Kipua rakennekynsistä

pitäisikö poistaa?

Laitatin keskiviikkona kauniit rakennekynnet (geeli) elämänmuutoksen kunniaksi. Omia kynsiä viilatessa tuntui pahalta. Kun kynnet olivat valmiit, niihin tuli muutaman tunnin kuluttua kipua eli kynsiä pakotti koko yön, oli myös sykkivää kipua.

Onko teille muille käynyt näin, onko normaalia? Olen kylläkin hyvin allerginen ja otin tietoisen riskin kynsien kanssa. Omat kynteni ovat olleet aivan olemattomat eli hauraat, liuskoittuvat ja pitkittin halkeilevat. Kynnet myös "murenivat" niin, että kynsiliha näkyi. Halusin rakennekynnet koska minulla ei ollut "omia kynsiä". Epäilen että oireeni aiheutti liima, jolla tipit laitettiin kiinni juuri tuohon olemattoman kynteni rajakohtaan, koska juuri siinä tuntui kovalta ja kiristi. Sormenpäätkin olivat niin kipeät ettei voinut koskettaa mihinkään.

Nyt sormet ovat enää hellät, pystyn kirjoittamaankin.

Siis, mistä voisi kivut johtua ja onko normaalia?

17

7812

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EK-K

      Rakennekynnet tulisi aina laittaa vain terveisiin kynsiin. jos kyntesi ovat halkeilleet jo ennestään ja murentuneet itsestään, ei rakennekynsiä olisi pitänyt laittaa lainkaan ennenkuin olet käynyt ihotautilääkärillä varmistamassa ettei Sinulla ole tulehdus, bakteeri tai sieni joka oireet aiheuttaa.

      Jos nämä on tehty ja varmistettu että kynsiesi tilan takana ei ole sairaus, on mahdollista että luonnon kynnen viilaaminen on aiheuttanut ärsytyksen tai kynnen pintaa on viilattu liikaa. jos sormenpäitä tykyttää ja polttaa on sinulla mahdollisesti tulehdus.

      jo allergiataipumus tekee sinun kyntesi yksistään varmasti araksi ja olisikin kannattanut tehdä ensin testikynsi vain yhdelle kynnelle, sillä edellytyksellä tietysti ettei kynsiesi tilan takana ole sairaus tai tulehdus.

      Itse en enään lainkaan karhenna luonnonkynttä, vaan kaavin ainoastaan kuonat pois manikyyriavustajalla. Kynnet kyllä pysyy ilman karhentamistakin.

      • Pitäisikö poistaa

        Onneksi kynsissäni ei ole sientä tai muuta sairautta. Lääkärikään ei ole osannut selittää miksi kynteni ovat niin hauraat - paheni vaihdevuosien jälkeen. Syön terveellisesti ja käytän lisäksi vitamiineja, mm.kalkkia 1,5 g/pv ja D-vitamiinia 700 Ky/pv.

        Nyt kynnet eivät ole enää kipeät eikä kehooni ole ilmestynyt mitään allergian merkkejä. Ei myöskään ole tullut nuhaa tai astmakohtausta.

        Olen menossa leikkaukseen elokuussa ja joudun joka tapauksessa poistattamaan kynnet sitä ennen. Uskallanko laitattaa enää uusia? Entä siten ettei omia kynsiä viilattaisi, kuten sanot itse tekeväsi?

        Ajattelin myös, että omat kynteni kasvaisivat ja vahvistuisivat geelikynnen alla ja kenties voisin sitten pitää ne kunnossa lakkaamalla. Nyt olen tosi tyytyväinen, on paljon helpompaa tehdä asioita, kun on kynnet.


      • EK-K
        Pitäisikö poistaa kirjoitti:

        Onneksi kynsissäni ei ole sientä tai muuta sairautta. Lääkärikään ei ole osannut selittää miksi kynteni ovat niin hauraat - paheni vaihdevuosien jälkeen. Syön terveellisesti ja käytän lisäksi vitamiineja, mm.kalkkia 1,5 g/pv ja D-vitamiinia 700 Ky/pv.

        Nyt kynnet eivät ole enää kipeät eikä kehooni ole ilmestynyt mitään allergian merkkejä. Ei myöskään ole tullut nuhaa tai astmakohtausta.

        Olen menossa leikkaukseen elokuussa ja joudun joka tapauksessa poistattamaan kynnet sitä ennen. Uskallanko laitattaa enää uusia? Entä siten ettei omia kynsiä viilattaisi, kuten sanot itse tekeväsi?

        Ajattelin myös, että omat kynteni kasvaisivat ja vahvistuisivat geelikynnen alla ja kenties voisin sitten pitää ne kunnossa lakkaamalla. Nyt olen tosi tyytyväinen, on paljon helpompaa tehdä asioita, kun on kynnet.

        Geeli ei lisää kynnen kasvua eikä kynsi ala geelin voimalla kasvamaan myöskään paksummin. Toki geeli itsessään antaa napakan suojan kynnelle, mutta uutta kynttä kasvaa aivan samalla tavalla kuin aijemminkin ja on samanlaatuista kasvaessaan kuin ennenkin.

        Rakennekynsigeeleissä on eroja. Osa tarvitsee primerin alleen, ja suurimmassa osassa geeli ei tartu kovin hyvin kynnen pintaan ellei kynen pinta ole karhea.

        Itse käytän Kauneuden Paratiisin 3-vaihe geelejä ja kun kynnen pinta on huolellisesti kuorittu kuonasta manikyyriavustajalla, ei kynnen pintaa tarvitse karhentaa lainkaan. Geeli pysyy kynnellä ilman karhentamistakin. Muista merkeistä en uskalla mennä sanomaan.

        Näkemättä en uskalla sanoa voiko kynteesi ylipäätään laittaa geelipinnoitetta.


    • anx1982

      Itselläni on LCN-merkkiset geelikynnet ja omat kynteni kipeytyvät myös aina, kun kynnet tehdään alusta saakka uudestaan. Huoltojen yhteydessä tälläistä ei esiinny. Olen aina vaan olettanut, että kynsien kipeytyminen ja yhden yön särky johtuu siitä, kun omat luonnolliset kynnet viilataan tasaiseksi ennen geelien ja muiden aineiden laittamista. Ehkä tämä operaatio tekee kynnet vähän aroiksi kunnes palautuvat. En usko että sinulla on syytä huolestua, eiköhän se viilaaminen ole se syy noihin sinunkin kipuihin :)

      • vaihe

        minulla oli kynsien kovettaminen uunissa. Kipu oli niin kovaa että saa kynnet jatkossa jäädä..Omat kynteni olivat täysin normaalit ja kunnossa.


      • uunissa
        vaihe kirjoitti:

        minulla oli kynsien kovettaminen uunissa. Kipu oli niin kovaa että saa kynnet jatkossa jäädä..Omat kynteni olivat täysin normaalit ja kunnossa.

        Kannattaa ottaa käsi pois uv-valosta muutaman sekunnin päästä heti, ennen kuin kovettuminen on ehtinyt kunnolla alkamaan.

        Takaisin uuniin ja heti kun kuumenee niin pois.

        Ja takaisin taas kun on jäähtynyt.

        Voi myös jättää hieman lampun ulkopuolelle niin ei kovetu niin äkkiä.

        Mulla tämä toimii! Ei satu ollenkaan, olen huomannut että lampuissakin on eroja tehokkuudessa.


      • EK-K

        Luonnonkynttä on silloin viilattu liikaa jos se aiheuttaa kipua. Kynnen pinta korkeintaan pyyhkäistään viilalla karheaksi, ei "laiteta tasaiseksi".

        Sähköviilaa ei kynsimuotoilijan tulisi luonnonkynteen käyttää lainkaan. Sitä varten on ammattitutkinnot joissa opetetaan miksi, milloin ja miten luonnonkynteen saa käyttää sähköviilaa, rakennekynsiä tehdessä sillä ei saa viilata luonnonkynnen pintaa, eikä se ole rakennekynsien teossa tarpeellistakaan.


      • EK-K
        vaihe kirjoitti:

        minulla oli kynsien kovettaminen uunissa. Kipu oli niin kovaa että saa kynnet jatkossa jäädä..Omat kynteni olivat täysin normaalit ja kunnossa.

        UV-kovetteiset geelit kovettuessaan muodostavat lämpöenergiaa. Mitä paksumpi geeli tai mitä enemmän geeliä kerralla laittaa kynnelle kovetettavaksi sitä enemmän lämpöä kemiallinen reaktio aiheuttaa. Ohuet geelit eivät polta, jos niitä laittaa ohuin kerroksin kynnelle välillä kovettaen.

        Kynnet tulee ottaa heti pois uv-valosta, jos vähänkään tuntuu polttavalta ja kun polte loppuu, voi kynnet laittaa takaisin valoon. Usein riittää että kynsiä pitää valokovettimen suulla, eli ei tarvitse välttämättä koko kättä työntää uv-laitteen sisälle.

        Polttava tunne ei siis ole pelkkä tunne vaan oikeasti lämpöenerkiaa muodostuu niin paljon että kynnenpetiä polttaa.


      • nämä vinkit
        EK-K kirjoitti:

        Luonnonkynttä on silloin viilattu liikaa jos se aiheuttaa kipua. Kynnen pinta korkeintaan pyyhkäistään viilalla karheaksi, ei "laiteta tasaiseksi".

        Sähköviilaa ei kynsimuotoilijan tulisi luonnonkynteen käyttää lainkaan. Sitä varten on ammattitutkinnot joissa opetetaan miksi, milloin ja miten luonnonkynteen saa käyttää sähköviilaa, rakennekynsiä tehdessä sillä ei saa viilata luonnonkynnen pintaa, eikä se ole rakennekynsien teossa tarpeellistakaan.

        minulla, tuskan hiki tuli selkään..Ja pakkohan se oli vetäistä pois. Tosin aikaisemmat kynnet vuosipari sitten eivät koskeneet..Tosin nämä "kivuliaat" kesti paremmin; edelliset vain viikon verran.
        Joku kun vielä kertoisi onko ohuet kauniit rakennekynnet vain mainoskuvien huijausta; itselläni kaikki ovat olleet paksuhkoja ja rumia.


      • sekä taidosta kiinni
        nämä vinkit kirjoitti:

        minulla, tuskan hiki tuli selkään..Ja pakkohan se oli vetäistä pois. Tosin aikaisemmat kynnet vuosipari sitten eivät koskeneet..Tosin nämä "kivuliaat" kesti paremmin; edelliset vain viikon verran.
        Joku kun vielä kertoisi onko ohuet kauniit rakennekynnet vain mainoskuvien huijausta; itselläni kaikki ovat olleet paksuhkoja ja rumia.

        Kynnet voidaan tehdä kauniiksi ja ohueksi. Toki hiemna pitää massaa olla, siis hieman paksummat kuin oikeat luonnolliset muttei toki mitkään usean millin eikä ruman muotoiset. Vaihda tekijää jos tekijä ei osaa tehdä ja anna rehellistä palautetta, jotta hän voi kenties paneutua "ongelmaan".


      • EK-K
        nämä vinkit kirjoitti:

        minulla, tuskan hiki tuli selkään..Ja pakkohan se oli vetäistä pois. Tosin aikaisemmat kynnet vuosipari sitten eivät koskeneet..Tosin nämä "kivuliaat" kesti paremmin; edelliset vain viikon verran.
        Joku kun vielä kertoisi onko ohuet kauniit rakennekynnet vain mainoskuvien huijausta; itselläni kaikki ovat olleet paksuhkoja ja rumia.

        Kyseessä ei ollut vinkki vaan oikeasti jos geeli tuntuu polttavalta, se myös oikeasti polttaa, ja kynnet tulee ottaa uv valosta pois kunnes polte häviää. Eli kynnet kovetetaan hetki kerrallaan ettei kynnenpetiä polta liikaa. Ja todellakaan kynsiä ei tarvitse työntää lampun sisään, vaan laitteen suuaukollakin kovettuu hyvin siiheksi asti ettei enään polta kynnenpetiä.


        Kynnet tulee olla reunoiltaan huoliteltu, pinta kaareva ja sileä, kärki symmetrisesti muotoiltu ja kynsien tulee olla sopusuhtaiset myös toisiinsa nähden.

        Kyllä on paljonkin tekijöitä, jotka tekevät kauniita ja siroja kynsiä jo heti koulutuksessa. Joillain vie enemmän aikaa oppia viilaustekniikka siten että kynsi on kauniin muotoinen ja pinta sileä. Alkuun kynnet saattavat muistuttaa perunapeltoa pinnoiltaan ja reunoiltaan, mutta sellaisin näyttötyökynsin ei pitäisi todistusta antaa.


    • akryylilyyli

      tai sit laittaa akryylit joita ei tartte kertaakaan käyttää uunissa kun kovettuvat itsekseen.ovat muutenki kestävämmät kuin geeli.

    • rhyutr

      nii ja akryylit ovat myös paljon enemmän allergisoivia kun geelit.. ja tuossakin tapauksessa oma veikkaukseni on että kynsien ottaja on ollu todella pahasti yliherkkä ja alleerginen tuotteille.. mutta viestiketjuhan on jo monta vuotta vanha niin kai ne omat kynnet nyt on suht hyvässä kunnossa jo tuolla aloittajalla jos ei ole vaan erehtynyt uusia ottamaan :D itselläni on ollut 3 vuotta putkeen kynnet ja ikinä ei ole muuten "koskenut" mikään mutta se kun tippejä vaihdetaan niin välillä polttelee mutta ei ole pieni paha se kauneuden eteen ;D

    • gosha851

      Kynsiliimalle voi olla allerginen, minulla on kokemusta yhdestä asiakkaasta jolle tuli reaktio liimasta ja ne kynnet oli kaikkea muuta kuin kivaa katseltavaa. Jos epäilee että on allergiareaktio niin sitten voisi laittaa tipan suoraan iholle ja katsoa tuleeko oireita.

    • gregin neuvo

      Toimiva vinkki poltteluun!!

      Pidä kynsiä uunin "huulilla" 30sek ennen kokonaan uuniin laittamista - eipä polta vaikka olisi mikä keko geeliä kerralla :-)

    • 5+19

      Enpä olisi itsekään uskonut joutuvani koskaan kärsimään rakennekynsien laitossa! Viime kerralla kävi juuri näin! Poltti niin julmasti, että itku meinasi tulla, vaikka minulla on korkea kipukynnys! Tuntui ihan siltä kun olisi stendarilla grillattu kynsiä, auts(tämä on tuttua,koska onnistuin joskus tupakoidessa polttamaan kynnen).

      Jälkeenpäin yhteen sormeen ilmestyi jopa rakkula! Kun otin poltteen vuoksi käden pois lampun alta, käski laittaja hätäpäissään minua tunkemaan käden takaisin. Huominen huolto hirvittää vietävästi. Nyt aion pitää kynsiä lähempänä uunin aukkoa jos ei polttaisi niin kovin. Hui!

    • Anonyymi

      Mikä on se ammatti jossa tehdään kyseisiä rakanne/keeli kynsiä. Onko se kosmetologi vai jokin muu.?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1843
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1406
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1372
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1355
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1334
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1307
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1260
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe