"Näin paljon säästät pitämällä vanhan autosi"

*Ojala*

"Auton pitäminen tulee halvimmaksi, jos vaihdat uutena ostetun auton vasta 19 vuoden päästä, kertoo Teknillisessä korkeakoulussa tehty diplomityö."

"Keskihintaisen bensa-auton kulut ovat noin 3 500 euroa vuodessa, jos vaihtoväli on 19 vuotta."

Laskelmassa käytetyn bensa-auton hinta oli 31 600 euroa ja vuosittaiset km 18 000.

Laskeskelin että bensakulut on 19 v luokkaa 40 000 e ja auton arvo tippuu lähes nollaan eli vaikkapa 30 000 e. 40 000 30 000 = 70 000 e / 19 vuodella = 3684 e/vuosi.

Onkohan tuo diplomityö hyväksytty? Autossa on nimittäin aika tavalla muitakin kuluja kuin polttoaine ja arvon alentuminen (Huolto/korjaus, vakuutukset, renkaat, pesut...). Mitenkähän tuohon 3500 e/v on mahdettu päästä.

Lähde:

http://www.taloussanomat.fi/omatalous/2008/06/18/nain-paljon-saastat-pitamalla-vanhan-autosi/200815687/139

14

1200

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oikein-

      diplomityö todistamaan tällainen. onhan se hyvä, että kaikkea tutkitaan, mutta yhteiskuntamme on menossa tähän expertti-keskeisyyteen.

      tavallisen kansalaisen sanomana tätä ei otettaisi kuuleviin korviin, mutta kun expertti sanoo niin pääsee uutisiin. kaikki pitää kysyä asiantuntijalta. olisi sitä ehkä näille asiantuntijoille jotain parempiakin tutkimuskohteita kuin tällaiset...

      • *Ojala*

        Sehän siinä oli se huvittava pointsi. Tuo 3 500 e/v ei välttämättä riitä kattamaan edes auton arvon laskua ja polttoainekuluja saati, että 19 vuodessa muita kuluja tulee päälle vielä luokkaa 15 000 - 20 000 e. Oikea vuosihinta olisi jossain 4400 - 4700 e.

        Laskelmassahan ei huomioitu korkokuluja eli lähdettiin siitä, että auto oli ostettu käteisellä. Jos näin olisikin, ainakin menetetty korkotuotto pitäisi huomioida. 4% korolla 32 000 e, jossa korko liitetään vuosittain pääomaan, tuottaa 19 vuodessa ca. 1864 e/vuosi.


      • Kirjanpitovalvatti
        *Ojala* kirjoitti:

        Sehän siinä oli se huvittava pointsi. Tuo 3 500 e/v ei välttämättä riitä kattamaan edes auton arvon laskua ja polttoainekuluja saati, että 19 vuodessa muita kuluja tulee päälle vielä luokkaa 15 000 - 20 000 e. Oikea vuosihinta olisi jossain 4400 - 4700 e.

        Laskelmassahan ei huomioitu korkokuluja eli lähdettiin siitä, että auto oli ostettu käteisellä. Jos näin olisikin, ainakin menetetty korkotuotto pitäisi huomioida. 4% korolla 32 000 e, jossa korko liitetään vuosittain pääomaan, tuottaa 19 vuodessa ca. 1864 e/vuosi.

        Se on selvä, että korko pitää laskea kustannuksiin, ostettiinpa auto käteisellä tai lainalla. Mutta se lasketaan kulloinkin jäljellä olevalle pääomalle, josta on vähennetty arvonalennus eli poisto. Eihän kymmenvuotiaassa autossa enää ole pääomaa kuin muutama tuhat euroa kiinni eli korkokulu pienenee auton vanhetessa huomattavasti. 30000 euron autolle keskimääräinen korkokustannus lienee koko sen ikänä noin 10000 euroa.


      • *Ojala*
        Kirjanpitovalvatti kirjoitti:

        Se on selvä, että korko pitää laskea kustannuksiin, ostettiinpa auto käteisellä tai lainalla. Mutta se lasketaan kulloinkin jäljellä olevalle pääomalle, josta on vähennetty arvonalennus eli poisto. Eihän kymmenvuotiaassa autossa enää ole pääomaa kuin muutama tuhat euroa kiinni eli korkokulu pienenee auton vanhetessa huomattavasti. 30000 euron autolle keskimääräinen korkokustannus lienee koko sen ikänä noin 10000 euroa.

        Varmaankaan 4-5% korolla (josta maksetaan vielä verot) reaalituotto ei ole kuin muutaman satasen vuodessa. Kuitenkin, otitpa sitten lainan tai vertailun vuoksi autoon sijoitetulle pääomalle lasketaan realistinen tuotto, se saattaa olla luokkaa 5 000 - 10 000 e / 19 vuodessa (jos sitäkään).


    • dögjklgkjdfölgölkfdklögdfköl

      otettiinko tuossa huomioon, että
      -vanhaa autoa ei tarvitse vakuuttaa
      -vanhaa autoa voi joutua hinaamaan omaan laskuun
      -vanhaan autoon saa renkaat halvemmalla
      -vanha auto pitää katsastaa ja uusintakatsastaa
      -vanhan auton kunto, paali-ikä vaihtelee huomattavasti yksilöstä toiseen

      Jostain menee kone, joku toinen ruostuu kauttaaltaan puhki... ei niitä kannata pitää 19v...

    • ei hyväksytty

      koska olet oikeassa noiden korjaustenkin suhteen. Noin 10v jälkeen korjauskustannukset nousevat räjähdysmäisesti. Tosi hölmösti laadittu tutkimus. Tietysti jos autolla ei ajeta vaan seisotetaan tallissa...
      Ei uskoisi että tuostakin koulusta syydetään tämmöistä soopaa.

      • tekn.tnri

        Näissä opinnäytetöissä on se ikävä puoli että niitä julkaisevat toimittajat eivät malta/osaa tutustua asiaan, vaan uutiset tehdään lehden myyntiä silmälläpitäen ja kiireellä, joskus jopa samat kirjoitusvirheet ovat tallella eri lehdissä.

        Tässäkin tapauksessa outoihin summiin voi olla hyvin yksinkertainen selitys, esimerkiksi jos tutkimus on tehty yritystoimintaa varten jolloin verotuksesta vähennettävä kaluston poistoarvo muuttaa lukuja erilaisiksi kuin yksityishenkilöille.

        Niin että vähän hätäistä on leimata tulosta josta ei tiedä mitä oikein on laskettu.


      • *Ojala*
        tekn.tnri kirjoitti:

        Näissä opinnäytetöissä on se ikävä puoli että niitä julkaisevat toimittajat eivät malta/osaa tutustua asiaan, vaan uutiset tehdään lehden myyntiä silmälläpitäen ja kiireellä, joskus jopa samat kirjoitusvirheet ovat tallella eri lehdissä.

        Tässäkin tapauksessa outoihin summiin voi olla hyvin yksinkertainen selitys, esimerkiksi jos tutkimus on tehty yritystoimintaa varten jolloin verotuksesta vähennettävä kaluston poistoarvo muuttaa lukuja erilaisiksi kuin yksityishenkilöille.

        Niin että vähän hätäistä on leimata tulosta josta ei tiedä mitä oikein on laskettu.

        Jos bensakäyttöiselle henkilöautolle lasketaan vuosittainen kustannus 19 vuoden käytölle, tuskin sitä on tehty yritysautosta. Polttoaineen eli tässä tapauksessa bensan hinnaksi taisin ottaa 1,55 e/l (tämän päivän hinta ja vieläpä alakanttiin). Jos laskelmassa on käytetty litrahintana vaikkapa 1,4 e, se tiputtaa yhteenlasketun auton arvon aleneman ja polttoaineen vuosikustannuksen tasolle: >3400 e. alle 100 e/v ei riitä lähellekään kattamaan autosta aiheutuvia muita kuluja. Oikeampi summa lienee jossain 500 - 1000 e välillä.


      • ei hyväksytty
        tekn.tnri kirjoitti:

        Näissä opinnäytetöissä on se ikävä puoli että niitä julkaisevat toimittajat eivät malta/osaa tutustua asiaan, vaan uutiset tehdään lehden myyntiä silmälläpitäen ja kiireellä, joskus jopa samat kirjoitusvirheet ovat tallella eri lehdissä.

        Tässäkin tapauksessa outoihin summiin voi olla hyvin yksinkertainen selitys, esimerkiksi jos tutkimus on tehty yritystoimintaa varten jolloin verotuksesta vähennettävä kaluston poistoarvo muuttaa lukuja erilaisiksi kuin yksityishenkilöille.

        Niin että vähän hätäistä on leimata tulosta josta ei tiedä mitä oikein on laskettu.

        koska kaikki vanhojen autojen kanssa puuhaavat tietävät valtavat korjauskustannukset niissä. Ja auton käyttöikä vaan lyhenee uusien mallien myötä kun kaikessa valmistuksessa pitää säästää. Elektroniikka vikoineen on uudemmissa (6v ja tuoreemmat) todella kallista korjattavaa. Jo 10v auto on sellainen että ruostekorjauksissa, sekä muissakin korjauksissa, etupäästä kun aloittaa ja takapäähän on saavuttu niin korjaukset alkavat alusta. Minulla tuossa 2001 mallinen ajopeli jossa korjattu k-akselin hihnapyörä, polttoaineen esipumppu, venttiilikoneiston keinuvivut, alapallonivelet, Webasto, jousien ylälaakerit, pakoputki pari kertaa, jarrulevyt, tuulilasi ym ja rahaa palanut 3000-4000e. Lisäksi määräaikaishuollot. Sekä kaikki välilliset kustannukset joista kerääntyy yllättävän paljon summaa. Olisi pitänyt vaihtaa pari vuotta sitten jos halvemmalla autoa pitää.

        Halvimmaksi auto tulee kun se on ostettaessa noin 4v vanha ja vaihtaa sen 2-3 vuoden välein. Ei kalliita korjauksia ja auton hinta vaihtelee sopivasti jolloin "uuden" pelin saa monasti edullisesti.

        19v yritysauto on aika harvinaisuus.

        Olen edelleen sitä mieltä että "19v auto tulee halvimmaksi" lausunto ei ole tästä elämästä ja diplomityötä ei olisi pitänyt hyväksyä koska yksinkertaisella taskulaskimella olisi voinut tsekata laskelmien paikkansapitävyyden. Jos kysymyksessä on tietoinen poikkeavan esimerkin esittäminen ei tutkimuksella ole siinäkään tapauksessa mitään arvoa koska ei kosketa edes yleisellä tasolla reaalielämää. Onko sitten talouspuoli opetusohjelmana vanhentunut ja sitä kautta sitä syytä muuttaa, vaikea sanoa.

        Myös olen sitä mieltä että Teknillisen Korkeakoulun ajatus suunnitella ja rakentaa urheiluauto sähkökäyttöisenä on ihan idioottimainen. Tekisivät ennemmin normaalikäyttöön normaalin henkilö/farmariauton jolla olisi yleisestikin paljon suuriarvoisempi merkitys. Sähkökäyttöinen urheiluauto olisi kuitenkin Teslan kopio.

        http://www.teslamotors.com/index.php

        Ovatko korkeakouluopinnot etääntyneet käytännöstä eli oikeasta elämästä liian kauas on sitten toinen juttu. Omana aikanani niillä oli vielä jonkinlainen side olemassa. Jutellessani nykyisten oppilaiden kanssa he laskevat kuinka korkotaso vaikuttaa auton hankintaan tehden siitä kauhean edullisen. Kuitenkin kun katsotaan paljonko euroja on kulunut osoittaa se muuta. hyvin hoidettu talous ei siis merkitse paljonko rahaa on kulunut vaan jotain muuta mitä ainakaan minä en kykene ymmärtämään. On kuin Vanhasen puheet.


    • Aivan varmasti...

      Mulla on 4 vuotta vanha Ford Focus. Kerran vuodessa 190 €:n huolto ja siinä kaikki.

      Mutta mutta: kohta menee talvi- ja kesärenkaat vaihtoon. Myöhemmin pitää vaihtaa pakoputki, tuulilasi, vetoakselia, niveliä, jarrun osia, umpiot jne., kun paikat alkavat mätänemään. Varmasti menee enemmän huoltoihin kuin nyt alussa. Poistot tosin pienenevät.

      Mun mielestä autoa kannattaa pitää tasan niin kauan, kun määräaikaishuollot riittävät.

      • Myös fordisti

        "190€ siinä kaikki", tuota ne neljä ekaa vuotta ovat suhteessa suurimmat auton arvon alenemisen tai sanotaanko pääomahukan osalta, sen jälkeen alkaa halvat metrit. Jos olet pitänyt auton alusta asti ei siitä kannata luopua sillä väliraha seuraavaan uuteen on suhteettoman suuri ja seuraavasta autosta menee hetkessä samanmoinen pääomatappio. Sillä välirahalla remppaa pirun monen monituista vuotta tuttua kulkinetta.

        Mitä vakuutuksiin ja rengaskuluihin tulee, ovat ne jo olemassa oli auto minkä ikäinen tahansa (on ne renkaat uudenkin hinnassa jo mukana, kuin myös käytetyn hinnassa huomioitu), renkaiden kuluminen kun on aika lailla samankaltaista auton ikään katsomatta.
        Useimmiten, mitä vanhempi auto, sitä yleisempi ja halvempi käytetty rengastyyppi on.

        Meillä on kakkosautona jo kahdeksatta vuotta sama renutin. Maksoi ostettaessa osapuilleen 4k€ (24500mk), ajetaan 10k vuodessa, remppakulut n. 300€/vuosi, keskimäärin.
        Auton todellinen markkina-arvo on 500€, mutta käyttöarvo monin verroin suurempi pieniksi osoittautuneiden huoltokulujen ansiosta.
        Vakavampaa ruostettakaan ei ole missään, parin kiveniskemän kohdalla on pientä alkua ainoastaan.

        Onkin taas kokonaan toinen asia, kestääkö ego ajoa tuollaisella ikuvanhalla ruppanalla. Täällä kestää, entä siellä?


      • autovanhus

        190e huolto /vuosi , heh heh älä jaksa naurattaa. Kyllä tommosessa 4v vanhassa taunuksessa yleensä myös kasko on, ja vikojakin noissa pukkaa olemaan, eikö takuut kata, eikä oikein itekään voi korjata...


      • arvo saattaa romahtaa vuodessa
        Myös fordisti kirjoitti:

        "190€ siinä kaikki", tuota ne neljä ekaa vuotta ovat suhteessa suurimmat auton arvon alenemisen tai sanotaanko pääomahukan osalta, sen jälkeen alkaa halvat metrit. Jos olet pitänyt auton alusta asti ei siitä kannata luopua sillä väliraha seuraavaan uuteen on suhteettoman suuri ja seuraavasta autosta menee hetkessä samanmoinen pääomatappio. Sillä välirahalla remppaa pirun monen monituista vuotta tuttua kulkinetta.

        Mitä vakuutuksiin ja rengaskuluihin tulee, ovat ne jo olemassa oli auto minkä ikäinen tahansa (on ne renkaat uudenkin hinnassa jo mukana, kuin myös käytetyn hinnassa huomioitu), renkaiden kuluminen kun on aika lailla samankaltaista auton ikään katsomatta.
        Useimmiten, mitä vanhempi auto, sitä yleisempi ja halvempi käytetty rengastyyppi on.

        Meillä on kakkosautona jo kahdeksatta vuotta sama renutin. Maksoi ostettaessa osapuilleen 4k€ (24500mk), ajetaan 10k vuodessa, remppakulut n. 300€/vuosi, keskimäärin.
        Auton todellinen markkina-arvo on 500€, mutta käyttöarvo monin verroin suurempi pieniksi osoittautuneiden huoltokulujen ansiosta.
        Vakavampaa ruostettakaan ei ole missään, parin kiveniskemän kohdalla on pientä alkua ainoastaan.

        Onkin taas kokonaan toinen asia, kestääkö ego ajoa tuollaisella ikuvanhalla ruppanalla. Täällä kestää, entä siellä?

        5 vuotta vanhan jos ostaa ja pitää pari vuotta, hinnan alennus on kutakuinkin ennakoitavissa. Jos taas ostaa muutaman vuoden siitä vanhemman saattaa huomata vuoden päästä hintatason puolittuneen - eri merkeillä vähän eri aikoihin.

        Tämä johtuu taas siitä, että jo 7-10 v ikäisten autojen kunto vaihtelee merkittävästi. Enenevässä määrin tarjolle tulee halpoja "romuja" (huonosti kolarikorjattuja, paljon ajettuja, rässättyjä jne...). Mitä enemmän tarjonnasta on romuja, sitä kovemmalla kohinalla hyvienkin/normaalikuntoisten yksilöiden hinnat tippuvat.

        Itse myin normikuntoisen 7v ikäisen keskikokoisen perheautoni puolitoista vuotta sitten suoraan yksityiselle ja sain siitä kohtuu hinnan: 8000 € (hinta oli tippunut tasaista tahtia ja vastasi normaalia hintatasoa). Nyt ko. vuosimallia, vastaavan kuntoista olisi esim. nettiautossa tarjolla - 4000 €. Aika kova tiputus 1,5 vuodessa. Autovero tosin vaikutti hieman, mutta tuon suuntaisesti se on mennyt aikaisemminkin.


      • ei haittaa
        arvo saattaa romahtaa vuodessa kirjoitti:

        5 vuotta vanhan jos ostaa ja pitää pari vuotta, hinnan alennus on kutakuinkin ennakoitavissa. Jos taas ostaa muutaman vuoden siitä vanhemman saattaa huomata vuoden päästä hintatason puolittuneen - eri merkeillä vähän eri aikoihin.

        Tämä johtuu taas siitä, että jo 7-10 v ikäisten autojen kunto vaihtelee merkittävästi. Enenevässä määrin tarjolle tulee halpoja "romuja" (huonosti kolarikorjattuja, paljon ajettuja, rässättyjä jne...). Mitä enemmän tarjonnasta on romuja, sitä kovemmalla kohinalla hyvienkin/normaalikuntoisten yksilöiden hinnat tippuvat.

        Itse myin normikuntoisen 7v ikäisen keskikokoisen perheautoni puolitoista vuotta sitten suoraan yksityiselle ja sain siitä kohtuu hinnan: 8000 € (hinta oli tippunut tasaista tahtia ja vastasi normaalia hintatasoa). Nyt ko. vuosimallia, vastaavan kuntoista olisi esim. nettiautossa tarjolla - 4000 €. Aika kova tiputus 1,5 vuodessa. Autovero tosin vaikutti hieman, mutta tuon suuntaisesti se on mennyt aikaisemminkin.

        Niinno, ensimmäinen puolitus tapahtuu pahimmassa tapauksessa kahdessa vuodessa, parhaimmillaan pääsee kolmeen vuoteen ennenkuin arvosta on enää 50% jäljellä (puhutaan autoliikkeen hyvityshinnasta - reaaliarvo).

        Uuden auton pito 19v ei ole mikään mahdottomuus, tiedät historian, tiedät miten koslaa on käsitelty. Mainitsemasi 7-10 v. ikäiset ovat osin pommeja, mutta uudesta asti itse pitämä pysyy ehjempänä kun jo alusta asti on tarkoituksena pitää pitkään eikä polkea kuin vierasta sikaa (lue: työsuhdeautoa).

        Autoveron alennus vaikutti osan, nyt käytetteyjen kauppa on entistä nihkeämpää ja hinnat sen mukaiset. Pyyntihinnat on taivaissa, mutta todelliset kauppahinnat vanhoissa varmsti aika alhaalla. Ostajan markkinat, jos joku näinä aikoina käytettyä viitsii ostaa...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ootko nainen jotenkin

      Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      219
      5973
    2. Minun rakkaani.

      Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      26
      3734
    3. Koska näet seuraavan kerran

      Kaivattusi? Onko päivä tiedossa vai sattumasta kiinni?
      Ikävä
      82
      2587
    4. Ootko nainen jotenkin

      itseäs täynnä? Mars laihduttamaan. 🫵🏽 K
      Ikävä
      39
      2121
    5. Hyvästi.....

      En vain enää jaksa.....
      Ikävä
      33
      1902
    6. Hyvää yötä

      Mm❤️
      Ikävä
      45
      1868
    7. Ongelma Ibizalla

      Mistä saada triatleetin jalkaan mahtuva kenkä häitä varten?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      1765
    8. Eelle

      Huomenta,ajattelen sua..
      Ikävä
      21
      1656
    9. Hauskaa nimipäivää rakkaalle!

      On kova ikävä. Rakastan sua ikuisesti ❤️🤗😘
      Ikävä
      27
      1502
    10. Tappajamanne kiinni

      Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!
      Mikkeli
      33
      1458
    Aihe