Hyvät naiset... onko teillä kokemuksia kosovolaisesta miehestä ja seurustelusta? Olen ehkä vähän ihastunut yhteen kosovolaiseen mieheen. En vain oikein ymmärrä, että kuuluuko heidän kulttuuriin maksattaa ensin naisella kaikki? Hän haluaa tosi paljon, että menen hänen maahansa ja hän on niin ihastunut pla pla ... olen vaan tottunut täällä, kun mies tahtoo valloittaa naisen he maksaa ja kustantaa naisen. En tarkoita, että matkaa kuuluisi maksaa hänen, mutta että sen yhdessä olemisenkin siellä. Auttakaa... haluaako hän oikesati tavata minua tai vaan hyötyä. Hänellä on oleskelulupa suomeen pysyvä kyllä. Asunut on suomessa jo vuosia.Nyt vain on lomalla siellä ja haluisi minut sinne. Hänellä on kyllä perustelut hyvät miksi ei ole vara hänellä nyt ja haluisi maksaa myöhemmin takaisin sen mitä menee. Uskoa nyt mihin? Onko liian vaarallista mennä ja kun ei tunne ihmistä edes. kertokaa omia kokemuksia. Koska taas venäläiset ja virolaiset ne ei edes kutsu naista vaikka kui ihastuis, jos ei ole vara. Heille se on suuri häpeä, jos ei ole naiselle mitään antaa....
kosovolaisesta miehestä kertokaa...
109
6909
Vastaukset
- ulkolainen myös
ja mihin sä tarvitset persauki äijä ??
- lyhyesti:
Äsh, älä nyt lähde vieraan miehen perään minnekään. Tapaatte sitten, kun hän on taas täällä, jos tapaatte. Matkusta rahoillasi mieluummin sellaiseen paikkaan, jossa nautit lomastasi. Miehelle älä anna edes kymmentä euroa.
- aloittaja
... ovat neuvoneet samoin. Heidän mielestään, jos hän on tosissaan kiinnostunut ja ihastunut niin hän jaksaa odottaa, kun näemme täällä. Mutta tämä kyseinen mies sanoi suuttuvansa itselleen ja minulle , jos en mene.Sanoi, että suuttuu eikä puhu enää mitään... Hän niin paljon haluaa.. MITÄ!!!??? Taidan antaa jutun olla.
- lyhyesti:
aloittaja kirjoitti:
... ovat neuvoneet samoin. Heidän mielestään, jos hän on tosissaan kiinnostunut ja ihastunut niin hän jaksaa odottaa, kun näemme täällä. Mutta tämä kyseinen mies sanoi suuttuvansa itselleen ja minulle , jos en mene.Sanoi, että suuttuu eikä puhu enää mitään... Hän niin paljon haluaa.. MITÄ!!!??? Taidan antaa jutun olla.
Jos ei jaksa odottaa nyt, niin ei jaksa odottaa myöhemminkään. Ja jos olisi pakkotilanne, niin hän maksaisi lennot ja hotellin. Mutta aika kuluu nopeasti ja kohta hän on taas täällä. Katso rauhassa, mitä sitten tapahtuu. On ihan kohtuutonta vaatia ketään matkustamaan toiseen maahan uhkaamalla, että muuten koko homma tyssää.
aloittaja kirjoitti:
jos siitä suuttuu ettet mene niin anna suuttua. Eipä ole hääppönen kaveri tämäkään, kiristämällä yrittää saada sut maksamaan oman lomansa. Säälittävää.
- dardania
BUAHHAHHAHHAHHAAAAAAAAAAA, XD
(tää olin NIIN huono provo...) - aloittaja
En halunnut kovin tarkkaan kertoa syytä, miksi hän on siellä. Hänen isä on sairaalassa, siksi hän on siellä nyt. Eikä tiedä, kuinka kauan joutuu olemaan. Hänen rahansa menee kaikki siihen tai on mennyt. Silti hän haluaa, että menisin antaisin voimia ja iloa sille.Olisin viikon tai vähempikin riittäisi. Tämä kuulostaa uskomattomalle, mutta on totta ja siksi olen nyt itse ihan sekaisin mihin uskoa ja mikä on oikein. Harmi, kun ei ole sieltäpäin tuttavapiirissä kenelläkään kokemuksia.
- mustbelieve
ihan pakko uskoo kaikkee mitä se sanoo! Sen sana on AAMEN.
- että hänen
isänsä on sairaalassa. Jos niin on, joudut vaikeaan tilanteeseen, kun Kosovoon jalallasi astut. Sairaalamaksut ovat kalliita, jokainen röntgenkuva ja lääke maksettava erikseen jne. Miehellä ei ole rahaa, ja arvaa, keneltä hän sitä pyytää/vaatii? Siinä onkin sitten aika vaikea kieltäytyä, varsinkin jos asuu jossakin sukulaispaikassa. Ja totta kai sellaisessa tilanteessa haluaa auttaa.
Jos sinulla on varaa ja halua tehdä hyväntekeväisyyttä, niin nyt sinulla on siihen tilaisuus. Älä kuitenkaan kuvittele, että mies haluaa sinulta voimia ja iloa. Riihikuivaa rahaa hän haluaa ja tarvitsee, samoin hänen sukunsa.
Itse olen sen verran Kosovon kurjuutta nähnyt ja sen viuluja maksellut, että tiedän, mistä puhun.
Halvemmalla pääset, kun lähetät rahat Western Unionin kautta ja pysyt itse täällä. Mies tulee takuuvarmasti luoksesi Suomeen palattuaan. - buahhaha
että hänen kirjoitti:
isänsä on sairaalassa. Jos niin on, joudut vaikeaan tilanteeseen, kun Kosovoon jalallasi astut. Sairaalamaksut ovat kalliita, jokainen röntgenkuva ja lääke maksettava erikseen jne. Miehellä ei ole rahaa, ja arvaa, keneltä hän sitä pyytää/vaatii? Siinä onkin sitten aika vaikea kieltäytyä, varsinkin jos asuu jossakin sukulaispaikassa. Ja totta kai sellaisessa tilanteessa haluaa auttaa.
Jos sinulla on varaa ja halua tehdä hyväntekeväisyyttä, niin nyt sinulla on siihen tilaisuus. Älä kuitenkaan kuvittele, että mies haluaa sinulta voimia ja iloa. Riihikuivaa rahaa hän haluaa ja tarvitsee, samoin hänen sukunsa.
Itse olen sen verran Kosovon kurjuutta nähnyt ja sen viuluja maksellut, että tiedän, mistä puhun.
Halvemmalla pääset, kun lähetät rahat Western Unionin kautta ja pysyt itse täällä. Mies tulee takuuvarmasti luoksesi Suomeen palattuaan.sanoit, sä se jaksat kirjoitella juttuja, ootko ollu pari kktta komennuksella KFORssa ja luulet tietäväs jtn? LOL!!! =D
- aloittaja
että hänen kirjoitti:
Halvemmalla pääset, kun lähetät rahat Western Unionin kautta ja pysyt itse täällä. Mies tulee takuuvarmasti luoksesi Suomeen palattuaan.... tää on oikeasti ihan uskomatonta. Ne olis vielä meidän ekat treffit livenä siellä. Olemme siis jutellut netin kautta ja webkamerasta näemme toisemme. Iltaisin istumme aina pari tuntia ja juttelemme. Ja tämä hänen Kosovoon lähtö tuli just nyt tähän tilanteeseen. Hän ehti muutaman päivän olla suomes, kun tapasimme toisemme ja sit tuli lähtö ja nyt haluaa minut sinne. Tahtoisin tavallaan, mutta järki sanoo, että malttia ja hän tulee kyllä, kun on aika. Voisin tietty,just auttaa häntä vähän sinne. Riskillä, tekee hän sit niillä rahoilla mitä hyvänsä. Tulee sit tai ei luokseni sen jälkeen. Niin, koska on tietty ymmärrettävää, jos ei ole toisella rahaa, ei ole, vaik kuin haluis naiselleen sen miehisyyden osoittaa, että mies "maksaa" naisen.
- että hänen
buahhaha kirjoitti:
sanoit, sä se jaksat kirjoitella juttuja, ootko ollu pari kktta komennuksella KFORssa ja luulet tietäväs jtn? LOL!!! =D
ollut komennuksella, vaan vierailemassa erään sinnikkään miehen lomaseurana.
Itse kyllä suunnilleen tiesin, mihin pääni pistin, ja tein sen ikään kuin kehitysapuna. Onneksi kahisevaa oli, mutta kyllä se kelpasikin koko suvulle. Rahareikiä riitti, ja aivan todellisia. Lähettelen edelleen silloin tällöin rahaa näille mukaville, rutiköyhille ihmisille.
Melkoinen kokemus, ja pani ajattelemaan.
Toki Kosovoon voi mennä jos haluaa, mutta kun lentoliput ovat jo lähes tonnin ja muu päälle, se tulee melkoisen kalliiksi. Halvemmalla pääsee lähettämällä haluamansa rahasumman isän sairaalamaksujen kattamiseksi.
Ja kuten jo sanoin, mies ei jätä sen jälkeen hevin rauhaan! - mähhähää
aloittaja kirjoitti:
... tää on oikeasti ihan uskomatonta. Ne olis vielä meidän ekat treffit livenä siellä. Olemme siis jutellut netin kautta ja webkamerasta näemme toisemme. Iltaisin istumme aina pari tuntia ja juttelemme. Ja tämä hänen Kosovoon lähtö tuli just nyt tähän tilanteeseen. Hän ehti muutaman päivän olla suomes, kun tapasimme toisemme ja sit tuli lähtö ja nyt haluaa minut sinne. Tahtoisin tavallaan, mutta järki sanoo, että malttia ja hän tulee kyllä, kun on aika. Voisin tietty,just auttaa häntä vähän sinne. Riskillä, tekee hän sit niillä rahoilla mitä hyvänsä. Tulee sit tai ei luokseni sen jälkeen. Niin, koska on tietty ymmärrettävää, jos ei ole toisella rahaa, ei ole, vaik kuin haluis naiselleen sen miehisyyden osoittaa, että mies "maksaa" naisen.
oo parempaa tekemistä? Noi sun juttus on jo luettu aikoi sitte, ei mitää uutta... oot oikeesti idari.
- että hänen
aloittaja kirjoitti:
... tää on oikeasti ihan uskomatonta. Ne olis vielä meidän ekat treffit livenä siellä. Olemme siis jutellut netin kautta ja webkamerasta näemme toisemme. Iltaisin istumme aina pari tuntia ja juttelemme. Ja tämä hänen Kosovoon lähtö tuli just nyt tähän tilanteeseen. Hän ehti muutaman päivän olla suomes, kun tapasimme toisemme ja sit tuli lähtö ja nyt haluaa minut sinne. Tahtoisin tavallaan, mutta järki sanoo, että malttia ja hän tulee kyllä, kun on aika. Voisin tietty,just auttaa häntä vähän sinne. Riskillä, tekee hän sit niillä rahoilla mitä hyvänsä. Tulee sit tai ei luokseni sen jälkeen. Niin, koska on tietty ymmärrettävää, jos ei ole toisella rahaa, ei ole, vaik kuin haluis naiselleen sen miehisyyden osoittaa, että mies "maksaa" naisen.
kun et tunne häntä tuon paremmin.
Ihan kaikkea ei kannata uskoa, mitä tuntematon mies puhuu.
Näin kesäisin kosovolaiset yleensä lähtevät suurin joukoin kotimaahansa. Onhan se kivaa, jos on rahapussi mukana. En sano tätä millään pahalla.
Tiedätkö edes, missä siellä asuisit? Jos asuisit miehen perheen luona, et juurikaan voisi olla miehen kanssa kahdestaan. Miehet ovat siellä omissa porukoissaan ja naiset tekevät yhdessä kotihommia ja hoitelevat puutarhaa ja kotieläimiä. Esimerkiksi ravintoloissa ei näy ollenkaan naisia. WC- ja peseytymismahdollisuudet ovat aivan toista kuin täällä. Miten sinä vieraan miehen ja hänen sukunsa kanssa siellä pärjäisit osaamatta sanaakaan albaniaa? Kosovolaiset eivät puhu englantia, saksaa ehkä jonkin verran.
Hotellit ovat kalliita, samoin ruoka.
Odottele ensi kesään. Ehdit vielä silloinkin, jos mieli tekee. - aloittaja...
mähhähää kirjoitti:
oo parempaa tekemistä? Noi sun juttus on jo luettu aikoi sitte, ei mitää uutta... oot oikeesti idari.
Sinäkö ne jutut aikaisemmin kirjoitit tänne? Eikö tämä palsta ole sitä varten, että voi kysyä neuvoja, mielipiteitä ja kokemuksia? Tää idari oikein kysyy, just kun on niin idiootti, että haluaa jakaa ja saada tietoa. Sinäkö se niin fiksu sit olet, että luet näitä ja niin FIKSUNA jaksat kirjottaa niin fiksusti mielipiteesi.
- mähähää
aloittaja... kirjoitti:
Sinäkö ne jutut aikaisemmin kirjoitit tänne? Eikö tämä palsta ole sitä varten, että voi kysyä neuvoja, mielipiteitä ja kokemuksia? Tää idari oikein kysyy, just kun on niin idiootti, että haluaa jakaa ja saada tietoa. Sinäkö se niin fiksu sit olet, että luet näitä ja niin FIKSUNA jaksat kirjottaa niin fiksusti mielipiteesi.
kukaan olla, aikuisten oikeesti, noin yksinkertainen??? Voevoevoevoe...
- aloittaja
että hänen kirjoitti:
Näin kesäisin kosovolaiset yleensä lähtevät suurin joukoin kotimaahansa. Onhan se kivaa, jos on rahapussi mukana. En sano tätä millään pahalla.
Tiedätkö edes, missä siellä asuisit? Jos asuisit miehen perheen luona, et juurikaan voisi olla miehen kanssa kahdestaan. Miehet ovat siellä omissa porukoissaan ja naiset tekevät yhdessä kotihommia ja hoitelevat puutarhaa ja kotieläimiä. Esimerkiksi ravintoloissa ei näy ollenkaan naisia. WC- ja peseytymismahdollisuudet ovat aivan toista kuin täällä. Miten sinä vieraan miehen ja hänen sukunsa kanssa siellä pärjäisit osaamatta sanaakaan albaniaa? Kosovolaiset eivät puhu englantia, saksaa ehkä jonkin verran.
Odottele ensi kesään. Ehdit vielä silloinkin, jos mieli tekee.Kiitos tosi paljon näkemyksestäsi. Totta, että tilanne on hankala. Asuisimme hotellissa viikon ja kävisimme päivä aikaan tapaamassa hänen äitinsä ja sukulaisia. Harmi, kun hänen piti just nyt mennä sinne ennenkuin ehdimme täällä nähdä. Sitä pelkäänkin mitä siellä voi tapahtua tuntematon maa ja ihmiset ympärillä. Hän vain on vaikuttanut niin aidosti ja hyvin kiintymyksensä muuten. Kuten myöskin vannottaa, että ei ole paha, ei pystyisi mitään pahaa tekemään mulle. En vain haluisi joutua hyväksi käytetyksi. Voin kyllä auttaa, jos tarvii, mutta omastatahdosta ja rehelliseltä pohjalta.
- että hänen
aloittaja kirjoitti:
Kiitos tosi paljon näkemyksestäsi. Totta, että tilanne on hankala. Asuisimme hotellissa viikon ja kävisimme päivä aikaan tapaamassa hänen äitinsä ja sukulaisia. Harmi, kun hänen piti just nyt mennä sinne ennenkuin ehdimme täällä nähdä. Sitä pelkäänkin mitä siellä voi tapahtua tuntematon maa ja ihmiset ympärillä. Hän vain on vaikuttanut niin aidosti ja hyvin kiintymyksensä muuten. Kuten myöskin vannottaa, että ei ole paha, ei pystyisi mitään pahaa tekemään mulle. En vain haluisi joutua hyväksi käytetyksi. Voin kyllä auttaa, jos tarvii, mutta omastatahdosta ja rehelliseltä pohjalta.
tulisi sinulle matkustaa Kosovoon - edestakainen lento jopa reilusti toista tuhatta euroa - kahden hengen hotellihuoneet, ruoat, liikkuminen paikasta toiseen ja tietysti kaikki muu, mitä tekisitte. Hänellähän ei rahaa ole, kuten tiedät eikä autoa. Ja sitten ne lahjat ja avustukset sairaalle isälle ja muulle perheelle.
Aika tulisi pitkäksi vieraan ihmisen kanssa hotellihuoneessa, samoin hänen naissukulaistensa kanssa heidän kodissaan.
Kaikki maksaa paljon. Jokainen on rahan tarpeessa. Ajattelutapa on myös toinen kuin Suomessa: Jos annat vaikkapa kymmenen euroa, on se ikään kuin lupaus siitä, että annat uudestaankin, ja sillä kertaa kaksikymmentä euroa.
Oletko muuten ajatellut, miksi tuttavuutenne osuikin juuri tähän ajankohtaan ennen hänen lähtöään kotimaahansa?
Minua huolestuttaa myös se, että mies on kertonut tulevansa vihaiseksi. Tunnen aika monta kosovolaista, enkä välttämättä haluaisi joutua heidän vihansa kohteeksi. Sielläpäin suhtaudutaan loukkauksiin - myös kuviteltuihin - hieman toisin kuin Suomessa. Erittäin todennäköisesti huomaisit pian lepytteleväsi ja anovasi anteeksi henkilöltä, joka on todellisuudessa loukannut sinua. Ja antavasi rahaa.
Nyt pää kylmänä! - aloittaja
että hänen kirjoitti:
tulisi sinulle matkustaa Kosovoon - edestakainen lento jopa reilusti toista tuhatta euroa - kahden hengen hotellihuoneet, ruoat, liikkuminen paikasta toiseen ja tietysti kaikki muu, mitä tekisitte. Hänellähän ei rahaa ole, kuten tiedät eikä autoa. Ja sitten ne lahjat ja avustukset sairaalle isälle ja muulle perheelle.
Aika tulisi pitkäksi vieraan ihmisen kanssa hotellihuoneessa, samoin hänen naissukulaistensa kanssa heidän kodissaan.
Kaikki maksaa paljon. Jokainen on rahan tarpeessa. Ajattelutapa on myös toinen kuin Suomessa: Jos annat vaikkapa kymmenen euroa, on se ikään kuin lupaus siitä, että annat uudestaankin, ja sillä kertaa kaksikymmentä euroa.
Oletko muuten ajatellut, miksi tuttavuutenne osuikin juuri tähän ajankohtaan ennen hänen lähtöään kotimaahansa?
Minua huolestuttaa myös se, että mies on kertonut tulevansa vihaiseksi. Tunnen aika monta kosovolaista, enkä välttämättä haluaisi joutua heidän vihansa kohteeksi. Sielläpäin suhtaudutaan loukkauksiin - myös kuviteltuihin - hieman toisin kuin Suomessa. Erittäin todennäköisesti huomaisit pian lepytteleväsi ja anovasi anteeksi henkilöltä, joka on todellisuudessa loukannut sinua. Ja antavasi rahaa.
Nyt pää kylmänä!Totta puhut... Ihmettelen samaa, kuinka voi tulla vihaiseksi siitä, jos en mene. Hän tulee siitä vihaiseksi itselleen, koska haluaa minun niin paljon olevan siellä ja enkä ole. Hän tulee vihaiseksi siitä, jos en mene, sanoi ei juttele enää kanssani. Koska tavallaan lupasin mennä, jos saan asiani järjestettyä ja ennen kuin paljastui, että hänellä ei ole omaa rahaa. Enkä kyllä halua maksaa ja lahjoa koko sukua ei minulla ole vara siihen. On omatkin lapset ja laskut suomessa. Kyllä pää kylmänä. Hänen tulee ymmärtää, jos oikeasti välittää ihmisenä, eikä juokse minun perässä rahojeni takia. Odotan häntä täällä suomes, jos tulee ja näemme. Jos hän suuttuu, niin sitten tiedän ei ole ollut aidosti kiinnostunut. Mitä tarkoitat heidän vihansa kohteeksi. Mitä he sit tekevät? Haluaa kostaa vai?
- aloittaja
että hänen kirjoitti:
Nyt pää kylmänä!Osaatko kertoa, kuinka suuri raha heille siellä on esim 50e onko se paljon? Mitä he itse tienaa palkkaa kuukaudessa keskivertaisesti?
- aloittaja
että hänen kirjoitti:
Nyt pää kylmänä!totta!!!! Nyt sain viestin puhelimeen, sieltä matkatoimistosta, josta kyselin matkaa ja alustavasti varasi halvemman lennon, just ennen kuin tämä kyseinen mies,joka pyytää minua kosovoon, tunnusti minulle, että ei ole omaa rahaa käytössä siellä.Tämä mies antoi vielä tän toimiston numeron, että mistä kysellä halvempia matkoja. Niin laittoi varaukseen ja tämä matkatoimisto on myös ilmeisesti jonkin ulkomaalaisen, en tiedä onko kosovolaisen pitämä toimisto, mutta kuitenkin nimi vieras.
Hän ilmoittaa, että on laittanut sähköpostiini lipun . Siellä on lähetetty lennot ja aikataulut, tarkistin sen firman yhteystiedot reikisteritunnukset ym. Siis eihän kukaan voi maksaa toisen matkaa etukäteen. Jos en itse maksaisi sehän peruuntuu. Aivan uskomatonta. Onko niillä joku yhteistyö nyt tässä tai mitä ihmettä tälläinen on???? Mitä he tahtoo ja mikä hätä nyt tälläinen on? Siis täysin uskomatonta. MUTTA TOTTA. - että hänen
aloittaja kirjoitti:
Osaatko kertoa, kuinka suuri raha heille siellä on esim 50e onko se paljon? Mitä he itse tienaa palkkaa kuukaudessa keskivertaisesti?
Kosovon valuutta on euro. Keskipalkat ovat n. 200€/kk, eläke n. 30e/kk. Työttömyysprosentti on ehkä 60. Hinnat ovat kuitenkin melko lähellä Suomen hintoja, paitsi jotain hirveitä Turkissa valmistettuja vaatteita saa halvalla. Ruoka on kohtuuttoman kallista, samoin kaikki palvelut. Sairaalassa esim. on syytä olla mukana oma hoitaja, joka huolehtii perushoidosta. Sairaalamaksut ovat paljon korkeampia kuin Suomessa.
Mietit varmaan, millä ihmiset siellä elävät. Aika monilla on ulkomailla sukulaisia, jotka lähettävät rahaa. Suuri osa Kosovon kansantuotteesta koostuukin juuri näistä rahalähetyksistä. Perheet yrittävät saada lapsensa töihin tai naitetuiksi ulkomaille, josta sitten lähettävät rahaa vanhemmille. Näin kesäisin ulkomailla asuvat kosovolaismiehet palaavat Kosovoon, jossa heillä on vaimoehdokkaita odottamassa.
Ihmiset kasvattavat suuren osan ruoastaan itse. Naisten työnä on puutarhan hoito, ja useimmissa perhessä on ainakin kanoja, joskus lehmäkin.
Ja sitten on vielä se erittäin suuri rikollinen toiminta, huumekauppa yms., josta ei nyt sen enempää. Kyllä Kosovossakin uusrikkaita on, mutta harvoin he ovat rehellisin keinoin omaisuutensa hankkineet.
YK ja EU tietysti ovat palkanneet sikäläistäkin henkilökuntaa, ja erilaiset kansainvälisille joukoille kohdistetut palvelut pizzeriasta autonpesuun työllistävät jonkin verran väkeä.
Mutta kokonaisuudessaan Kosovon tilanne on vaikea. Elinkeinoelämä on lamassa, sosiaaliturva puuttuu, työttömyys on hirveä, korruptio valtava. He tarttuvat jokaiseen kuviteltavissa olevaan oljenkorteen. Se kannattaa tiedostaa. Sitten jokainen voi tehdä omat valintansa. - että hänen
aloittaja kirjoitti:
Totta puhut... Ihmettelen samaa, kuinka voi tulla vihaiseksi siitä, jos en mene. Hän tulee siitä vihaiseksi itselleen, koska haluaa minun niin paljon olevan siellä ja enkä ole. Hän tulee vihaiseksi siitä, jos en mene, sanoi ei juttele enää kanssani. Koska tavallaan lupasin mennä, jos saan asiani järjestettyä ja ennen kuin paljastui, että hänellä ei ole omaa rahaa. Enkä kyllä halua maksaa ja lahjoa koko sukua ei minulla ole vara siihen. On omatkin lapset ja laskut suomessa. Kyllä pää kylmänä. Hänen tulee ymmärtää, jos oikeasti välittää ihmisenä, eikä juokse minun perässä rahojeni takia. Odotan häntä täällä suomes, jos tulee ja näemme. Jos hän suuttuu, niin sitten tiedän ei ole ollut aidosti kiinnostunut. Mitä tarkoitat heidän vihansa kohteeksi. Mitä he sit tekevät? Haluaa kostaa vai?
vaikka niin, että meillä suomalaisilla on lähtökohtana se, että annetaan anteeksi ja unohdetaan. Kosovossa on toisenlainen kunniakäsitys. Sikäläiset loukkaantuvat verisemmin kuin me, ja muistavat kauemmin.
Albaniassa ja Kosovossa on myös ikivanha kanun-laki, johon kuuluu mm. verikosto. Monien sukujen välillä on verikosto, mikä merkitsee sitä, että jotkut miehet - verikosto koskee yleensä vain miehiä ja poikia - eivät voi poistua lainkaan kodistaan. Nykyään tapa on vähenemässä, mutta ajattelun pohjalla se edelleen on.
Hyvä, ettet lähde myötäilemään miehen suunnitelmia. On paljon parempi, että hän mukautuu sinun suunnitelmiisi, Suomessa kun kuitenkin asuu. - Huuui
että hänen kirjoitti:
vaikka niin, että meillä suomalaisilla on lähtökohtana se, että annetaan anteeksi ja unohdetaan. Kosovossa on toisenlainen kunniakäsitys. Sikäläiset loukkaantuvat verisemmin kuin me, ja muistavat kauemmin.
Albaniassa ja Kosovossa on myös ikivanha kanun-laki, johon kuuluu mm. verikosto. Monien sukujen välillä on verikosto, mikä merkitsee sitä, että jotkut miehet - verikosto koskee yleensä vain miehiä ja poikia - eivät voi poistua lainkaan kodistaan. Nykyään tapa on vähenemässä, mutta ajattelun pohjalla se edelleen on.
Hyvä, ettet lähde myötäilemään miehen suunnitelmia. On paljon parempi, että hän mukautuu sinun suunnitelmiisi, Suomessa kun kuitenkin asuu.albaniaksi BESA.
- että hänen
Huuui kirjoitti:
albaniaksi BESA.
"besa" tarkoittaa kunniasanaa. Verikostokin kuuluu saman kunniakäsityksen piiriin.
- anna sen miehen olla
aloittaja kirjoitti:
totta!!!! Nyt sain viestin puhelimeen, sieltä matkatoimistosta, josta kyselin matkaa ja alustavasti varasi halvemman lennon, just ennen kuin tämä kyseinen mies,joka pyytää minua kosovoon, tunnusti minulle, että ei ole omaa rahaa käytössä siellä.Tämä mies antoi vielä tän toimiston numeron, että mistä kysellä halvempia matkoja. Niin laittoi varaukseen ja tämä matkatoimisto on myös ilmeisesti jonkin ulkomaalaisen, en tiedä onko kosovolaisen pitämä toimisto, mutta kuitenkin nimi vieras.
Hän ilmoittaa, että on laittanut sähköpostiini lipun . Siellä on lähetetty lennot ja aikataulut, tarkistin sen firman yhteystiedot reikisteritunnukset ym. Siis eihän kukaan voi maksaa toisen matkaa etukäteen. Jos en itse maksaisi sehän peruuntuu. Aivan uskomatonta. Onko niillä joku yhteistyö nyt tässä tai mitä ihmettä tälläinen on???? Mitä he tahtoo ja mikä hätä nyt tälläinen on? Siis täysin uskomatonta. MUTTA TOTTA.Et ole mikään pässi, jota narusta kuljetetaan. Pysyt Suomessa, vaikka mitä uhkauksia tulisi. Tuollainen ei ole hyvä alku millekään suhteelle. Etenkin kun toinen rahattomana järjestelee asioita. Voit aina sanoa, että muutit mieltäsi ja että oletkin kesän Suomessa. Jatkossa joutuisit vielä suurempiin vaikeuksiin tulisieluisen miehen kanssa. Ainahan ihmiset vihastuvat, mutta ei kielteisten tunteiden pelossa pidä lähteä matkustelemaan jonnekin vieraisiin paikkoihin. Olisi eri asia, jos tunsitte hyvin, olisitte olleet pitkään yhdessä, mies maksaisi ja molemmat rakastaisivat toisiaan.
- ei ole puhtaat jauhot pussissa
anna sen miehen olla kirjoitti:
Et ole mikään pässi, jota narusta kuljetetaan. Pysyt Suomessa, vaikka mitä uhkauksia tulisi. Tuollainen ei ole hyvä alku millekään suhteelle. Etenkin kun toinen rahattomana järjestelee asioita. Voit aina sanoa, että muutit mieltäsi ja että oletkin kesän Suomessa. Jatkossa joutuisit vielä suurempiin vaikeuksiin tulisieluisen miehen kanssa. Ainahan ihmiset vihastuvat, mutta ei kielteisten tunteiden pelossa pidä lähteä matkustelemaan jonnekin vieraisiin paikkoihin. Olisi eri asia, jos tunsitte hyvin, olisitte olleet pitkään yhdessä, mies maksaisi ja molemmat rakastaisivat toisiaan.
mies haluaa sinulta vain rahaa. lopeta nyt ku vielä voit. kohta voi olla myöhäistä. sen siitä saa kun lupailee kuuta taivaalta mesetutulle. tutustukaa hyvät ihmiset luonnossa älkääkä mesessä!!
- aloittaja
ei ole puhtaat jauhot pussissa kirjoitti:
mies haluaa sinulta vain rahaa. lopeta nyt ku vielä voit. kohta voi olla myöhäistä. sen siitä saa kun lupailee kuuta taivaalta mesetutulle. tutustukaa hyvät ihmiset luonnossa älkääkä mesessä!!
Joo onneksi en ihan kuuta taivaalta luvannut. Sanoin vaan, jos saan asiat järjestymään niin tulen. Silloin en tiennyt edes hänen raha-asioiden laitaa. Eikä kyse ole pelkästään rahasta edes vaan, ehkä kaikki on kuitenkin muutenkin tullut liian nopeasti ja liikaa sit heti vaaditaan. Se sai varautumaan. En vain nyt tiedä on joku matka sähköpostiini laitettu. Yleensä varaus poistuu, kun sitä ei makseta seuraavaan päivään mennessä, eikä ketään matkatoimiston hekilöillä ole tapana maksella matkoja etukäteen asiakkaan puolesta. Mitä nyt? Näytänkö sen poliisille, jos sieltä rupeaa satelemaan kiristyksiä?
- varovainen..........
että hänen kirjoitti:
Odottele ensi kesään. Ehdit vielä silloinkin, jos mieli tekee.Olen useasti vieraillut Kosovossa, ja todellakin naiset myös istuvat ravintoloissa. Kosovossa nuoret puhuvat englantia ja osa keski-ikäisetkin.
Jos ei ole naimisissa, niin turha kuvitella että voisi yhdessä nukkua samassa punkassa, tai yleensäkään olla yhdessä sen miehen kanssa. Maalla on vielä vaikeampi olla yhdessä kuin kaupungissa.
Hotellit on halpoja, jos nyt pitää 10 euroa yö kalliina hotellina niin oh ho.. Ruoka ei nyt ole suomalaisen kukkaroon kallista, vaikka hinnat onkin siellä noussut kovasti niin kuin koko Euroopassa.
Ja luulen että toi mies yrittää huijata sinua. Oletko aivan varma ettei se mies ole saanut karkotusta Suomesta, ja yrittää sinua sinne avioliiton toivossa. Ole varovainen heidän kanssa, he kun osaavat hyvin esittää, että avaisit kukkaron nyörit ja tarkoitan että koko suku voi esittää kanssa, rahan toivossa. Mutta kun se on kuitenkin totisinta totta, että heillä on Kosovossa kurjat oltavat... harmi. - ukko ja nopeesti
aloittaja kirjoitti:
Joo onneksi en ihan kuuta taivaalta luvannut. Sanoin vaan, jos saan asiat järjestymään niin tulen. Silloin en tiennyt edes hänen raha-asioiden laitaa. Eikä kyse ole pelkästään rahasta edes vaan, ehkä kaikki on kuitenkin muutenkin tullut liian nopeasti ja liikaa sit heti vaaditaan. Se sai varautumaan. En vain nyt tiedä on joku matka sähköpostiini laitettu. Yleensä varaus poistuu, kun sitä ei makseta seuraavaan päivään mennessä, eikä ketään matkatoimiston hekilöillä ole tapana maksella matkoja etukäteen asiakkaan puolesta. Mitä nyt? Näytänkö sen poliisille, jos sieltä rupeaa satelemaan kiristyksiä?
Siis voitko kertoa... Onko mies ollut lainkaan Suomessa? Oletko tavannut täällä Suomessa häntä? Vai oletko vain jutellut mesessä ja luvannut oudolle miehelle, että menet sinne?
Toi mies on sairas, anna lähtöpassit, todella vaarallinen heppu. Kosovoja tunnen ja aika moni haluaa vain avioon suomalaisen kanssa luvan takia. Toi hotellijuttu, että asuisit hotellissa, kuvastaa juuri sitä, että haluaa sinusta lupavaimon, koska sillä hepulla on jo vaimo kotona ja ei sinua siksi sinne voi viedä. Ja voi sitten rahaa lypsää sinulta jota voi lähettää vaimolle ja perheelleen, usko pois!!!! - että hänen
varovainen.......... kirjoitti:
Olen useasti vieraillut Kosovossa, ja todellakin naiset myös istuvat ravintoloissa. Kosovossa nuoret puhuvat englantia ja osa keski-ikäisetkin.
Jos ei ole naimisissa, niin turha kuvitella että voisi yhdessä nukkua samassa punkassa, tai yleensäkään olla yhdessä sen miehen kanssa. Maalla on vielä vaikeampi olla yhdessä kuin kaupungissa.
Hotellit on halpoja, jos nyt pitää 10 euroa yö kalliina hotellina niin oh ho.. Ruoka ei nyt ole suomalaisen kukkaroon kallista, vaikka hinnat onkin siellä noussut kovasti niin kuin koko Euroopassa.
Ja luulen että toi mies yrittää huijata sinua. Oletko aivan varma ettei se mies ole saanut karkotusta Suomesta, ja yrittää sinua sinne avioliiton toivossa. Ole varovainen heidän kanssa, he kun osaavat hyvin esittää, että avaisit kukkaron nyörit ja tarkoitan että koko suku voi esittää kanssa, rahan toivossa. Mutta kun se on kuitenkin totisinta totta, että heillä on Kosovossa kurjat oltavat... harmi.suositella minulle kosovolaisia hotelleja, joissa voi viettää yön kympillä? Rupesi kiinnostamaan.
Minusta ruoka on Kosovossa käsittämättömän kallista varsinkin suhteessa sikäläiseen tulotasoon. Ei siellä suomalainenkaan miljonääriksi muutu.
Olemme varmaan liikkuneet eri piireissä, mutta minä en juurikaan ole englantia puhuviin Kosovossa törmännyt, vaan olen joutunut sinnittelemään saksalla. Serbiaa eli entistä serbokroatiaa osataan tietysti myös. Ja ravintoloissa ja terasseilla olin yleensä ainoa nainen. - aloittaja...
aloittaja kirjoitti:
totta!!!! Nyt sain viestin puhelimeen, sieltä matkatoimistosta, josta kyselin matkaa ja alustavasti varasi halvemman lennon, just ennen kuin tämä kyseinen mies,joka pyytää minua kosovoon, tunnusti minulle, että ei ole omaa rahaa käytössä siellä.Tämä mies antoi vielä tän toimiston numeron, että mistä kysellä halvempia matkoja. Niin laittoi varaukseen ja tämä matkatoimisto on myös ilmeisesti jonkin ulkomaalaisen, en tiedä onko kosovolaisen pitämä toimisto, mutta kuitenkin nimi vieras.
Hän ilmoittaa, että on laittanut sähköpostiini lipun . Siellä on lähetetty lennot ja aikataulut, tarkistin sen firman yhteystiedot reikisteritunnukset ym. Siis eihän kukaan voi maksaa toisen matkaa etukäteen. Jos en itse maksaisi sehän peruuntuu. Aivan uskomatonta. Onko niillä joku yhteistyö nyt tässä tai mitä ihmettä tälläinen on???? Mitä he tahtoo ja mikä hätä nyt tälläinen on? Siis täysin uskomatonta. MUTTA TOTTA.Se sähköinenlippu, joka on emailiini lähetetty on olevinaan maksettu. Siinä näkyy kaikki lennot, numerot ajat ja varausnumerot ym. Se on muka valmiiksi maksettu ja mun tarvii nyt vaan se maksaa sille matkanjärjestäjälle takas. Miksi kukaan matkanjärjestäjä niin tekis. Olen jo itsekin ihan pihalla, kohta ku lumiukko.
- aloittaja
ukko ja nopeesti kirjoitti:
Siis voitko kertoa... Onko mies ollut lainkaan Suomessa? Oletko tavannut täällä Suomessa häntä? Vai oletko vain jutellut mesessä ja luvannut oudolle miehelle, että menet sinne?
Toi mies on sairas, anna lähtöpassit, todella vaarallinen heppu. Kosovoja tunnen ja aika moni haluaa vain avioon suomalaisen kanssa luvan takia. Toi hotellijuttu, että asuisit hotellissa, kuvastaa juuri sitä, että haluaa sinusta lupavaimon, koska sillä hepulla on jo vaimo kotona ja ei sinua siksi sinne voi viedä. Ja voi sitten rahaa lypsää sinulta jota voi lähettää vaimolle ja perheelleen, usko pois!!!!On hän Suomessa asunut monta vuotta jo. Osaa puhua suomea. Hänellä on omien puheitten mukaan pysyvälupa täällä. Olemme jutellut joo mesessä ja kamera on aina auki.Emme ehtinyt nähdä täällä, koska hän ilmoitti, että pitää mennä Kosovoon hänen isä on sairaalaan joutunut. Tiedän hotellissa asuminen ei kuulosta hyvälle. Toisaalta taas emme tunne niin hyvin, että olis kiva mennä heti asumaan hänen kotiinsa viikoksi. Hän kyllä on sanonut haluaa esitellä minut kaikille ystävilleen ja siskoilleen ja äidilleen viedä päivällä kotiinsa käymään. Hän vannottaa mulle, että on vapaa ja sanoo vihaavansa naisia, jotka pettää miestään ja miehiä, jotka pettää naistaan.
- älä maksa
aloittaja... kirjoitti:
Se sähköinenlippu, joka on emailiini lähetetty on olevinaan maksettu. Siinä näkyy kaikki lennot, numerot ajat ja varausnumerot ym. Se on muka valmiiksi maksettu ja mun tarvii nyt vaan se maksaa sille matkanjärjestäjälle takas. Miksi kukaan matkanjärjestäjä niin tekis. Olen jo itsekin ihan pihalla, kohta ku lumiukko.
Kaikki netistä tilatut liput toimii noin, ihan suomalaisetkin. Jos et maksa, paikkasi vain menee, koska siinä on jotain muutama päivä aikaa maksaa se. Eli ei ole mitään hätää jos vaikka et maksaisi lippua lainkaan.
- siinä.........
että hänen kirjoitti:
suositella minulle kosovolaisia hotelleja, joissa voi viettää yön kympillä? Rupesi kiinnostamaan.
Minusta ruoka on Kosovossa käsittämättömän kallista varsinkin suhteessa sikäläiseen tulotasoon. Ei siellä suomalainenkaan miljonääriksi muutu.
Olemme varmaan liikkuneet eri piireissä, mutta minä en juurikaan ole englantia puhuviin Kosovossa törmännyt, vaan olen joutunut sinnittelemään saksalla. Serbiaa eli entistä serbokroatiaa osataan tietysti myös. Ja ravintoloissa ja terasseilla olin yleensä ainoa nainen.Kokemuksia ihan Mitrovicasta ja Prizrenistä. Eli noi hotellit eivät ole mitään hirveen isoja. Mutta luulen että miehesi varmasti tietää, ellei nyt ihan maalta ole kotoisin, ja pitää hirveenä syntinä hotellissa olemista. Mutta varmasi on joka kaupungissa noita halppishotelleja, mutta siellä kyllä asuu ihan perheitäkin, eli ei ne nyt nyky nuorten mukaan syntiä ole, mutta vanhempi väestö pitää paheellisina.
Kun olemme olleet Kosovossa, niin menemme kyllä kahdestaan mieheni kanssa yhdeksi tai kahdeksi yöksi hotelliin, että saa hengähtää vähäsen, mutta perhe ei sitä tiedä, luulevat että olemme menneet jonnekkin sukulaisiin. He he.. Mieheni perheessä puhutaan englantia ja olen tavannut monta muutakin, jotka puhuvat englantia, eli ei se niin ihme kieli siellä ole.
Olen tavannut paljon naisia ravintoloissa, olin vain ainoastaan ainoa suomalainen nainen, mutta albaani naisia oli ihan kiitettävästi, jotku naiset olivat miehiensä kanssa, jotkut naiset ihan keskenään. Mutta olen yleensä ollut ainoastaan kaupungeissa eli maalla olosta en osaa sanoa mitään, koska olemme yleensä nopeasti piipahtaneet kylässä maalla.
Eli ensi kerralla kun menette visiitille Kosovoon, sano ukkokullallesi että vie sinut muutamaksi päiväksi hotelliin yöksi ja taas jaksat vierailla jne.. Missä päin itse olet ollut, kun todella meidän kokemus on ollut vähän erilaista. - aloittaja
älä maksa kirjoitti:
Kaikki netistä tilatut liput toimii noin, ihan suomalaisetkin. Jos et maksa, paikkasi vain menee, koska siinä on jotain muutama päivä aikaa maksaa se. Eli ei ole mitään hätää jos vaikka et maksaisi lippua lainkaan.
Matkanjärjestäjä soitti laittoi viestin minulle eilen puhelimeen, että se on maksettu puolestani jo, että hän maksoi kuulema.Kuulema se varaus olis just muuten mennyt pois... Sitä juuri en ymmärrä. Eihän matkanjärjestäjä maksa toisen puolesta ensin. Mikä hätä ja touhu sellainen on.
- laittomuudeksi..
aloittaja kirjoitti:
Matkanjärjestäjä soitti laittoi viestin minulle eilen puhelimeen, että se on maksettu puolestani jo, että hän maksoi kuulema.Kuulema se varaus olis just muuten mennyt pois... Sitä juuri en ymmärrä. Eihän matkanjärjestäjä maksa toisen puolesta ensin. Mikä hätä ja touhu sellainen on.
Toi menee jo laittomuuden puolelle!!! Vastaa tuolle ns. matkanjärjestäjälle, että otat poliisin yhteyden, koska toi ei ole laillista. Taitaapa olla kuule albaani joka yrittää kusettaa sua ja todella siis yhdessä tän ns. poikaystävän kanssa.
- ei hyvää seuraa..
aloittaja kirjoitti:
On hän Suomessa asunut monta vuotta jo. Osaa puhua suomea. Hänellä on omien puheitten mukaan pysyvälupa täällä. Olemme jutellut joo mesessä ja kamera on aina auki.Emme ehtinyt nähdä täällä, koska hän ilmoitti, että pitää mennä Kosovoon hänen isä on sairaalaan joutunut. Tiedän hotellissa asuminen ei kuulosta hyvälle. Toisaalta taas emme tunne niin hyvin, että olis kiva mennä heti asumaan hänen kotiinsa viikoksi. Hän kyllä on sanonut haluaa esitellä minut kaikille ystävilleen ja siskoilleen ja äidilleen viedä päivällä kotiinsa käymään. Hän vannottaa mulle, että on vapaa ja sanoo vihaavansa naisia, jotka pettää miestään ja miehiä, jotka pettää naistaan.
Ei sinun ole pakko mennä nyt, voit mennä joskus myöhemmin, jos nyt tuolla eväillä meinaat aloittaa suhteen, itse en kyllä aloittaisi!
Puhuu lööperiä, haluaa vain sinulta rahaa ja puhuu tuollaista paskaa, muka ihastunut, heh he..
Älä lähde mihinkään, koska joku jo aikaisemmin jo kirjoitti, että Kosovo ei ole mikään lomaparatiisi, helpommalla pääset tosiaan, kun tilaat matkan vaikka jonnekkin rannalle, vaikka Bulgariaan. Olen itse useasti käynyt Kosovossa, ja et koe mitään ahaa elämystä siellä, ellet itse ole todella kiinnostunut maasta. Itse olen kiinnostunut paljon Kosovosta ja heidän kulttuuristaan, mutta toi hyväksikäyttö vaan nyt sattuu kuulumaan aika monenkin miehen elämään, varsinkin jos tarvitsevat rahaa tai paperiliittoa, voivat olla aika häikäleviäkin.
Kuinka kauan mies on ollut Kosovossa? Koska tuntuu aika oudolta, jos olet vasta nyt tavannut hänet, hän on jo pyytämässä Kosovoon ja vielä pyytämässä rahaa!!! Lopeta suhde!!! - kipakka
aloittaja kirjoitti:
On hän Suomessa asunut monta vuotta jo. Osaa puhua suomea. Hänellä on omien puheitten mukaan pysyvälupa täällä. Olemme jutellut joo mesessä ja kamera on aina auki.Emme ehtinyt nähdä täällä, koska hän ilmoitti, että pitää mennä Kosovoon hänen isä on sairaalaan joutunut. Tiedän hotellissa asuminen ei kuulosta hyvälle. Toisaalta taas emme tunne niin hyvin, että olis kiva mennä heti asumaan hänen kotiinsa viikoksi. Hän kyllä on sanonut haluaa esitellä minut kaikille ystävilleen ja siskoilleen ja äidilleen viedä päivällä kotiinsa käymään. Hän vannottaa mulle, että on vapaa ja sanoo vihaavansa naisia, jotka pettää miestään ja miehiä, jotka pettää naistaan.
hän on suomessa? mulla on kosovolainen nettikaveri kanssa kotonaan käymässä ja tunnen kymmeniä heikäläisiä et kiinnostas onko sama nettikamu tai joku noista muista kundeista!
iskevät mua ja kavereitani kapakoissa vaikka tietävät et tiedämme heidän vaimot ja lapset...
mieletöntä poppoota mutta pakko taas sanoo et eihän ne kaikki eiei! - aloittaja
laittomuudeksi.. kirjoitti:
Toi menee jo laittomuuden puolelle!!! Vastaa tuolle ns. matkanjärjestäjälle, että otat poliisin yhteyden, koska toi ei ole laillista. Taitaapa olla kuule albaani joka yrittää kusettaa sua ja todella siis yhdessä tän ns. poikaystävän kanssa.
Tämä mies, joka pyysi minua Kosovoon ei tunnu tietävän mitään lipusta. Ei ainakaan ole puhunut mitään, siitä. En ole sanonut mitään, että se on jo tullut mulle, saati että se olis maksettu. Kysynyt kuitenkin no olenko tai en tulos.
- tervatynnyri
aloittaja kirjoitti:
Tämä mies, joka pyysi minua Kosovoon ei tunnu tietävän mitään lipusta. Ei ainakaan ole puhunut mitään, siitä. En ole sanonut mitään, että se on jo tullut mulle, saati että se olis maksettu. Kysynyt kuitenkin no olenko tai en tulos.
kyllä tuntuu että joku pilailee kustannuksellasi, vai mitä?
- miesiemyö
laittomuudeksi.. kirjoitti:
ihmessä et soita siihen matkatoimistoon, tai laita mailia??? Turhaa täällä ihmettelet, kun voit asiat selvittää yhdellä puhelulla?!?
- aloittaja
miesiemyö kirjoitti:
ihmessä et soita siihen matkatoimistoon, tai laita mailia??? Turhaa täällä ihmettelet, kun voit asiat selvittää yhdellä puhelulla?!?
Huomenne menen poliisille, jos hän rupeaa oikeasti perään kuuluttamaan rahoja tai uhkaamaan. Näytän mailin. Enkä usko siihen, että pilaillaan, niinkuin edellinen vastasi tai ihmetteli. Koska tämä kyseinen matkatoimisto on suomessa kahdessa kaupungissa ja ihan virallinen. Miksi sellainen pilaisi taas tälläisel oman maineensa. No otan kyllä selvää varmasti.
- aloittaja
miesiemyö kirjoitti:
Ihmettelen täällä, haluan jakaa tän sinun lukijan kanssasi siksi. Elämä on joskus näköjään sellaista. Vai mitä :) ? Katsotaan mitä tästä vielä tulee ja selviää.
- aloittaja
kipakka kirjoitti:
hän on suomessa? mulla on kosovolainen nettikaveri kanssa kotonaan käymässä ja tunnen kymmeniä heikäläisiä et kiinnostas onko sama nettikamu tai joku noista muista kundeista!
iskevät mua ja kavereitani kapakoissa vaikka tietävät et tiedämme heidän vaimot ja lapset...
mieletöntä poppoota mutta pakko taas sanoo et eihän ne kaikki eiei!Mistä päin sinun on ja milloin meni kotiinsa käymään?
- nyt please...
aloittaja kirjoitti:
Ihmettelen täällä, haluan jakaa tän sinun lukijan kanssasi siksi. Elämä on joskus näköjään sellaista. Vai mitä :) ? Katsotaan mitä tästä vielä tulee ja selviää.
Mun mielestä on parempi, että ihmiset kirjoittavat täällä kokemuksistaan. Voipi sitten olla myöhemmin jollekkin toiselle helpompaa, kun löytää täälläsen keskustelun ja huomaa että kusetus mikä kusetus.
Uskokaa nyt, suurin osa albaanimiehistä, siis jotka tulevat Kosovosta, on kusetus mielessä. Ehkä 10% on oikeasti aikeessa olla yhdessä suomalaisen kanssa koko elämän. Niin moni heistä tarvitsee toimeentuloa, ja tekee tuon lumeliiton.
Monella on vaimo ja lapsia kotimaassa, moni heistä on kihlaantunut jo aikoja sitten ja tämä tuleva vaimo odottelee lippua ja lupaa Suomeen. Tiedän vaan, kun olen käynyt monet kerrat.
Eli, jos mies ei tutustuta suominaista perheelleen, en tarkoita vaan muutamaa visiittiä, vaan ihan oikein tutustumista, voi olla varma, että kusettaa. Jos mies ei halua lapsia, "todella albaanimies haluaa lapsia" kusettaa. Uskokaa nyt hyvät suomalaiset naiset, jos kutsua ei tule joka kerta kun mies lomailee kotimaassaan, niin sillä ukolla on vaimo ja lapsia omassa maassa ja eihän silloin voi mitään suomivaimoa sinne viedä. - aloittaja
nyt please... kirjoitti:
Mun mielestä on parempi, että ihmiset kirjoittavat täällä kokemuksistaan. Voipi sitten olla myöhemmin jollekkin toiselle helpompaa, kun löytää täälläsen keskustelun ja huomaa että kusetus mikä kusetus.
Uskokaa nyt, suurin osa albaanimiehistä, siis jotka tulevat Kosovosta, on kusetus mielessä. Ehkä 10% on oikeasti aikeessa olla yhdessä suomalaisen kanssa koko elämän. Niin moni heistä tarvitsee toimeentuloa, ja tekee tuon lumeliiton.
Monella on vaimo ja lapsia kotimaassa, moni heistä on kihlaantunut jo aikoja sitten ja tämä tuleva vaimo odottelee lippua ja lupaa Suomeen. Tiedän vaan, kun olen käynyt monet kerrat.
Eli, jos mies ei tutustuta suominaista perheelleen, en tarkoita vaan muutamaa visiittiä, vaan ihan oikein tutustumista, voi olla varma, että kusettaa. Jos mies ei halua lapsia, "todella albaanimies haluaa lapsia" kusettaa. Uskokaa nyt hyvät suomalaiset naiset, jos kutsua ei tule joka kerta kun mies lomailee kotimaassaan, niin sillä ukolla on vaimo ja lapsia omassa maassa ja eihän silloin voi mitään suomivaimoa sinne viedä.Sen, että suurin osa on kusetusta. Tarkoitin katsotaan mitä siitä tulee vielä, sitä matkalippu juttua. Ja kuinka he voivat olla siellä naimissa, koska, jos täällä menee naimisiin tarvitaan esteettömyystodistus. Se on aika mielenkiintoista kuinka he pystyy menemään päällekäin naimisiin. Tai ottaako he heti eron, kun ovat saanut luvan suomeen ja sit hakee perheen tänne sieltä.
- uskot...
aloittaja kirjoitti:
Sen, että suurin osa on kusetusta. Tarkoitin katsotaan mitä siitä tulee vielä, sitä matkalippu juttua. Ja kuinka he voivat olla siellä naimissa, koska, jos täällä menee naimisiin tarvitaan esteettömyystodistus. Se on aika mielenkiintoista kuinka he pystyy menemään päällekäin naimisiin. Tai ottaako he heti eron, kun ovat saanut luvan suomeen ja sit hakee perheen tänne sieltä.
Kosovossa ei kaikki virallista avioliittoa maistraatissa, vaan he viettävät hääjuhlansa ja vaimo vain muuttaa miehen kotiin. Jotkut virallistavat suhteensa. Kun ero tulee, niin on helppo heittää vaimo ulos asunnosta ja siinä sen kummempaa tarvita. Kosovossa lapset jäävät aina miehen perheelle. Perheet siellä keskenään sopivat avioliitosta, ei siinä mitään virkamiestä välttämättä tarvita.
Sitten on se, jossa jotkut miehet ovat kihlanneet naisen, tuleva vaimo odottaa Kosovossa oman perheen hoiteissa, kun aika koittaa niin avioituvat, ja yleensä se suomalainen vaimo on jo saanut lemput. Kun ovat sopineet kihlauksen, ei sitä niin vaan pureta, koska siinä on koko perhe ja suku mukana.
Ok, katsotaan kuinka matkalippu asia etenee, mutta en kerro näitä juttuja pahalla, vaan ihan varoituksena. - aloittaja
uskot... kirjoitti:
Kosovossa ei kaikki virallista avioliittoa maistraatissa, vaan he viettävät hääjuhlansa ja vaimo vain muuttaa miehen kotiin. Jotkut virallistavat suhteensa. Kun ero tulee, niin on helppo heittää vaimo ulos asunnosta ja siinä sen kummempaa tarvita. Kosovossa lapset jäävät aina miehen perheelle. Perheet siellä keskenään sopivat avioliitosta, ei siinä mitään virkamiestä välttämättä tarvita.
Sitten on se, jossa jotkut miehet ovat kihlanneet naisen, tuleva vaimo odottaa Kosovossa oman perheen hoiteissa, kun aika koittaa niin avioituvat, ja yleensä se suomalainen vaimo on jo saanut lemput. Kun ovat sopineet kihlauksen, ei sitä niin vaan pureta, koska siinä on koko perhe ja suku mukana.
Ok, katsotaan kuinka matkalippu asia etenee, mutta en kerro näitä juttuja pahalla, vaan ihan varoituksena.Siis ovat muka niin uskovaisia ja hyväksyy tollaisen petturuuden ja siis pettää omia naisiaan hinnalla, että pääseevät tänne ja vaimot hyväksyy kaiken. Hyi olkoon. Tämä mun mies olis jo heti kyllä valmis lapsia tekemään tai kysyi siitä ja sanoi mitä tekisin, jos tulen raskaaksi? Hän haluu joo.Miksi hän ei ole jo tuonut mahdollista vaimoaan suomeen, koska on pysyvä lupa hänellä.
- dardania
aloittaja kirjoitti:
Sen, että suurin osa on kusetusta. Tarkoitin katsotaan mitä siitä tulee vielä, sitä matkalippu juttua. Ja kuinka he voivat olla siellä naimissa, koska, jos täällä menee naimisiin tarvitaan esteettömyystodistus. Se on aika mielenkiintoista kuinka he pystyy menemään päällekäin naimisiin. Tai ottaako he heti eron, kun ovat saanut luvan suomeen ja sit hakee perheen tänne sieltä.
katsos, kun siel mennään perinteisesti naimisiin (islam), naimakaupat tekee suvut keskenään, vaimo muuttaa kotiin ja siihen ei hirveesti viranomaisia tarvita... Liian kranttu ei vaimon tule olla, muuten seuraa häätö takaisin vanhempien kotiin ja SUURI HÄPEÄ, eikä nainen uusiin naimisiin ihan helpolla pääse...
Jossain vaiheessa (jos ei muita suunnitelmia)vasta virallistetaan suhde, jos vaimo osoittautuu kylin hyväksi miehelleen, tämän äidille ja muille miehen sukulaisille.
Eli, kosovon ulkopuolella esteettömyystodistuksessa mies on puhdas pulmunen... Suomessa (suomalaisten naisten kanssa) solmittuja avioliittoja ei virallisteta kosovossa, mikä takaa sen, että pääsee muutaman vuoden kuluttua uusiin kotimaassa naimisiin puhtain paperein. Sen jälkeen haetaan vaimo kosovosta ja asutaan täällä & tehdään lapset, kunnes on tienattu tarpeeks rahaa, rakenettu talo kotimaahan ja sitten "vanhoilla päivillä" muutetaan sinne nauttimaan loppuelämästä... NÄIN ON NÄREET. Sama pätee arabeihin, muuten... en missän nimessä haluaa yleistää, kyllä on aivan ihania poikkeuksia kaikissa, mutta näin yleisesti ottaen, tää on trendi länsimaalaisten naisten kanssa. - aloittaja
dardania kirjoitti:
katsos, kun siel mennään perinteisesti naimisiin (islam), naimakaupat tekee suvut keskenään, vaimo muuttaa kotiin ja siihen ei hirveesti viranomaisia tarvita... Liian kranttu ei vaimon tule olla, muuten seuraa häätö takaisin vanhempien kotiin ja SUURI HÄPEÄ, eikä nainen uusiin naimisiin ihan helpolla pääse...
Jossain vaiheessa (jos ei muita suunnitelmia)vasta virallistetaan suhde, jos vaimo osoittautuu kylin hyväksi miehelleen, tämän äidille ja muille miehen sukulaisille.
Eli, kosovon ulkopuolella esteettömyystodistuksessa mies on puhdas pulmunen... Suomessa (suomalaisten naisten kanssa) solmittuja avioliittoja ei virallisteta kosovossa, mikä takaa sen, että pääsee muutaman vuoden kuluttua uusiin kotimaassa naimisiin puhtain paperein. Sen jälkeen haetaan vaimo kosovosta ja asutaan täällä & tehdään lapset, kunnes on tienattu tarpeeks rahaa, rakenettu talo kotimaahan ja sitten "vanhoilla päivillä" muutetaan sinne nauttimaan loppuelämästä... NÄIN ON NÄREET. Sama pätee arabeihin, muuten... en missän nimessä haluaa yleistää, kyllä on aivan ihania poikkeuksia kaikissa, mutta näin yleisesti ottaen, tää on trendi länsimaalaisten naisten kanssa.Kuinka nuorena tälläiset sopimukset tehdään? Onko siis muslimi sama ku islam, kun hän sanoo olevansa puoliksi vain muslimi. Ei kuulema noudata sitä kaikessa asioissa. Hän on pari vuotta päälle kaksikymmentä ja asunut melkein viisi vuotta Suomes. Sitä vain, onko ne jo naimakaupat tehty sitä ennen tänne tuloa jo mahdollisesti niin nuorena?
- dardania
uskot... kirjoitti:
Ok, katsotaan kuinka matkalippu asia etenee, mutta en kerro näitä juttuja pahalla, vaan ihan varoituksena.sorry, en huomannutkaan että joku oli jo vastannut melko samaan tyyliin sulle... Tuli jauhettua samaa asiaa, mutta meni varmaankin perille ;)
- ennen rakkauden sokaistusta
aloittaja kirjoitti:
Siis ovat muka niin uskovaisia ja hyväksyy tollaisen petturuuden ja siis pettää omia naisiaan hinnalla, että pääseevät tänne ja vaimot hyväksyy kaiken. Hyi olkoon. Tämä mun mies olis jo heti kyllä valmis lapsia tekemään tai kysyi siitä ja sanoi mitä tekisin, jos tulen raskaaksi? Hän haluu joo.Miksi hän ei ole jo tuonut mahdollista vaimoaan suomeen, koska on pysyvä lupa hänellä.
Ethän sinä ole nähnyt mustaa valkoisella, minkälainen lupa hänellä on, ehkä on ollut laittomasti täällä. Tarvitsee sinua avioliittoon, että saisi luvan.
Voi kuule, kyllä tota tapahtuu vaikka kuinka paljon, siis lumeliittoja. Jos sinulla ja lapsillasi ei olisi ruokaa ja rahaa, itse varmasti myös sortuisit moiseen touhuun. Toisilla perheet ei tiedä, mitä se poika touhuaa EU-maassa, voi olla että valehtelee perheelleen että on paperiliitossa ja on maksanut siitä rahaa, vaikka todellisuudessa valehtelee "vaimolleen" rakastavansa ja kaikkea muuta paskaa. Perhe uskoo moista pojan kolttosta, tai perhe vaan yksinkertaisesti ei ole kiinnostunut miten se poika rahaa siellä tienaa, kunhan vaan ottaa itselleen albaanivaimon myöhemmin ja rahantulo jatkuu.
Minkä ikäinen sinun poikaystäväsi on? Ja minkä ikäinen olet itse?
Vaimo tulee perässä Suomeen kun vaan on mahdollista.
Kuten sanoin, 10% avioliitoista perustuu aitoon ja oikeaan liittoon suomalaisten kanssa solmituista liitoista, jos haluat uskoa olevasi siinä 10%:ssa, niin onnea ja kaikkea hyvää teille!! - dardania
aloittaja kirjoitti:
Kuinka nuorena tälläiset sopimukset tehdään? Onko siis muslimi sama ku islam, kun hän sanoo olevansa puoliksi vain muslimi. Ei kuulema noudata sitä kaikessa asioissa. Hän on pari vuotta päälle kaksikymmentä ja asunut melkein viisi vuotta Suomes. Sitä vain, onko ne jo naimakaupat tehty sitä ennen tänne tuloa jo mahdollisesti niin nuorena?
varhain, joskus jo lasten ollessa vauvaikäisiä, suvut sopivat keskenään. Nykyään kyllä vasta sitte kun ko nuoret ovat teinejä. Ja kun katotaan ja kartoitetaan perheitten varallisuustilanne. Jos pojalla on hyvä työ ja palkka ja vielä mahdóllisesti ulkomaan viisumi tarjota, niin se tekee hänestä erittäin mielenkiintoisen sulhon, josta monikin on kiinnostunut. Sulhon perhe valitsee siinä tilanteessa parhaaksi katsomansa miniän.
- voitu jo tehdä
aloittaja kirjoitti:
Kuinka nuorena tälläiset sopimukset tehdään? Onko siis muslimi sama ku islam, kun hän sanoo olevansa puoliksi vain muslimi. Ei kuulema noudata sitä kaikessa asioissa. Hän on pari vuotta päälle kaksikymmentä ja asunut melkein viisi vuotta Suomes. Sitä vain, onko ne jo naimakaupat tehty sitä ennen tänne tuloa jo mahdollisesti niin nuorena?
Muslimi on ihminen joka noudattaa Islamin oppia. Kosovot nyt harvemmin on mitään kiihkouskovaisia.
Ensin, miten sinun mies on päässyt Suomeen, koska Suomi ei ole antanut enään moneen vuoteen turvapaikkoja kosovolaisille, eli onkohan hän solminut paperiliiton jonkun toisen suomalaisen kanssa? Vai onko laittomasto maassa, ota asioista selvää, ennen kuin teet mitään tyhmää.
Naimakaupat on voitu jo tehdä ihan iänkin puolesta, ehkä on nyt juhlimassa häitä ja tarvitsee rahaa näin karkeasti sanottuna. - haittaa
dardania kirjoitti:
sorry, en huomannutkaan että joku oli jo vastannut melko samaan tyyliin sulle... Tuli jauhettua samaa asiaa, mutta meni varmaankin perille ;)
Ei haittaa vaikka tuli sinun myös kerrottua, ehkä sitten uskoo paremmin kun on kaksi kertomassa totuuksia.
Näyttää sinulla myös olla tietämystä tuosta heidän "pimeästä" puolesta, vaikka on siellä ihan todella ihaniakin ihmisiä, enempi ne ihanat ihmiset asuu Kosovossa, täällä ne jotenkin muuttuu kateellisiksi ja selkäänpuukottajiksi. - minä vain
että hänen kirjoitti:
Kosovon valuutta on euro. Keskipalkat ovat n. 200€/kk, eläke n. 30e/kk. Työttömyysprosentti on ehkä 60. Hinnat ovat kuitenkin melko lähellä Suomen hintoja, paitsi jotain hirveitä Turkissa valmistettuja vaatteita saa halvalla. Ruoka on kohtuuttoman kallista, samoin kaikki palvelut. Sairaalassa esim. on syytä olla mukana oma hoitaja, joka huolehtii perushoidosta. Sairaalamaksut ovat paljon korkeampia kuin Suomessa.
Mietit varmaan, millä ihmiset siellä elävät. Aika monilla on ulkomailla sukulaisia, jotka lähettävät rahaa. Suuri osa Kosovon kansantuotteesta koostuukin juuri näistä rahalähetyksistä. Perheet yrittävät saada lapsensa töihin tai naitetuiksi ulkomaille, josta sitten lähettävät rahaa vanhemmille. Näin kesäisin ulkomailla asuvat kosovolaismiehet palaavat Kosovoon, jossa heillä on vaimoehdokkaita odottamassa.
Ihmiset kasvattavat suuren osan ruoastaan itse. Naisten työnä on puutarhan hoito, ja useimmissa perhessä on ainakin kanoja, joskus lehmäkin.
Ja sitten on vielä se erittäin suuri rikollinen toiminta, huumekauppa yms., josta ei nyt sen enempää. Kyllä Kosovossakin uusrikkaita on, mutta harvoin he ovat rehellisin keinoin omaisuutensa hankkineet.
YK ja EU tietysti ovat palkanneet sikäläistäkin henkilökuntaa, ja erilaiset kansainvälisille joukoille kohdistetut palvelut pizzeriasta autonpesuun työllistävät jonkin verran väkeä.
Mutta kokonaisuudessaan Kosovon tilanne on vaikea. Elinkeinoelämä on lamassa, sosiaaliturva puuttuu, työttömyys on hirveä, korruptio valtava. He tarttuvat jokaiseen kuviteltavissa olevaan oljenkorteen. Se kannattaa tiedostaa. Sitten jokainen voi tehdä omat valintansa.olet ollut, kun hinnat muka hipovat suomen hintoja? Kysynpä vain, kun itse olen muutaman vuoden aikana aika monta kertaa Kosovossa käynyt ja suunilleen joka paikan kolunnut, eikä hinnat todellakaan ollu suomen luokkaa.
- että hänen
minä vain kirjoitti:
olet ollut, kun hinnat muka hipovat suomen hintoja? Kysynpä vain, kun itse olen muutaman vuoden aikana aika monta kertaa Kosovossa käynyt ja suunilleen joka paikan kolunnut, eikä hinnat todellakaan ollu suomen luokkaa.
antaa muutamia esimerkkihintoja, niin vertaillaan?
Oman kokemukseni mukaan ruoan hinta oli Kosovossa yllättävän lähellä Suomen hintoja verrattuna maan palkkatasoon. - vs todellisuus
dardania kirjoitti:
Eli, kosovon ulkopuolella esteettömyystodistuksessa mies on puhdas pulmunen... Suomessa (suomalaisten naisten kanssa) solmittuja avioliittoja ei virallisteta kosovossa, mikä takaa sen, että pääsee muutaman vuoden kuluttua uusiin kotimaassa naimisiin puhtain paperein. Sen jälkeen haetaan vaimo kosovosta ja asutaan täällä & tehdään lapset, kunnes on tienattu tarpeeks rahaa, rakenettu talo kotimaahan ja sitten "vanhoilla päivillä" muutetaan sinne nauttimaan loppuelämästä... NÄIN ON NÄREET. Sama pätee arabeihin, muuten... en missän nimessä haluaa yleistää, kyllä on aivan ihania poikkeuksia kaikissa, mutta näin yleisesti ottaen, tää on trendi länsimaalaisten naisten kanssa.Niin, kyllähän tämä on aivan totta. Ei pidä väheksyä toimeentulo- ja kulttuurikuilujen vaikutusta niiden yli solmittuihin parisuhteisiin. Se nyt vaan on niin, että usein eivät ne tarpeet ja syyt olla yhdessä ole harmoniassa keskenään. Yksi pakenee köyhyyttä, toinen metsästää vuosisadan rakkaustarinaa jne. Mutta kun silti niin monet mieluummin uskovat kauniisiin sanoihin ja omiin ihaniin unelmiinsa kuin karuun todellisuuteen. Kyllä ihminen on valitettavan helppo saada rakastumaan, jos vain on pokkaa. Ja rakastunutta on helppo vedättää. Ja jälkeä syntyy.
- minä vain
että hänen kirjoitti:
antaa muutamia esimerkkihintoja, niin vertaillaan?
Oman kokemukseni mukaan ruoan hinta oli Kosovossa yllättävän lähellä Suomen hintoja verrattuna maan palkkatasoon.niille hinnat ehkä ovat kalliita, niiden palkkoihin nähden. Mutta jos esim. neljä ihmistä syö hienossa ravintolassa samlla hinnalla, kuin suomessa sama annos maksaa yhdelle, niin mielestäni hinnat eivät silloin ole suomen tasoa. Kaupoissa ruuan hinnat riippuvat lähinnä siintä, että ovatko tuontitavaraa vai ei.
- päin
että hänen kirjoitti:
Odottele ensi kesään. Ehdit vielä silloinkin, jos mieli tekee.Kosovoa olet oikein ollut? Itse olen ainakin saanut olla poikaystäväni kanssa kahdestaan ihan mielin määrin, eikä olla naimisissa. Naisia todellakin näkyy kaupungissa ja ravintoloissa ihan saman verran, kun suomessakin ja he ehkä jopa pukeutuvat paremmin kun me täällä.
Ihan samanlaiset suihkut ja vessanpöntötkin heillä on, kun meillä.
Poikaystäväni sukulaisista osa puhuu englantia ja osa ei, kun tietääkseni englantia opiskellaan vasta lukiossa.
Hotelleista en osaa sanoa mitään, kun aina olen yöpynyt heidän kotonaan, mutta minusta ruoka ei ole erityisen kallista kaupoissa, eikä ravintoloissa. - että hänen
minä vain kirjoitti:
niille hinnat ehkä ovat kalliita, niiden palkkoihin nähden. Mutta jos esim. neljä ihmistä syö hienossa ravintolassa samlla hinnalla, kuin suomessa sama annos maksaa yhdelle, niin mielestäni hinnat eivät silloin ole suomen tasoa. Kaupoissa ruuan hinnat riippuvat lähinnä siintä, että ovatko tuontitavaraa vai ei.
hinnoista en ole selvillä, eivätkä työttömät ja köyhät kosovolaiset, jollaisista täällä on ollut puhetta, niissä käy syömässä. Monet ruokapaikat ja muut palvelut toimivat ja ovat olemassa juuri kansainvälisten joukkojen ja työntekijöiden turvin. Henkilökunnan matalat palkat pitävät niissä hinnat suomalaisen mielestä alhaisina, mutta työttömälle ja työssä käyvällekin paikalliselle ne ovat saavuttamattomissa.
Nykyään suurin osa Kosovon elintarvikkeista - paitsi siis ne, jotka kotitaloudet tuottavat itse - tuodaan ulkomailta. Ennestäänkin kalliit hinnat ovat nousseet tänä vuonna kymmeniä prosentteja, ja Kosovossa nähdään jo yleisesti nälkää.
Jos kosovolainen perhe tarjoaa ulkomaan elävälle herkkuja, on muistettava, että se kaikki on heiltä itseltään pois. Heitä sitovat ikivanhat vieraanvaraisuussäännöt, ja he yrittävät toimia niiden mukaan. Miehillekin pyritään tarjoamaan parasta. Mutta kurkistapa keittiöön, mitä naiset ja lapset saavat syödäkseen. - että hänen
päin kirjoitti:
Kosovoa olet oikein ollut? Itse olen ainakin saanut olla poikaystäväni kanssa kahdestaan ihan mielin määrin, eikä olla naimisissa. Naisia todellakin näkyy kaupungissa ja ravintoloissa ihan saman verran, kun suomessakin ja he ehkä jopa pukeutuvat paremmin kun me täällä.
Ihan samanlaiset suihkut ja vessanpöntötkin heillä on, kun meillä.
Poikaystäväni sukulaisista osa puhuu englantia ja osa ei, kun tietääkseni englantia opiskellaan vasta lukiossa.
Hotelleista en osaa sanoa mitään, kun aina olen yöpynyt heidän kotonaan, mutta minusta ruoka ei ole erityisen kallista kaupoissa, eikä ravintoloissa.olen ollut, ei liene väliä. Kerron kuitenkin jotakin.
Naisia ei ravintoloissa tosiaankaan näy. Pukeutumisesta en osaa sanoa, koska käytössäni ei ole mittareita, joilla pukeutumisen paremmuuden tai huonommuuden voisi määritellä. Sen toki tiedän, että torilla myytävät turkkilaisvalmisteiset vaatteet olivat laadultaan ala-arvoisia. Kauppoja, joissa myydään runsaasti koristeltuja hääpukuja, on käsittämättömän paljon.
Huussi saattaa olla ulkona, lattiassa on reikä ja kannussa vettä käden pesemiseen. Vessapaperia ei käytetä.
Englannin taito on harvinaista aikuisilla kosovolaisilla. Englannin kursseja järjestetään kovaan hintaan.
Ruoka on Kosovossa kallista, hieman halvempaa kuin Suomessa riippuen tietysti siitä, mitä ostaa. Kosovolaisille ruoan korkea hinta on suuri ongelma.
Ulkomailla, esim. Suomessa, asuvat ja työskentelevät kosovolaiset voivat kesälomareissullaan esittää upporikasta, ja tietysti haluavatkin. Muutenhan koko ulkomaille lähteminen näyttäisi turhalta. Loman jälkeen astuu karu arki kuvioihin niin siellä kuin täälläkin. Erona vain se, että täällä voi ruoan loppuessa mennä Kelan tai sosiaalitoimiston luukulle, siellä ei. Siellä ainoa toivo on rahalähetys ulkomaille siirtyneeltä sukulaiselta. - sitten
että hänen kirjoitti:
olen ollut, ei liene väliä. Kerron kuitenkin jotakin.
Naisia ei ravintoloissa tosiaankaan näy. Pukeutumisesta en osaa sanoa, koska käytössäni ei ole mittareita, joilla pukeutumisen paremmuuden tai huonommuuden voisi määritellä. Sen toki tiedän, että torilla myytävät turkkilaisvalmisteiset vaatteet olivat laadultaan ala-arvoisia. Kauppoja, joissa myydään runsaasti koristeltuja hääpukuja, on käsittämättömän paljon.
Huussi saattaa olla ulkona, lattiassa on reikä ja kannussa vettä käden pesemiseen. Vessapaperia ei käytetä.
Englannin taito on harvinaista aikuisilla kosovolaisilla. Englannin kursseja järjestetään kovaan hintaan.
Ruoka on Kosovossa kallista, hieman halvempaa kuin Suomessa riippuen tietysti siitä, mitä ostaa. Kosovolaisille ruoan korkea hinta on suuri ongelma.
Ulkomailla, esim. Suomessa, asuvat ja työskentelevät kosovolaiset voivat kesälomareissullaan esittää upporikasta, ja tietysti haluavatkin. Muutenhan koko ulkomaille lähteminen näyttäisi turhalta. Loman jälkeen astuu karu arki kuvioihin niin siellä kuin täälläkin. Erona vain se, että täällä voi ruoan loppuessa mennä Kelan tai sosiaalitoimiston luukulle, siellä ei. Siellä ainoa toivo on rahalähetys ulkomaille siirtyneeltä sukulaiselta.olet ollut jossakin maaseudulla. Mulla ei ole kokemusta, kuin kaupungeista ja joka kodissa, missä olen ollut on ollu kunnon wc ja suihkutila, vessapaperiakin on hyvin löytynyt. Ja minun, eikä poikaystäväni perheen mielestä ruoka ole kallista, kun he voivat myös verrata suomen hintoihin, kun ovat täällä asuneet. Paitoja, kenkiä, housuja ja kasseja olen ostanut kaupoista, en torilta ja hintaluokka oli 3-10 euroa, hyvin ovat kestäneet. Mutta tietenkin kaikilla on oma mielipide, että mikä on kallista ja mikä ei.
- että hänen
sitten kirjoitti:
olet ollut jossakin maaseudulla. Mulla ei ole kokemusta, kuin kaupungeista ja joka kodissa, missä olen ollut on ollu kunnon wc ja suihkutila, vessapaperiakin on hyvin löytynyt. Ja minun, eikä poikaystäväni perheen mielestä ruoka ole kallista, kun he voivat myös verrata suomen hintoihin, kun ovat täällä asuneet. Paitoja, kenkiä, housuja ja kasseja olen ostanut kaupoista, en torilta ja hintaluokka oli 3-10 euroa, hyvin ovat kestäneet. Mutta tietenkin kaikilla on oma mielipide, että mikä on kallista ja mikä ei.
tunne Kosovon sydäntä.
- kosovon vierailija
Olen seurustellut Kosovolaisen miehen kanssa ja kehotan sinua olla menemättä vierailemaan paikkaan ja ihmisen kanssa, jota et tunne hyvin. Poikaystäväni asui myös suomessa siskonsa perheen luona ja jätti tietysti kertomatta, että on hakemassa turvapaikkaa. Ihmettelin aina, kun olin hänen siskonsa luona kylässä ja heille tuli vieraita, minut piilotettiin makkariin ja kun vieraat menivät olkkariin minut työnnettiin suoraan ulko ovesta ulos "selitys löytyi myöhemmin, kun hänen siskonsa soitti, että poikaystäväni on pidätetty ja viety Metsälän vastaan ottokeskukseen palautettavaksi Kosovoon.
Poikaystäväni palauttettiin ja suhteemme jatkui mesen kautta.
Päivittäin"sähköjen toimiessa" hän puhui mesessä isästään, että hän tosi huonossa kunnossa sydän ja hänet pitäisi viedä serbiaan leikattavaksi tai se menehtyy ja voisinko lainata 1500 € ,hän maksaa heti takaisin kun tulee Suomeen töihin ja voisinko lähettää hänelle puhelimen ja rahaa, että voi soitella ja kun hänen korvansa on hirveän kipeä se pitäisi kuvauttaa maksaa vain 200 € lääkärikuluineen, muuten häneltä voi lähteä kuulo jne... Tyhmyyksissä tilasin lennot Kosovoon ja menin tapaamaan hänen perhettään ja " lomailemaan" sitä ei voi kyllä lomaksi sanoa. Hänen perheellään oli siellä talo, jossa asui poikaystäväni veljien perheet"(2) sekä lapset (6) siskonsa ja vanhemmat. Samassa piha yhteydessä oli navetta jossa 2 lehmää ja ulkohuusi. Onneksi heillä oli myös sisävessa ja suihku, mutta kun vettä ei tullut, kuin harvoin eli kolme päivääkin, jouduin peseytyy kaivovedellä ja sähköt toimivat milloin toimivat. Perhe oli tosi vieraanvarainen, mutta syönti tapahtui lattialla (melkein navetan vieressä kulman takana) ja miljoonien kärpäsien seassa.Sukulaisia en ymmärtänyn ollenkaan, kun vain sen, että jatkuvasti näyttivät kihlasormea ja mieheni hyvä mies ja ota Suomeen.
Kolmea viikkoa vietettiin perheen pihapiirissä ja muutaman kerran käytiin ostoksilla "aurinkoo siellä ei voi ottaa ollenkaan, uimisesta puhumattakaan" vaikka lämpötilat jatkuvasti 35 asteen hyvällä puolella.
Siellä ollessani sairastuin rajuun mahatautiin, paluumatkani oli ihan kauhea kokemus etsien vessaa lentoasemilta jne.. Suomessa menin lääkäriin ja selvisi, että olen saanut sieltä nähtävästi vedestä eliön ameeba ja vielä sen vaarallisemman, joka voi tehdä aivoihin, maksaan jne kasvaimia. Paraneminen kesti 6kk rajujen antibiootti kuurien jälkeen.
Viestissäni haluan vain tuoda tiedoksi vierailut eivät aina ole sitä miltä näyttävät ja yhtäläisyys isän sairastuminen ihmetyttää. Kosovo on kyllä kaunis maa ja ihmiset ystävällisiä, mutta kaukana mistään loma kohteesta. Muutenkin mieti 2 kertaa ja älä ny ainakaan ota mitään esteettömyystodistusta mukaan "silloin olet naimissa palattuasi matkalta" ja pahassa pulassa. - on maalta...
sitten kirjoitti:
olet ollut jossakin maaseudulla. Mulla ei ole kokemusta, kuin kaupungeista ja joka kodissa, missä olen ollut on ollu kunnon wc ja suihkutila, vessapaperiakin on hyvin löytynyt. Ja minun, eikä poikaystäväni perheen mielestä ruoka ole kallista, kun he voivat myös verrata suomen hintoihin, kun ovat täällä asuneet. Paitoja, kenkiä, housuja ja kasseja olen ostanut kaupoista, en torilta ja hintaluokka oli 3-10 euroa, hyvin ovat kestäneet. Mutta tietenkin kaikilla on oma mielipide, että mikä on kallista ja mikä ei.
Minulla samat kokemukset kuin sinulla, ja olen todella useasti käynyt Kosovossa, viimeksi puoli vuotta sitten.
Luulen että toinen kirjoittelijan mies on maalta, koska kaupungeissa olen nähnyt ja kokenut aivan samaa kuin sinä. Naisia liikkuu paljon kaupungeilla. Mieheni perhe on myös kaupungista, ja todellakin heillä on myös vessa, missä normaalisti toimiva pönttö ja suihku, niin kuin täällä.Vessapaprua on jollain, mutta yleensä pidän nenäliinapaperia mukana.
Se oli aika kumma kyllä, Pristinan linja-autoasemlla on turkkilainen vessa, eli reikä lattiassa, ellei nyt sitten ole tehneet remppaa. Mutta kyllä maalla on yleistä että on turkkilainen vessa samoin kun voi jollain olla kaupungissakin.
Huvittavin ja kaamein vessa missä olen ollut, oli Kosovossa, lähellä Montenegron rajaa. Oli semmonen "kioski" jossa myytiin juotavaa ja jotain naposteltavaa. Se huussi oli vähän matkan päästä sitä kioskista, oli neljä puutolppaa pystyssä maassa ja pressu kiersi niitä tolppia, reikä kaivettu maahan, kaksi lankkua, johon vois sitten laittaa jalat, kauhea auringonpaiste suoraan huussiin, kaamea haju ja mieletön määrä iniseviä paskakärpäsiä, HYI........ Oli kova hätä, ja oli pakko käyttää sitä huussia, KAAMEAAA... - sen niinkin
että hänen kirjoitti:
tunne Kosovon sydäntä.
sanoa ja tuskin tulen ikinä tuntemaankaan, kun on aika epätodennäköistä, että koskaan pääsen sellasiin ns. kurjiin oloihin tutustumaan. Tiedän kyllä, että joissakin paikoissa olot ovat todella kaameat ja alkeelliset.
- jijiji
aloittaja... kirjoitti:
Se sähköinenlippu, joka on emailiini lähetetty on olevinaan maksettu. Siinä näkyy kaikki lennot, numerot ajat ja varausnumerot ym. Se on muka valmiiksi maksettu ja mun tarvii nyt vaan se maksaa sille matkanjärjestäjälle takas. Miksi kukaan matkanjärjestäjä niin tekis. Olen jo itsekin ihan pihalla, kohta ku lumiukko.
se siis on valmiiksi maksettu mut sun täytyy vaan maksaa takas joo joo mitäs jos menisit bilettämään kavereittes kanssa ja kattoisit uuden ukon ni tollanen unohtus aikas pian ! mä olen mennyt ulkomaille aika saman tapaisessa tapauksessa ja voin sanoa et oli sillo aika itku kurkussa ku olin yhtäkkiä vieraas maassa aivan yksin pienestä äijän kiukunpuuskasta! olin taivasalla ku sen piti maksaa hotskua vielä muutamaks päiväks mutta siellä nolosti ilmotettiin et maksa tai lähde mulle ku äijä oli haihtunnut savuna ilmaan ja ei mulla ollut rahaa kuin kotimatkaan kymmenen kerran dösälippu ja ruokarahaa...
- aloittaja
kipakka kirjoitti:
mieletöntä poppoota mutta pakko taas sanoo et eihän ne kaikki eiei!Hän on välillä Helsingissä, mutta oikeasti asuu Porvoossa ja on siellä työpaikka. Voisitko ystävällisesti vastata onko samasta kaupungista kyse? Jos on, voisimme tarkemmin keskustella vaik mesen kautta sit tästä lisää. Sopiiko?
- uusi aloitus
aloittaja kirjoitti:
Hän on välillä Helsingissä, mutta oikeasti asuu Porvoossa ja on siellä työpaikka. Voisitko ystävällisesti vastata onko samasta kaupungista kyse? Jos on, voisimme tarkemmin keskustella vaik mesen kautta sit tästä lisää. Sopiiko?
Ei täällä kakkossivulla kukaan viitsi käydä.
Miten matka muuten meni? - Anonyymi
että hänen kirjoitti:
Odottele ensi kesään. Ehdit vielä silloinkin, jos mieli tekee.Heei kosovolais naiset kyllä ne menee vapaasti ja töihin, ei pitä paikkansa että kaikki naiset on kotona ja joita eläimiä..hallooo
Jos ette tiedätte kosovolaisesta kulttuurista älkää neuvo toiset väärin!!
,
- Rt-hommissa
tuli huomattua, että nämä kyseiset miehet pulputtavat 90% paskaa suustaan. Kaiken lisäksi ovat kovia uhoamaan, mutta tosi paikan tullen luikkivat pakoon häntä koipien välissä.
- e.v.e.l.y.n
miksi ihmeessä edes pohdit lähtemistä tuhansien kilometrien päähän tapaamaan mese-tuttua, joka asuu Suomessa (eli sinulla on halutessasi mahdollisuus tavata hänet Suomessa rauhassa ja ilman älytöntä rahanmenoa)? En ymmärrä.
Jos kyseessä olisi poikaystäväsi, jota sinulla olisi kova ikävä ja jonka perheeseen ja kotimaahan haluaisit tutustua, niin ymmärtäisin hyvin, mutta että ventovieras ihminen! Odota nyt kun hän tulee takaisin ja unohda tuollaiset uhkailut. Jos ei halua enää sinulle puhua, jos et suostu rahallisesti hyväksikäytettäväksi, niin luuletko että menetät jotain arvokasta? Tuskin.
Kosovolaiset ovat pääosin erittäin köyhiä - totta mitä joku tuolla edellä jo kirjoitti ja ottavat kyllä avun vastaan sieltä mistä saavat, mutta eivät he mitään moraalittomia ole, joten se ei ole mikään muu kuin huonon miehen mitta, jos naisella kaiken maksattaa! Kunniakysymys se pikemminkin albaaneille on, että vieraalle tarjotaan aina parasta mitä talosta löytyy, vaikkei oikein ole mitään itsellekään...- aloittaja
Ajattelin itsekin ensin lomaa. Olen kyllä loman tarpeessa ja sillai. Mutta en ajatellut, että joudun miehen kustantajaksi. Olisin kyllä voinut muuten seikkailla ja lomailla. Tää meni näin ja pisti ajattelemaan. Eli ne asiat mitä ilmeni,pisti just miettimään hänen motiiviaan ja halun tarkoitusta nähdä toisemme.
- seukkasin ...
aloittaja kirjoitti:
Ajattelin itsekin ensin lomaa. Olen kyllä loman tarpeessa ja sillai. Mutta en ajatellut, että joudun miehen kustantajaksi. Olisin kyllä voinut muuten seikkailla ja lomailla. Tää meni näin ja pisti ajattelemaan. Eli ne asiat mitä ilmeni,pisti just miettimään hänen motiiviaan ja halun tarkoitusta nähdä toisemme.
ennen muutaman kosovolaisen kanssa ja pelimiehiä ovat ei pahalla! jos sulla on varaa menettää rahaa takas et saa koska useamman vuoden kokemuksella voin sanoa et niille se on lahjoitus enemmän kuin laina ja loukkaus on suuri kun nolona pyytää rahaansa takas ja tuurilla on oikeasti sun arvoinen jäbä mun ex-kulta lainas tyhjään kämppäänsä mattoja jne. kamaa aikoinaan ja kun oli saannut sossusta rahat ja muualta keränny kamaa niin pyysin lainakamat takaisin ja hän repes totaalisesti et olin antannut ne hänelle en lainannut... oli siinä sitten perintökamaaki ja harmitti kun ei palauttannut!
- e.v.e.l.y.n
aloittaja kirjoitti:
Ymmärrän alkuperäisen motiivisi lähteä matkalle, mutta kertomasi kys. miehestä ei nyt kyllä viittaa muuhun kuin hyväksikäyttöön ja ehkä vähän epätasapainoiseen ihmiseenkin (tarkoitan siis miestä typerine uhkailuineen). Kosovo ei myöskään ole mikään suuri lomailun riemuvoitto, joten lähde vaikka kaveriporukalla jonnekin aurinkolomalle sen sijaan ja unohda tuollainen miehenkuvatus. :o)
- nimimerkki
aloittaja kirjoitti:
Oliko/onko tarkoitus, että lapsesikin lähtevät mukaan lomalle/"lomalle"? Tietääkö mies, että sinulla on lapsia? Kuinka suhtautuu heihin?
- ...
e.v.e.l.y.n kirjoitti:
Ymmärrän alkuperäisen motiivisi lähteä matkalle, mutta kertomasi kys. miehestä ei nyt kyllä viittaa muuhun kuin hyväksikäyttöön ja ehkä vähän epätasapainoiseen ihmiseenkin (tarkoitan siis miestä typerine uhkailuineen). Kosovo ei myöskään ole mikään suuri lomailun riemuvoitto, joten lähde vaikka kaveriporukalla jonnekin aurinkolomalle sen sijaan ja unohda tuollainen miehenkuvatus. :o)
Samaa mieltä edellisen kanssa. Ja yksinkin voi mennä viikoksi etelään ja seikkailla turvallisesti tietäen tarkasti, mihin rahat menevät. Jos hyväntekeväisyyttä haluaa harrastaa, niin on järkeviä tahoja, joihin antaa. Mutta tällaiset ihmissuhdekuviot, joissa heti kerrotaan rahavaikeuksista, eivät johda mihinkään tasaveroiseen suhteeseen. Olisi myös varmasti outo tilanne tulla esitellyksi sukulaisille ja ystäville, jos ei tunne edes miestä itseään kovin hyvin.
Siihen mahdolliseen matkavaraukseen ap. voi jättää reagoimatta kokonaan. Hän ei ole sitä tehnyt eikä häntä kukaan väkisin lentokoneeseen raahaa.
Jälleen kerran ei voi olla ajattelematta, että ulkomaalaisuus tuo erikoisen lisänsä kuvioihin. Jos joku suomalainen mies toimisi kuten nyt tämä kosovolainen on toiminut, niin johan sille vain naurettaisiin ja sanottaisiin suorat sanat. Mutta kun ollaan kahden eri kulttuurin välissä, mietitään ihan turhanpäiväisiä. - sinulle, mikäli et tätä tiedä
aloittaja kirjoitti:
Internetissä pyörii paljon onnenonkijoita. Ei kannata keskustella vieraan, tuntemattoman ihmisen kanssa, sillä riski on suuri, että tuntematon haluaa hyötyä jollakin tavalla. - Itse en suostu enää keskustelemaan kenenkään tuntemattoman kanssa. Parempi olla varovainen kuin tehdä turhia virheitä omaa hyväuskoisuuttaan.
- Koskaan ei naisen pidä kenellekään miehelle antaa rahaa. Pidä vaan omat rahasi ja huolehdi lapsistasi. - aloittaja
nimimerkki kirjoitti:
Oliko/onko tarkoitus, että lapsesikin lähtevät mukaan lomalle/"lomalle"? Tietääkö mies, että sinulla on lapsia? Kuinka suhtautuu heihin?
Kyllä hän tietää on lapsia. Sanoi jo haluavansa, jos rakastumme oman kanssani. Kysyi olenko vielä valmis tekemään lisää. Itse hän halusi, että olisin tullut myöhemmällä lennolla sinne, koska olis ollut halvempi.Että ei menis niin paljon rahaa, kun on lapset ja laskut ja lapsille pitää olla ruokaa.
- lapsiasi
aloittaja kirjoitti:
Kyllä hän tietää on lapsia. Sanoi jo haluavansa, jos rakastumme oman kanssani. Kysyi olenko vielä valmis tekemään lisää. Itse hän halusi, että olisin tullut myöhemmällä lennolla sinne, koska olis ollut halvempi.Että ei menis niin paljon rahaa, kun on lapset ja laskut ja lapsille pitää olla ruokaa.
sillä aikaa kun/jos olet Kosovossa?
Onko miehellä siihen mitään ehdotuksia?
Ja vielä halvemmaksi tulee, kun et lähde ollenkaan Kosovoon. Paljon halvemmaksi kuin kuvitteletkaan.
- aloittaja
...kun jaksoitte lukea ja ymmärtää ja antaa tosi asiallisia mielipiteitä. Tämä on tärkeää ja tekee hyvä käydä läpi henkisesti tälläistä.Onneksi Te olette saanut tästä fiksun ketjun aikaiseksi ei mitään tyhmiä ilkeyksiä.
Kirjoitin, koska en todella halua nyt leuhkia itseäni, mutta olen aika kaunis nainen. En todellakaan juokse miesten perässä ja toisinaan on raskasta just, kun haluisi löytää sen oikean rakkauden. On harva, joka minuun kolahtaa ja ihastun. En ole koskaan ollut miesten vietävissä.Tämänkin kanssa olen ollut tosi hankala ja aivan omatahtoinen ennemmin häntä olen juoksuttanut näin mitä voi mesesuhteessa... Tämä henkilö on pitkästä aikaa ainut, ketä olisin voinut haluta tavata. Mutta olette oikeassa ei näin hyvää suhdetta saa syntymään.Eikä minulla ole kokemuksia ulkomaalaisista miehistä. Joskus sitä vaan ajattelee, jos se toinenkin olisi tosissaan.Melkein parun tai ehkä päästänkin pari kyyneltä... hänen viesti on tullut puhelimeeni... todella kaunista puhetta , mutta sen jätän henklökohtaiseksi... hmm saatte siellä vain arvailla :) Vaikeaa, koska miten voin sanoa toiselle en luota, kun sydämessäni toivoisi kaiken olevan totta.- aika jo
lopettaa tyhjänpäiväinen satuilu.
- rakkautta...
Ok, tee testi sille miehelle, sano että jos tulet Kosovoon, niin asut hänen perheen kanssa etkä missään hotellissa. Ja kato mitä hän sanoo!!!
Jos sanoo, ei onnistu hänen kotiinsa mennä, niin sano sille ukolle, et sano terkkuja vaimolle... En tarkoita mitään päiväkyläilyjä vaan ihan matkalaukkuineen päivineen menet sinne.
Tiedän että jokainen haluaa rakkautta, mutta jos se on vain yksipuolista silloin on parempi olla yksin. Olet hyvän näköinen tai et, ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa. Kosovosta kun löytää hyvän miehen on se kanssa todella aarre, mutta valitettavasti heistä suurin osa on tuollaista itsekästä ja silloin se ei tosta paremmaksi muutu. - aloittaja
rakkautta... kirjoitti:
Ok, tee testi sille miehelle, sano että jos tulet Kosovoon, niin asut hänen perheen kanssa etkä missään hotellissa. Ja kato mitä hän sanoo!!!
Jos sanoo, ei onnistu hänen kotiinsa mennä, niin sano sille ukolle, et sano terkkuja vaimolle... En tarkoita mitään päiväkyläilyjä vaan ihan matkalaukkuineen päivineen menet sinne.
Tiedän että jokainen haluaa rakkautta, mutta jos se on vain yksipuolista silloin on parempi olla yksin. Olet hyvän näköinen tai et, ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa. Kosovosta kun löytää hyvän miehen on se kanssa todella aarre, mutta valitettavasti heistä suurin osa on tuollaista itsekästä ja silloin se ei tosta paremmaksi muutu.Kyllä kaikki tarvitsee rakkautta, aivan oli sit hyvän näköinen tai ei. Tarkoitin itseäni, etten ole epätoivoinen miehen etsijä. Arvostankin aitoutta ja rehellisyyttä ja teidän mielipiteitä. Tosiaan mielummin yksin, kun hyväksikäytetty ja lopuksi onneton.
- kuinkahan
asiasi on edistynyt, olisi mielenkiintoista kuulla, vai oletko jo peräti Kosovossa.
- aloittaja
kuinkahan kirjoitti:
asiasi on edistynyt, olisi mielenkiintoista kuulla, vai oletko jo peräti Kosovossa.
Ei en ole... olen lukenut näitä, rauhoittunut ja pohtinut paljon. Eilen tenttasin häneltä kaiken ja kaikesta. Kerroin mitä olen kuullut (en kylläkään mistä ja miten :)) ja miten paljon on mahdollista, että hänellä on vaimo tai vaimoehdokas siellä valmiina. Hän lupasi viettää öitä kotonaan, koska sanoin, jos ei, niin ei sit. Hän vannoi ei halua sieltä vaimoa. Ei kuulema noudata ei ole edes puoli muslimi ja haistatti sille pitkät. Sanoi on eurooppalaistunut. Sanoin, että helpommalla pääsee, jos ajaa jotain omia etujaan ottaa toisen tai yrittää muualta uudestaan, koska jos tulisin niin yksikin valheesta kiinni jääminen lupa-asioista, nukkumisesta sun kotonas, ihan mistä vaan voit jäädä kii. Kaikki on 100 varmasti siinä. Hän oli rauhallinen ja sanoi, että etkö tajua hän on kiinnostunut tuntemaan minut ihmisenä, että miksi en antaisi mahdollisuutta. Hän vannotti ei tule pyytämään apua.Sanoin minulla ei ole rahaa yhtään ylimääräistä. Hän sanoi hän ei halua minusta yhtään mitään hyötyä. Haluaa vain nähdä ja olla kanssani.
- nyt on
aloittaja kirjoitti:
Ei en ole... olen lukenut näitä, rauhoittunut ja pohtinut paljon. Eilen tenttasin häneltä kaiken ja kaikesta. Kerroin mitä olen kuullut (en kylläkään mistä ja miten :)) ja miten paljon on mahdollista, että hänellä on vaimo tai vaimoehdokas siellä valmiina. Hän lupasi viettää öitä kotonaan, koska sanoin, jos ei, niin ei sit. Hän vannoi ei halua sieltä vaimoa. Ei kuulema noudata ei ole edes puoli muslimi ja haistatti sille pitkät. Sanoi on eurooppalaistunut. Sanoin, että helpommalla pääsee, jos ajaa jotain omia etujaan ottaa toisen tai yrittää muualta uudestaan, koska jos tulisin niin yksikin valheesta kiinni jääminen lupa-asioista, nukkumisesta sun kotonas, ihan mistä vaan voit jäädä kii. Kaikki on 100 varmasti siinä. Hän oli rauhallinen ja sanoi, että etkö tajua hän on kiinnostunut tuntemaan minut ihmisenä, että miksi en antaisi mahdollisuutta. Hän vannotti ei tule pyytämään apua.Sanoin minulla ei ole rahaa yhtään ylimääräistä. Hän sanoi hän ei halua minusta yhtään mitään hyötyä. Haluaa vain nähdä ja olla kanssani.
Milloin aiot päättää mitä tehdä, vai oletko kenties jo päättänyt. Mieti kuitenkin tarkkaan, please.
- kuitenkin
aloittaja kirjoitti:
ettei miehellä ole pennin hyrrää. Senhän hän on sinulle itse kertonut.
Mietipä nyt, haluatko viettää lomasi pennittömän miehen kotona ihmisten kanssa, jotka eivät ymmärrä sanaakaan siitä, mitä puhut?
Mietipä sitäkin, kestääkö pokkasi olla antamatta rahaa ihmisille, joiden kodissa asut ja jotka ovat rutiköyhiä ja isä mahdollisesti vielä kalliin sairaalahoidon tarpeessa?
Et kai suunnittele, että kuhertelette päivät ja yöt keskenänne sen kerran, kun poika on kotona, jossa varmasti tarvitaan hänen apuaan, sekä rahaa että työpanosta? Kehtaisitko tosiaan tunkea yöksi samaan huoneeseen häpäisten siten sekä miehen että hänen perheensä? Eikö sinusta olisi kiusallista puhua pälpättää miehen kanssa kieltä, jota muut eivät ymmärrä?
Miltä sinusta tuntuisi, kun vanha äiti kantaisi selkä vääränä ruokaa eteesi jääden luultavasti itse ilman? Entä panisitko äidin lämmittämään sinulle vettä, että saisit peseytyä?
Jos aiot mennä asumaan miehen kotiin, sinun on ehdottomasti makettava asumisestasi, ruoastasi ja ylöspidostasi kohtuullinen korvaus. Mikä se kohtuullinen korvaus sinun mielestäsi ja heidän mielestään sitten on, onkin eri asia.
Ota myös huomioon, että kaikki liikkuminen, mm. liikkuminen lentokentältä ja lentokentälle, maksaa. Pennitön mies ei voi niitä kustantaa.
Saanen myös arvata, että kukaan ei pitäisi sinua miehen morsiamena, vaan ulkomaan elävänä ja upporikkaana hyväntekijänä.
Eikö se tutustuminen olisi yksinkertaisempaa Suomessa? Hauskempaa ja halvempaa ainakin. Ajattele lapsiasi.
- aloittaja
...eipä ole heillä hääviä. Pakko rakastaa ajatella, jos ei vaan kemiat mene yksiin olisi kamalaa olla sellaises liitossa.Mieskin joutuu pakko naisensa takia tekemään kaiken ja antaa tuhlata elämänsä. Saamme olla kiitollisia tosiaan omasta vapaudesta rakastaa ja rakentaa elämää. Mitenkäköhän tämä mies olis sit meidän lapselle tehnyt. Jättänyt sit tänne ja häipynyt Kosovoon vaimonsa helmaan?
- dardania
missäs nyt mennään, vaiko joku kaks jakonen persoona taas asialla? provot, heittäkää volttii...
- aloittaja
dardania kirjoitti:
missäs nyt mennään, vaiko joku kaks jakonen persoona taas asialla? provot, heittäkää volttii...
ei mahtunut enää kirjoittaa sun alle suoraan sitä mihin vastasit nyt... sinne se oli tarkoitus kirjoittaa. On liian syvä se ketju. Ei ole tarkoitus ärsyttää. En vain itse pidä ajatuksesta, että sovitaan etukäteen toisten liitto. Se on tarkoitus sanoa.
- aloittaja
dardania kirjoitti:
Sitä en halunnut niin, että ymmärtäisitte, että tietäisin tällä miehel olevan jo sovittu vaimoehdokas siellä. Se oli vain ajatus siitä, että ei olis sellainen kivaa, jos kaupat jo tehty.kenellekään.
- että hänen
maissa kuin Kosovossa on järjestettyjä avioliittoja, eivätkä Kosovossa kaikki avioliitot ole järjestettyjä. Mutta kuitenkin:
Länsimaihin päässeet nuoret kosovolaiset ovat erittäin haluttua riistaa avioliittomarkkinoilla. Maassa, jossa työttömyys on valtaisa eikä toivoa tulevaisuudesta ole, eivät paikalliset nuoret voi aina edes solmia avioliittoa, koska heillä ei ole rahaa, ei mahdollisuutta asuntoon yms. Tytöille usein ainoa mahdollisuus päästä naimisiin ja eroon köyhyydestä on löytää ulkomailla asuva kosovolaismies. Kuten olen kertonut, kesäisin miehet lähtevät sinne tutustumaan tyttöihin, joita perheet - usein sukulaisperheet - ovat heille varanneet.
Kosovolaiset tytöt ovat usein hyvin kauniita ja heidät on kasvatettu palvelemaan miehiä ja miehen sukua. Sellaisia tyttöjä on helppo rakastaa. Kun avioliitosta on sovittu tai se on solmittu, mies palaa esim. Suomeen ja tytölle aletaan järjestää maahantuloa. Se saattaa kestää vuoden tai parikin.
Mies tuskin sitä aikaa selibaatissa viettää, vaan jatkaa poikamieselämäänsä. Hän tarvitsee entistä enemmän rahaa lähettääkseen sitä morsiamelleen ja tämän suvulle.
Kun tyttö sitten tulee tänne, aletaan elää perhe-elämää ja hankkia lapsia. Nainen on yleensä kotona, mutta siellä sitten kuningatar. Kyllä se on rakkautta, ehkä hieman erilaista kuin mihin Suomessa on viime vuosikymmeninä totuttu.
Tämä on tavanomainen kuvio, josta on sitten poikkeuksia suuntaan ja toiseen.
Kosovolaiset häät ja koristellut morsiamet ovat todella kaunista katseltavaa! - rupes kiinnostaa
kerroit, että Suomeen ei ole saanut enää lupia moneen vuoteen. Minä vuonna lopetettu tarkalleen? v.2001 vielä sai....
- eiauta...
että hänen kirjoitti:
maissa kuin Kosovossa on järjestettyjä avioliittoja, eivätkä Kosovossa kaikki avioliitot ole järjestettyjä. Mutta kuitenkin:
Länsimaihin päässeet nuoret kosovolaiset ovat erittäin haluttua riistaa avioliittomarkkinoilla. Maassa, jossa työttömyys on valtaisa eikä toivoa tulevaisuudesta ole, eivät paikalliset nuoret voi aina edes solmia avioliittoa, koska heillä ei ole rahaa, ei mahdollisuutta asuntoon yms. Tytöille usein ainoa mahdollisuus päästä naimisiin ja eroon köyhyydestä on löytää ulkomailla asuva kosovolaismies. Kuten olen kertonut, kesäisin miehet lähtevät sinne tutustumaan tyttöihin, joita perheet - usein sukulaisperheet - ovat heille varanneet.
Kosovolaiset tytöt ovat usein hyvin kauniita ja heidät on kasvatettu palvelemaan miehiä ja miehen sukua. Sellaisia tyttöjä on helppo rakastaa. Kun avioliitosta on sovittu tai se on solmittu, mies palaa esim. Suomeen ja tytölle aletaan järjestää maahantuloa. Se saattaa kestää vuoden tai parikin.
Mies tuskin sitä aikaa selibaatissa viettää, vaan jatkaa poikamieselämäänsä. Hän tarvitsee entistä enemmän rahaa lähettääkseen sitä morsiamelleen ja tämän suvulle.
Kun tyttö sitten tulee tänne, aletaan elää perhe-elämää ja hankkia lapsia. Nainen on yleensä kotona, mutta siellä sitten kuningatar. Kyllä se on rakkautta, ehkä hieman erilaista kuin mihin Suomessa on viime vuosikymmeninä totuttu.
Kosovolaiset häät ja koristellut morsiamet ovat todella kaunista katseltavaa!taas samaa faktaa, jos haluat lisää, mee googlettaa... Tääl on puhunu muutama ketä tietää asioista jotain, jos se ei sulle riitä, niin: ARRIVEDERCCI ja hyvää matkaa... Ei sit saa itkeä/valittaa, jos ei onnistunukkaan. Omapahan on valintas... Niin meil balkanilla on tapana sanoa...
- niin!!!!!!!!!!!!!
rupes kiinnostaa kirjoitti:
kerroit, että Suomeen ei ole saanut enää lupia moneen vuoteen. Minä vuonna lopetettu tarkalleen? v.2001 vielä sai....
Tarkoitan turvapaikkoja, ja varsinkaan nuori mies nyt vielä harvemmin saisi turvapaikan jos yksinään tulisi. Oleskeluluvat on asia erikseen, avioliiton kautta tms. kautta varmaan saapi.
Jos olet ihan sata varma milloin ja miksi on luvan saanut, niin ok. Mutta toi sun poikaystävä ei nyt ole normaali vaikka olisi saanut turvapaikan 1990 luvulla.
Todellakaan Kosovossa ei ole ollut sotaa moneen vuoteen, eli turvapaikkoja ei ole kosovolaisille herunut ei edes lapsiperheille moniin vuosiin. - rupes kiinostamaan
että hänen kirjoitti:
Kosovolaiset häät ja koristellut morsiamet ovat todella kaunista katseltavaa!...ilveellä saadaan tänne suomipojallekin tälläinen vaimo. Ihastuin juuri äsken Kosovolaiseen naiseen...;-)
- että hänen
rupes kiinostamaan kirjoitti:
...ilveellä saadaan tänne suomipojallekin tälläinen vaimo. Ihastuin juuri äsken Kosovolaiseen naiseen...;-)
KFOR-sotilaat ovat onnistuneet saamaan itselleen kosovolaisen vaimon. Vaikka suurin osa heistä on islaminuskoisia, heillä on kuitenkin vahva eurooppalainen identiteetti, joten avioliiton solmiminen ei-muslimin kanssa ei ole täysin mahdotonta.
Netistä löytyy palstoja, joilla voi tutustua kosovolaisiin sinkkuihin. Suosittelisin kuitenkin, että tutustuisit johonkin täällä Suomessa asuvaan kosovolaisperheeseen ja alkaisit ajaa asiaasi heidän kauttaan.
Kosovolaistytöt ovat tosiaan yleensä hyvin suloisia, kunnollisia ja kotona viihtyviä sekä lapsirakkaita. Sekä tummia että vaaleita löytyy. He ovat tottuneet kunnioittamaan ja palvelemaan miehiä, lapsia ja anoppiaan. Perhe ja suku ovat heille erittäin tärkeitä. Jos etsit perinteistä vaimoa, voit sellaisen löytää hyvinkin Kosovosta - varsinkin maaseudulta. Mutta lupaathan kohdella häntä kuin kotisi kuningatarta!
- dardania
tähän keskusteluun yhtyy näemmäs yks sun toinen, asiattomilla viesteillään. Järki käteen ja kortit pöytään, mieti mitä olet tekemässä. Loppupeleissä, viranomaiset kyllä yrittää parhaansa mukaan seuloa jyvät akanoista. Mukavaa kesää sulle ja lapsillesi, ÄLÄ mene Kosovoon kesälomaasi viettämään. :)
- kosovarja
Kaikki mitä minä olen kirjoittanut on faktaa, jos tarkoitit minun viestejä asiattomiksi, kirjoitan vain sen mitä minä tiedän, ei tarvitse ihmisten elää pilvilinnoissa. Olen monta kertaa käynyt ihan paikan päällä ja tunnen Suomessa paljon kosovolaisia.
Kirjoitin siis noita viestejä huijauksesta ja lumeliitoista. - ........................
kosovarja kirjoitti:
Kaikki mitä minä olen kirjoittanut on faktaa, jos tarkoitit minun viestejä asiattomiksi, kirjoitan vain sen mitä minä tiedän, ei tarvitse ihmisten elää pilvilinnoissa. Olen monta kertaa käynyt ihan paikan päällä ja tunnen Suomessa paljon kosovolaisia.
Kirjoitin siis noita viestejä huijauksesta ja lumeliitoista.sanoit että mies on parikymppinen. jos olet itse vanhempi, voit olla varma että koko juttu on kusetusta. siellä päin valitaan aina itseään 5 v. nuorempia vaimoja...
- vanha jo
........................ kirjoitti:
sanoit että mies on parikymppinen. jos olet itse vanhempi, voit olla varma että koko juttu on kusetusta. siellä päin valitaan aina itseään 5 v. nuorempia vaimoja...
En ole AP. Mieheni on minua 2 vuotta vanhempi, eli siis 5 vuoden teoria ei päde minuun.
Kysymys oli varmaan AP:lle.
- XTRAZ
Hei!
Olen deittaillut kosovolaista miestä ja se kyllä maksoi aina kaiken. Oletin, että kuuluu niiden kulttuuriin. Tosin tämä tapahtui Keski-Euroopassa, missä miehet muutenkin aina maksavat kaiken treffeillä.
Eli luulen, että sinun kosovolaisesi on vähän sitä "huonompaa sorttia". Siis Suomessa monet ulkomaalaiset miehet ehkä oppivat vähän huonoille tavoille, kun suomalaiset naiset ovat niin itsenäisia ja maksavat omansa ja deitinkin kulut ja tekevät aloitteita. Eli Suomessa asuvat ulkomaalaiset miehet oppivat käyttämään suomalaisia naisia hyväksi. Jos mies maksattaa sinulla aina kaiken, hän taitaa olla tällainen "suominaisplayboy", joka vain nauttii kerää hedelmät Suomen tasa-arvoisesta kulttuurista sitä kuitenkaan täysin ymmärtämättä.
Riippuu tosin tilanteesta - suhteen edetessä kuluja voidaan tietty tasata kummankin varallisuuden mukaan, mutta kunnon kosovolainen mies olisi ainakin muutamilla ekoilla treffeillä tarjonnut kaiken, eikä muutenkaan yritä nyhtää sulta rahaa joka välissä.
Tunnen myös pari muuta tyttöä, joilla on ollut kosovolainen poikaystävä, joka on muutaman kuukauden suhteen jälkeen yhtäkkiä muuttunut tosi väkivaltaiseksi (ihan täydellinen ja odottamaton muutos). Kannattaa olla varuillaan - vaikka tietysti jokainen ihminen on yksilö. - AP Kosovoon?
Mihin päätökseen AP on nyt tullut? Lähtikö Kosovoon, kun ei olla kuultu mitään hänestä täällä.
- jos mies on mies...
Kosovossa, niin mies maksaa vähintäänkin oman osuutensa eikä pyri käyttämään naista hyväkseen.
Sikäläisessä kulttuurissa ei nainen maksa osuuttaan kuten Suomenssa tänäpäivänä on useimmiten tapana.
Siellä vallitsevat vielä toiset "lait" näissä asioissa eli kertomasi mies haluaa oikeasti vain hyötyä sinusta...usko pois äläkä anna itseäsi naruttaa taloudellisesti ja ehkä myös tunnepuolella...- asiasta.
Kiva kun olet saanut paljon vastauksia ja myös fiksuja sellaisia. Luin koko keskustelun alusta loppuun nyt ensimmäistä kertaa! Ensin heräsi epäilys juuri siitä onko miehellä ihan puhtaat jauhot pussissa.(kantani asiaan: ei ole) . Toisaalta mietin oletko sinä ihan järjissäsi lapsia ajatellen ym. Tunnut kuitenkin ymmärtävän tilanteen. Toivon sinun ja lapsiesi puolesta että katsot asiaa monelta kannalta niin kuin näytät tekevänkin. Itse en lähtisi kosovoon asti vaikka tilanne olisi mikä !
- aloittaja
Kuulette vielä kaiken. En nyt kirjoita sitä. Olen mukana vielä tässä ja kirjoitan lisää paremmalla ajalla keskittyen. Eli odottakaa jännittyneenä hengessä mukana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .894600Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631403133Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503125Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4032202Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2311348Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111223- 761207
- 671097
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301084Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että112999