Siis mitä järkeä on tuollaisessa koulupenkki-teoriaopetuksessa?
Miksi autokouluissa teoriaopetus voisi olla yliopistotapainen - luet kirjan ja menet tenttiin? Miksi pitää käydä ala-aste tapaisilla turhilla tunneilla ja venyttää se opetus pariksi-kolmeksi kuukaudeksi?
Luin koko kirjan yhden viikonlopun aikana ja tein kaikki harjoitukset, voisin jo nyt mennä tenttii ja vastata näihin teoriakysymyksiin. Mutta ei, viimeinen teoriatunti on vasta elokuussa!!! Joudun odottamaan siis yli kaksi kuukautta, miksi?
Eihän niistä tunneista ole edes mitään hyötyä, kun ei käydä läpi edes kaikkia niitä asioita mitä on kirjassa, vaan kuunnellaan, että kun opettaja oli nuori autoissa ei ollut ABS-jarruja eikä GPS-navigointilaiteilla ja piti käyttää puhelinluettelon karttoja blä blä blä.
Teoriaopetus on turha
22
2081
Vastaukset
Esim. väärää asennettahan ei koulussa kuitenkaan pysty muuttamaan. Kyllä se istuminen on aika turhaa puuduttamista.
- Kiki
Kyllähän jotkut vaatii oikein luokkaopetusta, kunhan vaan koulutkin tajuaisi että jos teoriatunnilla on esim 20 oppilasta, ei siitä mpidä maksaa opettajalle 20*tuntipalkkaa.
Itse tosiaan läpäisin toeriakokeen ja inssin ekalla, vaikka en ollut suorittanut ainuttakaan toeriatuntia kenekään pitmänä- opetuksesta nauttinut
Mulla ainakin oli sellainen opettaja, joka käytti paljon käytännön esimerkkejä. Ei mitään oppikirjasta lukua. Kirjan asiat puhuttiin tunnilla alta 5 minuutin ja sitten esimerkkejä. Asennetta tuli hauskasti opittua ja luokassa oli iloinen, mutta asiallinen meininki.
Toki minäkin olisin mielestäni päässyt teoriakokeesta ilman yhtäkään teoriatuntia. Varmaan ajokokeestakin yhden tai kahden tunnin harjoituksella. - olisit
oppinut peruskoulussa lukemaan ja kirjoittamaan niin se mopokortti olisi ollut helpompi saada.
- Kiki
olisit kirjoitti:
oppinut peruskoulussa lukemaan ja kirjoittamaan niin se mopokortti olisi ollut helpompi saada.
Mutta M-luokan ajokortin kylläkin, kato ei semmosta korttia kuin mopokortti ole olemassakaan :)
Mut kyl B-luokan teoriakoe oli pal helpompi kun M-luokan
- vain sillätavalla
sitten liikenteessä "SUURMESTAREITA" joo joo
- oppii
Jos yliopistossa lääkäriksi tai lakimieheksi oppii kirjoja lukemalla ja sitten tenttaamalla tiedot, niin eiköhän opi myös liikennemerkitkin.
- näkemys...
itseasiassa asennekoulutusen saisi laittaa pakolliseksi jokavuosi, sillä sen verran saa isolla yhdistelmällä saa pelätä kuka ajaa päin. Viimeksi olin poliisin haastattelussa kun eräs kiireinen autoilija oli poliisin soittanut ajettuaan ojaan kun lähti minua ohitamaan ojan puolelta kun olin kääntymässä vasempaan, vaan ei raukka tajunnut etää peräylitys käy kaukana ja joutui ajamaan hienon lähes uuden audinsa ojaan ja siltarumpuun takaisin pikkutieltä tullessa poliisi tuli ja äijä pärräsi saatanasti. (en ollut ojaanajoa edes huomannut kun käännyin, sillä jäi takaosan taakse). Poliisi nauroi jo kun tuli kyselemään tietoja ja kun sanoi että olin kuulemma kiilannut repesin nauruun... Poliisi pahoitteli viivästystä otti tiedot ylös ja toivotti hyvää matkaa ja tokaisi että kaipa tää on törkee liikenteen vaarantaminen. Hyvät sakot tuli varmaan pukuherralle ja toicvottavast kortti meni.. Muita hauskoja kokemuksia ammattiautoilijoilta?
- Ammattiautoilijoillekaan
Kyllä monet ammattiautoilijatkin kaipaisivat asennekasvatusta.
Mikähän on oikea turvaväli maantiellä, kun nopeus on 88km/h ja massaa 60t. Ammattiautoilijoillekaan kirjoitti:
Kyllä monet ammattiautoilijatkin kaipaisivat asennekasvatusta.
Mikähän on oikea turvaväli maantiellä, kun nopeus on 88km/h ja massaa 60t.taitaa noi perseessä roikkujat olla just niitä jotka ei oo yhelläkää teoriatunnilla käynny. ja niillä kannattas käyvä ottamassa ainaki pari kolme teoriatuntia iha ittessä ja ennen kaikkea meijän muijen tienkäyttäjien vuoksi. ja eikä noi teoriatunnitkaan mitää turhia oo. iha asiaa siellä puhutaan.
- ja laiskat
KING_SALOMON kirjoitti:
taitaa noi perseessä roikkujat olla just niitä jotka ei oo yhelläkää teoriatunnilla käynny. ja niillä kannattas käyvä ottamassa ainaki pari kolme teoriatuntia iha ittessä ja ennen kaikkea meijän muijen tienkäyttäjien vuoksi. ja eikä noi teoriatunnitkaan mitää turhia oo. iha asiaa siellä puhutaan.
Samathan jutut mitä tunneilla puhutaan voi lukea kirjasta. Mutta jos on niin laiska ja tyhmä, ettei viitsi itse kirjaa avata vaan pitää jonkun kertoa kaiken sinulle, niin taidat olla itse tuo perseessä roikkuja.
Kun on lukenut kirjan, tehnyt harjoitukset ja vastannut kysymyksiin netissä, niin kun kolmannen tai neljännen kerran kuulee vielä samat jutut tunnilla, niin ei voi kuin ihmetellä miksi älykyyttäni aliarvioidaan.
Mutta jos sinusta on tarpeellista kuulla samat asiat pari kolme kertaa ja pidät näitä tunteja tarpeellisina, niin sinun kohdallasi älykkyyden aliarviointia ei ole tapahtunut.
- kortti 2vkoa
Taas siellä kirjottelee joku teini 18v.joka odottaa innolla ajokorttia ja luulee tietävänsä kaiken ajamisesta yms. Mutta miksi suurin osa onnettomuuksista sattuu juuri tämän ikäisille? Mikä heidät saa kuvittelemaan että he osaavat ajaa? Jos he kerran pitävät itseään niin hyvinä kuskeina niin miksi suurin osa autoista löytyy jostain ojan pohjalta? ja kuskina on ollut juuri kortin saanut nuori.
Autokouluissakin nuorilla jostain syystä halu näyttää että he osaavat jo ajaa...naurettavaa:).
En sääli pätkääkään nuoria jotka ajavat itsensä hengiltä, mulle on aivan sama miten itsensä tappavat kunhan jättäisivät viattomat ja rauhalliset kuskit liikenteessä henkiin.
Juuri tuollaiset uhoavat että miten kaikki autokouluissa on turhaa yms.
Mutta oikeesti ne siellä puhuvat asiaa ja antavat hyviä vinkkejä ajamiseen, ei ne turhaan siellä ole töissä, ja ihmettelen miten autokouluopettajat jaksavat katsella/kuunnella sellaisi nuoria aloittelijoita joita ei yhtään kiinnosta turvallisuus vaan pitävät jo etukäteen itseään niin pirun hyvinä kuskeina ( nostan heille hattua ).
Mutta ehkä joskus joku nuori ottaisi oppia noista jokapäiväisistä onnettomuuksista ja ottaisi järjen käteen ollessaan tuolla liikenteessä.
Aurinkoisia kilometrejä kaikille juuri kortin saaneille:).- mur mur
Ei autolla opi ajamaan kuuntelemalla samat asiat mitä jo pari kertaa lukenut kirjasta. Jos ainoa tarkoitus on rahastaa tai kiduttaa nuoret, niin se on jo toinen juttu, mutta itse en ole oppinut näillä tunneilla mitään. Opettaja ei ole kertonut mitään, mitä en olisi ennestään lukenut oppikirjasta tai muutenkin tiennyt itsestäänselvyyksinä.
- koipireisi
Ei kukaan muuten kirjoittel jotain noin tyhmää.
- vai mitä...
Ja pelästyit, kun ettet pysty tarjoamaan mitään ja työpaikkasi on vaarassa?
Jos itseopiskeluna ei oppisi mitään, niin eiköhän yliopistoissakin olisivat pakolliset tunnin niin kuin ylä-asteella eikä akateeminen vapaus.
Mutta kyllä aikuiset ihmiset oppivat kirjoja lukemallakin, eikä niiden tarvitse istua tunneilla kuin teinin, kuuntelemassa samat jutut mitä voi itse lukea kirjassa. Ja kyllä se osaaminen mitataan sitten kokeessa, ja on ihan samaan miten ne asiat on oppinut, tärkeintähän on että ne osaa.
- kortti ollu puolivuotta
Sen takia ne teoriatunnit on että ihmisille jäis paremmi asiat päähän, katsos kun kaikki ei välttämättä ole samanlaisia kirjanlukioita kuin sitä että kerralla jää kaikki päähän. Kannattaa käydä teoriatunnit ja kuunnella oikeesti. Mun opettaja antoi kyllä niin hyviä neuvoja että muistan ne kyllä aina!!!
Sitä ajokorttia on turha odottaa sillä odotuksella että jee ringille, ei todellakaan!!
Autokoulussa meille sanottiin että ensimmäiseksi opetelkaa siihen että turhat ajot poies.- selvä...
Kyllä se jokaisen pitäisi muutenkin tajuta, että turhat ajot poies. Sanomattakin on selvää, että turha on turha, niin ympäristön kuin kukkaronkin kannalta, unohtumattakaan turvallisuutta. Oikeasti en ymmärrä miksi tuo ylipäätänsä pitäisi edes sanoa, kun sen pitäisi olla itsestäänselvyys ?
Sama kuin parikymppiselle sanoisi, että wc-käynnin jälkeen pitää pestä kädet. Kai jos joku aikuinen ihminen ei tajua sitä muutenkin, niin turhaa se on edes sanoa, ja muita: "muista pyyhkiä peppu" tai "muista laittaa pipo päähän pakkasella" - tapaiset neuvot vain ärsyttävät. Ei olla enää esikoulussa enää..
- Rautalangasta
Ei kaikki ole yhtä fiksuja kuin sinä... ja suorita nyt ensin se kortti.
- Mikiviki
Sinultahan jäi autokoulu kesken eikä sinulla ole korttia vieläkään!
- Sihteeri
Tässä olen jokusen vuoden seurannut kun oppilaat tulevat tekemään teoriaharjoittelu koulun koneelle ja suurin osa heistä viettää siinä vähintään 2h että pääsevät asettamamme määrän harjotteita läpi. Silti 4 oppilasta kymmenestä ei mene teoriakokeesta ensimmäisellä kerralla läpi. Ja taas muutama viikko sitten kun tehtiin poikkeus että oppilaan ei tarvinnut tulla koneelle tekemään harjoitteita vaan päästimme suoraan kokeeseen niin hylyn kanssa tultiin takaisin... Eli ei ne teoriatunnit ihan turhasta ole jos vain kuuntelee.
- Desert Storm
Sihteeri kirjoitti:
Tässä olen jokusen vuoden seurannut kun oppilaat tulevat tekemään teoriaharjoittelu koulun koneelle ja suurin osa heistä viettää siinä vähintään 2h että pääsevät asettamamme määrän harjotteita läpi. Silti 4 oppilasta kymmenestä ei mene teoriakokeesta ensimmäisellä kerralla läpi. Ja taas muutama viikko sitten kun tehtiin poikkeus että oppilaan ei tarvinnut tulla koneelle tekemään harjoitteita vaan päästimme suoraan kokeeseen niin hylyn kanssa tultiin takaisin... Eli ei ne teoriatunnit ihan turhasta ole jos vain kuuntelee.
tuohon kirjoitukseesi, hyvä sihteeri.
Se olisi looginen, jos mainitsemasi oppilas ilman harjoitteita olisi tullut hyväksyttynä takaisin.
Muuten, miltäs kuulostais alle 10% hylättyjä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as442958Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna222867- 462673
- 552522
Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.582438Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)462408Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä782128On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle532121- 692028
- 452022