Miksi ihmeessä polkupyörän oikean puoleisen polkimen kiinnityspultissa on oikeakätiset kierteet ja vasemman polkimen pultissa vasenkätiset?
Mikä on se voima, joka kiristää löysälle jääneen polkimen ajettaessa?
Polkupyörän poljinten kierteet?
50
4660
Vastaukset
- Kuuuggo
Kitkahan se on.
- Ihmettelevä?
Kitkan luulisi pyrkivän avaamaan noin päin olevat kierteet.
- kaasuttaja
poljinmomentista syntyvä voima. Kyllä on kuorma- ja linja-autoissakin vasenkätiset kierteet toisen puolen pyöränpulteissa ja oikeakätiset toisen puolen pulteissa. Idea on siinä, että mutterit eivät aukea, kun vanne yrittää niitä niitä auki hangata ja valssata.
Takapakkia polkupyörällä harvemmin ajetaan, joten sitä ei tarvitse ottaa huomioon.- Ihmettelevä?
Poljinten kierteiden suunnan pitäisi mielestäni olla siinä tapauksessa päinvastaiset.
Tiedät toki että formula-autoissa (vain yksi pultti pyörää kohti) kierteet ovat eri suuntiin eri puolilla. Mutta mihin suuntiin ne ovat ja miksi? - nero burning ass
Ihmettelevä? kirjoitti:
Poljinten kierteiden suunnan pitäisi mielestäni olla siinä tapauksessa päinvastaiset.
Tiedät toki että formula-autoissa (vain yksi pultti pyörää kohti) kierteet ovat eri suuntiin eri puolilla. Mutta mihin suuntiin ne ovat ja miksi?Kierre on siihen suuntaan, mihin se pyrkii kiristymään ajettaessa vehkeellä normaalisti. Ne ovat sen kokeilleet moneen kertaan ja tulleet siihen tulokseen, että niin päin sen pitää olla, kuten sen ovat laittaneet.
Fysikaalisista perusteista en tiedä sen enempää, mutta kierteisiin syntyvän pienen vääntömomentin pitää ilmeisesti olla siihen suuntaan mihin kyseinen kierre kiristyy. Polje normaalisti ja merkitse polkimen kiertymissuunta verrattuna siihen polkimen varteen. Merkkaa suunta tussilla varteen. Avaa poljin ja vertaa kierteen suuntaa ja merkitsemääsi nuolta. Eikö nyt selvästi poljeta aina siten, että pedali pyrkii kiristymään ajettaessa? Kiristä kokeeksi käsin ja tarkkaile kiertymissuuntaa? - Ihmettelevä?
nero burning ass kirjoitti:
Kierre on siihen suuntaan, mihin se pyrkii kiristymään ajettaessa vehkeellä normaalisti. Ne ovat sen kokeilleet moneen kertaan ja tulleet siihen tulokseen, että niin päin sen pitää olla, kuten sen ovat laittaneet.
Fysikaalisista perusteista en tiedä sen enempää, mutta kierteisiin syntyvän pienen vääntömomentin pitää ilmeisesti olla siihen suuntaan mihin kyseinen kierre kiristyy. Polje normaalisti ja merkitse polkimen kiertymissuunta verrattuna siihen polkimen varteen. Merkkaa suunta tussilla varteen. Avaa poljin ja vertaa kierteen suuntaa ja merkitsemääsi nuolta. Eikö nyt selvästi poljeta aina siten, että pedali pyrkii kiristymään ajettaessa? Kiristä kokeeksi käsin ja tarkkaile kiertymissuuntaa?Siitähän kysymykseni lähtikin, kun nimenomaan tuo suunta on se, että jos poljin olisi kiinteästi pultissa kiinni ilman laakeria, poljettaessa se avautuisi jo muutaman kierroksen jälkeen.
- jklkjhkjhk
Ihmettelevä? kirjoitti:
Siitähän kysymykseni lähtikin, kun nimenomaan tuo suunta on se, että jos poljin olisi kiinteästi pultissa kiinni ilman laakeria, poljettaessa se avautuisi jo muutaman kierroksen jälkeen.
olet katsonut jotenkin väärin...
Mitä itse olen pyöriä kasannut, niin kyllä niissä kaikissa nimenomaa kiristyy polkemissuunnassa ?!? - itse...
jklkjhkjhk kirjoitti:
olet katsonut jotenkin väärin...
Mitä itse olen pyöriä kasannut, niin kyllä niissä kaikissa nimenomaa kiristyy polkemissuunnassa ?!?katsonut väärin. Esim oikea poljin löystyisi eteenpäin poljettaessa, koska poljin kiertää kampeen nähden vastapäivään ja koska oikeassa polkimessa on oikeanpuoleinen kierre. Kuitenkin poljin kiristyy, koska se ei irtoa.
Kysymys on siitä, että mikä on tuota polkimen avaamisvoimaa suurempi voima, joka kiristää poljinta, sillä sellainenhan siinä on oltava, muutenhan oikeassa polkimessa pitäisi olla vasemmanpuoleinen kierre. Selvää vastausta kysymykseen ei ole vielä tullut! - kiristyy kitkan johdosta!
itse... kirjoitti:
katsonut väärin. Esim oikea poljin löystyisi eteenpäin poljettaessa, koska poljin kiertää kampeen nähden vastapäivään ja koska oikeassa polkimessa on oikeanpuoleinen kierre. Kuitenkin poljin kiristyy, koska se ei irtoa.
Kysymys on siitä, että mikä on tuota polkimen avaamisvoimaa suurempi voima, joka kiristää poljinta, sillä sellainenhan siinä on oltava, muutenhan oikeassa polkimessa pitäisi olla vasemmanpuoleinen kierre. Selvää vastausta kysymykseen ei ole vielä tullut!Se kiristyy kitkan johdosta poljettaessa, jos se on oikein päin. Jos sulla on silmät taikka polkimet väärin päin, niin emme voi auttaa asiaa! Normaalisti laitetaan niin, että ne kiristyvät!!!
Taitaa olla lievästi kova pää, jollei mene jakeluun. - Ihmettelevä?
kiristyy kitkan johdosta! kirjoitti:
Se kiristyy kitkan johdosta poljettaessa, jos se on oikein päin. Jos sulla on silmät taikka polkimet väärin päin, niin emme voi auttaa asiaa! Normaalisti laitetaan niin, että ne kiristyvät!!!
Taitaa olla lievästi kova pää, jollei mene jakeluun.Alkuperäinen kysyjä tässä palasi tauon jälkeen netin ääreen. Itselläsi on kyllä kova pää, jos et usko, että mikäli se pultti pyörisi kiinteästi polkimen mukana, poljettaessa eteen päin se nimenomaan aukeaisi.
Kokeilehan nyt ihan oikean polkupyörän kanssa. - Ihmettelevä?
kiristyy kitkan johdosta! kirjoitti:
Se kiristyy kitkan johdosta poljettaessa, jos se on oikein päin. Jos sulla on silmät taikka polkimet väärin päin, niin emme voi auttaa asiaa! Normaalisti laitetaan niin, että ne kiristyvät!!!
Taitaa olla lievästi kova pää, jollei mene jakeluun.Tuolta alempana olevan linkin viestistä löytyy asiaa selvällä suomen kielellä:
"The right-side (usually the drive-side) pedal spindle is right-hand threaded, and the left-side (usually the non-drive-side) pedal spindle is left-hand (reverse) threaded to help prevent it from becoming loose by an effect called precession.
Although the left pedal turns clockwise on its bearing relative to the crank (and so would seem to tighten a right-hand thread), the force from the rider's foot presses the spindle against the crank thread at a point which rolls around clockwise with respect to the crank, thus slowly pulling the outside of the pedal spindle anticlockwise (counterclockwise) because of friction and thus would loosen a right-hand thread." - Anonyymi
Ihmettelevä? kirjoitti:
Alkuperäinen kysyjä tässä palasi tauon jälkeen netin ääreen. Itselläsi on kyllä kova pää, jos et usko, että mikäli se pultti pyörisi kiinteästi polkimen mukana, poljettaessa eteen päin se nimenomaan aukeaisi.
Kokeilehan nyt ihan oikean polkupyörän kanssa.Juuri noin! Onko tekniikka noin vaikeaa? Kokeile vaikka liimaamalla polkimen laakeri jumiin. Näet heti että POLJIN AVAUTUU irti ja putoaa ajettaessa. Äskettäin näin uutisenkin että vasen poljin putosi ja pyöräilijä loukkaantui.
Terho - Anonyymi
Ihmettelevä? kirjoitti:
Alkuperäinen kysyjä tässä palasi tauon jälkeen netin ääreen. Itselläsi on kyllä kova pää, jos et usko, että mikäli se pultti pyörisi kiinteästi polkimen mukana, poljettaessa eteen päin se nimenomaan aukeaisi.
Kokeilehan nyt ihan oikean polkupyörän kanssa.Juuri noin! Onko tekniikka noin vaikeaa? Kokeile vaikka liimaamalla polkimen laakeri jumiin. Näet heti että POLJIN AVAUTUU irti ja putoaa ajettaessa. Äskettäin näin uutisenkin että vasen poljin putosi ja pyöräilijä loukkaantui.
Terho - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri noin! Onko tekniikka noin vaikeaa? Kokeile vaikka liimaamalla polkimen laakeri jumiin. Näet heti että POLJIN AVAUTUU irti ja putoaa ajettaessa. Äskettäin näin uutisenkin että vasen poljin putosi ja pyöräilijä loukkaantui.
TerhoÄläpä lue sitten enempää: Empiristisenä kokeena vaihdoin viime kesänä polkimet ja ne kiristyvät poljettaessa eteenpäin, koska näin ne kiristin. Oliko uutinen kiinalainen - siellä se on toisin päin, kun on pää alaspäin?
- Anonyymi
Ihmettelevä? kirjoitti:
Tuolta alempana olevan linkin viestistä löytyy asiaa selvällä suomen kielellä:
"The right-side (usually the drive-side) pedal spindle is right-hand threaded, and the left-side (usually the non-drive-side) pedal spindle is left-hand (reverse) threaded to help prevent it from becoming loose by an effect called precession.
Although the left pedal turns clockwise on its bearing relative to the crank (and so would seem to tighten a right-hand thread), the force from the rider's foot presses the spindle against the crank thread at a point which rolls around clockwise with respect to the crank, thus slowly pulling the outside of the pedal spindle anticlockwise (counterclockwise) because of friction and thus would loosen a right-hand thread."Sama toisella kotimaisella konekäännöksenä:
"Oikean puolen (yleensä vetopuolen) polkimen kara on oikeakätinen ja vasemman puolen (yleensä ei-vetopuolen) polkimen kara on vasen (taaksepäin) kierteinen, jotta se ei pääse irtoaa precessioksi kutsutun vaikutuksen vuoksi.
Vaikka vasen poljin pyörii myötäpäivään laakerillaan suhteessa kampeen (ja siten näyttäisi kiristävän oikeanpuoleista kierrettä), ajajan jalan voima painaa karaa kammen kierrettä vasten kohdassa, joka pyörii myötäpäivään suhteessa kammen, mikä vetää hitaasti polkimen karan ulkopuolta vastapäivään (vastapäivään) kitkan vuoksi ja löysää siten oikeanpuoleisen kierteen."
- haulit..
jos katsellaan oikeanpuoleista petaalia, niin poljettaessa petaali ikäänkuin pyörii vastapäivään, ja samoin myös haulirenkaan haulit.
Haulit aiheuttavat samalla pyöriessään vastapäivään, kitkan välityksellä myötäpäiväisen vääntömomentin petaalin akseliin, ja se silloin kiristyy.
Jos petaali ei pyöri ts. haulirengas on jumissa, petaali kiertyy auki.- purjeveneeseen
jossa itse puhallat vauhtia siihen.
Ihan sama kuin päin haulit pyörii, polkimen polkija aiheuttaa momentin joka pyrkii aukaisemaan polkimen irti ja sitä vastaan on pultin pyörimissuunta mietitty. jos laakerit menisi jumiin polkimessa. kiertyisi poljin tiukemmalle. Liekkö aloittajalla pyörä ollut nurinpäin, kun arvelee polkimien pyörivän auki. ja ei ajatellut todellista suuntaa. - Ihmettelevä?
purjeveneeseen kirjoitti:
jossa itse puhallat vauhtia siihen.
Ihan sama kuin päin haulit pyörii, polkimen polkija aiheuttaa momentin joka pyrkii aukaisemaan polkimen irti ja sitä vastaan on pultin pyörimissuunta mietitty. jos laakerit menisi jumiin polkimessa. kiertyisi poljin tiukemmalle. Liekkö aloittajalla pyörä ollut nurinpäin, kun arvelee polkimien pyörivän auki. ja ei ajatellut todellista suuntaa.Jos laakeri jumittuu, silloin kierteiden suunnan vuoksi poljin pyrkii nimenomaan kiertymään auki.
Liikkeen välittyminen laakerikuulien kautta tuntuu ainoalta järkevältä selitykseltä tähän mennessä kierteiden valituksi suunnaksi. - perusfyysikko
Ihmettelevä? kirjoitti:
Jos laakeri jumittuu, silloin kierteiden suunnan vuoksi poljin pyrkii nimenomaan kiertymään auki.
Liikkeen välittyminen laakerikuulien kautta tuntuu ainoalta järkevältä selitykseltä tähän mennessä kierteiden valituksi suunnaksi.Laakerikuulat eivät voi muuttaa voiman suuntaa ilman mitään kiintopistettä.
Veikkaisin jujun olevan siinä, että mukana on muitakin voimia kuin kiertävä, joka on itse asiassa hyvin pieni jos laakeri on kunnossa. Paljon suurempi on poljinvoima, joka suuntautuu kohtisuoraan akselia ja kierteitä vastaan, ja kiertää akseliin nähden ympäri poljettaessa. Tämä saa aikaan kiertoliikkeeseen nähden vastakkaissuuntaisen pyörimisen jos akseli on löysällä.
Kokeilin juttua kiertämällä pitkän ruuvin levyssä olevan reiän läpi päästään mutteriin. Kun mutteri (kampi) kiinnitetään ruuvipenkkiin ja levyä (poljin) "vatkataan" ruuvin kannan tuntumassa polkemista simuloiden, kiertyy ruuvi (polkimen akseli) pikkuhiljaa vastakkaiseen suuntaan. - Juu-u.
perusfyysikko kirjoitti:
Laakerikuulat eivät voi muuttaa voiman suuntaa ilman mitään kiintopistettä.
Veikkaisin jujun olevan siinä, että mukana on muitakin voimia kuin kiertävä, joka on itse asiassa hyvin pieni jos laakeri on kunnossa. Paljon suurempi on poljinvoima, joka suuntautuu kohtisuoraan akselia ja kierteitä vastaan, ja kiertää akseliin nähden ympäri poljettaessa. Tämä saa aikaan kiertoliikkeeseen nähden vastakkaissuuntaisen pyörimisen jos akseli on löysällä.
Kokeilin juttua kiertämällä pitkän ruuvin levyssä olevan reiän läpi päästään mutteriin. Kun mutteri (kampi) kiinnitetään ruuvipenkkiin ja levyä (poljin) "vatkataan" ruuvin kannan tuntumassa polkemista simuloiden, kiertyy ruuvi (polkimen akseli) pikkuhiljaa vastakkaiseen suuntaan.Joku on sanonut viisaasti, että langallinen puhelin on kuin koira. Jos koiran hännän päälle astuu, toinen pää koirasta haukahtaa. Langaton puhelin on muuten täsmälleen sama, mutta ilman sitä koiraa.
Ilmiö jota ajoit takaa olisi sama ilmiö kuin kuulalaakeri ilman kuulia. Väljäreikäinen levy potkisi reiän sisällä olevaa tankoa vastakkaiseen suuntaan.
Täytyypä vielä miettiä. - perusfyysikko
Juu-u. kirjoitti:
Joku on sanonut viisaasti, että langallinen puhelin on kuin koira. Jos koiran hännän päälle astuu, toinen pää koirasta haukahtaa. Langaton puhelin on muuten täsmälleen sama, mutta ilman sitä koiraa.
Ilmiö jota ajoit takaa olisi sama ilmiö kuin kuulalaakeri ilman kuulia. Väljäreikäinen levy potkisi reiän sisällä olevaa tankoa vastakkaiseen suuntaan.
Täytyypä vielä miettiä.En usko että laakerin tyypillä on väliä. Tuossa kokeessani se oli huono liukulaakeri, jonka kitka on paljon suurempi kuin kuulalaakerin, mutta kuitenkin ruuvi pyörii kitkavoimaa vastaan. Luulen ruuvia kiertävän voiman tulevan klonksuvasta kierteestä.
- perusfyysikko
perusfyysikko kirjoitti:
En usko että laakerin tyypillä on väliä. Tuossa kokeessani se oli huono liukulaakeri, jonka kitka on paljon suurempi kuin kuulalaakerin, mutta kuitenkin ruuvi pyörii kitkavoimaa vastaan. Luulen ruuvia kiertävän voiman tulevan klonksuvasta kierteestä.
Eng. wikipediassa olikin artikkeleita aiheesta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_pedal
http://en.wikipedia.org/wiki/Precession_(mechanical)
Mekaaninen prekessio tarkoittaa tässä tapauksessa sitä, että kiertävä poikittainen voima aiheuttaa löysällä olevassa akselin kierteessä kosketuspisteen pyörimisen eri suuntaan kuin itse akseli.Tämä puolestaan pyörittaa akselia kierteessä "väärään" suuntaan.
Tai jotain sinne päin. perusfyysikko kirjoitti:
Laakerikuulat eivät voi muuttaa voiman suuntaa ilman mitään kiintopistettä.
Veikkaisin jujun olevan siinä, että mukana on muitakin voimia kuin kiertävä, joka on itse asiassa hyvin pieni jos laakeri on kunnossa. Paljon suurempi on poljinvoima, joka suuntautuu kohtisuoraan akselia ja kierteitä vastaan, ja kiertää akseliin nähden ympäri poljettaessa. Tämä saa aikaan kiertoliikkeeseen nähden vastakkaissuuntaisen pyörimisen jos akseli on löysällä.
Kokeilin juttua kiertämällä pitkän ruuvin levyssä olevan reiän läpi päästään mutteriin. Kun mutteri (kampi) kiinnitetään ruuvipenkkiin ja levyä (poljin) "vatkataan" ruuvin kannan tuntumassa polkemista simuloiden, kiertyy ruuvi (polkimen akseli) pikkuhiljaa vastakkaiseen suuntaan.Tein etusormella ja peukalolla reijän johon laitoin kynän oikeanpuoleisen polkimen akseli kirii kiinni jos on oikeakätinen jenka. Helposti muuten tekee liikkeen väärin ja saa aikaan päinvastaisia tuloksia.
Olet muuten oikeassa ettei laakerikuulat muuta suuntaa ilman kiintopistettä. Kuten tuossa purjevene jutussakin vihjattiin.- Anonyymi
Ihmettelevä? kirjoitti:
Jos laakeri jumittuu, silloin kierteiden suunnan vuoksi poljin pyrkii nimenomaan kiertymään auki.
Liikkeen välittyminen laakerikuulien kautta tuntuu ainoalta järkevältä selitykseltä tähän mennessä kierteiden valituksi suunnaksi.Silloin kun polkupyörä keksittiin,ei ollut (vierintä)kuulalaakereita,liukulaakerit laitettiin,ja oli tämä ilmiö..keksittiin laittaa toisinkäteinen kierre.
- Anonyymi
perusfyysikko kirjoitti:
Eng. wikipediassa olikin artikkeleita aiheesta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_pedal
http://en.wikipedia.org/wiki/Precession_(mechanical)
Mekaaninen prekessio tarkoittaa tässä tapauksessa sitä, että kiertävä poikittainen voima aiheuttaa löysällä olevassa akselin kierteessä kosketuspisteen pyörimisen eri suuntaan kuin itse akseli.Tämä puolestaan pyörittaa akselia kierteessä "väärään" suuntaan.
Tai jotain sinne päin.Lainaus tuosta:
Polkupyörän polkimet on kierretty vasemmanpuoleiseen kammen vasempaan niin, että precessio kiristää poljinta löysentämisen sijaan. Tämä voi tuntua vastoin intuitiiviselta, koska polkimet pyörivät suuntaan, joka irrottaisi ne kampeista, mutta precession aiheuttama vääntömomentti on useita suuruusluokkaa suurempi kuin laakerin kitkan tai jopa jumiutuneen polkimen laakerin aiheuttama.
Polkimelle pyörivä kuorma syntyy alaspäin suuntautuvasta poljinvoimasta, joka kohdistuu kammellaan pyörivään karaan, jolloin pääasiallisesti alaspäin suuntautuva voima pyörii tehokkaasti polkimen karan ympäri, vastakkaisesti polkimen pyörimistä. Vähemmän ilmeistä voi olla, että jopa tiukasti istuvilla osilla on suhteellinen välys joustavuuden vuoksi, koska metallit eivät ole jäykkiä materiaaleja, kuten teräsjousista ilmenee. Kuormituksen alaisena tällaisissa nivelissä tapahtuu mikromuodonmuutoksia, jotka riittävät aiheuttamaan liikkeen. Tämä näkyy kulumisjäljistä, joissa polkimen karat asettuvat kammen pinnoille."
- Anonyymi
Jos on tyhmä pyöräilijä , on aivan sama mitem polkimet on kiristetty,,,!
- Anonyymi
Minkä yllä kirjoittaja itse tekstillään osoitti.
- Anonyymi
Sen kiristymisen mekanismi perustuu siihen että kun pultti löystyy,se on siellä kierteessä pääosin kosketuksessa molemmista päistään (momentti) ja voiman puoleiseen kosketuspintaan tulee suurempi voima, joka aiheuttaa pultille pyörintäsuunnan samaan suuntaan kuin ulkokehä pyörii.
Jos on vaikeuksia ymmärtää, niin laittakaa vaikka vaakalieriön (vesilasi tms) jokin pyöreä esine ja pyörittäkää sitä lieriötä, niin toteatte pyörintäsuunnan ja suuruuden.
Edellä oli maininta kilpa-autojen yhden pultin kiinnityksestä, formuloista en tiedä, mutta aikoinaan vain oikean etupyörän pultti oli vasenkätinen siitä syystä että nopeaa kaarretta ajettaessa sisäpuolen etupyörä saattoi olla ilmassa jopa pyörimättä ja paluu radan pintaan riuhtaisee aika rajusti.- Anonyymi
Jarrutushetket ovat kuitenkin voimakkaampia......
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jarrutushetket ovat kuitenkin voimakkaampia......
Kuinka niin ?
Lukkojarrutus on ajovirhe, mutta nopea kaarreajo toistuu joka kierroksella.
- Anonyymi
Katso animaatio vierintä laakerista,selvittää asiaa,laita kulahtanut vierintä laakeri(sopivankokoinen)etusormeesi,pyöritä ulkokehää..mihinkä suuntaan sisäkehä yrittää sormeasi pyörittää..siinä on se vierintävastus kyseessä.pedaalin akseli aina vähän taipuu poljettaessa.olkoot liuku tai vierintälaakeri,tässä vaiheessa mekaaninen prekessio alkaa vaikuttamaan.
- Anonyymi
Prekessio on pyörintäakselin suunnan kierto, se ei liity välttämättä lainkaan asiaan, vaikka pultti löystyessään voi olla vinossa kierteen suuntaan nähden.
Myöskään laakerin kehien liikkeet eivät liity ilmiöön.
Jos sylinterin sisällä on pienempi sylinteri kosketuskohdaltaan samassa suunnassa ja luistoa ei olisi, niin ulomman sylinterin pyörähtäessä kierroksen, sisemmän on pyörittävä yli kierroksen, koska niiden kehäpituudet ovat eri suuruiset, joten sisempi sylinteri pyörii samaan suuntaan myös suhteessa ulompaan, ja nyös silloinkin kun kosketuskohdassa olisi kierteet tai suuntapoikkeamaa.
- Anonyymi
Aloittajan kysymykseen vastaaminen ei vaadi paljoa hienostelua: Kierteet ovat näin siksi, että jos kiinnityspultit syystä tai toisesta pyrkisivät irtoamaan, polkija polkiessaan kiristää pultteja sen sijaan että helpottaisi niiden avutumista ja irtoamista. Jos esim. pultin ja polkimen laakeroinnissa olisi jäykkyyttä niin että pultti pyrkisi pyörimään polkimen mukana, näin varustetuilla kierteillä se ei kuitenkaan irtoa vaan päinvastoin, polkija pyrkii polkiessaan kiristämään pulttia.
- Anonyymi
Mites jalkajarrulliset, onko nekin kierteellä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mites jalkajarrulliset, onko nekin kierteellä?
Olivat ainakin silloin kun vielä ajoin jalkajarrullisilla pyörillä joskus 1980- luvulla kai viimeksi. Se ei ole mikään ongelma sillä eihän niissä polkimia poljeta "takaperin" jarrutettaessa kuin ehkä kierroksen murto- osia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olivat ainakin silloin kun vielä ajoin jalkajarrullisilla pyörillä joskus 1980- luvulla kai viimeksi. Se ei ole mikään ongelma sillä eihän niissä polkimia poljeta "takaperin" jarrutettaessa kuin ehkä kierroksen murto- osia.
Logiikkasi ei oikein toimi
- Anonyymi
Jos vasemman polkimen poljintapissa on vasenkätinen kierre, on myös vastakappaleessa eli kammen reiässä vasenkätinen kierre...ja hyvä niin.
- Anonyymi
Miten ihmeessä tästäkin aiheesta saadaan aikaan loputon väittely. Kuvaa hyvin fysikkapalstan nykyisten käyttäjien älyllistä tasoa.
- Anonyymi
Kyllä tämä oli ihan mielenkiintoinen aihe, koska tuo kierteiden suunta on tosiaan vastoin intuitiota. Poljnten kiristymisen syy ei ole se minkä ensin ajattelisi (kitka), koska silloin kierteet pitäisi olla päinvastoin kun nyt on.
Yksi asiantuntevakin kirjoitus tuolla yllä saatiin, kiitos siitä. - Anonyymi
jos polkimen laakeri hirttää kiinni poljinvoima avaa kierteen jos se on väärän suuntainen kierre.
siinä se yksinkertainen turvallisuusfakta.- Anonyymi
pienemmissä pyörissä kierre on 1/2 in ja isommissa 9/16 inch.
simppeliä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
pienemmissä pyörissä kierre on 1/2 in ja isommissa 9/16 inch.
simppeliä.vasemmalle jalalle on vasenkätinen kierre, merkitty kierteen päähän L
oikeassa oikeakät kierre, R - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
vasemmalle jalalle on vasenkätinen kierre, merkitty kierteen päähän L
oikeassa oikeakät kierre, Rsiis kierremerkinnät on oikein mutta asennus päinvastoin !
vasemmalle jalalle oikeakätinen kierre eli R merkitty ja toisinpäin oikealle jalalle, ok !
korjaus edelliseen. - Anonyymi
Hah,hah.on tuokin teoria.sun käpäläsi nousee vaan sen sen pedaalin reunan yli.mieti vähän.
- Anonyymi
Kuinkas sitten,kun pedaali laitetaan rymppäämällä kiinni kampeen..
- Anonyymi
Mielenkiintoinen juttu. Monet vastaajat eivät näytä ymmärtävän mitä ajetaan takaa. Tehkääpä (tai kuvitelkaa tekevänne) jokin raudanpätkä siten, että toisessa päässä on reikä, josta se laitetaan väljällä pultilla johonkin kiinni niin, että se pääsee pyörimään sen pultin ympäri kuin polkupyörän kampi. Hitsatkaa toiseen päähän tavallinen mutteri ja kiertäkää siihen pultti kiinni, kuten polkimen akseli. Nyt se polkimen akseli on vain kierteiden varassa, ei laakerin varassa. Pyörittäkää kampea pultista kiinni pitäen siihen suuntaan kuin oikean puoleinen poljin pyörisi. Pultti aukeaa, koska siinä on oikeanpuoleiset kierteet, eikö niin?
Mutta olen kokeillutkin asiaa oikealla polkupyörällä, jossa on poljinlaakeri, laittamalla oikeanpuoleisen kammen (jossa on oikeanpuoleiset kierteet) vasemmalle puolelle. SILLOIN se pyörii auki. Siis juuri päinvastoin kuin se toimisi ilman laakeria. Olen myös kokeillut jättämällä normaalin polkupyörän polkimen löysästi kierteille. Silloin se kiristyy poljettaessa.
Jokin voima sen tekee, mutta se ei ole (laakerin) kitka, jota täällä on tarjottu. Mainittu poljinmomentti se voisi olla.- Anonyymi
Ei kun siis prekessio olisi se paras selitys.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kun siis prekessio olisi se paras selitys.
Huono arvaus, oikea on jo edellä kerrottu.
Kun sisäkierteen ja ulkokierteen kosketuskohta liikkuu ulkokierteen kehää, sisäkierre joutuu pyörimään suhteessa ulkokierteeseen koska niiden vierintäkehät ovat eri suuruiset.
Polkija tuottaa sen kiristysvoiman. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huono arvaus, oikea on jo edellä kerrottu.
Kun sisäkierteen ja ulkokierteen kosketuskohta liikkuu ulkokierteen kehää, sisäkierre joutuu pyörimään suhteessa ulkokierteeseen koska niiden vierintäkehät ovat eri suuruiset.
Polkija tuottaa sen kiristysvoiman.No eikös se ole juuri se prekessio?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No eikös se ole juuri se prekessio?
Prekessio on hyrrään vaikuttavan ulkoisen momentin kumoava akselin "vastaliike", ja kaikkihyrrävoimat perustuva massan liikesuunnan muutoksen kiihdytykseen, joten täytyy olla tosi vilkas mielikuvitus uskoakseen että pedaalin kiinnityspulttia kiristäisi hyrrävoimat, joten uskon juttujesi olevan vain trollia ketjun venyttämiseksi, kaikki tieto asiasta on jo kerrottu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mihin sinussa haluan koskea
Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä412223Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä
IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi2231955- 1111528
Toisen ihmisen sydämellä
leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo1421265- 1151197
PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan
kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki1361104Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."
Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://251078- 74982
- 70940
- 61915