänyt hyvänä? Ihan kauheaa ajatellakin."
Kyllähän näitä riittää. Eiväthän ne suoraan "kevyt suhteesta" puhu mutta aikamoista suhdehärdelliä pidetään niin yleisenä ja normaalina että vinkkejä siihen suuntaan annetaan.
"Mä tämän kohdan näkisin niin, että joissakin näissä on kiintymyssuhteeseen pystyvä toinen osapuoli ja hän vain epätoivoisesti yrittää saada tästä toisestakin sellaisen ja sellaista haluamaan nimenomaan hänen kanssaan. Voi olla, että tämä toinenkin jonkun toisen kanssa haluaisi ja pystyisi, mutta laiskuuttaan ei viitsi erotakaan, kun parempaa ei ole näköpiirissä."
Minä uskoisin näin että se johtuu varsinkin miesten kohdalla että miehellä voi olla kovat halut olla naisen kanssa mutta kun ottajia ei ole paljon tarjolla tyydytään sitten vain johon kuhun. Nainen tekee ehkä vähän tarkempaa harkintaa kun kysyntääkin on todennäköisesti enemmän. Kumppanin "laadukkuudella" en tarkoita tässä ulkonäkö vaatimuksia yms. vaan siitä miten kumppanit soveltuvat toisilleen. Osa näyttää sen parhaan kumppanin näkevän sellaisena joka on kaikkein haluttavin ja sosiaalisesti sopivin eikä sellaisena jonka kanssa tulee toimeen yms. Tämäkin vääristää näitä suhteita.
Se mikä miehillä painaa paljon on että he eivät ole tarpeeksi tunteella mukana eivätkö ole miettineet asioita sen pidemmälle. Sen takia naiselle usein jos etsivät todellista suhdetta olisi tärkeä laittaa mies seinää vasten, mikä ei tarkoita painostamista vihkisormuksen saamiseen vaan siihen että mies tekee kumppanilleen että myös itselleen selväksi mitä tahtoo suhteelta. Veikkaan että naiset usein tyytyvät vain odottelemaan että kyllä se mies siitä tokenee ja "on vain ajan kysymys" kun mies ei ole edes miettinyt koko asiaa tai toisaalta anelee vihkisormuksen jonka arvo nyt todellisuudessa on nolla ellei sen takana oikeasti ole päättäväisyyttä.
Siis mies ei välttämättä ole miettinyt onko tämä se oikea vai ei eikä välttämättä nainenkaan. Mutta ovatpahan he yhdessä joten tottakai heidän täytyy olla oikeita toisilleen?
En viitsi kommentoida liian pitkällisesti naisten tunnehormoniviidakoita tässä yhteydessä mutta kyllä ne osaltaan myös näihin vaikuttaa. Kumppanin valintaa kuitenkin kannattaa tehdä vähän muultakin pohjalta ehkä ellei oikeasti tahdo että suhde olisi vain pelkkä lyhyt suhahdus tai kulissi.
Ja kiitos itsellesi. Aion suositella tuota artikkelia kaikille kun avaa aikalailla silmät varmaan jos ei aiemmin ole jo niin tapahtunut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053101Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391590Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921442- 891349
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461304Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1521219Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze123999Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89912Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44793