erot????
Painiskelen Vitaran moottoripropleeman kanssa.
Alkuperäinen moottori on loppuunajettu 16-venttiiilinen B-kone.
Tarjolla olisi parikin vähän ajettua 16-venttiilistä A-konetta, mutta en ole saanut selvitettyä, ovatko moottorit keskenään vaihtokelpoiset.
Puristussuhde-eroja näkyy olevan, mutta nyt tarjolla olevat A-koneet antavat papereiden mukaan melkolailla samat tehot kuin B-kone.
Olisiko kellään tarkkaa tietoa koneiden rakenteellisista eroista?
Suzuki G16A ja G16B
3
3463
Vastaukset
- Laa Laa
G16 A ja B ovat samlla lohkolla mutta eri kannella. A on kaasarilla tai 1-piste ruiskulla 8-venttiilinen ja B monipisteruisku 16V.
Männät tietysti erilaiset. Jos sinulla on ehjä B-kansi(16V) niin sen voi tiputtaa suoraan A lohkon päälle.
8V pakosarja ja 16V pakosarja ovat erilaisia (pulttijako, kanavien muotoilu, pituus)
Imusarjojen erilaisuudesta ei ole tietoa mutta tuskin käyvät päikseen.
Lohkojen valoissa on hieman eroja vuosimallista riippuen. Ainakin 94- ja uudemmat on vahvemmalla valulla, jossa on enemmän ripoja tukemassa heikkoja kohtia (heikko kohta pakosarjan takana, jäätyessään halkeaa siitä)
Vinkki: Swift 1,6 16V moottori on G16B, voi löytyä helpommin/edullisemmin kun vitaran moottoreita. Pakosarja ja imusarja tietysti erilaiset mutta reusmoottori sama.
Yksi G16A kone on löytyy irrallaan osina jos haluat vertailla. Saa tulla Lahteen ihmettelemään jos kiinnostaa.
Jos loppuunajettu tarkoittaa loppuun kulunutta mutta mekaanisesti ehjää niin kannattaa harkita täysremonttia. Täydellinen poka-sarja jenkeistä on kohtuullisen hintainen ja sisälti muistaakseni venttiilit ja öljypumpunkin.- mutta ei
se niinpä ollutkaan.
G16A ja -B -merkinnäthän on valettu lohkoon.
Tällöin ei kait kannella ei ole merkitystä moottorin A/B-tyyppiä ilmoitettaessa.
Ostin juuri varosiksi Vitaralle Swiftin, jossa on 16v A-kone.
Koneessa on yksipisteruisku, ja tehoksi ilmoitetaan 70kW. Auto niin sanottu 70-vuotisjuhlamalli.
Ulkomaisilta sivuilta sain jotain vinkkejä, että B-koneessa olisi lujempi kampiakseli (liekö taottu ja useammalla vastapainolla). Myös kiertokanget voivat olla taotut (ainakin GTi-malleissa). Männissäkin voi olla eroja puristussuhteen takia....
En vaan ole vielä löytänyt faktatietoja. Pitänee ruveta purkamaan noita koneita, A-lohkoja on jo jemmassa kolme kappaletta, mutta vain se yksi Vitaran alkuperäinen, peruskunnostusta vaativa.
Käyneeköhän sitten vielä eo. Swiftin vaihteisto pienempään, 1.3 GTi-koneeseen? - Laa Laa
mutta ei kirjoitti:
se niinpä ollutkaan.
G16A ja -B -merkinnäthän on valettu lohkoon.
Tällöin ei kait kannella ei ole merkitystä moottorin A/B-tyyppiä ilmoitettaessa.
Ostin juuri varosiksi Vitaralle Swiftin, jossa on 16v A-kone.
Koneessa on yksipisteruisku, ja tehoksi ilmoitetaan 70kW. Auto niin sanottu 70-vuotisjuhlamalli.
Ulkomaisilta sivuilta sain jotain vinkkejä, että B-koneessa olisi lujempi kampiakseli (liekö taottu ja useammalla vastapainolla). Myös kiertokanget voivat olla taotut (ainakin GTi-malleissa). Männissäkin voi olla eroja puristussuhteen takia....
En vaan ole vielä löytänyt faktatietoja. Pitänee ruveta purkamaan noita koneita, A-lohkoja on jo jemmassa kolme kappaletta, mutta vain se yksi Vitaran alkuperäinen, peruskunnostusta vaativa.
Käyneeköhän sitten vielä eo. Swiftin vaihteisto pienempään, 1.3 GTi-koneeseen?Vaikka G16A/B merkintä on lohkossa niin ero on silti nimenomaan kannessa. A ja B Lohkot ovat varmuudella identtisiä lukuunottamatta noita valun vahvennuksia myöhemmissä vuosimalleissa. Itselläni oli -94 Geo Trackerin G16A kone kaasarilla. Lohko halkesi ja hankin tilalle -89 vitaran koneen jossa kuitenkin oli hiushalkeama.
Ostin lopuksi Swiftin G16B alakerran (ainakin myyjän mukaan se oli swiftistä) ja se oli täysin identtinen G16A lohkon kanssa.
Toki lappalainen myyjä on voinut puhua täyttä paskaakin minulle ja lohko olisi peräisin 16V vitarasta.
Takorautainen "vastapaino" kampura on vain GTI swiftissä. GTi moottoria on ollut vain 1.3 ja sitä sen sanotaan olevan vahvin suzukin koskaan valmistama moottori. Sellainenkin kone on tallissa odottamassa mutta sen osien ristiin käymisestä 1,6:n kanssa en tiedä vielä varmaksi. Sen tiedän että 16V doch kansi on istutettavissa G16 lohkoon pienillä muutoksilla ja se olisi kyllä kokeilemisen arvoinen swappi. Saisi molempien moottreiden suorituskyvyistä hyvät puolet käyttöön vaikka joillan nettsivuilla kantta haukutaankin huonommin hengittäväksi kuin 8V kantta.
Vaikka virtaustehoilla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa niin minun 8V kansi virtasi ilman sarjoja 168hv porttaamisen jälkeen eli siitä ei ole jäänyt menohalut kiinni ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli265133Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm123745Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403177IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm462709Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861298Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.2751249- 591165
- 791129
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul3941106Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2071024