Hei! Lainasin kirjastosta kaksi kanteleopasta. Toisen mukaan kanteletta soitetaan pitkät kielet soittajan puolella, mutta toinen kirja neuvoo päin vastoin. Kumpi tapa on mielestäsi mielekkäämpi? Kiitos neuvosta.
Kantele soittimena
7
1258
Vastaukset
- monikielinen
Niin, kumpikin tyyli on yhtä oikea. Historia tuntee kumpaakin tyyliä edustavia taitureita. Kokeile, kumpi luontuu paremmin itsellesi.
- Iso- vai 5-kielinen?
Riippuu vähän mihin tähtäät. Onko kyseessä iso kantele vai pieni esim 5- tai 10-kielinen kantele? Minkä ikäinen olet suurinpiirtein. Kysyn tätä siksi, että jos on nuori, niin ehkä tähtää muuhun kuin esim jos aloittaa kanteleensoiton esim eläkeiässä.
- Kantelekas
Kanteleeni on 36-kielinen. Soittelen vain harrastuksenani. Täysi aikuinen olen. Kiitos teille opastuksesta.
- tai nuoteistakin vähän
Alunperin soitettiin lyhyemmät kielet itseä lähinnä-päin. Mutta kun ruvettiin käyttämään nuotteja, niin käännettiin toisinpäin (pitkät kielet itseä lähinnä). Tämä sen takia, koska näin soitettaessa on helpompi seurata nuotteja. (Toisinpäin soitettaessa on nuotit "ylösalaisin").
Myös korvakuulolta soitettaessa on helppo soittaa pitkät kielet itseenpäin. Jotkut on toista mieltä.
Haluatko opetella yksin vai olisitko mukana esim vapaaopiston opintopiirissä. On myös kanteleleirejä kesäisin.
Onnea vain soitollesi! Mahtava juttu, että haluat soitella ja että sinulla on kantele! Siitä vaan soittelemaan! Soitoniloa! - ramons
Kantelekas kirjoitti:
Kanteleeni on 36-kielinen. Soittelen vain harrastuksenani. Täysi aikuinen olen. Kiitos teille opastuksesta.
Itelläni on sellainen käsitys kanteleensoittoasennosta että pienkanteleet pidetään sylissä lyhyet kielet itseä kohti ja konserttikanteleessa pitkät kielet
- laittaisin
ehdottomasti soittajan puolelle. Jos satut innostumaan soitosta enemmänkin, niin silloin hyödyt soittoasennosta, juuri nuottien vuoksi. On aika tylsää, jos on opetellut lyhyeltä puolelta ja joutuu vaihtamaan pitkälle puolelle, niin saattaa kärsivällisyys pettää. Tietenkin kyseessä on maksuasia.
Itse aloitin soittotunneilla eikä siellä ikinä ehdotettu muuta kuin kielten pitkältä puolelta soittamista. Ope oli niitä Suomen kuuluisimpia silloin ja hänen taitonsa tunnustettiin maan rajojen ulkopuolellakin.- Onnea opinnoille!
Pitää pysyä ajan tasalla.
On toisinvouhottajia, ei tartte mennä enää vanhaan tyyliin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3177424Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662146- 1751827
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161362- 1121277
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91231Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691210RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541146Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411071Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019