kyykky kysymys

Anonyymi

No elikkäs olen aloitteleva treenari ja olen alkanut tehdä kyykkyä ja minua ihmetyttää että mihin ihmeeseen se tanko kuuluisi laittaa.Olen pitänyt sitä sillä niskantakana niinkuin muutkin mutta kun laittaa painoa vähänkin yli 100kg niin niskassa tuntuu jo aikamoista vihlomista ja seuraavana päivänä niska/selkä tietenkin niin perkuleen kipeä.
Neuvokaapas vähän että mihin se tanko kuuluisi tarkalleen laittaa ja onko nuo kivut vaan normaaleja alussa ja tottuuko niihin sitten myöhemmin.
Lisäksi kysyisin että onko 150 kiloa hyvä kyykkytulos jos on 13.v 183cm pitkä ja painaa 82kg

24 kommenttia

Äänestä

Vastaukset

  • Laita se tanko mahdollisimman alas. Kyllä se siellä pysyy. Mitään järkeä ei ole pitää tankoa niska/selkänikamien päällä. Siihen tulee melkoinen paine kun on rautaa tangossa.

    Ja tuosta tuloksesta. Se on ihan perkeleen hyvin. Epäilen kyllä vähän, että onko riittävän alas tehty. Vajaalla kyykyllä itsekin nostan reilusti enemmän kuin kunnon "90-asteen" kyykyllä.

  • Tee kyykky syväkyykkynä, eli pohjaan asti vaan. Saat a) paremman kehityksen reisille b)polvinivelet ovat suojatuimmassa asennossa. Tanko kannattaa pitää epäkkäiden päällä eli niskasta alaspäin, niin ei satu. Tosiaan ja kyykkää vaikka leveeltä, mutta pyri pitämään selkää/kroppaa suorana kun menet alas, ei mitään julle pyllistyksiä mitä näkee joka päivä salilla. Ei tartte kuin kerran tulla semmoinen sarja, että jos olet tehnyt vajaalla liikeradalla kyykkyä ja menetkin pikkasen alaspäin normista, niin et jaksakkaan tulla ylös. Kyykky kehittää juuri siihen asti miten alas menet, eli tee koko liikeradalla ja syvää, kiloista viis, niin ei tule ongelmia.

    • Mitä syvemmälle kyykyn tekee,sitä enemmän saa pakaroita mukaan.

    • Pharaoh Man kirjoitti:

      Mitä syvemmälle kyykyn tekee,sitä enemmän saa pakaroita mukaan.

      ATG-kyykkyä vaan tekemään. Parempi kehitys! Ja vieläpä sillee et työnnetään se perse sinne jalkojen väliin.

    • Mistä tuo legenda tulee, että polvet ovat suojatussa asennossa syväkyykkyä tehdessä. Polvet käyvät läpi tismalleen saman "haitallisen" liikeradan, mentiin sitten alas asti tai jäätiin 90 asteen kulmaan. Ei sinne 90 asteeseen asumaan tarvitse jäädä. Suunnilleen yhtä kauan syväkyykyn aikana ollaan samoissa astelukemissa.

    • legenda tulee kirjoitti:

      Mistä tuo legenda tulee, että polvet ovat suojatussa asennossa syväkyykkyä tehdessä. Polvet käyvät läpi tismalleen saman "haitallisen" liikeradan, mentiin sitten alas asti tai jäätiin 90 asteen kulmaan. Ei sinne 90 asteeseen asumaan tarvitse jäädä. Suunnilleen yhtä kauan syväkyykyn aikana ollaan samoissa astelukemissa.

      ei syväkyykky tee niille vitun polville yhtään suojatumpaa vaikka sitä alkaisi perse betonissa tankon niskassa meditoimaan voikukka hampaissa.

      optimaalisin asento voimantuotoltaan on kyllä että istutaan taakse ja säärilinja pysyy mahdollisimman suorassa, mitä suoremmassa kulmassa sääret ovat sitä suurempaan voimantuottoon "akselit" pystyy. mutta sitä en tiedä onko taakse kyykkääminen polville yhtään parempi kuin polven eteen saksaukset.

    • tuossa ylhäällä oli kirjoitti:

      ei syväkyykky tee niille vitun polville yhtään suojatumpaa vaikka sitä alkaisi perse betonissa tankon niskassa meditoimaan voikukka hampaissa.

      optimaalisin asento voimantuotoltaan on kyllä että istutaan taakse ja säärilinja pysyy mahdollisimman suorassa, mitä suoremmassa kulmassa sääret ovat sitä suurempaan voimantuottoon "akselit" pystyy. mutta sitä en tiedä onko taakse kyykkääminen polville yhtään parempi kuin polven eteen saksaukset.

      Jätkähän on oikeen kunnon vajakki saatana. Kerroppa miten akselin voimantuottokyky paranee mielestäsi jotenkin jossain fakin suorakulmassa??? En edes tajunnut mitä tarkoitit? Mutta kyllä se niveleen vaikuttava monentti määrää sen akselin voimantuottokyvyn, eikä mikään fakin kulma.

      Ja miten vitussa sä meinaat oikeen, että sääriä pidetään suoremmassa kyykyssä??? Sen säärien kulman määrää painopiste ja tukipinta. Vai meinaatko tollikka naulata kengän kärjet kiinni lattiaan kun kyykkäät? Kokeile itse mennä kyykkyyn painot selässä ja heijaile niitä sääriä edes takaisin, niin ei ole paljon säärikulmissa säätövaraa kun olet perseelläsi.

      Kaikenlaisia heinähattuja täällä käykin esittämässä fiksua.

    • yrhbst kirjoitti:

      Jätkähän on oikeen kunnon vajakki saatana. Kerroppa miten akselin voimantuottokyky paranee mielestäsi jotenkin jossain fakin suorakulmassa??? En edes tajunnut mitä tarkoitit? Mutta kyllä se niveleen vaikuttava monentti määrää sen akselin voimantuottokyvyn, eikä mikään fakin kulma.

      Ja miten vitussa sä meinaat oikeen, että sääriä pidetään suoremmassa kyykyssä??? Sen säärien kulman määrää painopiste ja tukipinta. Vai meinaatko tollikka naulata kengän kärjet kiinni lattiaan kun kyykkäät? Kokeile itse mennä kyykkyyn painot selässä ja heijaile niitä sääriä edes takaisin, niin ei ole paljon säärikulmissa säätövaraa kun olet perseelläsi.

      Kaikenlaisia heinähattuja täällä käykin esittämässä fiksua.

      voimantuotollisesti edullisesta kyykkytekniikasta.

      http://www.youtube.com/watch?v=OtF_UfaGOZk

      Ja näkyy siinä vähän tangon paikkaakin jota aloittaja teidusteli. Eli epakkaiden alaosassa lapojen päällä.

      Painonnostajilla on omat metodinsa jotka palvelevat heidän lajiaan. Mutta pitkälti samoilla periaatteilla taidetaan mennä.

    • Lifter kirjoitti:

      voimantuotollisesti edullisesta kyykkytekniikasta.

      http://www.youtube.com/watch?v=OtF_UfaGOZk

      Ja näkyy siinä vähän tangon paikkaakin jota aloittaja teidusteli. Eli epakkaiden alaosassa lapojen päällä.

      Painonnostajilla on omat metodinsa jotka palvelevat heidän lajiaan. Mutta pitkälti samoilla periaatteilla taidetaan mennä.

      Jos vastauksesi oli mun postiin, niin katsoppa painoja ja vertaa niitä kyykkääjän painoon. Kyykkääjä ite painaa abaut 90 kg, ja painoo taitaa olla 60 kg. Silti joutuu painaa jalkojen väliin ja persettä taakse ala-asennossa. Näkee oikein sen nytkäytyksen tossa videollakin, miten persettä vedetään taaksepäin.

      Asia on vähän eri, kun sitä malmia on niskassa enemmän:

      http://www.youtube.com/watch?v=UY0Ovvg1398&feature=related

      Ei niissä säärien asennoissa ole paljon säätövaraa, kun se paino niskassa määrää sen painopisteen.

  • Kädet mahd. kapealle niin lavat kantavat tankoa. Kun teet peilin edessä niin katsot itseäsi silmiin niin asento pysyy aika hyvänä pakollakin.

  • Että onko 150 hyvä kyykkytulos 13-vuotiaalle, ja tollasilla mitoilla olevalle? On, jos se tehdään syväkyykkynä.

    Minä en usko, että teet syväkyykkynä tuota.

  • Takakyykyssä olkapäät takana, tanko lapaluiden päällä.
    EI NISKASSA!

    Älä myöskään yritä kylmiltään jäljitellä kokeneempien tekniikkaa tanko alempana, lapaluiden kohdalla.
    Joudut tuomaan enemmän perse-edellä ja voi mennä etupainoiseksi.

    Tee nyös etukyykkyä. Tanko eteen työnnettyjen olkapäiden, EI solisluiden päällä!
    Voi alkuun tuntua hankalalta, tai sitten ei.
    Kyllä ikäisesi ja vähän treenanneen täytyy vielä taipua.

    Kai sinulla on hengityksen rytmitys ja katseen suunta / pään asento, hallinnassa?

    Tuloksesi panee epäilemään polvikulmia = kyykyn syvyyttä.
    Kantsii hakea syvältä mutta välttää pohjajoustoja.
    Vältyt myös vanhemmiten vaivaavilta löysiltä nivelsiteiltä.

    Ps. Oma juniori tarvitsi 15-vuotisena, vuosien loikka- ja painiharkat takanaan, yhden talven tuodakseen 150kg takaa syväkyykystä.
    176cm / 75kg.
    Pidän sitä edelleenkin hyvänä.

    • Nyt herra 64 pistät vähän metodeja kehiin että minäkin saisin sitä malmia enemmän kun 120 kiloa.

    • kateellinen yläkroppapelle kirjoitti:

      Nyt herra 64 pistät vähän metodeja kehiin että minäkin saisin sitä malmia enemmän kun 120 kiloa.

      Eri tavoitteisiin tähtääviä yleisiä treeniperiaatteita löytyy useammastakin lähteestä.

      Henkilökohtainen ohjeistus vaatisi henkilön näkemistä, keskustelua, liikuntataustan tuntemista, jonkin tason testausta jne.

      Jos joku ilmoittaa ilman mitään pohjatietoja laativansa edes kohtuullisen ohjelman niin suhtaudu varoen.

      Esimerkkinä oma juniori.
      Aloitti painikoulun ja yu-harkat 6-vuotisena.
      Loikat antoivat masaaa sopivasti ja paini kehitti motoriikkaa.

      Kundin kaksi pinkypantter luokkakaveria oli salilla pyytämässä ohjeistusta.
      Eivät olleet eläissään harrastaneet mitään liikutaa.
      Eivät tahtoneet millään ymmärtää että, perustestien jälkeen, opetin heille takakyykkyä tyhjällä tangolla 15:n sarjoin.

      8:n vuotta hukkaan heitettyä aikaa.
      Oikotietä ei ole.

      Tuo 120:sesi kertoo sinun jo jotain tehneen.
      Etsi lähipiiristä kaveri jolla olettaisit olevan tietoa.

      Kaikkien omat kokemukset eivät välttämättä toimi hyvänä pohjana.
      Joskus jopa päin vastoin!

  • EI KANNATA KYYKÄTÄ MENEE SELKÄ JA POLVET.
    REISIOJENNUS PALJON TURVALLISEMPI JALOILLE.

    • Mihin ne menee?

    • Potkukone on koipivammaisten kuntoutuslaite. On omaa kokemusta.
      Petraa hieman alareittä.
      Tehoa ja suorituskykyä on turha hakea ko. vekottimella.

      Pompulla tehty pohjakyykky venyttää polvien nivelsiteitä joka tuntuu ja kostautuu myöhemmin kudosten rappeutuessa. Järkevä syväkyykky ei tee sitä samaa.
      Selkä?! Mitä hittoa? Normaalisti tehtynä ei vaaranna selkää vaan päin vastoin vahvistaa sitä.
      Jos et hallitse kroppaasi niin tee etukyykkyä. Selän kannalta idioottivarma perusliike.

  • Syväkyykky ei venytä mitään polvia piloille eikä riko selkää.
    27 vuotta voimailua takana: polvet ja selkä hyvässä kunnossa. Ikinä ei ole vaivannut.
    Aina tehnyt kyykyt todella syvään, ilman polvisiteitä ja kyykkykenkiä.
    Vyötä käytän 180kg ylittävissä sarjoissa.
    Vaikka ennätys onkin ilman vyötä 205kg×4.
    Etukyykyssä vyö tulee mukaan 165kg kohdalla.

    • Syväkyykky, pohjakyykky ja pohjakyykky pompulla ovat eri asioita.
      Useimpien "pohjakyykky" jää jäykkyydestä johtuen niin ylös, että kyse on oikeastaan syväkyykystä = reidet vaakatasossa.

      Mitkä ovat "kyykkykengät"? Itse teen kyykyt ja mavet sukkasillani. Vedoissa, ja varsinkin kyykkytempauksessa ovat punttikengät tarpeen. Mitnköhän siihen sopisivat kyykkykengät?
      Ps. 7:n vuoden takaisten, kolmikertaisten vatsarepimisten jälkeen en ole voinut käyttää vyötä.

  • Kyykky on siitä hauska liike, että se saa lähes jokaisen pienen salillakävijän pätemisvietin heräämään. Vaikka edes sadan kilon syväkyykkyä olisi onnistunut puhtaasti tekemään, niin kummasti vaan ollaan itsejulistautuneita asiantuntijoita. Mikään ei herätä yhtä paljoa myötähäpeää kuin joku vitun naru selittämässä suu vaahdoten kyykkytekniikasta salilla! Kyykätkää ensin se 200 kiloa pohjasta ennen kuin rupeatte siteeraamaan minkään lihastohtoreiden artikkeleita.

    • Samaa mieltä. Kaikkia ihme rimpuloita tulee neuvomaa ja selittämään täyttä paskaa.
      Pari hunttia kun on rautaa niskassa ja sillä käy syvässä kyykyssä niin se on siinä. Ei selityksiä eikä valituksia.
      Kiitos ja kumarrus riittää.
      Ja syväkyykky on pohjakyykky. Ei 90 kyykky, ei niiaus, vaan syvään kyykkyyn istahdus. Ei pidä tehd asioista liian vaikeita.

    • Mitä jos ei pysty kyykkämään millään 200 kilolla?
      Lapsena/teininä loukkasin selän ja siitä asti se on kiusannut välillä niin pahasti etten pysty kävelemään. Leikkauksissakin olen käynyt mutta lääkärit kai saavat paperinsa muropaketista.

      Minun reiteni on 70 senttiä ympärysmitaltaan. Se on sen verran suuri luku pituuteeni nähden että minulta tulee minua paremmalla fysiikalla varustetut kaverit kysymään että hei paljonko menee kyykystä? Miten saa tuollaiset reidet?
      Kun kerron että hack-kyykky tangolla on se juttu ja en ole koskaan ottanut yli 90 kiloa selkään enkä kyykkää kuin pari kertaa vuodessa, kukaan ei usko ja ei enää haluakaan ottaa neuvoja vastaan.
      Kyykky ei ole mikään pakollinen liike ja sitä ei kannata tehdä jos ei voi. Jos haluaa kyykätä niin silloin pitää olla 100% ehjä.

    • Jos pitää lihastenkasvattelusta niin ei ole pakko kyykätä. Bodailu on kuitenkin niin paljon helpompaa. Minusta turhaa narsismia.
      Kun tekee sarjoja 200kg ja yli niin ei nuo kyykky/jalka laitteet tunnu oikein miltään.
      Niihin pitää latoa rautaa ihan törkeesti ennenkuin saa saman vaikutteen kuin kyykyssä tai etukyykyssä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.