Polkupyörän poljinten kierteet?

Ihmettelevä?

Miksi ihmeessä polkupyörän oikean puoleisen polkimen kiinnityspultissa on oikeakätiset kierteet ja vasemman polkimen pultissa vasenkätiset?

Mikä on se voima, joka kiristää löysälle jääneen polkimen ajettaessa?

35

4246

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuuuggo

      Kitkahan se on.

      • Ihmettelevä?

        Kitkan luulisi pyrkivän avaamaan noin päin olevat kierteet.


    • kaasuttaja

      poljinmomentista syntyvä voima. Kyllä on kuorma- ja linja-autoissakin vasenkätiset kierteet toisen puolen pyöränpulteissa ja oikeakätiset toisen puolen pulteissa. Idea on siinä, että mutterit eivät aukea, kun vanne yrittää niitä niitä auki hangata ja valssata.
      Takapakkia polkupyörällä harvemmin ajetaan, joten sitä ei tarvitse ottaa huomioon.

      • Ihmettelevä?

        Poljinten kierteiden suunnan pitäisi mielestäni olla siinä tapauksessa päinvastaiset.

        Tiedät toki että formula-autoissa (vain yksi pultti pyörää kohti) kierteet ovat eri suuntiin eri puolilla. Mutta mihin suuntiin ne ovat ja miksi?


      • nero burning ass
        Ihmettelevä? kirjoitti:

        Poljinten kierteiden suunnan pitäisi mielestäni olla siinä tapauksessa päinvastaiset.

        Tiedät toki että formula-autoissa (vain yksi pultti pyörää kohti) kierteet ovat eri suuntiin eri puolilla. Mutta mihin suuntiin ne ovat ja miksi?

        Kierre on siihen suuntaan, mihin se pyrkii kiristymään ajettaessa vehkeellä normaalisti. Ne ovat sen kokeilleet moneen kertaan ja tulleet siihen tulokseen, että niin päin sen pitää olla, kuten sen ovat laittaneet.

        Fysikaalisista perusteista en tiedä sen enempää, mutta kierteisiin syntyvän pienen vääntömomentin pitää ilmeisesti olla siihen suuntaan mihin kyseinen kierre kiristyy. Polje normaalisti ja merkitse polkimen kiertymissuunta verrattuna siihen polkimen varteen. Merkkaa suunta tussilla varteen. Avaa poljin ja vertaa kierteen suuntaa ja merkitsemääsi nuolta. Eikö nyt selvästi poljeta aina siten, että pedali pyrkii kiristymään ajettaessa? Kiristä kokeeksi käsin ja tarkkaile kiertymissuuntaa?


      • Ihmettelevä?
        nero burning ass kirjoitti:

        Kierre on siihen suuntaan, mihin se pyrkii kiristymään ajettaessa vehkeellä normaalisti. Ne ovat sen kokeilleet moneen kertaan ja tulleet siihen tulokseen, että niin päin sen pitää olla, kuten sen ovat laittaneet.

        Fysikaalisista perusteista en tiedä sen enempää, mutta kierteisiin syntyvän pienen vääntömomentin pitää ilmeisesti olla siihen suuntaan mihin kyseinen kierre kiristyy. Polje normaalisti ja merkitse polkimen kiertymissuunta verrattuna siihen polkimen varteen. Merkkaa suunta tussilla varteen. Avaa poljin ja vertaa kierteen suuntaa ja merkitsemääsi nuolta. Eikö nyt selvästi poljeta aina siten, että pedali pyrkii kiristymään ajettaessa? Kiristä kokeeksi käsin ja tarkkaile kiertymissuuntaa?

        Siitähän kysymykseni lähtikin, kun nimenomaan tuo suunta on se, että jos poljin olisi kiinteästi pultissa kiinni ilman laakeria, poljettaessa se avautuisi jo muutaman kierroksen jälkeen.


      • jklkjhkjhk
        Ihmettelevä? kirjoitti:

        Siitähän kysymykseni lähtikin, kun nimenomaan tuo suunta on se, että jos poljin olisi kiinteästi pultissa kiinni ilman laakeria, poljettaessa se avautuisi jo muutaman kierroksen jälkeen.

        olet katsonut jotenkin väärin...

        Mitä itse olen pyöriä kasannut, niin kyllä niissä kaikissa nimenomaa kiristyy polkemissuunnassa ?!?


      • itse...
        jklkjhkjhk kirjoitti:

        olet katsonut jotenkin väärin...

        Mitä itse olen pyöriä kasannut, niin kyllä niissä kaikissa nimenomaa kiristyy polkemissuunnassa ?!?

        katsonut väärin. Esim oikea poljin löystyisi eteenpäin poljettaessa, koska poljin kiertää kampeen nähden vastapäivään ja koska oikeassa polkimessa on oikeanpuoleinen kierre. Kuitenkin poljin kiristyy, koska se ei irtoa.

        Kysymys on siitä, että mikä on tuota polkimen avaamisvoimaa suurempi voima, joka kiristää poljinta, sillä sellainenhan siinä on oltava, muutenhan oikeassa polkimessa pitäisi olla vasemmanpuoleinen kierre. Selvää vastausta kysymykseen ei ole vielä tullut!


      • kiristyy kitkan johdosta!
        itse... kirjoitti:

        katsonut väärin. Esim oikea poljin löystyisi eteenpäin poljettaessa, koska poljin kiertää kampeen nähden vastapäivään ja koska oikeassa polkimessa on oikeanpuoleinen kierre. Kuitenkin poljin kiristyy, koska se ei irtoa.

        Kysymys on siitä, että mikä on tuota polkimen avaamisvoimaa suurempi voima, joka kiristää poljinta, sillä sellainenhan siinä on oltava, muutenhan oikeassa polkimessa pitäisi olla vasemmanpuoleinen kierre. Selvää vastausta kysymykseen ei ole vielä tullut!

        Se kiristyy kitkan johdosta poljettaessa, jos se on oikein päin. Jos sulla on silmät taikka polkimet väärin päin, niin emme voi auttaa asiaa! Normaalisti laitetaan niin, että ne kiristyvät!!!

        Taitaa olla lievästi kova pää, jollei mene jakeluun.


      • Ihmettelevä?
        kiristyy kitkan johdosta! kirjoitti:

        Se kiristyy kitkan johdosta poljettaessa, jos se on oikein päin. Jos sulla on silmät taikka polkimet väärin päin, niin emme voi auttaa asiaa! Normaalisti laitetaan niin, että ne kiristyvät!!!

        Taitaa olla lievästi kova pää, jollei mene jakeluun.

        Alkuperäinen kysyjä tässä palasi tauon jälkeen netin ääreen. Itselläsi on kyllä kova pää, jos et usko, että mikäli se pultti pyörisi kiinteästi polkimen mukana, poljettaessa eteen päin se nimenomaan aukeaisi.

        Kokeilehan nyt ihan oikean polkupyörän kanssa.


      • Ihmettelevä?
        kiristyy kitkan johdosta! kirjoitti:

        Se kiristyy kitkan johdosta poljettaessa, jos se on oikein päin. Jos sulla on silmät taikka polkimet väärin päin, niin emme voi auttaa asiaa! Normaalisti laitetaan niin, että ne kiristyvät!!!

        Taitaa olla lievästi kova pää, jollei mene jakeluun.

        Tuolta alempana olevan linkin viestistä löytyy asiaa selvällä suomen kielellä:

        "The right-side (usually the drive-side) pedal spindle is right-hand threaded, and the left-side (usually the non-drive-side) pedal spindle is left-hand (reverse) threaded to help prevent it from becoming loose by an effect called precession.

        Although the left pedal turns clockwise on its bearing relative to the crank (and so would seem to tighten a right-hand thread), the force from the rider's foot presses the spindle against the crank thread at a point which rolls around clockwise with respect to the crank, thus slowly pulling the outside of the pedal spindle anticlockwise (counterclockwise) because of friction and thus would loosen a right-hand thread."


      • Anonyymi
        Ihmettelevä? kirjoitti:

        Alkuperäinen kysyjä tässä palasi tauon jälkeen netin ääreen. Itselläsi on kyllä kova pää, jos et usko, että mikäli se pultti pyörisi kiinteästi polkimen mukana, poljettaessa eteen päin se nimenomaan aukeaisi.

        Kokeilehan nyt ihan oikean polkupyörän kanssa.

        Juuri noin! Onko tekniikka noin vaikeaa? Kokeile vaikka liimaamalla polkimen laakeri jumiin. Näet heti että POLJIN AVAUTUU irti ja putoaa ajettaessa. Äskettäin näin uutisenkin että vasen poljin putosi ja pyöräilijä loukkaantui.
        Terho


      • Anonyymi
        Ihmettelevä? kirjoitti:

        Alkuperäinen kysyjä tässä palasi tauon jälkeen netin ääreen. Itselläsi on kyllä kova pää, jos et usko, että mikäli se pultti pyörisi kiinteästi polkimen mukana, poljettaessa eteen päin se nimenomaan aukeaisi.

        Kokeilehan nyt ihan oikean polkupyörän kanssa.

        Juuri noin! Onko tekniikka noin vaikeaa? Kokeile vaikka liimaamalla polkimen laakeri jumiin. Näet heti että POLJIN AVAUTUU irti ja putoaa ajettaessa. Äskettäin näin uutisenkin että vasen poljin putosi ja pyöräilijä loukkaantui.
        Terho


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri noin! Onko tekniikka noin vaikeaa? Kokeile vaikka liimaamalla polkimen laakeri jumiin. Näet heti että POLJIN AVAUTUU irti ja putoaa ajettaessa. Äskettäin näin uutisenkin että vasen poljin putosi ja pyöräilijä loukkaantui.
        Terho

        Äläpä lue sitten enempää: Empiristisenä kokeena vaihdoin viime kesänä polkimet ja ne kiristyvät poljettaessa eteenpäin, koska näin ne kiristin. Oliko uutinen kiinalainen - siellä se on toisin päin, kun on pää alaspäin?


    • haulit..

      jos katsellaan oikeanpuoleista petaalia, niin poljettaessa petaali ikäänkuin pyörii vastapäivään, ja samoin myös haulirenkaan haulit.
      Haulit aiheuttavat samalla pyöriessään vastapäivään, kitkan välityksellä myötäpäiväisen vääntömomentin petaalin akseliin, ja se silloin kiristyy.

      Jos petaali ei pyöri ts. haulirengas on jumissa, petaali kiertyy auki.

      • purjeveneeseen

        jossa itse puhallat vauhtia siihen.

        Ihan sama kuin päin haulit pyörii, polkimen polkija aiheuttaa momentin joka pyrkii aukaisemaan polkimen irti ja sitä vastaan on pultin pyörimissuunta mietitty. jos laakerit menisi jumiin polkimessa. kiertyisi poljin tiukemmalle. Liekkö aloittajalla pyörä ollut nurinpäin, kun arvelee polkimien pyörivän auki. ja ei ajatellut todellista suuntaa.


      • Ihmettelevä?
        purjeveneeseen kirjoitti:

        jossa itse puhallat vauhtia siihen.

        Ihan sama kuin päin haulit pyörii, polkimen polkija aiheuttaa momentin joka pyrkii aukaisemaan polkimen irti ja sitä vastaan on pultin pyörimissuunta mietitty. jos laakerit menisi jumiin polkimessa. kiertyisi poljin tiukemmalle. Liekkö aloittajalla pyörä ollut nurinpäin, kun arvelee polkimien pyörivän auki. ja ei ajatellut todellista suuntaa.

        Jos laakeri jumittuu, silloin kierteiden suunnan vuoksi poljin pyrkii nimenomaan kiertymään auki.

        Liikkeen välittyminen laakerikuulien kautta tuntuu ainoalta järkevältä selitykseltä tähän mennessä kierteiden valituksi suunnaksi.


      • perusfyysikko
        Ihmettelevä? kirjoitti:

        Jos laakeri jumittuu, silloin kierteiden suunnan vuoksi poljin pyrkii nimenomaan kiertymään auki.

        Liikkeen välittyminen laakerikuulien kautta tuntuu ainoalta järkevältä selitykseltä tähän mennessä kierteiden valituksi suunnaksi.

        Laakerikuulat eivät voi muuttaa voiman suuntaa ilman mitään kiintopistettä.
        Veikkaisin jujun olevan siinä, että mukana on muitakin voimia kuin kiertävä, joka on itse asiassa hyvin pieni jos laakeri on kunnossa. Paljon suurempi on poljinvoima, joka suuntautuu kohtisuoraan akselia ja kierteitä vastaan, ja kiertää akseliin nähden ympäri poljettaessa. Tämä saa aikaan kiertoliikkeeseen nähden vastakkaissuuntaisen pyörimisen jos akseli on löysällä.
        Kokeilin juttua kiertämällä pitkän ruuvin levyssä olevan reiän läpi päästään mutteriin. Kun mutteri (kampi) kiinnitetään ruuvipenkkiin ja levyä (poljin) "vatkataan" ruuvin kannan tuntumassa polkemista simuloiden, kiertyy ruuvi (polkimen akseli) pikkuhiljaa vastakkaiseen suuntaan.


      • Juu-u.
        perusfyysikko kirjoitti:

        Laakerikuulat eivät voi muuttaa voiman suuntaa ilman mitään kiintopistettä.
        Veikkaisin jujun olevan siinä, että mukana on muitakin voimia kuin kiertävä, joka on itse asiassa hyvin pieni jos laakeri on kunnossa. Paljon suurempi on poljinvoima, joka suuntautuu kohtisuoraan akselia ja kierteitä vastaan, ja kiertää akseliin nähden ympäri poljettaessa. Tämä saa aikaan kiertoliikkeeseen nähden vastakkaissuuntaisen pyörimisen jos akseli on löysällä.
        Kokeilin juttua kiertämällä pitkän ruuvin levyssä olevan reiän läpi päästään mutteriin. Kun mutteri (kampi) kiinnitetään ruuvipenkkiin ja levyä (poljin) "vatkataan" ruuvin kannan tuntumassa polkemista simuloiden, kiertyy ruuvi (polkimen akseli) pikkuhiljaa vastakkaiseen suuntaan.

        Joku on sanonut viisaasti, että langallinen puhelin on kuin koira. Jos koiran hännän päälle astuu, toinen pää koirasta haukahtaa. Langaton puhelin on muuten täsmälleen sama, mutta ilman sitä koiraa.

        Ilmiö jota ajoit takaa olisi sama ilmiö kuin kuulalaakeri ilman kuulia. Väljäreikäinen levy potkisi reiän sisällä olevaa tankoa vastakkaiseen suuntaan.

        Täytyypä vielä miettiä.


      • perusfyysikko
        Juu-u. kirjoitti:

        Joku on sanonut viisaasti, että langallinen puhelin on kuin koira. Jos koiran hännän päälle astuu, toinen pää koirasta haukahtaa. Langaton puhelin on muuten täsmälleen sama, mutta ilman sitä koiraa.

        Ilmiö jota ajoit takaa olisi sama ilmiö kuin kuulalaakeri ilman kuulia. Väljäreikäinen levy potkisi reiän sisällä olevaa tankoa vastakkaiseen suuntaan.

        Täytyypä vielä miettiä.

        En usko että laakerin tyypillä on väliä. Tuossa kokeessani se oli huono liukulaakeri, jonka kitka on paljon suurempi kuin kuulalaakerin, mutta kuitenkin ruuvi pyörii kitkavoimaa vastaan. Luulen ruuvia kiertävän voiman tulevan klonksuvasta kierteestä.


      • perusfyysikko
        perusfyysikko kirjoitti:

        En usko että laakerin tyypillä on väliä. Tuossa kokeessani se oli huono liukulaakeri, jonka kitka on paljon suurempi kuin kuulalaakerin, mutta kuitenkin ruuvi pyörii kitkavoimaa vastaan. Luulen ruuvia kiertävän voiman tulevan klonksuvasta kierteestä.

        Eng. wikipediassa olikin artikkeleita aiheesta:

        http://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_pedal
        http://en.wikipedia.org/wiki/Precession_(mechanical)

        Mekaaninen prekessio tarkoittaa tässä tapauksessa sitä, että kiertävä poikittainen voima aiheuttaa löysällä olevassa akselin kierteessä kosketuspisteen pyörimisen eri suuntaan kuin itse akseli.Tämä puolestaan pyörittaa akselia kierteessä "väärään" suuntaan.

        Tai jotain sinne päin.


      • perusfyysikko kirjoitti:

        Laakerikuulat eivät voi muuttaa voiman suuntaa ilman mitään kiintopistettä.
        Veikkaisin jujun olevan siinä, että mukana on muitakin voimia kuin kiertävä, joka on itse asiassa hyvin pieni jos laakeri on kunnossa. Paljon suurempi on poljinvoima, joka suuntautuu kohtisuoraan akselia ja kierteitä vastaan, ja kiertää akseliin nähden ympäri poljettaessa. Tämä saa aikaan kiertoliikkeeseen nähden vastakkaissuuntaisen pyörimisen jos akseli on löysällä.
        Kokeilin juttua kiertämällä pitkän ruuvin levyssä olevan reiän läpi päästään mutteriin. Kun mutteri (kampi) kiinnitetään ruuvipenkkiin ja levyä (poljin) "vatkataan" ruuvin kannan tuntumassa polkemista simuloiden, kiertyy ruuvi (polkimen akseli) pikkuhiljaa vastakkaiseen suuntaan.

        Tein etusormella ja peukalolla reijän johon laitoin kynän oikeanpuoleisen polkimen akseli kirii kiinni jos on oikeakätinen jenka. Helposti muuten tekee liikkeen väärin ja saa aikaan päinvastaisia tuloksia.

        Olet muuten oikeassa ettei laakerikuulat muuta suuntaa ilman kiintopistettä. Kuten tuossa purjevene jutussakin vihjattiin.


      • Anonyymi
        Ihmettelevä? kirjoitti:

        Jos laakeri jumittuu, silloin kierteiden suunnan vuoksi poljin pyrkii nimenomaan kiertymään auki.

        Liikkeen välittyminen laakerikuulien kautta tuntuu ainoalta järkevältä selitykseltä tähän mennessä kierteiden valituksi suunnaksi.

        Silloin kun polkupyörä keksittiin,ei ollut (vierintä)kuulalaakereita,liukulaakerit laitettiin,ja oli tämä ilmiö..keksittiin laittaa toisinkäteinen kierre.


    • Anonyymi

      Jos on tyhmä pyöräilijä , on aivan sama mitem polkimet on kiristetty,,,!

      • Anonyymi

        Minkä yllä kirjoittaja itse tekstillään osoitti.


    • Anonyymi

      Sen kiristymisen mekanismi perustuu siihen että kun pultti löystyy,se on siellä kierteessä pääosin kosketuksessa molemmista päistään (momentti) ja voiman puoleiseen kosketuspintaan tulee suurempi voima, joka aiheuttaa pultille pyörintäsuunnan samaan suuntaan kuin ulkokehä pyörii.

      Jos on vaikeuksia ymmärtää, niin laittakaa vaikka vaakalieriön (vesilasi tms) jokin pyöreä esine ja pyörittäkää sitä lieriötä, niin toteatte pyörintäsuunnan ja suuruuden.

      Edellä oli maininta kilpa-autojen yhden pultin kiinnityksestä, formuloista en tiedä, mutta aikoinaan vain oikean etupyörän pultti oli vasenkätinen siitä syystä että nopeaa kaarretta ajettaessa sisäpuolen etupyörä saattoi olla ilmassa jopa pyörimättä ja paluu radan pintaan riuhtaisee aika rajusti.

      • Anonyymi

        Jarrutushetket ovat kuitenkin voimakkaampia......


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jarrutushetket ovat kuitenkin voimakkaampia......

        Kuinka niin ?
        Lukkojarrutus on ajovirhe, mutta nopea kaarreajo toistuu joka kierroksella.


    • Anonyymi

      Katso animaatio vierintä laakerista,selvittää asiaa,laita kulahtanut vierintä laakeri(sopivankokoinen)etusormeesi,pyöritä ulkokehää..mihinkä suuntaan sisäkehä yrittää sormeasi pyörittää..siinä on se vierintävastus kyseessä.pedaalin akseli aina vähän taipuu poljettaessa.olkoot liuku tai vierintälaakeri,tässä vaiheessa mekaaninen prekessio alkaa vaikuttamaan.

      • Anonyymi

        Prekessio on pyörintäakselin suunnan kierto, se ei liity välttämättä lainkaan asiaan, vaikka pultti löystyessään voi olla vinossa kierteen suuntaan nähden.
        Myöskään laakerin kehien liikkeet eivät liity ilmiöön.

        Jos sylinterin sisällä on pienempi sylinteri kosketuskohdaltaan samassa suunnassa ja luistoa ei olisi, niin ulomman sylinterin pyörähtäessä kierroksen, sisemmän on pyörittävä yli kierroksen, koska niiden kehäpituudet ovat eri suuruiset, joten sisempi sylinteri pyörii samaan suuntaan myös suhteessa ulompaan, ja nyös silloinkin kun kosketuskohdassa olisi kierteet tai suuntapoikkeamaa.


    • Anonyymi

      Aloittajan kysymykseen vastaaminen ei vaadi paljoa hienostelua: Kierteet ovat näin siksi, että jos kiinnityspultit syystä tai toisesta pyrkisivät irtoamaan, polkija polkiessaan kiristää pultteja sen sijaan että helpottaisi niiden avutumista ja irtoamista. Jos esim. pultin ja polkimen laakeroinnissa olisi jäykkyyttä niin että pultti pyrkisi pyörimään polkimen mukana, näin varustetuilla kierteillä se ei kuitenkaan irtoa vaan päinvastoin, polkija pyrkii polkiessaan kiristämään pulttia.

      • Anonyymi

        Mites jalkajarrulliset, onko nekin kierteellä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mites jalkajarrulliset, onko nekin kierteellä?

        Olivat ainakin silloin kun vielä ajoin jalkajarrullisilla pyörillä joskus 1980- luvulla kai viimeksi. Se ei ole mikään ongelma sillä eihän niissä polkimia poljeta "takaperin" jarrutettaessa kuin ehkä kierroksen murto- osia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olivat ainakin silloin kun vielä ajoin jalkajarrullisilla pyörillä joskus 1980- luvulla kai viimeksi. Se ei ole mikään ongelma sillä eihän niissä polkimia poljeta "takaperin" jarrutettaessa kuin ehkä kierroksen murto- osia.

        Logiikkasi ei oikein toimi


    • Anonyymi

      Jos vasemman polkimen poljintapissa on vasenkätinen kierre, on myös vastakappaleessa eli kammen reiässä vasenkätinen kierre...ja hyvä niin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Asianajaja Herman Ljungberg

      Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä
      Maailman menoa
      257
      10116
    2. Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??

      Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.
      Jyväskylä
      64
      8903
    3. Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.

      Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.
      Maailman menoa
      257
      8610
    4. Ja taas kerran

      Mutka ja joki. Kenties liikaa nopeutta. Miksi?
      Nurmijärvi
      181
      4225
    5. Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.

      Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la
      Hybridi- ja sähköautot
      304
      2148
    6. Mikä on rakkain fantasiasi kaivatusta?

      Ja kertoisitko sen hänelle?
      Ikävä
      107
      2053
    7. Tänään olisn uskaltanut

      Ainakin luulen, kun tänään oli jotenkin varma olo. Olisin vähintään sanonut moi ja jos olisit ollut yksin olisin pyytäny
      Ikävä
      8
      1898
    8. Kirjoita jotain kivaa

      ja positiivista ikäväsi kohteesta. 🫠
      Ikävä
      121
      1710
    9. Tämä oli vuoden 1. luetuin artikkeli Suomi24 Viihteessä: Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai eläkkeen

      Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai kuin saikin taiteilijaeläkkeen - Tämän suuruinen eläke on kuussa! -artikkeli oli v. 202
      Viihde ja kulttuuri
      19
      1497
    10. Nainen, taidan inhota minua todella

      tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll
      Ikävä
      89
      1476
    Aihe