437,80e:n lasku!

an-i

Viisaudenhammas oli vaivannut jo monta kuukautta ja terveyskeskukseen ei olis päässy koko kesänä. Päätin sitten mennä yksityiselle poistattamaan sen. Tiesin kyllä, että saattaa olla vähän kalliimpi, mutta huh huh!! Tuosta summasta on siis otettu jo kelakorvaukset pois... Hammas piti leikata, koska ei mahtunut puhkeamaan kokonaan. Ihan hyvä tuntipalkka noilla, toimitus kesti noin vartin...

38

3455

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Selviytyjä

Ihme juttu kun niinkin kallis!? Minulta poistettiin alhaalta vasemmalta viisauden hammas ja poskihammas samalla kertaa. Diagnooseina "vaikea hampaan poisto" ja "hampaan poisto leikkaamalla" eli siis kaksi hammasta yhtäaikaa. Hintaa kela-korvauksen jälkeen tuli vain noin 200 euroa....

• muitakin...

..kustannuksia, kuin palkkakustannukset.

Vai lasketko kaupan kassatyöntekijälle tuntipalkan sillä perusteella kuinka monen euron edestä hän tunnissa ehtii laskuttamaan tuotteita???

• an-i

No tottakai tämän tiedän. Se nyt oli vaan heitto. :) Silti oli aika järkytys, kun tuon laskun näki...

• tota tota

Ensinnäkin kyseessä on leikkaus ja siinä tapauksessa ei varmasti ole voitu tehdä toimenpidettä vartissa. Jo puudutus vie oman aikansa..leikkaus oman aikansa...lisäksi tikit.
      Etkö ammattitaidolle anna mitään arvoa. ????

Koskaan ei voi verrata kahta toimenpidettä toisiinsa jos ei ole ollut läsnä sillä vaikea pisto ja leikkaus niillä on huikea ero. Ilmeisesti toimenpiteen suoritti vielä erikoishammaslääkäri jolla on omat taksat verrattuna tavalliseesn hammaslääkäriin.

• an-i

No operaatioksi lasken sen itse leikkauksen ja hampaan poiston. Eli puudutusta ei ole laskettu tuohon varttiin. Mutta muuten kyllä oli nopeaa toimintaa, hammas ilmeisesti irtosi aika helposti. Että sinänsä olen tyytyväinen... Ja tottakai olen valmis maksamaan ammattitaidosta, mutta eiköhän tuo ole jo vähän liikaa. Fiksuna tietysti olisi kysynyt hintaa, ennen kuin tuoliin istuu...

• Selviytyjä

Minulla poisti poskihampaan ja viisarin "erikoishammaslääkäri, suu- ja leukakirurgi". Poskihammas oli "vaikea hampaan poisto" ja viisauden hammas oli "hampaan poisto leikkaamalla". Kummatkin samaan aikaan. Hinta oli noin 200 euroa. Toimenpide kesti noin 45 min. Tikkejä tuli paljon, lääkekuureja, sairaslomaa toistaviikkoa jne... Eli kyllä hinta pistää miettimään, jos se on päälle 400 euroa!!!

• an-i
        Selviytyjä kirjoitti:

Minulla poisti poskihampaan ja viisarin "erikoishammaslääkäri, suu- ja leukakirurgi". Poskihammas oli "vaikea hampaan poisto" ja viisauden hammas oli "hampaan poisto leikkaamalla". Kummatkin samaan aikaan. Hinta oli noin 200 euroa. Toimenpide kesti noin 45 min. Tikkejä tuli paljon, lääkekuureja, sairaslomaa toistaviikkoa jne... Eli kyllä hinta pistää miettimään, jos se on päälle 400 euroa!!!

Eli mulle laitettiin 3 tikkiä, toimitus oli todellakin ohitse todella nopeasti (itse hammas saatin poistettua ihan muutamassa minuutissa). Mitään sairaslomaa en saanut. Puudutus alkaa tässä pikkuhiljaa häipyä, mutta mitään kipuja ei ainakaan vielä tunnu. Eli mielestäni aika simppeli juttu.

Sivuilla lukee: "Pääpainopisteenä on proteettiikka, kirurgia ja implanttihoito, mutta myös yleishammashoito kuuluu meidän palveluihimme." Eli oikeastaan en tajunnut tuosta sen olevan erikoishammaslääkäri. Ja minulla ei ollut mitään tietoa, että erikoishammaslääkäri maksaisi enemmän kuin tavallinen yksityinen. Kyseessä ei kuitenkaan ollut mikään erikoinen toimenpide vaan yleishammashoitoon kuuluva juttu.

Katselin kuluttajaviraston sivuja ja siellä lukee: "Suomessa ei ole hintasäännöstelyä vaan kilpailun oletetaan pitävän hinnat kohtuullisina. Ellei palkkion hinnasta ole etukäteen sovittu, asiakkaan on maksettava hinta, joka on kohtuullinen ottaen huomioon palveluksen sisältö, laajuus ja laatu sekä sopimuksen tekoajankohdan käypä hinta." Tässä tapauksessa se on kai se laatu, joka maksaa. Silti mielestäni aika kohtuutonta laskuttaa noin paljon... Ja mielestäni heidän olisi kuulunut kertoa esim. nettisivuillaan nämä hinnat. Tai varmistaa, että asiakas tietää, miten kalliiseen operaatioon on suostunut. Minähän en mitenkään voinut olettaa, että lasku olisi näin suuri. Netistäkään ei erikoishammaslääkäreiden hinnastoa kovin monesta paikasta löydy, joten miten asikkaan pitäisi tietää näistä? Oletin, että hinnat ovat vain vähän suuremmat kuin terveyskeskuksessa. Mutta että 10 kertaa suuremmat...

• GET REAL!!!
        an-i kirjoitti:

Eli mulle laitettiin 3 tikkiä, toimitus oli todellakin ohitse todella nopeasti (itse hammas saatin poistettua ihan muutamassa minuutissa). Mitään sairaslomaa en saanut. Puudutus alkaa tässä pikkuhiljaa häipyä, mutta mitään kipuja ei ainakaan vielä tunnu. Eli mielestäni aika simppeli juttu.

Sivuilla lukee: "Pääpainopisteenä on proteettiikka, kirurgia ja implanttihoito, mutta myös yleishammashoito kuuluu meidän palveluihimme." Eli oikeastaan en tajunnut tuosta sen olevan erikoishammaslääkäri. Ja minulla ei ollut mitään tietoa, että erikoishammaslääkäri maksaisi enemmän kuin tavallinen yksityinen. Kyseessä ei kuitenkaan ollut mikään erikoinen toimenpide vaan yleishammashoitoon kuuluva juttu.

Katselin kuluttajaviraston sivuja ja siellä lukee: "Suomessa ei ole hintasäännöstelyä vaan kilpailun oletetaan pitävän hinnat kohtuullisina. Ellei palkkion hinnasta ole etukäteen sovittu, asiakkaan on maksettava hinta, joka on kohtuullinen ottaen huomioon palveluksen sisältö, laajuus ja laatu sekä sopimuksen tekoajankohdan käypä hinta." Tässä tapauksessa se on kai se laatu, joka maksaa. Silti mielestäni aika kohtuutonta laskuttaa noin paljon... Ja mielestäni heidän olisi kuulunut kertoa esim. nettisivuillaan nämä hinnat. Tai varmistaa, että asiakas tietää, miten kalliiseen operaatioon on suostunut. Minähän en mitenkään voinut olettaa, että lasku olisi näin suuri. Netistäkään ei erikoishammaslääkäreiden hinnastoa kovin monesta paikasta löydy, joten miten asikkaan pitäisi tietää näistä? Oletin, että hinnat ovat vain vähän suuremmat kuin terveyskeskuksessa. Mutta että 10 kertaa suuremmat...

"Oletin, että hinnat ovat vain vähän suuremmat kuin terveyskeskuksessa. Mutta että 10 kertaa suuremmat..."

Terveyskeskuksessa hinnat ovat vain "nimelliset", koska yhteiskunta kustantaa käytännössä koko toiminnan verorahoilla.

Mietippä vähän muita yhteiskunnan tukemia järjestelmiä, äitiyspäiväraha, lapsilisä, asuntolainan korkojen verovähennys, työttömyyskorvaus yms... Lista on pitkä!

Yksityissektorilla on täysin vapaa hinnoittelu. Yhteiskunnan kustantamien ja yksityisten palvelujen tarjoajien hintavertailut ovat "vähän" niin ja näin.

Olisitko ollut tyytyväisempi hinta-laatusuhteeseen, jos toimenpide olisi kestänyt pienen iäisyyden ja olisi ollut kivulias. Lisäksi olisit "saanut" sairaslomaa viikoksi tai kahdeksi.
        Kerro seuraavalla kerralla hammaslääkärillesi jos haluat pitkällisen kivun, tuskan ja sairasloman. Se tuottaminen onnistuu helposti myös asiantuntevaltakin hammaslääkäriltä. Toinen vaihtoehto on etsiä jostain halpa puoskari hoitamaan terveyttäsi.

"Simppeli juttu"
        Niinpä niin, se on helppoa kun sen osaa.
        Ja osaajalle maksetaan, siitä osaamisesta.

ps. En ole hammaslääkäri!

• an-i
        GET REAL!!! kirjoitti:

"Oletin, että hinnat ovat vain vähän suuremmat kuin terveyskeskuksessa. Mutta että 10 kertaa suuremmat..."

Terveyskeskuksessa hinnat ovat vain "nimelliset", koska yhteiskunta kustantaa käytännössä koko toiminnan verorahoilla.

Mietippä vähän muita yhteiskunnan tukemia järjestelmiä, äitiyspäiväraha, lapsilisä, asuntolainan korkojen verovähennys, työttömyyskorvaus yms... Lista on pitkä!

Yksityissektorilla on täysin vapaa hinnoittelu. Yhteiskunnan kustantamien ja yksityisten palvelujen tarjoajien hintavertailut ovat "vähän" niin ja näin.

Olisitko ollut tyytyväisempi hinta-laatusuhteeseen, jos toimenpide olisi kestänyt pienen iäisyyden ja olisi ollut kivulias. Lisäksi olisit "saanut" sairaslomaa viikoksi tai kahdeksi.
        Kerro seuraavalla kerralla hammaslääkärillesi jos haluat pitkällisen kivun, tuskan ja sairasloman. Se tuottaminen onnistuu helposti myös asiantuntevaltakin hammaslääkäriltä. Toinen vaihtoehto on etsiä jostain halpa puoskari hoitamaan terveyttäsi.

"Simppeli juttu"
        Niinpä niin, se on helppoa kun sen osaa.
        Ja osaajalle maksetaan, siitä osaamisesta.

ps. En ole hammaslääkäri!

...siitä, ettenkö arvostaisi ammattitaitoa ja osaamista. Tietysti he saavat ottaa palveluistaan niin paljon rahaa kuin haluavat, mutta mielestäni hinnat pitäisi ilmoittaa selvästi, etteivät ihmiset mene harhaan niin kuin minä... On käynyt ilmi, että hinta on paljon suurempi kuin keskimäärin, joten sitä ei kysymättä voi arvata.

Toimepide on mielestäni aivan yksinkertainen, viisaudenhampaita kun varmaan poistetaan ihmisiltä aika usein. Leikkaus kuulostaa aika erikoiselta, mutta kyseessä oli vain pieni viilto, jolla puoliksi puhjennut hammas saatiin kokonaan esiin. Eli varmasti ihan tavallinen terveyskeskuksen hammaslääkärikin olisi toimenpiteen suorittanut nopeasti. Eli ei hammaslääkäri kyllä ainakaan toimenpiteen vaikeudesta laskuttanut...

• kerralla...
        an-i kirjoitti:

...siitä, ettenkö arvostaisi ammattitaitoa ja osaamista. Tietysti he saavat ottaa palveluistaan niin paljon rahaa kuin haluavat, mutta mielestäni hinnat pitäisi ilmoittaa selvästi, etteivät ihmiset mene harhaan niin kuin minä... On käynyt ilmi, että hinta on paljon suurempi kuin keskimäärin, joten sitä ei kysymättä voi arvata.

Toimepide on mielestäni aivan yksinkertainen, viisaudenhampaita kun varmaan poistetaan ihmisiltä aika usein. Leikkaus kuulostaa aika erikoiselta, mutta kyseessä oli vain pieni viilto, jolla puoliksi puhjennut hammas saatiin kokonaan esiin. Eli varmasti ihan tavallinen terveyskeskuksen hammaslääkärikin olisi toimenpiteen suorittanut nopeasti. Eli ei hammaslääkäri kyllä ainakaan toimenpiteen vaikeudesta laskuttanut...

..osaat varmasti tiedustella ensin hintaa.

"Eli varmasti ihan tavallinen terveyskeskuksen hammaslääkärikin olisi toimenpiteen suorittanut nopeasti."
        Niinpä niin, miksi piti mennä erikoisasiantuntijalle?

Palkkaisitko kotisi roskia kuljettamaan vaikkapa "asuntohygienian professorin". Joka varmasti osaa viedä roskat roskikseen, mutta hänen tuntipalkkansa on jotain aivan muuta kuin naapurin pikkutytön, joka tekee saman työn tikkukaramelli-palkalla.

• an-i
        kerralla... kirjoitti:

..osaat varmasti tiedustella ensin hintaa.

"Eli varmasti ihan tavallinen terveyskeskuksen hammaslääkärikin olisi toimenpiteen suorittanut nopeasti."
        Niinpä niin, miksi piti mennä erikoisasiantuntijalle?

Palkkaisitko kotisi roskia kuljettamaan vaikkapa "asuntohygienian professorin". Joka varmasti osaa viedä roskat roskikseen, mutta hänen tuntipalkkansa on jotain aivan muuta kuin naapurin pikkutytön, joka tekee saman työn tikkukaramelli-palkalla.

Terveyskeskukseen ei olisi päässyt koko kesänä, joten siksi menin yksityiselle, koska hammas oli vaivannut jo pitemmän aikaa.

• Anonyymi
        an-i kirjoitti:

No operaatioksi lasken sen itse leikkauksen ja hampaan poiston. Eli puudutusta ei ole laskettu tuohon varttiin. Mutta muuten kyllä oli nopeaa toimintaa, hammas ilmeisesti irtosi aika helposti. Että sinänsä olen tyytyväinen... Ja tottakai olen valmis maksamaan ammattitaidosta, mutta eiköhän tuo ole jo vähän liikaa. Fiksuna tietysti olisi kysynyt hintaa, ennen kuin tuoliin istuu...

Etpä taida oikein vieläkään ymmärtää laskutusta
        etkä hyväksyä sitä,kun jahkaat sen kanssa.
        Minä maksoin leikkaus-poistosta 850 euroa.
        Jossa poistettiin KERRALLA ,hammassilta, 2+2
        tukihampaineen,yhteensä neljä.
        Hinnoittelusta nähtävillä selvät taksat,Helmiäi-
        sessä. Mutta sitä en ymmärrä kun samassa pai-
        kassa tehdystä esteettisestä korjauksesta oltai-
        siin vaadittu tuntityönä 400 e/h,kertomatta mon
        tako tuntia työ olisi vienyt työtunteja.

• vielä mitään

minulle on laitettu kruunua kruunun perään eikä mikään kestä ja tähän mennessä on mennyt 2500 euroa ja taas nykyinen kruunu on hajoamassa, että jouduin ihan pissiseen tilanteeseen, eikä loppua näy. Ja kaikki ihan sen takia, kun lääkäri pilasi ihan hyvän hampaani hiomalla sen liian matalaksi, jolloin purenta meni vinoon. Viddu!

• hinnoittelusta

Paljoltahan tuo kuulostaa verrattuna siihen, että mulla yksityisellä poisto maksoi pauttiarallaa 40 euroa per hammas. Hampaat olivat toki helposti poistettavia ja aikaa meni aina kahden hampaan poistoon puudutukset mukaanlukien alle vartti. Se on tietenkin jokaisen oma asia miten oman terveytensä haluaa "hinnoitella". Se, että asian hoitaa ammattilainen vähän kovemmalla hinnalla on pieni hinta siitä, että asia saadaan pois päiväjärjestyksestä.

• Olisitko ollut...?

Tyytyväinen jos poistoon olisikin mennyt 1.5 h?? Ei se hintä ole aikaperustainen... Vaan toimenpideperustainen, joten ole kiitollinen ja maksa!

• aivan varmasti

Mielestäni olet kyllä aika suolaisen hinnan maksanut,mutta kuten tällä palstalla toistuvasti todetaan, hammaslääkärit osaavat kyllä rahastaa.
      Tiedä sitten mikä auttaisi,jos on pahassa pulassa hampaansa kanssa.
      Valitusteitä ei oikein ole,kukaan ei ole hammashoitopotilaan "puolella" ja potilaan ainoa tehtävä tuntuu olevan maksaa, mitä hml kehtaa pyytää. Ja niillähän ei röyhkeys heti lopu.
      Mitähän se hinta on ollutkaan kaikkine Kela- korvauksineen,kun Kelan osuus pois ja hinta on silti vielä noin kamala.

Oletko kysynyt sieltä hammasläkäriltä edes erittelyä tuohon kovaan hintaan? Muista sitten,
      että ne eivät yleensä osaa edes hävetä...

• an-i

Eli laskussa lukee: hampaan poisto leikkaamalla 500e, hammaskuva 29e. Onneksi Kela sentään jotain korvaa, mutta silti jää aika kiva hinta jäljelle...

• hampaan lisäksi
        an-i kirjoitti:

Eli laskussa lukee: hampaan poisto leikkaamalla 500e, hammaskuva 29e. Onneksi Kela sentään jotain korvaa, mutta silti jää aika kiva hinta jäljelle...

Kyllä tuo aika järkyttävä hinta on, ei siitä mihinkään pääse.
        Onhan näille toimenpiteille jonkinlaisia ohjehinnoitteluja olemassa, mutta nyt me poloiset rahastettavat asiakkaat olemme tekemisissä sellaisen ammattiryhmän kanssa,joka saa itse määritellä työnsä hinnan - ja tässä sitä ollaan. Ei äärtä, ei rajaa...

Minusta työn hintaa on tässä kovasti yliarvioitu. Faktisesti hintaa nostavia syitä voisivat olla esimerkiksi, että hml olisi ollut erikoishammaslääkäri (esimerkiksi suukirurgi) - en muista mainitsitko tästä jotakin.
        Myös hml-aseman sijainti kalliilla ja keskeisellä liikepaikalla tahtoo nostaa hinnat yläkanttiin.
        Olisiko operaatio jotenkin komplisoitu, siis vaikea tai monimutkainen? Muistan, että kirjoitit jotain, siitä että homma kävi aika nopeasti. Tämä ei siis voinut olla ylihinnoittelun syy.

Ja viimeisenä tulee mieleen se kaikkein raadollisin eli hammaslääkärin silkka ahneus - tässä kun nyt rahastan, niin eipä voi potilas oikeastaan mitään.
        Tietysti voit välttää enää menemästä samaan paikkaan ja varoittaa kavereitasikin.
        Täällä palstallakin on kirjoitettu, että hml voi kerran rahastaa "potilaan kuoliaaksi", mutta sama temppu ei enää onnistu toista kertaa......

No saitpahan hampaan joka tapauksessa pois haittaamasta, vaikka kalliiit rahat pitikin maksaa....

• an-i
        hampaan lisäksi kirjoitti:

Kyllä tuo aika järkyttävä hinta on, ei siitä mihinkään pääse.
        Onhan näille toimenpiteille jonkinlaisia ohjehinnoitteluja olemassa, mutta nyt me poloiset rahastettavat asiakkaat olemme tekemisissä sellaisen ammattiryhmän kanssa,joka saa itse määritellä työnsä hinnan - ja tässä sitä ollaan. Ei äärtä, ei rajaa...

Minusta työn hintaa on tässä kovasti yliarvioitu. Faktisesti hintaa nostavia syitä voisivat olla esimerkiksi, että hml olisi ollut erikoishammaslääkäri (esimerkiksi suukirurgi) - en muista mainitsitko tästä jotakin.
        Myös hml-aseman sijainti kalliilla ja keskeisellä liikepaikalla tahtoo nostaa hinnat yläkanttiin.
        Olisiko operaatio jotenkin komplisoitu, siis vaikea tai monimutkainen? Muistan, että kirjoitit jotain, siitä että homma kävi aika nopeasti. Tämä ei siis voinut olla ylihinnoittelun syy.

Ja viimeisenä tulee mieleen se kaikkein raadollisin eli hammaslääkärin silkka ahneus - tässä kun nyt rahastan, niin eipä voi potilas oikeastaan mitään.
        Tietysti voit välttää enää menemästä samaan paikkaan ja varoittaa kavereitasikin.
        Täällä palstallakin on kirjoitettu, että hml voi kerran rahastaa "potilaan kuoliaaksi", mutta sama temppu ei enää onnistu toista kertaa......

No saitpahan hampaan joka tapauksessa pois haittaamasta, vaikka kalliiit rahat pitikin maksaa....

Joo siis kyseessä oli erikoishammaslääkäri Hervannan keskustassa, mutta tyhmänä minulla ei ollut hajuakaan, että erikoishammaslääkäri ottaisi tavallisesta helposta toimenpiteestä yli kaksi kertaa enemmän kuin tavallinen yksityinen. Jos rehellisiä ollaan niin kuvittelin yksityisellä käynnin maksavan ehkä kaksi kertaa enemmän kuin terveyskeskuksessa, siis jotain 100e. Mutta todellisuudessa hinta oli siis kymmenkertainen!

Olen kysynyt asiasta kuluttajavirastosta, mutta sieltä tuli automaattinen vastaus, että emme voi vastata kaikkiin viesteihin ja käy lukemassa sivuja.

Olen vielä aika nuori, 22, joten iänkin perusteella olisi voinut päätellä, ettei minulla ole paljon kokemusta yksityisistä hammaslääkäreistä enkä siis välttämättä ole perillä hinnoista. Mielestäni hammaslääkärin velvollisuuteen olisi kuulunut kysyä, että tiedänkö hintatason.

• Näin se....
        an-i kirjoitti:

Joo siis kyseessä oli erikoishammaslääkäri Hervannan keskustassa, mutta tyhmänä minulla ei ollut hajuakaan, että erikoishammaslääkäri ottaisi tavallisesta helposta toimenpiteestä yli kaksi kertaa enemmän kuin tavallinen yksityinen. Jos rehellisiä ollaan niin kuvittelin yksityisellä käynnin maksavan ehkä kaksi kertaa enemmän kuin terveyskeskuksessa, siis jotain 100e. Mutta todellisuudessa hinta oli siis kymmenkertainen!

Olen kysynyt asiasta kuluttajavirastosta, mutta sieltä tuli automaattinen vastaus, että emme voi vastata kaikkiin viesteihin ja käy lukemassa sivuja.

Olen vielä aika nuori, 22, joten iänkin perusteella olisi voinut päätellä, ettei minulla ole paljon kokemusta yksityisistä hammaslääkäreistä enkä siis välttämättä ole perillä hinnoista. Mielestäni hammaslääkärin velvollisuuteen olisi kuulunut kysyä, että tiedänkö hintatason.

..sinullekkin selviää miten maailma toimii.

Harmi vaan, että jotkut asiat joskus selviävät kantapään kautta.

• höpöttäjä ämmä
        an-i kirjoitti:

"tavallisesta helposta toimenpiteestä"

Mistä hitosta sinä voit tietää mikä on helppo toimenpide ?
        Jos se oli helppo nakki niin olisit itse tehnyt. Hmmm aijoo siihen tarvitaan ammattiosaamista ja koulutusta, ensinnäkin mihin kohtaa se puudutus neula on laitettava ja minkä verran ja mitä puudutus ainetta, mihin kohtaan tehdään viilto, yms. Nämähän kaikki osaavat.
        Toiseksi jokaisella vastaanotolla on seinällä tms. paikassa nähtävänä hinnastot. Miksi et siitä katsonut. Tää narina alkaa jo kuulostaa murkun narinalta. Mutku ? Mutku ?

• an-i
        höpöttäjä ämmä kirjoitti:

"tavallisesta helposta toimenpiteestä"

Mistä hitosta sinä voit tietää mikä on helppo toimenpide ?
        Jos se oli helppo nakki niin olisit itse tehnyt. Hmmm aijoo siihen tarvitaan ammattiosaamista ja koulutusta, ensinnäkin mihin kohtaa se puudutus neula on laitettava ja minkä verran ja mitä puudutus ainetta, mihin kohtaan tehdään viilto, yms. Nämähän kaikki osaavat.
        Toiseksi jokaisella vastaanotolla on seinällä tms. paikassa nähtävänä hinnastot. Miksi et siitä katsonut. Tää narina alkaa jo kuulostaa murkun narinalta. Mutku ? Mutku ?

...miten jotkut vääntää tän näin. Joo eikun varmaan meen ens kerralla kysymään naapurin setältä, et voisko se vetää mun hampaan irti.

Ja eipä kyllä näkyny mitään hinnastoa yhtään missään. Ja sen puoleen oletuksesi, että "jokaisella vastaanotolla on nähtävänä hinnastot", ei pidä paikkaansa. Olen ainoastaan yhdellä hammaslääkärillä nähnyt seinällä hinnaston, käynyt olen elämäni aikana yhteensä neljällä eri hammaslääkärillä. Mitään esitteitä tuolla ei ollut, vain odotushuone tuoleineen, jossa oli kasa lehtiä luettavaksi.

• oikeuksistanne
        an-i kirjoitti:

...miten jotkut vääntää tän näin. Joo eikun varmaan meen ens kerralla kysymään naapurin setältä, et voisko se vetää mun hampaan irti.

Ja eipä kyllä näkyny mitään hinnastoa yhtään missään. Ja sen puoleen oletuksesi, että "jokaisella vastaanotolla on nähtävänä hinnastot", ei pidä paikkaansa. Olen ainoastaan yhdellä hammaslääkärillä nähnyt seinällä hinnaston, käynyt olen elämäni aikana yhteensä neljällä eri hammaslääkärillä. Mitään esitteitä tuolla ei ollut, vain odotushuone tuoleineen, jossa oli kasa lehtiä luettavaksi.

Toden totta, ainoa hyvä puoli tässä asiassa on se, että ongelmia aiheuttanut hammas on pois, mutta kaikki muu taisikin mennä negatiivisen puolelle.
        Kun tekstejäsi luen, minusta tuntuu yhä enemmän, että sinua on vaan raakasti rahastettu. Kuten on todettu, se ammattikunta (yksityiset hmlt)
        saa määritellä oman työnsä hinnan. Valitettava kokemus sinulle nuorelle ihmiselle ja nuorilla,kun ei muutenkaan ole liikaa käteistä rahaa.
        Ainakin sen tästä oppii, että ei anna hml:n tehdä mitään toimenpidettä, edes paikkausta enenkuin hän antaa tiedon, mitä kyseinen lysti tulee maksamaan.
        Eli ensin annetaan hammaslääkäkärille tilaisuus tutkia,mikä on ongelma (jos esimerkiksi särkee hammasta). Sitten häneltä vaaditaan hintatieto, mitä korjaava toimenpide tms. tulee maksamaan - ja vasta sitten käydään töihin käsiksi.....
        Eli potilas (joka siis maksaa laskun)antaa luvan korjata ongelman.

Ja, mikäli hml:n antama hinta-arvio korjauksesta tms. tuntuu ylivoimaisen suurelta - noustaan
        tyylikkäästi tuolista pois, kiitetään ja kysytään paljonko ollaan siihen asti velkaa. Ja poistutaan paikalta. Näin minä tekisin... ja kehotan muitakin huolehtimaan oikeuksistaan.

Sitten,kun se työ ja toimenpide on tehty - ei ole potilaalla enää mitään muuta mahdollisuuuta kuin maksaa, vaikka siihen menisi viikon palkka.

• kielletty.
        oikeuksistanne kirjoitti:

Toden totta, ainoa hyvä puoli tässä asiassa on se, että ongelmia aiheuttanut hammas on pois, mutta kaikki muu taisikin mennä negatiivisen puolelle.
        Kun tekstejäsi luen, minusta tuntuu yhä enemmän, että sinua on vaan raakasti rahastettu. Kuten on todettu, se ammattikunta (yksityiset hmlt)
        saa määritellä oman työnsä hinnan. Valitettava kokemus sinulle nuorelle ihmiselle ja nuorilla,kun ei muutenkaan ole liikaa käteistä rahaa.
        Ainakin sen tästä oppii, että ei anna hml:n tehdä mitään toimenpidettä, edes paikkausta enenkuin hän antaa tiedon, mitä kyseinen lysti tulee maksamaan.
        Eli ensin annetaan hammaslääkäkärille tilaisuus tutkia,mikä on ongelma (jos esimerkiksi särkee hammasta). Sitten häneltä vaaditaan hintatieto, mitä korjaava toimenpide tms. tulee maksamaan - ja vasta sitten käydään töihin käsiksi.....
        Eli potilas (joka siis maksaa laskun)antaa luvan korjata ongelman.

Ja, mikäli hml:n antama hinta-arvio korjauksesta tms. tuntuu ylivoimaisen suurelta - noustaan
        tyylikkäästi tuolista pois, kiitetään ja kysytään paljonko ollaan siihen asti velkaa. Ja poistutaan paikalta. Näin minä tekisin... ja kehotan muitakin huolehtimaan oikeuksistaan.

Sitten,kun se työ ja toimenpide on tehty - ei ole potilaalla enää mitään muuta mahdollisuuuta kuin maksaa, vaikka siihen menisi viikon palkka.

"Kuten on todettu, se ammattikunta (yksityiset hmlt)
        saa määritellä oman työnsä hinnan."

Suomessa vapaa hinnoittelu koskee kaikkia muitakin aloja.

• asiakas maksaa, jos jaksaa
        kielletty. kirjoitti:

"Kuten on todettu, se ammattikunta (yksityiset hmlt)
        saa määritellä oman työnsä hinnan."

Suomessa vapaa hinnoittelu koskee kaikkia muitakin aloja.

Olet oikeassa, hintakartellit on kielletty. Mutta hammaslääkäreiden hinnoittelutaso jo lähtökohtaisesti - verratuna tavallisen palkansaajan tulotasoon - on aivan taivaissa.
        Joku monttööri, suutari, kampaaja, hieroja ja ompelija hinnoittelee työnsa ja toimensa sen verran maanläheisemmin, että hintataso on ymmärrettävä ns. tavalliselle tallaajalle.
        Mainitsen nyt nämä ammattit,kun on viime aikojen kokemusta asiakkaana kyseisten alojen yrittäjistä ja heidän hinnoittelustaan.

Nyt joku alan ihminen huudahtaa, että tottakai korkea koulutus ja ammattitaito maksaa.
        Kyllä tietenkin, mutta siihen korkeaan koulutukseen ja ammattitaitoon näkyy liittyvän aika sukkelasti myös ahneus.
        Ja silloin maksaja-asiakas onkin usein hankalassa tilanteessa ja saa tyhjentää taskun pohjalta viimeisetkin roposet ahneelle ammatinharjoittajalle.

• sitten vielä...
        asiakas maksaa, jos jaksaa kirjoitti:

Olet oikeassa, hintakartellit on kielletty. Mutta hammaslääkäreiden hinnoittelutaso jo lähtökohtaisesti - verratuna tavallisen palkansaajan tulotasoon - on aivan taivaissa.
        Joku monttööri, suutari, kampaaja, hieroja ja ompelija hinnoittelee työnsa ja toimensa sen verran maanläheisemmin, että hintataso on ymmärrettävä ns. tavalliselle tallaajalle.
        Mainitsen nyt nämä ammattit,kun on viime aikojen kokemusta asiakkaana kyseisten alojen yrittäjistä ja heidän hinnoittelustaan.

Nyt joku alan ihminen huudahtaa, että tottakai korkea koulutus ja ammattitaito maksaa.
        Kyllä tietenkin, mutta siihen korkeaan koulutukseen ja ammattitaitoon näkyy liittyvän aika sukkelasti myös ahneus.
        Ja silloin maksaja-asiakas onkin usein hankalassa tilanteessa ja saa tyhjentää taskun pohjalta viimeisetkin roposet ahneelle ammatinharjoittajalle.

..törmännyt putki- ja kirvesmiehiin...
        Heillä on enemmän töitä kuin ehtii tehdä, ja hinnoittelu on myös sen mukainen.

• kirvesmiehet
        sitten vielä... kirjoitti:

..törmännyt putki- ja kirvesmiehiin...
        Heillä on enemmän töitä kuin ehtii tehdä, ja hinnoittelu on myös sen mukainen.

En ole vielä törmännyt sellaisiin, jotka vaativat tuhatta (1000) euroa tunnista.
        Toistaiseksi on vielä vähempi riittänyt.

Mutta kuka tietää?
        Esimerkkien voima kun on suuri!

• homma julkisella puolella

että otetiin kuvat ja leikattiin hammaspois joka oli kyl tosi vaikee saada kesti tunnin se operaatio siis viidaudenhammas niin 79.80

• aina joku maksaa

Julkisen puolen ja yksityisen puolen hinnoittelua ei voi verrata mitenkään.
        Työn puolesta tulee samalaista tulosta eli reikiä paikataan, hampaita poistetaan ja särkyä taltutetaan.
        Hinnanmuodostus on kuitenkin täysin eri lähtökohdista kotoisin.
        Julkisella puolella suurimman osan hammashoidon kustannuksista maksavat muut veronmaksajat kuin potilas itse. Siitä kiitos heille.
        Kuitenkin, esimerkiksi maan suurimmissa kaupungeissa (Hki, Turku yms.) julkinen hammashoito on sellaisessa jamassa, että jonotus kestää helpotsti noin vuoden. Kuka sellaista odotusta jaksaisi?
        Yksityisellä puolella Kela korvaa tietyistä toimenpiteistä jonkin verran potilaalle.
        Eräistä muista toimenpiteistä, esimerkiksi protetiikasta ja oikomisesta Kela ei korvaa mitään.
        Hammaslääkärin työ on tottakai kallista ja vaativaa. Mutta miksi on olemassa sellaisia ammatinharjoittajia,jotka pystyvät toimimaan moderaatilla hinnoittelulla ja miksi on sellaisia hammaslääkäreitä, jotka vetävät potilaan lompsasta viimeisenkin euron?

Niin tai näin, joka tapauksessa 529 euron euron lasku yksityisellä hammaslääkärillä yhden viisaudenhampaan helposta leikkauksellisesta poistosta vaikuttaa vähintääkin laillistetulta riistolta.

• jälleen
        aina joku maksaa kirjoitti:

Julkisen puolen ja yksityisen puolen hinnoittelua ei voi verrata mitenkään.
        Työn puolesta tulee samalaista tulosta eli reikiä paikataan, hampaita poistetaan ja särkyä taltutetaan.
        Hinnanmuodostus on kuitenkin täysin eri lähtökohdista kotoisin.
        Julkisella puolella suurimman osan hammashoidon kustannuksista maksavat muut veronmaksajat kuin potilas itse. Siitä kiitos heille.
        Kuitenkin, esimerkiksi maan suurimmissa kaupungeissa (Hki, Turku yms.) julkinen hammashoito on sellaisessa jamassa, että jonotus kestää helpotsti noin vuoden. Kuka sellaista odotusta jaksaisi?
        Yksityisellä puolella Kela korvaa tietyistä toimenpiteistä jonkin verran potilaalle.
        Eräistä muista toimenpiteistä, esimerkiksi protetiikasta ja oikomisesta Kela ei korvaa mitään.
        Hammaslääkärin työ on tottakai kallista ja vaativaa. Mutta miksi on olemassa sellaisia ammatinharjoittajia,jotka pystyvät toimimaan moderaatilla hinnoittelulla ja miksi on sellaisia hammaslääkäreitä, jotka vetävät potilaan lompsasta viimeisenkin euron?

Niin tai näin, joka tapauksessa 529 euron euron lasku yksityisellä hammaslääkärillä yhden viisaudenhampaan helposta leikkauksellisesta poistosta vaikuttaa vähintääkin laillistetulta riistolta.

nähdään, missä terveydenhoidossamme mennään!

Kovin mielellään muistutellaan, kuinka siellä luontaisten hoitojen puolella harrastetaan rahastusta.
        Tuskin kuitenkaan päästään lähellekään tällaisia laskutuksia.
        Oliko koko työaika puolta tuntia pidempi?
        Tunnin veloitus olisi siis yli tuhat (1000) euroa!

Montako tuntia tavallisen palkansaajan on työskenneltävä, että hän saa tuon summan puhtaana käteensä, että voi poistattaa yhden hampaan???
        Hyvinvointi-, oikeusvaltio Suomessa.

Jos esim. luontaishoitojen puolella tällaisia veloituksia esiintyisi, todennäköisesti syytteitä rupeasi rapisemaan.

• an-i
        jälleen kirjoitti:

nähdään, missä terveydenhoidossamme mennään!

Kovin mielellään muistutellaan, kuinka siellä luontaisten hoitojen puolella harrastetaan rahastusta.
        Tuskin kuitenkaan päästään lähellekään tällaisia laskutuksia.
        Oliko koko työaika puolta tuntia pidempi?
        Tunnin veloitus olisi siis yli tuhat (1000) euroa!

Montako tuntia tavallisen palkansaajan on työskenneltävä, että hän saa tuon summan puhtaana käteensä, että voi poistattaa yhden hampaan???
        Hyvinvointi-, oikeusvaltio Suomessa.

Jos esim. luontaishoitojen puolella tällaisia veloituksia esiintyisi, todennäköisesti syytteitä rupeasi rapisemaan.

Eli istuin tuoliin, hammaslääkäri tökkäsi pari puudutuspiikkiä. Odottelin tuolissa noin 10 min, että puudutus alkaa vaikuttamaan ja lääkäri ja hoitaja valmistelivat leikkausta sen aikaa. Sitten suu auki, viilto, vähän jotain porausta ja pihdeillä hammas irti. Tuossa leikkauksessa meni noin 10min, maksimissaan 15min. Sain kylmäpussin, jota piti painaa poskea vasten ja sillä välin lääkäri pisti kipupiikin käsivarteen. Sitten lasku käteen ja se oli siinä.

• tuntipalkoille
        an-i kirjoitti:

Eli istuin tuoliin, hammaslääkäri tökkäsi pari puudutuspiikkiä. Odottelin tuolissa noin 10 min, että puudutus alkaa vaikuttamaan ja lääkäri ja hoitaja valmistelivat leikkausta sen aikaa. Sitten suu auki, viilto, vähän jotain porausta ja pihdeillä hammas irti. Tuossa leikkauksessa meni noin 10min, maksimissaan 15min. Sain kylmäpussin, jota piti painaa poskea vasten ja sillä välin lääkäri pisti kipupiikin käsivarteen. Sitten lasku käteen ja se oli siinä.

Kyllä Sinua an-i nyt tosiaan rahastetiin. Uskon tuon, että helppo viisurin poisto oheistoimineen (puudutus yms. valmistelu) menee noin puolessa tunnissa.
        Joten kyllä siitä laskennallisesti 1000 euron tuntipalkka ko. erikoishammaslääkärille kertyy. Miettikää, mikä on päiväpalkka ja kuukauden palkkio, vaikka siitä vähennettäisiinkin menot (avustajan palkka, materiaalit, vuokrat, sähköt yms.).
        Taitaa hammaslääkärisi tehdä oikein kunnon tiliä, pääsee pian Fortumin Liliuksen kokoisille tuloille.
        Voi taivahan vallat, jos hammaslääkäreiden hinnoittelu menee tällaiseksi, ei tavallisella palkansaajalla ole kohta mitään asiaa yksityishammaslääkärille.
        Mutta, kuten muuallakin todettiin, kannattaa AINA ennen toimenpidettä tai pidempää hoitojaksoa kysyä - jopa pyytää kirjallisena - mitä työ tulee maksamaan potilaalle. Sen jälkeen voi tehdä oman tilanteen mukaiset johtopäätökset.
        Jos ei rahat riitä, niin pois, pois vaan hoitopaikasta huokeampaa etsimään. Niitäkin aivan varmasti on, ainakin kaupungeissa. Siellä,kun on hammasalan yrittäjää melkein joka nurkalla.
        Muista muuten an-i varoittaa tuttaviasi tuosta rahastavasta hammaslääkäristä.

• terveyskeskuksessa 2002

On hinnat nousseet melkoisesti.

Itse poistatin kaikki neljä viisuria samalla kertaa terveyskeskuksessa, mutta aikaa on jo useampi vuosi. Hinta oli n. 80 euroa yhteensä. Menin poistattamaan tikit yksityiselle, jossa lääkärit totesivat yhden tikin poiston olevan hinnaltaan samaa luokkaa kuin koko operaatio terveyskeskuksessa. Antoivat 1/4 hintaan tikkien poiston...

Voi olla, että on hinnoittelu muuttunut sitten vuodesta 2002, mutta kuulostaa aika hurjalta summalta tuo yli 400...

• sanon minä vaan

Sitä se nimenomaan on - ahneutta viimeisen päälle. Näyttää, että mikään ei riitä, kun kaikki muukin elämisessä tuntuu kallistuneen, mutta näillä hinnoittelu aivan omaa luokkaansa.

• Tuloton ja juuri hoidettu

Vertailun vuoksi saamani toimeentulotuki (vähennettynä) on 320 euroa kuukaudessa ja siitä menee vielä vuokraan noin 60 euroa.

Sossun asiakkaana sain noin kymmenen reikää paikattua noin 600 eurolla josta kunta korvasi kaiken. Juuri anomisen vuoksi jätin hampaani hoitamatta vuosiksi.

Hoito maksaa eri tavalla eri henkilöille. Omani ja aloittajan tapaus kertovat kansalaisten kahtiajakautumisesta hoidon ja tulojen suhteen.

• verot nousevat

Näinhän se menee. Kun et hoida hampaitasi, joku muu saa verorahoillaan kustantaa sinulle hammashoidon.

• an-i

Eli ihan opiskelija olen, tosin kesän töissä. Eli eipä ensimmäisestä palkasta jäänyt käteen oikeastaan mitään suurimmaksi osaksi tuon yllätyslaskun takia. Ja säästöön olisi sitä rahaa kuitenkin kiva saada...

Kiitos kaikille myötätunnosta! Myös ihan varoitukseksi tämän tänne laitoin.

• auringonpaistetta !!!
        an-i kirjoitti:

Eli ihan opiskelija olen, tosin kesän töissä. Eli eipä ensimmäisestä palkasta jäänyt käteen oikeastaan mitään suurimmaksi osaksi tuon yllätyslaskun takia. Ja säästöön olisi sitä rahaa kuitenkin kiva saada...

Kiitos kaikille myötätunnosta! Myös ihan varoitukseksi tämän tänne laitoin.

Parempaa jatkoa Sinulle an-i ja muista olla tulevaisuudessa varovainen hammaslääkäreiden kanssa,jos käyt yksityispuolelle hoidossa.
        Hyvää kesää ja toivottavasti aurinko paistaa Sinullekin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7443
    2. 81
      5037
    3. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      79
      4859
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      132
      4268
    5. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      10
      3058
    6. Miksi sä valitsit

Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      52
      2689
    7. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      40
      2596
    8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

Rehellinem fiilis
      Suhteet
      53
      2247
    9. Törkeää toimintaa

Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2221
    10. Suudeltiin unessa viime yönä

Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit
      Ikävä
      21
      1850
    Aihe