Poikaystävä ei pääse yliopistoon

lopen kyllästynyt

Elikä tilanne on se, että minua vaivaa suunnattomasti poikaystäväni koulutus. Asialla ei ollut aiemmin suurempaa merkitystä, mutta hiljalleen olen kyllästynyt siihen, että hän tekee vain nk. huonompia "hanttihommia".

Hän on hakenut jo pari kertaa yliopistoon, mutta täytyy sanoa, että heikolta näyttää. Tänäkin vuonna pisteitä jäi uupumaan liian paljon siihen nähden, miten hän oli valmistautunut. Ja tietysti omaa aikaani hänen hakuprosessinsa söi myöskin, koska opiskelen itse kyseisellä alla.

En suoranaisesti ole jättämässä poikaystävääni tämän takia, tietenkään... Tämä on rumasti sanottu, mutta ottaa päähän, kun tietää, että tarjontaa olisi ja parhaimpiin keskusteluihin pääsee jossain aivan muualla kuin kotisohvalla kultsin kainalossa. Haluaisin miehen, joka olisi himpun minua fiksumpi. En voi sille mitään, että nykyinen tilanne kyllästyttää minua suunnattomasti. Ei hän tyhmä ole. Ehkäpä hieman vain "yksinkertainen".

100

10309

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinäkään

järjen jättiläiseltä vaikuta. Tekstistäsi puuttuu ns. punainen lanka. Sen kieliasu on myös kovin huolimaton.
      Mikä sinua hiertää: kaverin koulutus, hänen työnsä vai älykkyytensä?
      Yritäpä ajatella hieman analyyttisemmin, niin ehkä sinulle selviää, mitä haluat meille kertoa -ja miksi.

• lopen kyllästynyt

Kyllä, kaikki nämä kolme asiaa lähinnä: koulutus, työ ja älykkyys.

Turhaan heittelet noita "yritäpä nyt ajatella hieman analyyttisemmin" -tyyppisiä kommentteja. Tulee lähinnä mieleen, että sinulla ei ollut tähän aiheeseen mitään sanottavaa.

Kieliasua voisit sinäkin hieman petrata.

• sinäkään
        lopen kyllästynyt kirjoitti:

Kyllä, kaikki nämä kolme asiaa lähinnä: koulutus, työ ja älykkyys.

Turhaan heittelet noita "yritäpä nyt ajatella hieman analyyttisemmin" -tyyppisiä kommentteja. Tulee lähinnä mieleen, että sinulla ei ollut tähän aiheeseen mitään sanottavaa.

Kieliasua voisit sinäkin hieman petrata.

parantamisen varaa, toisilla enemmän, toisilla vähemmän.
        Turhaan taidan tosiaan kommentteja heitellä. Luulin, että haluat kommentteja, kun kerran tänne kirjoitit, mutta asia ei taidakaan olla niin.
        Lähdepä etsimään sitä kaipaamaasi hieman itseäsi fiksumpaa miestä. Luulisin, että sellainen löytyy helposti.

• lopen kyllästynyt
        sinäkään kirjoitti:

parantamisen varaa, toisilla enemmän, toisilla vähemmän.
        Turhaan taidan tosiaan kommentteja heitellä. Luulin, että haluat kommentteja, kun kerran tänne kirjoitit, mutta asia ei taidakaan olla niin.
        Lähdepä etsimään sitä kaipaamaasi hieman itseäsi fiksumpaa miestä. Luulisin, että sellainen löytyy helposti.

Tulihan se sieltä. Kommentteja kyllä haluan, mutta toivon niissä olevan jotain sisältöä. Jos tavoitteenasi on ainoastaan ilkeillä, niin voit aivan hyvin jättää heittämättä ilmoille noita ympäripyöreitä lausahduksiasi.

• sosiaalisesti rajoittunut

Olisiko kuitenkin kyse siitä, että tunteesi ovat ylipäänsä hiipuneet poikaystävääsi (ainakin väliaikaisesti)? On muutoin hieman hankala ymmärtää ongelmaasi.

Lisäksi sinun olisi hyvä tiedostaa, että vikaa on selvästi omassa itsetunnossasi, kun koet poikaystävän "luuseriuden" ongelmaksi. Ainakaan et tuonut esille, että poikaystäväsi itse kokisi tilanteen hankalaksi (eli vika olisi hänessä). Miten on?

Kummastelen toivettasi, että poikaystäväsi olisi itseäsi fiksumpi. Eikö tasavertaisuus olisi ideaalinen tila? Näin on ainakin keskustelun kannalta.

Kevennys: muistatko muuten Nylon Beatin kappaleen "Rakastuin mä luuseriin"?

--------

Nimimerkille "sinäkään":

Kieliasulla ei ole mitään tekemistä älykkyyden kanssa. Nationalismiin kytkeytyvä standardisointi ja innokkuus "puhtaasta kielestä" ovat saaneet paljon pahaa aikaan. Toisaalta on sorrettu murteita, toisaalta muita kieliä (kuten suomen kielen puhumisesta rankaisu Ruotsissa parilla viime vuosisadalla).

Oikeakielisyyden ja älykkyyden yhdistäminen vertautuu hyvin fennomaanien ja svekomaanien kielisotaan, jossa jälkimmäiset yhdistivät sivistyksen ja älyn ruotsin kieleen. Vielä 1900-luvun alussa myös yhdistettiin virheellisesti kieliryhmät ja geeniperimä.

Max Weinreich: "Kieli on murre, jolla on armeija ja laivasto." Sivistyskieli taas saadaan, kun lisätään tiedeakatemia.

• Valmis jo kauan

Kokemuksen perusteella arvelen, että jos asia vaivaa sinua nyt, vaivaa se sinua tästedeskin. Jos jo seurusteluaikana kumppani kyllästyttää/raivostuttaa/hävettää, ei kannata ajatellakaan esimerkiksi avioliittoa.

Tilanteessasi ei ole tarpeen ruveta miettimään, olisiko "oikein" tai "reilua" jättää poikaystävä tällaisen asian takia. Siinä toisessa vaakakupissa on poikaystäväsi, hänen tunteensa ja nykyinen suhteenne, siinä toisessa taas sinä ja sinun loppuelämäsi. Kumpi on sinun omalta (juu, ihan 100 % itsekkäältä) kannaltasi tärkeämpi?

(Saatat olla monen mielestä ilkeä narttu, mutta kokemukseni perusteella sanoisin, että semmoinen on vain joskus oltava.)

• Palstan lukija

On varmasti monelle parille aika normaali juttu, että tuossa vaiheessa tulee ero, vaikkei teille ole vielä tullut. Olin aikanani seurustellut 15-vuotiaasta asti nykyisen eksäni kanssa, kunnes erosimme ollessani 23. Jos eroa miettii, niin luultavasti se tulee jossain vaiheessa. Tulee niille ihmisille eroja oudommistakin syistä.

• asiasta

Yliopistoon pääsemättömyys ei ole ongelmasi, vaan yksinkertaisesti miehesi tyhmyys. Yksinkertainen ihminen pysyy yksinkertaisena yliopistokoulutuksen kanssakin. Haluatko todella elää elämäsi ihmisen kanssa, joka ei tyydytä sinua henkisesti? Tuskin.

Tulevaisuudessa häpeäisit miestäsi mahdollisissa illanistujaisissa, sillä hän ei kykenisi osallistumaan mihinkään keskusteluun - ja jos kykenisi, myös ulosanti olisi hävettävän heikkoa. Sinun kohtalonasi olisi joko tyytyä miehesi ystäväpiiriin, johon hän sulautuu (haluatko todella viettää iltaa "rasvanäppien" ja heidän puolisoidensa kanssa ottaen huomioon keskustelusisällön?) tai hävetä miehesi sulautumattomuutta omaan ystäväpiiriisi?

Vaikka luokkajakoa ei virallisesti ole olemassa, alhaisemmin koulutetut elävät keskimäärin virikkeemätöntä elämää akataamisesti koulutetun näkökulmasta.

• lopen kyllästynyt

Luultavasti olet oikeassa. Olemmehan aivan eri piireistä lähtöisin. Kaveripiirimme eroavat paljon, emmekä käy yhdessä juuri missään. Ehkä hieman rajoittaa omaa elämäänikin, että joskus saa pelätä poikaystävän käyttäytyvän tahdittomasti jossain juhlissa jne. Muuten kyllä viihdyn hänen kanssaan, mutta jotain puuttuu...

Olemme kuitenkin olleet yhdessä kauan, joten tuntuisi hölmöltä erota tällaisen asian vuoksi. Ei asia ennen haitannut minua lainkaan. Lukiossa ajattelin, että poikaystäväni on vain vähän laiska. Näyttää kuitenkin siltä, ettei ryhdistäytymistä tule koskaan tapahtumaan.

• aikaisempi
        lopen kyllästynyt kirjoitti:

Luultavasti olet oikeassa. Olemmehan aivan eri piireistä lähtöisin. Kaveripiirimme eroavat paljon, emmekä käy yhdessä juuri missään. Ehkä hieman rajoittaa omaa elämäänikin, että joskus saa pelätä poikaystävän käyttäytyvän tahdittomasti jossain juhlissa jne. Muuten kyllä viihdyn hänen kanssaan, mutta jotain puuttuu...

Olemme kuitenkin olleet yhdessä kauan, joten tuntuisi hölmöltä erota tällaisen asian vuoksi. Ei asia ennen haitannut minua lainkaan. Lukiossa ajattelin, että poikaystäväni on vain vähän laiska. Näyttää kuitenkin siltä, ettei ryhdistäytymistä tule koskaan tapahtumaan.

Tuolloin hyvän poikaystävän kriteerit olivat
        - suosittu tyttöjen keskuudessa
        - ulkonäkö
        - jännittävyys
        - lievästi tuhma poika, siis cool

Aikuisena nämä coolit pojat jämähtävät amisasteelle, eivätkä kykene täyttämään aikuisen naisen kriteereitä hyvälle kumppanille.

Ei eroaminen ole tilanteessasi ollenkaan huono vaihtoehto. Parisuhteen onnistuminen on henkisestä yhteensopivuudesta kiinni ja teillä sitä ei ole. Miksi siis jatkaa yhdessä? Et tule koskaan olemaan onnellinen hänen kanssaan, koska et pysty arvostamaan häntä.

• 123456987
        aikaisempi kirjoitti:

Tuolloin hyvän poikaystävän kriteerit olivat
        - suosittu tyttöjen keskuudessa
        - ulkonäkö
        - jännittävyys
        - lievästi tuhma poika, siis cool

Aikuisena nämä coolit pojat jämähtävät amisasteelle, eivätkä kykene täyttämään aikuisen naisen kriteereitä hyvälle kumppanille.

Ei eroaminen ole tilanteessasi ollenkaan huono vaihtoehto. Parisuhteen onnistuminen on henkisestä yhteensopivuudesta kiinni ja teillä sitä ei ole. Miksi siis jatkaa yhdessä? Et tule koskaan olemaan onnellinen hänen kanssaan, koska et pysty arvostamaan häntä.

Kypsän ihmisen kommentti on aina ilo lukea.

• omia kokemuksia

Moikka!

Itselläni oli siis entisen poikaystäväni kanssa samanlainen tilanne. Ensimmäinen "välivuosi" hänellä kului intissä, jolloin koulupaikan uupuminen ei niinkään haitannut, vaan uskoin hänen pääsevän sitten seuraavassa haussa. Oikeastaan hänellä ei ollut mahdollisuutta edes hakea kyseisenä keväänä ennen inttiin lähtöä jatko-opiskelemaan, sillä hän reputti yo-tutkinnon. Syksyllä sitten hän pääsi ylioppilaaksi ja puheet opiskeluista olivat kovat (en tiedä oliko vain minun mielikseni, vai oliko kiinnostus opiskelua kohtaan aitoa). Keväällä hän ei kuitenkaan päässyt opiskelemaan mihinkään, vaikka haki korkeakoulun lisäksi ammattikorkeaan. Sain miehenalun menemään avoimen yliopiston kautta suorittamaan kuitenkin opintopisteitä, että hän sitä kautta pääsisi mahdollisesti väylän kautta ilman pääsykokeita. Sinun kannattaa ehdottaa kyseistä vaihtoehtoa omalle puoliskollesi. Tosin silloin ei saa opinto-/asumistukia, joka on hieman huono asia. Tosin ei niitä välivuodenkaan pitämisellä saa...
      Itse kuitenkin tajusin oman eksäni kohdalla, että taritsen älykkäämmän miehen ja pistin lopulta poikki hänen kanssaan. Nyt olen löytänyt miehen, jota olen aina etsinyt ja olen hyvin onnellinen. :) Mieti omaa ratkaisuasi tarkkaan, mutta muista ettei se opiskelupaikan olemassaolo paranna toisen älykkyysosamäärää... Kuitenkin, mikäli vain opiskelupaikan olemattomuus on ainoa häiritsevä tekijä, niin pidä miehestä kiinni ja ohjaa häntä oikeaan suuntaan. :)

• lopen kyllästynyt

En usko, että poikaystäväni on minua paljonkaan tyhmempi. Hän on vain eräällä tavalla huoleton ja "yksinkertainen" luonne. Tietynlaista fiksuutta, ahkeruutta ja oma-aloitteisuutta toivoisin enemmän.

• minullekin.

Minun muinainen exäni oli käynyt 4 vuotta lukiota silloin, kun lukio oli periaatteessa kolmivuotinen. Arvosanoista en tiedä, mutta toisella luokalla hän oli jättänyt kesken. Sovimme, että jos minä pääsisin yliopistoon, hän kävisi lukion loppuun iltaisin. Hän oli päivät duunissa ja illat kaveriensa kanssa, minä opiskelin ja asuin muualla.

Kun otin puheeksi sopimuksen lukion käymisestä, hän hermostui. "Mä en kelpaa sulle vai" oli se ensimmäinen kommentti, ja mitäpä siihen voi vastata?

Muille exä selitti suureen ääneen, että hän tiesi politiikasta niin paljon, että voisi milloin tahansa lähteä siitä yliopistoon luennoimaan. Yhtä suureen ääneen hän selitti, että hänen ei tarvinnut osata kieliä, kun hänellä oli oma kielikone mukana (minä). Kahden kesken hän otti yhä useammin puheeksi sen, että kun minä valmistuisin, minä varmasti jättäisin hänet - hän halusi, että minä jättäisin opiskelut, muuttaisin hänen kotikyläänsä ja olisin "tavallinen". Lopulta hän alkoi ihmisten ilmoilla oikein korostaa sitä, että minä olin niin oppinut ja sivistynyt, mutta hän huonotapainen, kiroileva mölyäjä.

Mielestäni tuollainen tilanne oli niin täynnä ristiriitaisuuksia ja täyttökelvottomia toiveita, että suhteen lopettaminen oli sekä välttämätöntä että väistämätöntä.

• totta!!!!
        minullekin. kirjoitti:

Minun muinainen exäni oli käynyt 4 vuotta lukiota silloin, kun lukio oli periaatteessa kolmivuotinen. Arvosanoista en tiedä, mutta toisella luokalla hän oli jättänyt kesken. Sovimme, että jos minä pääsisin yliopistoon, hän kävisi lukion loppuun iltaisin. Hän oli päivät duunissa ja illat kaveriensa kanssa, minä opiskelin ja asuin muualla.

Kun otin puheeksi sopimuksen lukion käymisestä, hän hermostui. "Mä en kelpaa sulle vai" oli se ensimmäinen kommentti, ja mitäpä siihen voi vastata?

Muille exä selitti suureen ääneen, että hän tiesi politiikasta niin paljon, että voisi milloin tahansa lähteä siitä yliopistoon luennoimaan. Yhtä suureen ääneen hän selitti, että hänen ei tarvinnut osata kieliä, kun hänellä oli oma kielikone mukana (minä). Kahden kesken hän otti yhä useammin puheeksi sen, että kun minä valmistuisin, minä varmasti jättäisin hänet - hän halusi, että minä jättäisin opiskelut, muuttaisin hänen kotikyläänsä ja olisin "tavallinen". Lopulta hän alkoi ihmisten ilmoilla oikein korostaa sitä, että minä olin niin oppinut ja sivistynyt, mutta hän huonotapainen, kiroileva mölyäjä.

Mielestäni tuollainen tilanne oli niin täynnä ristiriitaisuuksia ja täyttökelvottomia toiveita, että suhteen lopettaminen oli sekä välttämätöntä että väistämätöntä.

Juuri kuvaamasi tilanne on asian ydin.

Heteromiehet eivät oikeasti halua älykkäämpää, viisaampaa tai paremmin tienaavaa puolisoa.

Juuri jatkuvuuden ja perheonnen takia naisten olisi syytä valita itseään älykkäämpiä, viisaampia tai paremmin tienaavia puolisoja.

• näin:
        totta!!!! kirjoitti:

Juuri kuvaamasi tilanne on asian ydin.

Heteromiehet eivät oikeasti halua älykkäämpää, viisaampaa tai paremmin tienaavaa puolisoa.

Juuri jatkuvuuden ja perheonnen takia naisten olisi syytä valita itseään älykkäämpiä, viisaampia tai paremmin tienaavia puolisoja.

Kaikkein mukavinta kummallekin osapuolelle on kuitenkin siinä tilanteessa, että älyä on kummallakin osapuolella suurin piirtein yhtä paljon.

Yksilöistä itsestään sitten on kiinni se, voiko älyn puutetta korvata kuppikoolla, isolla vehkeellä tai valtavalla palkkapussilla.

• ajan myötä...
        näin: kirjoitti:

Kaikkein mukavinta kummallekin osapuolelle on kuitenkin siinä tilanteessa, että älyä on kummallakin osapuolella suurin piirtein yhtä paljon.

Yksilöistä itsestään sitten on kiinni se, voiko älyn puutetta korvata kuppikoolla, isolla vehkeellä tai valtavalla palkkapussilla.

Kukaan ei varmaan täällä yritä väittää, että parikymppisillä ylioppilailla on merkittäviä eroja vaikka toinen olisikin opiskellut pari vuotta yliopistossa.

Erot syntyvät ajan kanssa väistämättä, jos toinen valmistuu akateemiseen ammattiin ja toinen jatkaa duunarina. Ei kummankaan äly tietenkään muutu, vaan tiedon ja kokemusten määrä. Jos ne ovat kovin erilaisia, niin keskustelunaiheet loppuvat hiljalleen. Harva akateeminen nainen haluaa firman juhliin viedä duunaria, jos toiset tuovat sinne sliipatun DI:n, lääkärin tms. Tuossa tilanteessa edes duunarin kova palkka ei yleensä auta.

Vastaavat erot ovat aika usein nähtävissä ylioppilaiden ja ammattikoululaisten välillä. Siis erot mielenkiinnon kohteissa ja edelleen keskustelunaiheissa.

Elämä opettaa kaikkia ja jotkut ymmärtävät ottaa oppia muiden kokemuksista.

• Molempien parhaaksi

...sillä hän anaaitsee jonkun paljon paremman kuin sinä. Ja takuulla löytääkin Hänet, kun sinä olet poissa tieltä. Kukaan ei halua kumppanikseen tuommoista nirppanokkaa kuin sinä, joka kuvittelee maat ja mannut itsestään vain siksi, että on päässyt yliopistoon, ja luulee voivansa sen vuoksi vaatia kumppaniltaan suorituksia, jotta tämä olisi sinun arvoisesi. Kukaan (sinua ilmeisesti lukuunottamatta) ei halua kulissisuhdetta, jossa ulospäin näytetään hyviltä ja niiin akateemisilta, ja suhde mätänee sisältä. Ei sinun poikaystäväsi ole sinulle mitään suorituksia velkaa eikä velvollinen pitämään neiti nirppanokan kulisseja pystyssä. Hae YTHS:ltä apua, sinulla on ilmeisesti narsistinen persoonallisuushäiriö.

• Parisuhteellista

Se on kyselytutkimusten mukaan erittäin suuri osa yliopisto-opiskelijoista, jotka haluavat myös puolisonsa olevan korkeasti koulutettu. Tuskinpa niillä kaikilla on kuitenkaan asiaa mielenterveysluukulle.

Jos tuolle linjalle lähdetään, niin millä perusteella voisi kumppanilta vaatia esimerkiksi hyvää käytöstä, huumorintajua, rehellisyyttä yms?

Siinähän vain asetetaan toiselle sellaisia vaatimuksia, joiden odottaminen on narsistista ja alentavaa.

• Miettikää tätä
        Parisuhteellista kirjoitti:

Se on kyselytutkimusten mukaan erittäin suuri osa yliopisto-opiskelijoista, jotka haluavat myös puolisonsa olevan korkeasti koulutettu. Tuskinpa niillä kaikilla on kuitenkaan asiaa mielenterveysluukulle.

Jos tuolle linjalle lähdetään, niin millä perusteella voisi kumppanilta vaatia esimerkiksi hyvää käytöstä, huumorintajua, rehellisyyttä yms?

Siinähän vain asetetaan toiselle sellaisia vaatimuksia, joiden odottaminen on narsistista ja alentavaa.

Tunnen monia akateemisesti koulutettuja naisia, jotka ovat naimisissa vähemmän koulutetun miehen kanssa. Ja nämä vähemmän koulutetut miehet tienaavat paljon enemmän kuin akateemiset vaimonsa.

• Tiedetään.
        Miettikää tätä kirjoitti:

Tunnen monia akateemisesti koulutettuja naisia, jotka ovat naimisissa vähemmän koulutetun miehen kanssa. Ja nämä vähemmän koulutetut miehet tienaavat paljon enemmän kuin akateemiset vaimonsa.

Noin on. On myös akateemisesti koulutettuja naisia, joiden vähemmän koulutetut miehet ansaitsevat vähemmän kuin vaimonsa. Ja niitä miehiä, jotka ansaitsevat enemmän, mutta viettävät työpäivät, ylitunnit ja viikonloput rassaamalla auki muiden viemäreitä sen rahansa eteen. Ja niitä akateemisia naisia, joiden miehet eivät ansaitse muuta kuin työttömyyskorvausta.

Ja sitten sama pätkä niin, että sanat "nainen/vaimo" ja "mies" vaihdetaan keskenään.

• Parisuhteellista

Eli on aivan sama, kuinka on koulutettu, kuinka käyttäytyy ja kuinka elää. Kunhan vain tienaa tarpeeksi. Naiselle ei riitä rahakas mies. Täytyy olla myös fiksu ja rahakas.

• vaivata...

Taidat olla samassa tilanteessa kuin aloittajan poikaystävä.

Olet siinä oikeassa, että jokaisen olisi parasta seurustella oman tasoisten ihmisten kanssa.

Sinulle kampaaja tai myyjä ja aloittajalle yliopisto-opiskelija. Ja kaikki olisivat iloisia.

• keskustelu???

Sitähän aloittaja kaipasi ja mahdollisuutta pitää kultsuaan älykkäämpänä ja viisaampana?

Missasit pointin beibi!

• Molempien parhaaksi
        vaivata... kirjoitti:

Taidat olla samassa tilanteessa kuin aloittajan poikaystävä.

Olet siinä oikeassa, että jokaisen olisi parasta seurustella oman tasoisten ihmisten kanssa.

Sinulle kampaaja tai myyjä ja aloittajalle yliopisto-opiskelija. Ja kaikki olisivat iloisia.

...sillä jos sinulla on akateeminen koulutus, niin hukkaanpa on mennyt. Läpipäisiä arvauksia kun pystyy MuTuilemaan ilman koulutustakin.

Itselläni on kandi plakkarissa ja gradua kirjoittelen. Eikä se estä minua pitämästä naurettavana sitä, että jollain nousee vähän aikaa yliopistossa opiskeltuaan kusi niin pahasti hattuun kuin aloittajalla. Tai sitten ovat tyttöparalta vain elämänarvot yhtä hukassa kuin sinulta jyvä.

• Molempien parhaaksi
        keskustelu??? kirjoitti:

Sitähän aloittaja kaipasi ja mahdollisuutta pitää kultsuaan älykkäämpänä ja viisaampana?

Missasit pointin beibi!

Mikäs aloittajan ja hänen poikaystävänsä keskustelujen tason nyt yht'äkkiä on laskenut ei-älylliseksi? Hyvinhän jannu on neidillle seurustelu- ja keskustelukumppaniksi aiemmin kelvannut.

Aloittajahan kirjoittaa nykyisestä (ja ilmeisesti pitkäaikaisesta) poikaystävästään, jonka "tyhmyyden" huomasi kauhukseen vasta päästyään itse yliopistoon...

Taitaa aloittajan kohdalla olla kyse enemmän tarpeesta näyttää muille/kerjätä ulkopuolisten hyväksyntää vaikka ihmissuhteen hinnalla kuin siitä, että poikaystävä olisi äkkiä muuttunut niin tyhmäksi, että juttu ei enää luistakaan.

• Molempien parhaaksi

"Se on kyselytutkimusten mukaan erittäin suuri osa yliopisto-opiskelijoista---"

Niin... oliskos mitään lähdettä heittää? Pistä vaikka parikin, kun kerran puhut tutkimuksista monikossa. Minkä tutkimusten mukaan asia on noin?

"Jos tuolle linjalle lähdetään, niin millä perusteella voisi kumppanilta vaatia esimerkiksi hyvää käytöstä, huumorintajua, rehellisyyttä yms?"

Ei niitäkään voi jälkikäteen vaatia. Mutta suotavia ominaisuuksia ne toki ovat. Pitää siis valita kumppani niin, että noita ominaisuuksia löytyy, jos pitää niitä tärkeinä. Kaikkia mainitsemiasi ominaisuuksia ihminen (jolla niitä on) nimittäin ilmentää ollessaan oma itsensä - riippumatta koulutustasosta - joten niitä valintakriteerinä käyttäen valitun kumppanin voi olettaa ilmentävän samoja ominaisuuksia jatkossakin. Omana itsenään, ilman lisävolttien hyppyyttämistä.

Noiden ominaisuuksien perusteella valitun kumppanin ei siis tarvitse jatkossakaan olla muuta kuin oma itsensä. Sen sijaan se, että alkaa vaatia kumppaniltaan lisänäyttöjä, eli häneltäkin yliopistossa opiskelua/akateemista tutkintoa, ei anna toiselle sitä oikeutta ja on alentavaa. Tuommoinen "et ole enää arvoiseni nyt kun Minä olen yliopistossa - paitsi jos erikseen osoitat sen lisänäytöillä" on joko itsestään liikoja luulevan nirppanokan tai ulkopuolisten mielipiteistä elävän narsistin yritys valjastaa kumppaninsakin elämä palvelemaan neidin oman egon pönkitystä.

Hyi olkoon! Toivottavasti kundi löytää pian uuden, jolla on arvot kohdallaan ja terve pää.

• Ihmettelijä eräs
        Molempien parhaaksi kirjoitti:

...sillä jos sinulla on akateeminen koulutus, niin hukkaanpa on mennyt. Läpipäisiä arvauksia kun pystyy MuTuilemaan ilman koulutustakin.

Itselläni on kandi plakkarissa ja gradua kirjoittelen. Eikä se estä minua pitämästä naurettavana sitä, että jollain nousee vähän aikaa yliopistossa opiskeltuaan kusi niin pahasti hattuun kuin aloittajalla. Tai sitten ovat tyttöparalta vain elämänarvot yhtä hukassa kuin sinulta jyvä.

Mutta elämänkokemusta näyttää puuttuvan tavallista enemmän. Lienet katsonut liikaa amerikkalaisia häpiend-elokuvia, joissa kaikki on mahdollista ja päättyy aina onnellisesti.

Aloittajan esille nostama kysymys on ikivanha ja universaali. Se kuuluu samaan sarjaan voiko onnellisessa suhteessa mies olla merkittävästi lyhyempi tai nuorempi. Totuus on että EI voi, kuten ei voi olla selkeästi alemmalla koulutustasollakaan tai nauttia paljon huonompaa palkkaa.

Poikkeuksia aina on, mutta pääsääntöisesti yo. on totuus, joka paljastuu karvaasti ennen pitkää. Parempi on siis vaihtaa ajoissa, kuin katua eroa lasten kanssa.

• mitä helvettiä ?

"Se on kyselytutkimusten mukaan erittäin suuri osa yliopisto-opiskelijoista---"

Niin... oliskos mitään lähdettä heittää? Pistä vaikka parikin, kun kerran puhut tutkimuksista monikossa. Minkä tutkimusten mukaan asia on noin?

"Jos tuolle linjalle lähdetään, niin millä perusteella voisi kumppanilta vaatia esimerkiksi hyvää käytöstä, huumorintajua, rehellisyyttä yms?"

Ei niitäkään voi jälkikäteen vaatia. Mutta suotavia ominaisuuksia ne toki ovat. Pitää siis valita kumppani niin, että noita ominaisuuksia löytyy, jos pitää niitä tärkeinä. Kaikkia mainitsemiasi ominaisuuksia ihminen (jolla niitä on) nimittäin ilmentää ollessaan oma itsensä - riippumatta koulutustasosta - joten niitä valintakriteerinä käyttäen valitun kumppanin voi olettaa ilmentävän samoja ominaisuuksia jatkossakin. Omana itsenään, ilman lisävolttien hyppyyttämistä.

Noiden ominaisuuksien perusteella valitun kumppanin ei siis tarvitse jatkossakaan olla muuta kuin oma itsensä. Sen sijaan se, että alkaa vaatia kumppaniltaan lisänäyttöjä, eli häneltäkin yliopistossa opiskelua/akateemista tutkintoa, ei anna toiselle sitä oikeutta ja on alentavaa. Tuommoinen "et ole enää arvoiseni nyt kun Minä olen yliopistossa - paitsi jos erikseen osoitat sen lisänäytöillä" on joko itsestään liikoja luulevan nirppanokan tai ulkopuolisten mielipiteistä elävän narsistin yritys valjastaa kumppaninsakin elämä palvelemaan neidin oman egon pönkitystä.

Hyi olkoon! Toivottavasti kundi löytää pian uuden, jolla on arvot kohdallaan ja terve pää.

http://www.city.fi/artikkeli/Opiskelijatutkimus/2076/

turhia tutkimuksia riittää,ne eivät välttämättä kerro mitään.

• Molempien parhaaksi
        mitä helvettiä ? kirjoitti:

http://www.city.fi/artikkeli/Opiskelijatutkimus/2076/

turhia tutkimuksia riittää,ne eivät välttämättä kerro mitään.

No tuon tutkimushupaelman mukaanhan 23% prosenttia menisi naimisiin ei-korkeakoulutetun kanssa, ja 37% ei voisi kuvitella menevänsä. Minun mielestäni näitä itsestään suuria kuvittelevia narsuja pitäisi olla edes enemmistö (onneksi ei ole) eikä alle 40%, jotta voitaisiin sanoa "erittäin suuri osa yliopisto-opiskelijoista, jotka haluavat myös puolisonsa olevan korkeasti koulutettu" kuten edellä väitettiin. Ja edelleen perään useampaa lähdettä, kun tutkimuks_i_i_n (monikossa) kerran jatkuvasti vedotaan. Osaavat ne nimittäin ei-korkeakoulutetutkin perustella kuvitelmiaan sellaisella tyhjillä argumenteilla kuin 'monet tutkimukset osoittavat', 'monet tunnetut tiedemiehet ovat sitä mieltä' ja 'jo antiikin roomalaiset tiesivät'. Siihen pystyy kuka vain, joten missä näkyy se korkeakoulutus, joka eräiden mukaan täällä on niin tärkeä vedenjakaja kumppanin valinnassa - heti kun on itse päässyt yliopistoon kuvittelemaan itsestään liikoja.

Ja uusien tyhjänpäiväisten väitteiden välttämiseksi mainittakoon sama, minkä jo toisaalla sanoin: olen valmistumisvaiheessa oleva yliopisto-opiskelija itsekin.

• Molempien parhaaksi
        Ihmettelijä eräs kirjoitti:

Mutta elämänkokemusta näyttää puuttuvan tavallista enemmän. Lienet katsonut liikaa amerikkalaisia häpiend-elokuvia, joissa kaikki on mahdollista ja päättyy aina onnellisesti.

Aloittajan esille nostama kysymys on ikivanha ja universaali. Se kuuluu samaan sarjaan voiko onnellisessa suhteessa mies olla merkittävästi lyhyempi tai nuorempi. Totuus on että EI voi, kuten ei voi olla selkeästi alemmalla koulutustasollakaan tai nauttia paljon huonompaa palkkaa.

Poikkeuksia aina on, mutta pääsääntöisesti yo. on totuus, joka paljastuu karvaasti ennen pitkää. Parempi on siis vaihtaa ajoissa, kuin katua eroa lasten kanssa.

Uusi umpimähkään heitetty läpipäinen arvaus ei perustele edellistä niin ikään pieleen mennyttä arvausta eikä mitään muutakaan yhtään sen paremmin kuin edellinenkään huti. MuTu on aina MuTua.

Olen 40 työssäkäyvä aikuisopiskelija, ja ikää tuntuu olevan tuplasti tässä keskustelussa riekkuviin pissiksiin nähden. Ihmisenä en ole valmis, en likimainkaan, mutta olen kyllä nähnyt niin mainitsemiasi amerikkalaisia elokuvia kuin myös pissisten joko kasvavan aikuisiksi tai joutuvan suuriin henkisiin vaikeuksiin kun todellisuus alkaa tunkea itseään kuplan sisään. Voin vakuuttaa, että sitten aikuisena maailma näyttää vähän erilaiselta, kun elämänkokemus on karsinut turhat luulot ja siloitellut arvot kohdalleen. Moni tähän keskusteluun osallistunut pikku tärkeilijä joko häpeäisi silmät päästään tai nauraisi hersyvät naurut omille suurille nuoruudenluuloilleen jos törmäisi sitten joskus aikuisena siihen mitä on tullut tähän keskusteluun suoltaneeksi - niiiiin tärkeänä omasta akateemisesta arvostaan ja siitä mitä se muka oikeuttaa elämältä ja kumppanilta vaatimaan. :D

• ??????

No tuon tutkimushupaelman mukaanhan 23% prosenttia menisi naimisiin ei-korkeakoulutetun kanssa, ja 37% ei voisi kuvitella menevänsä. Minun mielestäni näitä itsestään suuria kuvittelevia narsuja pitäisi olla edes enemmistö (onneksi ei ole) eikä alle 40%, jotta voitaisiin sanoa "erittäin suuri osa yliopisto-opiskelijoista, jotka haluavat myös puolisonsa olevan korkeasti koulutettu" kuten edellä väitettiin. Ja edelleen perään useampaa lähdettä, kun tutkimuks_i_i_n (monikossa) kerran jatkuvasti vedotaan. Osaavat ne nimittäin ei-korkeakoulutetutkin perustella kuvitelmiaan sellaisella tyhjillä argumenteilla kuin 'monet tutkimukset osoittavat', 'monet tunnetut tiedemiehet ovat sitä mieltä' ja 'jo antiikin roomalaiset tiesivät'. Siihen pystyy kuka vain, joten missä näkyy se korkeakoulutus, joka eräiden mukaan täällä on niin tärkeä vedenjakaja kumppanin valinnassa - heti kun on itse päässyt yliopistoon kuvittelemaan itsestään liikoja.

Ja uusien tyhjänpäiväisten väitteiden välttämiseksi mainittakoon sama, minkä jo toisaalla sanoin: olen valmistumisvaiheessa oleva yliopisto-opiskelija itsekin.

Mut eiks tos ollut, et 37% oikeustieteilijöistä ei menis. Ja kaikista vastanneista 23% menis. Eiks se oo sillon enemmistö, joka ei menis?

mut en oo korkeesti koulutettu, en tiedä.

• S'il vous plaît
        ?????? kirjoitti:

Mut eiks tos ollut, et 37% oikeustieteilijöistä ei menis. Ja kaikista vastanneista 23% menis. Eiks se oo sillon enemmistö, joka ei menis?

mut en oo korkeesti koulutettu, en tiedä.

Oikeustieteilijät olivat nirsoimpia, heistä 37% ei menisi [ei-korkeakoulutetun kanssa naimisiin]. Se ei kuitenkaan tarkoita, että loput 63% oikeustietelijöistä menisi, vaan lopun muodostavat yhdessä ryhmät "menisi" ja "EOS" (ei osaa sanoa).

Vastaavasti se, että 23% kaikista menisi, ei tarkoita, että loput 77% kaikista ei menisi. Lopun 77% muodostavat yhdessä ryhmät "EOS" ja "ei menisi". Koska oikeustietelijöiden "ei menisi"-lukema oli suurin (37%) jää kaikkien "ei menisi"-arvo vielä senkin alle.

• Eräs, joka luki juttusi

Uusi umpimähkään heitetty läpipäinen arvaus ei perustele edellistä niin ikään pieleen mennyttä arvausta eikä mitään muutakaan yhtään sen paremmin kuin edellinenkään huti. MuTu on aina MuTua.

Olen 40 työssäkäyvä aikuisopiskelija, ja ikää tuntuu olevan tuplasti tässä keskustelussa riekkuviin pissiksiin nähden. Ihmisenä en ole valmis, en likimainkaan, mutta olen kyllä nähnyt niin mainitsemiasi amerikkalaisia elokuvia kuin myös pissisten joko kasvavan aikuisiksi tai joutuvan suuriin henkisiin vaikeuksiin kun todellisuus alkaa tunkea itseään kuplan sisään. Voin vakuuttaa, että sitten aikuisena maailma näyttää vähän erilaiselta, kun elämänkokemus on karsinut turhat luulot ja siloitellut arvot kohdalleen. Moni tähän keskusteluun osallistunut pikku tärkeilijä joko häpeäisi silmät päästään tai nauraisi hersyvät naurut omille suurille nuoruudenluuloilleen jos törmäisi sitten joskus aikuisena siihen mitä on tullut tähän keskusteluun suoltaneeksi - niiiiin tärkeänä omasta akateemisesta arvostaan ja siitä mitä se muka oikeuttaa elämältä ja kumppanilta vaatimaan. :D

Kuten aiemmin on todettu, niin elämänkokemusta puuttuu. Ei siihen ilmeisesti auta edes 40 ikä, kuten juuri todistit.

Myöskin sisälukutaito ja/tai ymmärrys näyttää vähintäänkin kohtuullisesti uupuvan.

Jos haluaa tutkia ja/tai ymmärtää ilmiötä, niin siihen ei saa sotkea perusteettomia hapiend-toiveita.

Länsimaisessa yhteiskunnassa heteroparin (merkittävä) epäsuhta miehen häviöksi koulutustasossa, palkkauksessa, pituudessä tai miehen ollessa (merkittävästi) lyhyempi ennustaa hyvin suurella todennäköisyydellä eroa. Mikä on merkittävää vaihtelee maittain. Surullinen juttu, mutta tämä on tieteellisesti todistettu factum!

Väännän rautalangasta vastaavia esimerkkejä, jotka mitä todennäköisemmin johtavat pettymykseen.
        - Jos ihminen on 165 cm pitkä, ei pidä kannustaa ammattikoripalloilijaksi. Epäonnistuminen on hyvin odotettavaa.
        - Jos matematiikan arvosana on ollut koulussa kaikki 12 vuotta 6 tai 5, niin ei ole järkevää pyrkiä tekniseen korkeakouluun fysiikkaa lukemaan. Epäonnistuminen on hyvin odotettavaa.

Toki kaikki on mahdollista ja ensinmainittu voi kehittää "hirveän pompun" (Kummelia lainatakseni) tai jälkimmäisessä tapauksessa lukea "apinan raivolla" yksityisesti vuodessa matematiikan pitkän oppimäärän. Miten todennäköistä tämä on.

PS. Ikäsi tekee sinulle kepposet. Luulet sen ja alkaneiden opintojesi tekevän sinusta vanhan ja viisaan. Tyytyisit olemaan vain vanha... :D

• Valitettavasti näin on

Kyllä lähes 40 on suuri osa. Tilanne muuttuu vielä enemmän, jos kysytään asiaa korkeakouluasteella opiskelevilta naisilta. Tällöin puhutaan selkeästi valtaosasta. Sosiaalinen paine ajaa tähän.

Miesten osalta taas tilanne on merkittävästi "parempi". Sosiaalisesti tai koulutuksellisesti alemmalla tasolla oleva nainen on hyväksyttävä ja normaali ilmiö.

Miksi on niin vaikea hyväksyä elämän ja länsimaisen yhteiskunnan perustotuuksia?? Mies ei edelleenkään synnytä (paitsi ehkä ajoittain Ameriikassa).

Vähän samanlainen tabu on yläluokan lasten kiipeäminen duunareiden lapsia paremmille oksille? Ei sitäkään kukaan toivo, mutta niin vaan on.

• Molempien parhaaksi
        Eräs, joka luki juttusi kirjoitti:

Kuten aiemmin on todettu, niin elämänkokemusta puuttuu. Ei siihen ilmeisesti auta edes 40 ikä, kuten juuri todistit.

Myöskin sisälukutaito ja/tai ymmärrys näyttää vähintäänkin kohtuullisesti uupuvan.

Jos haluaa tutkia ja/tai ymmärtää ilmiötä, niin siihen ei saa sotkea perusteettomia hapiend-toiveita.

Länsimaisessa yhteiskunnassa heteroparin (merkittävä) epäsuhta miehen häviöksi koulutustasossa, palkkauksessa, pituudessä tai miehen ollessa (merkittävästi) lyhyempi ennustaa hyvin suurella todennäköisyydellä eroa. Mikä on merkittävää vaihtelee maittain. Surullinen juttu, mutta tämä on tieteellisesti todistettu factum!

Väännän rautalangasta vastaavia esimerkkejä, jotka mitä todennäköisemmin johtavat pettymykseen.
        - Jos ihminen on 165 cm pitkä, ei pidä kannustaa ammattikoripalloilijaksi. Epäonnistuminen on hyvin odotettavaa.
        - Jos matematiikan arvosana on ollut koulussa kaikki 12 vuotta 6 tai 5, niin ei ole järkevää pyrkiä tekniseen korkeakouluun fysiikkaa lukemaan. Epäonnistuminen on hyvin odotettavaa.

Toki kaikki on mahdollista ja ensinmainittu voi kehittää "hirveän pompun" (Kummelia lainatakseni) tai jälkimmäisessä tapauksessa lukea "apinan raivolla" yksityisesti vuodessa matematiikan pitkän oppimäärän. Miten todennäköistä tämä on.

PS. Ikäsi tekee sinulle kepposet. Luulet sen ja alkaneiden opintojesi tekevän sinusta vanhan ja viisaan. Tyytyisit olemaan vain vanha... :D

Voi sinua!

"Jos haluaa tutkia ja/tai ymmärtää ilmiötä, niin siihen ei saa sotkea perusteettomia hapiend-toiveita."

Ei siihen saa sotkea myöskään elitistisiä illuusioita, vaikka ne kuinka hivelisivät omaa egoa. Seuraava lainaus tekstistäsi on juuri sellaista kuvitelmien varaan rakennettua mukatieteellistä höpinää, että parempaan pystyisi peruskoululainenkin.

"Länsimaisessa yhteiskunnassa heteroparin (merkittävä) epäsuhta miehen häviöksi koulutustasossa --- ennustaa hyvin suurella todennäköisyydellä eroa. Mikä on merkittävää vaihtelee maittain. Surullinen juttu, mutta tämä on tieteellisesti todistettu factum!"

Taas tätä "jo antiikin roomalaiset" -tason argumentointia. Hohhoijaa.

Et sitten älyä vieläkään olla puhumatta "tieteellisestä factumeista" ilman lähdettä??? :D Väitteestäsi ei tee tieteellistä se, että sinä uskot siihen koska haluat uskoa koska se pönkittää epävarman murkun egoasi. Eikä siitä tee tieteellistä sekään, että sinä väität sitä tieteelliseksi pyrkiessäsi vakuuttamaan edes itsesi egotrippisi todellisuuspohjasta.

TUTKITTU TOSIASIA on, että yliopistot ovat naisistuneet ja trendi jatkuu. Naisten osuus yliopistoista valmistuneista on kasvanut vuosi vuodelta, ja viime vuonna yliopistoista valmistuneista jo 63% oli naisia.
        (Lähde: Tilastokeskus
        http://tilastokeskus.fi/til/yop/2007/yop_2007_2008-06-19_tie_002.html )
        Kun kohta kaksi kolmasosaa akateemisista on naisia, niin on matemaattinen selviö, että heistä puolet jää vaille edes samantasoisesti koulutettua miestä. Siis: joko meillä on tulevaisuudessa hirviä määrä akateemisia vanhojapiikoja ja jokunen onnellinen pariskunta, jossa mies on korkeammin koulutettu kuin vaimo - tai sitten sinä olet suurine kuvitelminesi todellisuudesta ulkona kuin lumiukko. Arvaas kumpaa minä veikkaan? :D

"Väännän rautalangasta vastaavia esimerkkejä,---"

Esimerkkisi ovat pelkkää BS:ia, sillä - toisin kuin väität - ne eivät vastaa puheena olevaa tilannetta. Pyrit ilmeisesti todistelemaan, että ei-akateemisen miehen ei kannata edes yrittää havitella akateemista vaimoa itselleen. Roskaa. ENSINNÄKIN: muistutan jo mainituta tosiasiasta, että akateemisia naisia valmistuu enemmän kuin akateemisia miehiä, ja ero kasvaa vuosi vuodelta. Kyllä nekin akatemmiset naiset, joille ei riitä miestä omalta koulutustasolta, haluavat parisuhteen ja lapsia. Siihen tarvitaan mies, olipa koiraan koulutustaso mikä hyvänsä. TOISEKSI: tunnen onnellisia pariskuntia, joissa miehellä on amistutkinto ja sitä vastaava ammatti ja vaimo on akateeminen. Onnistuu ihan hyvin, jos naisella vain on terve itsetunto eikä hän ole mikään ulkopuolisten mielipiteiden ja sanomisten varassa ohjautuva narsisti tai muuten vain paskantärkeä pissis - ja jos pariskunnalla muuten synkkaa. Kyllä ne ovat ihan muut jutut mitkä parisuhteessa ratkaisevat kuin koulutustaso. Sinulla kun ei ilmeisesti niitä muita avuja ole, niin ylikorostat haaveissasi koulutustasoa. Kyllä se maanpinta sieltä vielä vastaan tulee, ei se minnekään katoa sillä välin kun sinä leijut. KOLMANNEKSI: esimerkkisi vastaisivat lähinnä tilannetta, jossa alemmin koulutettu mies haluaisi ALOITTAA suhteen akateemisen naisen kanssa (ja sinun mukaasi epäonnistuisi vuorenvarmasti SINUN kuvittelemasi henkisen tasoeron takia) - puheena olevassa tilanteessa taas on kyse jo seurustelevasta pariskunnasta, jossa naisella vain on kihonnut pissi päähineeseen hänen päästyään yliopistoon. On tosin puheena olevassa tapauksessa varmaan totta, että tuo parisuhde tuskin tulee enää toimimaan - en minäkään semmoista muijaa katselisi - mutta esimerkkisi olivat joka tapauksessa aiheen ulkopuolelta. Sitä paitsi puheena olevan parisuhteen suurin ongelma on selvästi naisen epäkypsyys eikä henkinen tasoero MIEHEN tappioksi.

"PS. Ikäsi tekee sinulle kepposet. Luulet sen ja alkaneiden opintojesi tekevän sinusta vanhan ja viisaan. Tyytyisit olemaan vain vanha... :D"

"Myöskin sisälukutaito ja/tai ymmärrys näyttää vähintäänkin kohtuullisesti uupuvan. "

Mitä sisälukutaitoon tulee, niin eipä ole omassasikaan kehumiasta. Kerroin kirjoittavani gradua. Tarkemmin sanoen minulla ei ole enää muita suorituksia jäljellä. Opintoni ovat siis päättymässä, eivätkä alussa. Ja mitä taas tulee siihen kuka tässä suuria kuvittelee vain siksi, että on päässyt yliopistoon, niin etteköhän siihen sorru nimenomaan aloittaja, sinä ja muutama muu täällä riekkuva ylimielinen pentu suurine luuloinenne.

No, olenpa ainakin EDES VANHA. :D Kunpa sinäkin ymmärtäisit, että sinä puolestasi et ole EDES sitä. Etkä mitään muutakaan. Murkkuangstinsa helpottaminen kätkemällä epävarmuutensa ylimieliseen asenteen ja sitä pönkittäviin suuruusharhoihin ei osoita sen kummemmin älykkyyttä, viisautta kuin kypsyyttäkään. Kun tuohon vielä lisätään kyvyttömyys erottaa tosiasiat ja kuvitelmat toisistaan ja "tieteellisten factumeiden" keksiminen omasta päästä egon pönkäksi, on se merkki myös korkeakoulukypsyyden puuttumisesta. Ei hyvää lupaa millään elämän sektorilla.

Vaan mitäpä minä näistä mukuloille messuan. Aivan sama kuin yrittäisi selittää sikiölle hänen olevan äidistään erillinen yksilöllinen persoonallisuus... tai yrittäisi selittää puolivuotiaalle tai muulle alle kukkuu-leikki-ikäiselle materian katoamattomuutta... tai yrittäisi selittää yksivuotiaalle kielen vivahteita ja sarkasmia. Kun ei riittävä kypsyminen selitettävän asian ymmärtämiseksi ole vielä tapahtunut, niin eihän se mene jakeluun, ei. Ei kannettu vesi kaivossa pysy. Ja kun kuviteltu "akateeminen status" parisuhdemarkkinoilla on ainoa millä murkkuasteelle juuttunut epävarma reppana voi teiniangstiaan helpottaa, niin eihän siitä kuvitelmasta luovu kirveelläkään, vaikka kuinka puhuisi järkeä.

Näine hyvineni: ONNEA VALITSEMALLASI TIELLÄ! Kyllä se elämä vielä sinutkin kouluttaa. Mutta sinun tapauksessasi siihen voi mennä toooooosi kauan. :)

• Molempien parhaaksi
        Valitettavasti näin on kirjoitti:

Kyllä lähes 40 on suuri osa. Tilanne muuttuu vielä enemmän, jos kysytään asiaa korkeakouluasteella opiskelevilta naisilta. Tällöin puhutaan selkeästi valtaosasta. Sosiaalinen paine ajaa tähän.

Miesten osalta taas tilanne on merkittävästi "parempi". Sosiaalisesti tai koulutuksellisesti alemmalla tasolla oleva nainen on hyväksyttävä ja normaali ilmiö.

Miksi on niin vaikea hyväksyä elämän ja länsimaisen yhteiskunnan perustotuuksia?? Mies ei edelleenkään synnytä (paitsi ehkä ajoittain Ameriikassa).

Vähän samanlainen tabu on yläluokan lasten kiipeäminen duunareiden lapsia paremmille oksille? Ei sitäkään kukaan toivo, mutta niin vaan on.

ENSINNÄKIN: 37% ei ole "erittäin suuri osa" vaan selkeä vähemmistö. Sitä paitsi - kuten täällä joku jo ehätti oikaista - tuo oli parinvalinnassaan kaikkein vaateliaimmiksi osoittautuneiden oikeustieteilijöiden lukema, kokonaislukema on alle vielä tuonkin.

TOISEKSI: oletko koskaan kuullut mitään varoitusta siitä, että yksittäistapauksia koskevia päätelmiä ei pitäisi tehdä populaation prosenttiosuuksien perusteella...?

KOLMANNEKSI: Opiskeletko ensinkään missään korkeakoulussa? Sorrut semmoiseen jossitteluun, MuTuiluun ja arvailuun - vaikka aineisto olisi ollut käytössäsi - että et totisesti kuulosta korkeakoulutetulta. Kirjoitit: "Tilanne muuttuu vielä enemmän, jos kysytään asiaa korkeakouluasteella opiskelevilta naisilta. Tällöin puhutaan selkeästi valtaosasta.".
        Jos ja jos. Ja jos muorilla olisi... niin lehmätkin lentäisivät. Kun aiemmin linkitetyssä City-lehden artikkelissa oli mainittu mistä, milloin ja kenen tekemästä tutkimuksesta nuo prosentit oli poimittu, niin koulutetulta kansalaiselta uskottava suoritus olisi ollut JOKO
        1) Kaivaa tutkimus esiin ja ottaa selvää oikeista luvuista eikä ruveta jossittelemaan ja keksimään päästään "Tällöin puhutaan valtaosasta" -tyyppisiä mielivaltaisia "johtopäätöksiä",
        TAI
        2) jollei viitseliäisyys riitä faktojen tarkistamiseen, niin sitten pitäisi ainakin ymmärtää olla ottamatta kantaa ja olla keksimättä "faktoja" omasta päästään.

NELJÄNNEKSI:
        Kirjoitit: "Miksi on niin vaikea hyväksyä elämän ja länsimaisen yhteiskunnan perustotuuksia??"
        Sitä minäkin ihmettelen. Ihan aikuisten oikeaa faktatietoa on, että yliopistot ovat kiihtyvällä vauhdilla naisistumassa, ja viime vuonna jo 63% akteemisen tutkinnon suorittaneista oli naisia.
        ( Lähde: Tilastokeskus
        Kun kohta kaksi kolmasosaa yliopistosta valmistuvista on naisia ja miehiä vain kolmannes, ei kauheaa laskutaitoa vaadita sen hoksaamiseksi, että puolelle akateemisista naisista ei riitä edes samantasoisesti koulutettuja miehiä, itseään korkeammin koulutetuista puhumattakaan. Ja näin siis tunnettujen faktojen valossa. Jos huomioidaan sinun väitteesi siitä, että miehet ovat vapaampia pariutumaan omaa koulutustasoaan alemmin koulutettujen naisten kanssa, jää akateemiselle naisille vielä pienempi todennäköisyys kuin 1:2 löytää edes samaa koulutustasoa edustava kumppani.
        Tästä seuraa tietysti, että akateemisten naisten on joko
        A) ryhdyttävä joukolla lesboiksi
        B) hyväksyttävä akateemisten miesten polygamia, eli suostuttava jakamaan akateeminen miehensä puoliksi toisen akat. naisen kanssa.
        C) jäätävä suosiolla suurin joukoin vanhoiksipiioiksi
        TAI
        D) ryhdyttävä parisuhteisiin myös koulutustasoltaan alempien miesten kanssa.

Sinun mukaasi vaihtoehto D ei tule kysymykseen. Minä taas pidän sitä todennäköisimpänä vaihtoehtona - ja olen nähnyt sen myös toimivan käytännössä. Kyllä sinäkin vielä opit, kun lakkaat uskottelemasta itsellesi, että olet jotain hirmu erikoista vain siksi, että olet päässyt yliopistoon muutamankymmenentuhannen muun kanssa. Ylimielisyys ei ainakaan paranna osakkeitasi parisuhdemarkkinoilla, toisin kuin tunnut luulevan.

• rajallista...

Voi sinua!

"Jos haluaa tutkia ja/tai ymmärtää ilmiötä, niin siihen ei saa sotkea perusteettomia hapiend-toiveita."

Ei siihen saa sotkea myöskään elitistisiä illuusioita, vaikka ne kuinka hivelisivät omaa egoa. Seuraava lainaus tekstistäsi on juuri sellaista kuvitelmien varaan rakennettua mukatieteellistä höpinää, että parempaan pystyisi peruskoululainenkin.

"Länsimaisessa yhteiskunnassa heteroparin (merkittävä) epäsuhta miehen häviöksi koulutustasossa --- ennustaa hyvin suurella todennäköisyydellä eroa. Mikä on merkittävää vaihtelee maittain. Surullinen juttu, mutta tämä on tieteellisesti todistettu factum!"

Et sitten älyä vieläkään olla puhumatta "tieteellisestä factumeista" ilman lähdettä??? :D Väitteestäsi ei tee tieteellistä se, että sinä uskot siihen koska haluat uskoa koska se pönkittää epävarman murkun egoasi. Eikä siitä tee tieteellistä sekään, että sinä väität sitä tieteelliseksi pyrkiessäsi vakuuttamaan edes itsesi egotrippisi todellisuuspohjasta.

TUTKITTU TOSIASIA on, että yliopistot ovat naisistuneet ja trendi jatkuu. Naisten osuus yliopistoista valmistuneista on kasvanut vuosi vuodelta, ja viime vuonna yliopistoista valmistuneista jo 63% oli naisia.
        Kun kohta kaksi kolmasosaa akateemisista on naisia, niin on matemaattinen selviö, että heistä puolet jää vaille edes samantasoisesti koulutettua miestä. Siis: joko meillä on tulevaisuudessa hirviä määrä akateemisia vanhojapiikoja ja jokunen onnellinen pariskunta, jossa mies on korkeammin koulutettu kuin vaimo - tai sitten sinä olet suurine kuvitelminesi todellisuudesta ulkona kuin lumiukko. Arvaas kumpaa minä veikkaan? :D

Esimerkkisi ovat pelkkää BS:ia, sillä - toisin kuin väität - ne eivät vastaa puheena olevaa tilannetta. Pyrit ilmeisesti todistelemaan, että ei-akateemisen miehen ei kannata edes yrittää havitella akateemista vaimoa itselleen. Roskaa. ENSINNÄKIN: muistutan jo mainituta tosiasiasta, että akateemisia naisia valmistuu enemmän kuin akateemisia miehiä, ja ero kasvaa vuosi vuodelta. Kyllä nekin akatemmiset naiset, joille ei riitä miestä omalta koulutustasolta, haluavat parisuhteen ja lapsia. Siihen tarvitaan mies, olipa koiraan koulutustaso mikä hyvänsä. TOISEKSI: tunnen onnellisia pariskuntia, joissa miehellä on amistutkinto ja sitä vastaava ammatti ja vaimo on akateeminen. Onnistuu ihan hyvin, jos naisella vain on terve itsetunto eikä hän ole mikään ulkopuolisten mielipiteiden ja sanomisten varassa ohjautuva narsisti tai muuten vain paskantärkeä pissis - ja jos pariskunnalla muuten synkkaa. Kyllä ne ovat ihan muut jutut mitkä parisuhteessa ratkaisevat kuin koulutustaso. Sinulla kun ei ilmeisesti niitä muita avuja ole, niin ylikorostat haaveissasi koulutustasoa. Kyllä se maanpinta sieltä vielä vastaan tulee, ei se minnekään katoa sillä välin kun sinä leijut. KOLMANNEKSI: esimerkkisi vastaisivat lähinnä tilannetta, jossa alemmin koulutettu mies haluaisi ALOITTAA suhteen akateemisen naisen kanssa (ja sinun mukaasi epäonnistuisi vuorenvarmasti SINUN kuvittelemasi henkisen tasoeron takia) - puheena olevassa tilanteessa taas on kyse jo seurustelevasta pariskunnasta, jossa naisella vain on kihonnut pissi päähineeseen hänen päästyään yliopistoon. On tosin puheena olevassa tapauksessa varmaan totta, että tuo parisuhde tuskin tulee enää toimimaan - en minäkään semmoista muijaa katselisi - mutta esimerkkisi olivat joka tapauksessa aiheen ulkopuolelta. Sitä paitsi puheena olevan parisuhteen suurin ongelma on selvästi naisen epäkypsyys eikä henkinen tasoero MIEHEN tappioksi.

"PS. Ikäsi tekee sinulle kepposet. Luulet sen ja alkaneiden opintojesi tekevän sinusta vanhan ja viisaan. Tyytyisit olemaan vain vanha... :D"

"Myöskin sisälukutaito ja/tai ymmärrys näyttää vähintäänkin kohtuullisesti uupuvan. "

Mitä sisälukutaitoon tulee, niin eipä ole omassasikaan kehumiasta. Kerroin kirjoittavani gradua. Tarkemmin sanoen minulla ei ole enää muita suorituksia jäljellä. Opintoni ovat siis päättymässä, eivätkä alussa. Ja mitä taas tulee siihen kuka tässä suuria kuvittelee vain siksi, että on päässyt yliopistoon, niin etteköhän siihen sorru nimenomaan aloittaja, sinä ja muutama muu täällä riekkuva ylimielinen pentu suurine luuloinenne.

No, olenpa ainakin EDES VANHA. :D Kunpa sinäkin ymmärtäisit, että sinä puolestasi et ole EDES sitä. Etkä mitään muutakaan. Murkkuangstinsa helpottaminen kätkemällä epävarmuutensa ylimieliseen asenteen ja sitä pönkittäviin suuruusharhoihin ei osoita sen kummemmin älykkyyttä, viisautta kuin kypsyyttäkään. Kun tuohon vielä lisätään kyvyttömyys erottaa tosiasiat ja kuvitelmat toisistaan ja "tieteellisten factumeiden" keksiminen omasta päästä egon pönkäksi, on se merkki myös korkeakoulukypsyyden puuttumisesta. Ei hyvää lupaa millään elämän sektorilla.

Vaan mitäpä minä näistä mukuloille messuan. Aivan sama kuin yrittäisi selittää sikiölle hänen olevan äidistään erillinen yksilöllinen persoonallisuus... tai yrittäisi selittää puolivuotiaalle tai muulle alle kukkuu-leikki-ikäiselle materian katoamattomuutta... tai yrittäisi selittää yksivuotiaalle kielen vivahteita ja sarkasmia. Kun ei riittävä kypsyminen selitettävän asian ymmärtämiseksi ole vielä tapahtunut, niin eihän se mene jakeluun, ei. Ei kannettu vesi kaivossa pysy. Ja kun kuviteltu "akateeminen status" parisuhdemarkkinoilla on ainoa millä murkkuasteelle juuttunut epävarma reppana voi teiniangstiaan helpottaa, niin eihän siitä kuvitelmasta luovu kirveelläkään, vaikka kuinka puhuisi järkeä.

Näine hyvineni: ONNEA VALITSEMALLASI TIELLÄ! Kyllä se elämä vielä sinutkin kouluttaa. Mutta sinun tapauksessasi siihen voi mennä toooooosi kauan. :)

Lisäksi et pysty asialliseen argumentointiin ja annat tunteillesi aivan liikaa valtaa. Järjellinen mielipiteiden vaihto ei ole kanssasi mahdollista, kuten ketjun lukeneet voivat nähdä...

Säääääääälittävä tapaus olet!

Oli kuitenkin nautinto havaita, miten kaltaisesi femakko meni raivosta laukalla... :D

• ei koko totuus

Voi sinua!

Maisterin tutkinto ei ole tae siitä, että ihmisellä on ne ominaisuudet minkä vuoksi akateemisia ylipäänsä arvostetaan kumppaneina. Tulee mieleen useitakin naisvaltaisia yliopistoaloja, joiden opiskelijat ja opinnot ovat oikeasti amk-profiilia mutta jotka virallisesti ovat osa yliopistoa.

Jos korjataan kiintiöakateemiset pois tilastoista, niin eiköhän tuo 63% pienene oleellisesti lähemmäs fiftysixtyä. Ja sitten kun aletaan puhua älyllään menestyneiden ihmisten terävimmästä kärjestä, niin miehiähän melkein kaikki ovat, ei siitä mihinkään pääse.

Väitän, että tosiasiassa älykkään miesopiskelijan on vaikeampi löytää kaltaistaan seuraa kuin vastaavan naisen. Ikää siis noin 20-25v. Tosielämä toimii noin, ihan turha kitistä jälkeenpäin "tilastojen takia minulle ei riittänyt saman paperinpalan omistajaa".

Ihan käytännön esimerkki: laske kuinka moni teekkari kuokkii yliopiston tapahtumissa ja päinvastoin.

• Osin samaa mieltä
        ei koko totuus kirjoitti:

Maisterin tutkinto ei ole tae siitä, että ihmisellä on ne ominaisuudet minkä vuoksi akateemisia ylipäänsä arvostetaan kumppaneina. Tulee mieleen useitakin naisvaltaisia yliopistoaloja, joiden opiskelijat ja opinnot ovat oikeasti amk-profiilia mutta jotka virallisesti ovat osa yliopistoa.

Jos korjataan kiintiöakateemiset pois tilastoista, niin eiköhän tuo 63% pienene oleellisesti lähemmäs fiftysixtyä. Ja sitten kun aletaan puhua älyllään menestyneiden ihmisten terävimmästä kärjestä, niin miehiähän melkein kaikki ovat, ei siitä mihinkään pääse.

Väitän, että tosiasiassa älykkään miesopiskelijan on vaikeampi löytää kaltaistaan seuraa kuin vastaavan naisen. Ikää siis noin 20-25v. Tosielämä toimii noin, ihan turha kitistä jälkeenpäin "tilastojen takia minulle ei riittänyt saman paperinpalan omistajaa".

Ihan käytännön esimerkki: laske kuinka moni teekkari kuokkii yliopiston tapahtumissa ja päinvastoin.

...suorittanut useampia yliopistotutkintoja, kun tunnet monien alojen opintojen tason noin tarkasti? Harmi, että sinulta jäivät esimerkit mainitsematta.

Olet oikeassa siinä, että teekkarit pääsevät kärkisijoilla kun kysytään ketkä akateemisista ovat tyhmimpiä (paitsi heidän omassa keskuudessaan, mikä vain vahvistaa muiden näkemyksiä heistä). Tuossa edellä linkitetyssä tutkimuksessakin teekkarit ovat pärjänneet erinomaisesti tyhmyyskisassa kun _muilta_ kysytään, mutta _itsellään_ heillä on kaikista opiskelijoista suurimmat luulot omasta älykkyydestään (joka seitsemäs teekkari uskoo, että pääsisi Mensan jäsenseksi...). Teekkareiden oaskkeita parisuhdenmarkkinoilla nostaa kuitenkin DI:ien suhteellisen varma työllistyminen - joka tietenkin johtuu heidän opintojensa työelämälähtöisyydestä eli ammmattikorkeakoulumaisuudesta - joten en oikein usko, että teekkarien kuokkiminen johtuisi teekkarien vaikeuksista löytää henkisesti _vertaista_ seuraa. Helpomnpaahan se heille olisi kuin muille akateemisille, jos ymmärtäisivät hakea oikeasti vertaista seuraa akateemisten piirien ulkopuolelta, kun suurin osa väestöstä yltää vaivatta henkisesti samalle tasolle heidän kanssaan. Pikemminkin se johtuu siitä, että 1) teekkarit toivovat saavansa tasoaan _parempaa_ eli akateemista seuraa, mutta akateemiset naiset eivät pidä heitä tarpeeksi älykkäinä, ja 2) heidän omissa bileissään on lähes pelkkää sonniseuraa tarjolla teknillisten alojen miesvaltaisuuden takia.

"Väitän, että tosiasiassa älykkään miesopiskelijan on vaikeampi löytää kaltaistaan seuraa kuin vastaavan naisen."

Väitä ihan mitä väität. Eivätköhän vaikeutesi johdu ihan muusta kuin liiasta älykkyydestä. ;) Naisten kaksinkertainen osuus yliopistoissa miehiin nähden takaa älykkäille akateemisille miehille hyvän kumppanivalikoiman ja -tarjonnan. Siis oikeasti älykkäille, eikä vain oman käsityksensä mukaan.

• tilanne...

häiritsee poikaystävääsikin, joka ryhtyy pohtimaan aivan samaa asiaa.

Miehen kuuluu olla viisaampi ja menestyvävämpi ja päinvastainen tilanne aiheuttaa ongelmia.

Eroa kaikessa ystävyydessä kaveristasi ja hankin uusi poikaystävä yliopistolta!

Onnea muutokseen!

• tuollainen

eroavaisuus haittaisi, mutta sinua ilmeisimmin haittaa. Ei siis kannata roikkua tuon poikaystävän kanssa vain siksi, että olet jo joitakin vuosia hänen kanssaan ollut. Eihän teillä ole lapsia ja olet nuorikin. Eroa ja etsi ihannemieskuvaasi paremmin vastaava tyyppi.

• Mitä helvettiä?

Ei ole oikeasti totta,että koko palsta on näin täynnä ylimielisiä ja paskan tärkeitä ihmisiä että pitää oikeasti ehdottaa eroamista tuollaisen mitättömän asian takia.Kasvakaa jo aikuisiksi,kuka tahansa voi hankkia yliopisto tutkinnon,ei se mitään älykkyyttä vaadi !

• häpeä....

Kuka tahansa voi toki hankkia yliopistotutkinnon. Jostain kumman syystä rannallejääneitä on kauhean paljon. Siis ei onnistukaan ihan kaikilta, eikä missään tapauksessa kaikissa tiedekunnissa.

Sivistyksellinen ja koulutuksellinen ero naisen hyväksi on johtanut ja johtaa pääsääntöisesti eroon. Luonnon laki ilmeisesti...

Parempi erota ajallaan, kun ei ole yhteisiä lapsia ja/tai omaisuutta. Ja hankkia oma kultsu omasta viitekehyksestä ennen kuin rupeaa häpeämään sivistymätöntä poikaystäväänsä.

Elämä tai Siperia opettaa tämän kaikille, kunhan ikää hivenen karttuu. Teini-iän juuri ja juuri ohittaneet ovat niiiiin ihanteellisia ja näkevät maailman ruusunpunaisten silmälasien läpi... :D

• Mitä helvettiä ?
        häpeä.... kirjoitti:

Kuka tahansa voi toki hankkia yliopistotutkinnon. Jostain kumman syystä rannallejääneitä on kauhean paljon. Siis ei onnistukaan ihan kaikilta, eikä missään tapauksessa kaikissa tiedekunnissa.

Sivistyksellinen ja koulutuksellinen ero naisen hyväksi on johtanut ja johtaa pääsääntöisesti eroon. Luonnon laki ilmeisesti...

Parempi erota ajallaan, kun ei ole yhteisiä lapsia ja/tai omaisuutta. Ja hankkia oma kultsu omasta viitekehyksestä ennen kuin rupeaa häpeämään sivistymätöntä poikaystäväänsä.

Elämä tai Siperia opettaa tämän kaikille, kunhan ikää hivenen karttuu. Teini-iän juuri ja juuri ohittaneet ovat niiiiin ihanteellisia ja näkevät maailman ruusunpunaisten silmälasien läpi... :D

Ja millähän perusteella on sivistymymätön,jos ei ole yliopistoa käynyt.Se ei kuule kerro yhtikäs mitään kenenkään lahjoista.Ei voi kuin ihmetellä,tätä narsistien määrää tässä maailmassa.Yliopistoon pääsy onnistuu,jos jaksaa lukea.Ei siihen muuta tarvi.

• ulkopuolinen kommentoija
        Mitä helvettiä ? kirjoitti:

Ja millähän perusteella on sivistymymätön,jos ei ole yliopistoa käynyt.Se ei kuule kerro yhtikäs mitään kenenkään lahjoista.Ei voi kuin ihmetellä,tätä narsistien määrää tässä maailmassa.Yliopistoon pääsy onnistuu,jos jaksaa lukea.Ei siihen muuta tarvi.

...sitä mieltä, että yliopiston käymättömyys automaattisesti kertoisi sivistymättömyydestä. Sen sijaan yliopiston käyminen on indikaattori sivistykselle: juuri siistä syystä, minkä itsekin mainitsit. Yliopistoon päästäkseen ja siellä pärjätäkseen täytyy "jaksaa lukea". Ja muutoin on vaikea sivistyä kuin lukemalla.

• Fedja
        Mitä helvettiä ? kirjoitti:

Ihmeen moni vaan jää yliopiston ulkopuolelle! Eivät ehkä viitsi lukea vai ei eväät sittenkään riitä?? Ainakaan sellaiseen tiedekuntaan tai osastoon, josta valmistuttuaan saa kunnon työpaikan...

• Sivusta seurannut
        Fedja kirjoitti:

Ihmeen moni vaan jää yliopiston ulkopuolelle! Eivät ehkä viitsi lukea vai ei eväät sittenkään riitä?? Ainakaan sellaiseen tiedekuntaan tai osastoon, josta valmistuttuaan saa kunnon työpaikan...

... paikoista ovat oikeita hardcore-aloja työllistymisen suhteen. Ei sinänsä kerro mitään.

• Sivusta seurannut
        häpeä.... kirjoitti:

Jahka kun sinä henkisiltä ominaisuuksiltasi hieman kypsyisit, voisit ymmärtää mitkä asiat suhteessa ovat tärkeitä tai mitä rakkaus ylipäätänsä tarkoittaa, samoin kuin sen että yliopistoon pääseminen ei ole juuri minkäänlainen älykkyyden mittari - lähinnä lukupään. Rannalle jääminen yhteiskunnassa on yleensä pitkään kestävä prosessi joka voi aiheutua monista syistä, mahtavaa että sinulla on elämässäsi mennyt niin hyvin ettei ole koskaan tarvinnut niitä nurjempia puolia katsella, voi haihatella niissä vaaleanpunaisissa maailmoissa edelleen. Suosittelen myös välttämään toisen ihmisen leimaamista teiniksi, silloin kun oma teksti antaa hyvin voimakkaasti teini-ikäisen pissiksen vaikutelman, nakertaa hieman uskottavuutta.

Yhteiskunnan vanhat parisuhdekaavat ovat myös murtumassa, se että miehen tulee olla kouluttautuneempi on yksi niitä, siinä missä se että naisen paikka on nyrkin ja hellan välissä oli aikoinaan yksi niitä. Edellä mainituilla on myös kytkös toisiinsa.

Aloittajalle toki suosittelen myös eroamista, molemmat ansaitsevat "tasoisensa" kumppanin (enkä tällä viittaa mitenkään koulutustasoon). :-)

• toiveissasi.... :D
        Sivusta seurannut kirjoitti:

Jahka kun sinä henkisiltä ominaisuuksiltasi hieman kypsyisit, voisit ymmärtää mitkä asiat suhteessa ovat tärkeitä tai mitä rakkaus ylipäätänsä tarkoittaa, samoin kuin sen että yliopistoon pääseminen ei ole juuri minkäänlainen älykkyyden mittari - lähinnä lukupään. Rannalle jääminen yhteiskunnassa on yleensä pitkään kestävä prosessi joka voi aiheutua monista syistä, mahtavaa että sinulla on elämässäsi mennyt niin hyvin ettei ole koskaan tarvinnut niitä nurjempia puolia katsella, voi haihatella niissä vaaleanpunaisissa maailmoissa edelleen. Suosittelen myös välttämään toisen ihmisen leimaamista teiniksi, silloin kun oma teksti antaa hyvin voimakkaasti teini-ikäisen pissiksen vaikutelman, nakertaa hieman uskottavuutta.

Yhteiskunnan vanhat parisuhdekaavat ovat myös murtumassa, se että miehen tulee olla kouluttautuneempi on yksi niitä, siinä missä se että naisen paikka on nyrkin ja hellan välissä oli aikoinaan yksi niitä. Edellä mainituilla on myös kytkös toisiinsa.

Aloittajalle toki suosittelen myös eroamista, molemmat ansaitsevat "tasoisensa" kumppanin (enkä tällä viittaa mitenkään koulutustasoon). :-)

Elämänkokemuksessasi on runsaasti puutteita, koskapa et millään oivalla mistä keskustellaan.

Kokeneet elämää nähneet ja siitä jotain myös oppineet (HUOM! tämä on tärkeää ja viittaa älykkäisiin ihmisiin) ihmiset vain yrittävät kuvata kasvavia ongelmia, joita aloittajalla on edessään. Varsinkin kun tämänhetkinen suhde ei vaikuta SUURELTA rakkaudelta, vaan poika on lähinnä tilapäinen hätävara ja uutta tähyillään.

Pitääkö mahdolliseen "nousukiitoon lähteneen" tytön ryhtyä nostamaan "suohon uppoamaan" etenevää poikaa, jos yhdessäolo on tuolla tasolla. Kommunismin periaatteiden mukaan kyllä, mutta, mutta...

Eron jälkeen poika ehkä löytää oman pontevan kampaajan, joka katsoo häntä ylöspäin (jokainen mies haluaa sellaisen vaimon, vaikka femakot ehkä haluavat uskotella muuta) ja tukee häntä. Ja tyttö vastaavasti löytää miehen, jota voi katsoa ylöspäin.

Valitettavasti tai onneksi em. ovat elämän ikuisia totuuksia, vaikka nykymaailma yrittää väittää toista. Ehkä opit tämän sinäkin joskus. Tai sitten olet niin heikko yksilö, että suomalainen peruskoulu on sinut pystynyt lopullisesti pilaamaan... :D

• joku joka

älysi sanoa tuon,toi on nimittäin niin totta kuin vaan voi olla,jokainen on varustettu tismalleen samanlaisella aivokapasiteetilla,se on vaan siitä kiinni miten käytät/haluat käyttää niitä pikemminkin.Tääkin kaveri voi olla fiksumpi kuin tämä itse,tätä nyt ei vaan satu kiinnostaa pätkääkään akateemisuus tai yliopistomaailma. Aika turhalta syy kyllä vaikuttaa jättämiseen, mutta mutta kait se on parempi, jos molempien puolelta kusee koko homma sitten.

• tätä...
        joku joka kirjoitti:

älysi sanoa tuon,toi on nimittäin niin totta kuin vaan voi olla,jokainen on varustettu tismalleen samanlaisella aivokapasiteetilla,se on vaan siitä kiinni miten käytät/haluat käyttää niitä pikemminkin.Tääkin kaveri voi olla fiksumpi kuin tämä itse,tätä nyt ei vaan satu kiinnostaa pätkääkään akateemisuus tai yliopistomaailma. Aika turhalta syy kyllä vaikuttaa jättämiseen, mutta mutta kait se on parempi, jos molempien puolelta kusee koko homma sitten.

keskustelua lainkaan. LOL!!!!

• kun sinä valmistut

työttömäksi, velat niskassa etkä vuosienkaan jälkeen löydä palkkatyötä, olet onnellinen tästä älykääpiöstä, joka elättää sinua. Yliopistosta valmistuneille tarjotaan vain palkattomia hommia. Mikään vakaa, mielenkiintoinen, hyväpalkkainen tulevaisuus ei edessäsi odota. Ellet sitten ryhdy esim. puhelinmyyjäksi tai siivoojaksi.

• ammattikoulusta...

Yliopistostakin valmistuu työttömiä, jos valitsee höpöhöpö-aineen opiskeltavaksi.

Pääosa kuitenkin valitsee paremmin ja saa hyvän työpaikan.

Opiskelun suuria hyötyjä on työn laatu. Johtava asema, suurempi vapaus, siistit sisätyöt jne.

Parempi vain lempata kundi, jos hänessä ei ole älyllistä kapasiteettia. Älykkäät naiset kaipaavat älykkäitä miehiä...

Ehkä surullista joidenkin mielestä!

• Sivusta seurannut
        ammattikoulusta... kirjoitti:

Yliopistostakin valmistuu työttömiä, jos valitsee höpöhöpö-aineen opiskeltavaksi.

Pääosa kuitenkin valitsee paremmin ja saa hyvän työpaikan.

Opiskelun suuria hyötyjä on työn laatu. Johtava asema, suurempi vapaus, siistit sisätyöt jne.

Parempi vain lempata kundi, jos hänessä ei ole älyllistä kapasiteettia. Älykkäät naiset kaipaavat älykkäitä miehiä...

Ehkä surullista joidenkin mielestä!

... jolla on realismin tajua. Kirjoitus oli ehkä hieman liioiteltu, mutta ajatus että yliopistosta, edes perinteisesti "järkeviltä" aloilta liihoteltaisiin suoraan johtajan pallille hienoa palkkaa nauttimaan ei kyllä ole tästä maailmasta. Yhä useammat siirtyvät suoraan jatko-opintoihin tai hommaavat peräti toisen tutkinnon, siinä on realismia. Pätkätyöt, tappelu apurahoista, koulutukseen nähden heikko palkkaus monilla aloilla jne. on myös realismia.

• Kurkiasento on hyvä
        Sivusta seurannut kirjoitti:

... jolla on realismin tajua. Kirjoitus oli ehkä hieman liioiteltu, mutta ajatus että yliopistosta, edes perinteisesti "järkeviltä" aloilta liihoteltaisiin suoraan johtajan pallille hienoa palkkaa nauttimaan ei kyllä ole tästä maailmasta. Yhä useammat siirtyvät suoraan jatko-opintoihin tai hommaavat peräti toisen tutkinnon, siinä on realismia. Pätkätyöt, tappelu apurahoista, koulutukseen nähden heikko palkkaus monilla aloilla jne. on myös realismia.

Sinä taas puhut kuin syntymässä säikähtänyt heikko ja itsestään epävarma ihminen.

Kukaan täällä ei väitä, että yliopisto varmasti antaa väylän johtaville paikoille sekä parempaan työn laatuun ja suurempaan vapauteen työssä. Se kuitenkin antaa MAHDOLLISUUDEN siihen huomattavasti paremmin, kuin alemman asteinen koulutus. Varsinkin, kun valitsee oikean alan. Loppu on ihmisestä kiinni. Kaikki eivät ole tasa-arvoisia ja samalla viivalla, vaikka peruskoulu varmaan sinullekin niin väitti...

Se, että yhä useammat eivät pääse kuvatulle tasalle ja sortuvat kuvaamaasi kertoo surullista totuutta siitä, että yliopistoihin otetaan liikaa ja liian heppoisin perustein (peruskoulun pilaamia ja heikoilla lukio-opinnoilla) ihmisiä opiskelemaan pseudotieteitä. Esimerkiksi naistutkimus ja sen avulla saatavat johtavat työpaikat ovat hyvä esimerkki tästä... :D

• Suomalainen mies
        Kurkiasento on hyvä kirjoitti:

Sinä taas puhut kuin syntymässä säikähtänyt heikko ja itsestään epävarma ihminen.

Kukaan täällä ei väitä, että yliopisto varmasti antaa väylän johtaville paikoille sekä parempaan työn laatuun ja suurempaan vapauteen työssä. Se kuitenkin antaa MAHDOLLISUUDEN siihen huomattavasti paremmin, kuin alemman asteinen koulutus. Varsinkin, kun valitsee oikean alan. Loppu on ihmisestä kiinni. Kaikki eivät ole tasa-arvoisia ja samalla viivalla, vaikka peruskoulu varmaan sinullekin niin väitti...

Se, että yhä useammat eivät pääse kuvatulle tasalle ja sortuvat kuvaamaasi kertoo surullista totuutta siitä, että yliopistoihin otetaan liikaa ja liian heppoisin perustein (peruskoulun pilaamia ja heikoilla lukio-opinnoilla) ihmisiä opiskelemaan pseudotieteitä. Esimerkiksi naistutkimus ja sen avulla saatavat johtavat työpaikat ovat hyvä esimerkki tästä... :D

Kaikki Suomalaiset ovat tasa arvoisia ja yhtä älykkäitä

• 020202
        Suomalainen mies kirjoitti:

...mie en jaksa:)

• Kari Tapsa
        Suomalainen mies kirjoitti:

Kaikki Suomalaiset ovat myös yhtä kauniita, saman pituisia ja -painoisia sekä yhtä likinäköisiä. Ja koska "pari kirjaa lukemalla" kuka vain pätevöityy mihin vain, ammatit ja työpaikat voitaisiin arpoa tai vaikka kierrättää niitä ihmisten kesken.

• Suomalainen mies
        Kari Tapsa kirjoitti:

Kaikki Suomalaiset ovat myös yhtä kauniita, saman pituisia ja -painoisia sekä yhtä likinäköisiä. Ja koska "pari kirjaa lukemalla" kuka vain pätevöityy mihin vain, ammatit ja työpaikat voitaisiin arpoa tai vaikka kierrättää niitä ihmisten kesken.

Se älykkyys on keeneistä kii Suomalaisten kesken ei paljon hajontaa oo

• asiallinen vastaus

No niin, tässä kauan kaivattu tasotaulukko. Löydätte oman puolisonne taulukon avulla (alimmasta ylimpään):

Ei opiskele yliopistossa
      ------------------------
      Maalaisyliopiston opiskelija
      Pääkaupunkiseudun yliopiston opiskelija
      Älyalan opiskelija Helsingissä (esim. matikka)
      Huippuyliopiston opiskelija (Oxbridge, Harvard...)
      "pekkahimanen" (20-vuotiaana tohtori)
      "g.w.leibniz" (20-v tohtori, tarjottu professuuri seuraavana vuonna ja sen hylkääminen vähäpätöisenä vakanssina)

PS. "g.w.leibnizeja" on saatavilla 1 jo mahdollisesti seuraavan 50 vuoden kuluessa väestönkasvun räjähtäessä.

• rgbnjuik

Vastaaja lienee pääkaupunkiseudulla opiskeleva ja omaa illuusioita pääkaupunkiseudun opinahjojen laadusta.

Muuten oikean suuntainen.

• euraasia

Itse olen tuleva yliopisto-opiskelija ja avomieheni on ammattikoulun käynyt autonkorjaaja. Minusta ei ole mitään väliä, mikä koulutus toisella sattuu olemaan. Suuria tulojakaan en vaadi. Pääasia, että jokainen itse viihtyy työssään. Minä ainakin arvostan sitä, että mieheni on niin käytännöllinen ja voi aina korjata automme.

Se, ettei ole yliopistokoulutusta, ei tarkoita sitä että olisi tyhmä.

• Ei toki!

Kirjoituksesi on totta, joka sana. Jos tilanne säilyy tuollaisena, olette samassa mukavassa tilanteessa kuin niin moni muukin vanha tai uudempi pariskunta. Hyvä niin.

On kuitenkin myös mahdollista, että yliopisto-opinnot muuttavat sinua niin paljon, että yhteiselonne ei olekaan enää auvoisaa. Moni suhde on tyssännyt juuri siihen, että se opiskelija käyttää hyvin paljon myös ilta-, viikonloppu- ja loma-aikoja opiskeluun ja suuntaa kiinnostustaan (usein kaiken kiinnostuksensa) väkisinkin aloille, joita siippa ei ymmärrä tai joista hän ei piittaa ollenkaan. Ehkäpä sinun tekee mieli puhua opiskelusta tai alastasi miehesi kanssa, mutta hänestä ei ole siihen. Ehkäpä hän on mustasukkainen opinnoillesi ja/tai opiskelukavereillesi ja muuttuu jäytävien ajatustensa myötä kärttyisäksi. Kaikki on mahdollista.

Ihminen ei putkahda yliopistoputken toisesta päästä samana ihmisenä kuin oli sinne mennessään. Kaikki eivät sitä kestä, opiskelijat tai heidän siippansa. Toivottavasti sinä ja miehesi kestätte.

Joko sait tämän vuoden tulokset? Pääsitkö? Rohkeneeko jo onnitella? :)

• Parisuhteellista

En tarkoita, että teille käy näin. Mutta noin minäkin joskus ajattelin. Olin ollut onnellisesti yhdessä silloisen kihlattuni kanssa rippikouluajoista lähtien. Pääsin neljä vuotta sitten yliopistoon, ja kaiken piti jatkua ennallaan. Puolitoista vuotta asuimme saman katon alla. Jotenkin tajusin, että ei meillä tuossa vaiheessa enää ollutkaan niin paljon yhteistö kuin aiemmin. En ole suinkaan ainoa, jolle on käynyt näin. Lähipiiristä löytyy paljon tällaisia tapauksia.

Eli huoltakaa suhdettanne. Älkää kasvako erillenne.

• euraasia

En tarkoita, että teille käy näin. Mutta noin minäkin joskus ajattelin. Olin ollut onnellisesti yhdessä silloisen kihlattuni kanssa rippikouluajoista lähtien. Pääsin neljä vuotta sitten yliopistoon, ja kaiken piti jatkua ennallaan. Puolitoista vuotta asuimme saman katon alla. Jotenkin tajusin, että ei meillä tuossa vaiheessa enää ollutkaan niin paljon yhteistö kuin aiemmin. En ole suinkaan ainoa, jolle on käynyt näin. Lähipiiristä löytyy paljon tällaisia tapauksia.

Eli huoltakaa suhdettanne. Älkää kasvako erillenne.

Kiitos neuvoista teille molemmille. Meillä menee keskustelut hieman ristiin jo tälläkin hetkellä. Minä en ymmärrä autoista mitään, mutta kuuntelen kyllä mielelläni kun mieheni niistä jutustelee. Samoin hän kuuntelee kun puhun opiskeluasioista, jotka eivät ole hänelle tuttuja.

Ymmärrän kyllä huolenne, se ei ole aiheeton.

Minulla on opiskelupaikka jo tietojenkäsittelytieteestä, mutta historian (1. vaihtoehto) ja puheopin (2. vaihtoehto) tulokset tulevat ehkä jo perjantaina tai viimeistään tiistaina 15.7.

• jalat maassa
        euraasia kirjoitti:

Kiitos neuvoista teille molemmille. Meillä menee keskustelut hieman ristiin jo tälläkin hetkellä. Minä en ymmärrä autoista mitään, mutta kuuntelen kyllä mielelläni kun mieheni niistä jutustelee. Samoin hän kuuntelee kun puhun opiskeluasioista, jotka eivät ole hänelle tuttuja.

Minulla on opiskelupaikka jo tietojenkäsittelytieteestä, mutta historian (1. vaihtoehto) ja puheopin (2. vaihtoehto) tulokset tulevat ehkä jo perjantaina tai viimeistään tiistaina 15.7.

Totta kai on niin, että iän ja kokemusten myötä ihmiset muuttuvat. Eri asia on sitten, onko muutos sen suuntainen, että on parempi erota. Joskus muutokset hitsaavat ihmisiä yhteen entistä paremmin.

Oma mieheni on ihan kunnon duunari ja arvostan hänen työtään. Hän kertoilee omasta työstään ja minä omastani - mielestäni on rikkaus ettemme molemmat tee samaa työtä ja voimme kuitenkin keskustella sujuvasti töistämme ja arjestamme. Pääsin vuosi sitten yliopistoon ja koska olen käynyt opintoja päivätyön ohessa, on lähes koko vapaa-aikani mennyt opintojen kanssa puuhaamiseen. Mieheni on kannustava, hänen mielestään on vain hienoa että haluan kehittää itseäni ja antaa minulle tilaa ja aikaa tehdä sitä. Olemme olleet jo muutaman vuoden yhdessä, joten suhde on ehtinyt vakiintua. Niin ja onhan meillä ikääkin molemmin puolin kolmeakymmentä, joten elämässä on jo muutakin kuin opiskelu.

Pointtinani tässä on siis se, että emme määritä toisiamme yhteiskunnallisen statuksemme mukaan. Olemme sellaisia kuin olemme ja vaikka olen ns. akateeminen ja mieheni duunari, arvostan häntä ihmisenä, omana itsenään. Pidemmän päälle tämä on tärkeämpää kuin mikään muu.

• Siberialainen

Olet ihan varmasti tällä hetkellä vilpittömästi tuota mieltä.

Kymmenen vuoden päästä olet ollut viisi vuotta akateemisessa ammatissa ja ystävilläsi on akateemiset hyväpalkkaiset miehet.

Mieli saattaa muuttua siihen mennessä. Häpeät rasvanahkaista duunarimiestäsi, joka ei osaa edes keskustella samoista asioista sinun tai ystäviesi kanssasi.

Sinulla on ura (olethan opiskellut) ja todennäköisesti suuremmat tulot. Oletat joka tapauksessa automaattisesti, että korjaaja jää hoitamaan lapsia. Esimiehesi ei pidä poissaoloista...

Miehesi suurella varmuudella kokee tilanteen kiusallisena ja katselee rennompaa naista, joka ei hehkuta urallaan.

Jos olet idealistisesti valinnut jonkun höpöhöpö-tiedekunnan, josta ei valmistu mihinkään ja joudut suoraan kortistoon, niin onnittelut. Silloin liitollasi saattaa olla mahdollisuuksia... :D

• Kokenut...
        euraasia kirjoitti:

Sinulla on vaikea valinta edessäsi.

Jos valitset tietojenkäsittelyopin ja olet vähänkään hyvä, niin parisuhteesi tulee (varmasti) kärsimään ja todennäköisesti päättymään. Sinä tulet saamaan paljon parempaa palkkaa ja ala on kuitenkin miesvaltainen. Menestys alalla vaatii omistautumista ja jatkuvaa opiskelua ts. joudut uhraamaan sille paljon vapaa-aikaa.

Historia ja puheoppi on tältä kannalta parempi valinta. Heikompi palkka ja tn. opettajan ura. Ehkä siinä menee duunari sivulla...

• vuikim
        jalat maassa kirjoitti:

Totta kai on niin, että iän ja kokemusten myötä ihmiset muuttuvat. Eri asia on sitten, onko muutos sen suuntainen, että on parempi erota. Joskus muutokset hitsaavat ihmisiä yhteen entistä paremmin.

Oma mieheni on ihan kunnon duunari ja arvostan hänen työtään. Hän kertoilee omasta työstään ja minä omastani - mielestäni on rikkaus ettemme molemmat tee samaa työtä ja voimme kuitenkin keskustella sujuvasti töistämme ja arjestamme. Pääsin vuosi sitten yliopistoon ja koska olen käynyt opintoja päivätyön ohessa, on lähes koko vapaa-aikani mennyt opintojen kanssa puuhaamiseen. Mieheni on kannustava, hänen mielestään on vain hienoa että haluan kehittää itseäni ja antaa minulle tilaa ja aikaa tehdä sitä. Olemme olleet jo muutaman vuoden yhdessä, joten suhde on ehtinyt vakiintua. Niin ja onhan meillä ikääkin molemmin puolin kolmeakymmentä, joten elämässä on jo muutakin kuin opiskelu.

Pointtinani tässä on siis se, että emme määritä toisiamme yhteiskunnallisen statuksemme mukaan. Olemme sellaisia kuin olemme ja vaikka olen ns. akateeminen ja mieheni duunari, arvostan häntä ihmisenä, omana itsenään. Pidemmän päälle tämä on tärkeämpää kuin mikään muu.

Kommenttisi perusteella olet vanhempaa ikäluokkaa ja suhteenne pitkäaikainen. Toisaalta olet vasta aloittanut opintosi, joten ehkä et tiedä miten paljon muutut ja miten pitkään miehesi jaksaa kannustaa.

• jalat maassa
        vuikim kirjoitti:

Kommenttisi perusteella olet vanhempaa ikäluokkaa ja suhteenne pitkäaikainen. Toisaalta olet vasta aloittanut opintosi, joten ehkä et tiedä miten paljon muutut ja miten pitkään miehesi jaksaa kannustaa.

Ikää on jo tosiaan tullut hieman enemmän, mutta ei silti vielä kovin paljoa. Lukiosta tuli nyt 8 vuotta. Takana on myös yksi AMK-tutkinto, eli ehkä ne hullut opiskeluvuodet ja muu rälläys on jäänyt noihin vuosiin.

Edessä on opintoja vielä pitkä taival, mutta en näe niitä kovin suurena uhkana suhteelleni. Toisaalta ikä on tuonut itseluottamusta, jolloin ei tarvitse kulkea toisten vanavedessä ja mielipiteistä välittäen.

Ystäväni on ollut miehensä kanssa yhdessä jo kai 10 vuotta, he alkoivat seurustella ystäväni ollessa lukiossa. Mies on duunari ja ystäväni valmistui juuri aineenopettajaksi. Suhde kukoistaa ja voi hyvin, "luokkaerosta" huolimatta. Aloittaja: mieti tarkkaan, missä on se vika. Vessanpeiliäkin kannattaa konsultoida, sieltä voi löytyä isoja vastauksia.

• euraasia
        Kokenut... kirjoitti:

Sinulla on vaikea valinta edessäsi.

Jos valitset tietojenkäsittelyopin ja olet vähänkään hyvä, niin parisuhteesi tulee (varmasti) kärsimään ja todennäköisesti päättymään. Sinä tulet saamaan paljon parempaa palkkaa ja ala on kuitenkin miesvaltainen. Menestys alalla vaatii omistautumista ja jatkuvaa opiskelua ts. joudut uhraamaan sille paljon vapaa-aikaa.

Historia ja puheoppi on tältä kannalta parempi valinta. Heikompi palkka ja tn. opettajan ura. Ehkä siinä menee duunari sivulla...

Itseasiassa valinta on jo tehty. Oma järjestykseni on seuraava: 1. Historia, 2. Puheoppi ja 3. Tietojenkäsittelytiede. Muutaman päivän sisällä selviää mikä näistä se on.

"Historia ja puheoppi on tältä kannalta parempi valinta. Heikompi palkka ja tn. opettajan ura. Ehkä siinä menee duunari sivulla... "

Tämä yllä oleva oli mielestäni törkeästi sanottu!

• euraasia
        Siberialainen kirjoitti:

Kymmenen vuoden päästä olet ollut viisi vuotta akateemisessa ammatissa ja ystävilläsi on akateemiset hyväpalkkaiset miehet.

Mieli saattaa muuttua siihen mennessä. Häpeät rasvanahkaista duunarimiestäsi, joka ei osaa edes keskustella samoista asioista sinun tai ystäviesi kanssasi.

Sinulla on ura (olethan opiskellut) ja todennäköisesti suuremmat tulot. Oletat joka tapauksessa automaattisesti, että korjaaja jää hoitamaan lapsia. Esimiehesi ei pidä poissaoloista...

Miehesi suurella varmuudella kokee tilanteen kiusallisena ja katselee rennompaa naista, joka ei hehkuta urallaan.

Jos olet idealistisesti valinnut jonkun höpöhöpö-tiedekunnan, josta ei valmistu mihinkään ja joudut suoraan kortistoon, niin onnittelut. Silloin liitollasi saattaa olla mahdollisuuksia... :D

En edes tiedä pitäisikö tähän vasta kun täyttä soopaa koko viesti!

• Siberialainen
        euraasia kirjoitti:

En edes tiedä pitäisikö tähän vasta kun täyttä soopaa koko viesti!

Älä annan miehesi lukea tätä ketjua tai eroprosessi saattaa alkaa jo heti... :D

• muistuttajaaaa
        euraasia kirjoitti:

Itseasiassa valinta on jo tehty. Oma järjestykseni on seuraava: 1. Historia, 2. Puheoppi ja 3. Tietojenkäsittelytiede. Muutaman päivän sisällä selviää mikä näistä se on.

"Historia ja puheoppi on tältä kannalta parempi valinta. Heikompi palkka ja tn. opettajan ura. Ehkä siinä menee duunari sivulla... "

Tämä yllä oleva oli mielestäni törkeästi sanottu!

Mielestäni se kuvaa todellisuutta, koska historiasta ja puheopista harvemmin ponnahtaa mitään uraohjuksia. Tietojenkäsittelytieteessä ponnahtamisen mahdollisuus on edelleen suhteellisen pieni, mutta siihen on olemassa tietty vaara.

Jos ura nousee elämässäsi vähänkään korostuneempaan asemaan, ei tuollainen kaunotar-kulkuriasetelma välttämättä ole enää niin toimiva. Vaatimuksesi kasvavat kaikesta huolimatta enemmän tai vähemmän, usko pois.

• eurasian mies
        Siberialainen kirjoitti:

"Sinulla on ura (olethan opiskellut) ja todennäköisesti suuremmat tulot. Oletat joka tapauksessa automaattisesti, että korjaaja jää hoitamaan lapsia. Esimiehesi ei pidä poissaoloista...

Miehesi suurella varmuudella kokee tilanteen kiusallisena ja katselee rennompaa naista, joka ei hehkuta urallaan. "

toi oli mielestäni itsekeskeinen nokkapystyssä oleva ajattelua!! aikuistu nyt joo!! perusduunaritkin voivat tienata enemmän!! vinks vinks, esim ahtaajat. ;D

Elikä itte olen kyllä lukion suorittanu, mutten kiinnostaa mitää akatemisiäa opintoja. sillä auto on ollu lähellä sydäntä aina. päätin lukion jälkeen opiskelee automekanikoksi/asentajaksi. sillä tulevaisuudessa haavena oman korjaamon/viri paja.

enkä näe mitään estettä jos toisella akateemisen koulutuksen ja toisella joku ammatin tutkinto. jos ihmiset/pari on luodut toisillee ja on riittävän kupsä ottamaan asioita vastaan niin kyllä homma toimii! pitää vaan muista kannnustaa toisiaa.

omissa kaverin/ystävän piirissä on monia akateminen ammatint. pareja ja niiden parisuhde kukoistaa.

suurimman osa mun kavereista/ystävistä ovat akatemisia ihmisä, ja heidän seurassa en huomaan mitää eroa perus duunarin ystävieni rinnalla.

ja tää on totuus, AKATEMISEN KOULUTUKSEN SAANU EI TARKOITA ETTÄ SE OLISI VIISAMPI/FIKSUMPI KUIN JOKU PERUS DUUNARI!! Elämä on pelkiä valintoja, jokainen valitsee ammatinsa ja kohtaloonsa. ja mulle se auton rassaminen on itsestään selvyys harrastuksen kautta. rakastan vaan yksinkertaisesti nopeita autoja.

elikä suosittelen jokainen miettii mitä sanoo. ja alkuperäiselle tekstin kirjoittajalle: keskustelkaa yhdessä niistä asioista mitä mieltä olette kumpaakin ja avautumalla toisillenne, näin pääsette pitemmälle.

HYVÄ Esim. ystäväni Täpö on perus autoasentaja, joka oli pari vuotta sitten viel Siwassa töissä kassalla ja hänen vaimonsa on hammaslääkäri,palkka ja koulutus ero on niillä huimat, mutta hyvin niillä on pyyhkiny joo 12v ajan!!

ja olen sitä mieltää Rakkaus, luottamus, välittäminen, keskustelu jne. olennainen parisuhde suola, eikä mikä he*vetin koulutus ja koulutustason ero on pelkkää selitystä.

mutta jokainen päättäköön mitä tehdä, mutta muista keskustella AINA kumpaninne kanssa kaikista asioista, jos tuntuu siltä!

aion itte ainakin kannustaa ja olla tukena Eurasialle! vaikka mua ei kiinnosta koulujuttuja. sillä arvostan ku hänkin aina kannusta ja tukea mua!

• Itsekeskeinen narsisti

Joidenkin viittaamattomien tutkimusten mukaan länsimaissa pariudutaan/pyritään pariutumaan siten, että miehen koulutus on asteen korkeampi kuin naisen. Esim. DI-mies ja sairaanhoitajanainen.

Se, että alkuperäinen kirjoittaja pohtii asiaa Suomi24:n palstalla, kertoo kirjoittajalle itselleenkin siitä, tulisiko suhdetta jatkaa vai ei.

• viestistäsi

voi helposti nähdä, että olet snobi pissis. Turha yrittääkään kiistää.

Valitettavasti en ryhtyisi kanssasi minkäänlaiseen keskusteluun, kun kerran pidät itseäsi jotenkin älykkäänä. Todellista viisautta kun on se, että osaa olla nöyrä. Mut hei, toivotan pehmeää laskua sitten, kun tiput sieltä pilvilinnastasi -- sehän nimittäin tapahtuu sinulle takuuvarmasti.

• ulkopuolisen kommentti

Muuhun en ota kantaa, mutta omasta pätevyydestään (jos sellaista on) saa kyllä olla ihan rehdisti tietoinen eikä sitä tarvitse piilotella. Ärsyttää (vanha)suomalainen kulttuuri, jossa pitää piilotella pätevyyttä, varakkuutta ja menestystä. Sellainen kulttuuri ei tuota hyvinvointia. Minun ohjeeni on: äly esiin, Rolex käteen ja baanalle. Ihannetilanteessa toisen menestys kannustaa toista yrittämään.

Varsin moni älykäs ja lahjakas henkilö on itsetietoinen kyvyistään, eikä siinä ole mitään vikaa. Kateellisten panettelua on torua moisesta. Esimerkkejä itsetietoisista (oma vaikutelmani): J. Donner, B. Wahlroos, E. Leino, E. Tuomioja. Esimerkiksi Eino Leinolla oli täysin varaa olla itsetietoinen, kuten muillakin luetelluilla. Eri asia on, jos luulee itsestään liikoja ja sillä on huonoja seurauksia.

• periksiantamaton!

Ei haittaa mitään,itse opiskelen asianajajaksi ja mieheni on autokorjaaja.Ei mitään väliä,mikä toisen koulutus arvo on,lähinnä ylimielisten nuorten höpötyksiä tuollaiset jutut.Olen ollut mieheni kanssa pitkään yhdessä,kykenee aivan yhtä hyvin sivistyneisiin keskusteluihin,seuraa uutisia jne.Jos oikeasti ajattelet noin,et ole poikaystäväsi arvoinen.Kannattaisi sinunkin etsiä itsesi tasoista seuraa.Luulisi helposti löytyvän.

• Sivusta katsellut

Älä viitsi pelleillä vuodesta toiseen tuon asianajajaksi opiskelun kanssa. Oikeustieteellisessä pitää osata kirjoittaa, ihan siellä pääsykokeissa jo. Sinun taidoillasi opiskelu on tyssännyt viimeistään lukion ensimmäiselle. Ja älyn puolesta jo peruskouluun.

• = yliopistopiiri?

Aihetta sivuten, millaiset kaveripiirit teillä on, löytyykö niistä ei-akateemisia tai duunareita? Itse voin häpeilemättä myöntää, että oikeastaan kaikki kaverini ovat yliopistossa opiskelevia tai poissaolevia, opinto-oikeuden omaavia. Tämä koskee sekä uusia että vanhoja kavereita, myös lukiolta, yläasteelta tai jopa aiempaakin tuntemiani.

• .........

Kaveripiiri määrittää nuorempana aika paljon tekemisiämme ja laumassa on mukava mennä. Joukossa voi valitettavasti tyhmyys tiivistyä.

Kyllä sinunkin kaveripiirisi siitä monipuolistuu, kunhan pääset työelämään. Toivottavasti ainakin, se voi nimittäin kummasti avartaa maailmankuvaa.

• = yliopistopiiri?
        ......... kirjoitti:

Kaveripiiri määrittää nuorempana aika paljon tekemisiämme ja laumassa on mukava mennä. Joukossa voi valitettavasti tyhmyys tiivistyä.

Kyllä sinunkin kaveripiirisi siitä monipuolistuu, kunhan pääset työelämään. Toivottavasti ainakin, se voi nimittäin kummasti avartaa maailmankuvaa.

Yritätkö vihailla, että tyhmyys tiivistyisi minun kaveripiirissäni?

Itseäni ei ainakaan voi syyttää kaverien valitsemisesta akateemisen statuksen perusteella. Kuten sanoin, monet (oikeastaan tärkeimmät) kaverini tunnen jo kauempaa. Esimerkiksi erääseen tutustuin jo 5-vuotiaana, toiseen n. 14-vuotiaana. Kolmannenkin olen tuntenut lähes koko ikäni.

Joten vihjailut sikseen.

• suollat...
        ......... kirjoitti:

Tuttavapiiri varmaankin kasvaa työelämässä, mutta ystävät löydetään tyypillisesti saman taustan (ja samat arvot ja/tai -arvostukset) omaavista henkilöistä.

Poikkeuksiakin on, mutta pääsääntöisesti näin, joten ei tilanne odotusarvoisesti muutu. valitettavasti se on näin. Vai onko se mitenkään valitettavaa...?

• ihmetteleväinen kummajainen

Yliopistolla heti ensimmäisillä sosiologian luennoilla käytiin tätä keskustelua opettajan korostaessa sitä, että monikaan yliopisto-opiskelija ei seurustele ei-ylioppilaan kanssa. Jotenkin tuntuu, että yliopistot pönkittävät näin akateemisia opiskelijoita. Katriina Järvisen Luokkaretki voisi olla ihan mukavaa luettavaa täällläkin kirjoittaville.

• aloittaja???

Paljon hyviä neuvoja (ml. feministipurkauksia). Mikä neuvo oli eniten mieleen?

• keskustelua seurannut

Eipä tainnut tyttö arvata, millaisen keskusteluketjun saisi aikaan. Välillä juttu tuntui lähtevän lapasesta ja sivuraiteille (muutamia nokittelukeskusteluja parin henkilön kesken), mutta kyllä tässä oli jotain ihan asiallistakin, jota kannattaa pohtia pidemmällekin. Aloittaja on kuitenkin oman asiansa ja tilanteensa asiantuntija, joten eiköhän hän osaa tehdä itse omat ratkaisunsa. Olisi kyllä mielenkiintoista kuulla, mitkä hänen mietteensä ovat.

• on tuottoisa
        keskustelua seurannut kirjoitti:

Eipä tainnut tyttö arvata, millaisen keskusteluketjun saisi aikaan. Välillä juttu tuntui lähtevän lapasesta ja sivuraiteille (muutamia nokittelukeskusteluja parin henkilön kesken), mutta kyllä tässä oli jotain ihan asiallistakin, jota kannattaa pohtia pidemmällekin. Aloittaja on kuitenkin oman asiansa ja tilanteensa asiantuntija, joten eiköhän hän osaa tehdä itse omat ratkaisunsa. Olisi kyllä mielenkiintoista kuulla, mitkä hänen mietteensä ovat.

Tuntuu siltä, että hieman ylilyöntejä tarvitaankin, jotta keskustelua syntyisi. Harvemmin mikään ketju saa tällaista suosiota täällä.

Itse sanoisin aiheeseen, että "akateemisuus" toimii lähinnä indikaattorina: se indikoi tiettyä sivistystasoa, kiinnostuksen kohteita ja älykkyyttä. Sen sijaan sen puute ei välttämättä kerro vielä henkilöstä mitään.

Lähinnä olen kyllä itse etsinyt puoliskoa yliopistolta, mutta en mistään periaatteellisista syistä, vaan käytännön syistä: opiskelijakavereitten kanssa tulee suurin osa ajasta hengattua.

• onnellinen puolisostaan

Ajattelin laittaa oman esimerkkini tähän aiheeseen ja samalla oman mielipiteeni asiasta.

Minullla ja miehelläni kävi toisinpäin kuin tämän ketjun aloittajalla, eli minä en päässyt yliopistoon ja hän pääsi. Olen koko seurustelumme ajan tiennyt, että miehelleni ammattini "akateemisuus" ei ole ongelma, koska olinpa millaisessa työssä tahansa, pystymme juttelemaan asioista meitä kumpaakin miellyttävällä tasolla. Olen samaa mieltä hänen kanssaan koulutuksen tärkeydestä; itse näen älykkyydessä monia eri lajeja: on kirjallista, käytännöllistä, emotionaalista älykkyyttä jne. Toisin sanoen jos puolisoni olisi ammatiltaan vaikka putkimies, hän silti saattaa puhua fiksusti uutisista ja politiikasta ja osaa hyvät käytöstavat juhlissa ym. tilaisuuksissa. Ja anteeksi nyt vain niille kaikille naisille, jotka haluavat älykkään miehen, mutta lukiossa ollessani huomasin siellä muutaman miehen, jotka opiskelivat avoimessa yliopisytossa lukion lisäksi ja olivat muutenkin fiksuja, mutta eivät osanneet yksinkertaisesti puhua arkielämään liittyvistä asioista ja yksi jopa ei uskaltanut sanoa naisille mitään!!! Ja jotkut teekkarit tai lääkkis-opiskelijat (esimerkiksi) saattavat olla käytökseltään sikoja, sillä meitä on niin moneksi. Tässä minusta ratkaisee sosiaalinen älykkyys ja kokemus muiden, mm. naisystävien kanssa.
      Ja jumankekka, vaikka mieheni meneekin yliopistoon, joskus hänkin sanoo hölmöjä ja hassuja juttuja, ja se ei haittaa, koska kaikki me VARMASTI joskus sanomme jotain ei-niin-fiksua.

• saatu aika

Olisiko näin, että naiset kokevat miehen aikaansaamattomuuden isoksi ongelmaksi? Eli olennaista ei ole niinkään status itsessään, vaan se, että tulee saada asioita aikaiseksi. En koe, että vastaavaa painetta olisi juurikaan toisinpäin (miehet vaatisivat naisilta).

Tämä voi olla vain vanha stereotypia, mutta joskus tuntuu tältä. Sitä paitsi koen muutenkin, että naiset vaativat enemmän miehiltä kuin päinvastoin.

• MoonCake

Tässä keskustelussa sekoitetaan toisiinsa ihmisen kapasiteetti (eräänlainen yleisälykkyys) ja yliopisto-opiskelut. Tai vielä tarkemmin: yliopisto-opiskeluja pidetään jonakin, jolla tätä kapasiteettia kyetään mittaamaan. Tämä näkemys on korkeintaan osittain oikea.

Ensinnäkin jokainen joka kykenee läpäisemään suomalaisen ylioppilastutkinnon, kykenee suoriutumaan myös yliopisto-opinnoista, mikäli niillä tarkoitetaan maisteritutkinnon suorittamista. Kaikille se ei tietenkään ole yhtä helppoa, mutta jokaisella suomalaisella ylioppilaalla on yliopisto-opintoihin riittävä kapasiteetti. Kaikki ylioppilaat eivät kuitenkaan halua opiskella yliopistossa. Tässä tapauksessa on siis kyse nimenomaan haluttomuudesta, ei yleisälykkyyden puutteesta. Me ihmiset vain olemme erilaisia. Yliopisto-opiskelu vaatii esimerkiksi kykyä sietää rutiineja, jota kykyä toisille on suotu enemmän ja toisille vähemmän. Jonkinlaista kapasiteetista johtuvaa hajontaa voidaan ajatella löytyvän korkeintaan vasta jatko-opiskeluvaiheessa. Tosin minusta tätäkin helposti liioitellaan. Jokainen maisteri, joka on kiinnostunut teoreettisesta ja abstraktista ajattelusta, kykenee laatimaan väitöskirjan; toiset paremman ja toiset heikomman.

Parisuhteessa puolestaan on ehdottomasti tärkeintä se, että aidosti pitää siitä ihmisestä (ei siis pelkästään siitä naisesta tai siitä miehestä, vaan nimenomaan siitä ihmisestä), jonka kanssa on suhteessa. Itse olen ollut naimisissa kolmekymmentä vuotta ja koulutukseltani olen valtiotieteiden tohtori.

• kapasiteetikko

No tuohan pätisi, mikäli kaikki älykkäät menisivät lukioon ja kaikki vähä-älyiset ammattioppilaitoksiin. Mutta kun se ei mene niin. Tyhmiä ihmisiä opiskelee sekä lukioissa että amiksissa.

Yliopistotutkinto ei ole korkean älykkyyden mittari, mutta se, että jokainen ylioppilaaksi kirjoittanut omaisi riittävän kapasiteetin hankkia yliopistotutkinnon, ei yksinkertaisesti ole totta.

• MoonCake
        kapasiteetikko kirjoitti:

No tuohan pätisi, mikäli kaikki älykkäät menisivät lukioon ja kaikki vähä-älyiset ammattioppilaitoksiin. Mutta kun se ei mene niin. Tyhmiä ihmisiä opiskelee sekä lukioissa että amiksissa.

Yliopistotutkinto ei ole korkean älykkyyden mittari, mutta se, että jokainen ylioppilaaksi kirjoittanut omaisi riittävän kapasiteetin hankkia yliopistotutkinnon, ei yksinkertaisesti ole totta.

Riippuu tietenkin siitä, miten määrittelet tyhmän ihmisen... ? Lukioon ei pääse, eikä sieltä pääse ylioppilaana ulos, ellei älyllinen kapasiteetti asetu niin sanotun normaalijakauman sisään. Minun näkökulmastani kukaan normaalijakauman sisään jäävä ei ole tyhmä.

Saattaahan se tietenkin olla, että lukion taso on omista kouluajoistani laskenut. Sitä minun olisi kyllä aika vaikea uskoa. Tosin itse en ole aikoinani pyrkinyt lukioon, vaan oppikouluun. Sen kuitenkin tiedän, että maisterintutkinnosta selviää vallan mainiosti ihan keskinkertaisin eväin.

• huomioon..
        MoonCake kirjoitti:

Riippuu tietenkin siitä, miten määrittelet tyhmän ihmisen... ? Lukioon ei pääse, eikä sieltä pääse ylioppilaana ulos, ellei älyllinen kapasiteetti asetu niin sanotun normaalijakauman sisään. Minun näkökulmastani kukaan normaalijakauman sisään jäävä ei ole tyhmä.

Saattaahan se tietenkin olla, että lukion taso on omista kouluajoistani laskenut. Sitä minun olisi kyllä aika vaikea uskoa. Tosin itse en ole aikoinani pyrkinyt lukioon, vaan oppikouluun. Sen kuitenkin tiedän, että maisterintutkinnosta selviää vallan mainiosti ihan keskinkertaisin eväin.

että nykyisin ylioppilaaksi voi opiskella myös esim. iltalukiossa, missä vaaditaan paljon vähemmän kuin tavallisessa lukiossa, suoritettavien kurssien vähimmäismääräkin on 44 kun päiväkoulussa se oli 75.

• ellis

Kyllä nyt sisäinen ääni puhuu jo totta, ja alkaa olla aika katsella muita miekkosia. Siis kundi voi olla vaikka kuinka fiksu ihmisenä. Me naiset vaan ollaan silti sellasia, että ennakoidaan mieskaverin ajatuksia ja järjenjuoksua (joka liiankin usein on liian yksioikoista muutenkin), ja sitten typistetään omaakin ajattelua. Sitä ei oikein aina edes huomaa kun niin käy.

Mutta sopivasti fiksussa miesseurassa kehittyy ja sparrautuu itsekin.

Koulutus ei silti aina takaa parempaa älliä. Joukossa on aika isoja pullistelijoita, joille ei ole kertynyt todellista viisautta ja sivistystä yliopistoluvuista huolimatta. Niitä kannattaa välttää. Onneksi sellaiset huomaa yleensä jo kaukaa.

Eli siis pikkuhiljaa katse väljempii ympyröihin, nuoria kun kumpikin vielä olette. Silloin on vielä valinnanvaraakin, vanhempana sitä on aika hintsusti jos tiettyä tasoa haluaa.

• kyllä...

pakko laittaa jotain, vaikken yleensä provosoidukaan näin helposti;)
        Olen pian kymmenen vuotta ollut ammattikoulutaustaisen miehen kanssa ja itselläni on yliopistokoulutus. Kuulostaa kyllä hyvin naivilta arvostella ihmisiä koulutuksen perusteella. Koulutus ja älykkyys kun eivät läheskään aina kulje käsikädessä, niin kuin tähänkin ketjuun vastanneista voi helposti päätellä. Jokainen tehköön niin kuin itsestä parhaalta tuntuu, mutta asioiden turha yleistäminen ei auta ketään pohdinnoissaan eteenpäin.

• lieneekö yo:lla tekemistä

Itsestäni vähän tuntuu, että toisessa viehättää tai ei viehätä koko olemus, sellainen, joka ei näy kuvista tai paljastu viesteistä tällä palstalla. Se näkyy vain kohtaamisessa, eleinä ja ilmeinä, käyttäytymisenä, non-verbaalisena viestintänä. Suurin osa viestinnästähän ei ole verbaalista.

Ja tuntuu usein siltä, että yhteisillä intresseillä tai kyvyillä on yllättävän vähän tekemistä viehättävyyden kanssa. Viehättävyys tulee ensin, ja se selviää jo varsin nopeasti, ennen kuin ihmiseen kunnolla tutustuu tekemisineen ja kiinnostuksineen - mikä vie vuosia ja on aina epätäydellistä. Voisi kuvitella, että pidemmän päälle yhteisiä intressejä tarvitsisi, mutta kun katsoo monia pareja, niin aika erilaisia tyyppejä näkee onnellisina yhdessä.

• diis

Yliopistossa opiskelu ei sinällään tee mielestäni kenestäkään toista älykkäämpää. Tärkeintä lienee, miten ajatukset ja arvomaailmat kohtaavat. Voisin itse kuvitella hyvinkin seurustelevani ns. "duunarin" kanssa - käytöstavat, tilannetaju ja tahdikkuus ovat huomattavasti minulle tärkeämpiä kuin opiskelutausta (mikään ei juuri ole kauheampaa kuin titteleillä ratsastaminen). Kaikista tärkeintä on kuitenkin puolison kunnioitus ja arvostaminen. Perusasiat suhteessa on hukassa, jollei toista kykene syystä tai toisesta kunnioittamaan. Toista ei voi muuttaa mieleisekseen!

• euraasian mies
        diis kirjoitti:

Yliopistossa opiskelu ei sinällään tee mielestäni kenestäkään toista älykkäämpää. Tärkeintä lienee, miten ajatukset ja arvomaailmat kohtaavat. Voisin itse kuvitella hyvinkin seurustelevani ns. "duunarin" kanssa - käytöstavat, tilannetaju ja tahdikkuus ovat huomattavasti minulle tärkeämpiä kuin opiskelutausta (mikään ei juuri ole kauheampaa kuin titteleillä ratsastaminen). Kaikista tärkeintä on kuitenkin puolison kunnioitus ja arvostaminen. Perusasiat suhteessa on hukassa, jollei toista kykene syystä tai toisesta kunnioittamaan. Toista ei voi muuttaa mieleisekseen!

olen saman mieltä sun kanssa.

hyvin on meillä emännän kanssa menny. ja sitä rataa jatketaan. ;D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      213
      7556
    2. Halaisin sua mies

Jos voisin 💗
      Ikävä
      58
      2973
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

Vähän luulen että on..
      Ikävä
      193
      2377
    4. Mitä tämä on

Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1823
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      176
      1752
    6. Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.

Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke
      Helsinki
      21
      1432
    7. Olen valmis

Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      75
      1271
    8. Nyt on konstit vähänä.

Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      38
      1173
    9. Hyvää yötä kaivatulleni

En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      27
      1165
    10. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      50
      1039
    Aihe