Saako kukaan oikeasti bruttona TEKin suosittelemia palkkoja? Lähinnä vastavalmistuneet ja opiskelijat.
http://www.tek.fi/index.php?id=125
"Alkupalkkasuositus perustuu työmarkkinatutkimuksen ja valmistuvien kyselyn toteutuneisiin peruspalkkoihin sekä virallisiin ennusteisiin tulevasta suhdanne- ja palkkakehityksestä."
Oman kokemuksen ja käsityksen mukaan hyvin harva saa noin paljon euroja mitä tekki suosittelee. Jos näin on niin mikä järki noissa suosituksissa on kun ns. oikeat palkat laahaavat varmaankin paljonkin perässä?
TEKin palkkasuositukset!?
8
4118
Vastaukset
- alkupalkalta
Jonkun (hukkaamani) lähteen mukaan tuo suosituspalkka olisi jopa alle vastavalmistuvien keskipalkan, mitä ei ole ihan helppo uskoa. Ehkäpä moni on töissä jo valmistuessaan tai tilastoissa on muita vinoumia.
Faktoja toteutuneista palkoista en pysty tarjoamaan, mutta hieman hämmentää lyödä palkkatoiveeksi nuo suositusluvut ensimmäisessä työpaikassaan. - DI2002
Itse sain aikanaan juuri noiden harjoitus/di-työsuositusten mukaan ennen valmistumista. Valmistumisen jälkeen oli "musta aukko" n. 6kk, jolloin sain jotain kutakuinkin di-työläisen palkkaa ja touhuilin vähän niitä näitä ns. "kehityshommia".
Sitten pääsin ns. tositoimiin ja palkka nostettiin suosituksen tasolle ja sen jälkeen se on noussut tasaisesti - nyt jo toisen firman palveluksessa peruspalkka reilu 7k€ kuussa.
Työnantajana oli silloin suuri teollisuusyhtiö, jonka yleispolitiikkana oli maksaa nimenomaan noiden suositusten mukaan. Jos vastaavasti menee johonkin kehityshommiin tai saati sitten aidosti tutkimuspuolen hommiin, jää varmasti tuon alle, mutta esimiehenä vastaavasti saattaa saada nopeasti enemmänkin. - DI, tietotekniikka
Itse olen ollut sellaisissa (ohjelmisto)yrityksissä, joissa TEK:n suosituspalkkaa on maksettu sisääntuleville. Tämä siis Tamperella, mutta kannattaa myös muistaa että mm. pääkaupunkiseudulla palkat on kovemmat, joten siellä suositusten maksaminen lienee yleisempää.
Lisäksi täytyy myöntää, että itsellä palkkakehitys on seurannut melko hyvin TEK:n käyriä.. - realist but not pessimist
Meillä ainakin on töissä 3-4 vuotta sitten valmistuneita diplareita, joiden palkka on 2500-2700. DI:n alkupalkat meillä lähtevät 2150 eurosta ja työpaikka on todella haluttu opiskelijoiden keskuudessa.
- Nokiallako?
Se että yhdessä työpaikassa DI saa surkeata alkupalkkaa ei tietenkään ole tilastollinen otos. Vajaa vuosi sitten TODELLINEN keskimääräinen alkupalkka oli n. 3000 e/kk. Lienee siitä noussut.
En tiedä mistä firmasta kirjoitit (aivan hyvin voit sen kertoa täällä anonyymina), mutta veikkaan että muutaman vuoden päästä palkan pitää olla kilpailukykyisellä tasolla eli nousta reilusti yli 3000 euron kuukaudessa. Ei moni jaksa ahertaa tuollaisella nälkäpalkalla pelkästään siksi, että firma on niin perkeleen haluttava. Ainakin pk-seudulla alkaa kustannukset tuomaan realismia idealismiin.
- Uuno-Erkki Korvennuttura
Hienoa jos palkat voivat jossain hommissa olla tuota tekin suosittelemaa luokkaa. Täällä Oulun seudulla kaveripiiriä jututtaessa kukaan ei ole saanut tekin suositusten mukaista palkkaa vaan aina alle sen. Siksi ihmettelin noita eurolukuja.
Pitääpä alkaa metsästämään parempipalkkaista työtä!- DI, tietotekniikka
Samaa olen kuullut tutuiltani Oulun tilanteesta.
Joskin yleisestikin esim. Oulu ja Jyväskylä jää DI:n palkoissa jälkeen. Yksi iso firmakin investoi Jyväskylään palkkakustannusten takia, vaikka se olisi ollut mahdoolista laajentaa Tampereelle ja Helsinkiinkin. Karkeasti oli laskeskellut, että DI:n saa pääkaupunkiseudulla 4:lla alkavalla summallla, Tampereella 3:lla ja Jyväskylässä 2:lla alkavalla. Karkea yleistys, mutta totta toinen puoli.
Kuitenkin omasta mielestäni työntekijän kannalta paras ostovoima asuntolainojen kanssa jää käteen näistä kolmesta Jyväskylässä.
Se kuitenkin mikä ostovoima jää käteen asuntolainojen jälkeen, on omasta mielestäni noista kolmesta Jyväskylän seudulla paras ostovoima.
- Ruuudolf
Itse sain tuon DI:n alkupalkan 2008 (silloin 3210 e/kk). Olin tosin ollut valmistumiseni jälkeen 2 vuotta töissä yliopistolla tutkimustyössä, joten ihan vastavalmistuneena en lähtenyt töihin tuohon paikkaan. Tämä tapahtui Helsinkiläisessä työpaikassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921423Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841400Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901125
- 81985
- 82971
- 39952
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66895Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v74879Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841