aloitteleva kitaransoittaja

auttakaa...

Nyt tarttis apua kitaraan liittyvissä asioissa. Oon päättänyt opetella soittamaan kitaraa vaikka tukka lähtis. Nyt siis tarttis tietää että minkälainen kitara olis hyvä? Nylon vai teräskielinen? Tietääkö kukaan onko Lucida-merkki hyvä?
Olen saanut kaverilta kitaran lainaksi mutta viritykset on ihan päin peppua ja ei oo mitään hajua miten kitara viritetään!! Musiikkikorvaa tosin kyllä löytyy..Mistä tähän löytää apua kun kaveri on ihan yhtä amatööri kun minä!! Olen myös kuullut että on olemassa jotain virityspillejä....???
Olen surffaillut netissä nyt vaikka kuinka kauan etsien jotain hyvää sivua josta löytyisi kitaran soiton alkeet! Onko mitään hyviä sivuja kenelläkään tiedossa. Oon myös harkinnut ostavani suuri kitarakirjan mutta se on loppu kaikista kaupoista. Kannattaako sitä ostaa?

11

9564

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -->

Tuossa aluksi linkki jonka avulla pääset virittämään kitarasi (kuulet virittimen äänen tietokoneesi kaiuttimien kautta).

Viritin (tuner): http://www.gieson.com/Library/projects/utilities/tuner/

Kitaransoiton oppii sekä nylon että teräskielisellä. Soiton oppii jopa sähkökitaralla vaikka ei olisi vahvistinta. Pääasia on että soitin tuntuu hyvältä, istuu käteen ja pysyy vireessä.

Suuri kitarakirja on hyvä ostos jos satut löytämään sen. Kannattaa siis hankkia.

Tässä yksi sivu jolta homman voi aloittaa: http://www.terock.net/kurssi/

• :O)

Hei kiitos ihan hirveesti! Noista on jo todella paljon apua

• viritysmittari
        :O) kirjoitti:

Hei kiitos ihan hirveesti! Noista on jo todella paljon apua

VIritysmittari on minusta kaikista paras virittämiseen. Ja kauppias kyllä neuvoo miten se toimii. Ei tarvitse sitten miettiä onko vireessä kitara vai ei. Eikä halvimmat maksa kuin parikymppiä.

Kitaraa hankkiessa kannattaa ottaa mukaan joku joka on jo soittanut, ja soittelee samanmoista musiikkia kuin itse aiot soittaa.

• BuuMersu
        viritysmittari kirjoitti:

VIritysmittari on minusta kaikista paras virittämiseen. Ja kauppias kyllä neuvoo miten se toimii. Ei tarvitse sitten miettiä onko vireessä kitara vai ei. Eikä halvimmat maksa kuin parikymppiä.

Kitaraa hankkiessa kannattaa ottaa mukaan joku joka on jo soittanut, ja soittelee samanmoista musiikkia kuin itse aiot soittaa.

virittämiseen on omat korvat.

• mika2

.... jos sulla sattumoisin olisi iPhone, niin siihen on viritysmittareita ilmatteekskin, mutta pikkurahalla saisi erinomaisen Guitartoolkitin joka on varsin kattava sointukirjasto, skaalakirjasto, viritysmittari, metronomi etc. On ole varma, mutta muihinkin kännyköihin saattaa jo tälläisiä hyötyohjelmia olla. Kandee katsoa, mitä se nokian ovipalvelu tarjoaa, jos et ole vielä omenataivaassa.

• MarkoM74

Moro !

Virittäminen on kyllä a ja o, sen kitaraksi aikovan pitäis osata vaikka unissaan ja vaik mummo yöl herättäis.
        Ensikitaran valinnas ei mielestäni oo niin väliä, tärkeintä on kiinnostus soittamiseen ja kärsivällisyys taidon oppimiseen. Tarkin virittäminen onnistuu sellaisella elektronisella virittimellä. Perussoinnoilla pääsee pitkälle, rytmissä pysyminen voi olla hankalaa ainakin minulla on ollut, mutta kokemus opettaa.
        .

• mika2
        MarkoM74 kirjoitti:

Moro !

Virittäminen on kyllä a ja o, sen kitaraksi aikovan pitäis osata vaikka unissaan ja vaik mummo yöl herättäis.
        Ensikitaran valinnas ei mielestäni oo niin väliä, tärkeintä on kiinnostus soittamiseen ja kärsivällisyys taidon oppimiseen. Tarkin virittäminen onnistuu sellaisella elektronisella virittimellä. Perussoinnoilla pääsee pitkälle, rytmissä pysyminen voi olla hankalaa ainakin minulla on ollut, mutta kokemus opettaa.
        .

.... tuo kännykän viritin sitten eroaa elektronisesta virittimestä? mun mielestä ainakin Guitar toolkitin mittari iPuhelimessa antaa ihan yhtä tarkan tuloksen kuin Line6 JM4 boxin mittari tai macbookin GarageBand ja kun olen verrannut noita vanhaan sähköiseen viritysmittariin, niin en ainakaan itse ole pystynyt havaitsemaan mainittavaa eroa niiden välillä.

totta kai virittäminen on keskeinen juttu ja minun mielestä se olisi syytä osata tehdä ainakin auttavasti myös korvakuulolta ja ääniraudan kanssa, mutta minusta viritysmittarit ovat käteviä apuvälineitä ja kun nykyisin sellainen on jo melkeen jokaisessa matolaatikossa ja nyt jo kännyköissäkin niin ei voisi enää helpommaksi mennä. Olenpa nähnyt viritysmittaraita valmiiksi kitaraankin laitettuna einakin elektroakustisia joissa on mittari mukana.

• MarkoM74
        mika2 kirjoitti:

.... tuo kännykän viritin sitten eroaa elektronisesta virittimestä? mun mielestä ainakin Guitar toolkitin mittari iPuhelimessa antaa ihan yhtä tarkan tuloksen kuin Line6 JM4 boxin mittari tai macbookin GarageBand ja kun olen verrannut noita vanhaan sähköiseen viritysmittariin, niin en ainakaan itse ole pystynyt havaitsemaan mainittavaa eroa niiden välillä.

totta kai virittäminen on keskeinen juttu ja minun mielestä se olisi syytä osata tehdä ainakin auttavasti myös korvakuulolta ja ääniraudan kanssa, mutta minusta viritysmittarit ovat käteviä apuvälineitä ja kun nykyisin sellainen on jo melkeen jokaisessa matolaatikossa ja nyt jo kännyköissäkin niin ei voisi enää helpommaksi mennä. Olenpa nähnyt viritysmittaraita valmiiksi kitaraankin laitettuna einakin elektroakustisia joissa on mittari mukana.

Hyvin vastattu, sorry minulla vaan ei ole kokemusta kännykän käyttämisestä virittämisessä. Se onnistuu varmasti sillä myös hyvin. Olen kiinnostunut kokeilemaan ja jos sinulla on linkki josta sovelluksen voi ladata luuriin, niin kiitos !
        Mielestäni kannattaa oppia eri tapoja virittää kitara ja löytää itselleen sopivin. Etenkin kitaran virittäminen muun kielen avulla on hyödyllinen taito. Siinä siis sävel kuullaan muusta soittimesta tms. läppäristä ääniraudasta, pillistä ja sävel kitara viritetään sen mukaan yleensä E-kieli ja sitten muut kielet vireessä olevan kielen mukaan. Ainakin elektroninen viritin on lyömätön sähkistä virittäessä, koska viritin kytketään kitaraan suoraan.

tM

• mika2
        MarkoM74 kirjoitti:

Hyvin vastattu, sorry minulla vaan ei ole kokemusta kännykän käyttämisestä virittämisessä. Se onnistuu varmasti sillä myös hyvin. Olen kiinnostunut kokeilemaan ja jos sinulla on linkki josta sovelluksen voi ladata luuriin, niin kiitos !
        Mielestäni kannattaa oppia eri tapoja virittää kitara ja löytää itselleen sopivin. Etenkin kitaran virittäminen muun kielen avulla on hyödyllinen taito. Siinä siis sävel kuullaan muusta soittimesta tms. läppäristä ääniraudasta, pillistä ja sävel kitara viritetään sen mukaan yleensä E-kieli ja sitten muut kielet vireessä olevan kielen mukaan. Ainakin elektroninen viritin on lyömätön sähkistä virittäessä, koska viritin kytketään kitaraan suoraan.

tM

.... minä olen itse niin innoissani ollut kun keksin tämän mainion softan olemassa olon. Tässäpä linkki kuukkelin esittelyvideoihin.
        http://video.google.com/videosearch?client=safari&rls=en&q=Guitar toolkit&oe=UTF-8&um=1&ie=UTF-8&ei=ijIZS-WPLMKj_AaM2PzRAw&sa=X&...

ja tässä linkki ohjelman kotisivulle.

http://www.agilepartners.com/apps/guitartoolkit/

Tommonen seitsemän euroa maksava softa on mainio kitaristin yleismuistikirja. En tiedä löytyykö tätä softaa vielä muille alustoille, mutta uskon että pian ainakin androidille, maemolle luulisi tulevan, mutta symbianin kohtalo lienee muutenkin kysymysmerkkin.

• Ammattikitaristi

viritysmittari on tuohon viritykseen aika simppeli vehje.jos semmoisen ostat,muista kiriä kieliä virityksen alussa,niin ne pysyy kauemmin vireessä.Ajan kanssa kannattaa opetella myös korvakuulolta virittäminen,kokemuksesta voin sanoa että se tulee tosi hyvään tarpeeseen ;)

http://www.tabinetti.com/

tuolla sivulla,on suomalaisten eri bändien biiseihin tabut ja soinnut.samalta sivulta löytyy myös sointunäytin,jos soinnut on hukassa. :)
      ja nykyäänhän on kaikenmaailman maksullisia kursseja,sitaran soittoonkin,
      ja tietenkin tuo Rockway;
      http://www.rockway.fi/

Näillä nyt pääsee aika hyvin alkuun :)

hyviä soitto hetkiä! :)

• Jamie Rhodes

mä oon kolme skebaa pistäny aivan päreiksi elämäni aikana jaa voin sanoa et se jos mikä on vapauttava kokemus. siis kiskasta skitta seinään niin et säpäleet vaan lentää. suositellaan lämmöllä kaikille, voipi hyvinkin olla et keppi numba nelonen kiskastaan viä tapettiin jossain vaiheessa.. mukavia eksperimentaalisia viboja vaan kaikille!
      muista- aina on hyvä päivä rikkkoa kitara.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      40
      3067
    2. Kaksi tyttöä putosi

Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      80
      2861
    3. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      189
      2465
    4. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      36
      2185
    5. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      20
      1493
    6. Naiselle mieheltä

Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      23
      1403
    7. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1396
    8. Kaipaan niin....

Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      10
      1284
    9. Eiii...

Etkä! 😘
      Ikävä
      13