voiko alle 18 vuotias tehdä abortin ilman että vanhemmat saa tietää? sillä taidan olla kun menkat myöhässä 6 päivää jo.. mun vanhemmat ei tule ikinä sitä sietämään.. onko mitenkään mahdollista että ne ei sais tietää ja abortin vois tehdä? oon ihan huolissaa ku ne ei vois ikinä ymmärtää.. :/
voiko alle 18 vuotias tehdä abortin ilman että vanhemmat saa tietää?
52
16063
Vastaukset
- Sisely
Ota yhteys äitiysneuvolaan tai mahdolliseen kouluterveydenhuoltoosi. He osaavat ohjata eteenpäin, ja tarjoavat myös keskusteluapua.
Abortista ei koskaan kerrota kenellekään, ei edes alaikäisen vanhemmille.
Olet huolissasi vanhempiesi suhtautumisesta, mutta jätät huomiotta itsesi. Mitä sinä itse haluat?
Oletko varma etteivätkö vanhempasi ymmärtäisi? Heistä saattaisi olla, tuominnan sijaan, enemmän apua kuin kenestäkään ulkopuolisesta.- Huolissaanoleva15v
Hei! Haluaisin tästä vielä sen verran kysyä että, jos alaikäisen (15v) vanhemmille ei kerrota niin tuleeko siitä jotain merkintää lastensuojeluun? Tästä olen huolissani sillä eikö vanhemmat saisi sen kautta nähtä sen? :)
- lapsenmurhaoikeusko
Huolissaanoleva15v kirjoitti:
Hei! Haluaisin tästä vielä sen verran kysyä että, jos alaikäisen (15v) vanhemmille ei kerrota niin tuleeko siitä jotain merkintää lastensuojeluun? Tästä olen huolissani sillä eikö vanhemmat saisi sen kautta nähtä sen? :)
Miksi häpeät lapsentappamista ja haluaisit salata sen? Pelkäätkö että vanhempasi saattaisi yrittää suojella lapsenlapsensa siltä mitä kohtaloa hänellekaikessa itsekkyydessäs haudot?
Noin likaiset salaisuudet tulee kuitenkin ilmi, tavalla tai toisella, ennemmin tai myöhemmin. - JustJusr
lapsenmurhaoikeusko kirjoitti:
Miksi häpeät lapsentappamista ja haluaisit salata sen? Pelkäätkö että vanhempasi saattaisi yrittää suojella lapsenlapsensa siltä mitä kohtaloa hänellekaikessa itsekkyydessäs haudot?
Noin likaiset salaisuudet tulee kuitenkin ilmi, tavalla tai toisella, ennemmin tai myöhemmin.Eihän aloittaja raskaudenkeskeytystä häpeä, vaan sitä tyhmyyttään, että on harrastanut suojaamatonta seksiä.
- mutupötyjä
JustJusr kirjoitti:
Eihän aloittaja raskaudenkeskeytystä häpeä, vaan sitä tyhmyyttään, että on harrastanut suojaamatonta seksiä.
Ai niinkö sano, missä? Vai omia mutu.harh.ojasko taas? Missä kysyykään seksin harrastamisen salaamisesta eikä nimenomaan abortin, kuten jo alotuksen 1. lauseessa?
- kaveri teki
abortin 16-vuotiaana eikä kertonut vanhemmilleen. Otat yhteyttä terveyskeskukseen ja kerrot, että tarvit kiireellisen vastaanottoajan aborttia varten. Saat ajan lääkärille parin päivän sisään, ja siellä tehdään lähete sairaalaan aborttiin. Sinne saat sitten kutsun, se sujuu kans nopeasti. Jos oot hyvin alkuraskaana, voidaan tehdä lääkkeilläkin tai sitten kaavinnalla. Lääkkeillä tulee luonnollisen oloinen keskenmeno, eli runsas vuoto, joka kestää päiviä, joskus yli viikonkin. Kaavinnassa sut nukutetaan hetkeksi ja kaikki kaavitaan kohdusta ulos, pääset samana päivänä kotiin ja jälkivuotoa ei ole tai se on ihan minimaalista. Jos siis asut vielä kotona, kaavinta on varmaan helpompi salata kuin se, että kotona sitten kiemurtelisit lääkkeellisen keskenmenon mahakipujen ja verenvuodon kanssa.
- joojoojuujuu
kaavinnan jälkeen tulee jälkivuotoa kestoltaan n. 10 päivää.
- sekin sitten
joojoojuujuu kirjoitti:
kaavinnan jälkeen tulee jälkivuotoa kestoltaan n. 10 päivää.
vaihtelee, mun kaverilla tuli ihan minimaalista ja muutaman päivän vaan. Mut joka tapauksessa kaavinnassa se vuoto on paljon vähäisempää kuin lääkkeellisessä.
- huolissaanoleva15v
jos saat lähetteen lääkärille tai aborttiin niin eikö tässäkään vaiheessa vanhemmat saa tietää? Tai jos 15v niin tuleeko siitä jotain merkkiö lastensuojeluun ja eivätkö he viimeistään tässä vaiheessa näe?
Jos on 15v niin on alle suojaikärajan. Silloin saatetaan lääkärin harkinnasta tehdä lastensuojeluilmoitus jos ollaan huolissaan. Lastensuojeluilmoituksesta ilmoitus menee vanhemmille, jolloin lastensuojeluilmoituksen syyksi osoittautuu raskaus alle 16-vuotiaana. Kuitenkin jos lapsen isä on joku myös 15-vuotias poika niin voi olla ettei lastensuojeluilmoitusta tehdä.
Omasta hoidostaan saa 15-vuotias päättää itsenäisesti, joten kannattaa silloin tuoda selkeästi lääkärille asia ilmi, että kotona tieto abortista ei aiheuttaisi hyvää ja siksi et halua tiedon menevän vanhemmille.
- riittää perusteluksi
Moikka ja voimia. Onko sulla semmoista läheistä ystävää, keneen voi todella luottaa, ei kannata jäädä yksin näiden asioiden kans. Sinuna kävisin ostamassa raskaustestin kaupasta, koska jos ei syö e-pillereitä tuommonen 6 päivän myöhästyminen voi olla ihan normaalia epäsäännöllisistä kuukautisista johtuvaa. Labrassa otettu raskaustesti on toki herkempi ja sinne saa lähetteen kun pyytää. Jos sitte plussaa näyttää varaa aika neuvolaan ja kerro varatessa miks niin pääset heti. Pelkästään alle 17-vuoden ikä riittää perusteluksi ihan lain mukaan, joten sun ei tarvi selittää kenellekkään miksi teet niinku teet jos et halua. Hirmuisesti voimia ja rohkeutta.
- 16-v:n tytön äiti
Hei! Sain selville tässä muutama viikko sitten,että tyttäreni oli tehnyt abortin,eikä kertonut minulle mitään. Olemme jutelleet tyttäreni kanssa asiasta ja hän katuu nyt aborttiaan ,koska kerroin hänelle ,että vauva olisi ollut tervetullut perheeseen ja olisin ilomielin auttanut häntä(olin oikeastaan iloinen,kunnes kuulin että teki abortin :( ). Hän on kuitenkin vasta 16 vuotias,joten omalla tavallaan järkevä päätös,vaikka olisin auttanut ja tukenut häntä vauvan kanssa.
Joten suosittelen,että keskustelette vanhempien tai vaikka jonkun hyvän kaverin kanssa joka ei kerro asiaa eteenpäin jos ei itse halua. Nimittäin tuesta on hyötyä teki mitä teki !! :)Vaikka tämä on vanha ketju, niin sanoisin kuten 16-vuotiaan tytön äitikin että äidin tehtävä on tukea lastaan päättipä tämä mitä hyvänsä. On kuitenkin yritettävä rauhallisesti juttelemalla kartoittaa hieman, miten raskaus ja lapsen saaminen tai abortti vaikuttaa myöhemmin elämään. Nuori elää yleensä vain tässä hetkessä, eikä mieti elämää eteen päin, eikä sitä, että homma ei päätykään siihen, kun se maha häviää. :) Riippuu tietysti myös vanhempien voimavaroista, miten he voivat olla missäkin mukana.
Ystäväni tuli raskaaksi 16-vuotiaana ja päätti pitää lapsen. Mutta kyllä poika oli isovanhempien vastuulla melkein kaverini 25-vuotispäivään asti ja asui isovanhempien kotona. Nuoren tytön mieli vetää kuitenkin nuorten menoihin ja kavereiden seuraan, aivan kuten muillakin sen ikäisillä. Ikävä kyllä sitten kaikilla ei ole omia vanhempia turvanaan.- Anonyymi
Miten sait tietää asiasta?
- tytsyt hei
JEP! Minä olen ihan samaa mieltä! Mä kerroin äitille ja se on nyt mun tukena !! kiitti hei ''16:vn tytön äiti'' !!!!
- viisitoistavuotias
minulle ei tullut ihan selväksi voiko ala ikäinen siis tehdä abortin ettei siitä vanhemmille kerrota ? itse olen 15 vuotias , en ole varmastikkaan raskaana mutta haluaisin tietää onko se mahdollista ? tulevan varalle !
- pupu tupuna
Muistaakseni alle 16 vuotiaasta menee automaattisesti tieto lastensuojeluun, mutta 16-18 vuotiaasta ei mene tietoa mihinkään suuntaan.
Tokihan asian saat selville vaikkapa kysymällä koulusi terkkarilta, jos se niin paljon kiinnostaa. - Niin??
Minkä "tulevan varalle"? Montako lasta olet suunnitellut tappavasi aborteilla?!
Harrasta aikuisten leikkejä vasta sitten kun olet valmis kantamaan myös vastuun tekojesi mahdollisista seurauksista. - ab.laki=ok.
Niin?? kirjoitti:
Harrasta aikuisten leikkejä vasta sitten kun olet valmis kantamaan myös vastuun tekojesi mahdollisista seurauksista.Mene sinä tappamisini asianomaisille palstoille rikos-osion puolelle, abortti nimittäin on laillinen raskauden keskeytys, eikä mitään lapsen tappamista.
- länkyti valheelle
Niin?? kirjoitti:
Harrasta aikuisten leikkejä vasta sitten kun olet valmis kantamaan myös vastuun tekojesi mahdollisista seurauksista.Mene sinä jo muualle kiihkoon niitä kieroutuneiden lapsentappamispykälies kiimasia ylistyksiä....
- Kukkahattutätiliini
Hei 15-vuotias!
Huh huh...viestisi kertoi paljon...ei ne abortit mitään leikkijuttuja ole! :/
Huolehdi ehkäisy kuntoon ja vaadi ditä myös partnereilta, kaikkein paras olisi odottaa kun on kypsä, kaikin tavoin.Seksin harrastaminen ei tee aikuiseksi! - hhohooho
älkää ny Jumankauta jaksako leikkiä viiisasta vanhusta. antaa nuorten harrastaa jos ne tykkää... kuhan muistaa vaa suojauksen nii kaikki OK
- varmaankin raskaana
Vaikka muistaskin tuplaehkäyksen ilmeisesti vaarana tulla raskaaksi..
- ab.laki=ok
sen verran muistutan vaan, että mikään ehkäisymenetelmä ei ole aukottoman satasilla varma ja taattu, joten onhan oikein, että on viimeisin keino ehkäistä ei-toivomansa raskauden ja sitä myötä ei-toivotun lapsen synnyttäminen kaikkine siihen liittyvine vaivoineen, ja harva on halukas antamaan omaa lastaan puoliksi geeniperimältään antamaan adoptioon muuta kuin pakotettuna.
- mirtis
Sitten on taas sellaisia vanhempia, joiden kanssa ei ihan oikeasti voi keskustella, eivät ikimaailmassa hyväksyisi että on sattunut vahinko, kun mun seksielämästä siavat kuulla niin oli aika lähellä etteivät pakottaneet poikkaisemaan suhteen.
mulla on semmonen ihan pikkupikku ongelma, mun menkat on ihan reilusti myöhässä ja vähän epänormaali olo ja mahassa välillä vähä niiku menkkakipua. kortsua on käytetty aina mutta ikinä ei voi tietää. tällä viikolla testi jos ei menkkoja kuulu.
Voimia kaikille huolestuneille ja muistakaa, kondomi suojaa =)- toooyoung
moikka! oon 14 vuotias ja haluisin tehä abortin mutta haluan pitää sen salassa ettei mun vanhemmat saa tietää oon siis epävarma viellä että oonko raskaana teen huomenna testin mutta stressaa tää kokoajan auttakaa
- mirtis
mitä tuntemuksia fyysisesti ja henkisesti abortin aikoihin?
- Lotta14
Moikka,
Itse tein kolme viikkoa sitten lääkkeellisen keskeytyksen ja olen 17 vuotias, mulle tuli ainakin kaksi kirjettä kotiin ja hoitaja hieman painosti että kertoisin kotona, mutta parempi et kertoo sille vanhemmalle kumpi on läheisempi, koska se jälkivuoto voi olla kova ja ehkä mahdolliset pahan mielen tuntemukset. - turhaa nostoo taas
Neuvoja varmaan tarvitaankin vielä yli 5 vuoden jälkeen.....
- peve4
voiko aborttia tehdä 15vuotiaana?
- Voi tietty tehdä
"voiko aborttia tehdä 15vuotiaana?"
Totta kai voi, ja sen saa automaattisesti iän perusteella, kun on alle 17-vuotias.
- Lue info
http://www.rfsu.se/fi/Suomi/Seksi-ja-suhteet/Raskaus-ja-abortti/Abortti/
Hoitohenkilökunta usein kehoittaa alaikäistä kertomaan tilanteestaan luotetavalla aikuiselle. Adoptiohan on mahdollisuus ja hyvällä tuurilla pääsee tarkkaan valituun kotiin.- Ab.laki=lapsen puol.
Ai, että 15-vuotias olisi valmis antamaan omaa lastaan, jolla puoliksi oma geeniperimänsä, kantamaan raskauttaan vastentahtoisesti 9 kuukautta ja synnyttämään vastentahtoisesti, ja antaa sitten lapsi adoptioon, joo, ja entäpä jos syntyisi vammainen lapsi, niin joo, kuinkahan haluttuja he ovatkaan adoptiopiireissä ja vierasta lasta himoitsevien joukossa.
Siis tervejärkikin sanoo, että alaikäisen abortti on ihan ok; ja ymmärrettävä operaatio.
Kaikki lapset eivät halua pilata lapsuuttaan ei-toivotulla raskaudella ja synnyttämisellä nuorta, kehittymätöntä kroppaansa. Elämä vielä edessä päin, ja lastentekoaika on normisti vasta paljon myöhemmässä elämän vaiheessa, sitten kun on valmis ottamaan vastuun lapsensa kasvatustehtävästä ja elättämiseenkin on edellytykset varmemmalla pohjalla ja elämänkokemuskin karttunut.
- sen sijaaan
"Kaikki lapset eivät halua pilata lapsuuttaan ei-toivotulla raskaudella ja synnyttämisellä nuorta, kehittymätöntä kroppaansa."
omia traumojaan muiden mielenterveyden kustannuksella hoidattavat kalmanhönkäakat viekottelee aivopesuillaan jopa alaikäsiä tyttöparkoja sinne omaan loppuelämän pilanneeseen lapsentappajahimokin onnettomuuteensa..- kiistäppäsinä
"Keksi sinä vaan niitä traumoja tuntemattomille"
epämieluisia tutkittuja tosiasioita kun et traumainen reppanaraasu muutakaan voi ;))
"kun et reppana edes tiedä kenenkään tänne kirjottavien elämästä ja kuvioista yhtään mitään"
Ja sun sakkis se tietääkin muiden kirjottajien lasten huostaanotoista, työttömyyksistä ja vankilatuomioista kaiken ;DDD
"Ja abortista ei mitään loppuelämän pilauksia saa kukaan abortin teetättänyt nainen, lakisääteiset syynsähän niihin on olleet vaikuttamassa."
Pidä ne traumas lappuset vaan tiukasti simmuilla, teet ittestäs vaan entistäkin säälittävämpää parkupellee valhepakkokiistämisilläs :DD ja lakihan se tosiaan niiltä syyllisyystraumoilta suojeleekin :DDD
"alaikäisen tytön abortoinnin ymmärtää jokaikinen terve ja normilla järjenjuoksulla varustettu ihminen,"
Lasten suojelun tappamiselta ja loppuiän traumoilta ymmärtää jokainen tervejärkinen normaali ihminen, mutta et sinä. Ja näissäkin tapauksissa moni onnekas lapsi saa pitää henkensä ja järkikultansa, etkä voi sille kalmanhönkines yhtikäs mitään..
"Sulle nauretaan ja lujaa isolla porukalla täällä."
Monenko sivupersoonas kanssa onkaan noin (muka) hauskaa? :DDD
Ja joudut säälittävänä harhakoimaan siellä sairaissa kierofantasoissas edelleen muille jotain vankilatuomioita... ;DDDDD no, mitäpä muutakaan siellä kidutuskammiossas voisit... lapsi kun on viemärissä omatuntos kera etkä takasin saa vaikka kuinka raivopäänä kitiset ja rääyt löyhkäsiä oksennuksias...
Kerroppa nyt mitä "oikeaa rikosta" se mutuharhojen pallos näyttääkään ;DD varsinkaan sellasella jolla ei oo edes rikosrekisteriä XDDD eikä muuten pilallisen elämän hellvetiks tekeviä ihmisoikesrikoksiakaan tunnoilla, toisin kun sulla... onnettomalla itsepetoksessas rypevällä valhekallohuijarilla ;))))
- porkkanakissa
Hei! olen kohta 15 vuotias tyttö ja äidille en pysty kertomaan että menetin neitsyyden koska suuttuis tosi paljon ja siis mitää kortsua ei ollu käytössä ja entiiä yhtään mitä teen??!!
- Sos
Mitä jos 14-vuotias on raskaana 18-vuotiaalle ja haluaa tehdä abortin ilman vanhempien tietämättä tai suurempia seuraamuksia?
Vanhemmille ei kerrota. Salassapitovelvollisuus sitoo hoitohenkilökuntaa. Saat abortin automaattisesti alle 17-vuotiaana. Jos siittäjä on kuitenkin 18-vuotias, on hän täysi-ikäinen ja vähän arveluttaa miksi täysi-ikäinen on lapsen kanssa lähikontaktissa, voi olla että kysytään sitä oletko ollut seksissä vapaaehtoisesti vai onko sinua painostettu. Nämä tilanteet vaihtelee ja on kuitenkin tapauskohtaisia.
Jos aborttia hakee alle 13-vuotias, huomioidaan se, että kyseessä on lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö, ja sitä kartoitellaan lääkärin luona. Raskaaksi tullut ei ole tehnyt mitään väärää, että siitä "rangaistaisiin" seuraamuksilla. Missään tapauksessa ei kannata lähteä pitkittämään asiaa pelon vuoksi. Sen takiahan aborttioikeus on, että potilasta autetaan. Varsinkin alaikäisen tilanne saatetaan kuntoon koska hän tarvitsee erityistukea.
Näin vastaan silläkin varauksella, että kysyjä on trolli.- sossupaatinpascaa
Alle 15-vuotiaasta on henkilökunnalla velvollisuus ilmoittaa lastensuojeluun, etenkin silloin kun toinen osapuoli on ollut aikuinen ja toinen alle suojaikärajan. Sieltä sitten otetaan yhteyttä vanhempiin.
Aikuisten leikkeihin ei kannattaisi ryhtyä, ennenkuin on valmis kantamaan vastuun mahdollisista seurauksista. Abortti on mitä raukkamaisin pakoilu siitä, jonka viaton lapsi kustantaa hengellään. sossupaatinpascaa kirjoitti:
Alle 15-vuotiaasta on henkilökunnalla velvollisuus ilmoittaa lastensuojeluun, etenkin silloin kun toinen osapuoli on ollut aikuinen ja toinen alle suojaikärajan. Sieltä sitten otetaan yhteyttä vanhempiin.
Aikuisten leikkeihin ei kannattaisi ryhtyä, ennenkuin on valmis kantamaan vastuun mahdollisista seurauksista. Abortti on mitä raukkamaisin pakoilu siitä, jonka viaton lapsi kustantaa hengellään.Jos nyt lukisit ne lääkärin ohjeet uudestaan? Salassapitovelvollisuus koskee myös alaikäisiä. Vanhemmille ei ilmoiteta, jos nuori sitä ei itse halua.
Ajattelepa esimerkkiä, että juuri isä on käyttänyt tyttöä hyväksi. Jos lastensuojeluun on tarvetta, eli epäillään hyväksikäyttöä, asia menee todellakin lastensuojeluun sossuun tai poliisille ja on salassapidettävä edelleen. Jos tyttöä pitää suojella vanhemmiltaan?
Onko sulla dementia? Tämäkin on käypähoidossa kerrottu.
Abortinvastustajat ei halua suojella lapsia, vaan estää abortin vaikka siittäjä olisi oma isä.- Sos
Jos 14 vuotias on siis raskaana ja eihalua 18 vuotiaalle seuraamuksia se siis onnistuu? Raskaus eiole siis varmaa vielä mutta sellaisia merkkejä on. Abortti siis on mahdollista tehdä periaatteessa salassa?
Sos kirjoitti:
Jos 14 vuotias on siis raskaana ja eihalua 18 vuotiaalle seuraamuksia se siis onnistuu? Raskaus eiole siis varmaa vielä mutta sellaisia merkkejä on. Abortti siis on mahdollista tehdä periaatteessa salassa?
"Jos 14 vuotias on siis raskaana ja eihalua 18 vuotiaalle seuraamuksia se siis onnistuu? Raskaus eiole siis varmaa vielä mutta sellaisia merkkejä on. Abortti siis on mahdollista tehdä periaatteessa salassa?"
Jos sinun omasta mielestä sinua ei ole pakotettu seksiin. Vanhemmiltasi se pysyy ainakin salassa.
/www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi27050
"Alaikäisten (alle 18-vuotiaiden) keskeytyksen hakijoiden kohdalla on erityisesti kiinnitettävä huomiota seuraaviin seikkoihin: Kun hakijana on alaikäinen (alle 18-vuotias), joka lääkärin arvion perusteella kykenee esittämään pätevän pyynnön raskauden keskeyttämiseen, hänen vanhemmilleen tai muille edunvalvojille ei saa ilmoittaa raskauden keskeyttämistä koskevasta hakemuksesta. Alaikäisen vanhempiin tai muihin edunvalvojiin ei saa muutoinkaan ottaa yhteyttä, ellei hakija itse sitä pyydä. Tämä koskee myös raskauden keskeyttämiseen ja ehkäisyyn liittyviä lääkemääräyksiä ja niiden määräyskäytäntöjä. Alaikäisen sähköiset lääkemääräykset ovat huoltajien luettavissa, joten tarpeen mukaan käytetään ei-sähköistä lääkemääräystä."- ilmotuslähtee
Eihän se ole lapsen haluamisista kiinni, kun lapsen hyväksikäyttö on ilmiselvää. Vai onko siis tyttöjen suojelijana esiintyvä sitä mieltä, että kun 10-vuotias väittää, että halusi seksiä aikuisen kanssa, niin sitä pitää uskoa, eikä mitään ilmoitusta saa tehdä? Nykysin raiskauslainsäädäntöä vaaditaan muutettavaksi siltä osin.. vai onko jo muuttunut, että yhdyntä lapsen kanssa on aina raiskaus, eikä lapsi voi antaa pätevää suostumusta. Mutta sinä siis väität ja toivot muuta, ok.
"Abortinvastustajat ei halua suojella lapsia,"
Paraskin paatostelija taas tekopyhistelemässä, sinähän haluat traumatisoida toisen lapsen abortilla, ja toisen hengiltä.
Minkä takia koko asia pitää edes salata vanhemmilta? Ei kai vain hävetä riistää lapsenlapsi heiltä? Näin isoilla ja likaisilla salaisuuksilla on taipumus tulla ilmi kuitenkin ennemmin tai myöhemmin. Onneksi. ilmotuslähtee kirjoitti:
Eihän se ole lapsen haluamisista kiinni, kun lapsen hyväksikäyttö on ilmiselvää. Vai onko siis tyttöjen suojelijana esiintyvä sitä mieltä, että kun 10-vuotias väittää, että halusi seksiä aikuisen kanssa, niin sitä pitää uskoa, eikä mitään ilmoitusta saa tehdä? Nykysin raiskauslainsäädäntöä vaaditaan muutettavaksi siltä osin.. vai onko jo muuttunut, että yhdyntä lapsen kanssa on aina raiskaus, eikä lapsi voi antaa pätevää suostumusta. Mutta sinä siis väität ja toivot muuta, ok.
"Abortinvastustajat ei halua suojella lapsia,"
Paraskin paatostelija taas tekopyhistelemässä, sinähän haluat traumatisoida toisen lapsen abortilla, ja toisen hengiltä.
Minkä takia koko asia pitää edes salata vanhemmilta? Ei kai vain hävetä riistää lapsenlapsi heiltä? Näin isoilla ja likaisilla salaisuuksilla on taipumus tulla ilmi kuitenkin ennemmin tai myöhemmin. Onneksi.Ei sitä aborttia evätä alle 17-vuotiaalta, oli se raskaus alkanut missä olosuhteissa tahansa. Laki vaan sanoo nämä asiat, eikä abortinvastustaja voi sille mitään.
Onhan alaikäiselläkin oikeus harrastaa seksiä, kunhan se tapahtuu vapaaehtoisesti ja henkisesti samantasoisen kanssa. Siinä juttelutuokiossa selviää aika pian mikä on lapsen/nuoren henkinen kypsyystaso ja ymmärrys seksistä.
Voi raskaana oleva olla vaikka 40 mutta henkinen taso on siellä 5-vuotiaan tasolla. Silloin on kyse hyväksikäytöstä. Onhan näitä vammaisten ja jälkeenjääneiden hyväksikäyttötapauksia niitäkin.- höpinäsjatkuu
tieteilijä kirjoitti:
Ei sitä aborttia evätä alle 17-vuotiaalta, oli se raskaus alkanut missä olosuhteissa tahansa. Laki vaan sanoo nämä asiat, eikä abortinvastustaja voi sille mitään.
Onhan alaikäiselläkin oikeus harrastaa seksiä, kunhan se tapahtuu vapaaehtoisesti ja henkisesti samantasoisen kanssa. Siinä juttelutuokiossa selviää aika pian mikä on lapsen/nuoren henkinen kypsyystaso ja ymmärrys seksistä.
Voi raskaana oleva olla vaikka 40 mutta henkinen taso on siellä 5-vuotiaan tasolla. Silloin on kyse hyväksikäytöstä. Onhan näitä vammaisten ja jälkeenjääneiden hyväksikäyttötapauksia niitäkin."Ei sitä aborttia evätä alle 17-vuotiaalta"
Olikohan jossakin väitetty sellaista?
Kuitenkin moni alaikäinenkin mieluummin antaa lapsensakin jatkaa elämäänsä, koska se on täysin mahdollista ja jopa helppoa tässä monenlaisten tukitoimien maassa. Sille ei abortinsuosija voi mitään. - Isot.LapsetjaMurheet
höpinäsjatkuu kirjoitti:
"Ei sitä aborttia evätä alle 17-vuotiaalta"
Kuitenkin moni alaikäinenkin mieluummin antaa lapsensakin jatkaa elämäänsä, koska se on täysin mahdollista ja jopa helppoa tässä monenlaisten tukitoimien maassa. Sille ei abortinsuosija voi mitään."Kuitenkin moni alaikäinenkin mieluummin antaa lapsensakin jatkaa elämäänsä, koska se on täysin mahdollista ja jopa helppoa tässä monenlaisten tukitoimien maassa. Sille ei abortinsuosija voi mitään."
Sehän on vain mukavaa näin "abortinsuosijanki" silmissä, monilla abortin tehneillä taitaa ollakkin lapsia. Ihmisiä ei kuitenkaan taida liikuttaa muiden ongelmat mitä jokainen itelleen hankkii. Onneksi jokainen elää omien päätösten mukaan. On mulla sukulaisissa yksi joka hyvin pärjännyt myöhemmin vaikka päätti synnyttää jo 16-vuotiaana, lapsen isä ei koskaan halunnut tavata poikaansa vaikka tilaisuus annettiin. Se tuotti suurimman surun. Miehet jättää vain kaiken naisten kärsittäväksi yleensä. Mut tytön äiti ja isä hoiti kaiken. Ilman olis ollut hukassa. Tyttö asui kotona. Hyvin pärjänny sen jälkeen kunhan aikuistui. Lapsi ei aikuistanut. Kasvukivut käydään silti läpi, vaikka lapsi olis syntyny jo nuorena. Ei sen nuoren ihmisen kujeet ja seikkailuntarve poistu lapsen saamisellakaan. Oli ihan yhtä vastuuton kuin ilman lasta, kunnes järki alkoi pikkuhiljaa toimia noin 23-vuotiaana. Meni naimisiin sitten kun oli jo tokaa kertaa raskaana, vielä tuli yksi lapsi. On töissä ja edelleen naimisissa ja on onnistunut elämässä hyvin. Kaikilla ei ole kuitenkaan kodin turvaa. Kaikki riippuu sitten muista, sillä yksin ei lapsen kanssa pärjää kukaan. - Edellinen
höpinäsjatkuu kirjoitti:
"Ei sitä aborttia evätä alle 17-vuotiaalta"
Kuitenkin moni alaikäinenkin mieluummin antaa lapsensakin jatkaa elämäänsä, koska se on täysin mahdollista ja jopa helppoa tässä monenlaisten tukitoimien maassa. Sille ei abortinsuosija voi mitään.Niin ja unohtui mainita ettei kaikki halua elämää tukien varassa ja jäädä köyhyysloukkuun. Kun tuista jää sitten riippuvaiseksi. On vaikea ponnistaa tukien varassa lapsen kanssa. Ja nuorella on pakko olla tuki edellisestä sukupolvesta.Kohtalo on sinetöity jo vauvasta köyhällä, köyhä ei rikastu vaan köyhtyy. Toisten apu on tärkein. Ja suurin ongelma on lapsenhoito. Kun pitäisi olla se perheen elättäjä samalla kun on lapsi riippuvainen äidistä.Kahteen ei voi revetä.
- yh.kinpärjää
Edellinen kirjoitti:
Niin ja unohtui mainita ettei kaikki halua elämää tukien varassa ja jäädä köyhyysloukkuun. Kun tuista jää sitten riippuvaiseksi. On vaikea ponnistaa tukien varassa lapsen kanssa. Ja nuorella on pakko olla tuki edellisestä sukupolvesta.Kohtalo on sinetöity jo vauvasta köyhällä, köyhä ei rikastu vaan köyhtyy. Toisten apu on tärkein. Ja suurin ongelma on lapsenhoito. Kun pitäisi olla se perheen elättäjä samalla kun on lapsi riippuvainen äidistä.Kahteen ei voi revetä.
Mitäs vaikeaa siinä? Työnhaun voi aloittaa vaikka heti (tai jo hiukan ennen), kun lapsi pääsee päivähoitoon, aikaisimmillaan yleensä 10kk iässä vanhempainrahakauden päättyessä. Toki jotkut käy osa-aikatöissä jo äitiyslomallakin. Kunnalla tai kaupungilla on velvollisuus järjestää lapselle hoitopaikka vanhemman työllistyessä.
Kohtalo ei ole mitenkään sinetöity heikommissakaan lähtökohdissa. Jokaisella on pitkälti mahdollisuus vaikuttaa omaan elämäänsä ja menestykseensä. yh.kinpärjää kirjoitti:
Mitäs vaikeaa siinä? Työnhaun voi aloittaa vaikka heti (tai jo hiukan ennen), kun lapsi pääsee päivähoitoon, aikaisimmillaan yleensä 10kk iässä vanhempainrahakauden päättyessä. Toki jotkut käy osa-aikatöissä jo äitiyslomallakin. Kunnalla tai kaupungilla on velvollisuus järjestää lapselle hoitopaikka vanhemman työllistyessä.
Kohtalo ei ole mitenkään sinetöity heikommissakaan lähtökohdissa. Jokaisella on pitkälti mahdollisuus vaikuttaa omaan elämäänsä ja menestykseensä."Mitäs vaikeaa siinä? Työnhaun voi aloittaa vaikka heti (tai jo hiukan ennen), kun lapsi pääsee päivähoitoon, aikaisimmillaan yleensä 10kk iässä vanhempainrahakauden päättyessä. "
Teoriassa ei ole vaikeuksia, käytäntö on eri asia. Yksinhuoltajaa ei kukaan halua palkata, naistyöntekijä on riski siinäkin että työnantaja joutuu maksamaan vanhempainkulut. Jos ei ole raskaaksi tullessa jo vakituista työpaikkaa, ei sen jälkeen ole paljon mahdollisuuksia työllistyä. Siksihän naisvaltaiset alat on menneet paljolti juuri vuokratyöfirmojen kautta ja pätkätöinä, ettei kenenkään tarvi niitä äitiyskuluja maksaa. Ei ihme, että naiset ei halua enää synnyttää.
Asenteet yksinhuoltajia kohtaan voivat romuttaa työuran
"Monelta yksinhuoltajalta/naiselta on kuitenkin työhaastattelussa kysytty, miten järjestää lastenhoidon lapsen sairastuessa tai ymmärtääkö, miten työhön vaikuttaa, jos on paljon poissaoloja. Kun työtä ei saa näiden kysymysten jälkeen, on vaikea todentaa, että kyseessä oli syrjintä ja epäasialliset kysymykset."
(www.pienperhe.fi/vaalit-2015/tyollistymisen-esteet)
- Sos
Ja siis 14 vuotias on halunnut vapaaehtoisesti harrastaa seksiä
- murha-on
Vähän vaikea asia mutta kyllä abortti on murha.
Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persuja ei aluevaltuustoissa näy
Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.923965Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j973317Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa
Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin1262627Miten juhlitte ensi lauantaina?
Se on kalenteriin merkitty juhlapäiväksi, niin sitä kai kuuluu juhlia.2142021Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä
Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m891806Mikä ihme teitä savolaisia tuossa
p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.201794Varusmiehen kuolema
Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä971729- 1101559
Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?
JOS siis sinä saisit päättää?11301- 571212