VERTAUS VIINITARHAN VUOKRAAJISTA
Mark. 12:1-12
(Rinnakkaisteksti: Matt. 21:33-46)
----
12:1 Ja hän rupesi puhumaan heille vertauksilla: "Mies istutti viinitarhan ja teki aidan sen ympärille ja kaivoi viinikuurnan ja rakensi tornin; ja hän vuokrasi sen viinitarhureille ja matkusti muille maille.
12:2 Ja kun aika tuli, lähetti hän palvelijan viinitarhurien luo perimään tarhureilta viinitarhan hedelmiä.
12:3 Mutta he ottivat hänet kiinni, pieksivät ja lähettivät tyhjin käsin pois.
12:4 Ja vielä hän lähetti heidän luoksensa toisen palvelijan. Ja häntä he löivät päähän ja häpäisivät.
12:5 Ja hän lähetti vielä toisen, ja sen he tappoivat; ja samoin useita muita: toisia he pieksivät, toisia tappoivat.
12:6 Vielä hänellä oli ainoa rakas poikansa. Hänet hän lähetti viimeiseksi heidän luoksensa sanoen: 'Kavahtavat kaiketi minun poikaani'.
12:7 Mutta viinitarhurit sanoivat toisilleen: 'Tämä on perillinen; tulkaa, tappakaamme hänet, niin perintö jää meille'.
12:8 Ja he ottivat hänet kiinni, tappoivat ja heittivät hänet ulos viinitarhasta.
12:9 Mitä nyt viinitarhan herra on tekevä? Hän tulee ja tuhoaa viinitarhurit ja antaa viinitarhan muille.
12:10 Ettekö ole lukeneet tätä kirjoitusta: 'Se kivi, jonka rakentajat hylkäsivät, on tullut kulmakiveksi;
12:11 Herralta tämä on tullut ja on ihmeellinen meidän silmissämme'?"
12:12 Silloin he olisivat tahtoneet ottaa hänet kiinni, mutta pelkäsivät kansaa; sillä he ymmärsivät, että hän oli puhunut tämän vertauksen heistä. Ja he jättivät hänet ja menivät pois.
Vertaus viinitarhan vuokraajista, Mark.12:1-12
5
178
Vastaukset
Jeesus puhuu kansalle vertauksen miehestä, joka perusti viinitarhan.
Kuulijoina olivat myös lainopettajat ja ylipapit.
Mies varusti tarhan hyvin; ”teki aidan sen ympärille ja kaivoi viinikuurnan ja rakensi tornin” ja vuokrasi sen viinitarhureille (1). Hän itse matkusti muille maille.
Mies lähettää useita palvelijoitaan (2,4,5) perimään tarhureilta hedelmiä, mutta heidät tarhurit joko pieksävät tai tappavat. Kuulijat ymmärsivät, että Jeesus tarkoitti ”palvelijoilla” profeettoja.
Viinitarhan herralla oli lähettää vielä ”ainoa rakas poikansa” (6), mutta viinitarhurit ottavat hänetkin kiinni, heittävät ulos viinitarhasta ja tappavat hänet (7,8).
Jeesus puhuu omasta kohtalostaan.
Tämä vertaus kuvaa Israelin kansaa ja sen kelvottomia hengellisiä johtajia (viinitarhurit).
Israel Herran viinitarhana on Vanhasta Testamentista tuttu kuva (Jes. 5:1).
Viinitarhan herra tulee lopulta ja tuhoaa kelvottomat viinitarhurit ja antaa viinitarhan muille eli pakanoille (9).--
Virsi 193
--
1.
Autuuden ja armon sana
kulkee maihin kaukaisiin,
Valheen vallat voittavana
tunkee kansain sydämiin,
särkee kahleet saatanan,
auttaa alta kuoleman.
2.
Valon, vapauden sana
kaataa väärät jumalat,
pelon muurit murtavana
johtaa kansat sokeat
valkeutta seuraamaan,
Herraa kunnioittamaan.- hildurvonhopsis
Tapio522 Taivaan Isän siunausta sinulle.
Tuohon tekstiisi löytyy toinenekin sopiva virsi virsikirjasta numero 180.
1.
Jeesus sanoi omillensa:
Pysykää vain minussa,
oikeassa viinipuussa
elävinä oksina.
2.
Oksa ei voi irrallansa
kantaa yhtään hedelmää,
eikä kukaan itsestänsä
löydä mitään elämää.
3.
Jeesuksesta yksin vuotaa
uusi voima, elämä.
Oksa hedelmänsä kantaa,
koska puu on elävä.
4.
Synti tekee työtään meissä,
omantunnon haavoittaa,
estää hyvän kasvamista,
uskon voimaa kuluttaa.
5.
Tuoreet oksat viinipuussa
Herra hoitaa, puhdistaa,
jotta oksat kantaisivat
hedelmää taas runsaampaa.
6.
Jos ei joku Jeesuksessa
aina pysy uskossa,
pois hän kuolee viinipuusta
kuivuneena oksana.
7.
Pysykäämme viinipuussa
toisiamme lähellä.
Herra Jeesus omiansa
ei voi koskaan hyljätä
Virsi 180 Jeesus sanoi omillensa
Leonard Typpö 1902, 1912. Uud. Niilo Rauhala 1984. Virsikirjaan 1986
http://evl.fi/Virsikirja.nsf/86746181a029c63cc2256f8800506d14/f727cc61ddb785cec2256d57006bb159?OpenDocument
Runsaasti asukoon teissä Kristuksen sana; opettakaa ja neuvokaa toinen toistanne kaikessa viisaudessa, psalmeilla, kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten kiitollisesti Jumalalle sydämissänne.(Kolossalaiskirje 3:16)
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible
Joh. 13:34 Minä annan teille uuden käskyn: rakastakaa toisianne! Niin kuin minä olen rakastanut teitä, rakastakaa tekin toinen toistanne. [Mark. 12:31 ; Joh. 15:12; 1. Joh. 3:11, 4:21]
Joh. 15:12 Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. [Joh. 13:34 ]
Joh. 15:17 Tämän käskyn minä teille annan: rakastakaa toisianne.
Gal. 5:13 Teidät on kutsuttu vapauteen, veljet. Mutta älkää tämän vapauden varjolla päästäkö itsekästä luontoanne valloilleen, vaan rakastakaa ja palvelkaa toisianne. [1. Kor. 8:9, 9:19; 1. Piet. 2:16]
1. Piet. 3:8
Ja lopuksi: olkaa kaikki yksimielisiä, jakakaa toistenne ilot ja surut, rakastakaa toisianne ja olkaa hyväsydämisiä ja nöyriä. [Room. 12:16; Fil. 2:1,2]hildurvonhopsis
--
5.
Herra hoitaa, puhdistaa,
jotta oksat kantaisivat
--
Minulla on kasvihuoneessani pari viiniköynnöstä.
Viime kesänä ne tuottivat runsaan sadon.
Jeesus puhuu viinipuusta ja sen oksien karsimisesta:
"Jokaisen oksan minussa, joka ei kanna hedelmää, hän karsii pois; ja jokaisen, joka kantaa hedelmää, hän puhdistaa, että se kantaisi runsaamman hedelmän" (Joh. 15:2).
Viiniköynnöksen hoidossa on tärkeätä ylimääräisten oksien leikkaaminen.
Jos viiniköynnös kasvaa "villisti", se ei tuota satoa.
Ylimääräiset, satoa tuottamattomat oksat, ovat haitaksi satoa tuottaville oksille.
--
Israel oli Herran viinipuu (Jes. 5:1-5, Jer. 2:21, Ps. 80:9).
Joh. 15:1-15 kuvaa Uuden Liiton Herran omia.
Runkona on Jeesus Kristus ja me olemme oksia (5).Tapio522 kirjoitti:
hildurvonhopsis
--
5.
Herra hoitaa, puhdistaa,
jotta oksat kantaisivat
--
Minulla on kasvihuoneessani pari viiniköynnöstä.
Viime kesänä ne tuottivat runsaan sadon.
Jeesus puhuu viinipuusta ja sen oksien karsimisesta:
"Jokaisen oksan minussa, joka ei kanna hedelmää, hän karsii pois; ja jokaisen, joka kantaa hedelmää, hän puhdistaa, että se kantaisi runsaamman hedelmän" (Joh. 15:2).
Viiniköynnöksen hoidossa on tärkeätä ylimääräisten oksien leikkaaminen.
Jos viiniköynnös kasvaa "villisti", se ei tuota satoa.
Ylimääräiset, satoa tuottamattomat oksat, ovat haitaksi satoa tuottaville oksille.
--
Israel oli Herran viinipuu (Jes. 5:1-5, Jer. 2:21, Ps. 80:9).
Joh. 15:1-15 kuvaa Uuden Liiton Herran omia.
Runkona on Jeesus Kristus ja me olemme oksia (5).Mietin ja rukoilin selitystä, mitä Jeesus tarkoitti hedelmää kantavien oksien puhdistamisella.
Huomasin, että Joh. 15. luku liittyy Jeesuksen jäähyväispuheeseen.
Jeesuksen jäähyväispuheeseen (Joh. 13-15.luvut), jonka yhteydessä Hän lopuksi puhuu viinipuusta, liittyi alussa opetuslasten jalkojen pesu.
”Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas; ja te olette puhtaat ;...” (Joh.13:10).
Joh. 15:3 ”Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, jonka minä olen teille puhunut”.
Uskova tarvitsee yhä uusiutuvaa jalkojen pesemistä, hedelmää kantavien oksien puhdistamista (Joh. 15:2).
Ainakin kuusi ensimmäistä opetuslasta (ehkä kaikki?) olivat Johanneksen kasteella kastetut ja sittemmin täydellisemmällä tavalla uskossa omistetulla Jeesuksen Sanalla puhdistetut.
Tämä ei kuitenkaan tee tarpeettomaksi yhä uudistuvaa puhdistumista siitä synnistä, joka heihin (tai meihin) elämän tiellä tarttuu (Joh.15:2).
--
Kommentteja!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433544Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4413063Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan232830Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!831917- 871517
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541380- 1071267
- 1041222
SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs721143Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.32983